☀️4) الف. از امام صادق ع روایت شده است:
هیچ مطلبی نیست که دو نفر در آن اختلاف پیدا کنند مگر اینکه در کتاب خدا اصلی برای آن هست؛ ولیکن عقول بزرگان هم بدان قد نمی دهد!
☀️ب. و نیز در نامهای که در پاسخ برخی از شیعیان نوشته بودند فرمودند:
و اما اینکه درباره قرآن سوال کردی؛ آن هم از امور خطیر ذوابعادی بود که در آن وارد شدهای؛ و مطلب آن گونه که گفته بودی نیست؛ و آنچه در این زمینه شنیدهای غیر از آن تلقی و برداشتی است که به ذهنت خطور کرده است:
همانا قرآن حکایتهایی است برای کسانی که میدانند و نه غیر آنان؛ و نیز برای کسانی که حق تلاوت آن را انجام میدهند؛
و آنان کسانیاند که بدان ایمان میآورند و آن را میشناسند؛
اما غیرآنها، فهم قرآن چقدر بر آنان دشوار است و چقدر از آنجایی که دلهایشان بدان سو میرود دور است؛
☀️و به همین جهت است که رسول الله ص فرمودند: هیچ چیزی به اندازه تفسیر قرآن، از عقول بزرگان دور نیست!
و در این وادی است که خلایق همگی حیران شدند، مگر کسی که خدا بخواهد؛
و همانا خداوند با کور کردن آنان [از درک مراد عمیق قرآن] ،
خواسته است که به سوی دری که او قرار داده و به سوی صراط او بروند [= از صراطی که او معلوم کرده به سراغ فهم قرآن بروند] و اینکه او را بپرستند؛ و در [فهم] سخنش، نهایتِ کارشان را اطاعت از کسانی قرار دهند که قائم به کتاب اویند و از امر او سخن میگویند؛
و خواسته است که خلایق آنچه از قرآن را که بدان نیاز دارند، توسط آنان - و نه از جانب خودشان - به سخن درآورند؛
سپس این آیه را تلاوت فرمود «اگر آن را به رسول خدا و اولیالامرشان بازمىگرداندند به يقين كسانى از آنان كه اهل تحقيقاند، به حقيقت آن پى مىبردند» (نساء/83)؛
اما غیر آنان، نه ابدا آن را بدانند و نه چنین چیزی یافت شود؛
و تو قبلا دانستی که نمیشود که همه خلایق اولی الامر [= والیان امور] باشند، چرا که در این صورت کسی نمیماند که بخواهند امر را در مورد او پیاده کنند و امر و نهی خدا را به او برسانند؛ پس خداوند آن والیان را افراد خاصی قرار داد تا کسی که چنین اختصاصی نیافته، بدانان اقتدا کند؛
پس این را بفهم ان شاء الله؛
و هشدار و هشدار که مبادا قرآن را بر اساس نظر شخصیات تلاوت کنی که همانا مردم در علم بدان همسان نیستند آن گونه که در سایر امورشان مشترک و همسانند؛
و بر آن و بر تاویل آن توانا نیستند، مگر از حد آن، و از دری که خداوند برایش قرار داده است؛
پس ان شاء الله این را بفهم و مطلب را از جای خودش دنبال کن تا ان شاء الله آن را بیابی.
📚المحاسن، ج1، ص268
متن حدیث 👈
https://eitaa.com/yekaye/1022
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «تَنْزيلَ الْعَزيزِ الرَّحيمِ»
🔹قرآن «نازل شده» است؛ یعنی یک حقیقت متعالی در ماوراء دارد که هرچه دارد از آنجا فرو آمده است؛
آن هم نازل شده از محضر خداوند عزیز و رحیم.
🔹چون فرستندهاش عزیز و شکستناپذیر است، قرآن چنان متقن است که هیچکس نمیتواند در آن نقصی بیابد و بر آن غلبه کند؛
و
🔹چون فرستندهاش رحیم و دارای رحمتی همیشگی است، تا ابد برای انسانها رحمت به ارمغان میآورد.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
6⃣ «تَنْزيلَ الْعَزيزِ الرَّحيمِ»
سرچشمهى نزول قرآن، قدرت و رحمت است و كسى كه به آن تمسك كند به عزّت و رحمت مىرسد.
📚(تفسير نور، ج9، ص522)
@yekaye
753) 🌺 لتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُونَ 🌺
💐ترجمه
تا انذار دهی قومی را که به پدرانشان انذار داده شد، چرا که آنان غافلاناند.
یا
تا انذار دهی قومی را که به پدرانشان انذار داده نشد؛ از این رو، آنان غافلاناند.
سوره یس (36) آیه6
1397/3/1
6 رمضان 1439
@yekAaye
☀️ 1) ابوبصیر میگوید:
از امام صادق ع سوال کردم درباره این سخن خداوند که میفرماید: «لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُونَ» (یس/6)
فرمود: تا قومی را که تو در میان آنها هستی انذار دهی همان گونه که به پدرانشان انذار داده شد، چرا که آنان غافلاند از خدا و از رسول او و از وعیدهایش [= وعدههای عذابش] .
📚الكافي، ج1، ص432؛ تأويل الآيات الظاهرة، ص476
ادامه این روایت در جلسه بعد خواهد آمد. ان شاء الله
https://eitaa.com/yekaye/1040
☀️2) از امام صادق ع روایت شده است که امیرالمومنین ع فرمودند:
همانا خداوند تبارک و تعالی هنگامی که حضرت محمد ص را مبعوث فرمود، در ابتدای کارش به او دستور داد که تنها به دعوت کردن بسنده کند و بر او نازل فرمود: «ای پیامبر! بدرستی که ما فرستادیم تو را شاهد و بشارتبخش و انذاردهنده؛ و دعوتکنندهای به سوی خدا – البته به اذن او – و چراغی فروزان؛ و به مومنین بشارت بده که همانا برایشان از جانب خداوند فضل و رحمتی بزرگ است؛ و از کافران و منافقان اطاعت مکن و اذیت آنها را رها کن و بر خدا توکل نما و وکیل شدن خدا کافی است.» (احزاب/۴۵-۴۸) پس خداوند او را تنها به دعوت مامور کرد و به او دستور داد که به آنها آزاری نرساند [= با آنها به جنگ و مبارزه اقدام نکند]
اما همین که آنان تصمیم گرفتند که شبانه ایشان را به قتل رسانند، به او دستور هجرت داد و مبارزه را بر او واجب کرد، و فرمود «به کسانی که مورد قتل و کشتار قرار گرفتند اذن داده شد بدین سبب که مورد ظلم واقع شده بودند و همانا خداوند بر یاری آنها تواناست.» (حج/۳۹) …
📚بحار الأنوار، ج۱۹، ص۱۷۶؛ وسائل الشيعة، ج۱۵، ص85
https://eitaa.com/yekaye/1041
3) ☀️ الف. از امام صادق ع روایت شده است:
همانا خداوند عز و جل با مردم بر اساس آنچه بدانها داده و به آنها شناسانده احتجاج میکند.
☀️ب. و همچنین از ایشان ع روایت شده است:
در مورد آنچه که خداوند علمش را از بندگان پوشیده داشته، از آنان رفع تکلیف شده است.
📚التوحيد (للصدوق)، ص411 و 413
https://eitaa.com/yekaye/1042