🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
حر قبل از ملاقات با امام حسين(علیه السلام)،چگونه شخصيتي بود؟
🌺پاسخ:
در طول تاريخ انسانهاي زيادي زندگي مي كردند كه هيچ نامي از آنها د رمنابع تاريخي نيامده است، نبايد از منابع و كتابهاي تاريخي اينگونه توقع داشته باشيم كه زندگاني تمامي افراد بشر را ذكر كرده باشند،در تاريخ غالباً در رابطه با فرادي سخن رانده شده است كه شهرتي داشته و در يك حادثه مهمي نقش آفريني كرده اند،بسياري از شخصيتهاي تاريخي هستند كه در رابطه با زندگي آنها تا قبل از رسيدن به شهرت هيچ مطلبي وجود ندارد،در مورد جناب حر بن يزيد رياحي هم همينگونه است،شهرت اصلي وي مربوط به حادثه عاشوراست از آن زماني كه بعنوان اولين فرمانده سپاه كوفه براي مقابله با امام حسين(عليه السلام) روانه مي شود،و در منابع هم فقط از اين زمان نام حر مطرح مي شود،هر چند وي قبل از آن در كوفه زندگي مي كرد و در بين مردم شناخته شده بود و شهرتي هم داشت كه از لابلاي سخنان و حوادث مربوط به حضور وي در حادثه عاشورا بدست مي آيد.
🔻قرائني وجود دارد كه حر بن يزيد رياحي انسان سلیم النفسى بود که قلباً به خاندان نبوّت ارادت داشت، احترام و ادب خاصی كه به نام حضرت صدیقه طاهره نشان داد، و به امام(عليه السلام) گفت: من نمی توانم از مادر شما جز به نیکی و پاکی یاد کنم. از طرف دیگر وقتی هم که حضرت امام حسین علیه السلام می خواستند نماز بخوانند، به حر گفتند : بروید با اصحابتان نماز بخوانید، و ما هم با اصحابمان نماز می خوانیم. حر گفت: نه، وقتی شما نماز بخوانید ما پشت سر شما می ایستیم، و با اصحابش پست سر امام ایستادند، و نماز خواندند(1 ).
🔸يا در روز در عاشورا یاران حر دیدند که بدن حُرّ می لرزد، از او پرسیدند : چرا می لرزی؟ ما گمان نمی کردیم که از تو شجاع تر در این لشکر وجود داشته باشد. حر پاسخ داد: من خودم را بین بهشت و جهنم می بینم.(2)
🔹«شیخ ابن نما» گزارش کرد: هنگامی که حر از قصر ابن زیاد در کوفه خارج شد تا به استقبال امام بیاید، ندایی را شنید که از پشت سر میگوید: ای حر! تو را به بهشت بشارت باد. او به پشت سر نگریست و کسی را ندید. با خود گفت: به خدا قسم، این بشارت نیست در حالی که من اسیر به جنگ با حسین هستم. او پیوسته این خاطره را در ذهن داشت تا هنگامی که خدمت امام رسید و آن داستان را بازگو کرد. امام به او فرمودند: تو به واقع به پاداش و نیکی راه یافتهای.
امام در یکی از خطابههای کوتاه خود اینگونه حر را آگاه کرد: آیا آزادمردی نیست که واگذارد این ریزه غذای داخل دهان را (ته مانده منافع دنیا را که شبیه به ریزه غذای داخل دهان است) برای اهل آن؟(3)
🌱همه اینها حکایت از یک دیانت و ایمان حقیقی می کند. دیانتی که در عمق جان حر نشسته است.بنابراين هر چند از زندگاني حر بن يزيد رياحي تا قبل از حادثه كربلا اطلاعات چنداني در دست نيست،ولي با اين قرائن مي توان به ايمان و ديانت وي پي برد،چرا كه اگر سابقه پسنديده اي نداشت بعيد بود چنين توفيق عظيمي نصيب او شود و به سعادت شهادت در ركاب سيدالشهدا(عليه السلام) رسيده و براي هميشه تاريخ با نامي خوش ياد شود.
پي نوشتها:
1- تاريخ طبري، ج5، ص 402- 401؛ کتاب الفتوح، ج5، ص78- 76/ ابصارالعین، ص205.
2- ترجمه ارشاد مفید ج 2 / ص 102 - 104، اعلام الورى: ص 239.
3- تحت العقول، ص 292/ الانوار البهیة، ص 101. ترجمه از کتاب المنجد، ترجمه محمد بندرریگ، ج2، ص 1712 .
13.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
#حقایق_انقلاب
💥 پرداختن به ماهیت قدسی انقلاب و سابقهی طرحریزیِ الهی آن، و نیز نقش آن در برچیده شدن امپریالیسم جهانی، برای دشمنان که [بیش از دوستان ناآگاه، باورش دارند]، سنگین است ...
✨اما : والله غالبٌ علیٰ أمره ؛
خداوند امر خویش را تمام خواهد نمود!
13.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
💥چرا افشای #حقایق_انقلاب که سالها مهجور مانده، اینقدر برای دشمن هولناک بود؟
👓 پیشگوئیهای نوستراداموس ،
و مبلغان صهیونیستی، درمورد خاتمهی انقلاب اسلامی ایران، به انقلاب آخرین پسر پیامبر اسلام را ببینید💫 ...
#حقایق_انقلاب
به فکر حل مشکلات مردم باشید
نه تحریف تاریخ
حجتالاسلام روحانی رئیسجمهور دیروز چهارشنبه و در آستانه فرا رسیدن ایام رحلت پیامبر اکرم(صلواتاللهعلیه) و شهادت امام حسن مجتبی(علیهالسلام) در نشست هیئت دولت، از امام حسن(ع) بهعنوان امام صلح و پیوند که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت، نام برد و افزود: امام حسن(ع) در پاسخ به اعتراض برخی از اصحاب خود درمورد پیمان صلح ایشان، فرمود جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰-۲۰ نفر نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع صلح میخواهند، صلح را انتخاب میکنم.
روحانی در ادامه افزود: امام مجتبی(ع) به ما میآموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم.
تحریف تاریخ همراستا با رفتار دولت!
البته این اولین باری نیست که رئیسجمهور تاریخ را به نوعی تحریف میکند و روایت دیگری از آنچه اتفاق افتاده ارائه میدهد. این روایتها که بیشتر همخوان و همراستا با رفتار دولت مطرح میشود، متأسفانه بارها بهعنوان یکی از روشهای رئیسجمهور برای اقناع افکارعمومی در راستای اهداف و اعمال دولت استفاده شده است. روحانی پیشتر نیز همین روایت تحریفشده را از صلح امام حسن(ع) ارائه کرده بود. وی در سال 94 در ضیافت افطار استانداران گفته بود: «زمانی که امام مجتبی(ع) تصمیم به صلح میگیرند یکی از یاران امام علی(ع) پیش ایشان آمد و گفت:ای کاش من مرده بودم و این منظره را نمیدیدم و امام در پاسخ وی گفت وقتی دیدم اکثریت مردم این را میخواهند نخواستم چیزی که مردم نمیخواهند بر آنها تحمیل شود. امام حسن(ع) میخواهند به ما یاد بدهند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد و به نفع امت و جامعه اسلامی تصمیم گرفت.»
رئیسجمهور همچنین پیشتر نیز با تحریف واقعه عاشورا و قیام سرخ حسینی(ع) درباره درس کربلا نیز بیان داشته بود: «درس کربلا برای ما درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است. شما میدانید که امام حسین(ع) خیمهای را به پا کرد و عمر سعد را دعوت به مذاکره کرد. شب تاسوعا ساعتها با عمر سعد مذاکره کرد تا مسئله به جنگ پایان نیابد.»
آیا خسارتهای برجام
با تحریف صلح امام حسن(ع)
قابل جبران است؟!
روشن است که بحثهای جناب روحانی درباره صلح امام حسن(ع) مربوط به سرنوشت مذاکرات هستهای است و رئیسجمهور چندمینبار است که اصرار دارد صلح
امام حسن(ع) را مصادره به مطلوب کند و به خیانت برخی خواص و فرماندهان لشکر در این صلح تحمیلی نپردازد؛ اما چرا؟! آیا فصل خیانت یارانی مانند عبیدالله بنعباس، مطالعه نکرده یا تعمدی برای کتمان این فصل مهم وجود دارد؟! عبید الله بن عباس، فردی با نفوذ و فرمانده لشکر امام حسن(ع) بود، اما به نصایح و هشدارهای امام(ع) هنگام مذاکره با معاویه و عمروعاص تمکین نکرد. معاویه، هم او را فریب داد و هم با رشوهای هنگفت خرید! عبیدالله به همراه هشت هزار نفر، همان وسط جنگ، به جبهه دشمن پیوست! اگر صلح و نرمش قهرمانانه، برای امام حسن(ع) تدبیری شجاعانه محسوب میشود، برای ابنعباسها که در اطراف امام(ع) فراوان بودند، خیانت و ننگ و عار ابدی است.
این در حالی است که رویکرد روحانی و مدعیان اصلاحطلبی در معرفی نسخه سازش بهعنوان راه رونق اقتصاد کشور، بیتردید خطای خسارتباری بود که با تحریف صلح امام حسن(ع)، یا ادعای اینکه «درس کربلا، درس مذاکره بود»(!) جبران نخواهد شد.
خواست مردم
توافق خسارتبار برجام بود؟
همچنین نیاز به تأکید مجدد ندارد که اگر منظور رئیسجمهور محترم از بازخوانى عصر امام مجتبى(ع) تطبیق تاریخى با شرایط امروز کشور ما باشد، این تطبیق به لحاظ مفهوم تاریخى اساساً نادرست و به نوعى ظلم به ملت بزرگ ایران است. چرا که انتظار مردم از رئیسجمهور کار کردن و حل مشکلات کشور است نه بیان غلط و تحریف شده مسائل تاریخی است، ضمن اینکه آنچه موجب رضایت مردم به انجام مذاکره با آمریکا شد، ابتدا سیاهنمایی او از وضعیت کشور و گرای «خزانه خالی» به دشمن در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید بود و در ادامه وعدههای که با فریبکاری برای بزک مذاکرات به مردم داده شد. از زمانی که روحانی در تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۲ با کلید به برنامه گفتوگوی خبری آمد و گفت باید چرخ تولید و کارخانهها بچرخد و چرخ سانتریفیوژها هم بچرخد، شعارهای دیگری هم مانند اینکه کاری میکند «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد شود و آنچنان مردم را از درآمد سرشار کنیم که دیگر مردم به یارانه نیازی نداشته باشند» سر داد؛ او البته بعدها در حالی گفت که تمام وعدههایش برای زمان صلح بوده نه جنگ! که برجام را مهمترین برنامهاش برای برداشتن سایه جنگ از کشور و رونق اقتصادی به مردم معرفی کرده بود!
روحانی همچ