💠 ادبیات اختصاصی شارع
[عن] عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ (ع):
فَإِيَّاكَ أَنْ تُفَسِّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْيِكَ حَتَّى تَفْقَهَهُ عَنِ الْعُلَمَاءِ فَإِنَّهُ رُبَّ تَنْزِيلٍ يُشْبِهُ كَلَامَ الْبَشَرِ وَ هُوَ كَلَامُ اللَّهِ وَ تَأْوِيلُهُ لَا يُشْبِهُ كَلَامَ الْبَشَرِ كَمَا لَيْسَ شَيْءٌ مِنْ خَلْقِهِ يُشْبِهُهُ كَذَلِكَ لَا يُشْبِهُ فِعْلُهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى شَيْئاً مِنْ أَفْعَالِ الْبَشَرِ وَ لَا يُشْبِهُ شَيْءٌ مِنْ كَلَامِهِ كَلَامَ الْبِشْرِ فَكَلَامُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى صِفَتُهُ وَ كَلَامُ الْبَشَرِ أَفْعَالُهُمْ فَلَا تُشَبِّهْ كَلَامَ اللَّهِ بِكَلَامِ الْبَشَرِ فَتَهْلِكَ وَ تَضِلَّ قَالَ فَرَّجْتَ عَنِّي فَرَّجَ اللَّهُ عَنْكَ وَ حَلَلْتَ عَنِّي عُقْدَةً فَعَظَّمَ اللَّهُ أَجْرَكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين
📚التوحيد، ص: 265
ارتکاز رایج در فقه و اصول موجود، شأن شارع را شأن موالی عرفی می پندارد و برای او شأن اختصاصی قائل نیست. برهمین اساس روش و شیوه او در ابلاغ وحی و تعلیم احکام و معارف نیز همان روش مولای عرفی است و شارع شیوه جدیدی تأسیس نکرده است. به تبع این ارتکاز، «ادبیات شارع» نیز همان ادبیات عرف عرب زمان نزول شریعت است و همان ادبیات، معیار فهم کلمات شارع قرار می گیرد.
ادبیات شارع مقدس، ادبیات ویژه و اختصاصی اوست و نه ادبیات مبتنی بر عرف زمان نزول شریعت. یکی از ادله این دیدگاه را می توان در مبنای کلامی به شئون الهی دانست:
همه شئون، اوصاف و خصوصیات خداوند متعال منحصر به فرد اوست و هیچ شأن و فعلی از خداوند با شئون و افعال خلق، یکسان نیست. این ویژگی تنها مختص به اوصاف ذاتی خداوند همچون علم و حیات نیست بلکه اوصاف فعلی خداوند نیز اینگونه است، یعنی کیفیت افعال خداوند را نمی توان با مخلوق یکسان تلقی کرد. براین اساس کلام خداوند که قرآن است از هر جهت، نسبت به کلام مخلوق برتر و ممتاز است و ادبیات آن نیز فوق ادبیات بشری است. البته -چنانچه گذشت- این امتیاز و برتری به نفی ارتباط با مخلوق نمی انجامد، چنانچه در دیگر صفات الهی اینگونه است. به عنوان مثال، علم خداوند بیگانه از علم مخلوق نیست (نفی اشتراک لفظی) و با علم مخلوق هم یکسان نیست (نفی اشتراک معنوی) بلکه حد وسط ایندو است.
حَنان | یحیی
پیش نشست اول همایش الاهیات حکمرانی با ارائه بحث استاد محمدتقی سبحانی، امروز23 بهمن
جلسه اول: تبیین اجزا و مولفه های بحث
تعریف حکمرانی: مجموعه نهادها، ابزارها و ساز و کارها برای تحقق اهداف و ارزش ها
تعریف الاهیات: مجموعه معارف نظری پیرامون «هستی و حیات انسان» که مستند به دین باشد.
طرح الاهیات حکمرانی در سه لایه:
لایه اول: مجموعه ای از مفاهیم و گزاره های بنیادین در یک شبکه پیوسته که بنیاد مشروعیت و هویت حکمرانی را مشخص می کند، مانند امامت، ولایت، تا دولت و مشروعیت و...
تفاوت حکمرانی در بستر امامت و امت ا دستگاه لیبرال و همچنین دیدگاه خلافت اهل سنت و دیگر اندیشه از همین ناحیه مشخص می شود.
لایه دوم : قواعد حاکم بر رفتار مثل: فرایند تولید قانون، مشارکت مردمی و...
لایه سوم: موضوعات و مقولات عینی حکمرانی مثل آزادی، استقلال، تا خانواده و...
و...
تکامل علم اصول فقه احکام حکومتی
(مروری بر 18 جلسه از دوره مبادی اصول فقه احکام حکومتی)
❌ لطفاً به بیرون از این کانال ارسال نشود👇
تکامل علم اصول .pdf
324.2K
تکامل علم اصول فقه احکام حکومتی
(مروری بر 18 جلسه از دوره مبادی اصول فقه احکام حکومتی)
تکامل علم اصول .docx
40.7K
تکامل علم اصول فقه احکام حکومتی
(مروری بر 18 جلسه از دوره مبادی اصول فقه احکام حکومتی)