⚠️طی یکی دوروز گذشته در رومهای مختلف کلابهاوس به وسع خودم درارتباط باابعاد مختلف این استعفا حضورداشته یاصحبت کردم امایکی ازتکان دهنده ترین وشاید مضحک ترین اتفاقی که همه شاهدآن بودند تبریک وخوشحالی یکی ابربدهکاران بانکی و مفسدین اقتصادی بابت رفتن دکتر عبدالملکی از وزارت_مردم بود!
✍🏻کامران فلاحتی
@jebhetse
📌 نشانگذاری اولین استعفا!
دکتر روحالله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص استعفا وزیر کار:
🔹️ تیم اقتصادی دولت رئیسی، به نفع یک جریان اقتصادی خاص، رو به تغییر است: جریان پایبند به آزادسازی قیمتها که در اولین گام، اثر خود را در بودجه امسال و سیاست حذف ارز ترجیحی گذاشت.
🔹️ آنقدری که در دولت، به افزایش چشمگیر حداقل دستمزد کارگران واکنش نشان داده شد، نسبت به سیاست شوک درمانی و گران شدن ارز، انتقاد نشد. یعنی پاشنه اقتصادی دولت، همچنان برمدار تداوم سیاستهای گذشته میچرخد.
🔹️ وزارت عظیمالجثهای همچون تعاون و کار و رفاه، محصول ادغامهای غلط گذشته، آنچنان مملو از صندلیهای رانتخیز است که تغییرش به این سادگی نیست. برنامه و جدیتّی برای درمان این ساختار فربه و شلخته نباشد، به صرف تغییر وزیر، اتفاق شگرفی نخواهد افتاد.
🔹️ تحول واقعی، محصول اصلاح ساختاری است و نه صرف لشکرکشی مدیریتی. در مسیر اصلاح ساختاری، باید به بدنه و نیروهای موجود، بیشترین اعتماد و اتکا صورتگیرد تا فضای مقاومت در مقابل تغییر، به فضای اشتیاق برای تحول تبدیل شود و نهایتا دست مدیران ناکارآمد و فاسد، توسط خود بدنه، رو شود.
🔹️ مدیران جوان حزباللهی، هنوز یاد نگرفتهاند به الگوی صددرصد انقلابی، یعنی به میدان آوردن ظرفیت مردمی تن دهند. بیش از نخبگان و خبرگان و اهل فن، به حلقه تنگ دورهمی خود اتکا میورزند.
🔹️ آنها قدرت نهفته در ظرفیت مردم را کشف نکردهاند. بدین ترتیب، در هنگامه خانه تکانی مدیریتها، انتخابهای خود را پشت دربهای بسته انجام میدهند و تبعاً راحتتر گفتارِ لابیها و سفارشات و مداخلات میشوند؛ در حالی که می توانند با به میدان آوردن ظرفیت جمعی نخبگانی و مردمی، از داخل و خارج دستگاه تحت امر، هم به سالمسازی مدیریت دست یابند و هم خود را در چنگ لابیهای خستهکننده محافل و مقامات، اسیر نکنند و هم بیجهت، به نیروهای تازه کار، عرصههای سخت را نسپارند.
🔹️ اقتصاد مقاومتی، با شعار و سمینار راه نمیافتد. تفکر میدانی میخواهد و نقشه راه میطلبد.
🔹️ در تشکیل دولت جوان حزباللهی، به معنای درست آن، اتفاق چندانی رخ نداده است.
@janjali10
⭕️ خبرهای جنجالی⭕️
#تحلیل_کوتاه
🔘 دنیای گفتمانها یا موشکها
🔻دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین در گفتگویی که با شبکه آمریکایی سیبیاس داشته، به صراحت اعلام کرده که تصمیم ۲۸ سال پیش اوکراین در کنار گذاشتن سلاح هستهای اشتباه بوده است.
♨️ این اعتراف دیرهنگام خط بطلان پررنگی بر این ادعااست که دنیای فردا دنیای گفتمانهاست، نه دنیای موشکها.
💢 اسلام سیاسی به ما آموخته است که امنیت فقط با گفتمان به دست نمیآید بلکه علاوه بر گفتمان باید آنقدر قوی شد که زورگویان بینالمللی جرأت جسارت به جامعه اسلامی را نداشته باشند.
♨️ وأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ
🖋 #حسین_حیدری
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
#چار_چوب
🔘 در جنگ بیامان جبهه حق و باطل هیأتها کجا قرار دارند
🔻بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از مداحان اهل بیت علیهم السلام
❇️ جهاد در دورههای مختلف، عرصههای گوناگونی همچون جهاد نظامی، علمی و فعالیت و خدمت اجتماعی دارد. به عنوان نمونه خدمت اجتماعی به مردم در شرایطی که دشمن با ایجاد فشار اقتصادی سعی در قرار دادن آنها در مقابل نظام اسلامی دارد، جهادی ارزشمند است.
❇️ با توجه به تحرک وسیع دشمنان ملت ایران برای وارونهسازی افکار و تخریب ایمان و باورهای مردم بوسیله انبوه رسانهها و با استفاده از هزاران متخصص هنر و رسانه و پشتیبانیهای هنگفت مالی و امنیتی، مهمترین عرصه جهاد، عرصه «تبیین و روشنگری» است
❇️ در مقابل این حرکت شیطانی، هیئتها باید از خود سؤال کنند که در جنگ بیامان جبهه حق و باطل و تقابل روایت دروغ و حقیقت در کجا قرار دارند و چگونه آرمانها و مبانی اصلی انقلاب را گسترش میدهند.
🎤امام خامنهای؛ ۰۳؛۱۱؛۱۴۰۰
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
#تحلیل_کوتاه
🔘 نظریهپردازیهای نظاممند برای نظام اسلامی
❇️یکی از مهمترین وظایف انقلابی حوزههای علمیه این است که با عنایت به فقه سنتی، مسائل مستحدثه را به صورت عالمانه مورد توجه قرار داده و در عرصههای مختلف برای نظام اسلامی نظریه پردازی نمایند.
❇️ مقام معظم رهبری فرمودهاند « نظریهپردازی سیاسی و نظریهپردازی در همۀ جریانهای ادارۀ یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی به عهدۀ علمای دین است. آن کسانی میتوانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند.»( ۱۳۸۹؛۰۷؛۲۹)
❇️ اگر روحانیت نسبت به مسائل نظام اسلامی سایهنشین باشد، نه تنها نظام اسلامی ضربه خواهد خورد بلکه خود حوزه نیز در سراشیبی انزوا قرار خواهد گرفت.
❇️ بر همین اساس اقدام مرکز مدیریت حوزههای علمیه در خصوص سامان دادن به برخی نیازمندیهای نظام اسلامی در قالب سلسله دروس خارج با موضوعات فقه نظام سیاسی، فقه رمزارز، مکتب و نظام اقتصادی اسلام، فقه فضای مجازی، فقه روابط بینالملل و سیاست خارجی و ... اقدام بسیار مبارکی محسوب میشود.
❇️ بدون تردید فضلای حوزوی با نگاهی عالمانه به چنین موضوعاتی خواهند توانست علاوه بر پاسخگویی به نیازهای کشور و پویا نمودن نظام اسلامی، در مقابل نظامهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مطرح دنیا، نظر اسلام را به بهترین نحو ارائه نمایند.
🖋 #حسین_حیدری
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
💠 هیات یاوران نور برگزار می کند:
✅ مناسبت : جلسه هفتگی
☑️ ویژه : برادران
✔️ سخنران دینی : استاد سراجیان
◀️ تحلیل مسائل سیاسی :
استاد محمد اکبری
✅ با نوای : مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
⬅️ زمان برگزاری :
چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
از نماز جماعت مغرب و عشاء
◀️ پذیرایی: چای
🏠 مکان :
حسینیه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
✨ آدرس :
شهرري خ.ش.غیوری مقابل باغ ظهیر پ۲۳۵
🔰 گروه فرهنگی هیئت یاوران نور
🆔️Telegram:@yavaran_noor135
🆔 Soroush: @yavaran_313
🆔 Soroush: @yavaran_noor135
🆔 eitaa: @yavarannoor_110
♨️ واکنش استاد خسروپناه به اظهارات رییس جامعه جراحان ایران درباره «قطع ید سارق»
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻 جناب دکتر ایرج فاضل رییس جامعه جراحان ایران، امروز نامه جنابعالی به رییس محترم جمهور و رونوشت آن به رییس محترم قوه قضاییه را دیدم و بسیار متعجب شدم که چگونه یک شخص غیر متخصص در مسایل فقهی و اسلامی به راحتی فتوای شرعی می دهد و قطع ید سارق را موجب وهن اسلام می شمارد و قیاس تمثیلی غیرمنطقی را با نظر امام راحل ارایه می کند و توصیه به تعطیلی حکم الهی و نص قرآن می دهد.
❇️ جناب دکتر فاضل آیا صراحت آیه شریفه قرآن را ندیده اید که می فرماید: «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» «دستان(چهار انگشت) ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥِ ﺩﺯﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﺳﺰﺍی ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ، ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻴﺪ. ﺧﺪﺍ ﺷﻜﺴﺖﻧﺎﭘﺬﻳﺮِ و حکیم است.»
⁉️ آیا ده ها روایت صحیح در حکم مجازات سارقان را نشنیده اید؟
⁉️ آیا حکم خداوند متعال را غیر حکیمانه می دانید؟
⁉️ آیا بدون تحقیق، اجرای حکم الهی را وهن اسلام می شمارید و رأی خود را حکیمانه تر از آیه قرآن می شمارید؟
❇️ آری در تزاحم احکام، اهم بر مهم مقدم می شود و حکم مهم به صورت موقت، تعطیل می گردد؛ اما در امور تخصصی و اجتماعی، باید اول با کار دقیق کارشناسی اهم و مهم را درک کرد و بعد فقیه حاکم با شأن ولایتش و با حکم ولایی به تعطیلی موقت حکم مهم اجتماعی می پردازد.
❇️ نکته دیگر اینکه حکم حد سارق، در شرایط خاصی اجرایی می شود که فقیهان به تفصیل در کتابهای تخصصی فقه تبیین کرده اند و مجال آن در این مختصر نگنجد.
❇️ بی شک، شما به عنوان پزشک متدین، منکر حکم ضروری الهی نبوده و قصد خیر داشتید؛ لکن توصیه خیرخواهانه شما با موازین فقهی و حکم حکیمانه الهی ناسازگار است.
❇️ اجازه بدهید به شما که سالها سکان دار مدیریت پزشکی کشور بوده و هستید عرض کنم آنچه وهن اسلام و حکومت اسلامی را به دنبال دارد؛ تعطیلی احکام اسلام و عمل نکردن به حکمرانی اسلامی در عرصه های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و سلامت و تربیت و تساهل بیش از حد در میدان دادن به اختاپوس ها و مافیای ظالمانه ای است که خون مردم را با افزایش قیمت دارو و مسکن و غیره می مکند.
❇️ آری اینها وهن اسلام است که با سکوتمان، درد محرومان و مستضعفان را افزون ساختیم؛ نه اجرای احکام حکیمانه الهی.
❇️ اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله.
والسلام علی من اتبع الهدی
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۲۹ خرداد ۱۴۰۱
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
مرحوم آیت اللّه میرزا احمدسیبویه:
چهل یا پنجاه روز مانده به محرم، بروید کار کنید با خودتان، روحتان را صیقل بدهید. برویم یاد بگیریم چطور کفش جفت کنیم.
چطور چای بریزیم.
چطور آشپزی کنیم.
چطور سینه بزنیم.
چطور گریه کنیم.
چطور سیاهی بزنیم. آقا جان...
حمالی بیاموزیم.
من قبل از هر چیزی حمال اربابم حضرت اباعبدالله الحسین صلوات الله علیه
هستم.
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
اکثر مسوولان هیاتهای مذهبی، با سنجش بازخورد کارشان بیگانه اند.
💠 هیات یاوران نور برگزار می کند:
✅ مناسبت : جلسه هفتگی
☑️ ویژه : برادران
✔️ سخنران دینی : .......
◀️ تحلیل مسائل سیاسی :
استاد محمد اکبری
✅ با نوای : مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
⬅️ زمان برگزاری :
چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
از نماز جماعت مغرب و عشاء
◀️ پذیرایی: شربت
🏠 مکان :
حسینیه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
✨ آدرس :
شهرري خ.ش.غیوری مقابل باغ ظهیر پ۲۳۵
🔰 گروه فرهنگی هیئت یاوران نور
🆔️Telegram:@yavaran_noor135
🆔 Soroush: @yavaran_313
🆔 Soroush: @yavaran_noor135
🆔 eitaa: @yavarannoor_110
⭕️رهبر انقلاب:
🔹تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها بهکار نمیافتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است... فَاِنَّما عَلَیکَ البَلاغ؛ به پیغمبر خدا میگوید وظیفهی تو رساندن است، حرف را باید برسانی. باید تبیین کنید؛ حرفهایتان را، نظراتتان را بگویید؛ در مسائل مهمّ کشور؛ در مسئلهی اقتصاد مقاومتی تبیین کنید، در مسئلهی پیشرفت علمی - اینها مسائل مهمّ کشور است - در مسئلهی ارتباط با آمریکا [تبیین کنید]؛ برای خیلیها روشن نیست... مسئلهی سبک زندگی اسلامی ایرانی که ما مطرح کردیم، خب این درخور بررسی است، این را تبیین کنید، هم خودتان عملاً و هم تبیینی. مسئلهی فرهنگ، یکی از مسائل مهم است، این را #تبیین کنید. ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
@qannas
⭕️اعتراض روحانی بصیر یزدی به ندای حمایت از باغیان انقلاب
🔹 شب گذشته در مسجد حضیره یزد، آقای مسیح مهاجری طی سخنانی از فتنه گران و باغیان بر انقلاب حمایت کرد. حاج آقای احسان زاده که از فعالین فرهنگی استان یزد است صبر کرد تا سخنرانی وی تمام شود. وی در پایان سخنرانی، خطاب به آقای مهاجری گفت بنده سوال دارم.
🔷 آقای مهاجری مانند سیره آقای هاشمی، حاضر به پاسخگویی نشده و از جایگاه پایین آمدند. گفتگوی چالشیای بین حاج آقای احسان زاده و این #حامی_فتنه شکل گرفت...
🔹حاج آقای احسان زاده، ضمن بیان دهها نکته دقیق و انقلابی، در اعتراض به غلبه جریان فتنه بر مسجد حظیره، این مسجد را مسجد ضرار لقب داد.
🔷حالا رسانه های جریان اصلاحات در یزد از جمله پیج خانم عامری با تقطیع این بخش از جملات آقای احسان زاده در پی القای آنند که اولا وی سخنرانی آقای مهاجری را قطع کرده و ثانیا به مسجد توهین کرده است❗️
🔹 شانتاژ رسانه ای حامیان فتنه مهم نیست؛ حضور به موقع این روحانی بصیر و شجاع در صحنه تطهیر فتنه گران و باغیان خیانتکار، نشان داد که به موازات حضور عناصر حامی فتنه، نفس های شهید صدوقی و روح انقلاب هنوز در یزد جریان دارد.
@qannas
💠 هیات یاوران نور برگزار می کند:
✅ مناسبت : جلسه هفتگی
☑️ ویژه : برادران
✔️ سخنران دینی : حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا جمشیدی
◀️ تحلیل مسائل سیاسی :
استاد محمد اکبری
✅ با نوای : مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
⬅️ زمان برگزاری :
چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
از نماز جماعت مغرب و عشاء
🏠 مکان :
حسینیه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
✨ آدرس :
شهرري خ.ش.غیوری مقابل باغ ظهیر پ۲۳۵
🔰 گروه فرهنگی هیئت یاوران نور
🆔️Telegram:@yavaran_noor135
🆔 Soroush: @yavaran_313
🆔 Soroush: @yavaran_noor135
🆔 eitaa: @yavarannoor_110
🔴️تهران میزبان سفره جشن ۱۰ کیلومتری عید غدیر/ اعلام آمادگی گروه های مردمی از کشورهای عراق و افغانستان
🔹ساسان زارع، سخنگوی ستاد مردمی جشن غدیر از برپایی سفره ۱۰ کیلومتری جشن بزرگ عید غدیر در تهران خبر داد و گفت: طبق برنامهریزی ها و مجوزهای اخذ شده، قرار بر این است که این مهمانی عصر روز غدیر از ساعت ۱۸ تا ۲۲ حدفاصل چهارراه ولیعصر(عج) تهران تا چهارراه پارک وی برگزار شود.
🔸گفتنی است، پویش مهمونی ۱۰کیلومتری تنها به صورت میدانی اجرا نخواهد شد، بلکه مخاطبان و شرکت کنندگان محترم میتوانند از طریق فضای مجازی هم روایتگر این رویداد بزرگ باشند.
🔸فقط کافی است حضور خود و خانواده محترم در جشن بزرگ عید غدیر را به صورت تصویری یا عکس ثبت نموده و با انتشار در صفحات شخصی خود با درج هشتگ #به_عشق_علی و #مهمونی_۱۰_کیلومتری منتشر کنند و یا با مراجعه به صفحه اصلی تلوبیون در بخش پویش به عشق علی، محتوای خود را بارگذاری نمایند تا دیگر هموطنان عزیز هم از دیدن این تصاویر بهره مند شوند.
🔸ضمنا به پربازدیدترین ویدئو یا عکس ها در تلوبیون جوایز نفیس و به یادماندنی اهدا خواهد شد.
.
.
گزیده ی خبرها در همه پیامرسانها👇
@gozideyekhabarha
#غدیر یعنی:
کسانیکه عقب ماندهاند برسند،
و کسانیکه جلو رفتهاند برگردند.
#غدیر یعنی با ولایت حرکتکردن
عاشورا نتیجه از یاد بردن غدیر
است.
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh2 🔜 #پدرفتنه
*👈چقدر به هم نزديک و مربوطند:*
*✅«قربان»،*
*✅«غدير»،*
*✅«عاشورا»*
*🔸«قربان»: تعريف عهد الهى*
*🔸«غدير»: اعلام عهد الهى*
*🔸«عاشورا»: امتحان عهد الهى*
*👈چقدر آمار قبولى پايين است!!*
*⬅️نه فهميدند، عهد چيست؟!*
*⬅️نه فهميدند، عهد با كيست؟!*
*⬅️نه فهميدند، عهد را چگونه بايد پاس داشت؟!*
*👈خدایا*
*⬅️ما را بر عهدمان با امام زمانمان عج استوارساز تا مرگمان،"مرگ جاهلی" نباشد.*
🛑🛑🛑🛑🛑
💠 هیات یاوران نور برگزار می کند:
✅ مناسبت : جلسه هفتگی
☑️ ویژه : برادران
✔️ سخنران دینی : حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا رزاقی
◀️ تحلیل مسائل سیاسی :
استاد محمد اکبری
✅ با نوای : مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
⬅️ زمان برگزاری :
چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
از نماز جماعت مغرب و عشاء
🏠 مکان :
حسینیه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
✨ آدرس :
شهرري خ.ش.غیوری مقابل باغ ظهیر پ۲۳۵
🔰 گروه فرهنگی هیئت یاوران نور
🆔 Telegram:@yavaran_noor135
🆔 Soroush: @yavaran_313
🆔 Soroush: @yavaran_noor135
🆔 eitaa: @yavarannoor_110
چرا هاشمی و روحانی مخالف اجرای مراسم برائت از مشرکین بودند؟
سالهاست مقامات سعودی که خود را بهعنوان خادم حرمین شریفین جا میزنند، در پی آناند تا از فریضه حج، چهرهای منفعل و غیرسیاسی و حداکثر در حد و اندازه یک عبادت دستهجمعی ارائه کنند. این خلاف آن چیزی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که «حج یک کار سیاسی و عیناً تکلیف دینی است».
در این گزارش، ضمن تبیین وجوب برائت از مشرکین به اجمال به برخی از نظرات سیاسی داخلی و خارجی مخالف با این فریضه مهم اشاره شده است:
مأموریت ویژه امیرالمؤمنین برای ابلاغ آیات سوره برائت به مشرکین
آیات سوره برائت در پایان سال نهم، نازل و پیامبر (ص) از سوی خداوند مأمور شد در ذیالحجه همان سال هنگام اجتماع مشرکان در مکه، آیات را به آنان ابلاغ کند[1]. پیامبر به همین مناسبت ابتدا ابوبکر را به سوی مردم مکه فرستاد، اما پس از آن، ایشان امام علی (ع) را فراخواندند و از ایشان خواستند به سوی ابوبکر رفته و نوشته را از او بگیرد و خود به سوی مردم مکه بروند. امام علی (ع) نیز در جُحفه به ابوبکر رسیدند و نوشته را از او گرفتند. وقتی ابوبکر نزد رسول (ص) بازگشت، حضرت به او گفتند، علت این کار پیام جبرئیل بود که از من خواست: [پیام] از جانب تو را جز خودت یا مردی از [خاندان] تو نمیرساند[2].
امیرالمؤمنین (ع)، در روز حج اکبر (قربان یا عرفه)، با صدای بلند آیات سوره برائت را خواندند و اینگونه از مشرکین و منافقین برائت جستند. به گونهای که این واقعه به گوش قبایل مختلف مشرکین برسد. این واقعه در تاریخ اسلام نقش تعیین کننده داشت و زمینه گسترش اسلام و عقب نشینی سرکشان را فراهم ساخت. به دنبال این هشدار هیئتهای نمایندگی عرب (وفود) یکی پس از دیگری رهسپار مدینه شدند و با پیامبر به مذاکره پرداختند و موجودیت اسلام را باور کردند[3].
اعلان برائت از مشرکان از ارکان توحیدی و واجبات سیاسی
مرحوم علامه طباطبایی و آیتالله مکارم شیرازی، در ذیل تفسیر آیات 3 و 4 سوره برائت معتقدند که برائت آمده در این آیات، برائت از مشرکین است. این برائت قرار است به منزله اتمام حجتی با مشرکین و منافقین باشد تا آسودگی و امنیت خود را از دست دهند. البته به تعبیر دیگر این اعلان برائت، پیامی برای توبه مشرکین و منافقین است و انذار از شکست حتمی آنان است[4].
امام خمینی (ره) نیز میفرمایند: «اعلان برائت از مشرکان از ارکان توحیدی و واجبات سیاسی حج است». ایشان معتقدند که اعلان برائت مسئله کهنه شدنی نیست، چراکه در طول تاریخ همیشه مشرکین بودهاند و خط آنها تا پیکار پیروزی بخش ظهور ادامه خواهد یافت، ما در شرایطی قرار داریم که مشرکین از هر جهت به ما فشار میآورند و وضعیت مشابهی با جامعه مدنی رسولالله (ص) پیدا کردهایم و این که اعلان برائت تنها یک امر سیاسی نیست، کما اینکه سیاست از دین جدا نیست، بلکه یک امر توحیدی است و تجدید میثاقی با خدا در مقابل دشمنان اوست[5] (صحیفه امام، ج 20، صص. 311 - 347).
نگاه رهبر معظم انقلاب درباره حج بیبرائت
رهبر معظم انقلاب معتقدند که حج یک کار سیاسی است که عیناً یک عمل دینی به حساب میآید[6]. از منظر ایشان، «حجّ همراه با برائت، حجّ همراه با تفاهم با مسلمین، حجّی که مظهر «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» و «رُحَماءُ بَینَهُم» است[7]» در واقع از دید ایشان «جدالی که در برائت هست، جدال با شرک است، جدال با کفر است؛ این جزو اساسیترین خطوط حیات اسلامی است[8]». امام خمینی (ره) نیز معتقدند که ما در اسلام حج بدون برائت نداریم و در این خصوص میفرمایند: «مسلّم حجِ بی روح و بی تحرک و قیام، حج بی برائت، حج بی وحدت و حجی که از آن هدم کفر و شرک بر نیاید، حج نیست. خلاصه، همهٔ مسلمانان باید در تجدید حیات حج و قرآن کریم و بازگرداندن این دو به صحنههای زندگیشان کوشش کنند؛ و محققان متعهد اسلام با ارائهٔ تفسیرهای صحیح و واقعی از فلسفهٔ حج همهٔ بافتهها و تافتههای خرافاتی علمای درباری را به دریا بریزند (صحیفه امام، ج 21، ص.78)».
نامه رهبر انقلاب به مرحوم ریشهری
رهبر معظم انقلاب در نامه به آقای محمد محمدی ریشهری، سرپرست سابق حجاج ایرانی، خاطرنشان کردند که: «حرکت تلخ و غیرمسئولانه و غیرمنطقی دولت سعودی در جلوگیری از آئین برائت حجاج محترم در مکه مکرمه (زادها الله شرفا) مایه تعجب و تأسف شد ... [و] اینجانب ضمن استنکار شدید این حرکت غیر اسلامی، اعلام میدارم که حق ملت ایران در اقامهٔ مراسم برائت در حج محفوظ است و کسی حق جلوگیری از آن را ندارد» (بیانات رهبری: 7/3/1372)[9].
چرا سعودیها از برائت مشرکین ناراحت میشوند؟
سعودیها بارها در اجرای مراسم برائت از مشرکین اختلال ایجاد کرده بودند و حتی در سال 1366، این مراسم را به خاک و خون کشیدند و تلاش کردند تا نظرات همپیمانان و حامیان خود را اجرا کنند. حتی امیر عبدالله در مذاکره خود با هاشمی رفسنجانی که د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پاسخ زیبای آیت الله قرائتی به یک سنیوهابی که از او پرسیده بود چرا شیعه هستی.
🌍 #انتشار_حداکثری_با_شما
🌐 به دیـــــــده بــــــان بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/691208313Ce043051afa
لطفاً #جدی بگیرید!
حجتالاسلام میرزامحمدی:
هیئتهای عزاداری به این زودی به #استقبال_محرم نروند. اجازه دهید در ایام بین عید قربان و #عید_غدیر مردم زیباییها و حلاوت شادی برای ولایت و امامت را بچشند. بعد از ایام مباهله فرصت برای برپایی خیمههای عزا و سیاهپوشی هست.
┄┅❅📀🖥📀❅┅┅
🖼#عکس_نوشت|نقطه عطف تبیین
💠 دوره امام باقر و فرزند بزرگوار ایشان امام صادق را میتوان نقطه عطف تاریخ تشیع در تبیین معارف دینی دانست. امام باقر با توجه به شرایط و نیاز فرهنگی دوره خود، در راستای حفظ و صیانت از دین اسلام و احیا و گسترش معارف اسلامی، سه هدف عمده را پیگیری کردند
💠 اول آنکه به تبیین و گسترش معارف اسلامی و تصحیحی اشتباهات پرداختند؛ دوم اینکه با تربیت شاگردانی برجسته، به گسترش و حفظ این معارف الهی پرداختند؛ و در نهایت آنکه، با تعالیم گسترده و ارزشمند خود در علوم مختلف اسلامی، زمینه ساز گسترش فعالیتهای علمی و فرهنگی امام صادق(ع) شدند.
📖برگرفته از کتاب شکافنده دانش امام محمدباقر (ع)، نوشته رسول جزینی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
♦️هجرت های تمدن ساز (شهر ساز)
از ابراهیم(ع) تا امام حسین(ع)
▫️به مناسبت آغاز حرکت امام حسین(ع) از مکه به سمت کوفه
✍️امیر ایوب
🔻تمدن در طول تاریخ بشری، همیشه حاوی دو پدیده ی مهم و مشتکل از دو پدیده مهم بوده، شهر و سفر
1⃣ مدنّیت و شهر نشینی جوهر تمدن سازی و لب هر تمدن شهرهای آن است. شهر که مادر تمدن است در نظر غربی وقتی شکل میگیرد که کنار رود ( انگیزه کشاورزی) یا کنار جاده(انگیزه تجاری) قرار داشته باشد. اما در تلقی اسلامی شهر های مهم وجوده داشته که تمدن سازی اسلامی را به جلو پرتاب کرده(جهش داده) و هر دو ابتداً به علت تقدس مکان(شَرَفُ المكانِ بالمكينِ) و وجود آرامگاه، عبادتگاه، بارگاه مطهر و مسجد بوده شکل گرفتند.
2⃣سفر نیز پدیده ای که در اغلب تمدن ها وجود داشته هجرت موسی(ع) از مصر به سمت فلسطین، سفرِ انگلیسی ها به مستمعره های جدید، امریکا و استرالیا نمونه بارز آن اند.
✳️هجرت اول
💢به گفته علامه البدری(از محققین برجسته در عراق) سفر حضرت ابراهیم(ع) مستقیماً از بین النهرین و عراق امروزی به مکه بوده. محل حیات و حتی تولد حضرت ابراهیم(ع) به گفته ایشون غرب فرات و محدوده ی نجف، کربلا و حله ی امروزی بوده است.(پیوست 1)
⭕️در تورات های آرامی و اکدی آمده است که حضرت ابراهیم(ع) بعد از عدم هدایت مردم بین النهرین و شکست دعوتش، بین النهرین که آن روز از تمدن های عظیم بشری بود را "طلاق" داد، لفظی که ابداً در تورات عبریِ موجود و تحریف شده، وجود ندارد.
💢به همین دلیل حضرت ابراهیم مستقیماً از فرات غربی به مکه هجرت کرد که در مسیر، حضرت لوط که همراه او بود به اردن منتقل شد. به دلیل طلاق دادن سرزمین بین النهرین و بازنگشتن به آن، محیطی که حائل بین مسکن جدید حضرت ابراهیم(ع) و خانواده اش بود(مکه) با بین النهرین را حجاز(حاجز) به معنای مرز، حد و حجاب نامیدند.
💢سفر حضرت ابراهیم(ع) به مکه و ترمیمِ بیت الله الحرام تمدن ساز بود چون به گفته قرآن اصلا آن مکان، محلی قابل زندگی و حیات و سکونت نبود(رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ )
🔻در واقع حضرت ابراهیم(ع) دعایی برای شهر سازی و تمدن سازی کرد که به قول علامه جوادی آملی(تفسیر تسنیم_سوره بقره) دعای حضرت ابراهیم دو دعا بود نه یک دعا(إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنً ) یعنی یک دعا این بود که این مکان را بلد و شهر قرار بده و دعا دوم این بود که اینجا را امن قرار بده.
⭕️مکه به تبع ترمیم کعبه توسط حضرت ابراهیم(ع) مرکز تمدن اسلامی و محل سکونت جدید فرزندان حضرت ابراهیم(ع) شد که قبل از آن در بین النهرین می زیستند.
✳️هجرت دوم
💢تا چند هزار سال بعد از شهر سازی حضرت ابراهیم(ع) مکه محل اصلی توحید و تدین و تمدن اسلامی بود تا اینکه نبی مکرم اسلام در مکه آغاز به حرکت کرد و مبعوث شد.
🔻هجرت از مکه به یثرب و شهرسازی نبی اسلام حول مسجد در مدینه النبی، شهر دیگری را مبتنی بر تلقی اسلامی بنا نهاد که نمونه ای متکامل از تمدن سازی اسلامی است.
💢با عبور سریع از تاریخ بعد از نبی، وقت که به عصر امام حسین(ع) میرسیم سفر این حضرت دقیقاً سیر معکوس سفر حضرت ابراهیم از بین النهرین به مکه است، به این دلیل که اولین پشت کنندگان به قیام امام حسین(ع) اهالی مدینه بودند که امام مجبور به هجرت به سمت مکه شد و اتفاقاً اولین عذاب الهی به دلیل پشت کردن به ولایت را مردم مدینه با حمله ی یزید چشیدند همان طور که در نامه امام حسین(ع) به بنی هاشم هنگام خروجش از مدینه این امر پیش بینی شد
( فَاِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بی مِنْکُمْ اُسْتُشْهِدَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغْ مَبْلَغَ الْفَتْحِ وَ السَّلام)
⭕️هجرت امام حسین(ع) به کربلا و به نوعی "طلاق" دادن مدینه موجب شد منطقه غرب فرات و کربلا جزو اصلی ترین پایگاه های تشیع در جهان شود جدا از شهر هایی مثل نجف و بغداد(در شمال کربلا) فقط شهر حله(پایتخت تمدن بابل) که چهل کیلومتری شمال کربلا واقع است شاهد حضور 18 زعیم شیعه امثال علامه حلی بوده که هر کدام جریانات سیاسی، علمی، فقهی و فرهنگی را بنیان نهادند.
✅فلذا
🔰دو هجرت حضرت ابراهیم(ع) از غرب فرات به محدوده ی مکه و مدینه و بازگشت امام حسین(ع) از مدینه به کربلا، دو محدوده، منطقه و شهر را بنا کردند که جزو پیشرانان تمدن اسلامی و ملک طلق اهل حق شدند.
📎پیوست 1:
https://www.youtube.com/watch?v=z5v5LUZDQcc