eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
481 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹نکات کلیدی جز هشتم قرآن کریم 📍 منبع : کانال دانش مربی ، نیاز مربی 🔹 گردآوری: سایت تبیان 🔺 موضوع :
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌹🍃
بسم الله الرحمن الرحیم رمضان دوم 1402 کتاب: قرآن را زندگی کنیم ♦️جلسۀ هشتم: توحیدی فراتر از ذهن‌ها و اندیشه‌ها ♦️موضوع: توحید و ایدئولوژی اسلامی 📚آیۀ مورد بحث: 🌹إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ .لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ . 🌹بگو: مسلماً نماز و عبادتم و زندگی کردن و مرگم برای خدا، پروردگار جهانیان است. او را شریکی نیست و به این [یگانه‌پرستی] مأمورم، و نخستین کسی هستم که [در این آیین] تسلیم [فرمان‌ها و احکام] اویم.(سوره انعام، آیه 162و163) «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ، یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ، یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ، حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» 🌹حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانۀ قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت است، به همۀ شما تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال و سبحان، به حق همین قرآن، برای شما سالی سرشار از برکت و معنویت تمنا دارم. ان‌شاءاللّه سال پیشِ رو سالی باشد که با هم و در کنار هم قرآن را زندگی کنیم. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✅انگیزه‌سازی 🔺کتاب «مَن ‌لایَحْضُرُهُ‌الفَقیهُ» (به معنای: کتاب کسی که فقیه در نزدش حاضر نیست) دومین کتاب از کتب اربعۀ امامیه، اثر شیخ صدوق است. این کتاب که مجموعه‌ای حدیثی است، در پاسخ به درخواست یکی از شیعیان در بلخ و با هدف گردآوری احادیث صحیح و موثق تألیف شده است تا پاسخگوی نیازهای شرعی کسانی باشد که به فقیه دسترسی ندارند. 🔺روایتی را در این کتاب ارزشمند دربارۀ مباحث تربیتی دیدم که هم جالب بود و هم کاربردی. از امام باقر یا امام صادق؟عهما؟ نقل شده است که فرمودند:«إِذَا بَلَغَ اَلْغُلاَمُ ثَلاَثَ سِنِينَ فَقُلْ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ»؛ چون کودک سه ساله شود، هفت بار به او بگو: بخوان «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ». 🔺«ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى تَتِمُّ لَهُ ثَلاَثُ سِنِينَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ يَوْماً»؛ بعد واگذارش تا به سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد. «ثُمَّ يُقَالُ لَهُ فَقُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يُتْرَكُ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِينَ»؛ سپس هفت‌بار به او بگویند: بگو «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»، و دیگر تا چهار سالگی او را واگذار. 🔺«ثُمَّ يُقَالَ لَهُ قُلْ سَبْعَ مَرَّاتٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ‌‌مُحَمَّدٍ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ»؛ و چون چهار سالش تمام شد، هفت بار بگوید: «صلّی اللَّه علی محمد و آل‌‌محمد» و رهایش کنید تا پنج‌‌سالگی. 🔺«ثُمَّ يُقَالُ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيَّهُمَا شِمَالُكَ»؛ به او گفته شود، دست راست و چپ کدام است؟ «فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى اَلْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اُسْجُدْ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ»؛ وقتی فهمید، رو به قبله واداشته شود و سجده کند و باز واگذاریدش تا شش سالگی. 🔻«فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ سِتُّ سِنِينَ قِيلَ لَهُ صَلِّ وَ عُلِّمَ اَلرُّكُوعَ وَ اَلسُّجُودَ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ»؛ چون شش ساله شد، به او گفته شود که نماز بخوان و رکوع و سجود آموزد تا هفت ساله شود. «فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ سِتُّ سِنِينَ قِيلَ لَهُ صَلِّ وَ عُلِّمَ اَلرُّكُوعَ وَ اَلسُّجُودَ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ»؛ در این سن دستور دهند تا دست و صورت را بشوید وضو بگیرد، بعد به نمازش وادارند. 🔻و ادامۀ روایت که از محل بحث ما خارج است. ✍️به نظر شما، آنچه از تأمل در این روایت برای جهت‌دهی به مسیر زندگی انسان به دست می‌آید، چیست؟ اینکه دقیقاً چه زمانی و در چه سنی و به چه شکلی فرزند خود را با مباحث اعتقادی آشنا کنیم، خیلی مهم است. بی‌توجهی به این نکتۀ تربیتی، اشتباه خیلی از قشرهای مذهبی و مکتبی در قبال فرزندانشان است. بعضی واقعاً نمی‌دانند از چه زمانی باید وضو گرفتن و نماز خواندن را به فرزندانشان بیاموزند و مقدمات این آموزش مهم دینی چیست. این روایت به‌‌طور مختصر به بعضی از این سؤالات پاسخ داده است. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✅اقناع اندیشه 🔺 آنچه تأمل در این‌‌گونه روایات بیشتر ذهن را درگیر می‌کند، اهمیت آشنایی کودکان از سنین پایین زندگی‌شان با ادبیات توحیدی و دینی است. در جلسه قبل، اندکی درباره اهمیت بحث توحید در ذیل آیۀ 102 سورۀ انعام گفت‌وگو کردیم. مسئلۀ مهم‌ در اینجا میزان اثرگذاری این مباحث در زندگی فردی و اجتماعی ماست. هدف امام معصوم ع ز اینکه اصرار دارد کودک از سه سالگی با جمله «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» آشنا شود، چیست؟ 🔻کودک وقتی می‌خواهد راه رفتن بیاموزد، ابتدا خود را روی زمین می‌کشد و کشان‌کشان به نقطۀ مدنظر، خود را می‌رساند. بعد شروع به چهاردست‌‌وپا راه رفتن می‌کند. در مرحلۀ بعد، کم‌کم توانایی ایستادن پیدا می‌کند و در انتها، می‌تواند چند قدم به سمت پدر و مادر حرکت کند. همۀ این مراحل طی می‌شود و هرکدام در جای خود اهمیت دارد تا کودک بتواند راه برود و بدود. یعنی مراحل ابتدایی فقط برای رسیدن به هدف نهایی اهمیت دارد. 🔻هدف امام از بیان چگونگی آشنایی کودکان با الفاظ اعتقادی صرفاً آشنایی ذهنی با واژۀ «توحید» است، اما فقط به‌عنوان مقدمه. از سه سالگی، ذهن کودک ما توحیدی بشود و با الفاظ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» آشنا بشود و اثر وضعی این الفاظ بر وجود او حاصل شود؛ که چه اتفاقی بیفتد؟ اینکه کودکی به همراه آشنایی ذهنی با «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» رشد کند، چه تغییری در مسیر زندگی او پدید می‌آورد؟ دایرۀ فراگیری مباحث توحیدی که باید از کودکی در ذهن‌ها شکل بگیرد، تا کجاست؟ این مهم است. 🔻 در زندگی فردی و نظام اجتماعی هر انسانی، این توحید، این «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» چه تغییری ایجاد می‌کند؟ البته باید به این توجه داشت که فهم کودکان در آن دوران صرفاً عینی است و مباحث توحید، انتزاعی و تجریدی است و اگر بخواهید آن را برای کودکان توضیح دهید، اساساً آنها توانایی درک مباحث توحیدی را ندارند. 🔻به همین علت آنچه در روایت به آن توجه داده شده، این است که صرفا الفاظ عینی توحید را به کودکان آموزش دهیم و برای جذاب شدن این آموزش، جوایز عینی برای بچه‌‌ها تهیه کنیم و به آنها هدیه دهیم؛ مثلا بابت اینکه سوره توحید را حفظ کرده، یک اسباب‌‌‌بازی برای او می‌‌خریم. بچه وقتی اسباب‌‌بازی را می‌‌بیند، دیگر از ما نمی‌‌پرسد که فلسفه اینکه من باید آیت‌‌‌الکرسی را حفظ کنم چیست؛ زیرا در آن سن، ذهنش به این امور نمی‌رسد؛ به همین دلیل ما هم باید حواسمان باشد که در آموزش ادبیات دینی به کودکان، دچار افراط و تفریط نشویم. 🔻افراط این است که برای بچه‌‌ها کلاس درس و فلسفه بگذاریم که به این دلایل علمی، تو باید این را حفظ کنی! ین اشتباه است. تفریطش هم این است که چون بچه‌‌ها مباحث انتزاعی و تجریدی را نمی‌‌فهمند، پس کلا حفظ و فراگیری ادبیات دینی را برای کودکان تعطیل کنیم و صبح تا شب شعر شغال و پلنگ یاد بچه‌ها بدهیم! 🔻اتفاقا بهترین سن برای فراگیری ادبیات دینی، ایام کودکی است. در ایام کودکی و نوجوانی است که می‌‌تواند روخوانی و روان‌‌خوانی قرآن را فرابگیرد و در آن مهارت یابد. پس در سنین کودکی و نوجوانی می‌‌توانیم مهارت‌‌های دینی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم؛ مهارت‌‌هایی مثل روخوانی قرآن، مثل حفظ قرآن، حفظ احادیث زیبا، مهارت وضو گرفتن، مهارت تیمّم، مهارت نماز خواندن، همه اینها را می‌‌تواند فرا بگیرد؛ ولی فلسفه اینکه چرا نماز می‌‌خوانیم و... برای آن سن زود است و پرداختن به سؤال از چرا‌ها بیشتر برای سنین حدود 14 سال به بالاست. 🔺پس می‌‌توانیم مهارت ادبیات توحیدی را در ایام کودکی و نوجوانی به آنها آموزش دهیم و در آینده که سن آنها بیشتر شد، به آن ادبیات، عمق معنایی بیشتری ببخشیم تا صرفا ظاهری نباشد و آنها را طوطی‌‌‌وار حفظ نکنند؛ چون توحید از آن‌‌گونه مسائلی نیست که بخواهد فقط در حیطۀ ذهن و اندیشۀ انسان باقی بماند. توحید اسلامی فراتر از پاسخ به یک سؤال ذهنی و خشک اعتقادی است. یعنی اگر کسی تمام آیه‌ای را که در جلسۀ گذشته باهم مباحثه کردیم، زندگی کند و خداوند عالم را خالق، مدیر، مدبر و همه‌کارۀ عالم بداند و سررشتۀ زندگی‌اش را در عالم صرفاً فکر و ذهن به او بسپارد، اما چنین توحیدی در حیطۀ عملی زندگی فردی و اجتماعی آن اثرگذار نباشد، فایده‌ای ندارد. 🔺خدا باید در همۀ زندگی ما جریان داشته باشد، نه فقط در اندیشۀ ما. این معنای «إنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» است؛ یعنی توحید نه‌‌تنها باید در عبادت و مسائل فردی موحد، مانند نماز جریان داشته باشد، بلکه باید مسئولیت، مدیریت، حاکمیت و همۀ مسائل اجتماعی انسان را تغییر جهت دهد. این یعنی «وَنُسُكِي وَمَحۡيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ». ‌برای بهتر روشن شدن بحث، مثالی می‌زنم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
✋تمثیلی زیبا 🔻فرض کنید با دوستتان در ماشینی هستید و به سمت شمال کشور حرکت می‌کنید. با دیدن زمین‌های اطراف مسیر، شما می‌گویید که این زمین‌ها شوره‌زار است و دوستتان معتقد است که اتفاقاً کاملاً آمادۀ کشت‌ و حاصلخیز است. کم‌کم بحث بالا می‌گیرد. 🔺شما استدلال می‌آورید و او هم استدلال می‌آورد. این بحث چقدر اهمیت دارد؟ شما دارید با سرعت بالا از کنار آن زمین‌ها دیگر هم از آنجا رد می‌شوید. نه می‌خواهید آن زمین را بخرید و نه می‌خواهید روی آن کشاورزی کنید و این بحث هیچ اثری در حرکت شما ندارد. هرکدام هم که حرفش را اثبات کند، باز هم اثری در حرکت شما ندارد. 🔺این یک‌‌جور بحث است؛ اما یک وقت شما در همین مسیر با دوست خود بحث می‌کنید که آیا این مسیری که ما در آن حرکت می‌کنیم، درست است یا مسیر را اشتباه می‌رویم؟ اگر هر یک از شما یا دوستتان حرفش را اثبات کند، در حرکت شما اثر دارد و باید مسیر را عوض کنید یا به مسیر خود ادامه دهید. 🔻بحث توحید هم دقیقاً همین‌گونه است. وقتی بحث می‌کنیم خدا وجود دارد یا ندارد، یکی است یا دوتا، عالم فقط در حیطۀ قدرت اوست یا دیگری در این قدرت با او شریک است، جواب این‌گونه سؤالات هرچه باشد و با وجود اینکه مهم است که چه باشد، زمانی ارزش دارد که بعد از پاسخ دقیق ذهنی بپرسیم: حالا چه کار کنیم؟ توحید من و جامعۀ من در زندگی چه تأثیری دارد؟ در نظام اجتماعی چه اثری می‌گذارد؟ 🔻مباحث توحیدی اگر فقط در ذهن و جایگاه اندیشه باقی بماند، مانند بحث حاصلخیز بودن یا نبودن این زمین فایده‌ای ندارند. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✋پرورش احساس ♦️رفتارهای توحیدی گاهی در حیطه عبادت‌‌های فردی است، مثل اینکه انسان عبادتی را برای خدا انجام دهد؛ مثلا برای خدا نماز بخواند یا برای خدا مسجد و مدرسه بسازد. ✅مسجد بهلول 🔻داستان معروفی است دربارۀ بهلول كه مرد عاقلی بود، ولی خودش را به دیوانگی زده بود و در همان عالم دیوانگی سر‌‌به‌‌‌سر بزرگان می‌گذاشت و حقایق را در قالب شوخی و طنز به آن‌ها می‌گفت (گفته‌اند که قوم و خویش و پسرعموی هارون هم بوده است). نزد هارون می‌رفت و در همان عالم دیوانگی‌ حرف‌هایی می‌زد كه هیچ عاقلی جرئت نمی‌كرد بگوید. یک وقتی از جایی می‌گذشت، دید كه دارند مسجدی می‌سازند. رفت و به بانیان مسجد گفت: چه‌‌كار می‌كنید؟ گفتند: مسجد می‌سازیم. 🔺گفت: مسجد برای چه می‌سازید؟ گفتند: مسجد را برای خدا می‌سازیم. پنهانی رفت و دستور داد تا تابلویی را روی سنگی درست كردند که روی آن نوشته شده بود «مسجد بهلول» و نیمه‌شب بدون این‌که كسی بفهمد آن را بر سردر مسجد نصب کرد. صبح فردا که مردم آمدند، دیدند بر سردر مسجد تازه‌ساز نوشته شده: مسجد بهلول. خود صاحب‌كارها آمدند و دیدند و ناراحت و عصبانی شدند و تابلو را برداشتند و شکستند. 🔺بعد بهلول را گرفتند و كتكش زدند و گفتند: این چه كاری بود كه كردی؟! چرا نوشتی مسجد بهلول؟! گفت: چه عیبی داشت؟ گفتند: این‌‌همه پول خرج كردیم كه مسجد به نام تو باشد؟! گفت: برای كی خرج كردید؟ برای خدا خرج كردید یا برای مردم؟ اگر برای خدا خرج كردید كه خدا اشتباه نمی‌كند. اگر من نوشتم «مسجد بهلول» آیا خدا در حسنات من می‌نویسد؟ خدا در حسنات شما می‌نویسد؛ اما اگر برای مردم خرج كردید، پس چرا می‌گویید كه ما برای خدا مسجد ساخته‌ایم؟! پس بر خودتان مطلب را مشتبه نكنید. گاهی توحید در حیطه عبادت‌‌های اجتماعی و سیاسی است؛ مثل این آیه که می‌‌فرماید: «إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحۡيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ» این ناظر به تمام عرصه‌‌های زندگی بشر است؛ یعنی جاری شدن توحید در عرصه زندگی فردی و در عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی. 🔻اگر نماز می‌‌خوانم «لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ» فقط برای خداست. اگر مسجد می‌‌سازم «لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ» فقط برای خداست. در عرصه سیاسی و اجتماعی هم باید تمام کنشگری‌‌های ما «لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ» باشد. ✔️برای توضیح این بخش، به بیانی از حضرت آقا تمسک می‌‌کنم. رهبر معظم انقلاب در تبیین این بحث در کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» می‌فرماید: تعهدی که توحید به فرد موحد یا به جامعۀ موحد می‌دهد، از حد فرمان‌های شخصی و تکالیف فردی بالاتر است. تعهدی که توحید به یک جامعۀ موحد می‌دهد، شامل مهم‌ترین، کلی‌ترین، بزرگ‌ترین، اولی‌ترین، اساسی‌ترین مسائل یک جامعه است. مثل حکومت، مثل اقتصاد، مثل روابط بین‌الملل، مثل روابط افراد با یکدیگر، که این‌ها مهم‌ترین حقوق اساسی است برای اداره و زندگی یک جامعه. رفتارسازی عرصه توحید بسیار وسیع‌‌تر از اندیشه و ذهن انسان است. توحید فقط پاسخ‌‌‌گویی به یک سری سؤالات اعتقادی نیست. با توجه به آیه «إنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ .لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ .» اگر توحید مربوط به عرصه سیاست و اجتماع است، پس نمی‌توانیم به حاکمیت غیر از امام معصوم در عصر حضور امام و غیر از ولی‌‌فقيه در عصر غیبت بر جامعه‌ رضایت داشته باشیم. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍️مردم جامعۀ اسلامی بعد از رحلت پیامبر ص ، پیش از آنکه در مسئلۀ امامت و زعامت دچار اشتباه باشند، توحیدشان ناقص است. آن‌ها اگر«إنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ را زندگی کرده بودند، نمی‌توانستند با غیر ولی خدا برای حاکمیت جامعه بیعت کنند. 🔻در عصر غیبت امام معصوم علیه السلام نیز همین‌گونه است. بعضی گمان می‌کنند که مباحث مربوط به ولایت فقیه بدعتی از جانب امام خمینی؟رح؟ است. نه عزیز من! حاکمیت فقیه بر جامعه، ثمرۀ داشتن نگاه توحیدی است، نه ساختۀ ذهنی حاکمان جمهوری اسلامی. اینکه امام خمینی می‌فرماید: 🔺قضیۀ ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است. همان ولایت رسول‌اللّه؟ص؟ هست. بر مبنای «إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحۡيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ» است؛ بر مبنای زندگی کردن قرآن است؛ بر مبنای رقم زدن یک جامعۀ توحیدی است؛ نه ساختۀ ذهنی امام خمینی. 🔻ما عبارت «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» را در سه‌‌‌سالگی بر زبان کودکانمان جاری می‌‌کنیم، ولی به آن بسنده نمی‌کنیم و به دنبال این هستیم که «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» از زبان، به ذهن و اندیشه، و از ذهن و اندیشه به قلب و باور جاری شود و از قلب و باور به رفتار و عمل ما در همه عرصه‌‌های زندگی فردی و اجتماعی سرایت یابد. ما به دنبال جاری کردن «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در عرصه اقتصاد هستیم؛ ما به دنبال جاری کردن «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در عرصه فرهنگ هستیم؛ ما به دنبال جاری کردن «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در عرصه روابط بین‌‌‌الملل هستیم ما دنبال جاری کردن «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در تمام شئون زندگی بشر بر روی این کره خاکی هستیم. 🔺یکی از نتایج این توحید فراتر از ذهن‌ها و انديشه‌ها، حاکميت ولی خدا بر جامعه در عصر ظهور و غيبت امام معصوم؟ع؟ است. هر کس قرآن را زندگی کند، توحیدی فراتر از ذهن‌ها و اندیشه‌ها دارد و اصل حاکمیت فقیه جامع‌الشرائط نیز بر مبنای همین توحید است؛ یعنی این سؤال که عده‌ای در ذهن خود و دیگران پرورش می‌دهند و دائماً به آن دامن می‌زنند که این اصل ولایت فقیه از کجا آمده؟ از ریشه سؤال باطلی است؛ چون جاری شدن توحید در تمام شئون زندگی بشر نیاز به تشکیل حاکمیت اسلام و در آینده نزدیک شکل‌‌‌گیری تمدن اسلامی دارد. پس در هر زمان و هر مکان شعار «مرگ بر اصل ولایت فقیه» را شنیدیم، بدانیم آن‌ها دارند شعار «مرگ بر اصل توحید» را فریاد می‌زنند. 🔻«كشف‌‌الاسرار» اولین اثر مكتوبی است كه امام خمینی در آن، ولایت مطلقه فقیه را بررسی‌كرده‌اند. این كتاب، دو سال پس از سقوط رضاشاه و تبعید او به جزیرۀ موریس (1320ش) نوشته شده است. ایشان در این کتاب ضمن نفی مشروعیت همۀ حكومت‌های غیراسلامی، حكومت آرمانی اسلامی و مصداق آن در عصر حاضر، یعنی «حكومت الهی اولی‌الامر» را ترسیم می‌كنند و می‌فرمایند: 🔺تنها حكومتی كه خود را حق می‌داند و با آغوش گشاده و چهرۀ‌ باز آن را می‌پذیرد، حكومت خداست كه همۀ كارش حق و همۀ عالم و تمام ذرات وجود، حق خود اوست. به استحقاق او در هرچه تصرف‌ كند، در مال خود تصرف كرده و از هركس هرچه بگیرد، مال خود را گرفته و هیچ‌كس انكار این سخن را نتواند كرد؛ مگر آنكه به اختلال دماغ دچار باشد. این‌جاست كه حال حكومت‌ها همه معلوم‌ می‌شود و رسمیت حكومت اسلامی اعلان می‌گردد. ✔️امام در نفی اولی‌الامری حكومت رضاخان، به‌معنای صحیحِ ِحاكم اولی‌الامر و ویژگی‌های او می‌پردازند و می‌فرماید: اولو‌الامر باید كسی باشد كه در تمام احكام، از اول امارتش تا آخر كارهایش یك كلمه برخلاف دستورات خدا و پیغمبر نگوید و عمل نكند و حكومت او همان حكومت الهی كه پیغمبر داشت، باشد. چنانچه از مقارن نمودن اطاعت این سه به هم معلوم شود كه از یك سرچشمه آب می‌خورند. این نوع نگاه در حاکمیت از توحید سرچشمه می‌گیرد. از توحیدی فراتر از ذهن‌ها و اندیشه‌ها. قرآن را زندگی کنیم. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
شرح هشت آیه دیگر از جزء هشتم 🔹حجاب یا برهنگی https://eitaa.com/fatemi222/5456 🔹دست های خالی https://eitaa.com/fatemi222/5457 🔹داستان برهنگی https://eitaa.com/fatemi222/5458 🔹خالص برای خودش https://eitaa.com/fatemi222/5459 🔹ایمان لازمه ولی https://eitaa.com/fatemi222/5460 🔹لباس اشتغال https://eitaa.com/fatemi5/1151 🔹سلامتی در قرآن https://eitaa.com/fatemi5/1152 🔹دلهای معطر https://eitaa.com/fatemi5/1153
📌هشت مساله درباره نماز👇 🔺وضو و غسل https://eitaa.com/ahkam31/339 🔺بیداری بچه جهت نماز صبح https://eitaa.com/ahkam31/334232 🔺نه ویژگی نماز مستحبی https://eitaa.com/ahkam31/18 🔺هشت جا نیاز به حمد نیست https://eitaa.com/ahkam31/22 🔺ده جامجورتاخیر نماز https://eitaa.com/ahkam31/24 🔺سه نکته در قضای نمازوالدین https://eitaa.com/ahkam31/25 🔺سه نکته درنماز_و_روزه_قضای_پدر https://eitaa.com/fatemi222/6576 🔺چهار نکته در رکوع https://eitaa.com/ahkam31/26 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
26.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت8️⃣ 💠مسابقه قرآنی آیه های زندگی💠 🌙 ویژه برنامه هر شب 🗣 کارشناس برنامه: حجت الاسلام و المسلمین اسکندری(حفظه الله) 📲 لینک شرکت در مسابقه ↙️↙️ https://digiform.ir/nasime_ayeha_8 🎁جوایز شبانه: هر شب هدیه نقدی ۱میلیون ریالی برای ۵ نفر 🎉جوایز نهایی عیدفطر: کارت هدیه نقدی ۳۰ میلیون ریالی و ۵ میلیون ریالی ، بلیط پرواز مشهد مقدس،ساعت هوشمند،پاوربانک ،هندزفری بلوتوثی😍☺️ (لینک دانلود نسخه باکیفیت ویدئو) 🕗 مهلت شرکت در مسابقه تا ساعت ۲۱ روز بعد می باشد. ✅ همراه آیه ها بمانید👈 https://eitaa.com/nasime_ayeha
💠 سوالات جزء هشتم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان 🔹تهیه کننده : مهدی شریفی ( معاونت پرورشی دبیرستان امام جعفرصادق علیه السلام بندر امام خمینی ره) 🔻🔻🔻🔻🔻 1- کدام گناه است که حتی نباید به آن نزدیک شد ؟ ( 147 – 153 انعام ) الف ) خوردن مال یتیم ب ) ظلم به دیگران ج ) غیبت کردن 2- چه گناهی سبب شد که شیطان پس از آن همه عبادت ، از درگاه الهی رانده شود ؟ ( 7 – 15 اعراف ) الف ) طمع ب ) حسادت ج ) تکبر 3- نیکوترین لباس در نزد خداوند متعال ، کدام ذیل است ؟ ( 17 – 27 اعراف ) الف ) حجاب و عفاف ب ) تقوا ج) حیاء و وقار 4- درهای آسمان به روی چه کسانی باز نمی شود و به بهشت نروند تا شتر از چشمه سوزن عبور کند ؟ ( 31 – 42 اعراف ) الف ) کسانی از روی تکبر ایمان نمی آورند و پیامبران را مسخره می کنند. ب ) کسانی که به زیر دستان خود ستم و حق آنها را پایمال می کنند . ج ) کسانی که آیات الهی را انکار کرده ، از روی تکبر در برار آن سرفرود نمی آورند . 5- عده ای در روز قیامت مورد فراموشی و بی مهری قرار می گیرند : دلیل آن چیست ؟ ( 47 – 53 اعراف ) الف ) گناهان زیادی انجام دادند . ب ) حق الناس زیادی بر گردن دارند . ج ) روز قیامت را فراموش کردند . 6 – بهانه برخی برای ایمان نیاوردن که مورد تعجب پیامبران الهی واقع میشد ، چه بود ؟ ( 60 – 70 اعراف ) الف ) اینکه فردی مانند خودشان پیامبر باشد . ب ) اینکه پیامبر باید ثروت داشته باشد . ج ) اینکه پیامبر باید از بزرگان قوم اطاعت نماید . 7- قوم ثمود بنا به آیات قرآن با چه عذاب الهی هلاک شدند ؟ ( 70 – 80 اعراف ) الف ) با بادهای شدید از پای در آمدند ب ) زلزله بر آنها آغاز شد ، تا آنکه در خانه خود به هلاکت رسیدند ج ) با خشکسالی و قحطی هلاک شدند .
🌺 کلید سوالات جزء هشتم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان 🔹تهیه کننده : مهدی شریفی ( معاونت پرورشی دبیرستان امام جعفرصادق علیه السلام شهر بندرامام خمینی ره) 🔻🔻🔻🔻🔻 1-( الف - 152 ) 2- (ج- ۱۳) 3- (ب -26 ) 4- (ج - 40 ) 5- (ج - 53) 6- ( الف - 69 ) 7- ( ب - 78 ) 🔺🔺🔺🔺🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امام جعفر صادق فرمودند: خداوند تبارک و تعالی می فرمایند: روزه از من است و من پاداش آن را میدهم. (الکافی ، جلد۴ ، صفحه ی ۶۳) ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جز8.mp3
4.12M
🌺 (تندخوانی) 🌺 🌺 توسط استاد 📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
mastura1445.pdf
5.27M
📚فایل PDF کتابچه مسطورا تبیین و حفظ ۳۰فراز جزءمحور 📖شامل: ترجمه تدبری، تمثیل خلاصه‌ای از کتاب طرح کلی اندیشه‌اسلامی در قرآن سطر سطر 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
هدایت شده از  🌴 یاوران نماز 🌴
¸„.-•~¹°”ˆ˜¨ نابارورے ¨˜ˆ”°¹~•-.„¸ 🌹🌷ناباروری،رویا شد🌷🌹 ▣⃢ درمان ناباروری به صورت کاملا طبیعی ♥️درمان شما افتخار ماست ♥️ ▣⃢ بهترین روش درمانی را انتخاب کنید ((هرمون درمانی،لقاح مصنوعی)) ▣⃢ روش درمانی بدون عوارض نیست و بعد از یک مدت عوارض جبران ناپذیری میزاره. https://formafzar.com/form/pabiv ✅تنبلی‌تخمدان✅قاعدگی‌نامنظم ✅واریکوسل✅ضعف‌اسپرم ✅عفونت✅انواع‌کیست 🧑‍⚕️درمان کاملاً طبیعی با روشی نوین🧑‍⚕️ برای انجام مشاوره رایگان: https://eitaa.com/joinchat/3798598063C7fa3bbbb76
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا