🏴زيارت عاشورا :
🌹امام باقر علیه السلام بعد از آموختن زیارت عاشورا به #علقمه فرمودند :
هر کس این زیارت را بخواند ( از دور یا نزدیک ) و بر حسین علیه السلام ناله کند و امر کند اهل خود را که بدون تقیه بر حسین علیه السلام گریه کنند و اقامه کنند #عزا را در خانه به اظهار جزع و همدیگر را بر #مصیبت-حسین علیه السلام تعزیت گویند، من ضامن او مى شوم نزد خدا که #ثواب هزار حج ، هزار عمره و هزار غزوه براى او بنویسند .
📚الکسیر العبادات فى اسرارالشهادات ص 91
📚📏📚📏📚
☑️پرسش:
خندیدن در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟
🔳پاسخ:
خندیدن در ماه محرّم و صفر از نظر شرعى حرام نیست، اما چون ماه هاى اندوه و حزن اهل بیت وخاندان نبوّت، خصوصاً در دهه عاشورا است، بهتر است شیعیان و دوستان اهل بیت در حزن و اندوه باشند.
☘️حضرت على(علیه السلام) فرمود: «خدا به زمین توجّهی کرد، پس ما را اختیار و انتخاب کرد، و براى ما، شیعیان ما را اختیار نمود. آنان ما را یارى مى کنند و در شادى ما شادى مىنمایند و در حزن و اندوه ما محزون وغمناک هستند. آن ها اموال و جان هاى خود را در راه ما بذل مىکنند»(۱)
✔️بنابراین خندیدن و شادی در ایام عزاداری اگر چه حرمت ندارد، اما از نظر اخلاقی ناپسند است و با معیار دوستی و محبت اهل بیت که از واجبات دینی است، سازگار نیست و حتی المقدور لازم است پرهیز شود.
پینوشتها:
۱.محمد باقر مجلسى ، بحار الانوار ، ج ۶۵، ص ۱۸، حدیث ۲۴.
⚫️حضرت زهرا سلام الله علیها:
▪️هرگاه گریه کنندگان بر حسینم داخل بهشت شدند، آنگاه من داخل بهشت میشوم.
📚منبع : کتاب اشک حسینی سرمایه شیعه به نقل از البکا ص ۸۶
کمک رساندن در وضو
برخی از مردم فکر میکنند، اگر در حال اختیار فردی با ظرفی داخل مشت وضو گیرنده آب بریزد، وضوی او را باطل می سازد، بلکه فقط چنین کاری برای وضو گیرنده مکروه است. 1
مسئله : یکی از شرایط وضو این است که شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد و یا در رساندن آب به صورت و دست ها و مسح سر و پا ها به او کمک نماید وضویش باطل است. 2
1. توضیح المسائل مراجع ج 1 ص 185
2. همان و ص 167
🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
چرا امام حسین (علیه السلام) مانند امام حسن (علیه السلام) صلح نکرد بلکه با یاران اندکش برضد یزیدیان جنگید؟
قسمت سوم(آخر):
🌺پاسخ:
در چنین اوضاعی امام حسین (علیه السلام)قیام کرد و این اهداف را دنبال نمود:
۱ـ🌱 زنده کردن اسلام .
۲ـ🌱 آگاه ساختن مسلمانان و افشاى ماهیت امویان .
۳ـ🌱 احیاى سنّت نبوى و سیره علوى .
۴ـ🌱 اصلاح جامعه و بیدار کردن امت .
۵ـ🌱 از بین بردن سلطه استبدادى بنى امیه .
۶ـ🌱 آزادسازى ملّت از سلطه و زور.
۷ـ🌱 حاکم ساختن حق و نیروبخشیدن به حق پرستان .
۸ـ🌱 تأمین قسط و عدل اجتماعى و اجراى قانون شرع .
۹ـ🌱 از بین بردن بدعت ها و کجروى ها.
۱۰-🌱 اعتراض به موروثی شدن خلافت.
۱۱ـ🌱 زنده کردن سنّت مهم امر به معروف و نهى از منکر.
✍️اگر امام حسین در عهد یزید قیام نمیکرد، برپیکره اسلام زیانی جبران ناپذیر وارد می شد.
🔹امام حسین در زمانى قرار گرفته بود که بدعت هاى زیادى در اسلام به وجود آمده بود، که مى دانست اگر قیام نکند، چیزى از اسلام باقى نخواهد ماند. چنان که فرمود: وقتى زمامدار حکومت اسلامى افرادى مثل یزید باشد، باید فاتحهء آن را خواند.( 1) از طرفى مى دانست که جد بزرگوارش فرمود:« آن جا که بدعت ها ظاهرگردد، بر عهدة عالمان است که حقایق را بگویند، و اگر کتمان کنند، لعنت خدا بر آنان باد» (2).
✨او در زمانی قیام نمود که انحراف دستگاه حکومت چند برابر شده بود. از نظر اجتماعى نیز اوضاع بر اثر ظلم و بیدادگرى حاکم، مردم را به ستوه آورده و نارضایتى عمومى بیداد مى کرد.
👈بنابراین یکى از شرایط انقلاب فراهم آمده بود ولى شرط دیگر - که وجود روح حماسه و ایثارگرى است- جز در تعداد اندکی فراهم نبود.
👈بنابراین بر امام لازم بود که از همین مقدار استفاده کند و موقعیت را از دست ندهد. و هر چند در چنان وضعیتى نمى توانست پیروزى نظامى به دست آورد، ولى حرکتى پدید آورد که پایه نظام ستمگر را لرزاند و روح خروش و حماسه را در کالبد مسلمانان و همه آزادى خواهان جهان دمید و آثار بسیار گران بهایى در تاریخ بشر بر جاى گذارد.
پینوشتها:
1. خوارزمی، مقتل الحسین،ح۱،ص۲۶۸؛ مطهرى ، مجموعه آثار، ج ۱۷ ص۱۳.
2. اصول کافى ، ج ۱ ص ۵۴؛وسایل الشیعه ،ج۱۱،ص۵۱۰.
❌ شبهه
پوشیدن #لباس_مشکی حرام و لباس دوزخیان است
1- قال امير المومنين : لاتلبسوا السواد فانه لباس فرعون.
2- عن آبي عبدالله: لا تصلّ فيها فإنّها لباس أهل النار
✅ پاسخ:
👇👇👇👇👇👇👇
🔹️بارها گفته ایم که اگر کسی می خواهد به روایت استناد کند باید تمام روایت های یک موضوع را مدنظر قرار دهد. این روایتها مربوط به کسی است که لباس مشکی را به عنوان لباس رسمی و دائم خود انتخاب کند. یا اینکه در نماز لباس مشکی بر تن کند.
📚 وسائل الشیعة، ج 3، ص 271
🔹️اما پوشیدن لباس مشکی نه تنها برای اهل بیت جائز است، بلکه طبق روایات بازماندگان میت تا سه روز بدون هیچ گونه کراهتی میتوانند لباس مشکی بپوشند. ولی بیش از آن کراهت دارد.
🔹در خصوص عزاداری بر امام حسین علیه السلام در روایتی از فرزند امام سجاد علیه السلام نقل شده است:
🔹وقتی جدم امام حسین علیه السلام شهید شد زنان بنیهاشم در عزای آن حضرت لباس سیاه پوشیدند و این لباس را در گرما و سرما تغییر نمیدادند.
📚 الحدائق الناظرة فی احکام العترة الطاهرة، ج 7، ص 118
🔹️از این روایت چنین به دست می آید پوشیدن لباس مشکی توسط اهل بیت، چند ماه به طول کشیده است. زیرا در آن آمده است: در گرما و سرما لباسشان را تغییر نمی دادند.
🔹️ضمن آنکه در روایات برای پوشیدن لباس مشکی استثنائاتی نیز ذکر شده که علاقه مندان می توانند به کتاب روحانیت لباس نوشته محمد قربانی مقدم مراجعه کنند.