) که به شهادت رسیدهاند و سپس به شهدای اصحاب امام.
نکته پایانی اینکه چهبسا تصریح به امام سج اد (ع)، در این فراز از دعا و زیارت عاشورا، خود تذکری به این مطلب داشته باشد که به دستگاه بنیامیه و به همه ستمگران و ظالمان به حقوق اهلبیت (ع) بفهماند که با اینکه همه تلاش شما بر این بود که خط امامت و رهبری اهلبیت (ع) و اولاد امام علی (ع) را از بین ببرید و به همین خاطر آن فاجعه خونبار عاشورا را به راه انداختید، ولی بدانید که این خط امامت باقی است و پس از امام حسین (ع) مقام امامت و رهبری به امام سجاد (ع) منتقلشده و درواقع تلاش شما به هیچ نتیجهای نرسیده است.
کانال آموزش تخصصی مداحی
http://eitaa.com/zakerin1401
معناى «ثارالله» چیست و چرا به امام حسین ثار الله می گویند؟
«ثار» از ریشه «ثَأر» و «ثُؤرة» به معناى انتقام و خونخواهى و نیز به معناى خون آمده است.(1)
براى «ثارالله» بودن امام حسین معانى و وجوه مختلفى ذکر شده که هر یک تفسیر خاص خود را مىطلبد. در مجموع به این معنا است که: خداوند، ولىّ دم آن حضرت است و خود او خون آن بزرگوار را از دشمنانش طلب مىکند؛ چرا که ریختن خون سیدالشهدا در کربلا، تجاوز به حریم و حرمت الهى و طرف شدن با خداوند است. به طور کلى از آن جهت که اهل بیت(ع) «آل الله» هستند، شهادت این امامان، ریخته شدن خونِ متعلق به خداوند است.(2)توضیح این که :ثار به معنای مطلق دم و خون نیست ، بلکه به آن خونی گفته می شود که قابل قصاص باشد و مورد خون خواهی قرار گیرد و اضافه شدن آن به خدا (ثارالله ) بر این اساس است که ولی حقیقی امام حسین خدا است و مطالبه خون حسین ،مخصوص اوست( که توسط اولیای خدا محقق می شود).(3)
اگر چه این واژه در قرآن نیامده است؛ لیکن مىتوان آن را با آیات قرآنى این گونه توجیه نمود. خداوند مىفرماید: «من قتل مظلومًا فقد جعلنا لولیهسلطَنًا(3)«آن کس که مظلوم کشته شده، براى ولىاش سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم».
هر کسى (صرف نظر از مسلک و مذهبش)، اگر مظلومانه کشته شود، اولیاى دم او، حق خونخواهى دارند و از آن جا که اهل بیت(ع) - به ویژه امام حسین(ع) - مظلومانه و در راه ایمان و حق و خداوند کشته شدهاند و جان به جان آفرین تسلیم کردهاند، در واقع «ولىّ دم» و خون خواه آنان، خود خداوند است.
بنابراین «ثارالله» به این معنا است که خون بهاى امام حسین(ع)، متعلق به خدا است و او کسى است که خون بهاى امام حسین(ع) را خواهد گرفت. این واژه حاکى از شدت همبستگى و پیوند سیدالشهدا(ع) با خداوند است که شهادتش همچون ریخته شدن خونى از قبیله خدا مىماند که جز با انتقامگیرى و خونخواهى خدا، تقاص نخواهد شد.(4)
اگر «ثار» به معناى خون باشد، قطعاً مراد از «ثارالله» معناى حقیقى نیست؛ بلکه یک نوع تشبیه، کنایه و مجاز است. چون مسلّم است که خدا موجودى مادى نیست تا داراى جسم و خون باشد؛ پس این تعبیر از باب تشبیه معقول به محسوس است؛ یعنى، همان گونه که نقش خون در بدن آدمى نقش حیاتى است، وجود مقدس امام حسین(ع) نسبت به دین خدا چنین نقشى دارد و احیاى اسلام با نهضت عاشورا بوده است.
شاید بتوان در این باره با نگاه عرفانى مستند به روایات نیز به نتیجهاى نورانى دست یافت. از امام على(ع) نیز به «اسدالله الغالب» و «یدالله» تعبیر شده است و در حدیث «قرب نوافل» از پیامبر(ص) روایت شده است که خداوند فرمود:
«ما تحبب الى عبدى بشىء احب الىّ مما افترضته علیه و انه لیتحبب الىّ بالنافله حتى احبه فاذا احببته کنت سمعه الذى یسمع به و بصره الذى یبصر به و لسانه الذى ینطق به و یده التى یبطش بها و رجله التى یمشى بها اذا دعانى احببته و اذا سألتنى اعطیته»؛(5)
«بنده من به چیزى دوست داشتنى تر از واجبات، نزد من اظهار دوستى نمىکند و همانا او با نوافل نیز به سوى من اظهار دوستى مىکند. آن گاه که او را دوست بدارم گوش او مىشوم که با آن مىشنود و دیده او مىشوم که با آن مىبیند و زبان او مىشوم که با آن سخن مىگوید و دست او مىشوم که با آن ضربه مىزند و پاى او مىشوم که با آن راه مىرود. اگر به درگاه من دعا کند، او را دوست خواهم داشت و اگر از من درخواست کند به او عطا مى کنم».
از این روایت به خوبى آشکار مىشود که اولیاى خداوند، «خلیفه» او بر روى زمین و مظهر افعال الهىاند. خداوند جسم نیست، اما آن چه را که اراده مىکند انجام بدهد، از طریق دست اولیاى خود به ظهور مىرساند و کمکى را که مىخواهد به سوى بندهاى بفرستد، با پاى اولیاى خود مىرساند. و خونى را که مىخواهد از سوى خود براى احیاى دین خودش ریخته شود، از طریق شهادت اولیاى خودش ظاهر مىسازد. از این رو همان طور که دست امام على(ع) دست قدرت خدا و «یدالله» است؛ خون امام حسین(ع) نیز خون خدا و «ثارالله» است.
از این رو در زیارت عاشورا مىخوانیم: «السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره والو تر الموتور»؛ «سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون او! سلام بر تو اى یگانه دوران!» نیز در زیارتی دیگر می خوانیم : «و انک ثار الله فى الأرض و الدم الذى لا یدرک ثاره أحد من أهل الأرض و لا یدرکه الا الله وحده».(6)
همان گونه که نقش خون در بدن آدمى نقش حیاتى است و بود و نبودش، مرگ و زندگى او را رقم مىزند، وجود مقدّس امام على و امام حسین(ع) نزد خدا و در دین او چنین نقشى دارند که اگر آن حضرت نبود، اسلام نبود و اگر حسین(ع) نبود، اسلام و تشیّع نبود.
آرى! تا یاد و نام سیّدالشّهدا(ع) زنده و بر سر زبانها است، تا عشق حسین(ع) در دلها مىتپد، تا آتش محبت و ولایت او در قلوب انسانها مشتعل است، تا فریاد «یا حسین» بر بلنداى آسمانها و زمین طنین انداز
است؛ نام و یاد خدا زنده و پایدار است؛ چون او همه هستى خود را در راه خدا انفاق و ایثار کرد، سیماى ننگین ریاکاران و تحریفگران زمان را آشکار نمود و نقاب از چهره زشت آنان برداشت و اسلام ناب نبوى و علوى را بر مردم نمایاند. خون او شرافت «ثارالله» را گرفت.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
.ر.ک: الطریحى، مجمع البحرین، ج 1، ص 237، معین، محمد، فرهنگ فارسى، ج 1، ص 1185، مفردات راغب، ص 81.
محدثى، جواد، درسهایى از زیارات عاشورا، ص 14، عزیزى تهرانى، اصغر؛ شرح زیارت عاشورا، ص 35.
»؛ اسراء (17)، آیه 33.
3- حاج میرزا ابوالفضل تهرانی ، شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور،ج1،ص228-229.
.ر.ک. فرهنگ عاشورا، واژه «ثار».
محاسن برقى، ج 1، ص 291.
ترجمه کامل الزیارات، ص 683، زیارت 16.
کانال آموزش تخصصی مداحی
http://eitaa.com/zakerin1401
جامعه، دوزخی از مردم افراطی بود
عقل، قربانی یک قوم خرافاتی بود
بشر از لطف خداوند مکدّر میشد
شرم میکرد اگر صاحب دختر میشد
اشک لالایی بیواژۀ مادرها بود
گورِ بیفاتحه گهوارۀ دخترها بود
ناگهان یک نفر این غائله را بر هم زد
«عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد»
آنکه بر شانۀ خود پرچم اسلام گرفت
دخترش فاطمه بانوی جهان نام گرفت
عشق را طبع خداوند به توصیف آورد
شَرفِ هر دو جهان فاطمه تشریف آورد
سَیِّده، مُحتَرَمه، مُمتَحَنه، حَنّانه
حانیه، عالِمه، اُم النُّجَباء، ریحانه
عطر او آمد و عالم نفسی تازه گرفت
و به یُمن قدمش نام زن آوازه گرفت
شهر با آمدنش عاطفه را باور کرد
زن به شکرانۀ او چادر شوکت سر کرد
خواست تا خیر کثیرش به دو عالم برسد
تا عقیقِ شرفُ الشمس به خاتم برسد
مادرانه به طرفداری احمد برخاست
تا ابوجهل سَرِ عقل بیاید برخاست
جلوهای کرد و دلیل زهق الباطل شد
و از آن نور سه آیه به زمین نازل شد
بیگمان بولهب آنروز پر از واهمه بود
دامن پاک خدیجه ثمرش فاطمه بود
بنویسید که معصومۀ عصمت زهراست
سند محکم اثبات نبوّت زهراست
دختری که لقب اُم اَبیها دارد
پدرش بوسه به دستش بزند جا دارد
و خداوند اگر وَاعتصموا میگوید
از کرامت نخ چادر او میگوید
سورۀ دَهر چنین گفته به مدحش سخنی
تا ابد دَهر نبیند به خود اینگونه زنی
نه فقط جلوۀ او سورۀ انسان آورد
چادرش یکشبه هفتاد مسلمان آورد
راه عرفان خداوند به او وابستهست
جز در خانۀ زهرا همه درها بستهست
زُهد با دیدن او حسِّ تفاخر دارد
قُرة العین نبی وصله به چادر دارد
همه در خدمت بانوی دو عالم بودند
ابر و باد و مه و خورشید و فلک هم بودند
فضه هم بود، ولی باز خودش نان میپخت
نان برای دل بیتاب فقیران میپخت
بارها خادمهاش گفت: به لطفت شادم
«من از آن روز که در بند توام آزادم»
فاطمه مرکز پیوند دو دریا شده بود
یعنی آیینۀ پیغمبر و مولا شده بود
غیر زهرا که به جز حق به کسی راغب نیست
اَحدی کفو علی بن ابیطالب نیست
عشق باید که پس از این سخن آغاز کند
مرتضی در بزند فاطمه در باز کند
آفتاب از افق خانهشان سر میزد
هر زمان فاطمه لبخند به حیدر میزد
کار او عشق علی بود چه خیرُالعملی
کیست خوشبختترین مرد جهان غیر علی
وقت آن شد بنویسید که حجت، زهراست
سند محکم اثبات ولایت زهراست
اولین شیعۀ بیتابِ علی، زهرا بود
که سراپای وجودش سپر مولا بود
یک جهان هم اگر از بیعت خود برمیگشت
باز هم فاطمه دور سر حیدر میگشت
نسل زهرا و علی سلسلۀ طوبی شد
میوۀ این شجره نایبةُ الزهرا شد
آسمانها پس از او یکسره کوکب دیدند
چادر فاطمه را بر سر زینب دیدند
زینب آن زن که علمدار دفاع از حرم است
خطبۀ دمبهدمش وارث تیغ دو دم است
او که چون مادر خود پای ولایت مانده
یکتنه فاتحۀ کاخ ستم را خوانده
تا ابد در دل ما هست غم عاشورا
این خبر را برسانید به تکفیریها
«یا علی» از لبِ سردار نیفتاده هنوز
علم از دستِ علمدار نیفتاده هنوز
کیست دشمن که در این معرکه جولان بدهد؟
پسر فاطمه کافیست که فَرمان بدهد
همه از خاتمۀ معرکه آگاه شوند
فاتحان با خبر از «نَصرُ مِنَ الله» شوند
باز طوفان هدفش وادی شن خواهد بود
شیعه عکسالعملش سخت و خشن خواهد بود
ننگ بادا به ابوجهل، به همدستِ یهود
لعنِ تاریخ به موذیگری آل سعود
سپر خویش کنم غیرت سرداران را
به جهانی ندهم یک وجب از ایران را
پس چه شد دبدبه و کبکبۀ نادانها
داغ شد بر دلشان داغی تابستانها
چشم بَد دور که این دشت پُر از لاله شدهست
سرو خوش قامتمان تازه چهل ساله
شدهست
سربلندیم اگر تکیه به دنیا نکنیم
آنچه داریم ز بیگانه تمنا نکنیم
غرق زخمیم ولی قامتمان خم نشده
سایۀ چادر او از سرمان کم نشده
بنویسید امیدِ دل زهرا مهدیست
چارۀ کار همه مردم دنیا مهدیست
مجید تال
مهدی احتشامی:
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
خلاصه مطالب آموزشی
کلاس مهدیه اصفهان
مورخه ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
✍️آشنایی با اشعار و نوحه ثابت پیش زمینه، خواص و تاثیر آن برای شروع سینه زنی.
✍️آشنایی با سرود و نوحه ثابت پایانی، خواص و تاثیر آن در اتمام جلسه.
✍️بررسی چند مورد شبهات فاطمیه.
✍️تشریح مبانی ظرف زمان و ظرف مکان در ولادت و شهادت معصومین.
✍️بررسی اقوال مختلف در تاریخ شهادت و مخل خاکسپاری حضرت زهرا سلام الله علیها.
ارائه عملی چند نمونه شعر پیش زمینه و سرود پایانی.
کانال آموزش تخصصی مداحی
http://eitaa.com/zakerin1401
نمونه متن و صوت از شعر پایانی جلسه در لینک زیر:
https://www.yjc.news/fa/news/6367876/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B5%DB%8C%D8%AF%D9%85-%DA%A9%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%81%DB%8C%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D9%86%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C
ابوعطا درامد اول.mp3
1.84M
الگوی صدای آموزشی
آواز ابوعطا
درآمد اول
http://eitaa.com/zakerin1401
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️
🎙🎙سخنی با شما خوبان؛
✨️اگر چند مهارت را با تمرین و دقت بخوبی بیاموزیم بهتر است تا اینکه حجم انبوهی از مطالب را با کیفیت پایین بیاموزیم. آنچه را بصورت موفق و قائل قبول بتوانیم ارائه دهیم، علم و هنر ماست. وگرنه دانستن مهارت بصورت تئوری و عدم توانایی در اجرا برای مداح خوب نیست....
سعی ما بر تمرکز و یادگیری نکات آموزشی و ارائه عملکرد مطلوب توسط هنرجویان گرانقدر است.
لذا گاهی مجبور به تکرار مطالب قبل هستیم تا همه هنرجویان گرامی با سطح قابل قبول وارد مراحل بعد شوند.
✨️بنده شخصا با برگزاری مسابقات مداحی بشدت مخالفم. اینکه در رشته های قرآنی( حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل، مفاهیم و تفسیر، اذان، همخوانی و تواشیح و.... ) مسابقه برگزار شود و افرادی با تمرکز برمهارت و استعداد خود رتبه ای کسب کنند خوب است. اما مداحی و دعا خوانی علاوه بر مهارت فنی، یک کار دلی و وابسته به حال مستمع است. لذا با وجود سالها شرکت در مسابقات قرانی، هرگز در مسابقات مداحی حضور نیافته و دوستان عزیزم را توصیه به پرهیز از این مساله می نمایم. مسابقات مداحی آفات زیادی دارد، از جمله پخش رسانه ای و ایجاد غرور کاذب و پرهیز از استاد ، تمرکز بر فنون و غفلت از حس و حال معنوی ، دور شدن مداح از ارتباط با مخاطب حاضر و گرایش به مخاطب غایب در رسانه و....
البته این نظر شخصی بنده است و ممکن است شما نظر متفاوتی داشته باشید اما چون در هر دو حوزه سالها فعالیت کردم، تبعات و اثرات آنها را با شما به اشتراک گذاشتم.
تا یار که را خواهد و میلش به که باشد...
مهدی احتشامی
کانال آموزش تخصصی مداحی
http://eitaa.com/zakerin1401
6.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اگر میخواین پیشرفت کنین باید جلسه ثابت داشته باشین
🔸شاید خیلی ها بعد از این که وارد عرصه مداحی میشن ، فقط دنبال دیده شدن و دعوت شدن هستن..
🔸در حالی که به قول استاد بیوکافی ، شما اگر هم جایی دعوت بشی مستاجر هستی و باید یه روزی بری🚶🏻♂️..
✅ راه درست ایجاد یک جلسه ثابت هست..
✅ با هم این نکته مهم رو از زبان
🔹حاج ابوذر بیوکافی
👤از اساتید باتجربه آموزش مداحی بشنویم
کانال آموزش تخصصی مداحی
http://eitaa.com/zakerin1401
🎤میهمان هفته، باموضوع ترجمه وتفسیر حدیث شریف کسا
✍️استاد سیدمهدی ترکان
👇ساعت شروع کلاسهای مداحی
ویژه برادران وخواهران به سبک قدیم وجدید
بصورت رایگان باتقدیم اشعارو
تقدیم هدیه معنوی🌹ازکربلای معلی
همراه با قرعه کشی مشهد مقدس
به همه شرکت کنندگان9صبح جمعه
شروع درس استاد سیدمهدی ترکان
10ونیم صبح جمعه
👇نشانی ما اصفهان، خیابان سروش، نبش چهارراه عسکریه، کوچه مهدیه اصفهان، 200متر که واردشدید
دقیقامقابل مهدیه، حسینیه فرهنگی
قرآنی صرافان
مقدمتان را به این کانال چندهزارنفری
خوب، پرمحتوا وارزشمندگرامی می داریم
╔═💎💫═══╗
https://zil.ink/maddahanesf
╚═══💫💎═╝
╭┅─────┅╮
🌺شما هم مبلغ این کانال خوب باشید
╰┅─────┅╯
💠اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ💠
کانال آموزش تخصصی مداحی
http://eitaa.com/zakerin1401