.
2⃣ فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ ...»
در بحث از آیه قبل گفته شد
«همجنسگرایان، ابتدا با شعار آزادی (اینکه هرکس حق دارد هر کاری دلش میخواهد انجام دهد) وارد میدان میشوند؛ اما اگر آزادی عمل پیدا کنند، آزادی و حقوق اولیه دیگران را هم سلب کرده، دیگران را مجبور به پیروی از کار خود خواهند کرد، و کارشان به جایی خواهد رسید که به کسانی که بخواهند پاک بمانند اجازه حضور در جامعه نخواهند داد!»
🔖(جلسه قبل، تدبر5 https://eitaa.com/yekaye/3666 )
💢این آیه می گوید آنان بقدری اوضاع را بر پاکان تنگ خواهد کرد که خود خداوند برای نجات پاکان اقدام میکند‼️
@Yekaye
یک آیه در روز
854) 📖 فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ 📖 💢ترجمه پس او و خانو
.
3⃣ «فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ ...»
خداوند تنها از نجات حضرت لوط و برخی از اعضای خانوادهاش سخن گفت؛
🔹این نشان میدهد که هیچکس از آن قوم به او ایمان نیاورده بود؛
و موید این برداشت آن است که فرشتگان وقتی به سراغ این قوم میرفتند گفتند «فَما وَجَدْنا فيها غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِمين: در آنجا جز خانهای از مسلمانان نیافتیم» (ذاریات/36)
📚 (المیزان، ج8، ص184)
@Yekaye
یک آیه در روز
854) 📖 فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ 📖 💢ترجمه پس او و خانو
.
4⃣ «فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ ...»
در اسلام، عامل نجات انسان رابطه مكتبى است، نه خويشاوندى.
پس، سرنوشت هر كس در گرو عمل خود اوست.
📚(تفسير نور، ج4، ص112)
@Yekaye
یک آیه در روز
854) 📖 فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ 📖 💢ترجمه پس او و خانو
.
5⃣ «فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ ...»
زن حضرت لوط ع، با او نجات نیافت و در زمره قوم لوط شد.
این تاکیدی است بر این واقعیت که حساب انسانها از هم جدا بدانیم، هرچند نسبت نزدیکی همچون زن و شوهری با هم داشته باشند:
❗️ممکن است کسی زن یک پیامبر الهی باشد، اما جهنمی باشد‼️
پس،
⛔️از طرفی حسابِ بستگانِ بزرگان را از حساب خودشان جدا كنيم [بدیِ نزدیکان آنها را به حسابِ خود آنها نگذاریم]
و
⛔️ از طرف دیگر نبايد موقعيّت و قداست كسی موجب توجيه خلافكاریهای بستگان او شود.
📚 (تفسير نور، ج4، ص112)
@Yekaye
یک آیه در روز
854) 📖 فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ 📖 💢ترجمه پس او و خانو
.
6⃣ «... إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ»
خداوند همسر لوط را در زمره همان مردم لواطکار و #همجنسگرا معرفی کرد. با اینکه می دانیم که این زن، هیچگاه اقدام به #رفتار_همجسنگرایانه نکرده است.
(این مطلب در بسیاری از روایات تاکید شده که هیچ پیامبری نبوده که همسرش روابط جنسی نامشروع داشته باشد؛ و علت برشمردن وی در زمره آن قوم، این بود که با آنان همدست بود؛ بدین معنا که اگر حضرت لوط ع کسی را به خانهاش میبرد، آنان را خبردار میکرد، چنانکه در مورد فرشتگان الهی که بر آنها وارد شدند، نیز همین کار را کرد؛ و این روایات، کاملا در راستای این آیه شریفه است که خداوند هیچگاه اجازه ازدواج زن ویا مرد بدکاره با مرد ویا زنی که پاکدامناند، نمی دهد: «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ» ؛ نور/26)
این نشان میدهد که کسی که از #همجنسگرایان دفاع میکند، نزد خداوند همانند آنهاست
و اگر عذابی نازل شود، همراه آنان عذاب خواهد شد؛
چنانکه امیرالمومنین ع فرمود:
«الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُم: کسی که به کار قومی راضی باشد، مانند کسی است که در آن کار همراه آنان وارد شده است.»
📚(نهجالبلاغه، حکمت 154)
(این مضمونی است که از اغلب اهل بیت ع روایت شده است چنانکه تنها در 📚وسائل الشیعه (ج16، ص137-143) در یک باب، 17 حدیث با همین مضمون از پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار ع روایت شده است.)
💠ثمره #اجتماعی
💢کسانی که از اقدام #همجنسگرایی دفاع میکنند، طبق منطق قرآن کریم، در زمره #همجنسبازان به حساب میآیند❗️
@Yekaye
یک آیه در روز
854) 📖 فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ 📖 💢ترجمه پس او و خانو
.
7⃣ «فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ»
در این آیه،
ابتدا از نجات خانواده حضرت لوط، به همراه او سخن گفت؛
سپس به نجات نیافتن همسر وی اشاره کرد؛
و البته بلافاصله تاکید نمود که همسر لوط هم طرفدار همجسنگرایان بود.
این نشان میدهد:
🔹اولا بقیه اهل خانواده وی (که طبق روایات، دو دخترش بودند) نیز همفکر او بودند.
🔹ثانیا زیستن در میان مردمان همجنسگرا، نهتنها بر پیامبران الهی بسیار سنگین و دشوار است، بلکه بر کسانی که همانند او فکر میکند نیز دشوار است؛
تا حدی که همان طور که رهایی از زندگی با آنان را برای پیامبرش به نجات دادنِ وی تعبیر میکند، همین تعبیر را برای همفکران وی نیز میآورد.🤔
@Yekaye
یک آیه در روز
854) 📖 فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ 📖 💢ترجمه پس او و خانو
.
8⃣ «... امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ»
چرا همسر حضرت لوط ع را در زمره «غابرین» (برجای ماندگان) برشمرد؟
🍃الف. «غابرین» به معنای «برجای ماندگان»، یعنی خود قوم لوط است؛ آنگاه از این جهت این تعبیر آمد که:
🌱الف.1. او در میان کسانی که از حضرت لوط تخلف ورزیدند باقی ماند.
📚(مجمع البیان، ج4، ص685)
🌱الف.2. او در میان کسانی که در عذاب خدا گرفتار شدند، باقی ماند.
📚(حسن و قتاده، به نقل از مجمع البیان، ج4، ص685)
در واقع، این تعبیر، کنایه از هلاک شدنِ اوست
📚(المیزان، ج8، ص185)
🌱الف.3. او هم در باطن خویش، همانند قوم لوط، کافر بود؛ و دلش با آنان بود.
📚(تفسير الصافي، ج2، ص218)
💠تبصره
کافر بودن زن لوط در آیات قرآن به تصریح بیان شده است : «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ» (تحریم/10) اما نکته اساسی این است که توجه کنیم که تعبیر «کفر» در قرآن کریم، متفاوت از کاربرد این تعبیر در اصطلاح امروزی است. امروزه به هرکس که منکر خدا باشد کافر میگویند، در حالی که در قرآن کریم منافقان مصداق «الذین کفروا» میداند (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا؛ منافقون/3) و در عین حال تاکید میکند که آنان نهتنها خدا را قبول دارند، بلکه اندکی هم به یاد خدا میافتند: « إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ ... وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلا» (نساء/142) در واقع، در منطق قرآن کریم، هرکس که حقیقتی از اصول دین را بفهمد با این حال بدان تن ندهد، کفر ورزیده است؛ و چنانکه قبلا اشاره شدمشکل قوم لوط هم این بوده است که به دعوت پیامبرشان درباره خودداری کردن از لواط کفر ورزیده، بر انجام این عمل اصرار ورزیدند.
🍃ب. مقصود از «غابرین» در اینجا «کسانی که سنشان خیلی زیاد است و در میان نسلها باقی ماندهاند» باشد؛ یعنی صرفاً توصیفی از این زن، به عنوان یک زن سالخورده، که ربطی به نجات نیافتنش ندارد (یعنی: لوط و خانوادهاش نجات یافتند، جز زن او، که از زمره سالخوردگان بود)؛ چنانکه در جای دیگر تعبیر «عجوزاً فی الغابرین» را به کار برد که «عجوز» به فرد بسیار سالخورده میگویند.
📚(ابوعبیده، به نقل از البحر المحیط، ج5، ص102)
💠تبصره
⛔️احتمال ب، اگر به عنوان احتمالی که بخواهد معنای اول را نفی کند در نظر گرفته شود، اصلا قابل دفاع نیست؛
💢اما اگر از باب استعمال یک لفظ در چند معنا بخواهد قلمداد شود؛
یعنی خداوند با این تعبیر «غابرین»
هم به ماندن این زن در میان هلاک شدگان اشاره کرده،
و هم به سالخورده بودن این زن،
که در این صورت، میتواند احتمال قابل توجهی باشد؛
آنگاه
🤔 شاید یکی از علل اشاره به سن او، این باشد که دلبستگی او را به قوم خویش نشان دهد؛
یعنی چهبسا خداوند با این تعبیر، به ریشه باقی ماندنِ وی در میان آن قوم بدکار نیز اشاره میکند: او سالیان سال با آنها زیسته، و دیگر زشتی کار آنان را نمیدید و نمیتوانست از آنان دل بکَنَد.🤔
@Yekaye
یک آیه در روز
854) 📖 فَأَنْجَيْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاَّ امْرَأَتَهُ كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ 📖 💢ترجمه پس او و خانو
.
9⃣ «... كانَتْ مِنَ الْغابِرينَ»
برای قوم «لوط» که همسر حضرت لوط هم بدانان ملحق شد، تعبیر «غابرین» به کار برد. چرا؟
🍃الف. چون حضرت لوط و همفکرانش از میان این قوم رفتند و آن قوم ماندند و عذاب آنان را در برگرفت.
🍃ب. چنانکه در نکات ادبی گذشت، «غابر» کسی است که بعد از اینکه همراهانش میروند، بر جای میماند.
مسیر زندگی انسان، حرکتی به سوی خداوند است (يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيه؛ انشقاق/6)
و هر پیامبری از طرف خداوند آمده تا مردمش را همراه خویش به سوی خدا ببرد؛
و این در مورد حضرت لوط ع هم صادق است.
او تمام کوشش خود را کرد که آنان دست از آن گناه شرمآور بردارند و با او سوی خدا بیایند؛
اما آنان دست برنداشتند، و او به رفتنش ادامه داد و اینان در موقعیتی که داشتند برجای ماندند تا عذاب خدا بدانان رسید.
🍃ج. ...
@Yekaye
855) 📖 وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ 📖
💢ترجمه
و باراندیم بر سر ایشان چه بارانی! پس بنگر که چگونه بود عاقبت مجرمان!
سوره اعراف (7) آیه84
1397/9/17
30 ربیعالاول 1440
@Yekaye