یک آیه در روز
770) 🌺 أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُه
.
1⃣ أ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً وَ لا يُنْقِذُونِ»
این آیه برهانی است بر رد هر معبودی غیر از خدا:
آیا اگر خداوند رحمان بخواهد به من زیانی رساند، آیا آنان می توانند میانجیگری کنند یا مرا رهایی بخشند؟!
📝 تاملی با خویش
معبود دروغین، صرفاً بتهای سنگی و چوبی مشرکان نیست؛
بلکه
هر چیزی که انسان دل در گروی او ببندد و گمان کند که نیازها و مشکلاتش را اوست که میتواند برطرف کند، معبود اوست.
بدین ترتیب،
🔻 پول، مقام، پارتی، و حتی علم و تکنولوژی ... میتواند معبود آدمیان قرار گیرد.🔻
شاید بدین جهت است که خداوند وقتی بخواهد به کسی لطف کند و او را از غفلت درآورد او را در سختیهای شدید قرار میدهد تا از هر سببی غیر از خدا ناامید شود تا بفهمد که تنها خداوند است که میتواند هر ضرر و آسیبی را رفع نماید:
«قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرينَ؛ قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْها وَ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُون: بگو: چه كسى شما را از تاريكىهاى خشكى و دريا نجات مىبخشد؛ در حالى كه او را با زارى و پنهانى مىخوانيد كه اگر ما را از اين [مهلكه] نجات داد مسلّما از سپاسگزاران خواهيم بود؟! بگو: خداوند شما را از آن [مهلكه] و از هر اندوهى مىرهاند، باز هم شما شرك مىورزيد! (انعام/63-64)
@yekaye
یک آیه در روز
770) 🌺 أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُه
.
2⃣ «أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً وَ لا يُنْقِذُونِ»
در این آیه برای اینکه ناتوانی معبودهای دروغین را توضیح دهد، اشاره کرد که اگر خداوند بخواهد ضرری به شما برساند، از دست اینان کاری ساخته نیست.
چرا در اینجا که میخواهد از ضرررساندن خدا سخن بگوید برای خدا از تعبیر «رحمن» استفاده کرد؟
🍃الف. تعبیر رحمان اشاره است به گستره رحمت الهی و اینکه تدبیر همه خوبیها و بدیها به او برمیگردد؛
و از آن برهانی دیگر بر وحدانیت ربوبی خداوند میتوان به دست آورد:
اگر جمیع امور عالم وابسته به رحمت اوست و استقلالی از خود ندارد، پس تدبیر فرشتگان و سایر موجودات ماورایی هم از رحمت و تدبیر اوست؛ [حتی اگر کسی بخواهد از مدد آن موجودات هم کمک بگیرد، باید به پرستش خدا روی آورد، نه پزستش خود آنها]
📚(الميزان، ج17، ص78)
🍃ب. شاید غیر مستقیم میخواهد تاکید کند که بدانید خداوند اگر ضرری هم بخواهد برساند، این ضررش هم ناشی از رحمت رحمانیه اوست؛
چنانکه قبلا بیان شد که حتی «عذاب» هم از رحمانیت خداوند ریشه گرفته است (أَخافُ أَنْ يَمَسَّكَ عَذابٌ مِنَ الرَّحْمن؛ مریم/45)
🔖توضیح در جلسه 758، تدبر5 http://yekaye.ir/ya-seen-36-11/
🍃ج. ...
@yekaye
یک آیه در روز
770) 🌺 أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُه
.
3⃣ «إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ»
سختىهايى را كه انسان مىبيند، با اراده خداوند و در مدار رحمت اوست.
📚(تفسير نور، ج9، ص535)
@yekaye
یک آیه در روز
770) 🌺 أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُه
.
4⃣ «إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ»
براى توجّه به خداوند، كافى است شرايط سخت و فوق العاده را در پيش خود مجسّم سازيم.
(📚تفسير نور، ج9، ص535)
@yekaye
یک آیه در روز
770) 🌺 أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُه
.
5⃣ «وَ ما لِيَ لا أَعْبُدُ ... فَطَرَني وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ؛ أَ أَتَّخِذُ ... إِنْ يُرِدْنِ ... لا تُغْنِ عَنِّي ... وَ لا يُنْقِذُونِ»
چرا با اینکه در جمله قبل، مساله را بر سر مخاطبین برد (به سوی او بازمی گردید)
اما بقیه عبارات را با ضمیر متکلم ادامه داد (برگیرم ... به من زیانی رساند ... نیازی از من را مرتفع نکند ... مرا نجات ندهند)
و بلکه ضمایر جمله قبل هم متکلم بود (مرا چه شود، نپرستم ... مرا پدید آورد)؟
🍃الف. حکم را ناظر به خود به عنوان یک انسان قرار داد، تا معلوم کند هر انسانی این چنین است
📚(المیزان، ج17، ص77)
به تعبیر دیگر، این استدلالی است که هر فرد با مراجعه به درون خویش مییابد و وی با این بیانش افراد را به فطرت و درون خویش ارجاع میدهد.
🍃ب. براى جريحهدار نكردن عواطف مردم، از خود مثال بزنيم.
📚(تفسير نور، ج9، ص535)
🍃ج. وی در مقابل کسانی استدلال میکند که اکثریتشان بر باطلاند و شاید میخواهد بدین وسیله، به طور غیرمستقیم، «مغالطه توسل به اکثریت» یا «توسل به مقبولیت» را که مغالطهای رایج در میان تودههاست، رد کند.
در واقع، بسیاری از اوقات، مردم وقتی میبینند اکثر افراد یک مطلبی را باور دارند، احساس میکنند همان امر درست است و درباره چرایی آن تاملی نمیکنند.
او با این نحوه بیان، میگوید من در درون خود اینها را مییابم، دیگر چرا باید از اکثریتی که به فطرت خود بیاعتنایند اقتدا کنم؟
🍃د. ...
@yekaye
یک آیه در روز
770) 🌺 أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُه
.
6⃣ «وَ ما لِيَ لا أَعْبُدُ الَّذي فَطَرَني وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ؛ أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً وَ لا يُنْقِذُونِ»
این دو آیه روی هم دو برهان است بر ابطال مبنای مشرکانی که وجود خداوند برتر از هر چیزی را قبول دارند، با این حال غیر خدا را میپرستند.
📝 نکته #فلسفه_دین
اغلب مشرکان، خدای متعالی واحد را قبول دارند؛ اما دلیلی که برای پرستش موجودات دیگر (فرشتگان، جنیان، و ...) میآورند این است که:
🔸اولا، خداوند سبحان برتر از آن است که هرگونه ادراکی به او ره یابد، پس نمیتوان در عبادت متوجه او شد؛
🔸ثانیا میدانیم که موجوداتی ماورایی هستند که مقربان درگاه اویند، پس آنان را میپرستیم تا آنان شفیعان و واسطههای ما نزد او باشند در همه امور و رفع نیازها؛
♦️این دو آیه پاسخ آنهاست:
🔹اولا اگرچه تعالی خداوند امری درست است و انسان نمیتواند علم به مقام ذات خداوند پیدا کند، اما میتوان با برخی از صفاتش او را شناخت، مانند اینکه اوست که ما را پدید آورده؛ پس راه توجه عقلی به او مسدود نیست؛
🔹ثانیا این معبودها تنها در صورتی میتوانند شفیع و واسطه انجام کاری شوند که خداوند بدانها اذن داده باشد چنانکه در جای دیگر فرموده «ما مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ: هیچ شفیعی نیست مگر پس از اذن او» (يونس/3) ولی جایی که خداوند بخواهد کاری را انجام دهد که بدانها اذنی نداده، آنها به هیچ عنوان نمیتوانند جلوی خدا بایستند و ضرری را دفع کنند و کسی را نجات دهند؛ پس بر پرستش خود آنها هیچ ثمرهای بار نمیشود
📚(الميزان، ج17، ص77-78) .
⁉️شبهه (آیا اعتقاد به شفاعت، شرک است؟)
با این توضیحات آیا باور شیعیان به شفاعت پیامبر ص و اهل بیت ع نوعی شرک نیست؟
🔆پاسخ
اگر در توضیح دقت شود معلوم میشود که:
🔹اولا برخلاف توهم برخی افراد، قرآن کریم شفاعت را به صورت مطلق نفی نمیکند؛ بلکه در جایی که خدا اذن داده باشد، شفاعت برقرار است (يونس/3)؛
و
🔹 ثانیا آنچه مدمت شده، پرستیدن شفیعان است در عرض خداوند؛
و
شیعیان هیچگاه پیامبر ص و اهل بیت ع را نمیپرستند و آنان را در عرض خداوند قرار نمیدهند؛
بلکه پرستش را تنها سزاوار خداوند میدانند
و اگر اعتقاد به شفاعت آنان دارند، ناشی از آن است که خداوند
🔺خودش ما را دعوت کرده که علاوه بر تقواپیشه کردن، وسیلههایی برای تسریع حرکت به سوی او برگیریم:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَة: ای کسانی که ایمان آوردهاید تقوای الهی در پیش گیرید و وسیله به سوی او بجویید» (مائده/35)
و
🔺خودش هم عملا آنان را شفیع قرار داده؛
▫️با تاکیدات مکرر بر اطاعت از دستورات آنان (آلعمران/32 و 132؛ نساء/59؛ مائده/92؛ انفال/1 و 20 و 46؛ نور/54 و 56؛ محمد/33؛ مجادله/13؛ تغابن/12) دستور داده
▫️و حتی اینکه نزد آنان برویم تا نزد خدا برایمان طلب مغفرت کنند:
«وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً: و اگر هنگامی که آنان به خویش ستم میکردند نزد تو میآمدند و از خدا طلب مغفرت میکردند و رسول هم برایشان طلب مغفرت می کرد، حتما خداوند را بسیار توبهپذیر و رحیم مییافتند؛ نساء/64)،
🔺و البته به شفاعت هرکسی که خودش او را شفیع قرار دهد، رضایت داده است: «وَ لا يَشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضى: و شفاعت نمیکنند مگر برای کسی که [خداوند] رضایت داده است» (انبیاء/28)
@yekaye
یک آیه در روز
770) 🌺 أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُه
.
7⃣ «فَطَرَنِي ... لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُهُمْ»
مقايسه، از بهترين راههاى آموزش است:
خدا مرا آفريده، ولى سایر معبودها برايم ذرّه اى فايده ندارند.
📚(تفسير نور، ج9، ص535)
@yekaye
771) 🌺 إِنِّي إِذاً لَفي ضَلالٍ مُبينٍ 🌺
💐 ترجمه
من در این صورت قطعاً در گمراهی آشکاری خواهم بود.
سوره یس (36) آیه24
1397/3/23
28 رمضان 1439
@yekaye
🔹ضَلال
▪️ماده «ضلل» در اصل به معنای گم شدن و ضایع شدن و اینکه چیزی در غیرمسیری که سزاوارش است قرار بگیرد، چنانکه برای مردهای که دفن میشود ویا شیری که در آب مستهلک میشود تعبیر «أُضِلّ الميّتُ» و «ضَلَّ اللّبَنُ فى الماء» به کار میرود
📚(معجم المقاييس اللغة، ج3، ص356؛ المصباح المنير، ج2، ص363)
▪️در واقع، «ضَلَال» به معنای عدول و خارج شدن از راه مستقیم (مَنْ يَشَأِ اللَّهُ يُضْلِلْهُ وَ مَنْ يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ؛ انعام/39)، و ره به مقصود نیافتن، و نقطه مقابل هدایت است (فَمَنِ اهْتَدى فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها؛ إسراء/15) و به هر گونه منحرف شدن از راه گفته میشود خواه عمدی باشد یا سهوی، کوچک باشد یا بزرگ.
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص509؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج7، ص38)
▪️این تعبیری است که در قرآن کریم نهتنها در مورد کافران و منحرفان، بلکه گاه در مورد انبیاء و اولیاء - بویژه از زبان مخالفانشان – به کار رفته است؛
▫️برخی وجهش را این دانستهاند که چون بر هرگونه بیرون رفتن از راه، و نه لزوما گناه، اطلاق میگردد، بدین مناسبت در مورد ایشان به کار رفته
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص510)
▫️ و برخی مساله را این گونه توضیح دادهاند که این سخن، از منظر آن افرادی گفته شده که اینان را در مسیر خود نمی دیدند و از منظر آنان، این پیامبران از راه مورد نظر آنان منحرف شدهاند
📚 (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج7، ص38)
▪️این ماده
▫️به نحو ثلاثی مجرد، در معنای لازم (گمراه شدن) به کار میرود (إِنَّ الَّذينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ؛ ص/26)
▫️و برای معنای متعدی (گمراه کردن) به باب افعال (قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثيراً؛ مائده/77)
▫️و تفعیل میرود (أَ لَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ، فيل/2؛ یعنی آیا کید آنان را در وضعیت باطل و مایه گمراه کردن خودشان قرار نداد؟ مفردات ألفاظ القرآن، ص511)
🔸که تقابل این دو معنا به خوبی در این آیه منعکس شده است: «أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادي هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبيلَ» (فرقان/17)
▪️البته «إضلال» در دو معنا استفاده میشود:
▫️یکی به معنای اقدامی که سبب گمراهی شود ویا کسی شخص دیگری را از راه بدر برد (وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ؛ ص/26) و
▫️دیگری آنکه ضلال و گم شدن، سبب آن مطلب باشد،
🔻خواه در جایی که چیزی از انسان گم میشود (مثلا میگویند: أَضْلَلْتُ البعير: شتر را گم کردم؛ که منظور این است که آن شتر از من گم شد) و
🔻خواه در موردی که شخصی را به گمراهی منسوب میکنیم
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص511)
▪️«ضَلال» (إِنَّكَ لَفي ضَلالِكَ الْقَديمِ؛ یوسف/95) و «ضَلالَت» (قالَ يا قَوْمِ لَيْسَ بي ضَلالَةٌ؛ اعراف/61) را به یک معنا دانستهاند که هر دو مصدر فعل ثلاثی مجرد این ماده میباشد.
📚(معجم المقاييس اللغة، ج3، ص356)
▪️«ضالّ» (وَ لاَ الضَّالِّينَ؛ حمد/7) اسم فاعل از این ماده در حالت ثلاثی مجرد (کسی که راه را گم کرده، گمراه)؛ و «مُضِلّ» (وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُضِلٍّ) اسم فاعل از این ماده در باب افعال (گمراه کننده) میباشد.
▪️این ماده به مناسبت – و چهبسا به نحو استعاری – در معانی دیگری هم به کار میرود؛ چنانکه گفتهاند در آیه «لا يَضِلُّ رَبِّي وَ لا يَنْسى» (طه/52)، «ضلّ» به معنی غافل شدن است (هیچ چیز از او گم نمیشود یعنی پروردگارم از چیزی غافل نمیشود)
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص511)
ماده «ضلل» و مشتقات آن 189 بار در قرآن کریم به کار رفته است.
@yekaye