امام صادق عليه السلام ـ به اسحاق بن فَرّوخ ـ : هر كس بر محمّد و خاندان محمّد ده درود بفرستد ، خداوند و فرشتگانش صد درود بر او مى فرستند و هر كس بر محمّد و خاندان محمّد، صد بار درود بفرستد ، خداوند و فرشتگانش هزار بار بر او درود مى فرستند. مگر نشنيده اى اين سخن خداى عزّوجلّ را كه: «او و فرشتگانش بر شما درود مى فرستند تا شما را از تاريكى ها به روشنايى برد و خدا به مؤمنان، مهربان است»
مَن صَلّى عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ عَشرا صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ ومَلائِكَتُهُ مِئَةَ مَرَّةٍ ، ومَن صَلّى عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ مِئَةَ مَرَّةٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ ومَلائِكَتُهُ ألفا ، أما تَسمَعُ قَولَ اللّهِ عزّوجلّ : «هُوَ الَّذِى يُصَلِّى عَلَيْكُمْ وَ مَلَئِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّـلُمَـتِ إِلَى النُّورِ وَ كَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا»
الكافی جلد2 صفحه493
🆔 @hadisgraph
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
آیا در مورد قرآن خواندن بحالت ايستاده روايتي داريم؟
🌺پاسخ:
بله مثلا از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روايت شده كه فرمود:
🌸 جبرئيل به من دستور داد، قرآن را در حال ايستاده بخوانم... (1)
🌼در نماز و ايستاده هم سفارش بيشتري شده است:
امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ فرمود:
هر كس قرآن را به حالت ايستاده در نماز بخواند، خداوند به هر حرفي از آن صد حسنه براي او مي نويسد. و هر كس آن را در حال نشسته در نماز بخواند خداوند به ازاي هر حرفي پنجاه حسنه براي او ثبت مي فرمايد. و هر كس قرآن را خارج از نماز بخواند، خداوند به ازاي هر حرف آن ده حسنه براي او مي نگارد.(2)
☘️امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ نيز فرمود:
هر كس قرآن را در نماز و در حال ايستاده قرائت كند، براي هر حرفي كه مي خواند، يك صد حسنه به او مي دهند و اگر نشسته باشد، پنجاه حسنه، و اگر در غير نماز قرآن را با وضو بخواند، بيست و پنج حسنه دارد و اگر بدون وضو باشد ده حسنه دارد و اينكه گفتم: هر حرفي چند حسنه دارد، يعني: المر هر كدام از الف و لام و ميم و راء ده حسنه دارد.(3)
1. سنن النبي، ص312.
2. شيخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص198.
3. ديلمي، ارشاد القلوب، ج1، ص2
🌺اگر کفش شخصی را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، اگر بداند کفشی که مانده، مال کسی است که کفش او را برده، در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مأیوس شود، میتواند به جای کفش خودش بردارد و اگر قیمت کفش دیگری از کفش خودش بیشتر است، باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و اگر از پیدا شدن او ناامید شود، باید با اجازه حاکم شرع زیادی قیمت را صدقه بدهد.👞
┏━✨🌹✨🌸✨━┓
🌸🌸
┗━✨🌸✨🌹✨━┛
🌹چطور آدم بشیم
پاسخ آیت الله بهجت(رضوان الله تعالی علیه)
آیت الله بهجت؛ باباجان جواب همان است.
.
یکی از علما میفرمود: سالها پیش، یک روز خدمت آیتالله العظمی بهجت (ره) رفته بودیم. به ایشان گفتم: راهی به ما نشان دهید تا آدم شویم.
.
آقای بهجت (ره) فرمودند:
نمازتان را اول وقت بخوانید!
این عالم بزرگوار میگوید:
در دلم گفتم حاج آقا ما را تحویل نگرفت. ما که خودمان نماز اول وقت میخوانیم!
.
یک سال از آن ماجرا گذشت، قرار بود به یک جلسه مهمانی بروم و در آن مهمانی دوباره خدمت آقای بهجت (ره) برسم.
در راه به خودم گفتم:
این دفعه از آقا سوال کنم، ببینم اگر بخواهد راهی معرفی کند تا من به همهجا برسم، چه راهی را معرفی میکند؟
.
وقتی خدمتشان رفتم، همراه جمعی بودیم و ایشان داشتند صحبت میکردند. هنوز هیچ سخنی نگفته بودم که ایشان وسط صحبتشان فرمودند:
بعضیها پیش ما میگویند چکار کنیم تا آدم شویم و رشد پیدا کنیم؟ به ایشان میگوییم نماز اول وقت بخوانید. میروند سال بعد میآیند، پیش خودشان میگویند حاج آقا ما را تحویل نگرفت! دوباره از حاج آقا بپرسیم که چه باید بکنیم؟ همان حرف بنده را دقیق گوش نکردند و رعایت نکردند، حالا دوباره میخواهند سؤال کنند! بابا جان، جواب همان است، همیشه جواب همان است.
.
این عالم بزرگوار میفرماید:
من دیگر هیچ حرفی نزدم. آقای بهجت (ره) راست میگفتند. من برخی از نمازهایم را به وقتش نمیخواندم. شروع کردم و آن را هم درست کردم، آن عالم بزرگوار کمکم به جاهایی که دلش میخواست و حتی فوق تصورش بود، رسید.
بخشی از کتاب "چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟" اثر علیرضا پناهیان
عطسه صبر
برخی از مردم تصور می کنند در موقع تصمیم بر انجام کاری، اگر خود یا کسی عطسه کند، باید صبر نمود.
در حالی که در این باره دستوری در اسلام وارد نشده است و اساسا روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که به کاری تصمیم گرفتید، اگر کسی فال بد زد، اعتنا نکنید و بر خدا توکل کرده و به دنبال هدف روان شوید.
در مورد عطسه وارد شده که هر گاه یکی از شما عطسه کرد، در حق او دعا کنید و بگویید "يَرْحَمْكُم الله" خداوند شما را رحمت کند و طرف مقابل هم بگوید "یَغفِرُ اللهُ لَکُم" خداوند شما را بیامرزد.1
اما صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گزاردن بین یک و دو عطسه همگی از خرافات است.
1. بحارالانوار ج81 ص283
🌱
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
جریان هزاران نفری که قران می فرماید: «خداوند فرمان مرگ بر آنان داد و آنان مردند و مجددا زنده شدند» چیست؟
🌺 پاسخ:
در آیه 243 سوره مبارکه بقره می خوانیم:
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ (1)
آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند). سپس خدا آنها را زنده كرد، (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى كند، ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى آورند.
🌼در تفسیر نمونه ذیل آیه فوق در شأن نزول آن این گونه آمده است:
🍁در يكى از شهرهاى" شام" بيمارى طاعون راه يافت و با سرعتى عجيب و سرسام آور مردم يكى پس از ديگرى از دنيا مى رفتند در اين ميان عده بسيارى به اين اميد كه شايد از چنگال مرگ رهايى يابند آن محيط و ديار را ترك گفتند از آنجا كه آنها پس از فرار از محيط خود و رهايى از مرگ در خود احساس قدرت و استقلالى نموده و با ناديده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبيعى دچار غرور شدند پروردگار، آنها را نيز در همان بيابان به همان بيمارى نابود ساخت.
🍀 از بعضى روايات استفاده مى شود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند پروردگار آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد آنها خانه هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند مدتها از اين جريان گذشت و حزقيل(2) كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند.
🔶 گر چه آيه فوق اشاره به عدد خاصى نكرده، و تنها واژه" الوف" كه به معنى هزارها است، به كار برده، ولى بعضى از روايات، تعداد نفرات آنها را ده هزار و بعضى هفتاد يا هشتاد هزار ذكر مى كند.
🔻نكته ديگرى كه در اينجا شايان توجه است مساله امكان" رجعت" است كه از اين آيه به خوبى استفاده مى شود.
🌸توضيح اينكه: در تاريخ گذشتگان مواردى را مى يابيم كه افرادى بعد از مرگ، به اين جهان بازگشتند مانند ماجراى جمعى از بنى اسرائيل كه همراه موسى (علیه السلام) به كوه طور رفتند كه در آيه 55 و 56 سوره بقره آمده و داستان عزير يا ارميا كه در آيه 259 همين سوره آمده، و همچنين حادثه اى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده است.
🔹بنا بر اين مانعى ندارد كه همين مساله در آينده نيز تكرار شود. دانشمند معروف شيعه مرحوم" صدوق" نيز به همين آيه براى امكان مساله رجعت استدلال كرده و مى گويد: يكى از عقايد ما اعتقاد بر رجعت است (كه گروهى از انسانهاى پيشين بار ديگر در همين دنيا به زندگى باز مى گردند).و نيز مى تواند اين آيه سندى براى مساله معاد و احياى مردگان در قيامت باشد.(3)
پی نوشت ها:
1. بقره/243.
2." حزقيل" طبق بعضى از روايات سومين پيشواى بنى اسرائيل بعد از موسى (علیه السلام) بود.
3. تفسير نمونه، ج2 ص 218.
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
ملکوت چیست؟ آیا قابل دیدن است؟
🌺پاسخ:
در قرآن کریم در آیاتی چند از "ملکوت" نام برده شده است. مانند:
1-📌 «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون؛پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى شويد)(یس/83)
✍️علامه طباطبایی در تفسیر آیه شریفه می فرمایند:
« مراد از" ملكوت" آن جهت از هر چيزى است كه رو به خداست، چون هر موجودى دو جهت دارد، يكى رو به خدا، و يكى ديگر رو به خلق. ملكوت هر چيز آن جهتى است كه رو به خدا است، و ملك آن سمت رو به خلق است ممكن هم هست بگوييم: ملكوت به معناى هر دو جهت هر موجود است، و آيات زير هم بر همين معنا حمل مىشود،
🍀" وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ" «انعام/75» و" أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" «اعراف/185» و" قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ" «مومنون/88».
و اگر فرموده ملكوت هر چيزى به دست خداست، براى اين است كه: دلالت كند بر اينكه خداى تعالى مسلط بر هر چيز است، و غير از خدا كسى در اين تسلط بهره و سهمى ندارد.
🍃و برگشت معنا در آيه « فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ» به اين است كه: خدا از استبعادى كه مشركين در مساله معاد مى كنند، منزه است، چون مشركين غافلند از اينكه ملكوت هر چيزى به دست خدا و در قبضه قدرت اوست.»(1)
🌸در تفسیر نمونه آمده:
«ملكوت در اصل از ريشه" ملك" (بر وزن حكم) به معنى" حكومت و مالكيت است،" واو" و" ت" براى تاكيد و مبالغه به آن اضافه شده بنا بر اين منظور از آن در اينجا حكومت مطلقه خداوند بر سراسر عالم هستى است.»(2)
2-📌 همچنین در آیه 75 سوره مبارکه انعام که از ملکوت و نشان دادن آن به حضرت ابرهیم(علیه السلام) سخن بمیان آمده است:
«وَ كَذَالِكَ نُرِى إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِين؛ و اين گونه ملكوت آسمانها و زمين را به ابراهيم نمايانديم تا از جمله يقين كنندگان باشد»(انعام/75)
🌼در این مورد نیز ملکوت، همان مالکیت مطلقه الهی است:
«مالكيت مطلقه و تسلط پروردگار را بر تمام آسمان و زمين به او نشان داديم" (وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).»(3)
3-📌 در آیه 185 سوره مبارکه اعراف نیز صحبت از ملکوت است:
أَ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض(اعراف/185)
علامه طباطبایی در توضیحی تحت عنوان: [اشاره به معناى" ملكوت" در عرف قرآن مجيد]می فرمایند:
«" ملكوت" در عرف قرآن و بطورى كه از آيه" إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ، فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ" «یس/84» استفاده مىشود عبارت است از باطن و آن طرف هر چيز كه بسوى پروردگار متعال است، و نظر كردن به اين طرف با يقين ملازم است»(4)
در مورد اینکه آیا ملکوت دینی است استناد میکنیم به فراز ابتدایی آیه 185 سوره مبارکه اعراف:
«🌸أَ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شىَْء...»
علامه طباطبایی می فرمایند:
☘️«غرض از اين آيه توبيخ آنان در اعراض و انصراف از وجه ملكوتى اشياء است كه چرا فراموش كردند و در آن نظر نينداختند تا برايشان روشن شود كه آنچه را كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بسوى آن دعوتشان مى كند حق است.»(5)
پی نوشت ها:
1. ترجمه تفسير الميزان، ج17، ص173
2. تفسير نمونه، ج5، ص309
3. همان، ص308
4. ترجمه تفسير الميزان، ج8، ص455
5.همان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ 🌹 ✨ 🌹 ✨
بالم شکسته بود و هوایی نداشتم
از دست روزگار رهایی نداشتم
بیهوده نیست عاشق گنبد طلا شدن
#مشهد اگر نبود که جایی نداشتم
دردم زیاد بود و طبیبی مرا ندید
دردم زیاد بود و دوایی نداشتم
گفتم مگر #امام_رضا چاره ای کند
ای وای اگر امام رضایی نداشتم...
✨✨✨
🌸 ولادت امام الرئوف #علی_ابن_موسی_الرضا علیه السلام مبارک. 🌸
1_19292293_5963068083357614934.mp3
5.36M
❤️قدیما وقتی از پیاده روها به سمت حرم میرفتیم،این مدح به گوشمون میخورد و با صداش هم نوا میشدیم
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
چرا به علی بن موسی، امام هشتم شیعیان، "رضا" می گویند؟
🌺پاسخ:
امام موسی بن جعفر(علیه السلام) فرزندش "علی" (علیه السلام) را "رضا" لقب داده بود و گاهی می فرمود: "پسرم رضا را بگویید پیش من بیاید... به فرزندم رضا گفتم... فرزندم رضا گفت؛ امّا وقتی حضرت را مورد خطاب قرار میداد، می فرمود: یا أباالحسن.[۱]
🌼از این روایت استفاده میشود كه امام كاظم(علیه السلام) عنایت خاصی به لقب "رضا" برای فرزندشان داشتند و به نحوی به دیگران گوشزد میكردند حضرت را "رضا" صدا بزنند.
🌸در وجه نام گذاری حضرت به "رضا" احادیثی وارد شده است، از جمله: احمد بن أبی نصر بزنطی به امام جواد(علیه السلام) عرض كرد: گروهی از مخالفان شما گمان می كنند كه مأمون پدر بزرگوار شما را "رضا" لقب داده، آن هم بدین جهت كه امام(علیه السلام) را برای پذیرش ولایتعهدی راضی كرده است.
🍃امام جواد فرمود: "به خدا سوگند! اینان دروغ می گویند، بلكه خدا پدرم را "رضا" نامیده، چون كه پسندیده خدا در آسمان بود و رسول خدا و أئمه هدی در زمین از او خوشنود بودند"،
🌱بزنطی به امام گفت: آیا همه پدران گذشته تو پسندیده خدا و رسول و ائمه نبودند، فرمود: چرا. بزنطی پرسید: پس چرا تنها آن حضرت "رضا" نامیده شد، فرمود: "زیرا همان گونه كه دوستان و موافقان وی از حضرت راضی بودند، دشمنان و مخالفان نیز از او راضی بودند. چنین ویژگی برای هیچ كدام از پدران حضرت وجود نداشت، و بدین سبب است كه میان آنان، حضرت "رضا" نامیده شده است".[۲]
☘️برخی از بزرگان در این باره نوشته اند: خداوند در لوح محفوظ آن حضرت را "رضا" نامیده و با این نام گذاری اعلام فرموده است كه:
۱-📌 دوستان و دشمنان از حضرت راضی هستند.
۲-📌 فرشتگان از شمایل و اخلاق و اعمال امام رضایت دارند.
۳-📌 خدا از او راضی بوده و او را هم راضی كرده است.[۳]
پی نوشت:
[۱]. عیون اخبارالرّضا، صدوق، ج ۱، ص ۱۴ - ۱۳، ح ۲.
[۲]. علل الشرایع، صدوق، ج۱، ص ۲۷۷، باب ۱۷۲، ح ۱.
[۳]. القاب الرّسول و عترته (مجموعه نفیسه ص ۲۶۹)، ص ۶۷.
بلند خواندن نماز
خیلی از نمازگزاران به اشتباه حمد و سوره را در جایی که باید بلند خوانده شود، آهسته و در جایی که باید آهسته خوانده شود، بلند می خوانند و فکر می کنند اهمیتی ندارد، در صورتی که این کار باعث باطل شدن نماز می گردد.
"بر مردان واجب است که حمد و سوره را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بلند بخوانند و در نمازهای ظهر و عصر، آهسته.1 و بانوان می توانند هم بلند بخوانند و هم آهسته ولى اگر نامحرم صدايشان را می شنود، بهتر است آهسته بخوانند.2
اما نمازهای ظهر و عصر، حتما باید آهسته خوانده شود."
اگر نمازگزار در جایی که باید نماز را بلند بخواند، عمداً آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند، عمداً بلند بخواند، نمازش باطل است، ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسئله باشد، نماز صحیح است.3
1. توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 993
2. رساله نه مرجع ص 563
3. همان مسأله 995
🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ: اجر و مزد کنترل خشم
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
💧☀️💧☀️💧
✅پرسش:
آيا راهي هست که من از ديدن پيشرفت مالي و .. ،ديگران ناراحت نشوم ؟ يا از چيزهايي که خداوند به ديگران داده و من محروم هستم، هيچوقت ناراحت نباشم و طلب خير داشته باشم؟
🌺پاسخ:
اگر ملاحظه پيشرفت و کمال ديگران به گونه اي شما را ناراحت کند که آرزو کنيد آن کمال از ايشان گرفته شود و دچار سقوط شوند اين دلالت بر حسادت شما دارد که بايد مورد درمان قرار گيرد اما اگر صرفا بخاطر اينکه خودتان آن کمال و پيشرفت را نداريد ناراحت شود ولي هرگز آرزوي سقوط و مشکل براي ديگران را نداشته باشيد اين غبطه خوردن است که گناه نبوده و رذيله نفساني به شمار نمي رود.
اگر دچار حسد هستيد براي درمان آن به امور ذيل توجه نماييد:
1-📌 تأمل و تفکر در آثار و عوارض تلخ حسد.
2-📌 تواضع، خيرخواهي و به ديگران خدمت کنيد. و از رسيدن خير به ديگران شاد شويد و از موفقيت هاي و خوبي هاي ديگران هميشه صحبت کنيد.
3-📌 به ياد بياوريد که خداوند نعمت هاي زيادي به او(خود فرد حسود) داده به ياد افرادي که مشکلات بيشتري دارد بيفتد که من در مقايسه با آنان نعمت هاي زيادي دارم.
4- 📌با پيروي از دستورات دين و آموزه هاي معصومين(عليهم السلام) عقل و خرد خود را ورزيده و قوي کند.
5- 📌تبديل کردن حسد به غبطه بدانيم که شکست ديگري هيچ کمکي به ما نمي کند و چه بسا مشکلاتي نيز به بار مي آورد. لذا به جاي تخريب ديگران به تقويت خود بپردازيم.
6-📌 نسبت به ديگران خوش بين باشيم. سوء ظن داشتن به ديگران باعث حسادت مي شود. حسود پس از رياکاري، عوام فريبي و ... به تخريب چهره مردم مي پردازد. و اين عمل بر ضد خوش بيني است.
7- 📌دعا و تضرع براي پيراستن نفس از آلودگي ها(از جمله حسد) و مداومت به اين در خواست.
8- 📌به خود تلقين کردن که من خوب شده ام و من ديگر چنين نيستم از حسد نفرت دارم.
9- 📌تأمل در بي ثباتي دنيا و به ياد مرگ بودن و انسان بداند و غافل نباشد که ديري نمي پايد که حسود و حاسد در خاک پوسيده و فاسد مي شوند و ياد و نامي از آنها باقي نمي ماند .
10-📌 حسادت بر کسي باعث ضرر دين و دنياي حسود مي شود و به محسود ضرري نمي رسد و حتي اگر حسود عملي انجام دهد نيکي هايش براي محسود نوشته مي شود.
🔹- البته توجه داشته باشيد که: بين غبطه و حسادت فرق وجود دارد. غبطه روحيه اي است که در پي آن فرد مي خواهد نعمت و کمالي را که ديگري دارد، مثل آن را داشته باشد، بدون آن که آرزوي نابودي آن را در ديگري بنمايد.