هدایت شده از مهدویت
🌹دومین عامل ادب است
اینکه می بینیم حضرت عباس علیه السلام با آن همه فضایل اعم از علم، کرامت، شجاعت و قدرت و ... وقتی در برابر امام حسین (علیه السلام ) قرار می گیرد بدون اذن امامش حتی نزد ایشان نمی نشیند؛ این بالاترین مرحله ادب است که انسان می تواند در برابر امام خود داشته باشد..
امروز ما در برابر اماممان چگونه ادبی داریم⁉️
وقتی لقب خاص آن حضرت ارواحنا فداه برده می شود به احترام آن حضرت می ایستیم⁉️
آیا ما این ادب و احترام رو نسبت به امام زمانمان داریم
اگر در حضور ما یا در خانه ما نامی از حضرت برده شود یا در خانه یا ماشین ما نام آن حضرت آویخته شده باشد تا چه میزان نسبت به آن احترام می کنیم؟ چقدر در برابر مکان های منتسب به آن حضرت ادب را رعایت می کنیم؟
و بالاتر از همه چقدر در برابر کلام ایشان مودب هستیم و آن را می پذیریم⁉️
✅سومین ویژگی «وفای» آن بزرگوار است.
وفا یعنی «سنگ تمام گذاشتن».
ما اگر کسی را دوست داشته باشیم وقتی مشکلی برای او پیش می آید نهایت تلاش مان را می کنیم که به هر شکلی کمک کنیم.
اگر به قمر منیر بنی هاشم(علیه السلام ) می گوییم سردار باوفا! چون در برابر امامش سنگ تمام گذاشت؛
✅امام زمان ارواحنا فداه در آن زیارت که در کامل الزیارات نقل شده می فرمایند: «شهادت می دهم که تو سستی نکردی و توقف ننمودی!» یعنی وقتی با امام زمانت مواجه شدی نه توقف کردی و نه کوتاهی بلکه پشت سر امامت ایستادی..
👌موضوع «وفا داشتن در برابر امام»
تمام رمز سعادت است
وقتی می گویند به عهد خدا وفا کنید به چه معناست؟
امام صادق علیه السلام در این باره فرمود: «ما عهد خداوند هستیم و کسی که به عهد ما وفا کند به عهد خداوند وفا کرده است.» همچنین در زیارت امام زمان ارواحنافداه می خوانیم: «عهد و پیمان من با شما این است که جان و مال و فرزندان و خانواده و اهلم و آنچه را که خدا به من داده برای شما نثار کنم.» گفتن این حرف در کلام بسیار ساده است اما اینکه انسان بتواند به واقع چنین کاری را عملی کند بسیار سخت است. ما گاهی حتی دادن مال و سهم امام (خمس و زکات) برایمان سخت است چه رسد به دادن جان و فرزند.
برای بیان تمام فضایل ساعت ها و کتاب ها لازم است..
ان شاءالله سیره ی خود حضرت، رجزها و سخنان حضرت تقدیمتان خواهیم کرد
📗 مرکز تخصصی مهدویت
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@mahdaviatsahebazaman
*معنای دقیق کلمات
عاشورا و تاسوعا چیست ؟
اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که ،
چون عشر و عاشر
از یک ریشهاند
و واقعه کربلا هم
در دهم ماه محرم
اتفاق افتاده است
پس ، عاشورا یعنی دهم محرم ؛
و بر همین قیاس
تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند
روز نهم ماه محرم گفتهاند .
اما ،
این معنا به دلایل زیر اشتباه است
آیا ،
واژه عاشورا برای دهم ماههای دیگر نیز به کار میرود ؟
مثلاً ،
آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب
هم عاشورا گفته باشد ؟
یا این مفهوم
مختص دهم ماه محرم است ؟
آیا ،
اگر امام حسین(ع)
مثلاً ، در یازدهم محرم شهید میشدند ،
آنگاه ، تاسوعا با عاشورا عوض میشد
و عاشورا واژه دیگری داشت؟
در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند
و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند
بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود .
اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند ؛
به طور مثال ،
در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند
اول – ثانی - ثالث - رابع ...
و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و ...
چنان چه تاسوعا و عاشورا
در زمره اعداد باشند
باید قاعدهپذیر باشند ؛
یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد ،
مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا ....
اما ، میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند ؛
لذا ، نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که ،
تاسوعا و عاشورا عدد هستند
تا از قاعده شمارش پیروی کنند
و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد ،
بلکه معنای دیگری دارند .
*عاشورا ،
روز معاشرت با امام(ع)
عشر به کسر عین و عشرت ،
به معنای معاشرت و مصاحبت است .
معاشر به ضم میم ،
یعنی مصاحب و عاشر ،
اسم فاعل عشر است
که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است .
خداوند میفرماید :
«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»
(نساء/۱۹)
با زنان آن گونه که شایسته آنان است ،
معاشرت کنید .
عشیر یعنی همدم و رفیق
«وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ»
(حج/۱۳)
چه بد دوستی انتخاب کردهاند
و چه بد معاشر و رفیقی است .
العاشور از ریشه عشر
به کسی گفته میشود که ،
معاشرت خصلت او باشد .
العاشوراء ،
جائی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان میشود
و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند ،
و عاشورا مبالغه است
از میل به معاشرت
* یعنی ، روزی که میل معاشرت و رفاقت
با امام (ع)
به شدت بالا میرود*
* تاسوعا ،
روزی برای وسعت ظرفیت *
با خارج شدن عاشورا ،
از سلسله اعداد ،
عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد
و معنی نهم را از دست میدهد .
اتسع به فتح الف
یعنی ،
گروههای ۹ نفره شدند .
اما ، اتسع به کسر الف
یعنی ، وسعت پیدا کرد - گشاد شد -
فراخ گردید .
اتساع ، یعنی گسترده شدن و گشاد شدن .
بالا رفتن ظرفیت .
اتساع شرائین ؛
یعنی ،
رگها گشاد شدند
و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد .
التاسوع ،
چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد ؛
و بالاخره ، التاسوعا
یعنی ، جائی که بتوان ظرفیت را بالا برد
و فراخی ایجاد کرد ؛
و تاسوعا ،
این معنی را پیدا میکند ،
*روزی که ظرفیت بالا میرود
و در سینهها فراخی ایجاد میشود
و به جای تنگی ، وسعت مییابد*
*این دو نام از ابداعات
امام سجاد (علیهالسلام) است*
و اگر در بعضی از روایات
از پیامبر اکرم
(صلوات الله علیه و آله)
از عاشورا گفته شده است ،
* اکثرا ، جعلیات بنیامیه ،
برای کم کردن اثرات عاشورای
امام حسین (علیه السلام)
است *
اما ، در مورد تاسوعا
تقریباً نداریم که قبلاً از
امام سجاد (علیه السلام)
لغت تاسوعا به کار برده شده باشد
و این معنا از عاشورا و تاسوعا
خیلی عاشقانه است...
*برگرفته از کتاب
«سفری از عاشورا تا اربعین»
تألیف عبدالله مستحسن*
ما جا مانده از هیئت ها
ما بچه کوچک دارها
ما مشکوک به ناقل بودن ها
ما قرنطینه ها
ما اهل بیشتر رعایت کردن ها...
اصلا همه ما خانه نشین های این شب ها و روزها
از شما
که با سختی ماسک و فاصله اجتماعی و رعایت های دقیق،
باز هم رفتید و چراغ مجالس عزا را روشن نگه داشتید
ممنونیم!
دل ما
که در سکوت و تنهایی و غربت خانه هایمان
زیر پرچم کوچک روی دیوار اتاق
نشسته ایم و اشک می ریزیم
به بودن شما
به دعاهایتان
به غوغای ناله و اشکهای با رعایت تان
گرم است!
چه خوب شد که رفتید و نگذاشتید شهر مان،
سوت و کور و تاریک بماند...
چه خوب که همه با هم،
در پناه حسینیم!
حقا که عالم از این خوب تر، پناه ندارد...
تربت قبر امام حسین در موزه کربلا که هرسال عاشورا تبدیل به #خون میشود !
میدونستید ؟ حتی یکبارم صدا سیمای ایران پوشش زندش نداده! چرا؟
پخش و کنید و درخواست بدید این عاشورا پوشش خبری زنده بدن
توضیحات رائفیپور در مورد خون شدن تربت امام حسین(ع) در روز عاشورا
🇮🇷قرارگاه سایبری ↙️
https://eitaa.com/joinchat/3604348939C1433b6e45c
شهید آوینی:
صحرای کربلا به وسعت تاریخ است و کار به یک «یالیتنی کنت معکم» ختم نمیشود. اگر مرد میدان صداقتی، نیک در خویش بنگر که تو را نیز با مرگ انسی اینگونه است یا خیر!... آنان را که از مرگ میترسند از کربلا میرانند...
آری کربلا از زمان و مکان بیرون است و اگر تو میخواهی که به کربلا برسی، باید از خود و بستگیهایت از سنگینیها و ماندنها گذر کنی... از عاشورای سال 61 هجری قمری، دیگر زمان از عاشورا نگذشته است و همة روزها عاشوراست. زمان بر امتحان من و تو میگردد تا ببیند که چون صدای هَل مِن ناصرِ امام عشق برخیزد، چه میکنیم؟... شریان قیام ما نیز به قلب عاشورا میرسد و این چنین ما هرگز از جنگ خسته نخواهیم شد...