eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
483 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام ای بهشت ویرانم😭 سلام ای قبور امامانم 😭 به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به دست وهابیت نجس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۳۷۴ مصحف شریف سوره مبارکه شعراء 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5895448156904097724.mp3
2.04M
🔸ترتیل صفحه 374 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 26 سوره مبارکه الشعراء صفحه 374 كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ (160) قوم لوط رسولان را تکذيب کردند. (160) إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ (161) آن گاه که برادرشان لوط به آنان گفت: آيا تقوا پيشه نمى کنيد؟ (161) إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ (162) همانا من براى شما فرستاده اى امين هستم. (162) فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ (163) پس از خدا پروا داشته باشيد و از من اطاعت کنيد. (163) وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ (164) و من براى اين [رسالت] هيچ مزدى از شما طلب نمى کنم، مزد من جز برعهده خداوندگار جهانيان نيست. (164) أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ (165) آيا از ميان مردم جهان با مردان آميزش مى کنيد. (165) وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ ۚ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ (166) و آنچه را خدا از همسرانتان براى شما آفريده است رها مى سازيد؟ [براى اين کار توجيهى نداريد ]بلکه شما قومى تجاوزکاريد. (166) قَالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ (167) گفتند: اى لوط: اگر [از اين روش] دست برندارى حتماً تبعيد خواهى شد. (167) قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُمْ مِنَ الْقَالِينَ (168) [لوط] گفت: همانا من از عمل شما به شدّت متنفّرم. (168) رَبِّ نَجِّنِي وَأَهْلِي مِمَّا يَعْمَلُونَ (169) پروردگارا! مرا و خانواده ام را از آنچه اينان مى کنند نجات بده. (169) فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ (170) پس او و خانواده اش را همگى نجات داديم. (170) إِلَّا عَجُوزًا فِي الْغَابِرِينَ (171) مگر پيرزنى (زن لوط) را [که] در باقى ماندگان [بود]. (171) ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ (172) سپس ديگران را ريشه کن کرديم. (172) وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا ۖ فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِينَ (173) و بارانى [از سجّيل] بر آنان بارانديم پس چه بد بود باران [عذاب] اخطارشدگان! (173) إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً ۖ وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (174) بى شک در اين [حادثه] نشانه اى [بزرگ] وجود دارد، و بيشتر آنان مؤمن نبودند. (174) وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (175) و همانا پروردگار تو آن عزّتمند و صاحب رحمت است. (175) كَذَّبَ أَصْحَابُ الْأَيْكَةِ الْمُرْسَلِينَ (176) مردم <اَيکه> رسولان را تکذيب کردند. (176) إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ (177) آن گاه که شُعيب به آنان گفت: آيا تقوا پيشه نمى کنيد؟ (177) إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ (178) همانا من براى شما فرستاده اى امين هستم. (178) فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ (179) پس، از خدا پروا داشته باشيد و از من اطاعت کنيد. (179) وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ (180) و من براى اين [رسالت] هيچ مزدى از شما طلب نمى کنم، مزد من جز به عهده خداوندگار جهانيان نيست. (180) ۞ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ (181) پيمانه را کامل بدهيد و از کم دهندگان نباشيد. (181) وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ (182) و [کالاها را] با ترازوهاى درست وزن کنيد. (182) وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ (183) و از اشياى مردم [و حقوق آنان] نکاهيد و در زمين به فسادگرى نکوشيد. (183) 🌸🌸🌸🌸 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۷۴ 🌷 یکی از مراحل نهی از منکر: می دانیم که یکی از فروع دین، «نهی از منکر» است. بر اساس این وظیفه، هیچ مسلمانی حق ندارد در برابر کارهای زشت بی تفاوت باشد و باید در مقابل آن موضع بگیرد. البتّه نهی از منکر، سه مرحله دارد که یکی از آنها در هر حالی بر تمام مسلمانان واجب است؛ ولی دو مرحله‏ ی دیگر با وجود شروطش واجب می شود: 1ـ مرحله‏ ی قلبی؛ 2ـ مرحله‏ ی زبانی؛ 3ـ مرحله‏ ی عملی. در مرحله‏ ی قلبی، انسانِ باایمان با دیدن یا شنیدن یک گناه و کار زشت، از آن کار احساس تنفّر می کند. روشن است که برای داشتن این احساس، نیازی به سخن گفتن یا انجام کاری نیست؛ بلکه انسان با مشاهده‏ ی نافرمانی خدا، ناخودآگاه احساس بدی پیدا می کند. این مرحله هرچند به چشم دیگران نمی آید، سرچشمه‏ ی دو مرحله‏ ی بعد ـ یعنی مراحل زبانی و عملی ـ است؛ زیرا کسی که در دل از کاری بدش نیاید، نمی تواند دیگران را از آن نهی کند، و اگر هم بکند، کاری ساختگی و بی ثمر کرده است. در این آیه‏ می خوانیم که حضرت لوط به قوم گنهکار خویش فرمود «من از کار زشت شما بسیار متنفّرم»، و بدین وسیله به آنان اعلام کرد که با تمام وجود از گناهانشان تنفّر دارد. علاوه بر قرآن کریم، پیشوایان معصوم ما نیز تأکید فراوانی بر لزوم تنفّر قلبی از گناه و کار زشت کرده اند؛ چراکه بر اساس روایات، ناراحت نبودن از نافرمانی خدا و خشنودی از آن، باعث شریک شدن انسان در آن می شود. در روایتی از امام رضا می خوانیم: «هر کس در هنگام انجام کاری حضور نداشته ولی از آن خشنود باشد، مانند کسی است که حضور داشته و آن را انجام داده است.» در حدیث دیگری از امیر مؤمنان علی می خوانیم: «کسی که به کار گروهی راضی باشد، مانند کسی است که در آن گروه و همراه آنان بوده. و هر کس به کار باطلی دست بزند، دو گناه کرده است؛ یکی، گناه انجام دادن آن، و دیگری، گناه خشنودی از آن.» در روایتی پندآموز از امام صادق نقل شده که به یکی از شیعیان فرمود: «آیا شما گاهی در کوفه ساکن می شوید؟» آن شخص عرض کرد: «بله.» حضرت فرمود: «قاتلان امام حسین(ع) را پیش رویتان می بینید[و بی تفاوت می گذرید]؟» او عرض کرد: «فدایت شوم؛ دیگر هیچ کس از آنان باقی نمانده است.» امام(ع) فرمود: «پس تو فقط کسی را قاتل می دانی که [مستقیماً] کشته باشد یا در کشتن کمک کرده باشد؟ مگر نشنیده ای که خدا [در قرآن] به پیامبر فرموده است: «[به یهودیان] بگو: پیش از من، پیامبرانی با معجزات و دلایل روشن آمدند و معجزاتی را که شما اکنون از من می خواهید نیز آورده بودند. اگر راست می گویید، چرا آنان را کشتید؟» سپس امام فرمود: «یهودیان زمان محمّد کدام پیامبر را کشته بودند؛ در حالی که بین محمّد و عیسی ، پیامبری نبود. آنان فقط بدین علت قاتل شمرده شدند که به کشته شدن پیامبران گذشته[توسّط پدرانشان] راضی بودند [و بسیاری از کوفیان نیز هم اکنون به کشتن امام حسین توسّط پدرانشان راضی هستند].» در جهان امروز نیز بسیاری از مردم مظلوم در گوشه و کنار دنیا از سوی دولت های متجاوز مورد ظلم و ستم قرار می گیرند. از این رو بر همه‏ ی مسلمانان و عدالت خواهان جهان لازم است که از ظلم ستمگران در هر جای دنیا ابراز تنفّر کنند. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 *🍃خداوند خواهان رسیدن انسان به حق و دستیابی به عقاید کردارهای شایسته و صحیح است.* 📖 یک نکته از صفحه ١۵١ قرآن کریم
به مناسبت هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام، درباره این اقدام ضد دین و غیر انسانی نکات زیر باید مورد توجه قرار بگیرد... بقیع ۱ - وهابیت که ساخته‌ی ذهن آل عبدالوهاب است در سال ١٢٠٠ قمری در عربستان حاکمیت دینی را در دست گرفت در حالیکه آل سعود، حاکمیت سیاسی عربستان را عهده‌دار بوده و هست. محمدبن عبدالوهاب بنیانگذار این فرقه، فهم غلط خود از دین اسلام را که در افکار و نوشته‌هایش آشکار است، از ابن تیمیّه و ابن قیّم جوزی گرفته است. ۲ - در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده، مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور هم چنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم، قبور زنان آن حضرت، قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل العباس و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق علیهم السلام و بسیاری قبور دیگرپرداختند. ۳ - فقط شیعیان و اماکن مقدسه آن‌ها نبودند که وهابیان آثار مجد و شکوه خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند، مکه مکرمه و طائف نیز از حملات آنان در امان نماند. «جمیل صدقی زهاوی» در خصوص فتح طائف می‌نویسد: «طفل شیرخواره را بر روی سینه مادرش سر بریدند، جمعی را که مشغول فراگیری قرآن بودند کشتند، چون در خانه‌ها کسی باقی نماند، به دکان‌ها و مساجد رفتند و هر کس بود، حتی گروهی را که در حال رکوع و سجود بودند، کشتند.» ۴ - یکی از رفتارهای این فرقه، در سال ١٣٤٤ قمری [ ٩٤ سال قبل]انجام شد که طی آن مزار ائمه بقیع ع. را تخریب کردند. این جنایت، در راستای همان جنایاتی است که پیش از این، از زمان متوکل ناصبی شروع شده و در این زمان نیز با انفجار مقام عسکریین در سامرا ادامه یافته است و اکنون نیز وسعت آن به جنایاتی هم‌چون هتک حرمت مساجد و تخریب مساجد و حسینیه‌ها که در بحرین و توسط همان گروه‌ها انجام شده، رسیده است. ۵ - خداوند به پیامبرش فرمود::‌ای رسول ما! بگو که من هیچ پاداشی در برابر رسالت خود نمی‌خواهم، جز مودت اهل بیت من. وهابیت اگر کمترین ذره‌ای برای فرمایش خدا و پیامبرش ارزش قائل بودند، مقبره اهل بیت پیامبر را خراب نمی‌کردند. ۶ - کمترین اثر این مقابر این است که از شعائر الهی است. شعائر، نشانه‌ای است که انسان را به یاد خدا می‌اندازد. در قرآن مصادیق متعددی از آن آمده است: «دو کوه صفا و مروه از شعائر الهی است» سوره بقره آیه ١٥٨ و نیز «از مقام ابراهیم عبادتگاهی برگیرید» سوره بقره آیه ١٢٨ و همینطور «درباره مدفن آن‌ها [اصحاب کهف]نزاع کردند که چه کنیم؟ گروهی گفتند بر روی قبر آن‌ها بنایی بسازیم. گروه دیگر که در این کار پیروز شده بودند گفتند مدفن آنان را مسجد می‌سازیم» سوره کهف آیه ٢١ 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت2️⃣ 🗣 کارشناس برنامه: حجت الاسلام و المسلمین اسکندری(حفظه الله) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
📝 (خلاصه قسمت ۲) 👈مخلَص کلام چیه ؟!🤔 🔺 خدای متعال در توصیف عظمت قرآن در دوره‌ی مبارکه‌ی حشر اینگونه فرمود: لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ 🔺 نزول قرآن با عظمت بر انسان از نعم بزرگ الهی است. 🔺 خدای متعال کسانی را که در آیات قرآن تدبر نمی‌کنند، مذمت کرده است. 🔺 خدای متعال در قرآن از بیان هیچ چیزی دریغ نکرده است: مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ 🔺 یکی از موضوعات آیاتی که قرآن مطرح می‌کند، سیر در آیات آفاقی و انفسی است: سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
. 🔹پاسخ پرسشها 1️⃣. بر اساس آیات قرآن، در صورت نزول قرآن بر کوه های استوار، چه واکنشی رخ می‌داد؟ الف) به سجده در می‌آمدند ب) کوه ها متلاشی می‌شدند ✅ ج) استوار و مستحکم می‌شدند د) ب و ج 2️⃣. دلیل «عدم تدبر انسان» در آیات الهی بر اساس آیه شریفه «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» چیست ؟ الف) غافل شدن انسان ب) عدم رغبت و میل او ج) سرگرمی های دنیایی د) قفل شدن دل ها ✅ 3️⃣. راهبرد قرآن کریم در رابطه با «شناخت و رسیدن به خدا» چیست؟ الف) باور به آیات قرآن ب) انجام فرامین الهی ج) تفکر در آفرینش ✅ د) پذیرش انبیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| جملات نمازی ✍ یکی از اسرار نماز تشکر از ولی نعمت است. ▫️شما عزیزان هم می توانید جملات زیبای خود را برای ما از طریق آیدی ادمین ارسال نمایید. 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۳۷۵ مصحف شریف سوره مبارکه شعراء 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5897625993085978192.mp3
2.1M
🔸ترتیل صفحه 375 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 26 سوره مبارکه الشعراء صفحه 375 وَاتَّقُوا الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِينَ (184) و از آن که شما و مردم پيشين را آفريد، پروا داشته باشيد. (184) قَالُوا إِنَّمَا أَنْتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ (185) گفتند: جز اين نيست که تو از آنانى که سخت سحر زده اند. (185) وَمَا أَنْتَ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا وَإِنْ نَظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ (186) و تو جز بشرى مانند ما نيستى، و قطعاً تو را از دروغگويان مى دانيم. (186) فَأَسْقِطْ عَلَيْنَا كِسَفًا مِنَ السَّمَاءِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ (187) اگر راست مى گويى پاره هايى از آسمان را بر ما فرو ريز. (187) قَالَ رَبِّي أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ (188) گفت: پروردگارم به آنچه مى کنيد داناتر است. (188) فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ ۚ إِنَّهُ كَانَ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (189) پس تکذيبش کردند و در نتيجه، عذاب روز <ظُلّة> (ابر آتشبار) آنان را فرا گرفت، راستى آن عذاب روزى بزرگ بود. (189) إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً ۖ وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (190) بى شک در اين [حادثه] نشانه اى [بزرگ ]وجود دارد، و بيشتر آنان مؤمن نبودند. (190) وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (191) و همانا پروردگار تو آن عزّتمند و صاحب رحمت است. (191) وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (192) و بى ترديد اين [قرآن] فرو فرستاده خداوندگار جهانيان است. (192) نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ (193) که روح الامين آن را نازل کرده است، (193) عَلَىٰ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ (194) بر قلب تو تا از اخطارکنندگان باشى. (194) بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ (195) به زبان عربى روشن. (195) وَإِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الْأَوَّلِينَ (196) و همانا [خبر] اين (قرآن) در کتاب هاى پيشينيان وجود دارد. (196) أَوَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةً أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَمَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ (197) آيا اين که علماى بنى اسرائيل آن را مى شناسند، براى آنان نشانه اى [بر صحّت آن] نيست؟ (197) وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَىٰ بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ (198) و اگر آن را [به زبان عربى با همين اعجاز ]بر برخى از عجم ها نازل کرده بوديم. (198) فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ مَا كَانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ (199) و آن را بر آنان خوانده بود [که خودِ خواندنش نيز اعجاز بود] باز هم به آن ايمان نمى آوردند. (199) كَذَٰلِكَ سَلَكْنَاهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ (200) بدين گونه آن را [با وصف مبغوضيّت] در قلب هاى مجرمان وارد کرديم. (200) لَا يُؤْمِنُونَ بِهِ حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ (201) و به آن ايمان نخواهند آورد تا آن عذاب دردآور را ببينند. (201) فَيَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (202) که ناگهان بر ايشان درآيد در حالى که آنان بى خبرند. (202) فَيَقُولُوا هَلْ نَحْنُ مُنْظَرُونَ (203) پس گويند: آيا ما مهلت مى يابيم؟ (203) أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ (204) آيا باز هم در آمدن عذاب ما شتاب دارند؟ (204) أَفَرَأَيْتَ إِنْ مَتَّعْنَاهُمْ سِنِينَ (205) پس آيا رأى تو چيست؟ اگر ما آنان را ساليانى [مهلت و] کاميابى دهيم. (205) ثُمَّ جَاءَهُمْ مَا كَانُوا يُوعَدُونَ (206) سپس آن [عذابى] که به آن تهديد مى شدند، بر آنان درآيد. (206) 🌸🌸🌸🌸 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۷۵🌷 توصیفی از قرآن: قرآن کریم، آخرین پیام مستقیم خدا به بشر است و پس از آن دیگر از سوی خدا پیامی مستقیم به انسان ها نرسیده و نمی رسد. از این رو شناخت این کتاب آسمانی، بر هر کس که دعوت آن را پذیرفته، لازم است. بدون شک بهترین و مطمئن ترین منبع برای شناخت قرآن، در مرحله‏ ی نخست، خود قرآن، و در مرحله‏ ی بعد، مراجعه به سخنان برترین قرآن شناسان جهان یعنی پیامبر و خاندان معصوم اوست. این آیات، با توصیف گویایی از قرآن، چهار ویژگی آن را بیان می کند: 1ـ از کجا نازل شده؟: در آیه‏ ی 192 می خوانیم که قرآن از سوی پروردگار جهانیان نازل شده است؛ کسی که قدرت و دانشش حدّ و مرزی ندارد و بی نهایت بزرگ و تواناست. ما انسان ها که در نقطه‏ ی کوچکی از جهان زندگی می کنیم، هر چه بیشتر در اسرار هستی مطالعه می کنیم، شگفت زده تر می شویم و بیشتر به قدرت آفریدگار آن پی می بریم. آری، این قرآن، از جانب منبع دانش و قدرت نزد ما آمده و سراسر آن، علم و حکمت و حقیقت است، و به فرموده ی آیات 41 و 42 سوره‏ی فصّلت، «کتابی شکست ناپذیر است که هیچ باطلی از هیچ سویی در آن راه ندارد و از سوی خدای حکیم و ستوده نازل شده است». به راستی باور این حقیقت که آیاتِ پیش روی ما، سخن آفریدگار بزرگ هستی است، چه تأثیر شگرفی در توجّه ما به قرآن می تواند داشته باشد؟ 2ـ چه کسی آن را آورده؟: بر اساس آیه‏ ی 193، قرآن به وسیله‏ ی یکی از فرشتگان مقرّب خدا یعنی حضرت جبرئیل بر پیامبر نازل شده است. طبق این آیه، آن فرشته‏ ی والامقام، کاملاً امانتدار بوده و هیچ تغییری در سخن خدا ایجاد نکرده و با امانتداری، آن را به پیامبر رسانده است. در آیات 20 و 21 سوره‏ ی تکویر می خوانیم که او در عالم فرشتگان دارای قدرت فراوانی است و از او اطاعت و فرمانبری می شود. 3ـ جایگاه نزول قرآن: بر اساس آیه‏ ی 194، فرشته‏ ی وحی، آیات قرآن را بر قلب پاک پیامبر نازل کرده است. بدین ترتیب، قرآن مانند برخی از کتاب های آسمانی ـ مانند تورات ـ نبود که در الواح و به صورت یک شیء قابل مشاهده، از سوی خدا نازل شده باشد؛ بلکه پیامبر پس از دریافت آیات قرآن، آن را برای مردم می خواند و آنان قرآن را زیر نظر خود پیامبر جمع آوری می کردند. 4ـ زبان قرآن: آیه‏ ی 195 می فرماید که قرآن به زبان عربی است؛ البته عربیِ شیوا و روان که برترین ادیبان و شاعران عرب نیز در برابر آن زانو زده اند. عربی بودن قرآن، امری طبیعی است؛ زیرا پیامبر اسلام در جامعه‏ ی عرب مبعوث شد و نخستین مخاطبان او، عرب زبانان بودند؛ ولی با توجّه به جهانی بودن دعوت پیامبر، متن و ترجمه‏ ی قرآن به جوامع دیگر منتقل شد و بسیاری از غیر عرب ها را نیز به دین اسلام جذب کرد. بنابراین، علاوه بر تقدّس متن اصلی قرآن که به زبان عربی نازل شده و لزوم خواندن آن به زبان عربی، بر هر مسلمانی که با زبان عربی آشنا نیست، لازم است به وسیله‏ ی ترجمه های خوبِ قرآن، با معانی والا و انسان سازش آشنا شود. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 🍃 پیروی از شیطان، ناسپاسی از خداست. 📖 یک نکته از صفحه ١۵٢ قرآن کریم