eitaa logo
برنامه سلوک الی الله
628 دنبال‌کننده
165 عکس
330 ویدیو
5 فایل
الهی در این دو روز زندگی، ما را هدایت و یاری فرما تا بتوانیم از یاران حق باشیم و به سعادت ابدی برسیم. پیام به مدیر کانال @yaranhagh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 امام علی (علیه السلام): 🍁 اگر سه چیز را در زندگیتان اصلاح کنید, خداوند سه چیز دیگر را برای شما اصلاح می‌فرماید: 1️⃣ باطنت را اصلاح کن خداوند ظاهرت را اصلاح میکند و خوبی ات را سر زبانها می اندازد . 2️⃣ رابطه ات را با خدا اصلاح کن , خداوند رابطه ات را با مردم اصلاح میکند و باعث احترام خلق به تو میشود . 3️⃣ آخرتت را اصلاح کن , خداوند امر دنیای تو را اصلاح می‌کند. 📗 خصال شیخ صدوق نشانی کانال برنامه سلوک الی الله @yaranhagh110
13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ بیان آیه ۲۰ سوره حدید است! اعلموا .....: بدانيد كه زندگى دنيا [يى كه دارنده اش از ايمان و عمل تهى است،] فقط بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشيتان به يكديگر، و افزون خواهى در اموال و اولاد است، [چنين دنيايى] مانند بارانى است كه محصول [سبز و خوش منظره اش] كشاورزان را به شگفتى آورد، سپس پژمرده شود و آن را زرد بينى، سپس ريز ريز و خاشاك شود!! [كه براى دنياپرستان بى ايمان] در آخرت عذاب سختى است و [براى مؤمنان كه دنياى خود را در راه اطاعت حق و خدمت به خلق به كار گرفتند] از سوى خدا آمرزش و خشنودى است، و زندگى دنيا جز كالاى فريبنده نيست
پاسخ به سوالات فطرت ۱. هدف از آفرینش انسان بعنوان اشرف مخلوقات چیست؟ قرآن كريم هدف آفرينش انسان را نگاه الهي او به جهان هستي معرفي مي‌كند ومیفرماید: (اَللهُ الَّذي خَلَقَ سَبعَ سَموتٍ ومِنَ الاَ‌رضِ مِثلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الاَ‌مرُ بَينَهُنَّ لِتَعلَموا اَنَّ اللهَ عَلي كُلِّ شي‌ءٍ قَدير واَنَّ اللهَ قَد اَحاطَ بِكُلِّ شي‌ءٍ عِلما)[۱]؛ خداوند همان كسى است كه هفت آسمان و همانند آنها هفت زمين آفريد. حکم وفرمان [خدا] در ميان آنها فرود مى‌آيد، تا بدانيد كه : خدا بر هر چيزى تواناست، و به راستى علم و دانش وقدرت او هر چيزى را در بر گرفته است. اين مجموعه(زمین و آسمانها ومخلوقات و اسرارآنها) آفريده شد، تا شما خداوند خالق وحکیم ،جهان هستی را آفریدگار وتوانمند برهرکاری بدانید وجهان را با نگاهي الهي ببينيد و بدانيد كه همه اينها مخلوق يك مبدأ است و قدرت خالق و مطلق درعالم یکی است، مبدئي كه عين قدرت و علم است و چيزي از محدوده علم و قدرت او خارج نيست. فرمان خدا و قضا و قدر او در میان آنها جاری و حکمفرما است. خداوند است که حکم خود را درباره آنها به مرحله اجرا در می‌آورد و همه امور جهان را می‌گرداند. ۲. این جهان با وسعت برای چه کسی ساخته شده ؟ قرآن پاسخ میدهد: هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا...(بقره آیه ۲۹) او خدایی است که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد، و پس از آن به خلقت آسمانها نظر گماشت و هفت آسمان را بر فراز یکدیگر برافراشت و او به همه چیز داناست. ۳. هدف از خلقت انسان چیست؟ خداوند وجودى بی‌نهایت است وبالذات صاحب همه کمالات است و آفریدنش مخلوقات لطف و فیض الهی است از این رو کمال فیاضیت خداوند اقتضا می‌کند که هرچه را لایق آفریده شدن است بیافریند. خداوند حکیم ،انسان را موجودى آفرید که با دو گرایش درونى خوبى و بدى و با دو دعوت کننده بیرونى به خوبى(انبیا) و بدى(شیاطین)، قابلیت نیل به بالاترین مراتب کمال مخلوق و نیز انحطاط به پست‌ترین مراتب آن‌را داشته باشد. اگر انسان با وجود گرایش‌هاى حیوانى و وسوسه‌هاى شیطانى راه حق را بپیماید، برتر از ملائکه خواهد شد؛ چرا که آنان فاقد گرایش‌هاى حیوانى و وسوسه‌هاى شیطانی‏اند، و اگر راه باطل را انتخاب کرد از حیوانات پست‌تر می‌شود؛ چونکه حیوانات از قابلیت‌هاى معنوى وکمالگرایی انسان برخوردار نیستند. بنابراین کمال انسان در بندگی و عبادت و اطاعت از فرامین و دستورات الهی که توسط مرسلین ، پیامبران و اولیاء الهی به انسان می‌رسد محقق میگردد: از اینجهت است که قرآن بصراحت میفرماید : وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (ذاریات آیه ۵۶) ۴. هدف از عبادت چیست؟ هدف اصلي عبادت «عبوديت» است كه در آيات قبل مورد بحث قرارگرفت بنابراین مسائلی چون علم و دانش و امتحان و آزمايشو... ابزار واهدافی هستند كه در مسير عبوديت قرار مي‌گيرند، و رحمت واسعه‌ خداوند یعنی همان رضایت الهی، نتيجه‌ي اين عبوديت است. به اين ترتيب روشن مي‌شود كه ما همه براي عبادت پروردگار آفريده شده‌ايم. عبادتی که انسان را به تقوا و پرهیز از گناهان میرساند قرآن با اشاره باین مطلب میفرماید: یآ أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره آیه ۲۱) ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ خدایی که شما، و کسانی را که قبل از شما بودند را آفرید، تا پرهیزکار شوید. ۵. تقوا، مارا یکجا میرساند قرآن پاسخ میدهد: وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (بقره،ایه ۱۳۰) ...و از خدا بترسید، وتقواپیشه کنید باشد که رستگار شوید. سیدغلامعباس طاهرزاده نشانی کانال برنامه سلوک الی الله در ایتا @yaranhagh110
کاش من هم میتونستم کارهامو برای رضای خدا انجام بدم😔 فرازی از وصیت نامه شهید ابراهیم هادی روزمون رو با یاد شهید ابراهیم هادی شروع کردیم صبحتون بخیر🌹
💥 حاج آقا فاطمی نیا: ⏳این ایام باقی مانده از را خیلی غنیمت بشمارید؛ این روزها بسیار حساس است و باید قدر بدانیم ، سعی کنیم با آمادگی کامل وارد ماه رمضان، ماه مهمانی خدا، شویم! ✍حدیثی از امام رضا(ع)واردشده است که بسیار پراسرار است وحساسیت ماه شعبان را نشان میدهد. کسی درماه شعبان خدمت امام رضا علیه السلام شرفیاب شد و از حضرت تقاضای عملی را کرد که در ماه شعبان انجام دهد. 🌹حضرت به آن شخص میفرمایند:" در ماه شعبان به خدا عرضه دار و بگو خدایا اگر در این روزهای گذشته از شعبان مرا نیامرزیده ای ، در روزهای باقیمانده از آن بیامرز" در این ایام باقی مانده خیلی چیزها میتوان کسب کرد...! ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
1401-12-25 Ameli.mp3
12.67M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 📚 موضوع: بهره مندی از مواهب ماه شعبان المعظم 🗓 پنج شنبه بیست و پنجم اسفند ماه ۱۴۰۱ 🗂 حجم : ۱۳ مگابایت 💠 @samtekhoda3
🔹هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان: اباصلت می‌گوید:در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم.فرمود: ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران کن و باید به آنچه برایت مهم است اقدامی کن: 🌸۱.زیاد دعا کن. 🌸۲. زیاد استغفار کن. 🌸۳. زیاد قرآن تلاوت کن. 🌸۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی. 🌸۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن. 🌸۶. تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن. 🌸۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... 🌸۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ... خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز... 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱ 📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳
⭕️ پیشنهادی برای ایام نوروز ‌ 🔸یکی از دستورات بسیار مهم دین-که آن‌را برای ایام نوروز پیشنهاد می‌دهم- محاسبه نفس است. البته دستور محاسبۀ نفس در پایان هر روز باید انجام بگیرد اما حداقلش این است که انسان سالی یک‌بار بنشیند و خودش را محاسبه کند؛ همان‌طوری که ادارات در آخر سال، اموال خود را محاسبه و جمع‌بندی می‌کنند. 🔸محاسبۀ نفس سه اثر مهم دارد : اول اینکه آدم محبوب خدا می‌شود. چون خدا از انسانِ مراقب و حساب‌گر خوشش می‌آید. دوم اینکه انسان به عیوبش آگاه می‌شود و می‌تواند برای رفع آنها اقدام کند. سوم اینکه هرکسی در دنیا محاسبۀ نفس کند، روز قیامت از او آسان‌تر حساب‌رسی می‌کنند. ‌ 🔸اگر مدام محاسبۀ نفس کنیم و به عیوب خودمان نگاه کنیم، افسرده نمی‌شویم؟ نه؛ چون ما در این کار تنها نیستیم، بلکه در آغوش خدا به عیوب خودمان می‌پردازیم و از خدا می‌خواهیم عیوب‌مان را برطرف کند، مثل بچه‌ای که لباسش کثیف شده و به آغوش مادرش پناه می‌برد و گریه می‌کند. و خدا قطعاً بیشتر از یک مادر، بندگانش را دوست دارد. ‌ 🔸البته در وقت تفکر، نباید به سراغ حسرت از گذشته یا غصۀ آینده برویم یا به حساب دیگران برسیم! باید به احوال نفس خودمان فکر کنیم. ‌ 🔸امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: محاسبۀ نفس خودت را یادداشت کن(غررالحکم/ص۴۵۳) محاسبۀ نفس کن و بنویس؛ جمع‌بندی آن‌را هم به عهدۀ خدا بگذار! یعنی بعد از حساب و کتاب، صادقانه به خدا بگو: «خدایا! من از پسِ این نفس بر نمی‌آیم! نمی‌توانم درستش کنم، خودت درستش کن!» ‌ 🔸یکی از وجوه معنویت نوروز این است که ما در پایان هر سال، نفس خودمان را محاسبه کنیم. مثلاً در محاسبۀ نفست بگو: «من چند سال از عمرم را گذرانده‌ام؟ چه خلقیات و رفتارهایی دارم؟ این کارها را برای چه انجام داده‌ام؟ در این ده-بیست سالی که از عمر تکلیف من گذشته، چه تغییری در خودم ایجاد کرده‌ام؟ چرا خطاهای من تکرار شده؟» چون آدم وقتی مرتکب خطایی می‌شود باید متوجه نقطه ضعف خودش بشود و آن خطا را تکرار نکند. (کف محاسبه آنست که لحظه گناه بگوید: خاکم به سر شد! خدایا پشیمانم مرا ببخش)
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 ۹ توصیه‌ی کلیدی از آیت الله کشمیری برای ماه مبارک رمضان حتما مشاهده کنید و برای دوستانتان ارسال کنید
❇️ اقسام ریا حدیث دوم از کتاب چهل حدیث امام ‏‌‎ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸 مقام اول؛ ریاکاری در عقاید 🔹 ۱. اظهار باورمندی به عقاید صحیح و به‌حق 🔹 ۲. ابراز تَنفّر از عقاید باطل 🔸 مقام دوم؛ ریاکاری در صفات 🔹 ۱. اظهار برخورداری از صفات پسندیده 🔹 ۲. ابراز انزجار از صفات ناپسندیده و رذائل اخلاقی 🔸 مقام سوم؛ ریاکاری در عمل (ریاکاری معروف) 🔹 ۱. خودنمایی در ادای عمل عبادی چه اصل عبادت باشد، چه کیفیت آن، چه در اجزای آن و چه در مانند آن. 🔹 ۲. تَرک ریاکارانه یک عمل پ.ن: تَرک گناهان، حتی اگر ریاکارانه باشد، امری پسندیده است. ‏‌‎ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻بدان که ریا عبارت از نشان دادن و وانمود کردن چیزی از اعمال حسنه یا خصال (ویژگی‌های) پسندیده یا عقاید حقه است به مردم، برای منزلت پیدا کردن در قلوب آنها و اشتهار (شهرت) پیدا کردن پیش آنها به خوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی. و آن تحقق پیدا می کند در چند مقام: مقام اول و آن دارای دو درجه است: اول آنکه اظهار عقاید حقه و معارف الهیه کند برای اینکه اشتهار به دیانت پیدا کند و منزلت در قلوب پیدا نماید. مثل اینکه بگوید: من کسی را جز خدا مؤثر در وجود نمی دانم. یا اینکه: من به غیر خدا توکل به کسی ندارم. یا بالکنایة و اشاره خود را معرفی کند به عقاید حقه. و این طور دوم رایجتر است. مثلاً صحبت توکل یا رضای به قضای الهی پیش آمد می کند، شخص مرائی (ریاکار) با یک آه یا یک سر تکان دادن خود را در سلک (جمع) آن جمعیت محسوب می دارد. 🔻درجه دوم آنکه عقاید باطله را از خود دور کند و نفس خود را از آن تزکیه (پاک) کند به قصد جاه و منزلت در قلوب، چه به صراحت لهجه باشد یا به اشاره و کنایه 🔻مقام سوم ریای معرفت پیش فقها، رضوان الله علیهم، است، دارای همین دو درجه است: یکی آنکه اتیان (انجام) به عمل و عبادت شرعی کند یا اتیان به راجحات عقلی نماید (فراگیری مسائل و مباحث برتر عقلی) به قصد ارائه به مردم و جلب قلوب، چه آنکه ذات عمل را به قصد ریا کند، یا کیفیت آن، یا شرط، یا جزء آن را، به طوری که در کتب فقهیه معترض اند. دیگر آن که ترک عملی کند به همان مقصود. ✅ای عزیز، برای یک خیال باطل، یک محبوبیت جزئی بندگان ضعیف، یک توجه قلبی مردم بیچاره، خود را مورد سخط و غضب الهی قرار مده، و مفروش آن محبتهای الهی، آن کرامتهای غیر متناهی، آن الطاف و مراحم ربوبیت را به یک محبوبیت پیش خلق که مورد هیچ اثری نیست و از او هیچ ثمری نبری جز ندامت و حسرت. وقتی دستت از این عالم کوتاه شد، که عالم کسب است، و عملت منقطع گردید، دیگر پشیمانی نتیجه ندارد و رجوع بیفایده است.‏ (قسمت ۶) 📚 کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی) حدیث دوم، «ریا»