eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
476 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۴۵۶ مصحف شریف سوره مبارکه ص 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5902383420985575264.mp3
2.22M
🔸ترتیل صفحه 456 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات - صبا 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 38 سوره مبارکه ص صفحه 456 وَوَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنَّا وَذِكْرَىٰ لِأُولِي الْأَلْبَابِ (43) و خانواده اش را و مانند آنان را با آنان به او بخشيديم تا رحمتى باشد از ما و تذکّرى براى اهل خرد. (43) وَخُذْ بِيَدِكَ ضِغْثًا فَاضْرِبْ بِهِ وَلَا تَحْنَثْ ۗ إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا ۚ نِعْمَ الْعَبْدُ ۖ إِنَّهُ أَوَّابٌ (44) و [گفتيم:] يک بسته ترکه به دستت بگير و [همسرت را] با آن بزن و سوگند مشکن، همانا ما او را شکيبا يافتيم، چه نيکو بنده اى! به راستى او بسيار بازگشت کننده [به سوى ما] بود. (44) وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ (45) و به ياد آور بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را که داراى قوّت و بصيرت بودند. (45) إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ (46) همانا ما آنان را با خصلت ارجمند آخرت انديشى خالص گردانديم. (46) وَإِنَّهُمْ عِنْدَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيَارِ (47) و بى شک آنان در پيشگاه ما از برگزيدگان و نيکان بودند. (47) وَاذْكُرْ إِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَذَا الْكِفْلِ ۖ وَكُلٌّ مِنَ الْأَخْيَارِ (48) و اسماعيل و اليَسَع و ذوالکفل را به ياد آور و همه از نيکان بودند. (48) هَٰذَا ذِكْرٌ ۚ وَإِنَّ لِلْمُتَّقِينَ لَحُسْنَ مَآبٍ (49) اين ياد کردى است و بى شک براى تقواپيشگان بازگشت گاهى نيکو خواهد بود. (49) جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوَابُ (50) باغ هاى اقامت که درهاى آنها برايشان گشوده شده است. (50) مُتَّكِئِينَ فِيهَا يَدْعُونَ فِيهَا بِفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ وَشَرَابٍ (51) در حالى که در آن جا تکيه زده اند و ميوه فراوان نوشيدنى دلخواه در آن جا مى طلبند. (51) ۞ وَعِنْدَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ (52) و نزد آنان دلبران هم سال فروهشته نگاه با ناز و کرشمه هستند. (52) هَٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ (53) اين است آنچه براى روز حساب وعده داده مى شويد. (53) إِنَّ هَٰذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِنْ نَفَادٍ (54) همانا اين عطاى ما است که پايانى براى آن نيست. (54) هَٰذَا ۚ وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ (55) اين [پاداش تقواپيشگان است] و همانا براى طغيانگران بازگشت گاه بدى خواهد بود; (55) جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ (56) جهنّم که در آن مى سوزند و چه بد آرامگاهى است. (56) هَٰذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ (57) اين آب داغ و خونابه چرکين است که بايد آن را بچشند. (57) وَآخَرُ مِنْ شَكْلِهِ أَزْوَاجٌ (58) و انواع ديگرى از همين گونه عذاب. (58) هَٰذَا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ ۖ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ ۚ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ (59) [به سران گفته مى شود:] اين فوجى [از پيروان اند ]که با فشار با شما، وارد [جهنّم] مى شوند [سران مى گويند:] خوش آمدى بر آنان مباد! بى شک آنها به آتش خواهند سوخت. (59) قَالُوا بَلْ أَنْتُمْ لَا مَرْحَبًا بِكُمْ ۖ أَنْتُمْ قَدَّمْتُمُوهُ لَنَا ۖ فَبِئْسَ الْقَرَارُ (60) [پيروان] مى گويند: بلکه بر خود شما خوش آمدى مباد! شما اين [عذاب] را از پيش براى ما فراهم آورديد که بد قرارگاهى است. (60) قَالُوا رَبَّنَا مَنْ قَدَّمَ لَنَا هَٰذَا فَزِدْهُ عَذَابًا ضِعْفًا فِي النَّارِ (61) مى گويند: پروردگارا! هر کس اين را از پيش براى ما فراهم آورده است براى او عذابى مضاعف در آتش زياد کن. (61) 🌸🌸🌸🌸🌸 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۵۶🌷 صبر ایّوب: آوازه‏ ی ایّوب در سرزمین شامات پیچیده بود؛ پیامبری نیکوکار، و در عین حال، بسیار ثروتمند، با فرزندان زیاد و رشید، و سخاوت فراوان، و خانه ای که درش همیشه به روی مردم باز بود. همه از ایّوب راضی بودند؛ ‏جز یک نفر که از ایّوب متنفّر بود و آرزو داشت او را از راه خدا منحرف و از توجّه به او غافل کند؛ ولی خودش هم می دانست که با این وضعیت، حریف ایّوب نمی شود. آری، او دشمن قسم خورده‏ ی ما انسان ها یعنی شیطان بود. پس روزی به خدا گفت: این که ایّوب شکر تو را به ‏جا می آورد، به‏ سبب نعمت های فراوانی است که به او داده ای؛ بی شک اگر این نعمت ها از او گرفته شود، او دیگر بنده ی شکرگزاری نخواهد بود و راه کفر و ناسپاسی را پیشه می کند! خدا نیز برای اینکه اخلاص ایوب را بر همگان روشن کند و او را سرمشقی برای جهانیان قرار دهد تا هم به هنگام نعمت شکرگزار باشند و هم به هنگام رنج صبور، به شیطان اجازه داد که بر امور مادّی و دنیایی ایّوب مسلّط شود. شیطان نیز از خدا خواست که ثروت فراوان، زراعت، دام و همچنین فرزندانش در مدّت کوتاهی با آفات و بلاها از بین بروند؛ ولی این حوادث ناگوار نه تنها از مقام شکر ایوب نکاست، بر آن نیز افزود. از این رو شیطان از خدا خواست که این ‏بار بر بدن ایّوب مسلّط شود و او چنان بیمار شود که از شدّت درد و رنج به خود بپیچد و اسیر زندان بستر شود؛ امّا این نیز بر کوهِ صبر ایّوب صدمه ای وارد نکرد و چیزی جز بر توجّه آن پیامبر بزرگ به خدا نیفزود. طبق برخی از روایات، این روزگار سخت، هفت سال طول کشید ؛ تا این که جریانی پیش آمد که قلب ایوب را شکست و روح او را به سختی جریحه دار کرد: روزی، جمعی از راهبان بنی اسرائیل به دیدنش آمدند و گفتند: تو چه گناهی کرده ای که به این عذاب دردناک گرفتار شده ای؟! ایوب در پاسخ گفت: به پروردگارم سوگند که خلافی از من سر نزده و من همیشه در اطاعت خدا کوشا بوده ام و هر لقمه‏ ی غذایی که خورده ام، یتیم و بینوایی بر سفره‏ ی من حاضر بوده است. در این هنگام، آن سرمشق شکیبایی، بی آن که لب به اعتراض بگشاید و از خواست خدا گله کند، با کمال ادب و فروتنی به خدا عرضه داشت: «رَبَّه{ اَنّی مَسَّنِیَ الشَّیطانُ بِنُصبٍ وَ عَذابٍ»؛ یعنی: «پروردگارا، شیطان، درد و رنجی فراوان به من رسانده است.» در این هنگام، دوره ی امتحان ایّوب به پایان رسید و درهای رحمت خدا به روی او گشوده، و نعمت های از دست رفته اش یکی پس از دیگری به او بازگردانده شد و فرزندانش به خواست خدا دوباره زنده شدند و خدا به همان تعداد، فرزندان شایسته‏ ی دیگری نیز به او بخشید، و از همه‏ ی این ها بالاتر این که نام او به عنوان «بنده‏ ی خوب و شایسته‏ ی خدا» برای همیشه ثبت شد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤نجاست را نمی‌شود با نجاست شست. سفارش قرآن، دفع بدی است با نیکی و نه همانندسازی. 📖رعد آیه ۲۲ 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✨ عوامل فقر در قرآن ✨ 1⃣ گناه🌾 «ذَلِکَ بِاَنَّ اللّه َ لَمْ یَکُ مُغَیِّرا نِعَمَهُ اَنْعَمَها عَلی قَومٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»انفال۵۳ «وَمَا أصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أیْدِیکُمْ وَیَعْفُوا عَنْ کَثِیر»شوری۳۰ تا وقتی انسانها خود باعث سلب نعمتی از خود نشوند، خداوند آنان را از نعمتِ پیوسته و مداوم خویش، محروم نخواهد کرد. 2⃣ کفران نعمت🌾 «..فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ..»نحل۱۱۲ «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ»ابراهیم۷ «وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ»هود۹ بشر نسبت به نعمتهای الهی کفران ورزید،از این رو خداوند لباس گرسنگی وترس را بر آنان پوشاند؛این چنین است عذاب شدید خداوند. 3⃣ اسراف🌾 «وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا»اسراء۲۶ و (ای رسول ما) تو خود حقوق خویشاوندان و ارحام خود را ادا کن و نیز فقیران و رهگذران بیچاره را به حق خودشان برسان و هرگز (در کارها) اسراف روا مدار. 4⃣ ربا🌾 «يَمحَقُ اللّهُ الرِّبا و يُربِى الصَّدَقـاتِ و اللّهُ لايُحِبُّ كُلَّ كَفّارِ اَثيمِ»بقره۲۷۶ خداوند ربا را نابود میکند ، ولی صدقات را افزایش می دهد‌. 5⃣ درخواست از دیگران🌾 «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِید»فاطر۱۵ «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُم»بقره۲۱ «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِین» ذاریات۵۸ «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الأرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا» هود6 «وَکَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم» عنکبوت۶۰ «وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ وَمَنْ لَسْتُمْ لَهُ بِرَازِقِین »حجر20 ای مردم! شما همگی نیازمند به خدایید؛تنها اوست که روزی‌دهنده و صاحب قوت و قدرت است وانواع وسایل زندگی برای شما در روی زمین قرار داد. 6⃣ تحقیر نعمت ها🌾 «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَاإِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» نحل۱۸ و اگر بخواهید که نعمتهای خدا را شماره کنید هرگز نتوانید. 7⃣ نفرین پدر ومادر🌾 «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا»فرقان۷۴ و آنانند که گویند: پروردگارا، ما را زنان و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند، و ما را پیشوای اهل تقوا قرار ده. 8⃣ ولخرجی🌾 «وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا»فرقان۶۷ کسانی هستند که هرگاه انفاق کنند نه اسراف می کنند و نه سختگیری، بلکه در میان این دو اعتدالی دارند. «وَلاَ تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إلَی عُنَقِکَ وَلاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوما مَحْسُورا»اسراء۲۹ هرگز ترک انفاق و بخشش منما و بیش از حد نیز دست خود را مگشای تا سرزنش شوی و از کار فرو مانی. 9⃣ خواب قبل از طلوع آفتاب🌾 «فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّکَ تَرْضَى» طه۱۳۰ «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً»اسراء ۷۸ براساس برخی از روایات تقسیم روزی که فرشتگان انجام می‌دهند و کار‌ها و امورات مردم را مشخص می‌کنند، دربین الطلوعین انجام می‌گیرد؛ وهر کس در این ساعت از ساعات بهشتی خواب باشد بهره ونصیبی از روزی خویش نمیبرد. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5793936514668825089.mp3
10.95M
🔸احکام حق الناس(جلسه‌ نهم) 🔸توصیه موکد میشود این مباحث مربوط به حق الناس که خیلی مهم هم هست را گوش کنید تا با وظایف شرعی خود بیشتر و بهتر آشنا شویم(بسیار مهم و کاربردی) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸درمان اضطراب با گفتن این ذکر و مداومت بر آن 🔸آیت الله عابدی 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
📣یه خبر خوش دارم برای اونایی که... دارن کولهَ شونو می‌بندن، همونایی که عاشقن ..و تو این گرمای شدید بی اراده دلو‌ میزنن به جاده..👍 👈قرارِ یه لایو داشته باشیم برای زائرین پیاده کربلا توسط استاد گرامیمون حامد دانایی همین امروز و فردا ✨لایوِ تدابیر اربعین برای دلنشین تر شدن این سفر و تجربه ای ماندگار✨ نکاتی که داخل لایو گفته میشه قطعا سبک زندگی و مزاجه عازم کربلا هم نیستی پیشنهاد میکنم لایو رو ببینی https://eitaa.com/razhaye_salamati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراقب باش از خــودت نــدزدی؟ وقتی لابلای مشغله های روز و شبت: از تنها چیزی که می گــــذری: نمازته! یعنی داری از خودت می دزدی! و ایـــن اول سقـــــوط توست! ✨ ❤️❣نماز ستون دین است🌹 ✨ 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️شفاخانه (ع): «اگر مریضی از مومنین ؛حق امام حسین(ع) وحرمت و ولایت او را بشناسد ؛از تربت امام حسین(ع)بگیرد ؛به اندازه سر انگشت برای او دارو خواهد بود.» 📗کامل الزیارات ص۲۲۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۴۵۷ مصحف شریف سوره مبارکه ص 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5904635220799260491.mp3
2.25M
🔸ترتیل صفحه 457 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات - رست 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 38 سوره مبارکه ص صفحه 457 وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَىٰ رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرَارِ (62) و مى گويند: ما را چه شده است که مردانى را که آنان را از اشرار مى شمرديم نمى بينيم؟ (62) أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِيًّا أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ (63) آيا [به ناحق] مسخره شان مى کرديم [و اهل بهشت اند] يا [در جهنّم اند و] چشمان ما به آنان نمى افتد؟ (63) إِنَّ ذَٰلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ (64) همانا اين مجادله اهل آتش حقّ است. (64) قُلْ إِنَّمَا أَنَا مُنْذِرٌ ۖ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (65) بگو: من فقط اخطارکننده ام و هيچ معبودى جز خداى يگانه قهّار نيست. (65) رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ (66) خداوندگار آسمان ها و زمين و آنچه ميان آن دو هست که عزّتمند و بسيار آمرزنده است. (66) قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ (67) بگو: اين [پيام من] خبرى بزرگ است. (67) أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ (68) که شما از آن روى گردانيد. (68) مَا كَانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَىٰ إِذْ يَخْتَصِمُونَ (69) من از <ملأ اعلى> آن وقت که مجادله مى کردند هيچ اطّلاعى نداشتم. (69) إِنْ يُوحَىٰ إِلَيَّ إِلَّا أَنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ (70) به من وحى نمى شود مگر براى اين که من اخطارکننده اى روشنگرم. (70) إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ (71) [ياد کن] وقتى را که پروردگارت به فرشتگان گفت: همانا من بشرى را از گِلى خواهم آفريد. (71) فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (72) پس وقتى که اندام او را بپرداختم و از روح خود در او دميدم برايش به سجده بيفتيد. (72) فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (73) پس فرشتگان همه با هم سجده کردند. (73) إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (74) مگر ابليس که تکبّر کرد و از کفرپيشگان شد. (74) قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ ۖ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ (75) [خداوند] گفت: اى ابليس! چه چيزى تو را بازداشت از اين که براى آنچه با دستان خود آفريدم سجده کنى؟ آيا تکبّر کردى يا از بلندمرتبگانى؟ (75) قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ ۖ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ (76) گفت: من [از بلندمرتبگانم و] از او بهترم; زيرا مرا از آتشى آفريدى و او را از گِلى آفريدى. (76) قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ (77) گفت: پس از اين جا بيرون برو که بى شک تو رانده شده اى. (77) وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَىٰ يَوْمِ الدِّينِ (78) و قطعاً لعنت من تا روز جزا بر تو خواهد بود. (78) قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (79) گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزى که [خلايق ]برانگيخته مى شوند مهلت بده. (79) قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ (80) گفت: همانا تو از مهلت يافتگانى; (80) إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (81) تا آن گاه که وقت معلوم برسد. (81) قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (82) گفت: پس قسم به عزّت تو که همگى آنان را گمراه خواهم کرد. (82) إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ (83) مگر آن گروه از بندگانت را که خالص شده باشند. (83) 🌸🌸🌸🌸🌸 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۵۷🌷 قیاس، ممنوع: دین اسلام شامل احکام و دستورهای فراوانی است که مسلمانان باید آن ها را به‏ کار گیرند تا به خشنودی خدا و سعادت دنیا و آخرت دست پیدا کنند؛ احکامی که از ابتدا تا انتهای عمر انسان را پوشش می دهد و در زمینه های گوناگون فردی و اجتماعی او، برنامه هایی را از سوی خدا ارایه می کند. این احکام را پیامبر اسلام از سوی خدا برای مردم آورد و پس از او، امامان معصوم، مسئولیّت بیان آن ها برای مردم را ایفا کردند. اسف انگیز این که پس از پیامبر، بسیاری از مسلمانان از اهل بیت فاصله گرفتند و به سبب جدایی از چشمه‏ ی زلال معارف اسلامی مجبور شدند برای درک احکام و دستورهای خدا، به روش های نادرست و باطلی روی کنند. یکی از آن روش ها، «قیاس» بود. منظور از قیاس این است که موضوعی را با موضوعی دیگر که از بعضی جهات با آن شباهت دارد، مقایسه کنیم و بدون این که از علّت حکم یکم به‏ درستی آگاه باشیم، همان را در باره‏ ی موضوع دوّم اجرا کنیم. مثلاً عرق انسان را با بول او مقایسه کنیم که نجس است و باید از آن پرهیز کرد و بگوییم چون از برخی جهات و از جمله اجزای ترکیبی، مانند هم هستند، پس هر دو نجس اند و عرق هم حکم بول را دارد و باید از آن نیز پرهیز کرد؛ در حالی‏ که این دو اگرچه در پاره ای از جهات با هم شباهت دارند، از جهاتی متفاوت اند: یکی رقیق تر و دیگری غلیظ تر است؛ پرهیز از یکی، کار ساده ای است، و پرهیز از دیگری، بسیار مشکل و طاقت‏ فرساست. علاوه بر این، علّت حکم نخست به‏ طور کامل برای ما روشن نیست و این فقط یک مقایسه ی تخمینی است. این کار مانند این است که یک فردِ عادّی و ناآگاه از علوم پزشکی، نسخه‏ ی یک بیمار را به ‏سبب شباهتِ مریضی او با بیمار دیگر، به او نیز تجویز کند؛ در حالی ‏که در کنار این شباهت ممکن است آن دو ده ها تفاوت با هم داشته باشند و مثلاً از نظر میزان تحمّل نسبت به دارو، گروه خونی، میزان اوره، قند و چربی و ... مانند یکدیگر نباشند. از این رو پیشوایان معصوم ما قیاس را بسیار محکوم کرده و باطل شمرده اند و پیروان خود را به پیروی از دستورهای خود در همه‏ ی زمینه ها دعوت کرده اند. در حدیثی نقل شده که روزی ابوحنیفه(یکی از پیشوایان مذاهب چهارگانه‏ ی اهل سنّت) نزد امام صادق آمد. امام به او فرمود: به من خبر داده اند که تو در احکام خدا قیاس می کنی. ابوحنیفه گفت: آری، چنین است؛ من قیاس می کنم. امام فرمود: این کار را دیگر تکرار نکن؛ زیرا نخستین کسی که قیاس کرد، ابلیس بود؛ آنجا که گفت: «خَلَقتَنی مِن نارٍ وَ خَلَقتَه{ مِن طین»(مرا از آتش آفریدی و او را از گِل خلق کردی). او آتش و گِل را با هم مقایسه کرد؛ در حالی ‏که اگر نورانیّت و روحانیّت آدم را با نورانیّت آتش مقایسه می کرد، تفاوت میان آن دو را درمی یافت و برتری یکی را بر دیگری تشخیص می داد . 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا