بسم الله الرحمن الرحیم
#حدیث_روز
امام صادق علیهالسلام فرمود:
《مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فی شَهْرِ رَمَضانَ
لَمْ يُغْفَرْ لَهُ إلى قابِلٍ إلّا أنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ》
◽️اگر ماه مبارک رمضان
بر كسى گذشت و او آمرزيده نشد
تا ماه رمضان سال بعد
به آمرزش او اميدى نيست
مگر آنكه روز عرفه را درک كند
📗اصول كافى، جلد۴، صفحه۶۶
فراخوان ارسال آثار فرهنگی هنری با عنوان
"تنها ره سعادت"
به همت اداره کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران و با مشارکت ستاد بزرگداشت مناسبتها و رویدادهای فراگیر در فضای مجازی، همزمان با فرارسیدن عید سعید قربان و دهه پر خیر و برکت امامت و ولایت فراخوان ارسال آثار فرهنگی و هنری با عنوان تنها ره سعادت ویژه قربان تا غدیر منتشر شد.
در قالب های:
- تولیدات فرهنگی هنری ویژه کودک و نوجوان
- تولیدات ادبی شامل (متن خطابه، شعر، دلنوشته، داستانک، یادداشت و...)
- تولیدات هنری شامل (نقاشی، کمیک، تایپوگرافی، خوشنویسی، نقاشیخط و...)
- تولیدات چندرسانه ای شامل (کلیب، پادکست، طراحی گرافیک، استوری و...)
در محورهای:
- خانواده و تربیت علوی
- سبک زندگی علوی
- نقش حضرت زهرا علیها سلام در استمرار غدیر
💢جهت ارسال آثار در قالب های ویژه کودک و نوجوان و ادبی به نشانی زیر مراجعه نمایید
@setad_bozorgdasht_rouydadha
💢جهت ارسال آثار در قالب های هنری و چندرسانه ای به نشانی زیر مراجعه نمایید
@Setad_Bozorgdasht_mr_faragir
آثار ارسالی در کانال و سایت معاونت فرهنگی تبلیغی حوزههای علمیه خواهران و نیز کانال پشتیبان ستاد بزرگداشت مناسبتها منتشر خواهد شد.
ستاد بزرگداشت مناسبتها و رویدادهای فراگیر در فضای مجازی
اداره کل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران
*✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید*
*✅ گاه به انسان دستورى مى دهند كه فلسفه آن روشن است، يعنى عقل آن را درك مىكند و مى فهمد. خوب، آدم يك كارى مى كند كه هم دستور خداست و هم چيزى است كه عقل خودش هم فلسفه اش را درك مى كند.*
*✅ اما اگر فلسفه حکم را نفهمد و صرفاً روى اعتماد كامل به فرمانِ فرماندهنده عمل كند، اين از نظر اطاعت و عبادت مقام بالاترى دارد. او به قدرى به دستورهاى اين آقا يا به دستورهاى اين طبيب مطمئن است كه با اينكه يك ذره از فلسفه آن چيزى نمى داند ولى مى گويد من آن را مى دانم.*
*✅ فهميدن فلسفه احکام مقدمه معرفت است ولى عمل كردن من به اين است كه اسلام دستور داده باشد. اين است كه عابد در مقام عبادت و در مقام عمل سراغ اين نمى رود كه فلسفه را بفهمد، بعد عمل كند. در مقام معرفت سراغ فلسفه مى رود، در مقام عمل تسليم محض است.*
*✅ خداوند به ابراهيم مى گويد: برو زن و بچه را تنها در بيابان وحشتناك بگذار و بيا. ولى ابراهيم چون مى داند اين امر خداست «لِمَ» نمى گويد، «چرا» نمى گويد.*
*مى داند اين يك فلسفه اى دارد و بى حساب نيست. زن و بچه را مى گذارد و مى رود. بعد قبيله «جُرهُم» آمدند و چون آب زمزم پيدا شده بود- و عرب هم كه نياز زيادى به آب دارد- آنجا چادر زدند و كم كم آنجا يك دهى شد و اسماعيل به اين شكل در آنجا بزرگ شد.*
*✅ چه جوانى! برومند، رشيد، با معرفت، آنچنان بامعرفت كه خود قرآن نقل مى كند وقتى كه حضرت ابراهيم به اسماعيل اعلام مى كند كه پسركم! در عالم رؤيا اينچنين به من دستور مى دهند كه سر تو را به دست خودم ببُرم، فوراً عرض مى كند: «يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» پدرجان! امر خداست، اطاعت كن. يك همچو پسرى!*
*✅ ابراهيم اعتمادش به امر خدا و تسليمش در مقابل امر خدا تا آنجاست كه يك امرى كه از نظر عقل و فكر او هيچ فلسفه اى نمى توانست داشته باشد چون اعتماد داشت گفت خدا گفته است من بايد عمل بكنم، من در مقابل امر خدا تسليمم چون اعتماد و اطمينان دارم، مطمئنم خدا كه دستور بدهد بيهوده نيست.*
*✅ قرآن مى گويد: «فَلَمّا اسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبينِ. وَ نادَيْناهُ انْ يا ابْراهيمُ. قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»؛ خلاصه معنايش اين است كه : ای ابراهیم به فرمان ما عمل كردى، يعنى ما بيش از اين نمى خواستيم، ما واقعاً نمى خواستيم تو فرزندت را بكشى، ما مى خواستيم ببينيم تو واقعاً تا اين حد حاضر هستى؟ تو حاضرى فرزندت را در راه خدا قربانى كنى؟ حاضرى به دست خودت فرزندت را قربانى كنى؟ فرزندت هم تا اين مقدار تسليم امر خدا هست؟*
*✅ ما از بندگان اين را مى خواهيم، ما از بندگان فداكارى در راه حق را مى خواهيم، ما از بندگان تسليم در راه حق را مى خواهيم، شما امتحان خودتان را داديد: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا.»*
*بعد دستور رسيد: به جاى اينكه يك انسان را اينجا قربانى كنى، يك گوسفند را قربانى كن كه حيوانى است كه خدا او را براى اينكه گوشتش مورد استفاده قرار بگيرد خلق كرده، گوشتش را به فقرا و به افراد ديگر صدقه بده، كه از آن وقت اين سنت معمول شد.*
*🔸بنابراين يك ركن عيد قربان كه ما مسلمين بايد آن را عيد بگيريم براى اين است كه يك يادگار و خاطره بزرگى از قهرمان توحيد دارد كه نه تنها توحيد فكرى است، بلكه توحيد عملى است.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج25، ص 117-111-با تلخیص