شب های قدر سوره واقعه را بخوانید بعد توحید و سپس ۷مرتبه یا الله بگوئید بعد هر چه ازخدا می خواهید بخواهید .....
یک رازی در آن نهفته ست که نمی خواهم بگویم
مرحوم استاد فاطمی نیا ☝
آن مرحوم شرط گذاشته بودن که ایشونو دعا کنیم
خداوند درجات شونو متعالی کنه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
به نام خداوند بخشنده ى مهربان
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1)
همانا ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم.
وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2)
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)
و تو چه دانى كه شب قدر چيست؟
شب قدر از هزار ماه بهتر است.
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ (4)
در آن شب، فرشتگان و روح به اذن پروردگارشان براى انجام هر كارى فرود آيند.
سَلَامٌ هِيَ حَتَّي مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5)
(آن شب) تا طلوع فجر، (سراسر) سلام و درود است.
تفسیر آیه اول سوره قدر
استاد قرائتی
- شب قدر، شب شكرگزارى و تشكر از خداوند است. زيرا مهم ترين نعمت خداوند بر بشر، يعنى قرآن نازل شده است. «انّا انزلناه فى ليلة القدر»
- ظرف و مظروف بايد متناسب باشند. بهترين كتاب در بهترين شب بر بهترين انسان ها نازل مى شود. «انّا انزلناه فى ليلة القدر»
خداوند، امور عالم را از طريق فرشتگان و با واسطه آنان به انجام مى رساند. لذا در بسيارى از آيات قرآن، فعل ها و ضميرهاى مربوط به خداوند به صورت جمع آمده است.
چنانكه در آغاز اين سوره مى فرمايد: «انّا انزلناه» ما قرآن را نازل كرديم.
بر اساس نظر مفسّران،(31) قرآن دو بار نازل شده است.
يكبار به صورت يكپارچه در شب قدر كه اين سوره به آن اشاره دارد
و بار ديگر به صورت تدريجى در مدت بيست و سه سال دوره رسالت پيامبر.
تعبيرات قرآن نيز درباره نزول اين كتاب آسمانى دو گونه است.
برخى با واژه «انزلنا» از ريشه انزال به معناى نزول دفعى آمده
و برخى ديگر با واژه «نزّلنا» از ريشه تنزيل به معناى نزول تدريجى آمده است.
از انضمام آيه «انّا انزلناه فى ليلة القدر»
با آيه «شهر رمضان الّذى انزل فيه القرآن»(32)
معلوم مى شود كه شب قدر در ماه رمضان است، امّا اينكه كدام يك از شب هاى ماه رمضان است، در قرآن چيزى بر آن دلالت ندارد و در روايات نيز به صورت مردّد ميان يكى از سه شب آمده است.
چنانكه از امام صادق عليه السلام در مورد شب قدر پرسيدند: آن حضرت فرمود: در شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم رمضان جستجويش كن.(33)
البته معروف ميان اهل سنّت آن است كه شب بيست و هفتم رمضان، شب قدر است.
-----
31) تفسير الميزان.
32) بقره، 185.
33) وسائل الشيعه، ج 10، ص 360.
تفسیر آیات۲و۳ قدر
استاد قرائتی
كلمه «قدر» در قرآن، در چند معنا به كار رفته است:
الف) مقام و منزلت. چنانكه مى فرمايد: «و ما قدروا اللّه حقّ قدره»(34) آن گونه كه بايد، مقام و منزلت الهى را نشناختند.
ب) تقدير و سرنوشت. چنانكه مى فرمايد: «جئت على قدر يا موسى»(35) اى موسى تو بنا بر تقدير (الهى به اين مكان مقدّس) آمده اى.
ج) تنگى و سختى. چنانكه مى فرمايد: «و من قدر عليه رزقه...»(36) كسى كه رزق و روزى بر او تنگ و سخت شود...
دو معناى اول در مورد «ليلة القدر» مناسب است، زيرا شب قدر، هم شب با منزلتى است و هم شب تقدير و سرنوشت است.
هستى، حساب و كتاب و قدر و اندازه دارد. «و اِن مِن شى ء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم»(37) هيچ چيز نيست مگر آنكه خزانه آن نزد ماست و جز به مقدار تعيين شده فرونمى فرستيم. حتّى مقدار نزول باران از آسمان حساب شده است. «و انزلنا من السماء ماء بقدر»(38) نه تنها باران، بلكه هر چيز نزد او اندازه دارد. «و كلّ شى ء عنده بمقدار»(39) چنانكه خورشيد و ماه، از نظر حجم و وزن و حركت و مدار آن حساب و كتاب دقيق دارد. «و الشمس و القمر بحسبان»(40)
خداوند در شب قدر، امور يك سال را تقدير مى كند، چنانكه قرآن در جايى ديگر مى فرمايد: «فيها يفرق كلّ امر حكيم»(41) در آن شب، هر امر مهمّى، تعيين و تقدير مى شود. بنابراين، شب قدر منحصر به شب نزول قرآن و عصر پيامبر نيست، بلكه در هر رمضان، شب قدرى هست كه امور سال آينده تا شب قدر بعدى، اندازه گيرى و مقدّر مى شود.
بيدار بودن شب قدر و احياى آن با دعا و نماز و قرآن، مورد سفارش پيامبر و اهل بيت آن حضرت بوده است و در ميان سه شب، بر شب بيست و سوم تأكيد بيشترى داشته اند. چنانكه شخصى از پيامبر پرسيد: منزل ما از مدينه دور است، يك شب را معيّن كن تا به شهر بيايم. حضرت فرمود: شب بيست و سوم به مدينه داخل شو.(42)
امام صادق عليه السلام در حالى كه بيمار بودند، خواستند كه شب بيست و سوم ايشان را به مسجد ببرند(43) و حضرت زهراعليها السلام در اين شب، با پاشيدن آب به صورت بچه ها، مانع خواب آنها مى شدند.(44)
در روايات آمده است كه دهه آخر ماه رمضان، پيامبر بستر خواب خود را جمع نموده و ده شب را احيا مى داشت.(45)
در حديثى طولانى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى خوانيم كه حضرت موسى عليه السلام به خدا عرض كرد: خدايا مقام قربت را خواهانم. پاسخ آمد: «قُرْبى لِمَن اسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْر»، قرب من، در بيدارى شب قدر است.
عرضه داشت: پروردگارا، رحمتت را خواستارم. پاسخ آمد: «رَحْمَتى لِمَنْ رَحمَ الْمَساكِينَ لَيلةَ الْقَدر»، رحمت من در ترحّم بر مساكين در شب قدر است.
گفت: خدايا، جواز عبور از صراط مى خواهم. پاسخ آمد: «ذلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَيْلَةَ الْقَدْر»، رمز عبور از صراط، صدقه در شب قدر است.
عرض كرد: خدايا بهشت و نعمت هاى آن را مى طلبم. پاسخ آمد: «ذلك لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبيحَة فى ليلةِ القدر»، دستيابى به آن، در گرو تسبيح گفتن در شب قدر است.
عرضه داشت: پروردگارا، خواهان نجات از آتش دوزخم. پاسخ آمد: «ذلك لِمَنْ اسْتَغْفَرَ فِى لَيلةِ الْقَدْر»، رمز نجات از دوزخ، استغفار در شب قدر است.
در پايان گفت: خدايا رضاى تو را مى طلبم. پاسخ آمد: «رِضاىَ لِمَنْ صَلّى رَكْعَتَينِ فِى لَيلةِ الْقَدْر»، كسى مشمول رضاى من است كه در شب قدر، نماز بگذارد.(46)
از وقايع عجيب تاريخى، ضربت خوردن حضرت على عليه السلام در شب قدر، در محراب عبادت و به هنگام نماز است. آرى، اشرف خلق خدا، در اشرف مكان ها و اشرف زمان ها، در اشرف حالات، شهيد شد.
شب جايگاه ويژه اى در مسائل معنوى دارد كه به چند مورد اشاره مى كنيم:
خداوند براى اهداى تورات، حضرت موسى را به مناجات شبانه فراخواند: «اربعين ليلة»(47)
قرآن، زمان مناسب براى استغفار را، هنگام سحر مى داند: «و بالاسحار هم يستغفرون»(48)
عروج پيامبر به آسمان، به هنگام شب بود. «اسرى بعبده ليلاً من المسجد الحرام»(49)
پيامبر مأمور بود كه مناجات و عبادات شبانه داشته باشد. «و من الّيل فتهجّد به نافلة لك» «قم الّيل الاّ قليلا»
خداوند از عابدان در شب ستايش مى كند. «يتلون ايات اللّه اناء الّيل» و به تسبيح در شب سفارش مى كند. «فسبّحه ليلا طويلا»
خداوند در قرآن، به زمان طلوع فجر و هنگام عصر يك بار سوگند ياد كرده است ولى به هنگام سحر سه بار. «و الّيل اذا عسعس» «و الّيل اذ ادبر»، «و الّيل اذا يسر»
طول شب قدر، يك شب كامل كره زمين است كه 24 ساعت مى شود، نه آنكه مخصوصِ مكان خاصّى همچون مكّه و آن هم به ميزان 8 ساعت شب آن منطقه باشد. چنانكه مراد از روز عيد فطر، يك روز كامل كره زمين است كه شامل همه نقاط و مناطق مى شود.
تقارن شب تقدير بشر با شب نزول قرآن، شايد رمز آن باشد كه سرنوشت بشر، وابسته به قرآن است. اگر پيرو قرآن باشد، سعادت و رستگارى و اگر دور از قرآن باشد، شقاوت و بدبختى براى او رقم مى خورد.
ادامه تفسیر آیات ۲و۳ سوره مبارکه قدر
استاد قرائتی👌
ابوذر مى گويد:
به رسول خدا عرضه داشتم آيا شب قدر در عهد انبيا بوده و امر بر آنان نازل مى شده و پس از آنكه از دنيا مى رفتند، نزول امر در آن شب تعطيل مى شده است؟
حضرت فرمودند: شب قدر تا قيامت هست.(57)
شايد رمز اينكه شب قدر مخفى است، آن باشد كه مردم شب هاى متعدّد را به عبادت بپردازند، كسانى كه يك شبِ آنرا درك كردند مغرور نشوند و كسانى كه آنرا درك نكردند، از باقى شب ها مأيوس نشوند.
در روايات آمده است: «العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر»(58)
كار نيك در شب قدر، بهتر از كار نيك در هزار ماه بدون شب قدر است.
- براى امور مقدّس، زمان مقدّس انتخاب كنيد. «ليلة القدر خير من الف شهر»
- زمان ها يكسان نيست، بعضى زمان ها بر بعضى ديگر برترى دارد. «ليلة القدر خير من الف شهر»
-----
34) انعام، 91.
35) طه، 40.
36) طلاق، 7.
37) حجر، 21.
38) مؤمنون، 18.
39) رعد، 8.
40) الرّحمن، 5.
41) دخان، 4.
42) وسائل الشيعه، ج 3، ص 307.
43) بحار الانوار، ج 95، ص 169.
44) بحار الانوار، ج 94، ص 10.
45) تفسير مجمع البيان.
46) وسائل الشيعه، ج 8، ص 20.
47) بقره، 51.
48) ذاريات، 18.
49) اسراء، 1.
50) اسراء، 79.
51) مزّمل، 2.
52) آل عمران، 113.
53) انسان، 26.
54) تكوير، 17.
55) مدّثر، 33.
56) فجر، 4.
57) تفسير برهان.
58) من لايحضر، ج 2، ص 158.
ـ
🔴روش استدلال با سوره قدر بر زنده بودن امام زمان علیه السلام بر مخالفین شیعه
⭕️ میدانیم که از وقایع مهم شب قدر، نزول ملائکه الهی به زمین است. اهل البیت علیهم السلام به شیعیان خود فرمودند: با سوره قدر بر امامت و ولایت ما احتجاج کنید و بدانید که حتما و قطعا در بحث و استدلال، پیروز میشوید؛ چون بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله، حجّت خدا بر مردم همین سوره است. و این سوره سَرور دین و بزرگترین دلیل مذهب شما و نهایت داشتن ماست.
🌕 آن بزرگواران، روش استدلال را اینگونه به آموختهاند که: به منکران امامت و ولایت ما بگویید آیا با از دنیا رفتن(شهادت) پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، شب قدر نیز از بین رفت یا باقی است؟ بی شک، باید بگویند باقی است.
🌕 پس از آن بگویید: اگر هر سال، شب قدر دارد و فرشتگان در آن نازل میشوند و اسرار سالانه (من کل امر) را با خود میآورند، فرشتگان بر چه کسی نازل میشوند؟ و چرا این اسرار را میآورند؟ اگر این اسرار را میآورند که برگردانند، چرا میآوردند و چرا نازل میشوند؟ و اگر این اسرار را به قصدِ دادن به کسی میآورند، آن فرد کیست؟ ناچار باید بگویند انسان کامل و ولی آن زمان محل نزول فرشتگان و میزبان آنان است و فرشتگان، اسرار سالانه را میآورند تا به او بدهند.
📗الكافی، ج 1، ص 249
✅ بنابراین اگر این همه فرشته در شب قدر، بر امامان معصوم -علیهم السلام- نازل میشوند و این همه علوم را برای آنان میآورند، ناگزیر ایشان «مُخْتَلَفُ الْمَلائِکة» و «مَهْبَطُ الْوَحْی» و «خُزّان العلم» خواهند بود.
🔴کانال قدیمی تولدی دوباره👇
http://eitaa.com/joinchat/2678063114Cab9a0e3512
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دستورالعمل استاد فاطمی نیا برای شب قدر
شادی روحشان فاتحه مع الصلوات
التماس دعای فرج
اللهم عجل لولیک الفرج 🤲🤲🤲
#شب_قدر #ماه_مبارک_رمضان
......................................
@tafsirghorangharaati
....................................
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ (قدر/4)
در آن شب، فرشتگان و روح به اذن پروردگارشان براى انجام هر كارى فرود آيند.