eitaa logo
🌺🌸ذبیح الله نریمانی 🇮🇷
80 دنبال‌کننده
670 عکس
142 ویدیو
8 فایل
سخنرانی.مطالب دینی مشاوره دینی ، پاسخگویی سوالات و در یک کلام اشنایی با دین اسلام ارتباط با مدیر : @zabiholah
مشاهده در ایتا
دانلود
شرط بندی حلال در احکام دینی شرط بندی در دو مسابقه تیراندازی و سوارکاری استثناء شده و حلال می باشد. اما این در حالی است که فقط خود طرفین می توانند شرط بندی کنند. در حالی که برخی به اشتباه فکر می کنند تماشاگران نیز می توانند. استفتاء از دفتر آیات عظام خامنه ای و مکارم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 امام رضا علیه السلام فرمودند: لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا؛ ♦️هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمی‌کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبت ها و بلاها. 📚بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️تمام خواندن نماز مسافر 🔷س 4294: اگر مسافری كه نمازش است در اثر فراموشی، نماز را کامل بخواند و بعداً متوجه شود چه وظیفه ای دارد؟ ✅ج: اگر فراموش كند که نمازش، شكسته است و تمام بخواند، اگر متوجه شد، باید نماز را دوباره بخواند و اگر پس از وقت به یاد آورد، قضای نماز واجب نیست. احکام شرعی مصور👇 ┏━✨🌹✨🌸✨━┓      🌸@tasvir12🌸 ┗━✨🌸✨🌹✨━┛
👆👆👆👆👆👆👆 پروفایل مربوط به غدیر ما هم یک گام درباره غدیر برداریم
📚✨📚✨📚 ✅پرسش: آیا زمان قمر در عقرب، تاثيري دراموري مثل سفرازدواج يامعامله تاثيري دارد؟ اگربنا برضرورت در آن ایام، کاری صورت بگیرد که توصیه به ترک شده است، چه کنیم تا به خیر و خوبی به سرانجام برسد؟ 🌺پاسخ: در روايتي امام صادق(علیه السلام) مي فرمايند: « هر کس در هنگامي که قمر در عقرب باشد، مسافرت يا ازدواج نمايد، خيري نمي بيند». ✍️موضوع قمر در عقرب امري است که بر طبق آن فتوا داده شده است، ولي بايد در نظر داشت که فتوا ويژه مواردي است که در روايت ذکر شده است (سفر، ازدواج)، و علاوه بر اين، حکمي که در فتوا به آن اشاره شده است، کراهت است نه حرمت، از اين رو برخي از فقهاء گفته اند: اگر امر اهم مانند اطاعت والدين ( مثلاً والدين به فرزند خود در روزي که قمر در عقرب است دستور سفر دهند) يا حج واجب، با اين موضوع تنافي پيدا کند، آن امر اهم مقدّم مي شود. 🌸در مورد معناي قمر در عقرب هم مي توان گفت، احتمال آن که منظور از روايت امام (علیه السلام)، بودن ماه در صورت فلکي عقرب (نه برج عقرب) باشد، وجود دارد، اگر چه احتياط به رعايت هردو (صورت فلکي و برج عقرب) هم خالي از وجه نيست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدقه به غیر مسلمان برخی ها وقتی فقیری را می بینند که مسلمان یا شیعه نیست، کمکش نمی کنند. در حالی که در صدقات مستحبی، فقر، ایمان یا اسلام صدقه گیرنده، شرط نیست، لذا به غنی، کافر ذمی و سنی نیز می توان صدقه مستحبی داد، اما به کافر حربی و ناصبی (دشنام دهنده به اهل بیت)، نمی توان صدقه داد. رساله آموزشی بخش صدقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖼 | ده نکته از خطبه غدیر ابلاغ رسالت 🔺خداوند از من خشنود نخواهد گشت مگر این که آن چه در حق علی علیه ‌السّلام فرو فرستاده به گوش شما برسانم. سپس پیامبر صلّی الله علیه و آله چنین خواند: «ای پیامبر ما! آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ وگرنه کار رسالتش را انجام نداده ای. و البته خداوند تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد. @aqr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🍄☘🍂 🎋🍄🍂 🍄🍂 🍄 👇 شرعی 👇 🔰سوال اما نگاه کردن به دختر در زمان خواستگاری تا چه حدی مجاز و شرعی است؟ پاسخ مراجع عظام تقلید را در این زمینه با هم می خوانیم: ✅پاسخ مراجع⏬ ✍امام خمینی(ره) وامام خامنه ای: كسی كه می‌خواهد با زنی ازدواج نمايد برای اطلاع و آگاهی از او می‌تواند به صورت، دست، مو و محاسن او بدون قصد لذّت نگاه كند ـ اگر چه قهراً لذّت حاصل شود ـ مشروط بر اينكه اولاً اطلاع و آگاهی قبلی نداشته باشد و ثانياً علم نداشته باشد كه به او جواب ردّ می‌دهند. ✍آیت‌الله مکارم شیرازی: سؤال: اینکه خواستگاران مختلف درخواست نمایند که دختر مورد نظر خود را با لباس نازک مشاهده نمایند، این مساله برای پسری که از دختران متعدد خواستگاری می کند چه حکمی دارد؟ برای دخترانی نیز که در معرض خواستگاران متعدد قرار می گیرند چگونه است؟ جواب: درخواست خواستگاران برای مشاهده دختران مورد نظر با لباس نازک شرعاً مانعی ندارد ولی این کار تنها در صورتی مجاز است که طرفین بر مسائل دیگر ازدواج توافق کرده باشند نه این که پسران برخیزند و اندام نیمه برهنه دختران متعدد را به عنوان خواستگار مشاهده کنند ✍آیت‌الله بهجت: نگاه کردن مرد به صورت زنی که می‌خواهد با او ازدواج کند جایز است، به شرط آنکه بداند که مانع شرعی از ازدواج با او نیست و احتمال هم بدهد که زن ازدواج را قبول می‌کند و احتمال بدهد که با این نگاه کردن اطلاع تازه‌ای پیدا می‌کند. و با این شرایط، نگاه کردن فقط برای این مرد جایز است، اگرچه چند مرتبه باشد، بلکه چنین نگاه کردنی برای جلوگیری از نزاع بعد از عقد، مستحب نیز هست و اجازه زن هم در آن لازم نیست، و بنابر اظهر نگاه کردن به مو و محاسن دیگر آن زن هم با همین شرایط جایز است. و وجهی دارد که زن هم بتواند به مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند با شرایطی که گفته شد نگاه کند. ✍آيات عظام تبريزى و سيستانى:  تنها مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه ) دختر نگاه كند. ✍آیت‌الله صافى:  بنا بر احتياط واجب، تنها به صورت و دست ها تا مچ اكتفا كند.  ✍آیت‌الله نورى همدانی:  مى تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه ) دختر نگاه كند و اگر نتواند از خصوصيات ساير بدن، از روى لباس آگاهى پيدا كند، نگاه به تمام بدن جايز است.
🌺 پسر حضرت زهرا دل ما را دریاب ما یتیمیم و اسیریم و فقیر ای باران 🌺 سامرا قسمت چشمان عطش خیزم کن تا تماشا کنمت یک دل سیر ای باران 🌹 ولادت حضرت امام هادی علیه السلام مبارک باد 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹زندگینامه امام هادی (ع) : ♦️ تولد امام دهم شیعیان حضرت امام علی النقی (ع ) را نیمه ذیحجه سال 212 هجری قمری نوشته اند . ♦️ پدر آن حضرت ، امام محمد تقی جوادالائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربیت مقام ولایت و امامت مأمور کرده بود ، و چه نیکو وظیفه مادری را به انجام رسانید و بدین مأموریت خدایی قیام کرد . ♦️نام آن حضرت - علی - کنیه آن امام همام " ابوالحسن " و لقبهای مشهور آن حضرت " هادی " و " نقی " بود . ♦️ حضرت امام هادی (ع ) پس از پدر بزرگوارش در سن 8 سالگی به مقام امامت رسید و دوران امامتش 33 سال بود . ♦️ در این مدت حضرت علی النقی (ع ) برای نشر احکام اسلام و آموزش و پرورش و شناساندن مکتب و مذهب جعفری و تربیت شاگردان و اصحاب گرانقدر گامهای بلند برداشت . نه تنها تعلیم و تعلم و نگاهبانی فرهنگ اسلامی را امام دهم (ع ) در مدینه عهده دار بود ، و لحظه ای از آگاهانیدن مردم و آشنا کردن آنها به حقایق مذهبی نمی آسود ، بلکه در امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه پنهان و آشکار با خلیفه ستمگر وقت - یعنی متوکل عباسی - آنی آسایش نداشت . ♦️ به همین جهت بود که عبدالله بن عمر والی مدینه بنا بر دشمنی دیرینه و بدخواهی درونی ، به متوکل خلیفه زمان خود نامه ای خصومت آمیز نوشت ، و به آن امام بزرگوار تهمتها زد ، و نسبتهای ناروا داد و آن حضرت را مرکز فتنه انگیزی و حتی ستمکاری وانمود کرد و در حقیقت آنچه در شأن خودش و خلیفه زمانش بود به آن امام معصوم (ع ) منسوب نمود ، و این همه به جهت آن بود که جاذبه امامت و ولایت و علم و فضیلتش مردم را از اطراف جهان اسلام به مدینه می کشانید و این کوته نظران دون همت که طالب ریاست ظاهری و حکومت مادی دنیای فریبنده بودند ، نمی توانستند فروغ معنویت امام را ببینند . ♦️ همچنین مورخان و محدثان نوشته اند که امام جماعت حرمین ( = مکه و مدینه ) از سوی دستگاه خلافت ، به متوکل عباسی نوشت : اگر تو را به مکه و مدینه حاجتی است ، علی بن محمد ( هادی ) را از این دیار بیرون بر ، که بیشتر این ناحیه را مطیع و منقاد خود گردانیده است " . ♦️ این نامه و نامه حاکم مدینه نشان دهنده نفوذ معنوی امام هادی (ع ) در سنگر مبارزه علیه دستگاه جبار عباسی است . از زمان حضرت امام محمد باقر (ع ) و امام جعفر صادق (ع ) و حوزه چهار هزار نفری آن دوران پربار ، شاگردانی در قلمرو اسلامی تربیت شدند که هر یک مشعلدار فقه جعفری و دانشهای زمان بودند ، و بدین سان پایه های دانشگاه جعفری و موضع فرهنگ اسلامی ، نسل به نسل نگهبانی شد و امامان شیعه ، از دوره حضرت رضا (ع ) به بعد ، از جهت نشر معارف جعفری آسوده خاطر بودند
❌ جدال روش برخی از افراد برای حل مشکلات یا باز پس گیری حق خویش ، «دعوا»ست ! با احساس کوچکترین ظلمی، اعمال خشونت می کنند ،و گمان می کنند راهی جز جدال وجود ندارد؛ درحالیکه معمولا به کارگيري "منطق" و "سخن نرم" ، در فرد مقابل موثرتر بوده و مجادلات بي مورد پیامدی جز پشیمانی نخواهد داشت.!! 🔹امام هادى عليه السلام : ستيزه جويى ، دوستىِ ديرينه را بر هم مى زند و پيوند محكم (هر امرى) را مى گشايد. كمترين چيزى كه در ستيزه كردن هست، اين است كه هر يك مى خواهد بر ديگرى چيره آيد و اين چيره جويى، عامل اصلى بريده شدن پيوند دوستى است .١ 🔸 امام علی علیه السلام می فرماید :هرکس که از آبروی خود بیمناک است ،از جدال بپرهیزد.٢ ١.میزان الحکمه ١١٠۴ ٢.نهج البلاغه ح ۳۶۲ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️ازدواج با شخص بي نماز 🔷س 4177: آیا با کسی که التزام به اصول عقاید دینی دارد، ولی ، جايز است؟ ✅ج: اگر چه ازدواج فی نفسه اشکال ندارد، ولی نماز از مهمترین واجبات است و سزاوار است همسری انتخاب کنید که نباشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: ايا از اياتی که می گوید : اکثرهم الظالمون، هم کالانعام بل هم اضل، اکثرهم لا يعلمون، برداشت ميشود که بيشتر انسانها در روز قيامت زيان کارند و بعبارتي حسرت سنگين دارند و به جهنم مي روند؟ 🌺پاسخ: اينگونه آيات وضعيت مردم در دنيا رابيان مي کند و صحبتي از آخرت ندارد . 🌸مطابق روايات، خداوند صد رحمت دارد که تمام رحمت خداوند در دنيا فقط يک رحمت است و در روز قيامت با تمام صد رحمت با خلائق رفتار خواهد کرد.و خيلي از افرادي که فکر مي کنيم هيچ وقت بهشتي نخواهند بود اهل بهشت مي شوند. ✍️بنابراين اين آيات ارتباطي به قيامت ندارد و واقعيت و وضعيت مردم در دنيا را مي فرمايد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️شرایط تحقق وطن 🔷س 4299: اهل شهر (الف) هستم، مدتی است در شهر (ب) سکونت دارم و مشغول به کار شده ام، آیا شهر (ب) من محسوب می شود و نمازم در این شهر است؟ ✅ج: اگر در شهر (ب) قصد زندگی به مدت حدود ده سال یا بیشتر دارید، این شهر وطن شما محسوب می شود و در صورتی که معلوم نیست چه مدت خواهید داشت یا می دانید کمتر از ده سال سکونت خواهید داشت، وطن شما محسوب نمی شود ولی در صورتی که بنا دارید حداقل حدود یک سال در این شهر سکونت داشته باشید محسوب نمی شوید و بدون قصد اقامت ده روز نیز نماز شما تمام و روزه صحیح است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: ايا کساني که ولايت آقا امام علي علیه السلام را قبول ندارند به جهنم مي روند؟ 🌺 پاسخ: اگر کسي از حقانيت حضرت علي علیه السلام خبر داشته باشد و بداند که او جانشين پيامبر صلی الله علیه و اله است ولي اين ولايت را نپذيرد، قطعا در آتش خواهد بود. ✍️ولي خيلي از افراد اين حقيقت را نمي دانند و به دلايل مختلف مثل دسيسه هاي مستکبرين و شيطنت رسانه اي، در جهل نگه داشته شده اند. آنها حضرت علي علیه السلام را دوست دارند ولي متاسفانه با مبحث امامت آشنا نيستند و گمان مي کنند اين ها بحث هاي تاريخي است و واقعيت طور ديگري بوده است. 🔸طبعا اين افراد مستضعف فکري محسوب مي شوند. البته ناصبين بحثشان جداست و کسي که به اهل بيت علیهم السلام دشنام و بدگويي روا دارد مستضعف محسوب نمي شود.