eitaa logo
وحید یامین پور
45.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
411 ویدیو
27 فایل
کانال رسمی وحید یامین پور 🔺️نویسنده 🔺️مدرس دانشگاه شبکه های اجتماعی: https://zil.ink/yaminpour
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یامین پور: درک آیت‌الله رئیسی از سیاست مبتنی بر ولایت و مهرورزی بود 🔹بعد از اینکه با نگاه آیت الله رئیسی آشنا شدم، آرام آرام متوجه شدم بخشی از خاطراتی سیاسی که از صدر انقلاب خوانده‌ام و گویی فقط خاطره بوده که به آنها ارجاع می‌دادیم که شهیدان بهشتی، رجایی و ... اینگونه بودند، برایم زنده شد. 🔹احساس کردم معنایی که شهید آیت الله رئیسی از سیاست می‌فهمد، هیچ ارتباطی با «استیلا» ندارد و کاملا مبتنی بر ولایت و مهرورزی و محبت است. 🔹این احساس به رابطه‌های بیرون از خودش رنگ می‌داد یعنی دیگران هم ممکن بود به طمع قدرت به ایشان نزدیک شوند اما هر چه نزدیکتر می شدند می دیدند که هاله ای که در عرصه سیاسی هست، از این جنس نیست. 🔹هرچه جلوتر آمد، بیشتر برای من معنادار شد که این شخصیت هیچگونه طلب استیلایی ندارد. @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یامین‌پور: میراث شهید رئیسی عدم رقابت بر سر قدرت در عرصه سیاست بود 🔹رئیس جمهور پیچیدگی‌ها را خیلی خوب می‌شناخت، تشخیص می‌داد و در بسیاری از مواقع رابطه خود با جریان‌های سیاسی را بر اساس این موضوع تعیین می‌کرد. 🔹اگر بخواهیم درباره میراث شهید رئیسی صحبت کنیم به این موضوع ارجاع می‌دهم که میراث شهید رجایی برای ما ساده زیستی بود، اگر بخواهیم از شاخص شهید رئیسی در عرصه سیاست سخن بگویم، این است که یک شاخص دیگر به عرصه سیاست انقلابی افزوده شده که در آن رقابت بر سر قدرت و استیلا نیست. 🔹شهید رئیسی خود را با شاخص ساده زیستی شهید رجایی می‌سنجید ایشان در ۴۵ سال پس از انقلاب مسئولیت داشتند انصافاً نگاه کنید کسی نمی‌تواند بگوید که ایشان کوچکترین ویژه خواری یا رانت‌خواری داشته‌اند. @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم هنوز گرمای شهادت را احساس می‌کنند، ببینیم در این یک ماه آیا شرم شهادت شهید رئیسی صحنه سیاست ما را پاکیزه میکند... اگر بوی قدرت طلبی در انتخابات آینده به مشام برسد گویی میراث شهید رئیسی به فراموشی سپرده شده و خون شهید رئیسی به هدر رفته... ➕️ @yaminpour
35.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ناله های دردناک از یک امپراتوری در حال فروپاشی و تحقیر شده @IRAN_CITYOFSUN
سید ابراهیم رئیسی به خاک سپرده شد. اما پیش از آن، به خاطره‌ای ملّی بدل شد. رودها از چشمه‌ها جاری می‌شود اما خاطره رودی است به سوی سرچشمه. رودی که ما دست و صورت خود را در آن می‌شوییم و با آن رهسپار سرچشمه آغازین تفکر و هویت می‌شویم. خاطره‌ها درگاه اتصال به معانی هویت‌بخش اند. آنها ما را به‌یاد چیزهایی می‌اندازند که از پیش می‌شناسیم اما در حجاب امروز فراموش‌شان کرده‌ایم. "شهید" تا آن لحظه که بین ماست، در حجاب معاشرت و مجاورت است و چشم‌های خشک و سرد ما را یارای دیدن حقیقت آن نیست. اما آنگاه که می‌رود و ما به‌واسطه شهادت او به عالَم فقدان و حرمان و هجران تشرّف حاصل می‌کنیم، حقیقت خود را بر قلب‌های ما آشکار می‌کند و "اشک" گواه یادآوری و تذکر به آن حقیقت است. ➕️ @yaminpour
🔻در ۳۳ ماه دولت : ‏در سال ۲۰۲۳ میان کشورهای منتخب که بیش از ۸۳٪ از تولید دنیا را دارند، رتبه ایران در رشداقتصادی دوم شد. رشداقتصادی در سال اول دولت ۵.۶٪ و در سال دوم ۵٪ بود. در سال ۱۴۰۲ نیز این عدد بیش از ۶٪ برآورد شده است. ➕️ @yaminpour
2⃣ 🔻 در ۳۳ ماه دولت : رکورد کاهش بیکاری در چند دهه اخیر با ایجاد بیش از ۲ میلیون شغل؛ طبق داده‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به رقم ۸.۱۱ درصد رسیده است که کمترین میزان بیکاری در دهه‌های اخیر به‌شمار می‌رود. ➕️ @yaminpour
3⃣ 🔻در ۳۳ ماه دولت : ▪️اضافه شدن ۱۶ هزار تخت بیمارستانی معادل بیش از ۱۰ درصد کل ظرفیت بیمارستانی ایران از ابتدا تا اکنون. ▪️افتتاح ۲۷۰۰ مرکز بهداشتی ▪️رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال ▪️تزریق ۸۰ میلیون واکسن و ریشه کنی کرونا و اتمام کابوس فوت روزانه ۷۰۰ بیمار ➕️ @yaminpour
4⃣ 🔻در ۳۳ ماه دولت : توقف روند تعطیلی تولید در ایران و فعال سازی مجدد ۸هزار مجتمع اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل از جمله: نساجی، آزمایش، درنا، پردیس، ذوب آهن اردبیل، سیمان تیس، ماشین سازی گچساران، خوشه‌طلایی، قندیاسوج، ارج، هپکو، واگن پارس، فولادبافق و... و بازگشت به کار هزاران کارگر بیکار شده. ➕️ @yaminpour
5⃣ 🔻در ۳۳ ماه دولت : ▪️عضویت در سازمان‌های اقتصادی بزرگ جهان: شانگهای و بریکس که نصف جمعیت ومعاملات دنیا را دارند و در نتیجه دورزدن‌ و رفع اثر تحریم‌ها ▪️افزایش۴۳درصدی تجارت باآسیا ▪️افزایش۲۰۰درصدی تجارت باآفریقا ▪️افزایش۲۲درصدی صادرات، افزایش چشمگیر صادرات نفت و ثبت رکورد جدید در صادرات غیرنفتی درتاریخ ایران ➕️ @yaminpour
6⃣ 🔻در ۳۳ ماه دولت : ▪️پرداخت بدهی‌های انباشت شده دولت‌های گذشته به میزان ۵۵۰هزارمیلیارد و ثبت پایین‌ترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در خاورمیانه و آسیای مرکزی (بعد از الجزایر) ▪️وصول میلیاردها دلار پولهای بلوکه شده ایران درانگلیس، کره جنوبی، عراق و... ➕️ @yaminpour
7⃣ 🔻در ۳۳ ماه دولت : ▪️مدیریت و حل قطعی برق و ساخت نیروگاه‌های جدید ▪️حل تنش‌آبی در هزاران نقطه و آب‌رسانی به‌ نقاط مختلف سنندج، خوزستان، اصفهان، یزد، همدان انتقال آب خلیج فارس به سیستان وکرمان و استان فارس و... ▪️تکمیل پالایشگاه فازجنوبی ۱۱و۱۴ بعداز ۲۰ سال وتاسیس واحیای پالایشگاه‌ فراسرزمینی و صادرات خدمات فنی و مهندسی در ونزوئلا، سوریه، ازبکستان، نیکاراگوئه برای صادرات پایدار ➕️ @yaminpour
من می‌خواستم همچنان این شمارگان خدمات را ادامه دهم. آنقدر که من از نوشتنش خسته شوم و شما از خواندنش... اما اینکه مردم او را دوست داشتند و میلیونها نفر برای بدرقه‌اش به خیابان‌ها آمدند و میلیون‌ها نفر در خانه‌ برایش اشک ریختند، ربطی به این چیزها ندارد. دوست داشتن کسی، دلیلی از این جنس ندارد. جان مومنان با رشته‌های ولایت بهم پیوسته است... المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض؛ هرچند اغلب در حجاب روزمرگی مراقب و متوجه این رشته نباشند اما آنگاه که خدا اراده کند که گشایش و انفتاح بزرگ را نزدیک کند مومنان را به این دلبستگی متذکر می‌کند. رشد یک جامعه اگر از جنس طهارت و نور باشد فقط به واسطه‌ی انسان‌هایی از همین جنس میسّر خواهد شد. کارآمدی -اگر کار و اثر مقدمه‌ی رشد باشد- شاخه و ثمره‌ی اخلاص و طهارت است. ➕️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | من این‌گونه نیستم! 🔶 خضوعی که آیت الله رئیسی در برابر مردم داشت نمایش نبود؛ ایشان حقیقتاً دربرابر مردم سِلم بود و خاضع بود اما چون پروتکل و تشریفات نداشت، تمسخر می‌شد... ما گاهی به ایشان پیشنهاداتی می‌دادیم که شما هم تند و تیز باشید؛ ایشان گوش می‌داد و تصدیق هم می‌کرد اما در آخر می‌گفت «من این‌گونه نیستم!» 👤 دکتر وحید یامین‌پور؛ ▫️دبیر شورای عالی جوانان در دولت سیزدهم 🌐 🆔 @geraa_ir https://eitaa.com/yaminpour/3085
گفت: بعد از آن مصیبتی که بنی‌اسرائیل را گرفتار کرد، حرف اول و آخر را موسی(ع) به خدا گفت: إن هِي إِلَّا فِتنَتكَ... جز این نیست که فتنه را خودت برپا کردی تُضلُّ بِهَا مَنْ تَشاءُ وتَهْدِي مَنْ تَشاءُ أَنْتَ وَلِيُّنا(اعراف/۱۵۵): تا آن‌کسی را که بخواهی گمراه کنی و آن‌که را بخواهی هدایت کنی؛ تو صاحب مایی... ➕️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️فقط در ۳۳ ماه طبعاً سال آخر دولت (و دولت دوم) دوران به ثمر رسیدن سیاست‌هاست، اما در همین زمان کوتاه هم درخشان و چشمگیر بود. ➕️ @yaminpour
اگر اندیشه مرگ نباشد و زندگی تا بی‌نهایت ممتد فرض شود، آنگاه هیچ درکی از مسئولیت، اولویت و فوریت در زندگی نخواهد بود. ابوسعید ابوالخیر را پرسیدند از تفسیر این خبر که: "تفکّر ساعة خيرٌ من عبادة سنة". شیخ ما گفت: "یک ساعت اندیشه از نیستی خویش بهتر از یک سال عبادت به اندیشه‌ی هستی خویش." ➕️ @yaminpour
وحید یامین پور
اگر اندیشه مرگ نباشد و زندگی تا بی‌نهایت ممتد فرض شود، آنگاه هیچ درکی از مسئولیت، اولویت و فوریت در
وجدان و خودِ اصیل انسانی تا زمانی‌که گم‌گشته در اهواء‌ و ورّاجی‌ها و بوالفضولی‌های همگانیِ خیابانی است، از ما پنهان است. فقط آن‌گاه که دلشوره‌ی مرگ رخ می‌دهد و انسان مرگ را نه مرگ دیگری بلکه مرگ خود می‌بیند یا با یک مرگ ناگهانی بزرگ غیرمنتظره مواجه می‌شود، در آستانه‌ی افشاشدگی خود قرار می‌گیرد. بیرون از افشاگری مرگ، همه‌ی فهم‌ها منفعلانه و دروغین است و آنچنانکه آوینی در "آخرین دوران رنج" می‌گوید، نظم و انضباط نهیلیستی در متن روزمرگی اختیار و آگاهی انسان را می‌رباید و خفه می‌کند. راز اینکه هنر و شعر در همسايگی رنج و دلشوره‌ی مرگ متولد می‌شود همین آگاهی حقیقی و بی‌پرده از خویش و هستی است. ➕️ @yaminpour
"غربت" چیست و غریب چه کسی است؟ غربت، سکوت کردن در زمان گفتن است؛ از این تعبیر دقیقتر، غربت "نتوان گفتن" است. قرار گرفتن در قرب چیزی که زبان را یارای سخن گفتن از آن نیست. مومن در دنیا غریب است چون آنچه را در می‌یابد به زبان روزمره به سخن درنمی‌آید. او گنگ خواب دیده است و عالم تمام کر. اینجاست که شهادت به میدان می‌آید تا زبان عالَم به راز گفتن باز شود. شهادت، گواهی دادن به رازی است که غریب در غربتش گفتن آن را رها کرده بود... در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی‌شود. ➕️ @yaminpour
وحید یامین پور
"غربت" چیست و غریب چه کسی است؟ غربت، سکوت کردن در زمان گفتن است؛ از این تعبیر دقیقتر، غربت "نتوان گف
🔺️رسول اکرم صلوات الله علیه و آله: طوبی للغرباء: خوشا به حال غریبان عن امیرالمومنین(ع) عن رسول‌الله(ص): ان الاسلام بدا غریبا و سیعود غریبا کما بدا فطوبی للغرباء: قیل و من هم یا رسول‌الله؟ قال: الذین یصلحون اذا فسدالناس انه لا وحشه و لا غربه علی مومن و ما من مومن یموت فی غربه بکت علیه الملائکه رحمه له حیث قلت بواکیه والا فسح‌له فی قبره بنور یتلالا من حیث دفن الی مسقط راسه(1) «امیرالمومین(ع) از قول پیامبر(ص) نقل می‌کنند که فرمود: اسلام با غربت به دنیا آمد و دوباره هم به غربت مبتلا خواهد شد؛ پس خوشا به حال غریبان! سوال شد یا رسول‌الله! غریبان چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که وقتی توده مردم به سوی فساد می‌روند و فاسد می‌شوند، صالح باقی می‌مانند؛ که اینها نه وحشت می‌کنند و نه احساس غربت می‌کنند؛ و اگر چنین مومنی در حال غربت بمیرد، فرشتگان آسمان بر او می‌گریند اگرچه گریه کن کم داشته باشد، وگرنه در قبر، نور درخشانی پدید می‌آید که از جایی که به خاک سپرده شده تا محل ولادت و زندگی او می‌تابد.» ➕️تفسیر رهبر انقلاب از این حدیث: البته این همان‌طور که عرض کردیم، اشاره به آن دوران خاص است لکن حکم مربوط به آن دوران نیست، مال همیشه است. یعنی در همه دورانها یک چنین وضعی ممکن است پیش بیاید، که پیش هم آمد و قرنهای متمادی این جور بود که روال عمومی جامعه، روال غیراسلامی بود. ]اما[ یک عده هم مقید ماندند، متعهد باقی ماندند که اینها در آن جامعه غریب بودند و آن وقتی که مردم به سمت فساد می‌رفتند، اینها صالح می‌ماندند. امروز هم همین جور است. امروز هم چه در دنیا، چه در جامعه خود ما میل به فساد و میکروب فساد همیشه وجود دارد و کسانی به این آسیب دچار می‌شوند. غریبانی که پیغمبراکرم درباره آنها فرمود «طوبی للغرباء»، آن کسانی هستند که اگر می‌بینند که کسانی به سمت فساد می‌روند، خودشان را همرنگ جماعت نکنند، تن به این حرکت عمومی ندهند، صلاح خودشان را حفظ کنند. توجه کنید که اگر یک چنین کسانی در جامعه باشند و ایستادگی کنند، مثل ستونهایی که بر روی آنها می‌شود سقفی را که ویران شده دوباره بنا کرد، همین‌ها موجب می‌شوند که دوباره جامعه به سمت صلاح برگردد. - انه لا وحشه ولا غربه علی مومن؛ ]بعد[ به دنبالش فرمود: مومن از تنهایی، وحشت نمی‌کند - ]و در روایتی دیگر[ فرمود: لاتستوحشوا فی طریق الهدی لقله اهله(2)- احساس وحشت نمی‌کند که حالا ما در این راه تنها ماندیم، احساس غربت نمی‌کند. - و ما من مومن یموت فی غربه بکت علیه الملائکه رحمه له حیث قلت بواکیه و الا فسح له فی قبره بنو ر یتلا لا من حیث دفن الی مسقط راسه؛ این هم منقبتی از مناقب چنین انسانی است که اگر چنین مومنی در حال غربت، در حال تنهایی، در حالی که ولو در بین جماعت است اما دل او به گمراهی دل جماعت دچار نشده بمیرد، فرشتگان آسمان بر او می‌گریند. *شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 1383/10/22 به نقل از کتاب نسیم سحر ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1) نوادر راوندی، ص 102 2- نهج‌البلاغه، خطبه