🌻🍃🌻🍃🌻
تفسیرسوره ی توحید:
قُل هُوَاللهُ اَحَد
💠درجنگ جَمَل ،
یک عرب بادیه نشین در
باره ی معنای توحید از
حضرت علی علیه السلام سوال کرد ۰۰
دیگر رزمندگان از او ناراحت شدند
که این چه سوال نابجائی است ،
امّا آن حضرت فرمودند :
جنگ ما برای توحید است و
آنگاه معنای صحیح توحید را
برای او بیان فرمود ۰
➖۱۸ 🌾🌾🌾🌾🌾
استاد قرائتی
🌻🍃🌻🍃🌻
💠تفسیر سوره ی توحید
قُل هُوَاللهُ اَحَد:
خداوند نه فقط در ذات ،
بلکه در صفات یکتاست ۰
اومثل ما نیست که صفاتش از ذاتش جدا باشد ۰
ماعلم وقدرت داریم
ولی در کودکی نداشتیم
ودر پیری نیز از دست می دهیم۰
خداوند ، علم وقدرت دارد،
ولی این صفات برای او پیدا نشده ،
بلکه همراه ذات او بوده است ،
چنانکه صفتِ مخلوق بودن ،
عاجز بودن وفقیر بودن
هیچگاه از ما جدا نبوده وجدا نخواهد
شد.
➖۱۹ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾
استاد قرائتی
✍پرسش و پاسخ
آیا تشبیه بعضی انسانها به حیوان در قرآن جسارت و ناسزاگویی نیست؟
پاسخ 📩
با نگاهی به منافع حیوانات و عملکرد بعضی انسانها، تشبیه اولئک کالا نعام بل هم اضل ( سوره اعراف،آیه 179. ) را حق و منطقی مییابیم؛
گرانترین لباس انسان، ابریشم، از حیوانات است.
مهمترین غذای انسان، شیر و عسل و گوشت و ماست، از حیوانات است.
حیوانات وسیله بارکشی و شخم زدن و منبع درآمد و اشتغال هستند.
تمام کارخانههای پشم ریسی، چرم سازی، لبنیاتی و مرغداری و دامداریها کارشان به حیوانات وابسته است.
حیوانات بعضی معلم بشرند. کلاغ، دفن مرده را به فرزند آدم و نسل او آموخت.
بعضی گزارشگر انبیا میشوند؛ تار عنکبوت پیامبر اسلام در غار حفظ کرد.
حیوانات قبل تربیت و آموزش هستند و لذا شکار سگی که آموزش دیده حلال است.
حتی حیوانات آزار دهنده مثل مار، تنها کسانی را میگزند که به آنها نزدیک شده باشند.
با توجه به مطالب فوق، آیا انسانهایی که از دور مردم آزاری میکنند و مناطق دور دست را بمباران و موشک باران میکنند، از ما بدتر نیستند؟
افرادی که شبانه روز برای مردم حیله و خدعه میکنند و به خاطر رسیدن به هوسهای بیانتهای خود نسل انسان را به تباهی میکشند، از حیوانات بدتر نیستند؟
آدمهایی که یک تنه صدها پرونده جرم و جنایت دارند، از درندهترین حیوانات پستتر نیستند؟
#استاد_قرائتی
@yavaranQoran
🌷ریشه ای ترین دستور قرآن:
🌷کلو من الطیبات واعملو صالحا..۵۱ مومنون
🌷پاک وحلال بخورید تا موفق به عمل صالح بشوید.
@yavaranQoran
11.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤ تلاوت زیبای شهید محسن حاجی حسنی کارگر
📖 سوره انعام ، آیات ۱۶۳-۱۶۱
@yavaranQoran
✍معارف قرانی
1📤-اعضاى بدن از عملكرد انسان آگاهند. زيرا تا آگاه نباشند نمىتوانند در قيامت گواهى دهند. شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ ...
2📤- معاد جسمانى است. «سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ»
3📤- قيامت صحنهى جدال و ستيزِ انسان با خود است. «وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ»
4📤- شايد رسوايى گناهانى كه انسان با پوست بدن انجام داده بيشتر است. ( «وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ» و نفرمود: قالوا لا بصائرهم و ...)
5📤- گواهى اعضاى بدن در قيامت، همواره عليه انسان است و هرگز به نفع انسان نيست. (در قرآن هر كجا سخن از گواهى اعضاست مربوط به گناهان است).
«لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا»
6📤- كفّار اصل گناه را مىپذيرند ولى از گواهى اعضاى بدن خود ناراحت مىشوند. «لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا»
7📤- گواهى دادن و نطق كردن، نشانهى علم اعضاى انسان به عملكرد اوست.
«أَنْطَقَنَا اللَّهُ»
7📤- آن كه قدرت آفريدن دارد، قدرت به سخن در آوردن نيز دارد. «أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَ هُوَ خَلَقَكُمْ»
9📤- آفرينش آغازين، بهترين دليل بر امكان معاد است. «خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»
@yavaranQoran