eitaa logo
یک آیه در روز
2هزار دنبال‌کننده
115 عکس
10 ویدیو
24 فایل
به عنوان یک مسلمان، لازم نیست که روزی حداقل در یک آیه قرآن تدبر کنیم؟! http://eitaa.com/joinchat/603193344C313f67a507 سایت www.yekaye.ir نویسنده (حسین سوزنچی) @souzanchi @HSouzanchi گزیده مطالب: @yekAaye توضیح درباره کانال https://eitaa.com/yekaye/917
مشاهده در ایتا
دانلود
متن حدیث: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ ثُوَيْرِ بْنِ أَبِي فَاخِتَةَ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يُحَدِّثُ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي أَنَّهُ سَمِعَ أَبَاهُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع يُحَدِّثُ النَّاسَ قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى النَّاسَ مِنْ حُفَرِهِمْ عُزْلًا بُهْماً جُرْداً مُرْداً فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ يَسُوقُهُمُ النُّورُ وَ تَجْمَعُهُمُ الظُّلْمَةُ حَتَّى يَقِفُوا عَلَى عَقَبَةِ الْمَحْشَرِ فَيَرْكَبُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ يَزْدَحِمُونَ دُونَهَا فَيُمْنَعُونَ مِنَ الْمُضِيِّ فَتَشْتَدُّ أَنْفَاسُهُمْ وَ يَكْثُرُ عَرَقُهُمْ وَ تَضِيقُ بِهِمْ أُمُورُهُمْ وَ يَشْتَدُّ ضَجِيجُهُمْ وَ تَرْتَفِعُ أَصْوَاتُهُمْ. قَالَ وَ هُوَ أَوَّلُ هَوْلٍ مِنْ أَهْوَالِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ. قَالَ فَيُشْرِفُ الْجَبَّارُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَيْهِمْ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ فِي ظِلَالٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَيَأْمُرُ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَيُنَادِي فِيهِمْ يَا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ أَنْصِتُوا وَ اسْتَمِعُوا مُنَادِيَ الْجَبَّارِ. قَالَ فَيَسْمَعُ آخِرُهُمْ كَمَا يَسْمَعُ أَوَّلُهُمْ. قَالَ فَتَنْكَسِرُ أَصْوَاتُهُمْ عِنْدَ ذَلِكَ وَ تَخْشَعُ أَبْصَارُهُمْ وَ تَضْطَرِبُ فَرَائِصُهُمْ وَ تَفْزَعُ قُلُوبُهُمْ وَ يَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَى نَاحِيَةِ الصَّوْتِ «مُهْطِعِينَ إِلَى الدَّاعِ». قَالَ فَعِنْدَ ذَلِكَ «يَقُولُ الْكَافِرُ هذا يَوْمٌ عَسِرٌ». قَالَ فَيُشْرِفُ الْجَبَّارُ عَزَّ وَ جَلَّ الْحَكَمُ الْعَدْلُ عَلَيْهِمْ فَيَقُولُ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا الْحَكَمُ الْعَدْلُ الَّذِي لَا يَجُورُ الْيَوْمَ أَحْكُمُ بَيْنَكُمْ بِعَدْلِي وَ قِسْطِي لَا يُظْلَمُ الْيَوْمَ عِنْدِي أَحَدٌ الْيَوْمَ آخُذُ لِلضَّعِيفِ مِنَ الْقَوِيِّ بِحَقِّهِ وَ لِصَاحِبِ الْمَظْلِمَةِ بِالْمَظْلِمَةِ بِالْقِصَاصِ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ السَّيِّئَاتِ وَ أُثِيبُ عَلَى الْهِبَاتِ وَ لَا يَجُوزُ هَذِهِ الْعَقَبَةَ الْيَوْمَ عِنْدِي ظَالِمٌ وَ لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مَظْلِمَةٌ إِلَّا مَظْلِمَةً يَهَبُهَا صَاحِبُهَا وَ أُثِيبُهُ عَلَيْهَا وَ آخُذُ لَهُ بِهَا عِنْدَ الْحِسَابِ فَتَلَازَمُوا أَيُّهَا الْخَلَائِقُ وَ اطْلُبُوا مَظَالِمَكُمْ عِنْدَ مَنْ ظَلَمَكُمْ بِهَا فِي الدُّنْيَا وَ أَنَا شَاهِدٌ لَكُمْ عَلَيْهِمْ وَ كَفَى بِي شَهِيداً ... . 📚الكافي، ج۸، ص۱۰۴-۱۰۵ @yekaye
✅ اطلاعیه دعوت به همکاری با عرض سلام خدمت همه همراهان کانال یک آیه در روز در آیاتی که در روزهای آینده بدان خواهیم پرداخت، به برخی از آیات خداوند اشاره می‌شود: 🔹زنده شدن زمین 🔹دانه‌های خوردنی (غلات: گندم و جو) و خروج آنها از زمین 🔹باغ‌های نخل (درخت خرما) 🔹باغ‌های انگور و درخت انگور 🔹جوشش چشمه‌ها 🔹زوجیت در امور زمینی 🔹شب و روز 🔹خورشید و حرکت آن 🔹ماه و حرکت آن بنده درباره این امور در حد اطلاعات عمومی نکاتی می‌دانم و نکاتی هم در سایتهای دم دستی در این باره موجود است. اما از آنجا که ظاهراً برخی از مخاطبان کانال افرادی هستند که در زمینه‌های زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، نجوم و سایر زمینه‌های مرتبط تخصص دارند، خواهشمند است درباره هریک از این امور، اگر مقاله یا هرگونه مطالب مستند جالب توجه و البته معتبری در اختیار دارند که در فهم آیه بودن این امور می‌تواند کمک کند، لطفا از طریق آیدی زیر در همین پیام‌رسان 🆔@hsouzanchi و یا از طریق ایمیل souzanchi@gmail.com در همین دو سه روز آینده برای اینجانب ارسال کنند. در صورتی هم که مایل بودید، می‌توانید مطلب مستندی را در قالب «تدبر» تنظیم کنید و در صورت مناسب بودن، به اسم خود شما در همین کانال و نیز در سایت www.yekaye.ir منتشر خواهد شد؛ ان شاء الله ✅در صورتی که در هر یک از حوزه‌های فوق مطلبی دریافت کنم، هنگام تکرار این اطلاعیه در روزهای بعد، آن حوزه را از فهرست بالا حذف خواهم کرد. از همگان التماس دعا دارم. حسین سوزنچی @yekaye @souzanchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک آیه در روز
780) 🌺 وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ 🌺 💐 ترجمه و هیچکس نیست جز اینکه همه نزد ما
. 1⃣ «وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ» آمدن این آیه، بعد از آیه‌ای که از هلاکت جوامع قبلی سخن گفت، بدین سبب است که تذکر دهد: 🍃الف. هلاكت كفّار پايان كارشان نيست، بلكه آغاز عذاب آنهاست. 📚(تفسیر نور، ج9، ص538) 🍃ب. اگرچه خداوند آنان را هلاک کرد، اما این بدان معنا نیست که آنان را رها کرده و کاری به کار آنها نخواهد داشت؛ بلکه بعد از این هلاکت دوباره حشر و جمع کردن و حسابرسی‌ای در کار خواهد بود 📚(البحر المحيط، ج9، ص64) 🍃ج. اگرچه آن اقوام مختلف در اعصار متفاوتی زندگی می‌کنند و درگذشتگان در دنیا نزد اینان برنمی‌گردند، اما موقفی هست که در آن موقف همگان با هم در پیشگاه خداوند احضار شوند. 🍃د ... @yekaye
یک آیه در روز
780) 🌺 وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ 🌺 💐 ترجمه و هیچکس نیست جز اینکه همه نزد ما
. 2⃣ «وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ» هیچکس نیست مگر اینکه حتما خداوند او را در روز قیامت برای حسابرسی و دادن جزای اعمالشان احضار می‌کند. از این جهت مضمون این آیه شبیه است به این آیه که «ذلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ: آن روزی است که مردم در آن جمع می‌شوند و آن روزی است که همه چیز نمایان شده است» (هود/103) 📚 (المیزان، ج17، ص81) @yekaye
یک آیه در روز
780) 🌺 وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ 🌺 💐 ترجمه و هیچکس نیست جز اینکه همه نزد ما
. 3⃣ «وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ» هرگونه تحلیل نحوی که از این جمله داشته باشیم 🔖(توضیح در نکات ادبی https://eitaa.com/yekaye/1738 ) «کل» در جایگاه مبتدا و مسند الیه است، و «جمیع» در جایگاه خبر و مسند. با توجه به اینکه «کل» و «جمیع» به یک معناست، چگونه «جمیع» را خبر برای «کل» قرار داده است؟ به تعبیر دیگر، آیا این جمله، مصداق «این‌همان‌گویی» نیست؛ گویی که بگوییم: همه همه‌اند⁉️ 🍃الف. اینها به یک معنا نیست؛ بلکه در لفظ «کل» معنای «احاطه» نهفته است بدین معنا که کسی فروگذار نشود؛ اما در «جمیع» مفهوم اجتماع؛ یعنی آنها که هیچکس ازشان فروگذار نشود، همگی جمع می‌شوند. 📚(الكشاف، ج4، ص14؛ مفاتیح الغیب، ج26، ص271) 🍃ب. با توجه به وصف «محضرون» برای «جمیع»، حتی اگر «کل» دقیقا به همان معنای «جمیع» ‌باشد باز مشکلی نیست، چرا که معنایش این گونه می‌شود: «جمیع آنان، جمیعی هستند که احضار می‌شوند.» شبیه آنکه مثلا گفته شود: فلان مرد، مرد دانشمندی است. 📚(مفاتیح الغیب، ج26، ص271) 🍃ج. کلمه «کل» بر تک تک افراد دلالت دارد، و کلمه «جمیع» بر گرد هم آمدن؛ یعنی این جمله بیان می‌کند که همه انسانها در یکجا در کنار هم جمع می‌شوند تا با همدیگر و در قبال همدیگر به حسابشان رسیدگی شود. 🔖 حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/1741 🍃د. وصف «لدینا» برای «جمیع» است که معنای خاصی را اضافه کرده؛ یعنی این معنا را می‌رساند که «جمیع آنان، در پیشگاه ما جمع می‌شوند» 🍃ه. ... @yekaye
یک آیه در روز
780) 🌺 وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ 🌺 💐 ترجمه و هیچکس نیست جز اینکه همه نزد ما
. 4⃣ «وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ» کسی که خود را مسلمان بداند، در عین حال گمان کند این را نشانه زرنگی خودش بداند که می‌تواند در حق دیگران ظلم کند، اما به دام قانون نیفتد، نه‌تنها نیست، بلکه یا بسیار است یا ؛ چرا که از واضح‌ترین باورهای هر مسلمانی این است که قیامت برپا می‌شود و همه انسانها در محضر خدا حاضر می‌شوند و خداوند دادِ هرکسی را از بیدادگران می‌ستاند. در واقع، وقتی پرده‌ها کنار رود، معلوم می‌شود که هر ظلمی که هرکسی به دیگران کرده، فقط و فقط به خودش ظلم کرده؛ و آن ظلم در حق دیگری، تنها و تنها به منفعت تبدیل خواهد شد! 💠 نکته‌ای در باب اگر مساله قیامت جدی گرفته شود، بسیاری از شبهات در باب عدل خدا پاسخ می‌یابد. @yekaye
یک آیه در روز
780) 🌺 وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ 🌺 💐 ترجمه و هیچکس نیست جز اینکه همه نزد ما
. 5⃣ «وَ إِنْ كُلٌّ لَمَّا جَميعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ» 🔹تک‌تک انسانها با هم و در پیشگاه خداوند حاضر می‌شوند. 🔹 جدی گرفتن این مطلب، تمامی روابط ما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و زندگی مطلوب را در جهان مستقر خواهد کرد. 💠نقش در اصلاح جامعه اگر دقت کنیم تقریبا ریشه بسیاری از مشکلات در روابط اجتماعی‌ این است که به این برمی‌گردد که افراد سوءاستفاده‌ای انجام می‌دهند که مخاطبین متوجه نمی‌شوند و اگر هم متوجه شوند زمانی است که دیگر کاری از دستشان برنمی‌آید❗️ حالا توجه کنیم که روزی خواهد بود که در پیشگاه خدا هرکس هر حقی که در اثر کار ما از او ضایع شده از ما مطالبه کند؛ و چون خدا هم شاهد و هم قاضی است، جایی برای انکار نمی‌ماند. در این صورت، چه اندازه در گفتار و رفتارهایمان دقت خواهیم کرد؟ آیا کسی که قیامت را این گونه بشناسد حاضر به کمترین ظلمی در حق دیگری خواهد شد؟ ⛔️یکی از مشکلات جامعه ما این است که افراد به اسم انواع سوءاستفاده‌ها انجام می‌دهند و «زرنگی» را در این می‌دانند که بیش از حق خود به دست آورند و اوج زرنگی را این می‌دانند که کسی متوجه این سوءاستفاده نشود. 🚫 مشکل همه این افراد این است که آخرت را جدی نگرفته‌اند. کسی که حضور همگانی در پیشگاه خدا را جدی بگیرد، می داند که امکان ندارد که بتواند سوءاستفاده کند و به هدف خود برسد و «کسی متوجه نشود» و «اگر متوجه شد، نتواند تلافی کند». 📝تاملی با خویش📝 🔻آیا من که در رانندگی مهارت زیادی دارم و براحتی جلوی دیگران می‌پیچم، روز قیامت را جدی گرفته‌ام؟ 🔻آیا من که در محیط کارم از امکانات عمومی استفاده شخصی می‌کنم و کارهای خودم را پیش می‌برم و … حشر همگانی را جدی گرفته‌ام؟ 🔻آیا من که با حاضرجوابی و طعنه‌هایی که می‌زنم در هر جمعی بر همه غلبه می‌کنم و کسی حریفم نمی‌شود، جمع شدن در روز قیامت در پیشگاه خدا را جدی گرفته‌ام؟ 🔻آیا من که در روابط خویشاوندی یا شغلی به گونه‌ای رفتار می‌کنم که هرجا تقصیر من هم باشد افراد دیگری (همسر، خواهر یا برادر، همکار، و …) را مقصر بدانند و طرف مرا بگیرند، آیا احضار و محاسبه روز قیامت را جدی گرفته‌ام؟ 🔻آیا من که در جایی که باید به نوبت رفت، با پارتی و …، قبل از دیگران کارم را انجام می‌دهم، آخرت را جدی گرفته‌ام؟ 🔻و … @yekaye
✅ با توجه به کثرت احادیث و نکات ناظر به این آیه، ان شاءالله فردا نیز به همین آیه اختصاص خواهد داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ✅با توجه به حجم مباحث مربوط به آیه 32 سوره یس امروز نیز به بحث از همان آیه اختصاص خواهد داشت. 💢ضمنا به اطلاع می‌رساند که متاسفانه هنوز هیچ مطلبی درباره فراخوان دیروز دریافت نکرده‌ام .💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا