گوشههایی که در بیشتر روایتهای ردیف آواز دشتی ذکر شدهاند عبارتند از:
دشتستانی
حاجیانی
بیدگلی (یا بیدِکانی)
چوپانی
اوج
گیلکی
کوچهباغی
غمانگیز
سَمَلی
علاوه بر اینها، گوشههای گیلکی، دیلمان، طبری (یا مازندرانی، یا امیری) و داغستانی نیز در برخی ردیفهای این آواز آمدهاند. همچنین برخی ردیفها از گوشهٔ اوج با نام «عشاق» یادکردهاند، اگر چه گوشهٔ عشاق مربوط به دستگاه نواست.
گوشههای دیگری که به ندرت در ردیف دشتی ذکر شدهاند عبارتند از: کرشمه، سارَنج، قطار، گلریز، رباعی، مثنوی و زارونَزار.
فخرالدینی همچنین کاربرد گوشههایی همچون عشاق، سملی و بیات کرد را برای کاستن از یکنواختی آواز دشتی میداند.
در ردیف میرزاعبدالله دشتی بسیار محدود است و اجرایش تنها حدود ۶ دقیقه طول میکشد و شامل سه گوشهٔ اوج، بیدکانی و هیجانی است.
تفاوتهای قابل توجه در فهرست گوشههایی که در ردیفهای مختلف برای آواز دشتی گنجانده شده، خود نشانهای از شکلگیری این آواز در گذشتهٔ نزدیک دانسته شدهاست.
بیشتر گوشههای دشتی از نظر فواصل در همان پردههای اصلی دشتی اجرا میشوند و وجه تمایز آنها عمدتاً از نظر نوع تحریرهاست.
به گفتهٔ فخرالدینی گوشهٔ دیلمان را گاهی با کمک الگوی مشخص آن میتوان شناسایی کرد که شامل شش نیمجمله (مطابق با شش مصراع شعر) است که به ترتیب روی درجهٔ پنجم، چهارم، هشتم، پنجم، چهارم و یکم شور ایست میکنند. برونو نتل یک ویژگی دیگر هم برای آواز دشتی برمیشمارد از این قرار که برخلاف دیگر دستگاهها و آوازها، اجرای دشتی با گوشهٔ درآمد آغاز نمیشود و گوشهٔ اول آن در برخی ردیفها گوشهٔ «هیجانی» نامیده میشود.
http://eitaa.com/zakerin1401
#نکات_آموزشی
#يادگيري_و_يادسپاري
ما سه نوع حافظه داریم: کوتاه مدت، بلند مدت و ناخودآگاه؛ مطالبی که می آموزیم، ابتدا وارد حافظه کوتاه مدت ما می شوند و در صورت استفاده از روشهای یادسپاری، وارد حافظه بلند مدت ما خواهند شد، در غیر این صورت و در صورت عدم به یادسپاری، مطالب وارد حافظه ناخودآگاه ما می شوند.
مرور: مرور مهمترین راه انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است.مطالب ابتدا در حافظه کوتاه مدت ذخیره می شوند و پس از 24 ساعت 80 درصد آن وارد حافظه نا خودآگاه می شود ما باید با رعایت الگوهای یادآوری این مطالب را وارد حافظه بلند مدت نماییم.
الگوي يادآوري:
ابتدا كل مطلب را بفهميد و سپس كلمات و مطالب كليدي را برداشت نماييد. در هنگام يادداشت برداري چكيده و عصاره متن را به صورت كلمات مهم يادداشت نماييد.
مراحل مرور
بيش از 80% مطالب خوانده شده بعد از 24 ساعت فراموش مي¬شوند. مراحل مرور در زمانهاي مختلف كه مانع فراموشي مي¬شوند عبارتند از:
الف) مرور بلافاصله
این مرحله در پایان روز یادگیری صورت می گیرد.و نيز در هنگام شب قبل از خواب به مدت كوتاهي (5 الي 10 دقيقه به ازاي هر يك ساعت مطالعه) الگوها را مرور نموده يا از ذهن بگذرانيد.
ب) مرور روز بعد
این مرحله در روز بعد از یادگیری قبل از شروع یادگیری مطالب جدید صورت می گیرد.هر روز ابتدا خلاصه مطالب روز قبل را مرور نموده و بعد به یادگیری مطالب جدید بپردازيد. مرحله دوم مرور ميزان ياد سپاري مطالب را تقريبا 7 الي 10 روز ثابت نگه مي¬دارد و بعد از اين مدت در صورت مرور نكردن، آموخته¬هاي شما رو به فراموشي خواهند رفت.
ج) مرور يك هفته بعد
يك هفته بعد سومين مرور را انجام دهيد. مرور مرحله سوم آموخته¬هاي شما را تقريبا براي يك ماه حفظ مي¬كند.در نهایت با تداوم مرور مطالب ملکه ذهن می شود و در حافظه رسوخ پیدا می کند. البته زمان مورد نیاز برای ملکه شدن در افراد متفاوت است.مرور را جزء برنامه روزانه خود قرار دهيد، چرا كه از شما نمي¬پرسند چقدر كتاب خوانده¬ايد بلكه از شما اطلاعات بیشتری می خواهند....
ادامه دارد....
http://eitaa.com/zakerin1401
#مراحل_گوش_دادن_الگو
#مدرس_رامین_محمدی
1_ گوش دادن به سبک آموزشی
نکاتی قابل تامل
_ هر چه دفعات گوش دادن بیشتر باشد قدرت مغز برای ملکه شدن سبک آموزشی بیشتر است
_شنیدن با گوش دادن تفاوت بسیاری دارد لذا جهت اثر بخشی بیشتر توصیه موکد میشود که حتما برای گوش دادن سبک آموزشی از هدفون استفاده شود و حتما این کار با تمام تمرکز و دقت انجام شود
_گوش دادن در پشت فرمان اتومبیل و یا گوش دادن در هنگام انجام کار دیگر ،سرعت یادگیری و دقت یادگیری را به طور قابل ملاحظه ای کاهش میدهد
_ حتما به ریزه کاری های سبک حتی تغییر پرده صدایی و تحریرهای خیلی جزیی و ... توجه شود، زیرا باعث دقت نظر شما در طولانی مدت می شود و باعث دقت در خواندن و انتخاب درست پرده صدایی درست و مناسب در هنگام خواندن می شود
_بعد از هر مرتبه گوش دادن حداقل 10دقیقه به مغز خود استراحت بدهید ،همچنین عکس این قضیه نیز صادق است یعنی فاصله بین دو بار متوالی گوش دادن نباید بیشتر از 16 ساعت باشد
2_همخوانی با الگوی آموزشی
_این کار باعث می شود که اختلاف بین مکث ها و سرعت خواندن کم وکمتر شود
3_تک خوانی
_تک خوانی به این معنی است که آموخته هایی را که از طریق گوش داشته ایم به حنجره منتقل کنیم ،به این دلیل که گاهی اوقات سبکی را بر اثر گوش دادن زیاد ملکه هستیم ولی توان اجرای آن را نداریم چون حنجره هنوز با مغز هماهنگ نشده و در معرض امتحان قرار نگرفته
_یکی دیگر از مزایای تک خوانی تعیین پرده صدایی مناسب برای صدای شخص مقلد است ،زیرا به علت تفاوت انسانها و ساختار بدنی آنها ،ممکن است قابلیت صدایی مداحی که به عنوان الگو انتخاب شده با فردی که تقلید میکند متفاوت باشد (از لحاظ زیر و بم و یا قابلیت صدا) به همین دلیل باید پرده محوری خواندن خودتان را پیدا کنید و بر روی آن برنامه ریزی کنید.
http://eitaa.com/zakerin1401
شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
خوشا کبوتر دلخسته ی بقیع شدن
طواف خاک تو و حاجی ربیع شدن
کنارصحن خیالی، دم ضریح حسن
خوشاکه زایر گدسته ی رفیع شدن
به ذکر فاطمه، خوانم سلام واذن دخول
خوشا گدایی لطف و ید منیع شدن
سجیتش کرم و عادت حسن، احسان
گداشدن زمن و ازحسن شفیع شدن
#مهدی_احتشامی
http://eitaa.com/zakerin1401
زایر صحن توام روی پر و بال نسیم
یاکریمم و مقیمم به لب بام کریم
خاطرم نیست چه روزی به لبم اسم تو بود
پیش از آب و گل من بود؟ ازل یا که قدیم؟
خانه ی کوچک تو، قبله ی حاجات بشر
درب این خانه بیایید، همینجاست حطیم
نه من غرق گنه،حضرت خاتم فرمود؛
زایر کوی حسن راست نه ترسی و نه بیم
گرچه دور از حرمم، با تو سخن میگویم
هرکجا پای نهم، ذکر حسن میگویم
#مهدی_احتشامی
http://eitaa.com/zakerin1401
14.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو منو رها کنی کجا برم امام حسن (ع)
با صدای حسین طاهری
http://eitaa.com/zakerin1401
تصاویر زمینه بمناسبت ۲۸ صفر
در نشر عزای اهلیت سهیم باشیم
http://eitaa.com/zakerin1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهشتم حسن (ع)
با صدای محمدحسین پویانفر
http://eitaa.com/zakerin1401
آنچه به عنوان یک مداح باید بدانیم:
🔺 استدلال قرانی و عقلی امام جواد علیه السلام بر علیه اهل سنت که خیال میکنند پیمبر خدا صلی الله علیه و آله قادر به خواندن و نوشتن نیست:
🔺 (اُمی) یعنی مکی، و ام القری یکی از نام های شهر مکه است به معنی شهر اصلی:
🔺 پیمبر خدا صلی الله علیه واله قادر بود به هفتاد سه زبان بخواند و بنویسد، و تمام کتب الهی از تورات و انجیل و زبور و مصاحف تمام انبیاء علیهم السلام و نامه های پادشان و مراجعه کنندگان را به زبانهای عبری و سریانی و عربی و رومی و ایرانی و هندی و مصری و خاور دور و نزدیک را قرائت میفرمود:
جعفر بن محمد صوفي میگوید:
خدمت حضرت ابوجعفر محمد بن علي الجواد عليه السلام عرض کردم: ای فرزند رسول خدا،
چرا نبي خدا صلی الله علی و آله را (اُمی) نامیدند⁉️
حضرت فرومودند:
👈 اهل سنت در جواب این سوال چه میگویند ⁉️
گفتم:
👈 اهل سنت خیال ميكنند كه آن حضرت به اين خاطر (اُمی) ناميده شده چون سواد خواندن و نوشتن نداشتند، و قادر به کتابت نبودند❗️
پس امام جواد علیه السلام فرمودند:
كذبوا عليهم لعنة الله أني ذلك والله عز وجل يقول في محكم كتابه (هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ):
شرح و ترجمه:
دروغ میگویند، خدا آنها را لعنت کند❗️
✅ چطور ممکن است حضرت قادر به کتابت و خواندن و نوشتن نباشند⁉️
مگر این اهل سنت قرآن نمیخوانند که خداوند در سوره جمعه میفرماید:
(خداوند کسی است که در میان (امیین) رسولی از خودشان برانگیخت که آیات خدا را بر آنها تلاوت کند، و آنها را تزکیه کند، و به آنان قرآن و حکمت بیاموزد)❗️
سپس حضرت فرمودند:
فكيف كان يعلمهم ما لا يحسن والله لقد كان رسول الله صلى الله عليه وآله يقرء و يكتب بثلاثة وسبعين لسانا:
شرح و ترجمه:
✅ پس چطور نبی خدا صلی الله علیه وآله برای آنها آیات قرآن را تلاوت میفرموده و تلاوت کردن قرآن و حکمت نیز را به ایشان می آموخته وقتی خودش هنوز قادر به خواندن و نوشتن نبوده است⁉️
به خدا قسم!
👈 رسول خدا صلي الله عليه و آله قادر بود به هفتاد و سه زبان بخواند و بنویسد❗️
سپس حضرت فرمودند:
و إنما سمي الأمي لأنه كان من أهل مكة و مكة من أمهات القرى وذلك قول الله عز وجل (لِتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا):
شرح و ترجمه:
✅ (اُمی) یکی از القاب رسول خدا صلي الله عليه و آله است چون ایشان اهل مكه بودند، پس (اُمی) یعنی مکی نه بیسواد❗️
👈 چون مكه یکی از «امهات القري: سرزمینهای اصلی» بوده، و شأن آن نسبت به دیگر سرزمینها بلند تر بوده است❗️
به همین سبب است که قرآن ميفرمايد:
👈 ای پیمبر، ما تو را فرستاديم تا مردم «ام القري: یعنی مكه» و كساني كه در اطراف آن زندگي ميكنند را انذار كني❗️
مصادر:
بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - الصفحة ٢٤٥.
معاني الأخبار - الشيخ الصدوق - الصفحة ٥٤.
الاختصاص - الشيخ المفيد - الصفحة ٢٦٣
علل الشرائع - الشيخ الصدوق - ج ١ - الصفحة ١٢٤.
مناقب آل أبي طالب - ابن شهر آشوب - ج ١ - الصفحة ١٩٩.
بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج ١٦ - الصفحة ١٣٢.
الفصول المهمة في أصول الأئمة - الحر العاملي - ج ١ - الصفحة ٤١٢.
التفسير الصافي - الفيض الكاشاني - ج ٥ - الصفحة ١٧٢.
تفسير نور الثقلين - الشيخ الحويزي - ج ٥ - الصفحة ٣٢٢.
كشف اللثام (ط.ج) - الفاضل الهندي - ج ١٠ - الصفحة ٢٠.
رياض المسائل - السيد علي الطباطبائي - ج ١٣ - الصفحة ٤٢
مستدرك سفينة البحار - الشيخ علي النمازي الشاهرودي - ج ٧ - الصفحة ٣٣٤.
گردآوری و تدوین: مهدی احتشامی
http://eitaa.com/zakerin1401
مظهر توحید خدا/ خاتم الانبیا
میرود از دار فنا/ حضرت مصطفی
غم آن مقتدا/ شد عزا در عزا
آه و واغربتا/آه و واغربتا
ای رسول خدا خاتم الانبیا الوداع الوداع
ماتم هجران رسول/ بر دل امتش
کرده فزون رحلت او/ غربت عترتش
دل زهرا ملول/ از برای رسول
آه و واغربتاآه و واغربتا
ای رسول خدا خاتم الانبیا الوداع الوداع
چشم پیمبر نگران دل زهرا غمین
جان نبی در تب و تاب/ فتنه ها درکمین
آه از این لحظه ها/ جان دهد مصطفی
آه و واغربتاآه و واغربتا
ای رسول خدا خاتم الانبیا الوداع الوداع
بعد پدر فاطمه را/ ابتدای غم است
بعد نبی عترت او/ با محن همدم است
خون به دلها شده / فتنه برپاشده
آه و واغربتاآه و واغربتا
ای رسول خدا خاتم الانبیا الوداع الوداع
میشکند حرمت دین بعد خیرالبشر
عصمت حق کشته شود بین دیوار و در
بیت وحی و کتاب /شود از کین خراب
آه و واغربتاآه و واغربتا
ای رسول خدا خاتم الانبیا الوداع الوداع
مزد رسالت شود از بعد احمد ادا
غصب فدک میشود و غربت مرتضی
اهل ایمان غریب/ آل قرآن غریب
آه و واغربتاآه و واغربتا
ای رسول خدا خاتم الانبیا الوداع الوداع
http://eitaa.com/zakerin1401
ما غصّه دار داغ پیغمبریم ۲
همدم سوز و آه و چشم تریم ۲
ذکر عالم همه/ تسلیت فاطمه ۲
ای مادرِ نسل امامت
دخت نبی ،سرت سلامت
یارسول الله.....
تا به ابد داغ رسول خدا ۲
زنده بُوَد در دلِ ارض و سَما ۲
جاری اشکِ همه/ یا ابا الفاطمه
رفتی و حق تو ادا شد
به دخترت ظلم وجفا شد
یارسول الله.....
http://eitaa.com/zakerin1401
فن بیان
هنگام سخنرانی یا مداحی، به افرادی که واکنش نشان میدهند، توجه کنید.
اگر احساس میکنید با مخاطب ارتباط مؤثر برقرار نکردهاید، ممکن است اعصابتان تحت فشار قرار بگیرد و وقتی افرادی را میبینید که کاملا بیعلاقه بهنظر میرسند، این فشار بهطرز قابل ملاحظهای زیاد میشود. بهطور معمول میتوانید به جمعیت نگاه کنید و افرادی را که به صحبتهای شما واکنش نشان میدهند، مثلا موقعی که نکاتی را بیان میکنید سر تکان میدهند، پیدا کنید. اینکه بدانید عدهای نظر شما را تأیید میکنند، حس اعتماد زیادی بهوجود میآورد. هرچه بیشتر بر این افراد تمرکز کنید، اعتمادبهنفستان بیشتر میشود و هرچه اعتمادبهنفستان بیشتر شود، توجه افراد بیشتری را جذب میکنید. تاجاییکه میبینید کل جمعیت با صحبتهای شما سر تکان میدهند و بر لبهی صندلی نشسته و به هر کلمهی شما واکنش نشان میدهند. این صحنه ناگهان فشار را از روی اعصاب شما برمیدارد و حس خوبی👌 به شما منتقل میکند.
http://eitaa.com/zakerin1401
#آخر_صفر_شور
دو ماهه که دائما میگم
از ارباب بی کفن میگم
دو ماهه حسین حسین گفتم
امشب رو حسن حسن میگم
حسن ضربان دل مست من مجنونه
حسن شده ذکر لب هر عاشق دیوونه
حسن همون اسمه که خود فاطمه دوس داره
حسن شده اسمی که دو عالم داره می خونه
حسن می خونم باز
دلا شیدا میشه
چشا دریا میشه
گره ها وا میشه
گدا آقا میشه
کرم معنا میشه
لا کریم الا حسن
........
مدویون حسن حسن هستم
دل بر این حسن حسن بستم
با حُسنِ حَسَن دلم میره
با ذکر حسن حسن مستم
حس تب و تاب دل بی تاب و پریشونه
حسن حال و روز دل مارو آره می دونه
حسن توی عالم همه کاره اس همه می دونن
حسن مثه دریا مثه ابره مثه بارونه
با یه گوشه چشمش
به مرده جون داده
دلو سامون داده
دل مجنون داده
به ما بارون داده
هم آب و نون داده
لا کریم الا حسن
http://telegram.me/meykhaneh1
#وداع_با_محرم_صفر_شور
ماه محرم و صفر تموم شه
نوکری ما که تموم نمیشه
قشنگی زندگیم اینه ارباب
نوکر خونوادتم همیشه
نون و نمک سفرتو خوردم حسین جان
میبخشی منو؟ آبرو بردم. حسین جان
بعد این همه روضه شنیدن حسین جان
شرمندم اقا اگه نمردم حسین جان
حلالم کن
اگه توی روضه کم گذاشتم
حلالم کن
اگه خیری واسه تو نداشتم
حسین ارباب من ..
یه عمره که به عشق تو اسیرم
به نیت فرج تو روضه میرم
شبای اخری میدونم اقا
مزدمو از امام رضا میگیرم
دل تنگه برا پنجره فولاد. رضا جان
با عشق تو شد خونمون آباد. رضا جان
بودم اربعین به یاد لطفت. . رضا جان
تا به گنبدش چشم من افتاد رضا جان
دوست دارم
همه جا از خوبی تو گفتم
دوست دارم
نزا از چشم شما بیفتم
#حسین_فتحی
http://eitaa.com/zakerin1401
هوای کوی تو کردم کمی قدم بزنم
سری به کوچه ی گمگشته ی دلم بزنم
اگر اجازه دهد رحمت امام رءوف
قدم به عرش خدا در زمین،(حرم)بزنم
بخوانم اذن دخول و به اشک شوق وصال
دخیل گریه بر آن گنبد و علم بزنم
اگر چه غرق نیازم ولی اجازه بده
دم از سفارش و حاجات مادرم بزنم
نگفته حاجت ما را همیشه میدانی
چگونه پس سخن از مشکل و غمم بزنم؟
پلی ز مغرب دلها به مشرق حرمت
برای فیض وصال ابالکرم بزنم
خدا کند که همیشه سرم به پای شما
میان سجده، نفسهای آخرم بزنم
#مهدی_احتشامی
کتاب فصل عاشقی
telegram.me/meykhaneh1
http://eitaa.com/zakerin1401
عکس گنبد میدرخشد بین چشمان ترم
سوی مشهد، با دلی رنجور،گندم میبرم
من هدایت گشته ام سوی صراط المستقیم
(اهدنا)دیگر نمیخواهد نمازم در حرم
مرقدت را جای آجر با دل ما ساختند
از ازل پابند عشق و خانه زاد این درم
بیقرارم،راه می افتم به دور شهر عشق
در رواق و پای حوض و انقلاب و کوثرم
درطواف صحن گوهرشاد و ایوان طلا
میرسانم السلام و اشکهای مادرم
آمدم ای شاه را میخوانم و در سیل اشک
فارغ از دنیای خویشم گوییا کور و کرم
من کجا؟ لبخند خادمها و زوارت کجا؟
بنده ی آلوده در صحن شما شد محترم
نا امید از خانه لطفت، گدایی برنگشت
پرکن از صهبای عشق سینه سوزت،ساغرم
ای پناه بی پناهان، دستهایم را بگیر
پیش ازآنکه درجوانی،رد شود آب از سرم
#مهدی_احتشامی
کتاب فصل عاشقی
http://eitaa.com/zakerin1401
عبادت شب و روزم، اقامه ی آه است
گدای کوی محبت، حواله بر شاه است
نه من! که زایرخورشید گنبدش،ماه است
مسافران حریمش، همیشه در راه است
*به هر دلی که شکسته، رضا دوا دارد*
*هوای کار مرا حضرت رضا دارد*
.............................................
خوشابه حج فقیران! طواف مشهد توست
صفاومروه ی من،دررواق و مرقد توست
نگاه مشرق و مغرب، بسوی گنبد توست
تودست باز خدایی، زمانه در ید توست
*دلم بهانه ی دیدار کربلا دارد*
*هوای کار مرا حضرت رضا دارد*
.............................................
برای نذر کبوتر، خرید دانه کنم
به کنج بام حرم، رفته،آشیانه کنم
میان اینهمه آرامش و صفای ضمیر
برای گریه، به هر شیوه ای بهانه کنم
*قدم،قدم، حرمش لذت و صفا دارد
*هوای کار مرا حضرت رضا دارد*
.............................................
کسیکه که لطف تو دیده، دگر کجا برود؟
به شوق روی رضا آید و رضا برود
به سایه ی کرم ورحمت خدا برود
بزودی از حرمت سوی کربلا برود
* به زایر حرمت، مادرت دعا دارد*
*هوای کار مرا حضرت رضا دارد*
#مهدی_احتشامی
کتاب فصل عاشقی
http://eitaa.com/zakerin1401
شاعری بیقرار و سرگردان
بین صحن و رواق ها حیران/
دردهایش خمیرمایه ی شعر
واژه هایی که از تو دارد جان/
حجِ عشق و طواف دور ضریح
دردِعشقی که مانده بی درمان/
درخراسان، صفا تجلی کرد
ازخراسان شروع شد ایران/
مرقدت را بجای آجر و سنگ
ساختی با قلوبِ مشتاقان/
گریه بی اختیار می بارد
یک حرم هست و اینهمه گریان/
احتیاجی به ناله کردن نیست
که خبر دارد از گدا، سلطان/
گوشه صحن جامع رضوی
همصدا با تلاوت قران/
شاعری دیده شاعری دیگر
شعرخواندن،شروع شد ای جان/
راه رفتیم و در دلِ سرما
چای خوردیم و در دلِ باران/
گرم صحبت ز اشتیاقِ رضا
شعرهای قشنگ و بی پایان/
خیره در چشمِ هم، غزل خواندیم
حرفهای دلِ گنهکاران/
وقت رفتن رسید، دلتنگیم
قولِ وصلی دوباره در دلمان/
مهدی احتشامی
کتاب فصل عاشقی
http://eitaa.com/zakerin1401
سرم خاک کف پای حسین است.mp3
1.7M
نمونه دشتی دشتستانی
با صدای مرحوم استاد کریمخانی
http://eitaa.com/zakerin1401
سرم خاک کف پای حسین است
تقارن ایام متضاد برای مداحان
در تقویم شیعه مناسبت هایی داریم که به فاصله یک روز فضای شادی و حزن جابجا میشود.
مانند شهادت امام رضا علیه السلام در پایان ماه صفر که شب و روز شهادت برنامه عزاداری هست و در شام شهادت به دلیل حلول ماه ربیع الاول، مراسم عزا مرسوم نیست.
یا شهادت امام حسن عسکری علیه السلام که شب و روز شهادتشان مراسم عزاداری هست ، اما در شام شهادت به دلیل آغاز امامت امام زمان علیه السلام، برنامه عزاداری نداریم و جشن امامت مرسوم است.
در این گونه تقارن های متضاد، مداح باید شان هر یک را رعایت کرده و حرمتها را در یک حد متعارف نگهدارد. بطوریکه دیگری تحت الشعاع قرار نگیرد. به بیان ساده تر، در اقامه جشن و عزا در این ایام، حد و حدود لازم حفظ شود و زیاده روی نشود.
http://eitaa.com/zakerin1401