🌺امام صادق «علیه السلام»⇩:
🔰 زائر حسین(علیه السلام) به درجاتی میرسد که شهید نمیرسد!
✙↫🌷زائر امام حسین علیهالسلام هنگام بازگشت از زیارت، هیچ گناهی ندارد، و درجاتش چنان بالا رفته که کسی به خاطر خدا در خون غلتیده نیز به آن نمیرسد
(شاید به این دلیل که زائر با زیارتش به ازدیاد یاد حسین علیهالسلام کمک میکند و در نتیجه فرهنگ شهادت را در جان خود و جامعه تقویت میکند.)
📚{کاملالزیارات ص۲۷۹}
صفحه ۲۱۰ مصحف شریف
سوره مبارکه یونس
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_6016845265791615094.mp3
1.84M
🔸ترتیل صفحه ۲۱۰ با صدای استاد حامد ولیزاده _مقام نهاوند _ عشاق مصری
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای استاد عباس سلیمی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 10
سوره مبارکه يونس
صفحه 210
وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ ۙ قَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هَٰذَا أَوْ بَدِّلْهُ ۚ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِي ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ ۖ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (15)
و هرگاه آيه هاى ما که روشن است بر آنان خوانده شود کسانى که اميد (و انتظار) لقاى ما ندارند مى گويند: قرآنى غير از اين بياور يا آن را عوض کن بگو: مرا نرسد که آن را از پيش خود عوض کنم، پيروى نمى کنم جز آنچه را به من وحى مى شود به تحقيق من اگر پروردگارم را نافرمانى کنم از عذاب روزى بزرگ مى ترسم. (15)
قُلْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَلَا أَدْرَاكُمْ بِهِ ۖ فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُرًا مِنْ قَبْلِهِ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (16)
بگو: اگر خدا مى خواست آنرا بر شما نمى خواندم و خدا نيز شما را از آن آگاه نمى کرد هر آينه پيش از نزول آن عمرى در ميان شما به سر برده ام، پس آيا عقل خود را به کار نمى اندازيد؟ (16)
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ (17)
پس کيست ستمکارتر از کسى که بر خدا دروغ بندد يا آيات او را دروغ شمارد؟ بى شک مجرمان ظفرمند نمى شوند. (17)
وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ ۚ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ (18)
و غير از خدا چيزهايى را مى پرستند که نه زيان به آنان مى رساند و نه سود و مى گويند: اينان شفيعان ما هستند نزد خدا بگو: آيا شما خدا را از چيزى باخبر مى کنيد که نه در آسمانها و نه در زمين از آن خبر ندارد؟ منزّه است او و برتر از آنچه (براى او) شريک قرار مى دهند. (18)
وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُوا ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (19)
و مردم (در آغاز) جز يک امّت نبودند پس اختلاف پيدا کردند و اگر نبود سخن قبلى از پروردگارت (تأخير قضاوت ميان مردم تا قيامت) حتماً ميان آنان درباره آنچه در آن اختلاف دارند قضاوت شده بود. (19)
وَيَقُولُونَ لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ ۖ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ (20)
و مى گويند: چرا نشانه اى (معجزه اى که ما مى طلبيم) از پروردگارش بر او نازل نشده؟ در پاسخ بگو: عالَم غيب (منشأ معجزه) فقط از خداست پس منتظر باشيد که من نيز با شما از منتظرانم. (20)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه 210🌷
امور غیبی فقط به دست خداست:
هر پیامبری برای اثبات اینکه از سوی آفریدگار مأموریّت داشته، کار فوق العاده ای را برای مردم انجام داده تا آن ها سخن او را باور کنند. به این کار فوق العاده که دیگران از انجام آن عاجز و ناتوان اند، «معجزه» گفته می شود. همهی پیامبران و نیز پیامبر اسلام امّا معمولاً با مشکلی حل ناشدنی به نام «لجاجت» مواجه بودند. آری، بسیاری از مردم، با دیدن معجزهی پیامبرشان به حقانیّت او یقین می کردند؛ ولی گروهی که پیروی از دستورهای پیامبر خدا با منافعشان مخالف بود، بهانه می آوردند و معمولاً به او می گفتند که اگر راست می گویی، فلان معجزه را برایمان بیاور؛ یا بهمان عذابی را كه به ما وعده میدهی، بر سرمان نازل كن! گویی کلید معجزات غیبی و عذاب های آسمانی، در اختیار اوست و او باید بنا به درخواست ایشان، انواع و اقسام معجزات و عذاب های درخواستی را به نمایش گذارد؛ غافل از اینکه معجزات پیامبران و عذاب های آسمانی، امور خارق العاده ای هستند که تنها با صلاحدید خدای بزرگ، از پشت پردهی جهان هستی که از چشمان ما پنهان و به «عالم غیب» مشهور است، بیرون می آید و برای مردم آشکار می شود.
در قرآن و روایات، به نمونه های متعدّدی از پدیده های غیبی اشاره شده که کافران می-خواستند پیامبران آن امور غیبی را برایشان آشکار کنند: نازل شدن فرشتگان، فرود آمدن عذاب آسمانی یا آشکار شدن آخرین منجی بشـریّت که بنا بر وعدهی قطعی خدا، در پایان دنیا ظهور کرده، زمین را از ظلم و کفر پاک می کند. حقیقت امّا این است که هیچیک از پیامبران و حتّی پیامبر اسلام، خود نقشی در آوردن معجزه ندارند و نمی¬توانند با دلخواه خود، عذاب خدا را نازل کنند. از همین رو خداوند در این آیه، در پاسخ مشرکان نادانی که از پیامبر تقاضای انواع و اقسام معجزات عجیب و غریب را می-کردند، به او می فرماید: «بگو: غیب برای خداست، پس منتظر بمانید؛ من نیز با شما انتظار می کشم.» همچنین در آیهی 77 سورهی غافر در مورد نزول عذاب بر کافران و زمان آن به پیامبر می فرماید: «صبر کن؛ زیرا وعدهی خدا حق است. بنابراین اگر برخی از مجازات¬هایی را که به آن¬ها وعده داده ایم، در زمان زندگیات به تو نشان دهیم، یا قبل از آن، جان تو را بگیریم، در هر صورت، آن ها به پیشگاه ما باز می گردند و مجازات کارهایشان را خواهند چشید.» بدون شک یکی از مهم ترین حوادثی که در جهان رخ خواهد نمود، ظهور حضرت مهدی و لبریز شدن جهان از عدالت، توسّط آن امام است. این حادثهی بزرگ، یاری بزرگی برای مؤمنان و عذاب هولناکی برای کافران محسوب می شود؛ امّا بر اساس نکته ای که گفته شد، وقوع آن در اختیار هیچ کس جز خدا نیست و حتّی خود امام عصر هم از زمان ظهور خود آگاهی ندارد. در حدیثی می خوانیم که شخصی از امام رضا در مورد زمان ظهور سؤال کرد. آن حضرت در پاسخ او این آیه را تلاوت کرد و فرمود: «فَانتَظِروِّا إِنّی مَعَکُم مِنَ المُنتَظِرین» ؛ یعنی: من نیز مانند شما انتظار آن حادثه را می کشم و از زمان آن اطّلاعی ندارم. به همین سبب، بزرگان دین به ما آموخته اند که در دوران غیبت از خدا چنین بخواهیم: «خدایا، مرا بر غیبت امام زمان شکیبا کن تا در برابر آنچه تو صلاح می دانی دیرتر انجام شود، ناشکیبایی نکنم و نخواهم که زودتر انجام شود؛ یا در باره ی آنچه تو می خواهی زودتر انجام شود، نخواهم که دیرتر به وقوع بپیوندد؛ و نخواهم از رازی که تو صلاح می¬دانی پوشیده باشد، پرده بردارم و دنبال یافتن مطلبی نباشم که تو صلاح می دانی فعلاً پوشیده بماند؛ و در تدبیر تو، با تو بحث و جدل نکنم و نگویم با این¬که زمین پر از ستم شده، چرا و چگونه ممکن است و چه شده که صاحب فرمان خدا آشکار نمی¬شود؛ و مرا به گونه ای صبور کن که تمام این امور را به تو واگذارم.» آری، مؤمنان حقیقی برای فرج امام زمان انتظار می¬کشند؛ ولی به سبب غیبت آن حضرت اعتراضی ندارند.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
32.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ درس چهارم: صدای ضمه
در این درس با صدای ضمه کوتاه
و کشیده و مثال های آن آشنا
خواهید شد. ☘
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
04.mp3
6.49M
🔹 صوت درس ۴: صدای ضمه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4⃣
در این درس با صدای ضمه کوتاه
و کشیده و نحوه ی تلفط هر کدام
با مثال های متعدد آشنا خواهید شد🔰
.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: امّت من [درباره نماز] چهار دسته اند:
دسته چهارم:
🔰و دسته اى هميشه نماز مى خوانند و در نمازشان نيز #فروتن اند.
خداوند- تبارك و تعالى- فرموده است:
✨«بى گمان، مؤمنان، رستگار شدند؛ آنان كه در نمازشان فروتن اند».
📚 المواعظ العددية ؛ ص 211.
⚠️ کانال یاوران نماز
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
⚠️ باما همراه باشید.
✨﷽✨
🌹ﭘﺲ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺧﺪﺍ ﮐﺠﺎﺳﺖ
✍استاد محسن قرائتی:
💠ﭼﺮﺍ ﺑﻌﻀﯽ آدم ﻫﺎ ﺑﺎ ﮐﻮﭼﮏﺗﺮﯾﻦ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺗﻮ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﯽﺷﻦ ، ﺍﻣﺎ ﯾﻪ ﺳﺮﯼ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺩﻟﺸﻮﻥ ﻣﯽﺧﻮﺍﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﻦ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻫﻢ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ.ﭘﺲ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺧﺪﺍ ﮐﺠﺎﺳﺖ؟
✅ﺁدم ها ﺳﻪ ﺩﺳﺘﻪﺍﻧﺪ :
1⃣ﻋﯿﻨﮏ
2⃣ﻣﻠﺤﻔﻪ
3⃣ﻓﺮﺵ
ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮏ ﻟﮑﻪ ﭼﺎﯾﯽ ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﻋﯿﻨﮑﺖ ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻤﺎﻝ ﮐﺎﻏﺬﯼ ﭘﺎﮎ ﻣﯽ ﮐﻨﯽ!ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﮑﻪ بنشیند ﺭﻭﯼ ﻣﻠﺤﻔﻪ ، ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯼ ﺳﺮ ﻣﺎﻩ ﮐﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﻫﺎ ﻭ ﻣﻠﺤﻔﻪ ﻫﺎ ﺟﻤﻊ ﺷﺪ ، ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺎ "ﭼﻨﮓ” (مثل ﺯﻣﺎﻥ ﻗﺪﯾﻢ) ﻣﯽ ﺷﻮﯾﯽ !ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﮑﻪ ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﻓﺮﺵ ، ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯼ ﺳﺮ ﺳﺎل ، ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﯿﻞ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﻣﯿﺎﻓﺘﯽ!
💥ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺑﻨﺪﻩﻫﺎﯼ مؤﻣﻨﺶ ﻣﺜﻞ ﻋﯿﻨﮏ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.ﺑﻨﺪﻩﻫﺎﯼ ﭘﺎﮎ ﻭ ﺯﻻﻟﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﻭﯼ ﭼﺸﻢ ﺍﺳﺖ ، ﺗﺎ ﺧﻄﺎ ﮐﺮﺩﻧﺪ ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ. ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﺶ ﺗﻨﺒﯿﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﺎ ﭼﻨﮓ! ﻭ ﺁﻥ ﮔﺮﺩﻥ ﮐﻠﻔﺖﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﭼﺮﮎﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺟﻤﻊ ﺷﻮﺩ ; (ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ: ﻣﺎ ﺑﻪ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﻬﻠﺖ ﻣﯽﺩﻫﯿﻢ ﺗﺎ ﺑﺮ ﮐﻔﺮ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﯿﺎﻓﺰﺍﯾﻨﺪ)ﻭ ﺳﺮ ﺳﺎﻝ (ﯾﺎ ﻗﯿﺎﻣﺖ ، ﯾﺎ ﻫﻢ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﻫﻢ ﻗﯿﺎﻣﺖ) ﺣﺴﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﯽ ﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه پایان دنیا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#ادبستان_نماز
ماها، عموم مردم، آنچنان کہ باید و شاید،
قدر نماز را نمۍدانیم .
نماز به معناۍ واقعۍکلمہ عمود دین است؛
معناۍ عمود این است کہ اگر نبود، سقف
فرو مۍریزد؛ بنا شکل بناییِ خود را از دست
مۍدهد؛ نماز این است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ویژه راهپیمایی اربعین
📹ببینید|ای کاش همراه شما بودیم
❤️رهبرمعظم انقلاب: ما از دور نگاه میکنیم و غبطه میخوریم به حال کسانی که راهپیمایی اربعین انجام میدهند
➕شعرخوانی رهبرمعظم انقلاب
صفحه ۲۱۱ مصحف شریف
سوره مبارکه یونس
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_6019097065605300417.mp3
2.24M
🔸ترتیل صفحه ۲۱۱ با صدای استاد حامد ولیزاده _مقام نهاوند _ عشاق مصری
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای استاد عباس سلیمی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 10
سوره مبارکه يونس
صفحه 211
وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُمْ مَكْرٌ فِي آيَاتِنَا ۚ قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْرًا ۚ إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ (21)
و چون مردم را پس از گزندى که به آنان رسيده رحمتى بچشانيم به ناگاه در آيات ما مکر مى کنند بگو: مکر خدا سريع تر است زيرا حتماً فرستادگان ما ـ فرشتگان ـ آنچه مکر مى کنيد مى نويسند. (21)
هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِمْ بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُوا بِهَا جَاءَتْهَا رِيحٌ عَاصِفٌ وَجَاءَهُمُ الْمَوْجُ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ ۙ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنْجَيْتَنَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ (22)
او است آنکه شما را در خشکى و دريا سير مى دهد تا آنگاه که در کشتى ها باشيد (و کشتى ها) با بادى ملايم و مطبوع ببرندشان و به آن شادمان شوند ناگاه بادى سهمگين بر آنها وزيدن گيرد و موج از همه سو به آنان رسد و گمان کنند که محاصره شده (و دارند هلاک مى شوند) خدا را در حاليکه عقيده خود را براى او خالص کرده اند مى خوانند که اگر از اين (مهلکه) نجاتمان دهى حتماً از سپاسگزاران خواهيم بود. (22)
فَلَمَّا أَنْجَاهُمْ إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۗ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ ۖ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (23)
پس چون نجاتشان دهد به ناگاه آنان در زمين به ناحق ستم مى کنند، اى مردم ستم شما تنها به زيان خودتان خواهد بود از زندگى دنيا بهره اى مى بريد آنگاه بازگشت شما فقط به سوى ماست پس شما را از آنچه مى کرده ايد با خبر مى سازيم. (23)
إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰ إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ ۚ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (24)
همانا مثل زندگى دنيا مانند اين است که آبى را از آسمان فرو ريزيم پس به وسيله آن گياه زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى خورند (رشد کند و انبوه شود) و درهم فرو رود تا آنگاه که زمين (مانند عروس) زيور خود برگيرد و آرايش يابد و اهلش گمان کنند بر آن تسلّط دارند (ناگهان) فرمان ما در شب يا روز در رسد و آن را چنان از بن برکنده گردانيم که گويا ديروز هيچ نبوده است، بدينگونه اين نشانه ها را براى مردمى که مى انديشند شرح مى دهيم. (24)
وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (25)
و خداوند به سراى سلامت (بهشت) فرا مى خواند و هر که را بخواهد به راهى راست هدايت مى کند. (25)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۱۱🌷
دنیا، سرای ناپایدار؛ آخرت، سرای امنیت:
اگر بخواهیم مراحل زندگی یک انسان را از زمان تولّد تا هنگام مرگ توضیح دهیم، به صفحات زیادی نیاز داریم؛ امّا این آیات، با مثالی زیبا و کوتاه، تاریخ پرماجرای عمر یک انسان را به تصویر می کشد؛ مثالی که برای هر انسانی در هر زمان و مکانی فهمیدنی است. به فرموده ی این آیات، زندگی دنیا مانند باغی پر از درخت و سبزه و گیاه است که به برکت آبِ باران، سبز و خرّم شده است. این باغ، روز به روز زیباتر می شود و با گل های رنگارنگ و شاخسارهای سبز، زینت بیشتری به خود می گیرد. میوه های این باغ آرام آرام به ثمر می نشیند و صاحبانش آماده ی چیدن آن می شوند؛ که ناگهان سرمایی سخت یا توفانی شدید سراغش می آید و یک شبه تمام گیاهان آن را درهم می پیچد و چیزی از آن همه زیبایی به جای نمی گذارد؛ چنانکه گویی دیروز باغی در آنجا نبوده است! آری، ماجرای زندگی و مرگ انسان نیز مانند زندگی و مرگ همین باغ است.
انسان ها روزی به دنیا می آیند، کم کم رشد می کنند، زیبا و بانشاط می شوند، آرام آرام ثروت می اندوزند و صاحب مقام و موقعیّت اجتماعی می شوند؛ تا آنجا که پس از سال ها رنج و زحمت، به آنچه دارند، دل خوش می کنند، و در حالی که به دوره ی میان سالی و پیری پا گذاشته اند، توقّع دارند زحمت های دوران جوانی شان به ثمر بنشیند و سال های زیادی در رفاه و آسایش زندگی کنند؛ امّا ناگاه با وقوع حادثه یا اتفاقی مانند بیماری، زلزله، جنگ و ...، فرصت حضورشان در سرای دنیا به پایان می رسد و فرمان کوچ شان به آخرت بلند میشود. در آن هنگام، انسان با حیرت و حسرت به دستاورد یک عمر زندگی اش نگاه می کند که چگونه با توفان مرگ از او گرفته می شود و هیچ چیز از آن را نمی تواند با خود ببرد. آری، این واقعیتی ست که برای تک تک انسان ها اتّفاق می افتد و همگی آن را با تمام وجود می چشند. از همین رو خداوند پس از این مثال پرعبرت می فرماید:
«در برابر دنیا که سرای ناپایدار است، خدا مردم را به دارالسّلام دعوت می کند.»
دارالسلام، یعنی سرای سلامت و امنیّت؛ محلی که هیچ تباهی و ناامنی ای در آن وجود ندارد و برای همیشه آباد و خرّم است؛ بهشت جاودان که هیچ مرگی در آن اتّفاق نمی افتد و هر کس و هر چیز که در آن است، هیچ گاه پیر و فرتوت نمی شود؛ سرایی که به فرمان خدا، ساکنانش همیشه جوان اند و پیر نمی شوند، همیشه سالم اند و بیمار نمیشوند، همیشه ثروتمندند و فقیر نمی شوند، و همواره خوشحال اند و غمگین نمی شوند .
امیر مؤمنان علی در سخنان زیبایی فرموده است: «ای بندگان خدا، تلاش و کوشش خویش را در این دنیا برای توشه گرفتن از چند روز کوتاه آن برای آباد کردن دوران طولانی آخرت صرف کنید؛ زیرا دنیا، سرای عمل [و توشه برداری است؛ نه سرای اقامت]، و آخرت، سرای اقامت و کیفر و پاداش است. بنابراین از دنیا دل بکنید؛ زیرا فریب خورده ی واقعی، کسی است که فریب [زینت های] دنیا را بخورد؛ چرا که هر قدر هم عاشقان دنیا در باره ی آن آرزوپردازی کنند، دنیا بیش از آنچه خدا برایشان مقررّ کرده، نخواهد بود؛ همان طور که خدا فرموده است: [و آنگاه این آیه را تلاوت فرمود].»
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
50.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تجوید_سطح_یک_کتاب_تحسین_التلاوه
💢احکام حروف، اخفاء💢
#مولف_و_مدرس_استاد_علی_قاسمی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
⭕️ مرز بین ایمان و کفر
✍قال رسول الله - صلي الله عليه وآله - :
فاصله بين مسلمان و بين كفرش چيزي جز #ترك_نماز واجب نيست كه يا عمدا ترك نمايد و اصلا قبول نداشته باشد و يا از بي اعتنايي نماز نخواند .
📚(بحارالانوار ، ج 82 ، ص 216 . ميزان الحكمه ، ج 5 ، ص 402)
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab