eitaa logo
حَنان | یحیی
385 دنبال‌کننده
116 عکس
15 ویدیو
108 فایل
يحيي عبدالهی يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا ﴿١٢﴾ وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَكَاةً ۖ وَكَانَ تَقِيًّا ﴿١٣﴾ @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر از من بپرسند که نصیری چه شد که به اینجا رسید؟ البته حتماً عوامل متعدد اخلاقی، سیاسی، علمی و... در رسیدن او به این نقطه تأثیرگذار است اما از منظر رویکرد علمی، «ضعف در تفقه دینی» را عامل اصلی معرفی می کنم. او همواره دیدگاه هایش را مستند به کتاب و سنت می کند و خود را در این عرصه صاحب نظر می پندارد اما تلقی الاهیاتی ضعیف و ناقص از دین و روش استناد غیرضابطه مند و غیر اجتهادی باعث گردید از همان ابتدا نظریات شاذی اتخاذ کند و برای آنها ادله ای از قرآن و حدیث فراهم آورد. البته دستگاه فقاهت موجود راهگشای جامعه امروز نیست و می بایست تکامل پیدا کند اما این تکامل بر پایه های کلامی و شریعت شناسی و روشی متقن و منضبط و بر مدار حجیت واقع می شود. 🏠 @yahyayahya
دیدار استاد میرباقری با آیت‌الله عبدالهی پدربزرگ بنده😁 امروز دوشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
نماز جمعه (1).mp3
1.08M
آیت‌الله عبدالخالق عبدالهی از علمای کرمانشاه هستند که قریب به ۶۰ سال در این استان به تبلیغ و هدایت مردم مشغول بودند و مدتی هم امام جمعه موقت بودند و الان که ۱۰۰ سال قمری سن دارند (ماشاالله لاحول و لاقوه الا بالله ، چشم نخورند😁) به قم آمدند. اوایل سال چند روزی به کرمانشاه رفتند و حاج آقای علما (امام جمعه) در تجلیل از ایشان فرمودند ایشان ۶۰ سال به استان خدمت کردند که در صوت فوق آمده است. 🏠@yahyayahya
ضیافت‌افطاری‌اندیشه‌ورزان‌ و هم اندیشی حل‌مسئــــــــــــــــــــــــــــله‌حوزوی و چالش‌هــــــــای‌حکمرانی‌دینـــــی 24 ماه مبارک رمضان 1402 به میزبانی اندیشکده‌دین‌وحکمرانی @Din_hokmrani
حَنان | یحیی
ضیافت‌افطاری‌اندیشه‌ورزان‌ و هم اندیشی حل‌مسئــــــــــــــــــــــــــــله‌حوزوی و چالش‌هــــــــا
در این جلسه قصد داشتم به این دو نکته اشاره کنم که البته فرصت نشد😀! 💠 اندیشکده هایی که به حل مساله می پردازند، مبنای این اندیشه ها چیست؟ آیا اندیشه اسلام را استنباط و بیان می کنند یا اندیشه های خودشان را ؟! یه روزی حاج آقای محمدی دعوت کردند از جلسات هم اندیشی علم دینی، نشست علمی فلان نظریه پرداز را شرکت کنم ، گفتم: ایشان - که روحانی و حوزوی نیستند- اگر علم دینی را می خواهند بگویند که دین شناس و فقیه نیستند و صلاحیت ندارند، اگر علم خودشان را می گویند که اهمیتی ندارد! بعداً دیدم در روایتی امام صادق (ع) از فرد شامی که برای مناظره آمده بود نیز چنین پرسشی کردند که : «كَلَامُكَ مِنْ كَلَامِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَوْ مِنْ عِنْدِكَ؟». 1️⃣ لذا می بایست از اندیشکده ها سوال کرد که اندیشه های شما مِنْ كَلَامِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ است أَوْ مِنْ عِنْدِكَم؟ اگر بنا براین است که نظر دین گفته شود و اندیشه دینی مبنا قرار گیرد نیازمند دو امر است: 1. تسلط و اشراف بر منابع دینی 2. داشتن روش تفقه دینی حال کدام یک از ما یک دور قرآن را با تدبر و اصول کافی (فعلا دیگر منابع را صرف نظر می کنیم) را مطالعه کرده ایم؟ همچنین با کدام روش تفقه می خواهیم به سراغ منابع برویم (در این محور بحث مفصل است که به آن نمی پردازم، در آن جلسه هم برخی اساتید نکات خوبی در این خصوص بیان فرمودند) 💠💠 نکته دوم اینکه به نظر می رسد، آنچه تحت عنوان «حل مسأله» مطرح می شود، مواجهه با مسأله در مقیاس «پاسخگویی به مسائل مستحدثه» است و امروزه خلاء عمده ما در مقوله حکمرانی فقدان اندیشه در مقیاس «حادثه سازی» و «سرپرستی حوادث» است. به طور کلی سه مقیاس برای مواجهه با «حل مسأله» می توان در نظر گرفت: 1. مقیاس خرد که آن را در عرصه فقاهت، فقه موضوعات نامیدیم 2. مقیاس کلان که آن را فقه نظامات نامیدیم 3. مقیاس تکاملی که آن را فقه سرپرستی نامیدیم مقیاس خرد یعنی مساله را فارغ از دیگر مسائل ملاحظه کنیم و برای آن پاسخ ارائه دهیم. مقیاس کلان یعنی آن مساله را در ارتباط با دیگر مسائل ملاحظه کنیم و نظام مسائل را مورد توجه قرار دهیم. در جلسه یکی از اساتید به مساله شهرسازی اشاره کردند که توانستند مجلس و دولت را قانع کنند که شهرسازی افقی را جایگزین شهرسازی عمودی کنند، این پاسخ به مساله در مقیاس خرد است که البته امری ضروری است اما نمی بایست به این مقدار اکتفا کرد بلکه می بایست برپایه تفقه دینی، دانش معماری و شهرسازی را متحول ساخت تا در مرتبه بعد، الگوهای پیشنهادی آنها اسلامی شود. سابقاً نسبت به یک پروژه تحقیقی درباره پوشاک عرض کردم که مقوله عفاف و حجاب و پوشاک، یک متغیر از جامعه ای است که مانند عضوی از یک بدن زنده عمل می کند، چطور شما برای بدن انسان می گویید: برای شناخت بیماری و درمان آن می بایست روابط اعضای بدن را ملاحظه کرد، اگر کسی تپش قلب دارد ممکن است از معده اش باشد و به درمان معده می پردازیم. لذا قبل از تخصص روی اعضاء می بایست شناخت صحیحی از کل بدن به دست آورد. جامعه نیز می بایست در یک نگاه مجموعه نگر و به مثابه یک نظام ملاحظه شود سپس به ابعاد، اضلاع و مولفه های آن پرداخت. لذا مرحوم شهید صدر (ره) در مقدمه اقتصادنا بیان می کنند که من ابتدا می بایست مجتمعتنا را بنویسم سپس وارد اقتصاد بشوم ولی الان شرایط مهیا نیست. (استاد سید منذر حکیم می فمودند ایشان در اواخر عمر شریفشان مجتمعتنا را نوشتند ولی در حصری که منتهی به شهادت ایشان شد از دست رفت). بنابراین حل مساله در مقیاس کلان نیازمند داشتن نقشه جامعی از جامعه است که برخی اساتید تحت عنوان فقه الاجتماع به آن پرداخته اند. مقیاس سوم، ملاحظه تکاملی مساله است، که «حادثه سازی» (در مقابل پاسخگویی به مسائل مستحدثه) و «مساله سازی» (در مقابل حل مسأله) در این مقیاس تعریف می شود. مقتضای این مقیاس، - علاوه بر نگاه ترکیبی و مجموعه نگر- هدایت و اداره جامعه به سوی چشم انداز مطلوب است که می وبایست از طریق ایجاد و خلق حادثه و مساله واقع شود. نظام اسلامی در تقابل با جبهه کفر و استکبار جهانی می بایست پیش دستی کند و حادثه بیافریند و به مرحله ای برسد که مدیریت مسائل را به دست بگیرد (به تعبیر حضرت امام (ره) نبض حوادث جامعه را در اختیار بگیرد) . بنابراین حوزه های علمیه نمی بایست منتظر باشند تا مساله ای از سوی تمدن غرب ایجاد شود و به یک معضل در جامعه اسلامی تبدیل گردد سپس آن را حل کند، بلکه می بایست دین را در مقیاس سرپرستی مسائل اجتماعی معرفی کرده و کارآمدی آن را نشان دهد. 🏠@yahyayahya
حَنان | یحیی
در این جلسه قصد داشتم به این دو نکته اشاره کنم که البته فرصت نشد😀! 💠 اندیشکده هایی که به حل مساله م
1️⃣عنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَوَرَدَ عَلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ، فَقَالَ: إِنِّي رَجُلٌ صَاحِبُ كَلَامٍ وَ فِقْهٍ وَ فَرَائِضَ، وَ قَدْ جِئْتُ لِمُنَاظَرَةِ أَصْحَابِكَ، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «كَلَامُكَ مِنْ كَلَامِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَوْ مِنْ عِنْدِكَ؟» فَقَالَ: مِنْ كَلَامِ رَسُولِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ مِنْ عِنْدِي، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «فَأَنْتَ إِذاً شَرِيكَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟» قَالَ: لَا، قَالَ: «فَسَمِعْتَ الْوَحْيَ عَنِ اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- يُخْبِرُكَ؟» قَالَ: لَا، قَالَ: «فَتَجِبُ طَاعَتُكَ كَمَا تَجِبُ طَاعَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟» قَالَ: لَا «3». فَالْتَفَتَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَيَّ، فَقَالَ: «يَا يُونُسَ بْنَ يَعْقُوبَ، هذَا قَدْ خَصَمَ «4» نَفْسَهُ قَبْلَ أَنْ يَتَكَلَّمَ» 📚 كافي (ط - دار الحديث)، ج‏1، ص: 417 🏠@yahyayahya
در این جلسه (که قبل از تحولات اخیر آقای نصیری بود) یادم می آید که درباره برخی مشکلات کشور و مواضع و اقدامات مسئولین نظام خصوصاً در موضوع مفاسد اقتصادی بحث و گفتگو شد و آقای نصیری درباره مشکلات و محذوریت های حکمرانی تحلیل های خوبی ارائه می دادند و به تجربیات خود استناد می کردند که پیش خودم آن را تحسین کردم و گفتم تحلیل های پخته ای است که از واقعیت های میدانی عرصه حکمرانی برخاسته است و به خوبی به اشکالاتی که از نگاه های آرمانی غیر منطبق بر واقعیت ها مطرح می شود، پاسخ می دهد. حال چه شده است که چنین فردی در اشکال به نظام و رهبری از ساده ترین مواضع نظام که فهم آن برای عموم مردم هم ساده است نمی گذرد و از آن برای مخدوش جلوه دادن حاکمیت استفاده می کند؟ امروزه چه کسی است که نفهمد حضور ما در سوریه برای تقابل با داعش یک حرکت هوشمندانه بود که نگذاریم به مرزهای ما نزدیک شوند و این خلاف اصول امنیت ملی است که بخواهیم حمله داعش را در مرزهایمان کنترل کنیم؟ مگر امیرالمومنین (ع) نفرمود :به خدا سوگند، هر ملتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد. [1] خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند... [1] اغْزُوهُمْ قَبْلَ اءَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلا ذَلُّوا فَتَوَاكَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغَارَاتُ وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ الْاءَوْطَانُ 📚«نهج البلاغه، خطبه37»
با دوستان و رفقای مدرسه درایه بعد از گرامیداشت روز معلم😁
📌پژوهشگاه فقه معاصر برگزار می‌کند : 🔹نشست هم اندیشی : چیستی فقه معاصر ارائه دهندگان: 🔴 سید محمد رضی آصف آگاه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔴 علی محمدی استاد سطوح عالی حوزه 🔴 یحیی عبداللهی استاد سطوح عالی حوزه 🕒 زمان: پنجشنبه 28 اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت 9:15 الی 10:45 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
💢💠💢 کانال حنان و کانال های زیرمجموعه آن: یا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا ﴿١٢﴾ وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَكَاةً ۖ وَكَانَ تَقِيًّا ﴿١٣﴾ 🏠 حنان @yahyayahya کانال یحیی عبدالهی 🖥 استاد مددی @ostadmadadi انتشار موضوعی مباحث آیت الله سید احمد مددی 🖥 درایه @deraiat مباحث معارفی و حدیث شناسی 🖥 فقه ولایی و سرپرستی @feghhevelaee مباحثی پیرامون فقه حکومتی 🖥 فلسفه تابع وحی (فتوح) @fotoooh مباحثی پیرامون فلسفه و دانش های عقلی و نسبت آنها با وحی
گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل برگزار می كند: 📚موضوع:«مستندات قرآنی و روایی نظریه الاسلام هو الحکومة » 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام دکتر یحیی عبدالهی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم)» ▪️دبیر علمی: «حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی (عضو گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل)» ⏰ زمان: یکشنبه 31 اردیبهشت ماه ساعت 17 🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، گروه فقه سیاسی 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
221026_13581.mp3
46.91M
🔈 🔹: مستندات قرآنی روایی نظریه الاسلام هو الحکومه 🎙 با حضور: 📆یک شنبه 31 اردیبهشت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
دین در قرآن.docx
108.7K
فیش های نشست 2