eitaa logo
یا سیدالشهدا
483 دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
33 فایل
#آسمانی_باش به هدف نشر معارف اهل بیت کانال یا سیدالشهدا در این نرم افزار شروع به کار کرد. با پیوستن به این کانال و معرفی این کانال آن را حمایت معنوی کنید. @yasayedalshohada ارتباط با ادمین @smm_hoseyni
مشاهده در ایتا
دانلود
Roze_Hazrat-Hamzeh_Mirzamohamadi.mp3
10.94M
🔊کفن که نیست، عبا نیست، بوریا هم نیست؟ بد است بی کفن این مرد محترم باشد... ◼️ روضه شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام 🎤حجت الاسلام ☑️ https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦بررسی شخصیت علیه‌السلام 📍حضرت حمزه که سلام و درود خداوند بر او باد، عموی پیغمبر است، منتهی سن او تنها ۲ سال بیشتر از پیغمبر بوده است و در نقل های تاریخی داریم که وقتی پیامبر عظیم الشأن ما صلی الله علیه و آله وسلم به دنیا آمد، به سبب شوک ناشی از رحلت نابهنگام پدر جوانش، حضرت آمنه علیها‌السلام قادر به شیردهی به پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم نبود و آن حضرت پیش از آنکه به حلیمه سپرده شود، به کنیزی به نام ثویبه سپرده شد تا پیغمبر را شیر دهد و این کنیز قبل از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم حضرت حمزه را شیر داده بود. 📍حمزه علیه‌السلام در دوران رسالت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم در مکه در سال ۵ بعثت، اسلام آورد و اسلام او وقتی برای دیگران آشکار شد باعث قوت بیشتر کار پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم شد. اما با وجود دلاوری‌ها و شخصیتی که داشت هرگز نتوانست نقشی را که حضرت ابوطالب علیه‌السلام در حمایت و دفاع از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ایفا کرد، داشته باشد. 📍بعد از هجرت به مدینه حضرت حمزه علیه‌السلام در خدمت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به خوبی حضور دارد و در کنار مسجد پیغمبر خانه‌ای برای خود بنا کرد که بعد از نازل شدن حکم بسته شدن درهای خانه‌ها جز خانه امیرالمومنین علیه‌السلام او هم در خانه خود را به مسجد بست. 🔸جناب حمزه در جنگ بدر حماسه آفریده است و شیبة بن ربیعه عموی هند، زن ابوسفیان را در نبرد تن به تن به هلاکت رسانید و در حین آن جنگ از خود دلاوری‌های بسیاری نشان داد و در جنگ بزرگ احد هم او با همه وجود از اسلام و رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم دفاع کرد و هنگامی که مسلمانان در اثر نافرمانی رسول خدا پیروزی را با شکست جابجا کردند و بسیاری از مسلمانان گریختند، حضرت حمزه علیه‌السلام مردانه ایستاد و با همه وجود در برابر دشمن جنگید که توسط وحشی با نیزه‌ای هدف قرار گرفت و به شهادت رسید. https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
اختلاط با مردم در ایام کرونا https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
⁉️ متن شبهه :👇👇 «معروف» یعنی آنچه مردم می‌شناسند و پذیرفته‌اند، «منکر» یعنی آنچه مردم انکار می‌کنند و نپذیرفته‌اند. 📢 پس اگر جامعه‌ای دینی نیست، و واجبات و محرمات را نمی‌پذیرد نمیتوان امر به واجبات و نهی از محرمات کرد. چون ملاک امر و نهی، معروف و منکر بودن نزد جامعه است؛ نه واجب و حرام بودن. ✅ پاسخ شبهه :👇👇 1⃣ معروف در لغت یعنی کار شناخته‌شده‌ای که موجب اطمینان و آرامش انسان شود؛ و منکر یعنی کار مجهولی که انسان از آن وحشت کند و فاصله بگیرد. (📝 معجم مقائیس اللغة، ج۴، ص۲۸۱) اما برای فهم احکام دینی علاوه بر معنای لغوی باید به معنای اصطلاحی آن در متون دینی هم توجه کرد. سوال این است که قرآن، واژه معروف و منکر را چگونه به کار برده؟ به نظر قرآن کدام یک از موارد زیر ملاک معروف و منکر بودن یک کار است: ۱) توافق عرف و جامعه؟ ۲) پذیرش عقل و فطرت؟ ۳) اوامر و نواهی شریعت؟ در این قسمت معیار اول یعنی عرف جامعه را ارزیابی می‌کنیم. با مرور آیات قرآن روشن می‌شود که عرف نمی‌تواند ملاک معروف و منکر باشد. 2⃣ مبارزه پیامبران با عرف مذموم حضرت لوط با همجنس‌گرایی که به یک عرف تبدیل شده بود، به شدت مخالفت کردند و این کار پذیرفته شده را «منکر» نامیدند: 📖 (أَىِٕنَّكُمۡ لَتَأۡتُونَ ٱلرِّجَالَ وَتَقۡطَعُونَ ٱلسَّبِیلَ وَتَأۡتُونَ فِی نَادِیكُمُ المُنكَر) آیا شما -برای کامجویی- به سراغ مردان می روید، و راه را قطع می کنید، و در محافل خود اعمال ناپسند انجام می دهید ؟! [عنكبوت/۲۹] 3⃣ رباخواری میان یهودیان به یک عرف اقتصادی تبدیل شد، اما خداوند از آن «نهی» کرده بود: 📖 (فَبِظُلۡمࣲ مِّنَ ٱلَّذِینَ هَادُوا۟ حَرَّمۡنَا عَلَیۡهِمۡ طَیِّبَـٰتٍ أُحِلَّتۡ لَهُمۡ وَبِصَدِّهِمۡ عَن سَبِیلِ ٱللَّهِ كَثِیرࣰا وَأَخۡذِهِمُ ٱلرِّبَوٰا۟ وَقَدۡ نُهُوا۟ عَنۡهُ وَأَكۡلِهِمۡ أَمۡوَ ٰ⁠لَ ٱلنَّاسِ بِٱلۡبَـٰطِلِ) پس به خاطر ستمی که قوم یهود مرتکب شدند، و بخاطر جلو گیری بسیاری از آنها از راه خدا، چیزیهای پاکیزه ای را که برایشان حلال بود؛ بر آنها حرام کردیم.و به سبب ربا گرفتنشان، در حالی که از آن نهی شده بودند، و به سبب آنکه اموال مردم را به ناحق می خورند. [نساء/۱۶۰-۱۶۱] 4⃣ با اینکه بسیاری از اهل کتاب گرفتار عقاید باطل و حرام‌خواری شده بودند، خداوند عالمان آنها را به خاطر «نهی نکردن» مؤاخذه می‌کند: 📖 (لَوۡلَا یَنۡهَىٰهُمُ ٱلرَّبَّـٰنِیُّونَ وَٱلۡأَحۡبَارُ عَن قَوۡلِهِمُ ٱلۡإِثۡمَ وَأَكۡلِهِمُ ٱلسُّحۡتَۚ لَبِئۡسَ مَا كَانُوا۟ یَصۡنَعُونَ) چرا خدا پرستان و دانشمندان آنها را از سخنان گناه آلود، و خوردن مال حرام، نهی نمی کنند؟! چه بد است کاری که که انجام می دادند. [مائدة/۶۳] 5⃣ در میان اعراب جاهلی عرف جامعه بت‌پرستی، شراب‌خواری، قتل، زنا، قطع رحم و ... را پذیرفته بود. (نجم/۱۹-۲۳؛ بقره/۲۱۹؛ نهج‌البلاغه، خطبه۲۶) اما اسلام به شدت با این هنجارهای اجتماعی مبارزه کرد. برای نمونه عمل «ظهار» بین اعراب شناخته شده بود. اما قرآن آن را «منکر» نامید: 📖 (ٱلَّذِینَ یُظَـٰهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَاۤىِٕهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَـٰتِهِمۡۖ إِنۡ أُمَّهَـٰتُهُمۡ إِلَّا ٱلَّـٰۤـِٔی وَلَدۡنَهُمۡۚ وَإِنَّهُمۡ لَیَقُولُونَ مُنكَرࣰا مِّنَ ٱلۡقَوۡلِ وَزُورࣰا) کسانی از شما که زنانشان را ظهار می‌کنند (و به آنها می‌گویند: تو مانند مادرم هستی)، آنان هرگز مادران‌شان نیستند، مادران‌شان فقط کسانی اند که آنها را زاده اند، بی‌گمان آنها سخنی زشت و دروغ می‌گویند. [مجادلة/۲] 6⃣ بنابراین از نگاه قرآن ملاک معروف و منکر بودن یک کار، پذیرش یا انکار عرف جامعه نیست. بسیاری از توافق‌های اجتماعی منکر است و باید از آن نهی کرد. 😠 بسیاری از ارزش‌های فراموش‌شده در جامعه معروف است و باید به آن أمر نمود. 🙏 منبع: کانال تفکرات اما عقل و شریعت چطور؟ ادامه در پست فرداشب ان شاء الله👇 https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
از فرمایشات حکیمانه امیر مومنان قَالَ (عليه السلام): الدُّنْيَا خُلِقَتْ لِغَيْرِهَا، وَ لَمْ تُخْلَقْ لِنَفْسِهَا. درود خدا بر او، فرمود: دنيا براى رسيدن به آخرت آفريده شد، نه براى رسيدن به خود. https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
👌 برای اولین بار تاریخچه درس تفسیر آیت الله جوادی آملی با بیان معظم له واقعاً شنیدنی و عالی در کانال سنجاق شده از الان عضو شوید👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
تاریخچه تفسیر قرآن آیت الله جوادی.mp3
7.58M
آنچه وعده دادیم: 👌 برای اولین بار تاریخچه درس با بیان معظم له واقعاً شنیدنی و عالی کانال یا سیدالشهدا👇👇 https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1 انتشار فقط با لینک بالا
استفاده از دیگران 🔒 آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد، آیا محسوب می شود؟ 🔓اگر نسبت به مالک اطمینان نداشته باشید، استفاده از آن جایز نیست 👈 و هزینۀ مقداری را که استفاده کرده اید، هستید. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای https://b2n.ir/131906  •┈┈••✾••┈┈• 🌐کانال یاسیدالشهدا را معرفی کنید👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
ادامه پست دیشب🔻👇👇👇 7⃣ آیا می‌توان گفت ملاک معروف و منکر، پسند عقل سلیم و فطرت پاک انسانی است؟ ✅ بله، چون در موارد متعددی قرآن از واژه معروف و‌ منکر استفاده کرده اما چیستی و‌ چگونگی آن را بیان نکرده. از این رویکرد می‌توان فهمید که عقل انسان، تا حدی می‌تواند معروف و منکر را تشخیص بدهد. 🖌 برای مثال: خداوند به مردان فرمان می‌دهد که با همسرانشان به شیوه «معروف» رفتار کنند: 📖 (وَعَاشِرُوهُنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ) و با آنها -همسرانتان- به صورتی شایسته رفتار کنید. [نساء/۱۹] 🖋 رفتار عرب عصر جاهلی با زنان تحقیرآمیز بود. بنابراین مقصود از معروف، عرف جامعه فطرت‌مدار و بدون انحراف است؛ نه عرف اعراب. (المیزان، ج۴، ص۲۵۵-۲۵۷) 8⃣ اما عقل به تنهایی نمی‌تواند ملاک تشخیص معروف و منکر باشد؛ چون: ☑️ اولا عقل در غیر از مسائل کلی محدودی مانند حسن عدالت و قبح ظلم، توانایی تشخیص خیر و شر را در همه مصادیق ندارد. به همین خاطر است که حتی بین خردمندان نیز در مورد خوبی و بدی کارها اختلاف نظر فراوان است. ☑️ ثانیا خود عقل است که دست انسان را در دست دین می‌گذارد. پس تمام دستورات شرعی عقل‌پسند و فطرت‌مدار هستند. پایان منبع: کانال تفکرات https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1
رضایت برای رفتن به دانشگاه یا حوزه علمیه ⁉️آیا برای رفتن به دانشگاه یا حوزه علمیه رضایت پدر و مادر لازم است؟ 📝 شرط نیست، به این معنا که اگر کسی رضایت آنها را جلب نکرد و رفت، مرتکب گناه نشده است. 👈اما اگر موجب و آنها شود و ناراحت می­شوند در این صورت باید رضایت آنها را جلب کند. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای https://b2n.ir/844676 •┈┈••✾••┈┈• 🌐 لطفاً ما را با لینک زیر معرفی کنید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/595591171C21fd31eed1