🔹فَبَشِّرْهُ = فـ + بَشِّر + ه
قبلا بیان شد که
▪️ماده «بشر» را در اصل به معنای «ظهور چیزی همراه با حُسن و جمال» دانستهاند که از این ماده «بشرة» به معنای ظاهر پوست انسان (که نمایان است) معروف است؛
▪️ «بشیر» هم در اصل به معنای «خوشسیما» بوده است،
▪️و وقتی «بشارت» در مقابل «انذار» به کار میرود، دلالت بر خبر خوش دادن (در مقابل بیم دادن) دارد.
▪️البته قبلا توضیح داده شد که از نظر برخی، اصل این ماده، همین پوست ظاهری است و «بشارت» (= مژده دادن) را هم از این جهت بشارت گفتهاند که موجب انبساط در چهره (پوست صورت) شخص میشود.
🔖جلسه 534 http://yekaye.ir/al-ahzab-33-45/
@yekaye
🔹بِمَغْفِرَةٍ
قبلا بیان شد که
▪️ماده «غفر» در اصل در معنای «پوشاندن» به کار میرود چنانکه به پوششی که زیر کلاهخود بر سر میگذاشتهاند «مِغفَر» گویند و برخی گفتهاند معنای اصلیاش «محو کردن اثر شیء» است.
▪️در تفاوت «عفو» و «مغفرت» گفته شده که در عفو، شخص از مذمت و عذاب کردن منصرف میشود، و لذا در مورد انسانهای عادی هم «عفو کردن و طلب عفو» به کار برده میشود؛ اما در مغفرت، گناه شخص را میپوشاند و آبروی او را نمیبرد و در واقع، نحوهای ساقط کردن عذاب است که نوعی پاداش دادن را در دل خود دارد، و لذا کلماتی همچون «مغفرت» و «استغفار» فقط در مورد خداوند به کار میرود.
🔖جلسه 183 http://yekaye.ir/an-nisa-004-099/
@yekaye
🔹كَريمٍ
ماده «کرم» در اصل دلالت بر شرافت و بزرگمنشی میکند
که درباره این کلمه و تفاوتش با کلمات متشابه در جلسه ۳۵۲ http://yekaye.ir/al-alaq-96-3/ توضیح داده شد.
@yekaye
☀️4) از رسول الله ص روایت شده است:
در میان قطرههایی که بر زمین میچکد هیچ قطرهای نزد خداوند دوستداشتنیتر نیست از قطره اشکی در تاریکی شب که جز خداوند عز و جل کسی آن را نمیبیند.
📚جامع الأخبار(للشعيري)، ص97
عَنْ أُمَامَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
مَا يَقْطُرُ فِي الْأَرْضِ قَطْرَةٌ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قَطْرَةِ دَمْعٍ فِي سَوَادِ اللَّيْلِ مِنْ خَشْيَتِهِ لَا يَرَاهُ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
@yekaye
☀️ 5) از رسول الله ص روایت شده است که خداوند تبارک و تعالی میفرماید:
به عزت و جلالم سوگند که برای هیچ بندهای دو ترس را جمع نمیکنم و نیز برای هیچ بندهای دو امنیت را جمع نکنم.
اگر در دنیا از من ایمن بود روز قیامت او را هراسان کنم؛
و اگر در دنیا از من هراسان بود روز قیامت ایمنیاش بخشم.
📚الخصال، ج1، ص79؛ جامع الأخبار(للشعيري)، ص98
أَخْبَرَنِي الْخَلِيلُ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ أَخْبَرَنَا ابْنُ مُعَاذٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ الْمَرْوَزِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ أَخْبَرَنَا ابْنُ عَوْنٍ عَنِ الْحَسَنِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا أَجْمَعُ عَلَى عَبْدِي خَوْفَيْنِ وَ لَا أَجْمَعُ لَهُ أَمْنَيْنِ فَإِذَا أَمِنَنِي فِي الدُّنْيَا أَخَفْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ إِذَا خَافَنِي فِي الدُّنْيَا آمَنْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
@yekaye
یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
5⃣ «خَشِيَ الرَّحْمنَ»
چرا در میان اسماء الهی، تعبیر خشیت از «رحمان» را مطرح کرد؛ و نه مثلا «خشیت از منتقم» یا دست کم «خشیت از الله»؟
🍃الف. چون کلمه رحمان برانگیزاننده امید و رجاست، و بدین ترتیب میخواهد نشان دهد که خوف آنها همراه با امید است؛ و این خصلت مومن است که همواره بین خوف و رجاست؛ نه کاملا خود را ایمن میبیند و نه مایوس میشود.
📚(المیزان، ج17، ص66؛ تفسير نور، ج9، ص525)
🍃ب. رحمت گستردهى الهى، نبايد موجب بىپروايى ما شود. (تفسير نور، ج9، ص525)
💠تذکر اجتماعی: #قرائت_رحمانی❗️
از چند سال قبل عدهای به خیال خود بحث «قرائت رحمانی از دین» را مطرح کردند و مقصودشان این بود که به خیال خود از آموزههای دینی #خشونتزدایی کنند.
البته قطعا در دین خدا جاذبه بر دافعه تقدم دارد؛
و #خشونت ناحقِ امثال #داعش – که به کوچکترین بهانهای جان و مال و ناموس انسانها را بر خود حلال میکردند - هیچ جایگاهی در دین حق ندارد؛
اما این غیر از آن است که به بهانه رحمانیت خدا، در راستای سست کردن مردم در اجرای دستورات شریعت و رعایت محرمات الهی گام برداشته شود❗️
هرکس با کاربردهای کلمه «رحمن» در قرآن کریم آشنا باشد تردیدی نمیکند که قبول رحمانیت خداوند کاملا سازگار است با
🔹ترویج خشیت از خدا، حتی در خلوت خویش (خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ؛ یس/11)،
🔹و جدی گرفتن عذاب الهی در صورت مخالفت با دستورات خدا (ِ إِنِّي أَخافُ أَنْ يَمَسَّكَ عَذابٌ مِنَ الرَّحْمن؛ مریم/45)؛
⛔️و رحمت و مهربانی خداوند نباید بهانه شود که جدی گرفتن رعایت واجبات و محرمات الهی، و خشیت و نگرانی از عذاب او، در جامعه اسلامی کمرنگ شود.
🍃ج. ...
@yekaye
یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
6⃣ «إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ»
مقصود از این تعبیر که «تنها تو کسی را هشدار میدهی که از این ذکر پیروی کند و از پروردگارش در نهان خشیت داشته باشد» چیست؟
اگر آنها از قرآن پیروی میکنند و از خدا خشیت دارند، دیگر چه نیازی به انذار است؟
🍃الف. مقصود این است که انذار و هشدارهای پیامبر ص تنها در کسانی اثر دارد که چنیناند.
یعنی خود قرآن کریم اذعان دارد که هدایت پیامبر برای کل جهانیان بوده (هُدىً لِلنَّاسِ؛ بقره/185) و او همگان را انذار میکرد و حتی انذار این افراد ستیزهجو از جهاتی اولویت داشت (فَإِنَّما يَسَّرْناهُ بِلِسانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقينَ وَ تُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُدًّا: در حقيقت، ما اين [قرآن] را بر زبان تو آسان ساختيم تا تقواپیشگان را بدان بشارت، و مردم ستيزهجو را بدان بيم دهى؛ مریم/97)،
اما منظور از اینکه تو تنها چنین افرادی را انذار میدهی، آن است که انذار تو تنها برای چنین افرادی فایده دارد و اینهایند که از انذار تو اثر میپذیرند.
📚(متشابه القرآن (لابن شهر آشوب)، ج2، ص148 ؛ مجمع البيان، ج۸، ص۶54 ؛ المیزان، ج17، ص66)
ب. حکایت اثرگذاشتن انذار را شرح میدهد که انذار تو واقعا در چه کسانی اثر گذاشته است، یعنی این انذار فقط زمانی واقعا اثر گذاشته که افراد و از این ذکر پیروی کنند و به خشیت برسند.
📚 (اقتباس از المیزان، ج۱۷، ص۳۶)
🍃ج. …
@yekaye
یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
7⃣ «إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ»
پیروی از این ذکر، و خشيت داشتن از خداست که به انسان قابليّت پذيرش مىدهد.
📚 (تفسير نور، ج۷، ص۴۸۹)
@yekaye
یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
8⃣ «تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ ... فَبَشِّرْهُ»
وظيفه انبيا هم انذار و هشدار است، هم اميد و بشارت.
و
كسى بشارت بهشت را دريافت مىكند كه هشدار پيامبران او را متذكّر كرده باشد.
📚(تفسير نور، ج9، ص526)
@yekaye
یک آیه در روز
758) 🌺 إنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِ
.
9⃣ «إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَريمٍ»
در مورد کسی که از این ذکر پیروی کند و از پروردگارش در نهان خشیت داشته باشد، تنها اجر کریم را وعده نداد، بلکه ابتدا سخن از مغفرت به میان آورد.
چرا؟
🍃الف. مخاطبان پیامبر ص گناهانی مرتکب شده بودند و اکنون پس از اینکه ایمان آوردهاند ابتدا باید مشمول مغفرت واقع شوند تا امکان بهرهمندی از اجر کریمانه پیدا کنند.
🍃ب. هر انسانی متناسب با جایگاه خویش قصور و تقصیرهایی در پیشگاه الهی دارد.
حتی در مورد معصومین هم که آنها را از هر گناهی معصوم میشمریم، منظور از عصمت، عصمت از عملی است که در تحلیل ما گناه محسوب شود؛ وگرنه آنها از منظر خودشان و در نسبتی که تنها خود با خدای خود درک می کنند، خود را اهل قصور و تقصیر میبینند و از این روست که سوزناکترین مناجاتها از زبان آنان صادر شده و این اندازه دغدغه مغفرت الهی را دارند (مثلا فرازهای اولیه دعای کمیل که همگی با «اللهم اغفرلی الذنوب ...» آغاز میشود).
و ابتدا باید مغفرت الهی این قصور و تقصیرها را بپوشاند تا آنگاه امکان بهرهمندی از اجر کریمانه مهیا گردد.
🍃ج. شاید این مغفرت، مقدمه «اجر کریم» باشد، نه مطلق «اجر بر عمل»؛
یعنی برخی از اجرهای بقدری رفیع است که هیچکس به خودی خود لیاقت چنان اجری را ندارد
🔖توضیح اجر کریم در تدبر https://eitaa.com/yekaye/1210 10
پس ابتدا مغفرت الهی باید شخص را دربرگیرد تا با پوشاندن همه نواقص، لیاقتی برای بهرهگیری از آن اجر کریم در وی مهیا شود.
🍃د. ...
@yekaye