🔺 شش پرده از محاصره مدینه در جنگ احزاب
1️⃣ آیه 10 سوره احزاب اوج ترس و دلهره مسلمانان را توصیف میکند. محاصره شهر از سوی احزاب (قریش، یهود بنینضیر و سایر قبایل) فشار روانی عظیمی را بر آنان تحمیل کرده بود. در چنین شرایطی، برخی از مسلمانان دچار #تزلزل و شک شدند و به #وعدههای_الهی بدگمان گشتند.
«إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ ٱلْأَبْصَـٰرُ وَبَلَغَتِ ٱلْقُلُوبُ ٱلْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِٱللَّهِ ٱلظُّنُونَا»
«هنگامی که [دشمنان] از بالا و پایین [شهر] به سوی شما آمدند و [در آن حال] دیدگان [از شدّت ترس] خیره شده بود و جانها به گلو رسیده بود و به خدا گمانهای [ناشایست] میبردید.»
2️⃣ آیه 11 بیان میکند که این محاصره آزمونی الهی برای #سنجش_ایمان و پایداری مؤمنان بود. مسلمانان با تهدیدات شدید نظامی و کمبود امکانات روبهرو بودند و همین امر آنان را به شدت در معرض فشار روحی قرار داد.
«هُنَالِكَ ٱبْتُلِىَ ٱلْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا۟ زِلْزَالًۭا شَدِيدًا»
«آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و سخت به لرزه درآمدند.»
3️⃣ آیه 12 بیان میدارد که #منافقان در این بحران، به جای تقویت روحیه مسلمانان، #شک و #تردید ایجاد کردند و سعی داشتند با #القای_ناامیدی، جبهه مؤمنان را تضعیف کنند.
«وَإِذْ يَقُولُ ٱلْمُنَـٰفِقُونَ وَٱلَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌۭ مَّا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ إِلَّا غُرُورًۭا»
«و [به یاد آورید] زمانی که منافقان و کسانی که در دلهایشان بیماری [شک و تردید] بود، میگفتند: خدا و پیامبرش جز وعدههای فریبنده به ما ندادند.»
4️⃣ در آیه 13 اشاره میشود که گروهی از منافقان و افراد ضعیفالایمان در شرایط سخت محاصره، برای رها کردن میدان جنگ بهانهجویی کردند. آنها به دروغ ادعا کردند که خانههایشان در خطر است و نیاز به محافظت دارد، در حالی که خداوند تأکید میکند این ادعا صرفاً بهانهای برای فرار بود.
«وَإِذْ قَالَت طَّآئِفَةٌۭ مِّنْهُمْ يَـٰٓأَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَٱرْجِعُوا۟ ۚ وَيَسْتَـْٔذِنُ فَرِيقٌۭ مِّنْهُمُ ٱلنَّبِىَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌۭ وَمَا هِىَ بِعَوْرَةٍ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًۭا»
«و هنگامی که گروهی از آنان گفتند: ای اهل یثرب! اینجا جای ماندن برای شما نیست، پس بازگردید [به خانههایتان]. و گروهی دیگر از آنان از پیامبر اجازه [بازگشت] میخواستند و میگفتند: خانههای ما بیحفاظ است [و نیاز به مراقبت دارد]، در حالی که [خانههایشان] بیحفاظ نبود. آنان جز فرار [از میدان] قصدی نداشتند.»
5️⃣ آیه 22 اشاره دارد که مؤمنان واقعی در این شدیدترین بحران با ایمان قوی و #اعتماد_به_وعدههای _الهی استوار ماندند. میفرماید:
«وَلَمَّا رَءَا ٱلْمُؤْمِنُونَ ٱلْأَحْزَابَ قَالُوا۟ هَـٰذَا مَا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَصَدَقَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّآ إِيمَـٰنًۭا وَتَسْلِيمًا»
«و هنگامی که مؤمنان [واقعی] احزاب را دیدند، گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده بودند، و خدا و رسولش راست گفتند؛ و این [حادثه] چیزی جز ایمان و تسلیم آنان نیفزود.»
6️⃣ آیه 9 نشان میدهد که مسلمانان در اوج فشار، با #امداد_الهی مواجه شدند؛ طوفان شدیدی بر سپاه احزاب فرود آمد و آنان ناچار به عقبنشینی شدند.
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَةَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَآءَتْكُمْ جُنُودٌۭ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًۭا وَجُنُودًۭا لَّمْ تَرَوْهَاۚ»
«ای کسانی که ایمان آوردهاید! نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که لشکرهایی [عظیم] به سوی شما آمدند؛ پس ما بر آنان باد سخت و لشکریانی که نمیدیدید فرستادیم.»
💠 وضعیت روحی مسلمانان در جنگ احزاب از اوج ترس و دلهره تا #ایمان و تسلیم در برابر اراده الهی متغیر بود. این واقعه نشان داد که بحرانها و سختیها ابزار آزمونی برای تقویت ایمان و تفکیک #مؤمنان واقعی از #منافقان است. قرآن با بیان واقعه، الگوی پایداری و #اعتماد_به_خداوند را برای مسلمانان در تمام دورانها ارائه میدهد.
📚📚📚
هدایت شده از یک لاقبای پابرهنه
💠 وفات ام الادب، ام الوفاء، ام الغیرة، حضرت #ام_البنین (س)
مادر رشید حضرت #عباس_بن_علی (س) بر ام البنین های دوران تسلیت باد
🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 از گرای روحانی به غرب با دروغِ "خزانه خالی تحویل گرفتیم"
تا گرای پزشکیان به غرب با گاف "ناترازی انرژی" خودساخته!
🌵😳🌵
💠 وندی شرمن که ظریف رو "جواد ... .....جواد" صدا میکرد (با لحن یک عجوزه عشوه گر بخون) تأکید کرده که "دونالد ترامپ به دنبال توافقی است که نهتنها برنامه هستهای ایران را بهشدت محدود کند، بلکه تمام فعالیتهای منطقهای جمهوری اسلامی ایران را نیز هدف قرار دهد" و صراحتاً به پیچیدگی چنین مذاکراتی اشاره کرده که "ترامپ خواهان توقف کامل حمایت ایران از گروههای مقاومت در سوریه، لبنان، غزه و یمن است."
بعد خبرگزاری دولت جوری تیتر زده که آب از لب و لوچه یه عده سرازیر شده!
🌵🌵🌵
💠 هر کس با دست علی (ع) بیعت نکند، عاقبت با پای حجاج بیعت میکند.
#عبدالله_ابن_عمر
#مهدی_نصیری
🌵🌵🌵
هدایت شده از یک لاقبای پابرهنه
💠 آرايشگاهي آمد ريشهاي اميرالمؤمنين را كوتاه كند، لبها تكان ميخورد. گفت: يا علي، لبت را نگه دار، موي روي لب را قيچي كنم. فرمود: لبم را نگه دارم، يك «سُبْحَانَ اللَّه» عقب ميافتم. يعني من بايد از ثانيهي عمرم استفاده كنم.
#شب_يلدا بزرگترين شب سال است، خوب حالا چه كنيم؟ هندوانه بخوريم.خوب حالا ده دقيقه هندوانه بخور. آجيل هم بخوريم، خوب ده دقيقه هم آجيل بخور. پدر بزرگ را هم يك ساعت ببين. بابا! هشت ساعت، از غروب ميرود تا دو بعد از نصف شب، شب يلدا. هشت ساعت، چرا عمرمان را حرام ميكنيم؟
قُلْ إِنَّ الْخاسِرينَ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُم (زمر/15) خاسر كسي نيست كه سكهاش ارزان شود. خاسر كسي است كه عمرش ميرود و توجه ندارد. خدا ميگويد: سيلي كه به بشر ميزنم، اول سيلي اين است كه يادش ميرود كه عمرش دارد تلف ميشود. يك كاري ميكنم عمرش تلف شود و خودش هم نفهمد كه عمرش تلف شده.
نَسُوا اللَّهَ (اينها خدا را فراموش كردند) فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُم (حشر/19) حالا كه تو خدا را فراموش كردي، من هم يك كاري ميكنم كه تو خودت را فراموش كني.
(درس هایی از قرآن، محسن قرائتی، جلد1، ص 1681)
📚📚📚
هدایت شده از یک لاقبای پابرهنه
💠 گروهی از خبرنگاران اتریشی پیش من آمده بودند و سؤالاتشان را مطرح کردند. اولین سؤالشان این بود: در این 15 سال که از انقلاب گذشته، شاهد برگشتن جوانان از انقلاب هستید؟ در واقع، از من می خواست که این را تأیید کنم!
گفتم من به شما توضیح می دهم؛ انسان دو بخش دارد: بخشی که می خواهد مقتدر باشد و از همه بزند و از همه بِبَرَد و همه را غارت کند؛ و بخشی که می خواهد یک ذره به کسی تعدّی نکند. شما اروپایی ها، امریکایی ها، این بخشِ بزن-بخور را میبینید و آن بخش نزن-نَبَر را نمیبینید.
شما، به جز #هرزه_ها هیچکس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام #پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون می آوریم.
ما با شما عالَم را قسمت می کنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزههای ما را از ما خواهید گرفت؛
#هرزه_های_ما_برای_شما و #پاکان_عالم_برای_ما.
اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، #پاکی هست، بالاخره از صفوف شما خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست؛ و اگر در درون خانه های ما، #ناپاکی وجود داشته باشد، بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به شما خواهد پیوست. این قرار ما با شما.
29 آذر، سال روز درگذشت استاد اخلاق، مرحوم #آیتالله_حائری_شیرازی گرامی باد
🌿📚🌿
هدایت شده از د. قاسم جعفری عضو علمی دانشگاه
✔️ گذری و نظری :
محقق محترم حجة الاسلام آقای محمد سروش محلاتی در دیداری که با اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به بهانه روز وحدت حوزه و دانشگاه داشته اند چنین اظهار نظر کرده اند ؛
« حجاب حکم خدا هست و فتوای فقها هم هست ولی اصلا ظرفیت تبدیل شدن به قانون را ندارد. یکی از دلایلش این است که حجاب بر زنان مسلمان واجب است و بر غیر زن مسلمان واجب نیست و در جامعه اسلامی نمیشود زن مسلمان و غیر مسلمان را از یکدیگر تفکیک کرد.
∆ ملاحظه :
# این که حجاب و عفاف امروز یک مساله بلکه معضل مهم اجتماعی است و ابعاد مختلف نظری عملی و اجرایی دارد مقوله ای جداست و حتی نحوه تلقی و تفاسی از آیات و روایات هم ممکن است متنوع باشد اما وقتی محقق محترمی اذعان دارد که حجاب هم حکم خداست و هم فقها به آن فتوا داده اند باید عنایت بفرماید که
√ ذکر دلیل ذیل حکم بدان معناست که اگر دلیل نادرست و مخدوش باشد حکم هم متاثر خواهد شد .
√ این که اقلیتی کمتر از یک درصد غیر مسلمان در کشوری با اکثریت قاطع مسلمان و حاکمیت اسلامی چگونه باعث می شود که از حکم خداوند صرف نظر کرد آیا مبنای فقاهتی دارد ؟
- آیا سیره پیامبر ص در مدینة النبی ص ، صرف نظر کردن از اجرای احکام الهی به خاطر وجود اقلیت اهل کتاب و غیر مسلم بوده است ؟
- آیا گوینده محترم در سایر موضوعات مثل منع دایر کردن مراکز قمار، مشروب فروشی ، روسپی خانه ها کازینوها، پارتی ها ، استخرهای مختلط و ..هم ناظر به اینکه تفکیک فروشنده ، مشتری و شارب خمر و.. به مسلم و غیر مسلم مشکل است همین مبنا را دارند ؟
√ این که برخی احکام مثل وجوب روزه مخاطب خاص دارد و ذوی الاعذار را شامل نمی شود آیا افطار آشکار و تجاهر به روزه خواری در ماه رمضان را نیز به دلیل عدم امکان تفکیک مکلفین و معذورین جایز می شمارند ؟
√ آیا این مبنای فقهی منجر به تعطیلی اکثریت قریب به تمام احکام دین نمی شود ؟
و..
√ نکته دیگر این که آیا خطابات شارع فقط مختص مشافهان ، حاضران معتنقان است ؟ به عبارتی آیا در قیامت غیر معتقدان بابت ترک فرائض و ارتکاب محرمات نباید پاسخ دهند ؟
√ از سویی آیا مسأله ای مثل حجاب ، صوم و..دو جنبه ای نیست ؛ به عبارتی آیا نمی شود جنبه فردانی و اجتماعی این پدیده را از هم تفکیک کرد و در بعد فردی کار فرد را به خدا و حساب یوم موعود واگذار نمود و بعد اجتماعی را به الزام حاکمیتی و قانونی سپرد ؟ خلاصه این که گذاره « مساله حجاب به رغم حکم خدا بودن و وجود فتوای فقها ، ظرفیت قانون شدن ندارد » خود اول بحث نیست ؟
# نکته جالب و عجیب آن است که از حاضران درخواست تبلیغ تشهیر و برجسته سازی شخصیت هایی را برای پیشبرد قرائت های خاص مورد نظر ایشان از احکام می نماید !
منتظر تکمیل و ارشاد این طلبه دانشجو از جانب صاحبنظران و ارباب فضل می مانم .
هدانا الله جمیعا الی الرشاد .
قاسم جعفری / معلم گروه فقه دانشگاه .۱۴۰۳.۹.۳۰
✅https://eitaa.com/ghasemjafari✔️