یک آیه در روز
954) 📖 وَ اللَّهُ یریدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیكُمْ وَ یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُو
.
5️⃣ «وَ اللَّهُ یریدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیكُمْ وَ یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُوا مَیلاً عَظیماً»
در انتخاب راه دقّت كنيم.
در آيه دو بار كلمه «يُرِيدُ» به كار رفته است:
🔺يك اراده از خداى عليم حكيم و
🔻يك اراده از هوسبازان بدخواه.
🤔به سراغ كدام ارادهها مىرويم؟! (تفسير نور، ج2، ص273)
@yekaye
یک آیه در روز
954) 📖 وَ اللَّهُ یریدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیكُمْ وَ یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُو
.
6️⃣ «یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُوا مَیلاً عَظیماً»
شهوترانان مایلند که شما هم مانند آنان اهل انحراف شوید؛
زیرا همان طور که اهل طاعت به اهل طاعت انس میگیرند؛ اهل معصیت هم به اهل معصیت انس میگیرند و مایلند دیگران هم همانند آنها اهل معصیت شوند تا کسی آنان را به خاطر معصیتشان مواخذه نکند
و از این جهت این مضمون شبیه است به آیاتی همچون «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ» (قلم/9) ویا «وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا» (نساء/89) (مجمع البيان، ج3، ص58)
💠شاهد عجیب تاریخی
جریان #همجنسبازی در جهان شاید از بهترین نمونههای کسانیاند که خودشان اهل شهوتند و مایلند همگان را در این مسیر انحرافی قرار دهند. فعالیتهای این جریان که از دهه 1970 در جهان بسیار شدت گرفته است به شدت بر تبلیغ و عادیسازی این رفتار اهتمام دارد چنانکه در سال 2001 هلند اولین کشوری است که ازدواج #همجنسگرایان را قانونی اعلام میکند و ظرف حدود 10-12 سال تقریبا عموم کشورهای اروپایی و آمریکایی چنین قانونی را به رسمیت میشناسند؛ و یا اینکه فضای تبلیغات در این کشورها به حدی است که در سال 1996 که در آمریکا با گذرندان قانون دوما این ازدواج را رسما غیرقانونی اعلام کردند حداکثر 27 درصد از مردم آمریکا قانونی شدن #لواط و #همجنسگرایی قبول داشتند؛ اما با تبلیغات و فضاسازیهای رسانهای تواستند ظرف 20 سال این آمار از 27 درصد به 64 درصد برسانند.
🔖(تفصیل این اطلاعات در مقاله سوزنچی به عنوان «گناه لواط یا حق همجنسگرایی» در فصلنامه دین و سیاست فرهنگی، زیر چاپ)
@yekaye
یک آیه در روز
954) 📖 وَ اللَّهُ یریدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیكُمْ وَ یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُو
.
7️⃣ «وَ اللَّهُ یریدُ أَنْ یتُوبَ عَلَیكُمْ وَ یریدُ الَّذینَ یتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمیلُوا مَیلاً عَظیماً»
برخی از این آیه (و مضمون شبیه آن که در دو آیه «أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ» (آل عمران/83) و «يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً» (اعراف/45؛ هود/19؛ ابراهیم/3) نیز آمده است) استدلالی در ضرورت عصمت امام آوردهاند:
🔹الف. کسی که معصوم نیست از شهوات (خواستههای دل) پیروی میکند.
🔹ب. (با توجه به آیه کنونی) کسی که از شهوات پیروی کند انحرافی عظیم ایجاد خواهد کرد.
🔹ج. کسی که انحرافی عظیم ایجاد کند شایستگی پیروی و امام قرار گرفتن ندارد.
🔸نتیجه:
غیرمعصوم شایستگی پیروی و امام قرار گرفتن ندارد.
📚( الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج1، ص141)
@yekaye
955) 📖 یریدُ اللَّهُ أَنْ یخَفِّفَ عَنْكُمْ وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعیفاً 📖
💢ترجمه
خداوند میخواهد که بر شما تخفیف دهد؛ و انسان را ضعیف آفریدند.
سوره نساء (4) آیه 28
1398/8/9
2 ربیعالاول 1441
@yekaye
🔹یخَفِّفَ عَنْكُمْ
▪️ماده «خفف» در اصل به معنای سبکی و نقطه مقابل «ثقل» (سنگینی) است (معجم المقاييس اللغة، ج2، ص154) مانند «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالاً» (توبه/41) ویا
🔸در واقع، «خفیف» (=سبک) به ازای «ثقیل» (سنگین) است؛ که این تقابل به اعتبارات مختلف در معانی متفاوتی به کار میرود؛ از جمله:
▫️گاهی به اعتبار سنگینی و سبکی در وزن است: «مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ ... مَنْ خَفَّتْ مَوازينُه» (اعراف/8-9؛ قارعه/6و8) (مفردات ألفاظ القرآن، ص288)
▫️گاهی به اعتبار زمان، چنانکه به اسبی که تندرو باشد خفیف و اسبی که کند حرکت میکند فرس ثقیل گویند «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالاً» (توبه/41) (مفردات ألفاظ القرآن، ص288)؛ و در اینجا «خفاف» جمع «خفیف» است؛ همان گونه که «ثقال» جمع «ثقیل» است (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج3، ص94)
▫️گاه خفیف را به اعتبار آنچه مردم نیکو میشمرند (در فارسی: سبکبار) و ثقیل را به اعتبار آنچه ناخوش دارند، به کار میبرند؛ و لذا در این حالت خفیف مدح، و ثقیل، مذمت است، مانند «الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ» (أنفال/66)، «لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذاب» (بقرة/86 و 162، آل عمران/88)، و به نظر میرسد تعبیر «حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفاً» (أعراف/189) هم از همین باب باشد. (مفردات ألفاظ القرآن، ص288)
▫️گاهی بالعکس، خفیف را در مورد فرد سبکسر و لاابالی به کار میبرند و ثقیل را در مورد شخص وزین و متین؛ که در این حالت خفیف مذمت و ثقیل مدح است؛ مانند آیه «فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» (مومنون/102-103) که اشاره به کثرت و قلت اعمال صالح است. (مفردات ألفاظ القرآن، ص289)
▪️برخی این گونه بین معانی مختلف فوق جمع کردهاند که «خفت» هم در مورد امور مادی به کار میرود و هم در امور معنوی؛ در امور مادی همان سبکی و کموزنی است؛ و در امور معنوی، به مناسبت، در مورد رقت و سرعت حرکت، و کمیِ چیزی، و سبکسری و جهالت، و حماقت، و خواری به کار میرود (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج3، ص94)
▪️وقتی این ماده به باب تفعیل میرود (تخفیف) به معنای چیزی را خفیف قرار دادن و از شدت و سنگینی آن کاستن است «الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ» (أنفال/66)، «ذلِكَ تَخْفيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ» (بقره/178) «يُريدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ» (نساء/28) و اینکه در مورد عذاب هم از این تعبیر استفاده شده: «لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذاب» (بقرة/86 و 162، آل عمران/88) «ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْماً مِنَ الْعَذابِ» (غافر/49) دلالت بر مبالغه و شدت عذاب دارد؛ یعنی از شدت آن کم نمیشود چه رسد به اینکه عذاب از آنان برداشته شود.
▪️وقتی به باب استفعال (استخفاف) میرود به معنای طلب خفیف شدن است «جَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعامِ بُيُوتاً تَسْتَخِفُّونَها يَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَ يَوْمَ إِقامَتِكُمْ» (نحل/80)؛ که غالبا در مورد خفت معنوی و خوار کردن به کار میرود «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه» (زخرف/54) (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج3، ص94) و نیز گفتهاند به معنای آن است که آنان را در بدن و عزم و تصمیمشان خفیف و سست یافت؛ و نیز گفته شده به معنای آن است که آنان را بوالهوس و سبکسر یافت؛ در مورد آیه «وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذينَ لا يُوقِنُونَ» (روم/60) هم گفتهاند که به معنای تو را متزلزل نکنند و با شبهاتی که میافکنند نسبت به اعتقاداتت سست نکنند. (مفردات ألفاظ القرآن، ص289)
📿ماده خفف و مشتقات آن 17 بار در قرآن کریم به کار رفته است.
@yekaye
☀️1) در منابع اهل سنت از امام حسن مجتبی ع روایت شده که:
مراد از اینکه «انسان ضعیف آفریده شد» ضعیف الخلقه بودن وی است به نحوی که کوچکترین حادثهای که بر او وارد شود او را به درد و جزع وادارد.
📚روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج3، ص15
عن الحسن رضي اللّه تعالى عنه:
أن المراد ضعيف الخلقة يؤلمه أدنى حادث نزل به.
@yekaye
☀️2) در فرازی از نهمین دعای امام سجاد ع در صحیفه سجادیه آمده است:
خدایا! و همانا تو ما را از ضعف آفریدی؛ و بر سستی بنا نمودی؛ و از آبی پست و بیمقدار آغازیدی؛ پس تحول ما را جز به قوت خود قرار مده؛ و هیچ قوتی نداریم جز به یاری تو؛ پس ما را با توفیق خود تایید فرما؛ و به محکم ساختن خویش مسدد فرما، و چشمان دل ما را از آنچه برخلاف محبت توست کور نما! و در هیچ جایی از جوارح ما اجازه ورود معصیت مده!
📚الصحيفة السجادية، دعاء9
(وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الِاشْتِيَاقِ إِلَى طَلَبِ الْمَغْفِرَةِ مِنَ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ)
... اللَّهُمَّ وَ إِنَّكَ مِنَ الضُّعْفِ خَلَقْتَنَا، وَ عَلَى الْوَهْنِ بَنَيْتَنَا، وَ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ ابْتَدَأْتَنَا، فَلَا حَوْلَ لَنَا إِلَّا بِقُوَّتِكَ، وَ لَا قُوَّةَ لَنَا إِلَّا بِعَوْنِكَ فَأَيِّدْنَا بِتَوْفِيقِكَ، وَ سَدِّدْنَا بِتَسْدِيدِكَ، وَ أَعْمِ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا عَمَّا خَالَفَ مَحَبَّتَكَ، وَ لَا تَجْعَلْ لِشَيْءٍ مِنْ جَوَارِحِنَا نُفُوذاً فِي مَعْصِيَتِك...
@yekaye
☀️3) الف. در فرازی از دعای کمیل از امیرالمومنین ع روایت شده است:
ای کریم و ای پروردگار! همانا تو میدانی ضعف مرا در خصوص این بلاها و عقوبات اندک دنیا و آنچه از سختیها بر اهلش میگذرد؛ با اینکه این بلاء و سختیای است که درنگش کوتاه و بقایش آسان و مدتش کوتاه است؛ پس چگونه تحمل خواهم کرد بلای آخرت و سختی فراوان افتادن در آن را؛ که آن بلایی است که مدتش طولانی است و جای گرفتنش دائم؛ و بر اهل آن تخفیف نمییابد زیرا جز برخاسته از غضب و انتقام و خشم تو نیست؛ و این چیزی است که آسمانها و زمین تاب آن را ندارند؛ پس من چگونه خواهم بود در حالی که من بنده ضعیف و ذلیل و حقیر و مسکین و درماندهای بیش نیستم...
📚مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص847
رُوِيَ أَنَّ كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ النَّخَعِيَّ رَأَى أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع سَاجِداً يَدْعُو بِهَذَا الدُّعَاءِ فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَان
... يَا كَرِيمُ يَا رَبِّ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ ضَعْفِي عَنْ قَلِيلٍ مِنْ بَلَاءِ الدُّنْيَا وَ عُقُوبَاتِهَا وَ مَا يَجْرِي فِيهَا مِنَ الْمَكَارِهِ عَلَى أَهْلِهَا عَلَى أَنَّ ذَلِكَ بَلَاءٌ وَ مَكْرُوهٌ قَلِيلٌ مَكْثُهُ يَسِيرٌ بَقَاؤُهُ قَصِيرٌ مُدَّتُهُ فَكَيْفَ احْتِمَالِي لِبَلَاءِ الْآخِرَةِ وَ جَلِيلِ وُقُوعِ الْمَكَارِهِ فِيهَا وَ هُوَ بَلَاءٌ تَطُولُ مُدَّتُهُ وَ يَدُومُ مَقَامُهُ وَ لَا يُخَفَّفُ عَنْ أَهْلِهِ لِأَنَّهُ لَا يَكُونُ إِلَّا عَنْ غَضَبِكَ وَ انْتِقَامِكَ وَ سَخَطِكَ وَ هَذَا مَا لَا تَقُومُ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ يَا سَيِّدِي فَكَيْفَ لِي وَ أَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيفُ الذَّلِيلُ الْحَقِيرُ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِين
☀️ب. دعای 21 امام سجاد ع در صحیفه سجادیه با این فراز آغاز میشود
خدایا! ای کفایت کننده فرد ضعیف؛ و ای نگهدارنده امر ترسناک؛ خطایا مرا تک و تنها گذاشته و هیچ همراهی ندارم؛ و در برابر غضب تو ضعیف گشته و هیچ تاییدکنندهای ندارم؛ و بر خوف دیدار تو مشرف گشتهام و کسی نیست که ترسم را آرام کند ...
[در فراز دیگری میفرمایند:]
خدایا! صبح و شب کردم در حالی که بنده ذلیل تو بودم؛ نه سودی به خویش میتوانم برسانم و نه ضرری جز به عنایت تو؛ به این مطلب بر خویش شهادت میدهم و به ضعف قوت و بیچارگیام اعتراف میکنم؛ پس آنچه به من وعده دادهای محقق فرما و آنچه به من دادهای را [به جود و کرمت] تمام فرما؛ که همانا من بنده توام، بندهای مسکین و درمانده و ضعیف و بیچاره و حقیر و خوار و فقیر و ترسان و پناهجو....
📚الصحيفة السجادية، (دعاء21)
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ وَ أَهَمَّتْهُ الْخَطَايَا:
اللَّهُمَّ يَا كَافِيَ الْفَرْدِ الضَّعِيفِ، وَ وَاقِيَ الْأَمْرِ الْمَخُوفِ، أَفْرَدَتْنِي الْخَطَايَا فَلَا صَاحِبَ مَعِي، وَ ضَعُفْتُ عَنْ غَضَبِكَ فَلَا مُؤَيِّدَ لِي، وَ أَشْرَفْتُ عَلَى خَوْفِ لِقَائِكَ فَلَا مُسَكِّنَ لِرَوْعَتِي ...
... إِلَهِي أَصْبَحْتُ وَ أَمْسَيْتُ عَبْداً دَاخِراً لَكَ، لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً إِلَّا بِكَ، أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي، وَ أَعْتَرِفُ بِضَعْفِ قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي، فَأَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي، وَ تَمِّمْ لِي مَا آتَيْتَنِي، فَإِنِّي عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الضَّرِيرُ الْحَقِيرُ الْمَهِينُ الْفَقِيرُ الْخَائِفُ الْمُسْتَجِيرُ...
@yekaye