📖 قصه های قرانی
✍ داستان هاروت و ماروت
نام دو فرشتهاست که در آیهٔ ۱۰۲ سوره بقره آمده است. این دو فرشته آمده بودند تا به مردم جادو بیاموزند و به آنها کمک کنند تا جادوی جادوگران را باطل کنند.
اما پیش از آموزش جادو به هرکس به او هشدار میدادند که ما وسیلهٔ آزمایش شماییم مبادا از جادو در مسیر نادرست بهره برید با این حال شمار بسیاری از مردم آن زمان کافر شدند و از جادو بجای بهره بردن در مسیر درست،در به هم زدن رابطهٔ میان زن و شوهرها استفاده کردند.[۱]
بیان در قرآن
تنها اشاره به هاروت و ماروت در سوره بقرهاست. در این داستان پس از اشاره به دلایل خشم خدا به بنی اسرائیل و اعمال بدی که از بنی اسرائیل سر زده بود (آیات ۴۰-۱۰۰) اشاره میشود که گروهی از بنی اسرائیل از هاروت و ماروت جادو یاد گرفتند و در نتیجه کافر شدند.
و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم میخواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند.
(آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد میدادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمیدادند، مگر اینکه از پیش به او میگفتند: «ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)» ولی آنها از آن دو فرشته، مطالبی را میآموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند؛ ولی هیچ گاه نمیتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانی زیان برسانند.
آنها قسمتهایی را فرا میگرفتند که به آنان زیان میرسانید و نفعی نمیداد. و مسلماً میدانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد، در آخرت بهرهای نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر میدانستند.
در تفسیر عیاشی و قمی در مورد آیه «و اتبعوا ما تتلوا الشیاطین علی ملک سلیمان» از امام باقر(ع) آمدهاست: «پس همینکه سلیمان (ع) از دنیا رفت، ابلیس سحر را درست کرد، آن را در طوماری پیچید و بر پشت آن طومار نوشت: این آن علمی است که آصف بن برخیا برای سلطنت سلیمان بن داوود(ع) نوشته، و این از ذخائر گنجینههای علم است، هر کس چنین و چنان بخواهد، باید چنین و چنان کند، آنگاه آن طومار را در زیر تخت حضرت سلیمان(ع) دفن کرد، سپس ایشان را به در آوردن راهنمایی کرد، بیرون آورد و برایشان خواند. درنتیجه کفار گفتند: پس اینکه سلیمان بر همه ما چیره گشت بخاطر داشتن چنین سحری بود، ولی مؤمنین گفتند: سلطنت حضرت سلیمان(ع) از سوی خدا بود.
منابع
1. تفسیر المیزان، محمد حسین طباطبایی، بحث روایتی آیهٔ ۱۰۲ سوره بقره به نقل از گفتگوی امام علی بن موسی الرضا(ع) با مأمون
2. تفسیر المیزان، سید محمدحسین طباطبایی، زیر عنوان: ذکر چند روایت و بیان ضعف سستی آنها در تفسیر آیهٔ ۱۰۲ سورهٔ بقره
• تفسیر نمونه، ج ۱، صص ۳۷۴ تا ۳۷۶،آیت الله ناصر مکارم شیرازی.
• قاموس قرآن، ج ۴، صص ۲۴۶ و ۲۴۷، سید علی اکبر قرشی، دارالکتب الاسلامیه.
• تفسیر المیزان جلد اول صص ۳۵۰ تا ۳۷۰.
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔸سُوَر مسبّحات🔸
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله هر شب پیش از خواب سورههای مسبحات را قرائت مینمود و میفرمود: «در مسبحات آیهای است بهتر از هزار آیه»
⭕️ یاوران قرآن @yavaranQoran
هدایت شده از نمازشب
طریقه خواندن #نماز_شب👆👆
درخواستی اعضا 🙏
🌹التماس دعا
🖊کانال یاوران نماز
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
🖊نمازشب را با ما تجربه کنید.
✅محبوبترين مردم كيست؟
✍ امام صادق عليه السّلام در تفسير آيهی شريفهی «وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ ...» و هر جا كه باشم، خداوند مرا مايهى بركت قرار داده(مریم، ۳۱) كه دربارهی حضرت عيسی ـ عليه السّلام ـ نازل گشته میفرمايد: مقصود از «جَعَلَني مُباركاً»، «جعلني نفّاعاً» میباشد، يعنی خداوند عيسی را برای مردم بسيار سودمند قرار داد. در حديث ديگری آمده است: آنگاه كه از رسول خدا ـ صلّی الله عليه و آله و سلّم ـ پرسيدند: محبوبترين مردم كيست؟ فرمود: آن كس كه وجودش برای مردم سودمندتر باشد.
📚 برگرفته از کتاب «نقطههای آغاز در اخلاق عملی»ص ۴۷۸
✅ کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔸فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ...
ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺗﻌﺪّﻱ ﻛﺮﺩ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻌﺪّﻱ ﻛﻨﻴﺪ. (١٩٤ بقره)
🔸توقیف نفتکش انگلیسی در مقابل توقیف نفتکش ایرانی نتیجهی اقدام متوازن:
تردد امن نفتکشهای ایرانی با پرچم ایران بیخ گوش آمریکا و بنزینرسانی به ونزوئلا.
🔸️أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ...
[در قانون قصاص] جان در مقابل جان است... (۴۵ مائده)
🔸وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ...
ﺍﻱ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺧﺮﺩ! ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ ﻣﺎﻳﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺳﺖ... (١٧٩ بقره)
🔸سیلی موشکی عینالاسد در مقابل ترور حاج قاسم در فرودگاه بغداد نتیجهی اقدام نامتوازن:
ادامهی اقدامات خرابکارانه آمریکا و اسرائیل (بمباران مواضع جبهه مقاومت، آتشسوزیها، حادثه نطنز و...)
❓مزاحمت برای #هواپیمای_ماهان
🔸آقایان! کوتاه آمدن از انتقام خون حاج قاسم هزینه های سنگین تری روی دست ما خواهد گذاشت. خود دانید!
صدق الله العلی العظیم
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍#تفسیر سوره شوری(۳۶)
* «فَلَمّا زاغُوا أَزاغَ اللّهُ»[51]هنگامی که آنها از حقّ منحرف شدند،خداوند قلوبشان را منحرف ساخت.
* «وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» [52]هرگاه برگردید،ما بازمی گردیم.
* «لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنی وَ زِیادَهٌ»[53]کسانی که نیکی کردند،پاداش نیک وزیاده بر آن دارند.
* «رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ»[54]خداوند از آنها خشنود و آنها از او خشنود خواهند بود.
*آنان که در دنیا می گفتند: «سَواءٌ عَلَیْنا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَکُنْ مِنَ الْواعِظِینَ» [55]برای ما تفاوت نمی کند که ما را انذار کنی یا نکنی،(بیهوده خود را خسته نکن)در قیامت می گویند: «سَواءٌ عَلَیْنا أَ جَزِعْنا أَمْ صَبَرْنا»[56]چه بی تابی کنیم و چه شکیبایی،تفاوتی برای ما ندارد.
* «مَنْ کانَ فِی هذِهِ أَعْمی فَهُوَ فِی الْآخِرَهِ أَعْمی» [57]آنها که در این جهان(از دیدن چهره حقّ) نابینا بودند،در آنجا نیز نابینا هستند.
* «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ»[58]به یاد من باشید تا به یاد شما باشم.
*اگر خداوند به ما دستور می دهد: «صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً»[59]بر پیامبر درود فرستید و سلام گویید وتسلیم فرمانش باشید،در مقابل به پیامبر دستور می دهد: «وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ» [60]به آنها که زکات می پردازند درود بفرست.
پیام ها:
1- انتقام عادلانه در مقابل خشونت جایز است. «وَ جَزاءُ سَیِّئَهٍ سَیِّئَهٌ مِثْلُها»
2- عفو و اصلاح از کسی که قدرت انتقام دارد،پاداش بزرگی در پی خواهد داشت. «فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللّهِ»
3- قصاص و مجازات باید مطابق جنایت باشد(نه متفاوت با آن که موجب افراط و تفریط شود). «جَزاءُ سَیِّئَهٍ سَیِّئَهٌ مِثْلُها»
4- مقدّمه و بستر اصلاح گذشت است،در شرایط انتقام و کیفر،اصلاح زمینه ای ندارد. «فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ»
5-عفو از بدی دیگران کافی نیست باید او را اصلاح کرد. «عَفا وَ أَصْلَحَ»
6- تنها برخورد قانونی کافی نیست،بلکه اخلاق و عاطفه نیز لازم است. «سَیِّئَهٌ مِثْلُها» قانون است و «عَفا وَ أَصْلَحَ» عاطفه و اخلاق است.
7- دریافت الطاف الهی مشروط به عفو و اصلاح است نه انتقام. «فَأَجْرُهُ عَلَی اللّهِ»
8-در انتقام پاداش نیست ولی در عفو پاداش است. فَمَنْ عَفا ... فَأَجْرُهُ عَلَی اللّهِ
9- تشویق به عفو و اصلاح،برای دفاع از ظالم نیست. «إِنَّهُ لا یُحِبُّ الظّالِمِینَ»
10- ظالم محبوب خدا نیست خواه ابتدائاً ظلم کند یادر انتقام پا را از حق فراتر گذارد " اگه لایحب الظالمین"
✅ کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd