مبحث بعدی از آموزش های دکتر محمد فراهانی در موفقیت در مداحی
🔹#تنوع 🔹 میباشد
✅تنوع، عامل اثرگذاری بر مستمع
يكي ديگر از عوامل مؤثر بر تأثير سخن ، ايجاد تنوع در كلام است كه هم در محتوا و هم در صوت و لحن بايد رعايت شود.
#تنوع_اقسام_مختلفي_دارد كه عبارتند
روی مطلب مورد نظر کلیک بفرمایید
شماره1⃣
تنوع محتوایی 🖐
شماره 2⃣
تنوع در_قافیه 🖐
شماره 3⃣
#تنوع_الحان
(عاطفي ، حماسي ، مرثيه ، خبري): توجه به الحان متناسب با محتوا خواندن شما را متنوع مي سازد
شماره 4⃣
تنوع بیان 🖐
شماره 5⃣
تنوع پرده های صدایی🖐
استفاده از پرده هاي مختلف صدا در مداحي ، تنوع قابل توجهي به خواندن مي بخشد
شماره 6⃣
#تنوع_حجم_صدا
كم و زياد كردن حجم صدا متناسب با محتوا و شرايط مجلس ، هم تأثير كلام را بالا مي برد و هم خواندن را از يكنواختي حجمي صدا دور مي كند
شماره 7⃣
#تنوع_تحریر
استفاده از انواع تحرير(لرز ، ريز ، پله اي ، و موج) به خواندن زيبايي و تنوع خاصي مي بخشد
شماره 8⃣
تنوع در سبک🖐
(گريز سبكي): ورود از سبكي به سبك ديگر را گريز سبكي مي گوييم كه از عوامل ايجاد تنوع در خواندن است .
شماره 9⃣
#تنوع_سرعت_بیان
سرعت بيان نبايد يكنواخت باشد بلكه گاهي به تناسب محتوا بايد شمرده تر باشد و گاهي با سرعت بيشتر ؛ شمرده خواني و يا سرعت دادن بيان به تناسب محتوا ، در خواندن ايجاد تنوع مي نمايد.
🔺️🔻🔺️🔻🔺️🔻🔺️🔻🔺️🔻🔺️🔻🔺️🔻
مطالب فوق در کانال تلگرامی قابل پیگیری و استفاده خواهد بود. 👇👇👇👇
❇️@yase135
4_5922779378860689266.mp3
25.07M
📚 دروس دوشنبه ها
🗓 ت: ٩٩/۹/۱۰
🎙 #دکتر_محمد_فراهانی
📌 مجمع ادبی مذهبی یاس کبود
🔶 شعبه شهید راهچمنی
https://t.me/joinchat/AAAAADwFkQLrJyA-elwiSA
ایتا:
https://eitaa.com/yase133
تلگرام:
@yase135👈
🔅بِسمِ رَبِّ الحُسین عَلَیهِ اَلسَلام🔅
📚 #پای_درس_استاد
🔍 #تحلیل_مداحی
🎙 #دکتر_محمد_فراهانی
📅 دوشنبه ۱۰ آذر ماه ۹۹
💠 مجمع یاس کبود
🖋 یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه
۱- صحیح خوانی شعر با #شناخت_وزن بدست می آید و مداح میتواند تشخیص دهد که یک کلمه را باید با حرکت بخواند یا بصورت ساکن تلفظ کند .
@yase135
۲- ابیاتی که در آنها موضوعی بصورت داستانی بیان میگردد اصطلاحا موقوف المعانی نامیده میشوند یعنی اگر حتی یک یا دو بیت از آن حذف شود معنا دچار اشکال میشود . نباید از اینگونه اشعار در جلساتی که محدودیت زمان وجود دارد استفاده نمود.
@yase135
۳- جهت کم یا زیاد نمودن #حجم_صدا میتوان میکروفن را از دهان دور یا نزدیک کرد ولی باید به این نکته توجه داشت که این حرکت دادن #میکروفن بیش از حد نباشد تا جلب توجه منفی صورت نگیرد . همچنین تکان دادن پا یا دست همراه ضربِ خواندن نیز توجه مستمع را از محتوای نوحه دور می نماید.
@yase135
۴- چهار چوب #مکمل_خوانی: اشعار عاطفی، مقدمه روضه، زمزمه، گریز و اصل روضه
اشعاری که در مکمل خوانی خوانده میشود باید دارای ابیات کوتاه، موثر و خیلی ناب باشند و آنقدر عاطفه در آنها قوی باشد که سریع مستمع را متاثر کرده و وی را برای شنیدن اصل روضه آماده کند .
روضه اگر در قالب یک بند زمزمه تاثیر گزار ارائه شود بسیار مناسب است .
@yase135
۵- مداح باید در کنار فعالیت و حضور در کلاسهای آموزشی باید در زمینه حضور در جلسات و هیئات رسمی نیز فعالیت داشته باشد و خواندن های متعدد انجام دهد تا به موفقیت دست یابد چراکه اگر صرفا به خواندن بپردازد و یا صرفا به کلاسهای آموزشی اکتفا نماید دچار آفت میشود البته کسی که صرفا می خواند آفت بیشتری را نسبت به کسی که صرفا آموزش می بیند متحمل میشود .
@yase135
۶- در مجالس روضه نباید بیشتر محور خواندن مصائب سنگین اهل بیت علیهم السلام باشد بلکه مناسب است بیشتر از اشعار عاطفی استفاده شود و از خواندن مصائب سنگین (اسارت، غارت معجر، مجلس شراب، کنیزی و ...) پرهیز نمود مگر در مناسبتهای ویژه مانند شب و روز عاشورا ، شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و جلساتی که مستمع آن آماده و اهل بکاء باشد که در آن هم میتوان به یکی از مصائب اشاره کرد .
@yase135
۷- به تناسب محتوا باید حرکت بدن نیز وجود داشته باشد .حرکت زیاد یا بی تحرکی و یا عدم توجه به مستمع(نگاه دائم به کاغذ) میتواند جلب توجه منفی ایجاد نماید.
@yase135
۸- ذکر با نفس را باید در جلسه ای بگوئیم که مستمعین #هیئتی و تعداد آنها زیاد باشد، سیستم صوتی مناسب باشد . اگر تمام شرایط فراهم بود باید مداح هم توانایی اجرای صحیح این نوع ذکر گفتن را داشته باشد و جلب توجه منفی صورت نگیرد.
@yase135
۹- مداح باید بتواند مطالب و دستگاههای موسیقی که در کلاسهای آموزشی یاد گرفته است را کاربردی کرده و در مجالس اصلی از آنها استفاده نماید . برای پیشرفت در این زمینه و بالا رفتن توانایی مداح شایسته است مداحان مبتدی با یکدیگر جلسات هفتگی گذاشته و بصورت مجمع الذکرینی بخوانند.
@yase135
۱۰- مداح باید گوشواره یا جواب #نوحه را به مستمع یاد بدهد و تا مطمئن نشده است که مستمع جواب را یاد گرفته، باید گوشواره را تکرار نماید و خواندن خود را قطع نکند .
@yase135
۱۱- اگر مطالب انتخابی مداح زیاد باشد ممکن است مجبور شود سرعت خواندن خود را در پایان برنامه افزایش دهد و کیفیت فدای کمیت گردد . در مواقع محدودیت زمان مداح باید تعدادی از ابیات یا متن روضه را حذف نماید.
@yase135
۱۲- نکات کوتاه
- حجم #گریز باید از اصل روضه کمتر باشد.
- در مجمع الذکرین ها، ادارات و مجالس عام اشاره به روضه باید بالکنایه باشد.
- #تصویر_سازی در روضه میتواند فضای روضه را در ذهن مستمع تجسم نماید .
- اگر سند مطلبی را نداشته باشیم میتوان در ابتدای بیان آن از کلمه چه بسا استفاده کرد.
- در زمانی که قدرت کلام مداح کم میشود یا تاثیر پذیری وی از مطلبی که در حال خواندن آن میباشد کم است شایسته است حالت تباکی گرفته و در همان حال استغفار نموده و از شر شیطان به خداوند جل و اعلی پناه ببرد.
معمولا در اواخر مرثیه و نوحه ذکر ابا عبدالله الحسین علیه السلام و در پایان موالید ذکر امیر المومنین علیه السلام گفته میشود .
- اشاره به اصل روایات در شرح روضه یا شرح موالید نورانیت خاصی به مجلس خواهد داد .
- اشعاری تاثیر گذار است که بر دل خود مداح نیز اثر گذاشته باشد و با توجه به حضور قلب و درک حضور ائمه معصومین علیهم السلام خوانده شوند.
- بعد از ذکر نام دو تن از حضرات معصومین از جمله " علیهمَ السلام " و بیشتر از دو نفر از " علیهمُ السلام " استفاده میشود.
💢 انتشار مطالب کانال با #ذکر_منبع بلامانع است .
❇️ مجمع یاس کبود در تلگرام↙️
T.me/yase135
✅ایتا
@yase133
📸 گزارش تصویری
🔗 #اجتماع_عمومی
⚠️ بارعایت موازين بهداشتی
🗓 یکشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۹
🚩 #حضرت_زهرا_س
💠 مجمع حضرت یاس کبود "سلام الله علیها" ↙️
@yase133
👇👇👇