eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
3.6هزار ویدیو
501 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ 🌺 پاسخ: استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (1) 🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است. 💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي مي‌بيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن مي‌كند. (2) ☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل مي‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🌸اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(4) 🍃 در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. --------------------- پي‌نوشت‌ها : 1. شهيد مطهري، مجموعة‌آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج1، ص 384. 2. همان، ص 385 . 3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369. 4. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 31. 5. نجم (53) آية 39. 6. رعد (13) آية 11. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ✅ کانال یاوران قران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 ░ وَ سَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ حینَ تَقومو هنگامی که از خواب بر می خیزی پروردگارت راهمراه با ستایش تسبیح گوی 📚طور۴۸ 🆔 کانال یاوران قران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
❁﷽❁ 📜حکایت: 💢دل من با شما بود(نیت خوب)؛ ((هنگامى كه خداى متعال، اميرمؤمنان علی”علیه السلام” را در جنگ جمل پيروز ساخت، يكى از ياران آن حضرت گفت: چه خوب بود برادرم همراه ما بود و پيروزى شما را بر دشمن مى‏ ديد و در فضيلت اين جهاد شركت مى‏ كرد. امام در پاسخ به او فرمود:«أهوى أخيك معنا؟ فقال:نعم قال:فقد شهدنا،و لقدشهدنا!فى عسكرنا هذا أقوام في أصلاب الرّجال و أرحام النّساء، سيرعف بهم الزّمان، و يقوى بهم الايمان‏؛ آيا برادرت از هواداران ما است؟آيا دلش با ما هست؟عرض كرد:آرى. فرمود: پس او هم در اين معركه با ما بوده است)) 📘نهج البلاغه ؛خطبه۱۲ 🆔 کانال یاوران قران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍لاتطع، اطاعت نکن❌ 👈....َلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا (٢٨)کهف ازغافلین ازخدااطاعت نکن 👈لَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ.۵۲فرقان،۱ احزاب،۴۸ احزاب، ازکافرین اطاعت نکن 👈....فلاتطعهما.....۸عنکبوت،۱۵لقمان هرکس حتی والدین اگرگفتندمشرک شو،اطاعت نکن 👈.فَلَا تُطِعِ الْمُكَذِّبِينَ (٨)قلم تکذیب کنندگان آیات خدااطاعت نکن 👈.وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ.۱۰قلم از كسی كه بسیار سوگند یاد می‌كند و پست است 👈.وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا (٢٤)انسان از هیچ گنهكار یا كافری از اطاعت نكن! 👈کلا لاتطعه..۱۹علق ازطغیانگروگنهکار اطاعت نکن ✅ کانال یاوران قران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توحید ناب و الله اکبر از این خدای آفریننده، و لله الحمد😘😍. ۱دقیقه و۵۸ثانیه. 🆔 کانال یاوران قران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍تفسیر سوره بقره آیه 88 8⃣8⃣ و گفتند: «دلهای ما در غلاف است.» [نه، چنین نیست ] بلکه خدا به سزای کفرشان، لعنتشان کرده است. پس آنان که ایمان می آورند چه اندک شماره اند. و گفتند: «دلهای ما در غلاف است.» [نه، چنین نیست ] بلکه خدا به سزای کفرشان، لعنتشان کرده است. پس آنان که ایمان می آورند چه اندک شماره اند. 🔰ظاهراً این جواب استهزاء آمیز شعار همه مشرکان و سرکشان در برابر پیامبران بوده است چنان‌که در جواب حضرت شعیب علیه السلام می‌گفتند « یا شعیب مانفقه» ( هود ۹۱ ) ما حرف تو را نمی‌فهمیم. ♻️مقدمات بدبختی بدست خود انسان است اگر گروهی مورد لعن و قهر الهی قرار می‌گیرند به خاطر کفر و لجاجت خودشان است « لعلنهم الله بکفرهم ». 8⃣9⃣ وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِینَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِینَ. و هنگامی که از جانب خداوند کتابی که مؤید آنچه نزد آنان است برایشان آمد، و از دیرباز[در انتظارش ] بر کسانی که کافر شده بودند پیروزی می جستند؛ ولی همین که آنچه [که اوصافش ] را می شناختند برایشان آمد، انکارش &کردند. پس لعنت خدا بر کافران باد. 🔰این آیه صحنه دیگری از لجاجت ها و هواپرستی های یهود را مطرح می‌کند که آن‌ها براساس بشارت‌های تورات منتظر ظهور پیامبر بودند و حتی به همدیگر نوید پیروزی می‌دادند به فرموده امام صادق علیه‌السلام یکی از دلایل اقامت آن‌ها در مدینه این بود که آن‌ها می‌دانستند آن شهر محل هجرت پیامبر ص است و به همین سبب از پیش در آن‌جا سکنی گزیده بودند ولی بعد از ظهور پیامبر اسلام با آن که نشان‌های وی را با آنچه در تورات بود موافق یافتند کفر ورزیدند. ♻️ادیان الهی یکدیگر را تصدیق می‌کنند نه آنکه در برابر هم باشند « مصدق ». ♻️به هر استقبالی نباید تکیه کرد یا آنکه یهودیان در انتظار پیامبر ص سالیانی در مدینه سکنی گزیدند ولی در عمل کفر ورزیدند « کانوا من قبل.....کفروا به ». ♻️شناخت حق و علم به آن کافی نیست چه‌بسا افرادی که حق را فهمیدند ولی به خاطر لجاجت کافر شده‌اند « فلما جاء هم ما عرفوا کفروا » ✅ کانال یاوران قران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا