eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
486 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️شفاخانه (ع): «اگر مریضی از مومنین ؛حق امام حسین(ع) وحرمت و ولایت او را بشناسد ؛از تربت امام حسین(ع)بگیرد ؛به اندازه سر انگشت برای او دارو خواهد بود.» 📗کامل الزیارات ص۲۲۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۴۵۷ مصحف شریف سوره مبارکه ص 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5904635220799260491.mp3
2.25M
🔸ترتیل صفحه 457 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات - رست 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 38 سوره مبارکه ص صفحه 457 وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَىٰ رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرَارِ (62) و مى گويند: ما را چه شده است که مردانى را که آنان را از اشرار مى شمرديم نمى بينيم؟ (62) أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِيًّا أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ (63) آيا [به ناحق] مسخره شان مى کرديم [و اهل بهشت اند] يا [در جهنّم اند و] چشمان ما به آنان نمى افتد؟ (63) إِنَّ ذَٰلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ (64) همانا اين مجادله اهل آتش حقّ است. (64) قُلْ إِنَّمَا أَنَا مُنْذِرٌ ۖ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (65) بگو: من فقط اخطارکننده ام و هيچ معبودى جز خداى يگانه قهّار نيست. (65) رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ (66) خداوندگار آسمان ها و زمين و آنچه ميان آن دو هست که عزّتمند و بسيار آمرزنده است. (66) قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظِيمٌ (67) بگو: اين [پيام من] خبرى بزرگ است. (67) أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ (68) که شما از آن روى گردانيد. (68) مَا كَانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَىٰ إِذْ يَخْتَصِمُونَ (69) من از <ملأ اعلى> آن وقت که مجادله مى کردند هيچ اطّلاعى نداشتم. (69) إِنْ يُوحَىٰ إِلَيَّ إِلَّا أَنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ (70) به من وحى نمى شود مگر براى اين که من اخطارکننده اى روشنگرم. (70) إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ (71) [ياد کن] وقتى را که پروردگارت به فرشتگان گفت: همانا من بشرى را از گِلى خواهم آفريد. (71) فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (72) پس وقتى که اندام او را بپرداختم و از روح خود در او دميدم برايش به سجده بيفتيد. (72) فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (73) پس فرشتگان همه با هم سجده کردند. (73) إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (74) مگر ابليس که تکبّر کرد و از کفرپيشگان شد. (74) قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ ۖ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ (75) [خداوند] گفت: اى ابليس! چه چيزى تو را بازداشت از اين که براى آنچه با دستان خود آفريدم سجده کنى؟ آيا تکبّر کردى يا از بلندمرتبگانى؟ (75) قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ ۖ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ (76) گفت: من [از بلندمرتبگانم و] از او بهترم; زيرا مرا از آتشى آفريدى و او را از گِلى آفريدى. (76) قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ (77) گفت: پس از اين جا بيرون برو که بى شک تو رانده شده اى. (77) وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَىٰ يَوْمِ الدِّينِ (78) و قطعاً لعنت من تا روز جزا بر تو خواهد بود. (78) قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (79) گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزى که [خلايق ]برانگيخته مى شوند مهلت بده. (79) قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ (80) گفت: همانا تو از مهلت يافتگانى; (80) إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (81) تا آن گاه که وقت معلوم برسد. (81) قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (82) گفت: پس قسم به عزّت تو که همگى آنان را گمراه خواهم کرد. (82) إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ (83) مگر آن گروه از بندگانت را که خالص شده باشند. (83) 🌸🌸🌸🌸🌸 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۵۷🌷 قیاس، ممنوع: دین اسلام شامل احکام و دستورهای فراوانی است که مسلمانان باید آن ها را به‏ کار گیرند تا به خشنودی خدا و سعادت دنیا و آخرت دست پیدا کنند؛ احکامی که از ابتدا تا انتهای عمر انسان را پوشش می دهد و در زمینه های گوناگون فردی و اجتماعی او، برنامه هایی را از سوی خدا ارایه می کند. این احکام را پیامبر اسلام از سوی خدا برای مردم آورد و پس از او، امامان معصوم، مسئولیّت بیان آن ها برای مردم را ایفا کردند. اسف انگیز این که پس از پیامبر، بسیاری از مسلمانان از اهل بیت فاصله گرفتند و به سبب جدایی از چشمه‏ ی زلال معارف اسلامی مجبور شدند برای درک احکام و دستورهای خدا، به روش های نادرست و باطلی روی کنند. یکی از آن روش ها، «قیاس» بود. منظور از قیاس این است که موضوعی را با موضوعی دیگر که از بعضی جهات با آن شباهت دارد، مقایسه کنیم و بدون این که از علّت حکم یکم به‏ درستی آگاه باشیم، همان را در باره‏ ی موضوع دوّم اجرا کنیم. مثلاً عرق انسان را با بول او مقایسه کنیم که نجس است و باید از آن پرهیز کرد و بگوییم چون از برخی جهات و از جمله اجزای ترکیبی، مانند هم هستند، پس هر دو نجس اند و عرق هم حکم بول را دارد و باید از آن نیز پرهیز کرد؛ در حالی‏ که این دو اگرچه در پاره ای از جهات با هم شباهت دارند، از جهاتی متفاوت اند: یکی رقیق تر و دیگری غلیظ تر است؛ پرهیز از یکی، کار ساده ای است، و پرهیز از دیگری، بسیار مشکل و طاقت‏ فرساست. علاوه بر این، علّت حکم نخست به‏ طور کامل برای ما روشن نیست و این فقط یک مقایسه ی تخمینی است. این کار مانند این است که یک فردِ عادّی و ناآگاه از علوم پزشکی، نسخه‏ ی یک بیمار را به ‏سبب شباهتِ مریضی او با بیمار دیگر، به او نیز تجویز کند؛ در حالی ‏که در کنار این شباهت ممکن است آن دو ده ها تفاوت با هم داشته باشند و مثلاً از نظر میزان تحمّل نسبت به دارو، گروه خونی، میزان اوره، قند و چربی و ... مانند یکدیگر نباشند. از این رو پیشوایان معصوم ما قیاس را بسیار محکوم کرده و باطل شمرده اند و پیروان خود را به پیروی از دستورهای خود در همه‏ ی زمینه ها دعوت کرده اند. در حدیثی نقل شده که روزی ابوحنیفه(یکی از پیشوایان مذاهب چهارگانه‏ ی اهل سنّت) نزد امام صادق آمد. امام به او فرمود: به من خبر داده اند که تو در احکام خدا قیاس می کنی. ابوحنیفه گفت: آری، چنین است؛ من قیاس می کنم. امام فرمود: این کار را دیگر تکرار نکن؛ زیرا نخستین کسی که قیاس کرد، ابلیس بود؛ آنجا که گفت: «خَلَقتَنی مِن نارٍ وَ خَلَقتَه{ مِن طین»(مرا از آتش آفریدی و او را از گِل خلق کردی). او آتش و گِل را با هم مقایسه کرد؛ در حالی ‏که اگر نورانیّت و روحانیّت آدم را با نورانیّت آتش مقایسه می کرد، تفاوت میان آن دو را درمی یافت و برتری یکی را بر دیگری تشخیص می داد . 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ باشعورها خداترسند! 🔻 موش را ملاحظه كنيد؛ اين‌قدر که از گربه می‌ترسد از شير نمی‌ترسد چون درك عظمت شير را ندارد تا از آن بترسد. از شير ترسيدن هنر می‌خواهد، باید آن حیوان شعور فهم هيبت و عظمت شير را داشته باشد و شير هم برتر از آن است كه موش با آن شعور كم از آن بترسد. اما چون شعور آهو بيشتر از موش است متوجه عظمت و هیبت شیر می‌شود و از آن فاصله می‌گیرد. 🔸 تنها آدم‌های و و از خدا می‌ترسند و عظمت و ابهت او را درک می‌کنند. به جهت بهره‌مندی از شعوری بلند، نظر به خود دارند و از خوف الهی که مانع بی‌بندوباری می‌شود بهره‌مندند و به‌خوبی دستورات الهی را رعایت می‌کنند. برعکسِ انسان‌های بی‌فكر و كم‌عقل، انسان‌های حكيم و متفكر جامعه خداترسند. خدا در قرآن می‌فرمايد: «اِنَّما يَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَمَاء» فقط در بين بندگان خدا، آنان كه به‌واقع عالم‌اند از خدا می‌ترسند. يعنی آن‌ها كه انديشه‌های بزرگ دارند و حقایق عالَم را می‌شناسند از خدا می‌ترسند، چون عالمان واقعی دنيای کوچک را کوچک و حقير می‌بينند و خدای بزرگ را بزرگ و با عظمت می‌یابند. 🔺 برای و حقير ديدن و و باعظمت ديدن ، شعور بزرگی نياز است، بايد انسان متوجه وسعت روح خود باشد و خود را هم‌تراز امور کوچک قرار ندهد تا امور کوچک برایش مهم نشوند. 📚 از کتاب «جوان و انتخاب بزرگ» در زندگی 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✳️ کار خوب باید بماند! 🔻 آیت‌الله حق‌شناس مکرر این آیه را در منبرهایشان می‌فرمودند: «وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثًا» (نحل، ۹۲) زنی بود که مَثَلِ قرآن شده است؛ بااینکه ثروتمند بود و کنیزکانی داشت، اما سبک‌عقل بود؛ از صبح تا غروب به خدمه می‌گفت پنبه بریسند تا پارچه ببافند، اما غروب می‌گفت هرچه ریسیده شده، باز کنید. این زن زحمت یک روز را در نیم ساعت به باد می‌داد. آیه می‌فرماید مثل او نباشید. ‼️ شب تا صبح بیدار بودی، گریه کردی، موعظه شنیدی، نماز خواندی و... ولی صبح آبروی یک نفر را می‌بری و زحمت خود را به هدر می‌دهی... کار خوب باید بماند! 👤 📚 «دروس شرح آیات قرآن کریم» ج۱ 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ مشکلات اقتصادی زیادی دارم. برای افزایش رزق و روزی چیکار کنم؟! 🔅دستور آیت‌الله کمپانی به جوانی که رزق و روزی اش بسیار کم شده بود 🔰 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ امروز، روز اول ماه است. طریقه 👆 ✅ این نماز تضمین سلامتی از جانب خدا در این ماه است. 👌 ⏱زمان خواندن این نماز امروز از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب می باشد. ⚠️ اول ماه هم فراموش نشود. 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۴۵۸ مصحف شریف سوره مبارکه ص و ابتدای سوره مبارکه زمر 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5909158353937893016.mp3
2.08M
🔸ترتیل صفحه 458 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام رست - بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 38 سوره مبارکه ص صفحه 458 قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ (84) گفت: به حقّ سوگند و حق را مى گويم; (84) لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَمِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ (85) که حتماً جهنّم را از تو و کسانى از آنان که پيروى تو کنند همگى پُر خواهم کرد. (85) قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ (86) بگو: من بر اين [رسالتم] هيچ مزدى از شما نمى طلبم و من از متکلّفان نيستم [که قرآن را از پيش خود ساخته باشم]. (86) إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ (87) اين [قرآن] جز تذکارى براى جهانيان نيست. (87) وَلَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ (88) و حتماً خبر آن را بعد از مدّتى خواهيد دانست. (88) سوره 39 سوره مبارکه الزمر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده مهربان تَنْزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (1) نازل کردن اين کتاب از جانب خداى عزّتمند حکيم است. (1) إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ (2) همانا ما اين کتاب را به حق به سوى تو نازل کرديم، پس خدا را پرستش کن در حالى که عبادت را براى او خالص کرده باشى. (2) أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ (3) آگاه باشيد که عبادت خالص فقط براى خدا است و کسانى که غير او معبودهايى گرفته اند [مى گويند: ]آنها را پرستش نمى کنيم مگر براى اين که ما را چنان که بايد به خدا نزديک سازند; حتماً خدا ميان آنها در باره آنچه در آن اختلاف دارند حکم مى کند، همانا خداوند کسى را که دروغگو و بسيار ناسپاس است هدايت نمى کند. (3) لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا لَاصْطَفَىٰ مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (4) اگر خدا مى خواست فرزندى برگيرد از ميان آنچه خلق مى کند هرچه را مى خواست برمى گزيد، منّزه است او، او است خداى يگانه قهّار. (4) خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ ۖ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى ۗ أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ (5) آسمان ها و زمين را به حق آفريده است، شب را بر روز مى پيچاند و روز را بر شب مى پيچاند و خورشيد و ماه را مسخّر کرده است که هر يک تا وقتى معيّن سير مى کنند، آگاه باشيد که او است عزّتمند بسيار آمرزنده. (5) 🌸🌸🌸🌸🌸 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۵۸🌷 گوهر اخلاص: هر یک از اعمال و عبادت های ما، مانند خودمان دارای ظاهر و باطن است. ظاهر اعمال ما، همان شکلی است که همه می توانیم ببینیم، و باطن آن، نیّت و هدف ما از انجام آن است. مثلاً هر یک از نمازهای پنجگانه، شکلی ظاهری دارند که لازم است نماز را مطابق آن به ‏جای آورد. خم شدن در هنگام رکوع، به خاک افتادن در هنگام سجده، نشستن در هنگام تشهّد و ...، شکل ظاهری نماز است؛ امّا باطن نماز، نیّت نمازگزار است که باید «قُربَةً اِلَی اللهِ» باشد؛ یعنی برای نزدیک شدن به خدا. هرچند که ظاهر یک عمل باید درست باشد، و در غیر این ‏صورت، باطل خواهد بود، بدون داشتن باطن پاک و خالص نیز عملی مقبول خدا قرار نمی گیرد و در زندگی دنیا و آخرت انسان، اثر مثبتی نخواهد داشت. از این ‏رو قرآن کریم و پیشوایان دین، بر «اخلاص و پاک کردن عمل از هر گونه ریا و خودنمایی» تأکید فراوانی کرده اند. در روایتی نقل شده که شخصی از پیامبر اسلام پرسید: ای رسول خدا، ما اموالمان را [به فقرا] می دهیم تا نام نیکی به ‏دست آوریم. آیا پاداشی هم داریم؟ پیامبر فرمود: نه. او گفت: ای رسول خدا، اگر اموالمان را، هم برای به ‏دست آوردن نام نیک [به فقرا] بدهیم و هم برای پاداش الهی، آیا اجری خواهیم داشت؟ پیامبر فرمود: خدا فقط از کسی می پذیرد که کار خودش را برای او خالص کند؛ سپس آیه‏ ی مورد بحث را تلاوت فرمود: (اَلا لِله الدّینُ الخالِصُ) (آگاه باشید که تنها عبادت خالصانه برای خداست و نه عبادت های شرک آلود و ریاکارانه) . در حدیث دیگری از امام صادق می خوانیم که خدای بی همتا فرموده است: «هر کس در کارش شخص دیگری را با من شریک کند، از او نمی پذیرم، و تنها کاری را می پذیرم که برای من خالص شده باشد.» پس همه‏ ی ما باید دقّت کنیم که مبادا در عبادت هایمان، به‏ دست آوردنِ خشنودیِ انسان های ضعیفی همچون خود را مورد توجّه قرار داده، توجّه پروردگار مهربان هستی را از دست بدهیم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5796547622856558418.mp3
10.78M
🔸زمزم احکام 🔸سلسله احکام مربوط به حق الناس(جلسه‌ی دهم) 🔸کوتاه،مفید و مختصر 🔸توصیه موکد میشود این مباحث مربوط به حق الناس که خیلی مهم هم هست را گوش کنید تا با وظایف شرعی خود بیشتر و بهتر آشنا شویم(بسیار مهم و کاربردی) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍آیه ای برای وسعت روزی حجت الاسلام حاج صدر الدین حائری ـ از علمای شیراز ـ فرمودند: من کربلایی کاظم تویسرکانی را مکرر دیده بودم، وی علاوه بر این‌که همه قرآن را از حفظ داشت، می‌گفت: من به خواص و آثار قرآن نیز آگاهی دارم. لذا در همین زمینه، وی مطالبی را عنوان کرد که من آن‌ها را یادداشت کردم، ولی چون خطوط نوشته شده کم‌رنگ بود به اخوی ـ امام جمعه شیراز ـ دادم تا رونویسی کند، ولی متأسفانه نزد ایشان مفقود شد. آنچه از خواصّ آیات یاد دارم، آن است که ایشان می ‌فرمود: سوره مبارکه زلزال برای حصول خشوع مؤثّر است. و کسی که از نظر روزی در تنگی و مضیقه است، ششصد بار آیه شریفه «وَمَنْ یتَّقِ الله یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» را بخواند، خداوند فرج خواهد کرد. [1] [1]. روزنه ‌هایی از عالم غیب ؛ آیت الله محسن خرازی؛ ص 133. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd