#احادیث_قرآن
#احادیث_امام_حسین_ع_درباره_ی_قرآن
ارزش قرائت قرآن
امام حسين (ع) در فضل و ثواب قرائت قرآن مي فرمايد:
«من قرأ آية من کتاب الله عز وجل في صلاته قائما يکتب له بکل حرف مأة حسنة فأذا قرؤها في غير صلاة کتب اللّه له بکل حرف عشر حسنات. وأن استمع القرآن کتب الله له بکل حرف حسنة. وان ختم القرآن ليلا صلت الملائکة حتي يصبح. وان ختمه نهاراً صلّت عليه الحفظة حتي يمسي و کانت له دعوة مجابة وکان خيراً له مما بين السماء و الارض؛
اگر کسي يک آيه از قرآن در نمازش بخواند عوض از هر حرف آن صد حسنه پاداش ميگيرد واگر در غير نماز بخواند عوض از هر حرف آن ده پاداش نصيب او ميگردد و اگر کسي قرآن را بشنود در عوض هر حرف يک حسنه پاداش ميبرد و اگر کسي قرآن راختم کند تا صبح ملائکه بر او درود ميفرستند و اگر در روز ختم کند فرشتگان تا شب بر اودرود فرستند ودعاي مستجاب گردد و اين براي او از آنچه در زمين و آسمان است بهتر است».
گروه سید الشهدا درایتاhttps://eitaa.com/yagatilabarat
#امام_حسین_ع_و_قرآن
#امام_حسین_ع_شرح_و_تفسیر_عملی_آیات_قرآن
استقامت در قرآن
در قرآن کريم امر به استقامت شده: (فاستقم کما امرت)؛ استقامت کن همانگونه که بدان مأموريت يافتهاي.
اصولاً موفقيت و پيروزي در هر کار، وابسته به استقامت و پايداري است. کسي که ميخواهد قدمهاي اصلاحي بر دارد و جامعه خود را به سوي سعادت و نيک بختي هدايت کند، نبايد از کارشکنيهاي مخالفان و ناسزا و دشنام آنها بهراسد و از ميدان به در رود، بلکه لازمه آن تحمل انواع مشکلات و شکيبا بودن در برابر ناملايمات و استقامت وپايداري کردن در راه رسيدن به هدف است.
امام حسين(ع) عملاً اين مطلب را در نهضت عاشورا مجسم کرد. حضرت استقامت ورزيد، و به هدف رسيد و آن را حفظ کرد.
نکته قابل توجه اين که استقامت از عاليترين صفات است هرگاه انسان با تفکر و بدون دخالت احساسات و تعصّبات باطل، صحت و درستي مطلبي را دريافت براي رسيدن و حفظ آن بايد پافشاري و پايداري کند.
امام حسين(ع) بر همين مبنا قيام کرد. اين مطلب از نامهاي که به محمد حنفيه نوشت، به خوبي استفاده ميشود و از جملات خطبه گذشته پيداست که امام حسين(ع)نتيجه پاياني نهضت را هم ديد و با تفکر صحيح وارد عمل شد.
نکته ديگر آن که استقامت در تمام راههاي صحيح و هدفهاي مشروع و معقول پسنديده است، ولي راهي که به حق، شايستگي دارد، استقامت و تحمل رنجهايي را نيزدر بردارد. استقامت در راه خدا و حفظ ايمان و گسترش معنويات در ميان جامعه امري پسنديده و واجب است.
نوشتهاند: هر چه مشکلات و مصائب عاشورا سنگينتر ميشد، چهره مبارک امام برافروختهتر ميشد، چون استقامت در راه هدف بود.
خداوند هم بندگانش را به قيام براي خود موعظه ميکند: (قل اني اعظکم بواحدة ان تقوموا لله).
امام حسين(ع) به سبب دين در برابر طوفانها و سيلاب بلاها و حوادث سنگينعاشورا ايستاد و استقامت کرد. در نتيجه توانست آيين مقدس اسلام را در دنياي بشريت حفظ کنند، اگر استقامت در نهضت عاشورا در تمام افراد - زن، مرد، پير و جوان - حاکم نميبود، نتيجه مطلوبي به دست نميآمد.
از مکتب عاشورايي امام جهان بيدار و هوشيار ميشود زيرا هر کسي در سراسر زندگي خود مشکلات و گرفتاريهايي را ممکن است ببيند، که جز از راه شکيبايي و استقامت نميتوان آن را برطرف کرد.
استقامت در تهذيب اخلاق عاملي بسيار قوي است. آنان که خود را با سلاح استقامت مجهّز کردهاند، در برابر ناملايمات روحي و جسمي به آساني گذر نموده و هيچگاه از حريم دين خارج نميشوند، به خشونت و تعصب بي جا دست نميزنند و گاه در عين قدرت با دشمن ملاطفت ميکنند.
همراهي استقامت با خشونت و سختي، تفکر باطلي است و اين مطلب با دقت در رفتار امام حسين(ع) در ميدان عاشورا روشن خواهد شد.
وقتي که اصحاب گفتند: اجازه دهيد با لشکر حرّ بجنگيم، اينها فعلاً زياد نيستند ميتوانيم از عهدهشان برآييم. امام حسين(ع) فرمود: نه من دوست ندارم ابتدا کننده جنگ باشم. امام به دشمن در مقام مکالمه «يا بن الاخ» ميگويد: چون هنگام ظهر ميشود، در مشکلترين وضع، اقامه نماز جماعت ميکند و تا دشمن تيراندازي نکرد،امام دستور حمله صادر نکرده بود. او در مقابل سپاه دشمن ميايستد و آنها را با بيان نرم وآرام نصيحت ميکند و در هدايت آنها ميکوشد که شايد و لو يک نفر هم باشد به سعادت برسد.
امام حسين(ع) تمام وجودش در حال مبارزه در صبر و استقامت بود، لحظهاي تابع هواي نفس نشد.
حقيقت استقامت و صبر در مکتب عاشوراي امام حسين همان روش پسنديده آنحضرت بود، به مضمون: «اشجع الناس من غلب هواه» امام(ع) اشجع الناس بود درنهضت عاشورا.
گروه سید الشهدا درایتاhttps://eitaa.com/yagatilabarat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر تو ای باقی مانده ی جانشینانِ
الهی......ای نیکمرد..❣️
اللهم عجل لولیک الفرج ❣️
سلام مولای من امام زمانم ❤https://eitaa.com/yagatilabarat
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اکسیر اعظم اعظم
اعظم
#زیارت_عاشوراhttps://eitaa.com/yagatilabarat
❖﷽❖
#انبیاء_و_امام_حسین_علیه_السلام
حضرت یحیى ع با امام حسین ع از سه جهت داراى خصوصیت مشترك هستند:
🔰 مخصوصا وارد شده است که حسین ع با یحیى ع در اشیاى زیادى
به موازات هم هستند.
☄از پیامبر ص نقل شده که فرمود: در جهنم جایگاهى است که احدى از
مخلوقین مستحق آن جایگاه نیست، مگر قاتل یحیى فرزند زکریا و قاتل حسین.
💔امام حسین ع در طى سفر به کربلا، در هر منزلى که فرود مى آمـد و
هر گاه از آنجا کوچ مى کرد، یحیى ع را متذکر مى شد.
اینک به توضیح هر یک از این موارد مى پردازیم:
در بیان موازات آن دو که در روایات آمده ؛ در تبیـین ایـن قضـیه بایـد
گفت:
💎قبل از تولد یحیى و حسین علیهما السـلام، دربـاره آنهـا بشـارت داده شـد.
بشارت اول درباره یحیى بود که خداوند فرمود: اى زکریا! ما تو را بـه فرزنـدى
به نام یحیى بشارت مى دهیم، و بشارت دوم درباره حسین ع بود که خطـاب
به حضرت رسول پیام آمد: «اى محمد! خداونـد تـو را بـه مولـودى از فاطمـه
بشارت مى دهد. » اما بشارت تولد یحیـى موجـب شـادى شـد؛ در حـالى کـه
بشارت تولد حسین موجب حزن و اندوه گردید، چرا کـه حملتـه امـه کرهـا و
وضعته کرها آن طور که در حدیث آمده، منظـور حضـرت زهـرأ علیهـا السـلام
است.
💎یحیى و حسین علیهما السلام شش ماهه به دنیا آمدند.
💎یحیى و حسین علیهما السلام را خداوند خـودش نامگـذارى کـرد.
💎خداونـد تعالى درباره یحیى فرمود: ما تو را به فرزندى که نامش یحیى است، بشارت مى
دهیم و درباره حسین ع به زبان جبرئیل فرمود: من نام او را حسین گذاشتم.
💎یحیى و حسین علیهما السلام غالبا از پستان شیر ننوشیدند، یحیى از آسـمان
شیر داده شد و حسین ع از عرش عظیم یعنـى زبـان پیـامبر خـدا ص شـیر
نوشید.
💎و حسین علیهما السلام پیشانى شان مى درخشید و نورافشانى مى کرد.
💎یحیى و حسین علیهما السلام در طول عمرشان، خوشحال دیده نشدند و اگـر
این امر براى آنها اتفاق مى افتاد، تبدیل به حزن و اندوه مى شد.
💎یحیى و حسین علیهما السلام را، ولد زنا به شهادت رساند.
💎بنا به فرموده پیامبر اسلام، در جهنم جایگاهى است که فقـط قاتـل یحیـى و
قاتل حسین علیهما السلام، استحقاق آن را دارند.
💎آسمان و زمین براى یحیى و حسین علیهما السلام خون گریه کردند.
💎سر یحیى و سر حسین علیهما السلام، بعد از شـهادت سـخن گفتنـد. یحیـى
خطاب به آن پادشاه گفت: «از خـدا بتـرس» و سـر حسـین ع بارهـا قـرآن
تلاوت کرد و از او عبارت لا حول و لا قوة الا باالله.
💎قتل یحیى، قتل صبر بود، حسین ع نیز، با اینکه در میدان نبرد بـه شـهادت
رسید، اما قتلش، قتل صبر بود، به همین خاطر امام سجاد ع فرمود: من فرزند
آن کسى هستم که قتلش، قتل صبر بود.
💔 حسین ع در هر منزلى، شهادت یحیى ع و بویژه موضوع اهداى سر
او را متذکر مى شد، و اگر به دیده بصـیرت بنگـرى، ایـن امـر را سـخت تـرین
مصیبت مى یابى، چرا که شماتت دشمن بزرگترین مصیبت ها و مواجه شـدن بـا
دشمن در حال ضعف و گرفتارى بزرگتر است. حال تصـور کـن مصـیبت قـرار
گرفتن سر بریده در مقابل دشمن و بازى با آن تا چه انـدازه عظـیم اسـت. ایـن
قضیه بخصوص براى پیامبر اسلام ص دشوار بود، به همین خاطر بر کسانى کـه
به سر حسین ع نگاه کردند و راضى به آن کار بودند، نفرین نمود. https://eitaa.com/yagatilabarat
💔امام حسین ع در هر منزلى کـه فـرود مـى آمـد و از آن بـار مـى بسـت،
هنگامى که حضرت یحیى را متذکر مى شد، بر او سلام و درود مى فرستاد.
🕯امام براى ما اسوه حسنه است، پس ما نیز در این منازل مطابقت (این دو بزرگوار) بر
او سلام و درود مى فرستیم و همان طور که در زیارت امـام حسـین ع آمـده
است مى گوییم: السلام على یحیى الذى ازلفه االله بشهادته
💔سـلام بـر یحیـى کـه
خداوند او را با شهادتش مقرب گردانید؛ او را نگه داشتند و بعد سرش را از تـن
جدا نمودند
💔 و اگر خواستى، قصد یحیایى را بنما که قتل او هم قتـل صـبر بـود،
یعنى به خاطر وارد شدن زخم ها بر پیکر مطهرش و جارى شدن خون، هنگامى
که سر از بدنش جدا مى کردند، هیچ حرکتى نداشت.
💔و همچنـین اگـر خواسـتى یحیى را قصد کن که سرش با دست به آرامى گرفته شد و (در جاى مخصـوص)
قرار داده شد و آنگاه قطع گردید
💔 و اگر خواستى، یحیایى را قصد کن که بـا فـرو رفتن نیزه بر پهلویش، از اسب بر زمین افتاد و آنگاه سرش از تن جدا شد.
💔اگر خواستى قصد یحیى را کن که عداوت دشمنان، با ذبح او با یک کـارد از
اول تا آخر، فرو نشست و اگر خواستى یحیایى را قصد کن که دشمنان او به این
اکتفا نکردند که او را فقط مورد اصابت چهار هـزار تیـر و صـد و چنـد ضـربه
شمشیر و به همین مقدار ضربه نیزه قرار دهند و سرش را قطع کنند و گلویش را
پاره نمایند و جسدش را پس از شهادت مثله نمایند و پایمال سـم اسـبان کننـد،
بلکه دشمنى خود را نسبت به سر آن حضرت نیز آشکار نمودند، به نحـوى کـه
آن را بر بالاى نیزه کردند و در بلاد گرداندند و دندان ها و لبـان آن حضـرت را در مجالس مختلف مضروب نمودند.
و (چون گفتى السلام على یحیى الذى ازلفه االله بشهادته)
💔 اگر خواستى یحیـى
را نیت کن که تنها یک بار سرش از خانه اى به خواستى یحیایى را قصد کن که سرش در بلاد فراوانى گردانـده شـد و چنـدین
مرتبه اهدأ گردید.
(و چون آن عبارت را گفتى)
💔 اگر مایل بودى یحیـى را نیـت کـن کـه وقتـى
سرش از بدن جدا شد و ظـالم آن امـر را دیـد حـالتش دگرگـون شـد،
💔 و اگـر خواستى یحیاى مظلومى را نیت کن که وقتى سر مبارکش در مقابـل آن ملعـون
گذاشته شد شروع به تبسم کرد و این تبسم او از همه زخم هاى وارده بـر پیکـر
مطهرش، دردناك تر بود. کور باد آن چشمى که از این تبسـم بـاخبر شـود، امـا
گریه نکند.
💔(و به هنگام بیان آن عبارت) اگر خواستى مظلومى را به نام یحیى قصـد کـن
که وقتى خواستند او را به شهادت برسانند از مسجد خـارج شـد در حـالى کـه
انسانى پارسا و بدون علاقه بـود و اطفـال و عیـالى نداشـت، و اگـر خواسـتى
مظلومى را قصد کن که از خیمه هایى خارج شد که در آنها زنان حیران و تشـنه
در بیابان، تنها و غریب در میان دشمنان قرار داشـتند و هـر کـدام از آنهـا او را
مخاطب قرار داده و مى گفتند ما را به چه کسـى مـى سـپارى ؛ سـپس آنهـا را
ساکت مى کند و از خیمه خارج مى شود، بعد، با دختر کوچکى مواجه مى گردد
که بر پایش افتاده دستش را مى بوسد و از تنهایى فریاد مى زند و او را به کمک
مى طلبد، آنگاه امام بر مى گردد و او را به دامنش مى نشاند و به او مى گویـد:
دخترم! تا جان در بدن دارم با اشک حسرت بارت، دلم را آتش نزن و آنگاه که
به شهادت رسیدم، تو برای گریه کردن بر من از هر زنی سزاوارتری ای بهترین زنانhttps://eitaa.com/yagatilabarat
💔(چون آن عبارت را گفتى) اگر مایل بودى یحیایى را قصد کن که کشته شد
در حالى که قربانى شد،
💔و اگر خواستى یحیایى را قصد کـن کـه لـب تشـنه بـه
شهادت رسید.
💔و به هنگام گفتن آن سلام، اگر خواستى یحیى را قصد کن که در تشت سر از
بدنش جدا شد و فقط یک قطره خونش بر زمین ریخت کـه تـا سـال هـا و تـا
زمانى که بنى اسرائیل نابود شدند، همچنان مى جوشید و آنگاه از جوشـش بـاز ایستاد؛
💔و اگر خواستى یحیایى را قصد کن که بر روى خاك سـر از تـنش جـدا
کردند و خونش با خاك آغشته شد و همه خونش بر روى زمـین جـارى شـد،
مگر چند قطره از آن، که آن را با دست گرفت و بر چهره مالید و سپس مقدارى
از آن را به سوى آسمان پاشید و به زمین بازنگشت، و اگر (آن قطرات) بر زمین
مى ریخت، با اهلش زیر و رو مى شد!
💔(هر گاه آن سلام را گفتى) ، اگر خواستى یحیى را قصد کن که سرش از قفـا بریده شد،
💔و اگر خواستى یحیایى را نیـت کـن کـه سـرش را بـا دوازده ضـربه
شمشیر از بدن جدا کردند.
💔(و چون آن عبارت را گفتى) اگر خواستى یحیى را قصد کن که سر از بـدنش
جدا شد، اما پیکرش سالم ماند،
💔و اگر خواستى یحیایى را قصد کن که سـرش از
بدن جدا گردید و بدنش زیر سم اسبان لگدمال شـد و از شـدت ضـربت هـاى
وارده، پیکر مطهرش سوراخ سوراخ شده بود.
💔پس سلام بر آن یحیایى که سرش بارها اهدأ گردید و با خیزران و چوب نى
بارها مضروب شد؛
💔 سلام بر آن یحیایى که سرش بر بالاى نیزه ها قـرار گرفـت،
💔سلام بر آن یحیایى که سرش بر دروازه ها آویخته شد
💔و سلام بر آن یحیایی که سرش را در مکان هاى متعددى قرار دادند
💔 و چه بسا در مکـان هـاى مختلفـى
دفن کردند، هر چند که سرانجام سر در کنار بدن قرار گرفت.
📚خصائص الحسینیه
شیخ جعفر شوشتری
گروه سید الشهدادر ایتاhttps://eitaa.com/yagatilabarat
#تفاسیر_قرآن
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ أَبِیحَمْزَهًَْ الثُّمَالِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَحَدَهُمَا (علیها السلام) یَقُولُ: إِنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) أَقْبَلَ عَلَی النَّاسِ فَقَالَ أَیَّهًُْ آیَهًٍْ فِی کِتَابِ اللَّهِ أَرْجَی عِنْدَکُمْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ قَالَ حَسَنَهًٌْ وَ لَیْسَتْ إِیَّاهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ... قَالَ حَسَنَهًٌْ وَ لَیْسَتْ إِیَّاهَا فَقَالَ بَعْضُهُمْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ قَالَ حَسَنَهًٌْ وَ لَیْسَتْ إِیَّاهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ قَالَ حَسَنَهًٌْ وَ لَیْسَتْ إِیَّاهَا قَالَ ثُمَّ أَحْجَمَ النَّاسُ فَقَالَ مَا لَکُمْ یَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِینَ قَالُوا لَا وَ اللَّهِ مَا عِنْدَنَا شَیْءٌ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ أَرْجَی آیَهًٍْ فِی کِتَابِ اللَّهِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ وَ قَرَأَ الْآیَهًَْ کُلَّهَا.
📝امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام)- ابوحمزه ثمالی گوید: از امام باقر (علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام) شنیدم: علی (علیه السلام) رو به مردم کرد و فرمود: «کدام آیه در کتاب خدا، در نزد شما امیدبخشتر است»؟ بعضی از مردم گفتند: خداوند [هرگز] شرک را نمیبخشد و پایینتر از آن را برای هرکس بخواهد و [شایسته بداند] میبخشد. (نساء/۴۸) [علی (علیه السلام)] فرمود: «این آیه خوب است ولی [آنچه که منظور من است] این آیه نیست». بعضی از آنها گفتند: کسی که کار بدی انجام دهد یا به خود ستم کند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت. (نساء/۱۱۰) فرمود: «خوب است ولی این آیه [منظورِ من] نیست». بعضی از آنها گفتند: یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ». فرمود: «خوب است ولی این آیه [منظورِ من] نیست». بعضی از آنها گفتند: و آنها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند یا به خود ستم کنند به یاد خدا میافتند و برای گناهان خود طلب آمرزش میکنند. (آل عمران/۱۳۵) فرمود: «خوب است ولی این آیه [منظور من] نیست». مردم [ناامید شدند و] برگشتند. حضرت فرمود: «ای مسلمانان! شما را چه شده است»؟ گفتند: «نه؛ به خدا سوگند! چیزی نزد ما نیست (آیه دیگری سراغ نداریم)». فرمود: «از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدیم که میفرمود: امیدبخشترین آیه در کتاب خدا این آیه است در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار چرا که حسنات، سیئات [و آثار آنها را] از بین میبرند این تذکّری است برای کسانی که اهل تذکّرند (هود/۱۱۴) و حضرت تمام آیه را قرائت کرد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۵۲
بحارالأنوار، ج۷۹، ص۲۲۰/ بحارالأنوار، ج۸، ص۵۷ و فرات الکوفی، ص۵۷۰ و شواهدالتنزیل، ج۲، ص۴۴۶؛ «بتفاوت»/ العیاشی، ج۲، ص۱۶۱
گروه سیدالشهداhttps://eitaa.com/yagatilabarat
سفر پر ماجرا 28.mp3
6.78M
#سفر_پرماجرا ۲۸
🌞امروز طلوع آفتاب رو دیدیم!
🌸آیا مـطمئنیم؛
💐غروبش رو هم می بینیم؟
🌸با تکبر راه نریم!
🍃با غرور حرف نزنیم!
💕شاید آخرِ امروزمون،
🌹به مقصدی که براش برنامه ریختیم؛
ختم نشه
هدایت شده از 🌻🌻حافظان وحی مفاهیم قرآن🌻🌻
•═══════﷽❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤•༻⃘⃕❀.
💠 درود خدا بر امیرالمومنین آن حضرت می فرماید : شگفتا! آيا معيار خلافت صحابی پيامبر بودن است؟ اما صحابی بودن و خويشاوندی ملاك نيست؟ (از امام شعری در همين مسأله نقل شد كه به ابابكر فرمود) اگر ادعا می كنی با شورای مسلمين به خلافت رسيدی، چه شورایی بود كه رأی دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندی را حجت می آوری ، ديگران از تو به پيامبر نزديك تر و سزاوارترند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت190
❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅
✍ توضیح #حکمت190 🔰
┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی
🔺در حکمت ۱۹۰ ، این حکمت را زمانی امام بیان میفرمایند که ابوبکر قبل از اینکه حکومت را به دست بگیرد دو دلیل آورد که چرا من باید حاکم باشم ؛ یکی بحث خویشاوندیِ خودش را با پیامبر مطرح کرد و بعد از حاکم شدن به بیعت مردم اشاره کرد و گفت چون مردم با من بیعت کردند بنابراین حق من خلافت است .
💠 در حکمت ۱۹۰ ، در حقیقت امام هر دو ادعای او را پاسخ میدهند و او را محکوم میکنند؛ امام فرمودند آیا معیار خلافت ، صحابی پیامبر بودن است ؟ اما صحابی بودن و خویشاوندی ملاک نیست ؟
✅ یعنی تو که ادعا کردی از اصحاب پیامبر هستی ، من که خویشاوند پیامبر هستم ، پسرعمو و داماد پیامبر هستم ، این که بالاتر است ؛ اگر ملاک تو این است که خویشاوند و صحابی بودن ملاکش بالاتر است . اگر ادعا میکنی با شورای مسلمین به خلافت رسیدی ، چه شورایی بود که رأیدهندگان حضور نداشتند ؟ میدانید که اینها خودشان شورایی تشکیل دادند و افرادش را هم خودشان مشخص کردند و معلوم بود که چه کسی را میخواستند خلیفه کنند.
⏪ بنابراین امام هر دو ادعای ابوبكر را در حقیقت محکوم میکنند و پاسخ میدهند و میگویند حقّ خلافت را شما از من گرفتید .
⚡️یاعلی✨خدا نگهدار⚡️
┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄