✍انواع سفر در قران(۱)
✳️سفر تجاری:
قرآن دربارهی سفر تجاری میفرماید: «لِإِيلافِ قُرَيْشٍ» (قریش/1)
قوم قریش تابستان و زمستان، سردسیر و گرمسیر برای خرید و فروش میرفتند.
✳️سفر علمی:
قرآن میگوید که موسی به خضر گفت، حضرت موسی(علیهالسلام) به حضرت خضر گفت، اجازه میدهی من در بیابانها پشت سرت راه بیافتم از تو چیز یاد بگیرم؟ گفت: حوصلهات نمیرسد. گفت: نه! سعی میکنم صبر کنم و بالاخره سوار کشتی شدند و قصهاش معروف است.
قٰالَ لَهُ مُوسىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمّٰا عُلِّمْتَ رُشْداً (کهف66)
موسی به او گفت: «آیا تو را-به شرط اینکه از بینشی که آموخته شده ای به من یاد دهی- پیروی کنم؟»
✳️سفر تجربی:
در قرآن شش بار گفته است: «سِيرُوا» شش بار هم گفته است: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا». «سِيرُوا» یعنی بروید و از تجربهها استفاده کنید. اگر هم نرفتید میگوید: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا»(فاطر۴۴) نرفتند بجنبند، پیغمبرمان فرمود: «وَ لَوْ بِالصِّين» (روضهالواعظين، ج 1، ص 11) چین بروید. آن زمان دورترین منطقه چین بوده است. خبری از آمریکا نبوده است. چین بروید و چیز یاد بگیرید. در چین هم که اصول دین نبود، همین علوم مادی بود.
❇️سفر خدمتی:
ذوالقرنین دو سفر رفت، یک سفر میگوید: «مَطْلِعَ الشَّمْسِ» (کهف/90) سمت شرق رفت. یک آیهی دیگر میگوید: «بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ» (کهف/86)
یعنی سفر شرقی داشت، سفر غربی هم داشت، برای اینکه خدمت کند، یک سدی هم ذوالقرنین ساخت.
❇️سفر عبادی، حج!: حج (۲۲)
❇️ سفر امنیتی:
حضرت موسی(علیهالسلام) یک عامل نفوذی در دربار فرعون داشت، گفت: دربار تصمیم گرفته است بگیرد و تو را بکشد. سریع بیرون برو! «فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّب» (قصص/21) آن هم از منطقهی فرعونی به منطقه مدین رفت.
❇️سفر مکتبی:
اصحاب کهف! در یک منطقه بودند، دیدند اگر اینجا بمانند، دینشان از بین میرود. گفتند: برویم و از شهر و رفاه شهر بگذریم، در بیابانها یک غاری پیدا کنیم، در غار زندگی کنیم، دینمان را حفظ کنیم، ولی در این شهر ما بیدین میشویم. «فَأْوُوا إِلَى الْكَهْف» (کهف/16)
❇️سفر تفریحی:«السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُون» (توبه/112) «السَّائِحُونَ» یعنی سیر و سفر. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «سَافِرُوا تَصِحُّوا» (منلايحضرهالفقيه، ج 2، ص 265) حدیث داریم مسافرت کنید، برای سلامتیتان خوب است.
❇️سفر مأموریتی:
حضرت سلیمان نامه نوشت به هدهد گفت: «اذْهَبْ بِكِتابِي» (نمل/28) این نامه را پیش بالقیس ببر و برگرد. این سفر تبلیغاتی بود.
سفر برای صلهی رحم، سفر معنوی و انواع سفرها هست.
❇️ سفر برای آموزش و تبلیغ دین
و در سفر تبلیغی همهی اینها هست. «لَوْلَا نَفَرَ» (توبه/ 122) قرآن میگوید چرا از هر طایفهای یک نفر نمیرود ملا شود، منطقهی خودش برگردد و تبلیغ کند.
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍انواع سفر در قران(۱)
✳️سفر تجاری:
قرآن دربارهی سفر تجاری میفرماید: «لِإِيلافِ قُرَيْشٍ» (قریش/1)
قوم قریش تابستان و زمستان، سردسیر و گرمسیر برای خرید و فروش میرفتند.
✳️سفر علمی:
قرآن میگوید که موسی به خضر گفت، حضرت موسی(علیهالسلام) به حضرت خضر گفت، اجازه میدهی من در بیابانها پشت سرت راه بیافتم از تو چیز یاد بگیرم؟ گفت: حوصلهات نمیرسد. گفت: نه! سعی میکنم صبر کنم و بالاخره سوار کشتی شدند و قصهاش معروف است.
قٰالَ لَهُ مُوسىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمّٰا عُلِّمْتَ رُشْداً (کهف66)
موسی به او گفت: «آیا تو را-به شرط اینکه از بینشی که آموخته شده ای به من یاد دهی- پیروی کنم؟»
✳️سفر تجربی:
در قرآن شش بار گفته است: «سِيرُوا» شش بار هم گفته است: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا». «سِيرُوا» یعنی بروید و از تجربهها استفاده کنید. اگر هم نرفتید میگوید: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا»(فاطر۴۴) نرفتند بجنبند، پیغمبرمان فرمود: «وَ لَوْ بِالصِّين» (روضهالواعظين، ج 1، ص 11) چین بروید. آن زمان دورترین منطقه چین بوده است. خبری از آمریکا نبوده است. چین بروید و چیز یاد بگیرید. در چین هم که اصول دین نبود، همین علوم مادی بود.
❇️سفر خدمتی:
ذوالقرنین دو سفر رفت، یک سفر میگوید: «مَطْلِعَ الشَّمْسِ» (کهف/90) سمت شرق رفت. یک آیهی دیگر میگوید: «بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ» (کهف/86)
یعنی سفر شرقی داشت، سفر غربی هم داشت، برای اینکه خدمت کند، یک سدی هم ذوالقرنین ساخت.
❇️سفر عبادی، حج!: حج (۲۲)
❇️ سفر امنیتی:
حضرت موسی(علیهالسلام) یک عامل نفوذی در دربار فرعون داشت، گفت: دربار تصمیم گرفته است بگیرد و تو را بکشد. سریع بیرون برو! «فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّب» (قصص/21) آن هم از منطقهی فرعونی به منطقه مدین رفت.
❇️سفر مکتبی:
اصحاب کهف! در یک منطقه بودند، دیدند اگر اینجا بمانند، دینشان از بین میرود. گفتند: برویم و از شهر و رفاه شهر بگذریم، در بیابانها یک غاری پیدا کنیم، در غار زندگی کنیم، دینمان را حفظ کنیم، ولی در این شهر ما بیدین میشویم. «فَأْوُوا إِلَى الْكَهْف» (کهف/16)
❇️سفر تفریحی:«السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُون» (توبه/112) «السَّائِحُونَ» یعنی سیر و سفر. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «سَافِرُوا تَصِحُّوا» (منلايحضرهالفقيه، ج 2، ص 265) حدیث داریم مسافرت کنید، برای سلامتیتان خوب است.
❇️سفر مأموریتی:
حضرت سلیمان نامه نوشت به هدهد گفت: «اذْهَبْ بِكِتابِي» (نمل/28) این نامه را پیش بالقیس ببر و برگرد. این سفر تبلیغاتی بود.
سفر برای صلهی رحم، سفر معنوی و انواع سفرها هست.
❇️ سفر برای آموزش و تبلیغ دین
و در سفر تبلیغی همهی اینها هست. «لَوْلَا نَفَرَ» (توبه/ 122) قرآن میگوید چرا از هر طایفهای یک نفر نمیرود ملا شود، منطقهی خودش برگردد و تبلیغ کند.
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دختری که
به جرم حجاب،
با چادرش خفه اش کردند...👆
✅ کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍قصه های قرانی
📖اصحاب #سبت
و اسئلهم عن القريه التى كانت حاضرة البحراد يعدون فى السبت اذتاتيهم حيتا نهم يوم ستبهم شرعا...
(سوره اعراف : 164)
موسى بن عمران به بنى اسرائيل تعليم فرموده بود كه درايام هفته يك روز را به عبادت خدا اختصاص دهند و كارهاى دنيائى و خريد و فروش راتعطيل كنند.
روزى كه براى اين كار تعيين شد، روز جمعه بود ولى بنى اسرائيل خواستند كه روز عبادت آنها روز شنبه باشد و به همين جهت روز شنبه روز عبادت بنى اسرائيل و روز تعطيل آنها شد.
روزهاى شنبه ، موسى بن عمران ، در مجمع بنى اسرائيل حاضر مى شد و آنها را موعظه مى كرد و پند مى داد.
سالها به اين ترتيب گذشت و بنى اسرائيل روز شنبه را محترم مى شمردند. و آن را مخصوص عبادت خداوند مى دانستند و در آن روز كسى دست به كارى از كارهاى دنيا نمى زد و فقط به عبادت و ذكر و تسبيح و تقديس پروردگار مى گذشت .
موسى از دنيا رفت و تغييراتى در زندگى بنى اسرائيل بوجود آمد و تحولاتى ايجاد شد، اما اين روش (احترام از روز شنبه ) در ميان بنى اسرائيل همچنان ادامه داشت .
دوران پيامبرى داود فرا رسيد و در آن زمان جمعى از بنى اسرائيل كه در قريه (ايله ) در كنار دريا سكونت داشتند احترام روز شنبه را از بين بردند و بر خلاف فرمان موسى در آن روز دست به صيد ماهى زدند و آن داستان از اين قرار بود:
روزهاى شنبه كه صيد ماهى بر آنها حرام بود، كنار دريا ماهى بسيار ديده مى شد و در روزهاى ديگر ماهى ها به قعر دريا مى رفتند و به ساحل نزديك نمى شدند.
دنيا پرستان بنى اسرائيل ، دور هم نشستند و با يكديگر گفتند: بايد فكرى كرد و از اين رنج و زحمت خلاص شد. روز شنبه كنار دريا ماهى فراوان و صيد آسان است و روزهاى ديگر ماهى ها در دل دريا مى روند و ما با زحمت بى حساب و رنج طاقت فرسا موفق به صيد آنها نمى شويم .
در همان مجلس تصميم گرفتند نقشه اى بكار برند و از ماهى ها استفاده كنند و آن نقشه اين بود كه نهرها و جدولهائى از دريا منشعب كنند و ماهى ها را در آن محبوس كنند و در روز يكشنبه اقدام به صيد آنها نمايند.
همين كار را كردند و نهرهائى را از دريا جدا نمودند، روزهاى شنبه ماهيها آزادانه در آن نهرها مى آمدند ولى هنگام شب كه ماهيها مى خواستند به دريا بر گردند جلو نهرها را مى بستند و آنها را در نهرها زندانى مى كردند و روز بعد همه آنها را صيد مى نمودند.
خردمندان و متدينين قوم ، آنها را نصيحت كردند و از مخالفت امر خداوند بيم دادند؛ ولى نتيجه نداد و در دل آن گروه دنيا پرست تاءثيرى نكرد. مدتها به اين ترتيب گذشت و متدينين از پند و نصيحت گنه كاران خود دارى نمى كردند. ولى چون نصايح آنان بى اثر بود، جمعى از آنها دست از موعظه كردن كشيدند و سكوت كردند و حتى به نصيحت كنندگان مى گفتند: چرا اينقدر به خودتان زحمت مى دهيد و چرا موعظه مى كنيد كسانى را كه خدا وند هلاكشان خواهد كرد، يا به عذاب دردناكى گرفتارشان خواهد فرمود.
نصيحت كنندگان مى گفتند مااين قوم را پند مى دهيم تا در پيشگاه خداوند معذور باشيم .
بارى سخن خردمندان اثرى نكرد و آن گروه بكار خود ادامه دادند و به صيد ماهى مشغول بودند و از اين عمل اظهار خوشحال مى كردند و آن را موفقيتى براى خود مى شمردند.
چون به اين منوال روزگارى گذشت و سخن حق در آن مردم گنه كار سودى ننمود، خداوند متعال آن جمعيت سركش را به صورت حيواناتى مسخ كرد و پس از سه شبانه روز عذابى فرستاد و آنان را هلاك كرد. و تنها كسانى كه نهى از منكر مى كردند از عذاب خدا مصون ماندند.
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
سلام علیکم وقت بخیر
چندوقت پیش یه مسابقه دانش آموزی از یه کانال تو کانال گذاشتم نتایج رو ارسال کردن ک میفرستم خدمتتون👇👇
تلاوت روزانه قرآن کریم صفحه ۵۵۷
هدیه به شهدای هسته ای
⭕️ یاوران قرآن @yavaranQoran
🌹وقتی که میخواهید به #روضه بروید، اگر سؤال کردند که کجا میروید، نگویید میرویم روضه،
❤️#بگویید_می_خواهیم_برویم_کربلا.
🏴 یاوران قرآن @yavaranQoran
⬛️ ( لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِيَادَةٌ ۖ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ ۚ
أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ)
⬛️ برای کسانی که نیکی کردند، بهترین پاداش و افزون بر آن است
و چهره آنان را سیاهی و خواری نمی پوشاند
آنان اهل بهشت اند و در آن جاودانه اند.
( سوره یونس آیه 26)
#قرآن_کریم_تلنگر
🆔 کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍نکته های زیبا و ماندگار قرآنی👌
1- اگر مى خواهيد ببينيد چقدر كسى را دوست داريد، ببينيد چقدر به ياد او هستيد. «تَفْتَؤُا تَذْكُرُ يُوسُفَ»*(یوسف 85)
2- ما بايد بخاطر فرمان خدا با بستگان ارتباط برقرار كنيم، خواه آنها به دنبال ارتباط با ما باشند يا نباشند. «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ»(رعد21)
3- انسانهاى وارسته حكومت را براى خدمت و صلاح مى خواهند. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» یوسف101
4- وقتى در كارى مهارت داريد، اعتماد به نفس داشته باشيد و خود را عرضه كنيد. «اجْعَلْنِي عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ»*55
5- قدرت را وسيله ى انتقام قرار ندهيم. «أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»*59
6- با يك شكست يا تجربه ى تلخ، خود را كنار نكشيم. هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ ... فَاللَّهُ خَيْرٌ حافِظاً يعقوب بار ديگر فرزند دوم را با توكل به خدا به برادران تحويل داد.64
7- به صرف خويشاوند ى اكتفا نكنيد و قراردادها را محكم كنيد. لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّى ...*66
8- فقط بازدارنده و نهى كننده نباشيد، بلكه راه حل نيز ارائه دهيد. لا تَدْخُلُوا ... وَ ادْخُلُوا*67.
9- انس با قرآن، هم معرفت و شناخت به انسان مى دهد، «لِيَعْلَمُوا» و هم با تذكّر و پند، آدمى را به اعمال خير تشويق مى كند. «لِيَذَّكَّرَ»ابراهیم 52
10- احترام و مراعات قوانين، حتّى در نظامهاى غير الهى لازم است. «ما كانَ لِيَأْخُذَ أَخاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ»76
11- نفس براى توجيه گناه، كارهاى زشت را در نظر انسان زيبا جلوه مى دهد. «سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ»18
12- در روز توانايى، به گونه اى عمل نكنيم كه در روزگار ضعف شرمنده شويم. وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ ... وَ إِنْ كُنَّا لَخاطِئِينَ*91
13- در استجابت دعا و توسّل به اولياى الهى صبور باشيم. «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ»*98
14- تبرّك به اشيائى كه مربوط به اولياى خداست، جايز است. «اذْهَبُوا بِقَمِيصِي» 93 (پيراهن يوسف، چشم نابينايى را بينا مىكند.)
منبع :کتاب نکته های تفسیری
✅ کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍ تفسیر سوره فصلت(۳۶)
پیام ها:
1- رفاه یا سختی در میدان زندگی برای بروز و ظهور خصلت های آدمی و آفات روحی اوست. إِذا أَنْعَمْنا ... وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ
2- رفاه،مایه ی غفلت است. أَنْعَمْنا ... أَعْرَضَ
3- نعمت ها از خداست «أَنْعَمْنا» ولی حوادث تلخ نتیجه عملکرد یا خصلت های بد خود انسان است. «مَسَّهُ الشَّرُّ» (شرّ به خدا نسبت داده نشده است)
4- انسان تربیت نشده کم ظرفیّت است. «إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَرِیضٍ»
5-مشکلات و تنگناهای زندگی در مقابل نعمت های اعطا شده از سوی خداوند به او اندک است.(برای نعمت کلمه «أَنْعَمْنا» آمده،ولی برای شرّ کلمه «مَسَّهُ» آمده که به معنای تماس ساده است.)
قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کانَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ ثُمَّ کَفَرْتُمْ بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ فِی شِقاقٍ بَعِیدٍ«52»
بگو:به من«خبر دهید که اگر قرآن از جانب خداوند باشد سپس شما به آن کفر ورزیدید،کیست گمراه تر از آن که در مخالفت شدید با قرآن باشد؟»
پیام ها:
1- خداوند راه گفتگو با افراد لجوج را به پیامبرش می آموزد. قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ ...
2- انسان عاقل،از ضررهای احتمالی نیز دوری می کند.(اگر قرآن از طرف خدا باشد،آنان که کفر ورزیدند چه خواهند کرد؟) إِنْ کانَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ ... مَنْ أَضَلُّ ...
3- ریشه ی کفر،عناد و لجاجت و مخالفت با حقّ است. کَفَرْتُمْ ... شِقاقٍ بَعِیدٍ
سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ«53»
ما در آینده نزدیکی آیات خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنان نشان خواهیم داد،تا برایشان روشن شود که قطعاً او حقّ است،آیا کافی نیست که پروردگارت بر هر چیزی گواه است؟
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd