⬛️معیارهای عزاداری
◾️1.کیفیت عزاداری باید چنان باشد که بهانه ای به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود.
◾️2. ضرر نداشته باشد.
➖پرسش: در مورد زنجیر زنی که منجر به سیاه شدن یا مجروح شدن بدن می شود، نظر شما چیست؟
➖پاسخ: امام خمینی (ره): مانعی ندارد، مگر اینکه موجب ضرر فاحش بر بدن شود.
◾️3. ریا نباشد.
◾️4. باید عزاداری ها از هرگونه رقابت منفی و حس برتری جویی به دور باشند. و یکدیگر را تخریب نکنند.
◾️5. مهمترین حکمت مجالس عزاداری امام حسین (علیه السلام) آشنایی با مکتب و آرمان اوست. باید به گونه ای برنامه های عزاداری تنظیم شود که عزاداران بتوانند با ارزش های عاشورایی انس پیدا کنند.
◾️6. آنچه خوانده می شود مشتمل بر مطالب دروغ و باطل نباشد.
◾️7. با کار حرام مانند موسیقی لهوی همراه نباشد.
◾️8. با مطالبی که وهن مذهب است، همراه نباشد.
◾️9. موجب اضرار به نفس (ضرر قابل توجه) نباشد.
◾️10. سبب ترک واجب نباشد که گاهی سبب ترک نماز یا قضا شدن آن می شود.
📚(احکام دو دقیقه ای (ویژه مناسبت ها)، صفحه 102)
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️
☑️پرسش:
آیا گريه براي امام حسين علیه السلام، همه ی گناهان گذشته و آينده را مي آمرزد؟ روایاتی داریم که این مورد را گفته باشند؟
قسمت اول:
◾️ پاسخ:
روايات به اين مضمون در باره گريه بر اباعبد الله و زيارت امامان معصوم و بعض اعمال مستحبي و .... وارد شده است كه دلالت دارد اين اعمال ثواب فراوان داشته و باعث آمرزش گناهان مي شود؛اما اولا اين وعده ها اجمالي است و قيد و شرط آنها در روايات ديگر به صراحت و بارها ذكر شده است. مثلا آيه شريفه مي فرمايد:إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين"(1) خدا فقط از باتقوايان مي پذيرد.
🌱اين آيه قيد عامي را به همه عبادات و اعمال ما مي زند و آن "رعايت تقوا " است. خدا در اي آيه با حصر "انما" اعلام مي كند كه فقط از باتقوا ها مي پذيرد؛ بنا بر اين اگر كسي تقوا سرلوحه اعمالش نباشد و به اندازه آب، دردي از او دوا نخواهد كرد.
🌼پس اين وعده ها اجمالي است و با قيد و شرط است و اميد زا مي باشد و بنده را به سوي خدا جلب مي كند و تا شرط حقيقي اش حاصل نشود، قطعي نمي گردد ولي همين اميد كافي است و عامل مهمي در جهت حركت و رسيدن به صلاح و فلاح است از اين رو در روايات از پيامبر و امامان آمده كه اگر بر انجام كاري بنا به روايتي ما وعده ثوابي داده باشيم و شما براي رسيدن به آن ثواب، آن عمل را به جا آوريد، به آن ثواب مي رسيد حتي اگر آن روايت به واقع از ما نباشد.
🍀امام صادق (علیه السلام) فرمود: من بلغه عن النبي صلي الله عليه وآله شئ فيه الثواب، ففعل ذلك طلب قول النبي صلي الله عليه وآله، كان له ذلك الثواب ، وإن كان النبي صلي الله عليه وآله لم يقله (2)
🌸و اين خود اخلاص و باور و ايمان است. زيرا به خاطر وعده پيامبر اين كار را انجام مي دهد يعني به نبوت پيامبر و به صداقت ايشان و به قيامت و حاكميت مطلق خدا باور دارد كه مي خواهد اين كار را انجام دهد تا به آن پاداش برسد و تا زماني كه اين باور و اعتقاد را نقض نكرده و زير پا ننهاده ، مؤمن است و شرط ثواب را دارد و اگر با گناهش اين عمل را نقض كرد، ثوابي را كه كسب كرده، ضايع مي نمايد.
☘️نكته ديگر اين كه انجام عبادت و عمل صالح با خلوص، جهاد اكبر است و بسيار سخت مي باشد و سختي خالصانه به جا آوردن عمل، كمتر از سختي توبه خالصانه نيست و وقتي توبه واقعي همه گناهان گذشته را مي آمرزد و به حسنه تبديل مي كند، چرا اشكي كه خالصانه براي اباعبد الله ريخته شده، چنين نباشد؟ مگر خداوند در باره توبه نمي فرمايد:إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنات(3)مگر كساني كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، كه خداوند گناهان آنان را به حسنات تبديل ميكند.
پي نوشت ها:
1. مائده(5) آيه 27.
2. برقي، محاسن، تهران، اسلاميه، 1330 ش، ج1، ص 25.
3. فرقان(25) آيه70.
شرکت کودک در نماز جماعت
بسیاری از مردم معیار صحیح بودن شرکت در نماز جماعت را، بلوغ می دانند.
در حالی که بلوغ فقط در امامت لازم است و در صفوف جماعت معیار صحیح بودن نماز، مأمومین هستند نه بلوغ.
مسأله: اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود چنانچه ندانند نماز او باطل است، می توانند اقتدا کنند.
توضیح المسائل مراجع ج1 ص802 م1417
🌹وقتی که میخواهید به #روضه بروید، اگر سؤال کردند که کجا میروید، نگویید میرویم روضه،
❤️#بگویید_می_خواهیم_برویم_کربلا.
🏴زيارت عاشورا :
🌹امام باقر علیه السلام بعد از آموختن زیارت عاشورا به #علقمه فرمودند :
هر کس این زیارت را بخواند ( از دور یا نزدیک ) و بر حسین علیه السلام ناله کند و امر کند اهل خود را که بدون تقیه بر حسین علیه السلام گریه کنند و اقامه کنند #عزا را در خانه به اظهار جزع و همدیگر را بر #مصیبت-حسین علیه السلام تعزیت گویند، من ضامن او مى شوم نزد خدا که #ثواب هزار حج ، هزار عمره و هزار غزوه براى او بنویسند .
📚الکسیر العبادات فى اسرارالشهادات ص 91
📚📏📚📏📚
☑️پرسش:
خندیدن در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟
🔳پاسخ:
خندیدن در ماه محرّم و صفر از نظر شرعى حرام نیست، اما چون ماه هاى اندوه و حزن اهل بیت وخاندان نبوّت، خصوصاً در دهه عاشورا است، بهتر است شیعیان و دوستان اهل بیت در حزن و اندوه باشند.
☘️حضرت على(علیه السلام) فرمود: «خدا به زمین توجّهی کرد، پس ما را اختیار و انتخاب کرد، و براى ما، شیعیان ما را اختیار نمود. آنان ما را یارى مى کنند و در شادى ما شادى مىنمایند و در حزن و اندوه ما محزون وغمناک هستند. آن ها اموال و جان هاى خود را در راه ما بذل مىکنند»(۱)
✔️بنابراین خندیدن و شادی در ایام عزاداری اگر چه حرمت ندارد، اما از نظر اخلاقی ناپسند است و با معیار دوستی و محبت اهل بیت که از واجبات دینی است، سازگار نیست و حتی المقدور لازم است پرهیز شود.
پینوشتها:
۱.محمد باقر مجلسى ، بحار الانوار ، ج ۶۵، ص ۱۸، حدیث ۲۴.
⚫️حضرت زهرا سلام الله علیها:
▪️هرگاه گریه کنندگان بر حسینم داخل بهشت شدند، آنگاه من داخل بهشت میشوم.
📚منبع : کتاب اشک حسینی سرمایه شیعه به نقل از البکا ص ۸۶