فلسفه غسل میت چیست و مرده چه نیازی به پاکی و طهارت دارد؟
🔰 غسل میت؛ هم جنبه مادی و ظاهری و هم جنبه معنوی دارد
👈 جنبه ظاهری بر دو قسم است:
1️⃣ جنبه بهداشتی: میت با غسل دادن از آلودگیهای جسمانی پاک میشود. بدیهی است که مرگ عموما به خاطر برخی امراض و عفونتهايی است که در بدن شخص باقی میماند و میتواند منشا مفاسد بهداشتی نيز باشد، چرا که بعد از مرگ بازماندگان معمولا بدن میت را بوسیده و در بغل میگیرند. شستشو با سدر و کافور و آب خالص، از نظر بهداشت ظاهری، نقش ضد عفونیکننده جسد و حفظ محيط زيست از ميکروبها و عفونتهای احتمالی را دارد.
2️⃣ جنبه فقهی: به لحاظ فقهی نیز دلایل مختلفی برای تشریع غسل میت وجود دارد:
🔺انسان در حال احتضار و خروج روح از بدن، اختیار خود را ندارد و در این هنگام ممکن است منی از بدن خارج شده و جنب شود و نیاز به غسل جنابت باشد.
🔺 شاید میت پیش از مرگش، غسل جنابت و یا غسلهای واجب دیگر به گردنش بوده باشد.
🔺 غالبا خانواده و آشنایان پس از مرگ، به خاطر مسائل عاطفی بسیار میت را لمس میکنند و اگر میت غسل داده نشود، کسانی که میت را لمس میکنند، غسل مس میت بر آنها واجب خواهد شد و در آن گیر و دار مصیبت بسا تهیه آب و غسل مس میت به هنگام نماز وجود نداشته باشد، از اینرو خدا غسل میت را وضع کرد تا میت پاک باشد، تا دیگرانی که میخواهند میت را لمس کنند با لمس میت، بر آنان غسل مس میت واجب نشود.
👈 جنبه معنوی: برای جنبه معنوی نیز جهات مختلفی وجود دارد:
1️⃣ در روایات آمده با غسل، میت در مواجهه با ملائک و لقای خداوند تطهیر میشود.
2️⃣ چون انسان اشرف مخلوقات است باید بین او و دیگر حیوانات فرق باشد، لذا اسلام برای تعظیم و تکریم میت مسلمان، غسل میت را وضع کرده تا احترامی به میت مومن و مسلمان باشد.
3️⃣ از مسلّمات علم فلسفه و کلام و نیز روایات ما این است که بین روح و بدن همواره تاثیر و تاثر متقابل وجود دارد و روح از آن جهت که سالها به این بدن تعلق داشته و اکنون پس از مرگ نیز این علاقه و ارتباط تا حدی باقی است، لذا اعمالی که برای بدن میت انجام میشود در روح نیز اثرگذار خواهد بود و روح با غسل میت، سبک خواهد شد.
#معادشناسی
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
🌸 منبر مهدوی 🌸
چه نوع انتظارى ارجح است؟
✍ مقصود از انتظار فرج، امید و دلبستگی به مهدی( عج ) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است.
✅ برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصور می كنند كه انتظار بر اساس آن، به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد؛ در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است. بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظار فرج مسئولیت آفرین است.
✅ به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمی پیوندد، مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد:
1⃣ عنصر عقیدتی:
شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجاتبخشی او داشته باشد.
2⃣ عنصر نفسانی:
زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد.
3⃣ عنصر عملی وسلوكی:
شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینه های اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.
با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمی كند.
📗 شهید مطهری، قیام و انقلاب مهدی
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی
حدیث روز
امیر المومنین(علیه السلام)می فرماید
لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ، وَلاَ يُضَارِعُ، وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ(نهج البلاغه حکمت۱۱۰)
فرمان خدا را تنها كسى مى تواند اجرا كند كه نه سازش كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع ها كند
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی
حدیث روز
🔻امام على (عليهالسلام):
لاتَطلُب سُرعَةَ العَملِ وَ اطلُبْ تَجويدَهُ ؛ فَإنَّ النّاسَ لايَسألونَ في «كَمْ فَرَغَ مِنَ العَمَلِ»؟ إنَّما يَسألونَ عَن جَودَةِ صَنعَتِهِ
❇️ به دنبال سرعت در انجام دادن كار مباش؛
بلكه كيفيّت خوب را بجوى.
مردم نمیپرسند: «در چند روز كار را به پايان برده است؟»
بلكه در پى خوبى و نيكويى محصول كارند.
📚شرح نهجالبلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۲۶۷
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی
حدیث روز
امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب «ع» فرمودند:
لِلْحَقِّ دَوْلَةٌ، لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ.
حق جريان پيوسته دارد، و باطل جولان مقطعى.
📘شرح غررالحكم، جلد ۵، صفحهی ۲۵
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی
حدیث روز
🔻امام صادق عليهالسلام:
اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِكَ فَاِنَّـهُ اَثْبَتُ لِلْمَـوَدَّةِ بَيْنَكُما
❇️ هرگاه كسى را دوست داشتى به او خبر بده، چرا كه اين كار، دوستى ميان شما را استوارتر مـیسازد.
📚 اصول كافى: ج ۲، ص ۶۴۴
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی
حدیث روز
تفسير العيّاشي عن مالكِ بنِ عَطِيَّة عن الإمامِ الصّادقِ عليه السلام ـ أيضا ـ :
هُو الرَّجُلُ يقولُ: لَولا فُلانٌ لَهَلَكتُ
و لَو لا فُلانٌ لَأصَبتُ كذا و كذا
و لَو لا فُلانٌ لَضاعَ عِيالي
أ لا تَرى أنّهُ قد جَعَلَ للّه ِِ شَريكا في مُلكِهِ يَرزُقُهُ و يَدفَعُ عَنهُ ؟!
قالَ [ الراوي ]: قلتُ: فيقولُ: لَولا أنَّ اللّه َ مَنَّ عَليَّ بِفلانٍ لَهَلَكتُ؟ قال: نَعَم، لا بَأسَ بهذا.[تفسير العيّاشيّ : 2/200/96 .]
تفسير العيّاشى ـ به نقل از مالك بن عطيه ـ : امام صادق عليه السلام درباره همين آيه فرمود: مانند اين كه انسان بگويد : اگر فلانى نبود، من از بين مى رفتم و اگر فلانى نبود، چنين و چنان مى شدم و اگر فلانى نبود، خانواده ام نابود مى شد؛ مگر نمى بينى كه او با اين حرفها در مُلك خدا، برايش شريكى قائل شده كه روزيش مى دهد و از او دفاع و دفع گرفتارى مى كند؟ عرض كردم: پس بگويد: اگر خداوند به واسطه فلانى بر من منّت ننهاده بود از بين مى رفتم؟ فرمود: آرى، اشكالى ندارد
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
بسمه تعالی
حدیث روز
🔻امام امیرمؤمنان علی علیهالسلام:
فَتَدارَکْ ما بَقِیَ مِنْ عُمُرِکَ وَ لا تَقُلْ غَدا اَوْ بَعْدَ غَدٍ، فَإِنَّما هَلَکَ مَنْ کانَ قَبلَکَ بِاِقامَتِهِم عَلَی الأَمانیِّ وَ التَّسْویفِ حَتّی اَتاهُمْ اَمرُ اللّه بَغْتَهً وَ هُمْ غافِلُونَ
آنچه را که از عمر تو باقی مانده است، دریاب و مگو فردا و پسفردا؛ زیرا پیشینیان تو به آن سبب هلاک شدند که تکیه بر آرزوها کردند و امروز و فردا نمودند، تا آنکه فرمان خدا [مرگ] ناگهان فرارسید، در حالی که غافل بودند.
📚 بحارالأنوار، ج 68، ص 349
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi