💡
#ماجرای_روباه_و_مردم_آخرالزمان
روزی دم روباهی لای سنگی گیر کرد
و بر اثر تقلای زیاد دمش کنده شد ؛
روباه دیگری آن را دید و با تمسخر گفت
پس دمت چه شد ؟؟ روباه بی دم گفت
من الان سبکتر شدهام و انگار در هوا
پرواز میکنم و تا میتوانست از لذتِ بی دُم
بودن گفت.
روباه دوم نیز فریب خورد دمش را با تلاشی زیاد
و درد بسیار کند و لذتی هم نیافت ؛
با تعجب و عصبانیت پرسید : پس آن لذتی
که میگفتی چه شد؟
روباه اول گفت :اگر به دیگر روباه ها از دردِ
کنده شدن دم و مضرات آن بگوییم ما را
مسخره میکنند ؛
و همینطور این روند و تفکر آنقدر در میان
روباه ها رواج پیدا کرد تا کار به جایی رسید که
اکثر روباه ها بی دم شدند؛ و اگر روباه با دمی
را میدیدند مسخره اش میکردند ...
هم اکنون نیز در #آخرالزمان اگر کسی حیا
و عفت و عبادت و خدا و انتظار فرج را داشته
باشد مورد تمسخر و انکار شدید جامعه واقع
میشود و اگر همرنگ گناهان و کثافات آنها باشد
مورد تایید خواهد بود ؛
کار به جایی رسیده که حرف خیر خواهان
خریدار ندارد و جاهلان و فاسدان پرستش
میشوند ، همچون زمان قوم لوط که گفتند:
لوط و پیروانش را از شهر بیرون کنید زیرا
مردم پاکدامنی هستند و از ناپاکی ما بیزارند؛
اگر #همرنگ اکثرشان #نباشید #تمسخر میشوید
اما خداوند در آیه 100 سوره مائده میفرمایند:
"هرگز پاک و ناپاک برابر نیستند حتی اگر
تعداد بیشمار ناپاکیها تو را به شگفت آورد.
@yavaranQoran
📖 ادامه تفسیر سوره شمس
۴_اعتدال و میانه روی میان غرایزنفسانی
«وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا» (شمس/7) قسم به نفس و آنچه باعث تعديل نفس است. يعني غرايز در انسان تعديل شده است، در انسان همهي غرائز وجود دارد يکي از غرائز طوفان کند زندگي... ميشود. انسان جان مال بچه آبرو همه را دوست دارد و اينها همه با هم است. اگر کسي فقط بچه اش را دوست داشته باشد خودش را فداي بچه ميکند. اگر پول دوست داشته باشد بچه اش را ميکشد و ميفروشد. «وَمَا سَوَّاهَا» يعني نيازها و غرايز تعديل شده است، خداوند غرايز را تعديل کرده ما يکي از آنها را فتيله اش را بالا ميکشيم مثلاً فتيله ورزش را بالا ميکشيم ميبينيم اين ورزشکار خوبي شد ولي در درس شکست خورد. ميرود جدي درس ميخواند در آخر ميبيني جوان تحصيل کرده اي است اما سلامتي خود را از دست داده است. توازن در همهي کارها است.
مي گويند ماه رمضان روزه بگيريد و عيد فطر حرام است، ديروز واجب بود امروز حرام است، در سال دو روز روزه گرفتن حرام است عيد قربان و عيد فطر، همان ديني که ميگويد نخور فردا ميگويد: بخور.
بايد اين جمله را بگوييم که راه تزکيه چيست؟ يکي از راههاي تزکيه اين است که انسان ازدواج را آسان کند از کجا ميگويم واژه ازکي را ديده ايد چون ميگويد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» (شمس/9) زکّي زکات ازکي و تزکيه يک ريشه دارند در قرآن ميگويد «ذَلِكُمْ أَزْكَى لَكُمْ وَأَطْهَرُ» (بقره/232) افراد بي همسر را اجازه بدهيد همسر بگيرند، جلوي ازدواج را نگيريد، گير ندهيد به ازدواج، اگر ميخواهيد جامعه تان سالم بماند يکي از راههاي تزکيه ازدواج است. اشتباه ميکنند آنهايي که ميگويند: من ميخواهم خود سازي کنم.
راه ازدواج را باز کنيد.
📚درسهایی از قران
@yavaranQoran
#سلام_امام_زمانم 🌷
❣لحظه ها را متوسل به دعاییم بیا
سالیانی ست که دل تنگ شماییم بیا ✨
❣در قنوت دلمان خواهش باران داریم
ندبه خوانیم و تمنای بهاران داریم ✨
❣پس ببار ای پسر حضرت باران بر ما
که ترک خورده زمین از اثر این گرما ✨
❣چند جمعه دلمان را سر راهت آریم
تا بدانی که تمنای وصالت داریم✨
❣آسمان خواهش یک جرعه نگاهت دارد
نه که ما فاطمه هم چشم به راهت دارد ✨
#اللّٰھـُــم_عجِّل_لِوَلیڪَ_الفَرَجـ 🙏
✍پرسش وپاسخ
🔰اصحاب اخدود چه کساني بودند و سرانجام شان به کجا رسيد:
✅در سوره ي بروج، از اصحاب اخدود ياد شده است.(1) «اخدود» به معناي «گودال» است. قبل از اسلام گروهي از مردم نجران در جزيره ي العرب به مسيحيّت، دين بر حق آن عصر ، گرويده بودند. حاكم و پادشاه يمن كه «ذونواس حميري» نام داشت،(2) از اين مسأله خشمگين شده، دستور داد گودالي حفر كنند و در آن آتش بيفروزند، آن گاه مسيحيان را مجبور كرد يا از آيين خود دست بردارند و يا خود را در آتش بيندازند، تعدادي از آنان بر دين خود اصرار كردند و به آتش در آمدند.
امام باقر (عليه السلام) فرمود: « روزي اسقف نجران به حضور اميرالمؤمنين(عليه السّلام) رسيد و درباره ي اصحاب اخدود سخن به ميان آمد، حضرت علي(عليه السّلام) فرمود: « خداوند پيامبر حبشي را بر قومش فرستاده، آن قوم ايمان نياوردند و با او جنگيدند و جمعي از اصحابش را كشته و بقيه را اسير كردند. آن گاه گودالي بزرگ را پر از آتش كردند و گفتند:
هر كس كه پيرو دين ما است، كنار برود و هر كس پيرو دين اين پيامبر است، بايد به آتش درآيد. همه ي پيروان آن پيامبر خود را به آتش انداختند. يكي از آن ها زني بود كه نوزادي يك ماهه در آغوش داشت و از آتش مي ترسيد. فرزندش به سخن آمد و گفت: « به درون آتش برو. او خود و فرزندش را به آتش انداخت. [ از اين رو] به آن ها اصحاب اخدود مي گويند.»(3)
اما اين كه منظور از اصحاب اخدود كدام يك از اين دو گروه ظالم و مظلوم است، علّامه طباطبائي مي گويد: « مراد از اصحاب اخدود، ظالمان هستند كه مؤمنان را سوزاندند و خود در اطراف گودال، شاهد سوختن آن ها بودند, امّا بعضي گفته اند مراد مؤمناني است كه اين قول ضعيف است.»(4)
دو قول ديگر نيز درباره ي اصحاب اخدود وجود دارد كه عبارت است از:
اصحاب اخدود در شام بوده اند و پادشاه ظالم آن ها «انطيا خوس» رومي بوده است,
اصحاب اخدود در فارس در زمان بخت النصر بوده اند.(5)
پی نوشتها:
1. بروج: 85: 1 ـ 5.
2. التبيان، ج3، ص 453.
3. بحارالانوار، ج14، ص438 .
4. تفسيرالميزان، ج 20، ص370.
5. بحارالانوار، ج14، ص 444.
@yavaranQoran
#الگوی_من_شهدا
#قانون_پنجم
#خدا_میبیند
#شهید_سید_مجتبی_علمدار
🌸خدايا اعتراف مي كنم از اينكه «خدا مي بيند» را در همه كارهايم دخالت ندادم و براي عزيز كردن خودم كار كردم. حداقل در هر هفته بايد دو صبح زيارت عاشورا و صبح جمعه بايد سوره الرحمن را بخوانم. اگر به هر دليلي نتوانستم زيارت عاشورا را بخوانم بايد هفته بعد 4صبح زيارت عاشورا و يك جزء قرآن بخوانم و اگر صبح جمعه اي نتوانستم سوره الرحمن بخوانم بايد قضاي آن را در اولين فرصت به اضافه 2حزب قرآن بخوانم.
(تاريخ اجراء ۱۳۶۹/۰۷/۱۳)
@yavaranQoran
18.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▬▬▬🍃🍃📚📚📚🍂🍂▬▬▬
🎞 انیمیشن حکایتهای پندآموزسعدی
📖 دوبرادر
@yavaranQoran
✍حدیث روز
امام على عليه السلام در پاسخ اين پرسش که: «آيا در قرآن ، همه دانش ها بجز دانش طب هست؟»، فرمودند:
أما إنَّ فِی القُرآنِ لاَیَةً تَجمَعُ الطِّبَّ کُلَّهُ: « وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ » .
زنهار! در قرآن ، آیه اى هست که همه طب را یکجا در خود گرد آورده است: «بخورید و بیاشامید ؛ ولى زیاده روى نکنید».
بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 267 ، حديث 42
@yavaranQoran