🌷۵صفت جوان ایده آل ازنظرقرآن:
🌷۱ .ایمان....
انهم فتیه آمنوا....13 سوره کهف
🌷۲ .حیا.
تمشی علی استحیاء...25 قصص
🌷۳ .شجاعت...
فتی یقال له ابراهیم...60 انبیاء
ابراهیم بتهاراشکست
🌷۴؛.مطالعه ودانش آموختن.
خداحضرت موسی ع رامأمورکردکه ازحضرت خِضر ع علم یادبگیرد.61 تا65 کهف
🌷۵.اعتدال ومیانه روی
واقصدفی مشیک...19 لقمان
ولادت باسعادت حضرت علی اکبر علیه السلام
و روز جوان مبارکباد
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
💢ابليس به چه علت #مثل خدا همه جا #حضور دارد؟
#پاسخ:
✅اولا بايد بدانيم حضور ابليس مانند حضور خدا نيست بلکه حضور خدا در همه عالم بالاصاله است و حضور شيطان در برخي از قسمت هاي عالم با اجازه و اذن خداست پس اين دو با هم متفاوت است و محدوده حضور شيطان هم همه جا نيست و مطلق نيست
بلکه شيطان از درگاه الهي رانده شده و در آسمان هاي بالا هيچ جايي ندارد و در عوالم مجردات جايي ندارد بله در عالم ماده و آسمان عالم ماده مي تواند حضور داشته باشد ولي اين حضور هم به صورت مطلق نيست بلکه انسان با اراده خود و عبوديت الهي مي تواند راه نفوذ و حضور شيطان را به وجود خود ببندد همچنين حضور شيطان در مراکز عبادت و ايام مخصوص مانند ماه رمضان هم محدود است
بنا بر اين حضور شيطان مطلق نبوده و محدود است و انسان آنقدر قدرت دارد که مي تواند ابليس را در بند کند و حضور او را محدود سازد
از دليلي وجود ندارد که ثابت کند ابليس در همه جا حضور فيزيکي داشته باشد . وحتي بر اساس مباني چون او از نوع جنيان است وجن از آتش خلق شده ودر واقع جسماني است نمي تواند در همه جا همزمان حضور داشته باشد چون موجود جسماني اين توان را ندارد .
ولي جنيان سرعت شگفتانگيزي دارند و ميتوانند مسيري طولاني را در زماني کوتاه طي کنند و به همين دليل مي توانند از حوادث دورترين مکانها در کمترين زمان ممکن خبردار شوند و يا از موانع به آساني عبور نمايند، بر خلاف انسان که چنين نيست. در روايتي آمده:
سدير صيرفي ميگويد: روزي از مدينه عازم کوفه شدم، امام باقر(ع) به من سفارشاتي فرمود، وقتي از مدينه بيرون شدم ،در يکي از منازل بين راه ناگهان مردي را ديدم که نزد من آمد و نامهاي به من داد که مرکب مُهر آن هنوز خشک نشده بود، ديدم مُهر امام باقر عليه السلام است ، در نامه دستوراتي بود، چون به آن مرد متوجه شدم کسي را نديدم، بعد از مدتي وقتي دوباره به مدينه آمدم و محضر امام رسيدم، جريان را به حضرت عرض کردم، حضرت فرمودند : « ما خدمتکاراني از جن داريم .وقتي بخواهيم کاري به طوري فوري انجام بپذيرد، آن ها را در پي آن ميفرستيم»
📚بحار الأنوار، ج 27 ص 17 .
شيطان بر کساني تسلط دارد که به او گرايش داشته باشند: نَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ.
اما چرا خدا به شيطان همچين قدرتي دارد که در کنار افعال و نيات انسان حضور داشته باشد و بتواند ما را وسوسه کند تا ما تصميم اشتباهي بگيريم؟
بايد بدانيم که حضور شيطان در حد ووسوسه است و تسلطي بر انسان ندارد امام خدا اراده کرده است که انسان آزمايش شود و قواي انسان به فعليت برسد و رشد کند و به کمال برسد براي همين دو کفه ترازوي هدايت و ضلالت رد مورد انسان را همسنگ کرده تا انسان بتواند در اين تساوي اختيار خود را به کار بگيرد
از يک طرف عقل و فطرت انسان را به خوبي ها دعوت مي کند اما در مقابل نفس انسان رابه بدي ها فرا مي خواند پيامبران انسان را دعوت به خدا و راه خير مي کنند در مقابل خدا شيطان را براي وسوسه انسان قرار مي دهد .
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
صفحه ۸۹ مصحف شریف
سوره مبارکه نساء
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5915784517813012188.mp3
1.82M
🔸ترتیل صفحه 89 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 89
وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيَارِكُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ ۖ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا (66)
و اگر بر آنان مقرّر مى کرديم که خودتان را بکشيد يا از ديارتان بيرون برويد جز اندکيشان آن را انجام نمى دادند و اگر آنچه را به آن پند داده مى شوند انجام مى دادند برايشان بهتر بود و بيشتر موجب تثبيت ايمان آنان مى شد. (66)
وَإِذًا لَآتَيْنَاهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْرًا عَظِيمًا (67)
و در آن صورت از نزد خود اجرى بزرگ به آنان مى داديم. (67)
وَلَهَدَيْنَاهُمْ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا (68)
و به راهى راست هدايتشان مى کرديم. (68)
وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا (69)
و کسانى که اطاعت خدا و رسول کنند [در قيامت ]با کسانى خواهند بود که خدا بر آنان انعام کرده است، از پيامبران و صِدّيقان و شهداء و صالحان، و اينان چه خوب همنشينانى هستند. (69)
ذَٰلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ عَلِيمًا (70)
اين فضل از جانب خداست، و کافى است که خدا [به حال فرمانبرداران ]دانا باشد. (70)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا (71)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! [در برابر دشمن ]آمادگى جنگى بگيريد، پس گروه گروه يا دسته جمعى [براى جهاد ]کوچ کنيد. (71)
وَإِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا (72)
و قطعاً از ميان شما کسانى هستند که [در رفتن به جهاد ]کندى مى کنند، پس اگر مصيبتى به شما برسد مى گويند: راستى خدا به ما انعام کرد که [در جنگ، ]با آنان حاضر نبوديم. (72)
وَلَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا (73)
و اگر فضلى (پيروزى و غنيمتى) از خدا به شما برسد ـ چنانکه گوى ميان شما و آنان هيچ مودّتى نبوده است ـ خواهند گفت: اى کاش ما با آنان بوديم و به کاميابى بزرگى دست مى يافتيم. (73)
۞ فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَمَنْ يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا (74)
پس بايد کسانى که زندگى دنيا را با آخرت مبادله مى کنند در راه خدا بجنگند، و هر کس در راه خدا بجنگد و کشته شود يا غالب گردد، به زودى اجرى بزرگ به او خواهيم داد. (74)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۸۹:
مهم ترین انگیزهی جهاد:
از هنگامی که حضرت آدم(ع) به زمین فرود آمد، جنگ و خونریزی هم در میان انسان ها دیده شد. این پیشگویی قطعی خدا بود که به انسانها گفته شد: «به زمین فرود آیید؛ در حالی که برخی از شما در آنجا دشمن برخی دیگر خواهند بود.»[1] آری، از همان ابتدا، برخی از مردم برای برقراری حق و عدالت، و برخی برای به کرسی نشاندن آرزوهای باطل و ظالمانه ی خود می جنگیدند، و این جنگ تا کنون ادامه دارد. پیامبران خدا که آرزوی تحقّق عدالت را داشتند نیز همراه پیروانشان، با ستمکاران و متجاوزان می جنگیدند و می کشتند و کشته می شدند؛ امّا آنان از این جنگ و مبارزه تنها یک هدف داشتند، و آن چیزی نبود مگر «اجرای فرمان خدا». از این رو، قرآن، مسلمانان را به «جهاد فی سبیل الله» تشویق کرده است. در حقیقت، اطاعت از فرمان خدا و کسب خشنودی او، مهمترین هدف جهادگران الهی بوده و هست. کشورگشایی، استعمار و دربند کشیدن ملل مستضعف، افزایش ثروت و... ، هیچیک در این جهاد مقدّس نقشی نداشته است. ممکن است کسی بپرسد که مجاهدان راه خدا برای به دست آوردن چه چیزی می جنگیدند و چه امیدی از تحمل این زحمت فوق العاده و زخمی و کشته شدن داشتند. این آیه به این سؤال پاسخ می دهد و می فرماید که مهم ترین انگیزه ی جهاد در راه خدا این است که انسان باور کند به معامله ای پرسود دست می زند: «فروش زندگی دنیا در برابر به دست آوردن زندگی آخرت». البته این معامله به ایمان و باوری عمیق نیاز دارد؛ به اینکه انسان به زندگی پس از مرگ ایمان آورد، بهشت برین را باور کند، و به امید رسیدن به نعمت هایش، از زندگی دنیا با تمام لذّتهایش دل بکند.
اگر انسان پردهی زرق و برق دنیای مادّی و لذّت های زودگذرش را کنار بزند و به سخنان پیامبران راستگوی خدا ایمان آورد، دیگر دل کندن از آن برایش کار دشواری نخواهد بود. هنگامی که آدمی این سخن پیامبر خدا(ص) را می شنود که «فضایی به اندازهی طول یک تازیانه(یعنی مکانی بسیار کوچک) در بهشت، از دنیا و هر آنچه در آن است، بهتر است.»؛[2] و هنگامی که این سخن قرآن را می شنود که «زندگی دنیا و لذّت هایش در برابر زندگی آخرت، چیز بسیار اندکی است.»[3]، آنگاه انگیزه های دنیایی در چشمانش خرد و حقیر می شود، با کمال میل به استقبال شمشیرهای دشمنان خدا میرود، آنان را به خاک و خون می کشد و مشتاق کشته شدن در راه خداست. حسـرت امیر مؤمنان علی علیه السلام در جنگ احد به خاطر شهید نشدن،[4] تقاضای اصحاب خاص پیامبر (ص) از ایشان برای یافتن توفیق شهادت،[5] سخنان بی نظیر اصحاب امام حسین علیه السلام در کربلا در استقبال از کشته شدن در راه خدا، و دعای ما برای یافتن توفیق جهاد و شهادت در محضر حضرت مهدی عج [6] ، همگی با این نگاه و با این ایمان و اعتقاد به وجود می آید که «مرگ در راه خدا، فقط پلی است که افراد باایمان را از زندان دنیا به قصر بهشت می رساند».[7] البته اشتیاقِ مجاهدان راستین برای رسیدن به پاداش الهی، به معنای سستی و کم گذاشتن از جنگ نیست؛ بلکه آنان با تمام قدرت با دشمنان خدا نبرد می کنند و تمام نیروی خویش را برای تار و مار کردن آنان به کار می بندند. دلاوری های امیر مؤمنان علی علیه السلام و جنگ نمایان امام حسین علیه السلام در کربلا، دو نمونه از این مطلب است.
به همین سبب، آیه ی مورد بحث، پاداش عظیمِ الهی را برای هر دو گروه مجاهدان برشمرده است؛ گروهی که جان خویش را در راه خدا فدا می کنند، و گروهی که بر دشمنان خدا پیروز می شوند.
[1] - آیة 36 سورة بقره
[2] - مجموعة ورام ، ج 2، ص 226
[3] - آیة 38 سورة توبه
[4] - نهج البلاغه، خطبة 220
[5] - کافی، ج 2، ص54.
[6] - زیارت امام عصر در روز جمعه. مفاتیح الجنان
[7] - اقتباس از روایتی از امام حسین(ع). بحارالانوار، ج 6، ص 154
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🚨 چراغ قرمزها درقرآن🚨
⛔️پرهیز از غیبت:
📗ولا یغتب بعضکم بعضاً أیحب أحدکم ان یأکل لحم اخیه میتا فکرهتموه✒️ (حجرات/12)؛
👈 از دیگران غیبت نکنید؛ آیا دوست دارید که گوشت برادر مرده خود را بخورید؟ البته از آن، کراهت دارید.🍃
⛔️پرهیز از تمسخر:
📗لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم✒️
(حجرات/11)
👈ای اهل ایمان! گروهی از شما گروه دیگر را مسخره نکند، چه بسا آن گروه دیگر بهتر از ایشان باشد.🍃
⛔️پرهیز از وعده دروغ:
📗یا ایها الذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون✒️ (صف/2و3)؛
👈 ای اهل ایمان! چرا چیزی را میگوئید که به آن عمل نمیکنید؟ اینکه چیزی را بگوئید که عمل بدان نمیکنید نزد خداوند گناهی است بزرگ.🍃
⛔️پرهیز از عیبجوئی و هرزه زبانی:
📗ویل لکل همزة لمزة✒️ (همزه/1)؛
👈 وای بر هر عیبجوی هرزه زبان🍃
⛔️پرهیز از گمان در همه چیز:
📗اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم✒️ (حجرات/12)؛
👈 از بسیاری از گمانها دوری کنید، که بعضی از گمانها گناه است.🍃
⛔️پرهیز از زیادی کنجکاوی در امور دیگران:
📗ولا تجسسوا ✒️(حجرات/12)؛
👈تجسس نکنید
🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨
#زیبا_زندگی_کن 🦋👇
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
♡••࿐↶به مابپـــ💕ــــیوندید↷
بالینک به اشتراک بگذارید👇
#سبک_زندگی
#خانواده_خوشبخت
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
📺سخنرانی استاد عالی
✍️موضوع: فرزندم از نماز فراریه!
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
صفحه ۹۰ مصحف شریف
سوره مبارکه نساء
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5918067928585995469.mp3
2.02M
🔸ترتیل صفحه 90 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 90
وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا (75)
و شما را چيست که در راه خدا و [نجات ]مردان و زنان و کودکان مستضعف نمى جنگيد؟ همانان که مى گويند: پروردگارا! ما را از اين شهر (مکّه) که اهلش ستمگرند بيرون ببر، و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از جانب خود براى ما ياورى مقرّر دار. (75)
الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا (76)
آنان که ايمان آورده اند در راه خدا مى جنگند، و آنان که کفر ورزيده اند در راه طاغوت مى جنگند، پس با ياران شيطان بجنگيد که قطعاً نيرنگ شيطان سست است. (76)
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً ۚ وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ ۗ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا (77)
آيا نظر نيفکنده اى به کسانى که [خواهان رفتن به جهاد بودند و ]به آنان گفته شد: [فعلا] دست نگهداريد و نماز را بر پا داريد و زکات بدهيد; ولى هنگامى که جنگ بر آنان مقرّر شد ناگهان گروهى از آنان از مردم مى ترسيدند مانند ترس از خدا يا ترسى بيشتر و گفتند: پروردگارا! براى چه جنگ را بر ما مقرّر کردى؟ چرا ما را تا زمانى نزديک مهلت ندادى؟ بگو: بهره دنيا اندک است و آخرت براى کسى که با تقوا باشد بهتر است، و شما به اندازه رشته هسته خرمايى ستم نمى بينيد. (77)
أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ ۗ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِنْدِكَ ۚ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ فَمَالِ هَٰؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا (78)
هر جا که باشيد مرگ، شما را در مى يابد، اگر چه در دژهاى استوار باشيد، و اگر خوبى اى به آنان رسد مى گويند: اين از نزد خداست، و اگر بدى اى به آنان رسد مى گويند: اين از نزد تو است، بگو: همه از نزد خداست، پس اين قوم را چيست که نزديک است هيچ سخنى را درک نکنند؟! (78)
مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ ۚ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا (79)
هر گونه خوبى به تو برسد از خداست، و هر گونه بدى به تو برسد از خود تواست، و تو را براى مردم به عنوان رسول فرستاديم، و کافى است که خدا گواه [رسالت تو ]باشد. (79)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۹۰:
از خداست یا از خودمان؟:
تمام موجودات روی زمین، در دنیای خود، خوبی ها و بدی هایی را تصوّر می کنند. مثلاً از نظر یک شیر درنده، کشتن و خوردن یک آهوی جوان، حادثه ی بسیار خوب و شیرینی محسوب می شود؛ در حالی که از نظر آهو، از این اتفاق بدتر وجود ندارد. ما انسانها نیز بی آنکه اختیاری داشته باشیم، دچار حوادثی می شویم که از نظر ما خوب یا بد هستند. بریدن سر یک گوسفند و خوردن گوشت او، از نظر ما یک حادثه ی خوب، و گزیده شدن توسّط یک عقرب، حادثه ای بد محسوب می شود.
این حوادث و اتّفاقات، اموریست که در نظام هستی قرار داده شده و بی آنکه ما در به وجود آمدن آنها اختیاری داشته باشیم، با گردش روزگار پدید می آید. روشن است که آفریننده ی این امور، پروردگار جهان است و اوست که بنا بر مصلحت و حکمت والای خویش، چرخ هستی را چنان که باید و شاید، می چرخاند. این گروه از خوبی ها و بدی ها، نخستین گروه از خوبی ها و بدی ها هستند که ما در پدید آمدن آنها اختیاری نداریم. در جهان امّا حوادث و چیزهای خوب و بدی وجود دارد که با اختیار انسانها پدید میآید. نجات انسانهای دیگر از مرگ، آموزش علوم و دانش به دیگران، مهربانی کردن به همنوع و...، امور خوبی است که انسانها در زندگی خود ایجاد می کنند و از پاداش خوب آن نیز در زندگی دنیا و آخرت خود بهره مند می شوند. در مقابل، کشتار و خونریزی، ظلم و تجاوز، خیانت و پیمان شکنی، و...، کارهایی است که انسانها در جامعه ی خود ایجاد می کنند و کیفر آن را هم در این زندگی و زندگی پس از مرگ می چشند. این گروه از خوبی ها و بدی ها، دوّمین گروه از خوبی ها و بدی های جهان هستند که انسانها در به وجود آمدن آنها نقش دارند. اگرچه کارهای خوب انسانها در گروه دوم، از جهتی به خود آنها مربوط می شود، با نگاهی عمیق تر در می یابیم که علّت اصلی آنها، لطف و مهربانی خداست؛ زیرا روحیه ی مهربانی، علاقه ی به هم نوع، محبّت و توان فکری و جسمی برای حل مشکلات، همگی نعمتهای خداست که در وجود انسان ها نهفته شده است و اگر خدا آن را در انسان قرار نمی داد، بی شک او به کارهای خوب و شایسته دست نمی زد. بنابراین، انجام کارهای پسندیده و دیدن و چشیدن نتیجه ی خوب آنها، از لطف و مهربانی خداست که به انسانها عنایت شده است؛ ولی منشأ کارهای زشت و بد انسانها، خودخواهی، لذّت جویی و توجّه به اغراض شخصی است. این کارهای بد، نتایج بد و ناپسندی دارد که انسانها را گرفتار می کند. بی شک این کارها و نتایج شوم آنها، به خدای بزرگ ربطی ندارد، و بالعکس، به سبب بی توجّهی به فرمان خدا ایجاد شده است. این دو آیه، به این دو گروه از خوبی ها و بدی های جهان اشاره می کند و توضیح می دهد که خوبی ها و بدی ها در گروه اول، از اختیار انسانها خارج است و مربوط به خدا می شود؛ ولی در گروه دوّم، منشأ خوبی ها، خدای بزرگ و مهربان است، و سبب بدی ها، خود انسانها هستند که با بی توجّهی به خواست خدا، خود را گرفتار می کنند. [1]
[1] - در نگارش این متن به تفسیر الکاشف و علی بن ابراهیم قمی توجه شده است.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍معارف قرانی
🌷 فریاد اعتراض قرآن برسر 9 نفر
🌷1.وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ............1 همزه
🌷 وای بر هر عیبجوی مسخرهكنندهای!
🌷2.ویل لکل افاک اثیم..........7و8جاثیه
وای بر هر دروغگوی گناهکار،که آیات قرآن رامیشنود و انکارمیکند
🌷3.ویل للمطففین.................1 مطففین
وای بر کم فروشان؛
آنان که کم کار میگذارند
🌷4.ویل للکافرین من عذاب شدید..2ابراهیم
وای برکافرین که عذاب شدیدمیشوند
🌷5.فَوَيْلٌ لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ أُولَٰٓئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ.................22 زمر
🌷وای بر آنان که دربرابر ذکر خدا، قساوت قلب دارند.آنان گمراهند
🌷6.ویل للمشرکین..................6 فصلت
وای برمشرکین
🌷7.ویل للذین ظلموا..............65 زخرف
وای برستمگران
🌷8.ویل للمصلین............ماعون
وای برنمازگزارانی که درنمازسهل انگاری میکنند
🌷9.ویل للذین یکتبون بایدیهم....79 بقره
وای برآنان که دروغ به خدا نسبت میدهند
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماز
🍂پیشنهاد_مشاهده
💠راز آرامش در نماز چیه ...⁉️
🔺با این کلیپ نماز آرام تری را تجربه کنید...
🎤حجت الاسلام امیرحسین دریایی
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
هدایت شده از 🌴 یاوران نماز 🌴
می خوای یه خانوم جذاب و با
اعتماد به نفس باشی؟👸😎
دوست داری هرجا میری همه بهت
احترام بذارن؟😍
میخوای دیگران تحسینت کنن؟🤩
https://eitaa.com/joinchat/1213006124C0c16174d74
بیا و جزئی از قبیله ی بانوان با عزت نفس
شووو🏃♀👆🤩😎
کسی که از رو #قرآن_بخواند ، خدا برای او دوهزار حسنه می نویسد ،و کسی که آنرا از حفظ بخواند #هزار_حسنه نوشته میشود .
📚(منبع: جامع الاخبار والآثار ، ج۱، ص۳۲۶)
___🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
هدایت شده از 🌴 یاوران نماز 🌴
😍 #آموزش #رایگان ساخت زیورآلات و #اکسسوری های جذاب 😍
😍همراه با جایزه ویژه نیمه شعبان😍
♦️ اگه میخوای دستت تو جیب خودت باشه 😻💰
♦️ بتونی #درآمد خودت رو پس انداز کنی 🤓 ⚱
بیا تو کانال ما و کلللللللی #آموزش #رایگان و #درآمدزا یاد بگیر😍🦋
💯 آموزش های ما صفر تا صد هست
هم به صورت #عکس، هم #فیلم با موارد آموزشی فوق العاده زیییییییاد💯
برای دیدن #آموزش های #رایگان
بیا اینجا👇🏻👇🏻💖😉 جانمونی 😉💖
https://eitaa.com/joinchat/564330782C70119f94ea