eitaa logo
آموزش تخصصی مداحی
339 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
204 فایل
ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/MAHDI_EHTESHAMI شماره تماس: ۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ مهدی احتشامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تنفس صحيح در مداحي درست نفس كشيدن بسيار مهم است و اولين قدمي است كه بايد در طريق يادگيري مداحي برداريم و در حقيقت نفس پايه و اساس صداست. سؤال: تنفس صحيح چيست؟ و چگونه مي¬توان به آن دست يافت؟ تنفس صحيح عبارتست از تنفس از طريق حجاب حاجز يا پرده ديافراگم؛ نفس كشيدن توسط اين پرده يعني همان روشي كه در موقع خوابيدن نفس مي كشيم. حجاب حاجز يا ديافراگم بدن را به دو قسمت مشخص تقسيم مي¬كند؛ در قسمت فوقاني، قلب و ريه است و در قسمت پايين، معده ، كبد و روده و ساير اعضاي حياتي است. هنگامي كه نفس عميق مي كشيم ، ريه كه مانند اسفنج سوراخ سوراخ است، پر از هوا شده و منبسط مي شود در نتيجه براي اينكه هواي بيشتري در خود جاي دهد بايد بزرگتر شود و نياز به فضاي بيشتري دارد، در حالي كه قسمت فوقاني آن پوشيده شده است و در اطراف ، دنده¬ها كمي به ريه اجازه مي¬دهند كه بزرگتر شود، اما آسان ترين راه براي ريه آن است كه به طرف پايين يعني به طرف حجاب حاجز يا ديافراگم توسعه يابد. فرض كنيم شما يك ظرف يكبار مصرف را بر عكس نموده و بر پشت آن فشار مي¬آوريد، در اين صورت ظرف پهن مي¬شود و از هر طرف توسعه مي¬يابد. براي حجاب حاجز نيز موقعي كه ريه پر از هوا مي¬شود يك چنين اتفاقي رخ مي¬دهد. از اينجا به علت اين توصيه به مداحان پي مي بريم؛ كه چرا هنگام خواندن معده نبايد پر باشد. به اين دليل كه جا براي توسعه ريه به سمت حجاب حاجز و حركت ديافراگم به سمت معده وجود داشته باشد. اكنون انگشتان خود را زير استخوان سينه(آبگاه) قرار دهيد و نفس عميقي بكشيد. آيا احساس نمي¬كنيد كه حجاب حاجزيا ديافراگم شما در حال توسعه است؟ اين تمرين را هر شب براي مدت 5 دقيقه قبل از خوابيدن و صبح روز بعد هم براي مدت 5 دقيقه تكرارش كنيد تا به تنفس عميق و صحيح عادت كنيد. كسي كه تنفس عميق و صحيح برايش ملكه شده است هنگام خواندنِ قسمتهاي داراي كشش تحريري ، كشش ارتفاعي يا داراي حجم بالاي صدا ، نفس كم نمي آورد. ...................................................... 🎙 کانال آموزش تخصصی مداحی🎙 📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ 🌏http://eitaa.com/zakerin1401 ┈••✾•🌿🌷🌺🌷🌿•✾••┈ ⁠⁠⁠⁠⁠
✍️به كارگيري نوك زبان در خواندن بايد تمرين كنيد تا نوك زبان نيرومند و چابك شود و بيشتر كار در خواندن را نوك زبان انجام بدهد و قسمت عقب زبان در حال استراحت باشد و بي حركت بماند، زيرا قسمت عقب زبان به حنجره متصل است و استفاده از اين قسمت زبان موجب وارد شدن فشار زياد غير لازم برگلو مي¬شود. گاهي هنگام خواندن پشت سر هم عبارات ادعيه ، يا خواندن سلسله وار و تند اشعار حماسي ، يا خواندن نوحه ها و سرودهايي كه ريتم تند دارند ، مخصوصا در شور كه سرعت ضرب تند مي شود ، زبان شما دچار لكنت مي شود و اصطلاحا گير مي كند؛ اين با تمرين در به كارگيري نوك زبان در خواندن حل خواهد شد. تمرين: اشعاري را كه حفظ هستيد ، با جوهره صدا ، تند تند بخوانيد و خود را وادار كنيد كه هر مصرع را بدون لكنت و توقف به پايان برسانيد و يا چند دانه حبوبات را زير زبانتان بگذاريد و سپس اشعاري را ، با جوهره صدا ، بخوانيد و در همان حالت سعي كنيد جملات را تمام و كمال بدون وقف و لكنت ادا كنيد. ...................................................... 🎙 کانال آموزش تخصصی مداحی🎙 📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ 🌏http://eitaa.com/zakerin1401 ┈••✾•🌿🌷🌺🌷🌿•✾••┈ ⁠⁠⁠⁠⁠
✍️حالت لب گاهي ذاكرين اهل بيت(ع) در مرحله تقليد با توجه به علاقه اي كه به الگوها دارند سعي مي كنند حالت دهان و لبشان نيز مثل مداح الگو باشد و فكر مي كنند بدين وسيله خواندنشان زيباتر مي شود در حاليكه بايد لب هنگام خواندن در حالت طبيعي و منعطف باشد . نكته1:بعضي از ذاكرين حالت طبيعي لبشان طوري است كه وقتي ــِـ تلفظ مي كنند ــُـ شنيده و يا بعضي ديگر با توجه به حالت لبشان ــُـ تلفظ مي كنند ــِـ شنيده مي شود ؛ اين عزيزان بايد با تمرين در حالت لبشان هنگام خواندن تغيير ايجاد كنند. نكته2:بعضي از ذاكرين لب و دهانشان هنگام خواندن به حالتي ناخوشايند است و براي مستمع جلب توجه منفي مي كند ولذا توصيه مي كنيم گاهي مقابل آيينه بخوانيد و حالت چهره و لب و دهانتان را هنگام خواندن بررسي كنيد كه اگر حالتي نامناسب دارد در اصلاح آن اقدام كنيد. ...................................................... 🎙 کانال آموزش تخصصی مداحی🎙 📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ 🌏http://eitaa.com/zakerin1401 ┈••✾•🌿🌷🌺🌷🌿•✾••┈ ⁠⁠⁠⁠⁠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️گفتاری در باب زیارت عاشورا ظلمی که بر خاندان رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) شد، ظلمی بود که در حق حضرت محمد(ص) و دینی که از طرف خداوند آورده بود، روا شد و این ظلم ابدی است و آثار آن هم هیچ وقت از بین نخواهد رفت و قیام مهدی موعود(عج). یکی از ملاک های لعن و نفرین، ابدی بودن و جاری بودن آن ظلم است. آنچه موجب می شود که لعن به کسانی بر محمد(ص) و آلش(علیهم السلام) ظلم کرده اند، ابدی و باقی باشد، خود ظلمی است که آنها روا داشته اند. چون ظلم آن ها باقی است. به طور کلی کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرارگرفته اند: ۱.       بنیان گذاران ظلم: کسانی که پیش از پیدایش اسلام و حتی تولد رسول گرامی اسلام (ص)، به دنبال نابود کردن اجداد ایشان و از بین بردن اسلام بودند. کسانی که امت اسلامی را به سمت سقیفه منحرف کردند و نخستین شکافها را ایجاد کردند. بنا بر بسیاری از تفاسیر آیات و احادیث متعدد، این امت، یهودیان بودند. "فلعن الله امّه اسّست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت" ۲.       شادی کنندگان به جهت کشتن حسین بن علی(علیه السلام):  زمانی که خبر کشتن امام حسین به ابن زیاد و خاندان او و خاندان مروان رسید، شادی خود را از کشته شدن پسر پیامبر(ص) ابراز کردند به قمار و  لهو و لعب پرداختند و به پاس شکرگزاری کشته شدن حسین(علیه السلام) روزه داری کردند. در زیارت عاشورا می خوانیم : "و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین صلوات الله علیه. اللهم فضاعف علیهم اللعن منک و العذاب الالیم." ۳.       کتمان کنندگان حقیقت: ذکر این نکته نیز خالی از فائده نیست که چند نفر ادعا کردند که پدر زیاد می باشند و معاویه او را برادر خود خواند، و جالب این که همچین فردی با دستور یزید حاکم کوفه شد. و مروان کسی است که پیامبر خدا او را از مدینه بیرون کرد ولی عثمان دوباره او را به مدینه آورد و به او پست و مقام داد. جالب اینجاست اینهایی که دایه داران خلافت رسول خدا(ص) بودند، حقیقتی به نام حسین(ع) و امامت و حکومتی که حق او و خاندان او بود را نادیده گرفتند و خلافت را در بنی امیه چرخاندند. آیا کشتن خامس آل عبا و سید شباب اهل بهشت شادمانی دارد؟ آیا کسانی که در زیارت عاشورا لعن شده اند کسانی غیر از تجاوزگران و ظالمان و اذیت کنندگان خدا و رسول خدا(ص) بودند؟ اگر این افراد مستحق لعن نباشند پس چه کسانی مستحق لعن خواهند بود؟ "اَللَّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً وَالْعَنْ عُبَیْدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَابْنَ مَرْجانَهَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبى سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلى یَوْمِ الْقِیمَهِ." ...................................................... 🎙 کانال آموزش تخصصی مداحی🎙 📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ 🌏http://eitaa.com/zakerin1401 ┈••✾•🌿🌷🌺🌷🌿•✾••┈ ⁠⁠⁠⁠⁠
تقدم لعن بر سلام در زیارت عاشورا در خصوص تقدم صدلعن بر صدسلام در زیارت عاشورا، این احتمالات را می توان ذکر کرد: ۱.  شعار اساسی همۀ ادیان الهی، لا اله الا الله است. خداوند متعال در قرآن می فرماید: "هیچ فرستاده ای را قبل از تو نفرستادیم، مگر این که به او این مطلب را وحی کردیم: لا اله الا الله".(۱)"کسی که نسبت به طاغوت کفر بورزد و به خدا ایمان داشته باشد، در این صورت به ریسمان محکم الهی چنگ زده است".(۲) پیام این آیات این است که توحید ناب، زمانی حاصل خواهد شد که قبل از آن، هیچ نوع شرکی به آن آلوده نباشد. لعن هم که نوعی برائت است، و  بر سلام  هم که نوعی تولّی(دوستی) است، تقدم دارد؛ زیرا همان طور که در روایات آمده است، کسی که تولّی دارد اما تبرّی( اعلام برائت) ندارد همانند آدم یک چشم است که فضایل را دیده است ولی رذایل را ندیده است.(۳) و کسی که تولّی دارد اما تبرّی ندارد، دروغ گو است.(۴) بنابراین تقدم لعن بر سلام می تواند اشاره و تأکیدی بر این واقعیت دینی گفته شده، باشد. ۲.  لعن ملعونین به خاطر زشتی های آنان است و سلام بر معصومین (علیهم السلام) به خاطر زیبایی های رفتاری آنان است؛ در اسلام خشنودی و ناخشنودی از کاری، در حکم انجام آن کار است.(۵) بنابر اصل اخلاقی، برای خودسازی، اول باید پلیدی ها را از خود دور کرد و بعد خوبی ها را جلب کرد، در زیارت عاشورا نیز اول پلیدی های ملعونین را از وجود خود دور می ریزیم تا خوبی های معصومین (علیهم السلام) که با سلام حاصل می شود، به آن پلیدی ها آلوده نشود. ۳.  در قرآن کریم، هم لعن آمده(۶) و هم سلام ،(۷). همان طور که در زیارت عاشورا، هم لعن و هم سلام آمده است، اما موارد لعن در قرآن و زیارت عاشورا بیش از سلام می باشد، از باب مثال در زیارت عاشورا، لعن ۲۱ بار و سلام ۱۲ بار تکرار شده است. تقدم لعن بر سلام، همانند تکرار بیشتر لعن می تواند اشاره به این واقعیت باشد که لعن از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که به طور عادت در بیان مطالب، آن مطلبی که از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد هم  بیشتر تکرار می شود و هم مقدم بر سایر مطالب ذکر می شود. لعن مردگان در زیارت عاشورا در زیارت عاشورا کسانی که مرده اند را لعن می‌کنیم، آن هم لعنی همیشگی:"وَ الْعَنْ عُبَیْدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَهَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبى سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلى یَوْمِ الْقِیمَهِ"(۸)،«عَلَیْهِمْ مِنْکَ اللَّعْنَهُ اَبَدَ الْآبِدینَ".(۹) همانطور که در مقاله قبلی اشاره شد، در قرآن که از طرف خداوندی است که خود خاستگاه رحمت است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد، افراد زیادی را مورد لعن قرار داده است؛ مانند: کسانی که خداوند و رسولش را اذیت می کنند،(۱۰) منافقین و مشرکین از زن و مرد،(۱۱) آنانی که آیات الهی را کتمان کردند،(۱۲) یهودیانی که معتقد بودند دست خداوند بسته است(۱۳) و کسانی که نسبت ناروا به زنان مؤمن می دهند،(۱۴) حتی از کسانی یاد می کند که برای ابد در عذاب اخروی، عذاب خواهند دید.(۱۵) و این قضیه در زیارت عاشورا هم که از طرف امام محمد باقر(علیه السلام)  ذکر شده است، دیده می شود. همۀ این موارد نشان می دهد، که بعضی انسان ها با توجه به اختیاری که خداوند به آنها داده است، آن قدر گناه و معصیت و ظلم انجام می دهند که خود را مستحق لعن و عذاب همیشگی خداوند می کنند، هرچند از دنیا رفته باشند. رحمت الهی بنابر تعالیم قرآن کریم، پیامبر (ص)و اهل بیت (علیهم السلام) فقط به افرادی تعلق می گیرد که خود را در مسیر آن قرار دهند، ولی آنانی که از این مسیر فاصله می گیرند، با دست خویش، خود را محروم می نمایند. اصولاً چرا نباید کارهای شخص ظالمی که وفات نموده است بازگو گردد و به سبب آن، مورد لعن قرار گیرد؟ هنوز هم بعد از هزار و اندی سال از نزول قرآن، پروندۀ کسانی مانند «ابولهب» باز است که در قرآن می خوانیم: «دو دست ابولهب بریده باد!».[۶۵] تبرّی(بیزاری) جستن از دشمنان خداوند و اهل بیت (ع) یکی از دستورات اساسی مذهب شیعه است که اختصاصی به زمان حیات آنها ندارد و دوست داشتن (یا همان تولّی) درکنار تبرّی است که معنا می دهد. در اهمیت بیزاری جستن از دشمنان خدا و اهل بیت (ع)، همین بس که در بعضی از روایات، لعن بر آنها بر صلوات و درود بر ذوات مقدسه معصومین (ع) برتری داده شده است.[۶۶] بله! ما از انسان های مؤمن که احیاناً کارهای خلافی هم انجام می دهند متنفر نیستیم، بلکه از عمل آنان بیزاریم؛ زیرا از امام کاظم (ع) روایت شده است که فرمود: «دربارۀ دوستان ما که کارهای خلاف انجام می دهند از عملشان بیزاری بجویید نه از خودشان»،[۶۷]اما کسانی که با آشکار شدن حقیقت، باز هم گناهان بزرگی همچون قتل اولیای خدا را انجام می دهند، چطور؟! کسانی که حق ائمه (ع) را انکار کرده و خون مقدس آنان را بر زمین ریخته و نسل های بشریت را از این فیض عظیم دور کردند
، چطور؟ اینان خود را برای همیشه مستحق لعن و نفرین خداوند و همۀ اولیای الاهی کردند و به همین جهت به عذاب الاهی گرفتار می شوند؛ عذاب جاودانه ای که به جرم محروم کردن بشر از مشعل های هدایت، تا قیامت، برآنان نازل می شود. لعن یزید در زیارت عاشورا یکی از جملات زیارت عاشورا این جمله است: "اَللَّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّهَ وَ ابْنُ آکِلَهِ الْاَکْبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلى لِسانِکَ وَ لِسانِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فى کُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ وَقَفَ فیهِ نَبِیُّکَ صَلّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ”؛[۶۸] پروردگارا، امروز (روز عاشورا)، روزى است که به آن تبرک جستند بنی امیّه و پسر جگرخوار آن، لعنت شدۀ فرزند لعنت شده، به زبان تو و پیامبرت (ص) در هر سرزمین و مکانى که پیامبرت (ص) در آن وقوف و درنگ داشته است”. نکاتی دراین عبارت وجود دارد که بیان می شود: ۱٫ظاهراً مراد از عبارت "ابْنُ آکِلَهِ الْاَکْبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ” معاویه است؛ زیرا: الف: مادرش هند، لقب "جگرخوار” را پس از شهادت حمزه سید الشهداء (ع)، از آن خود کرد.[۶۹] ب: لقب” اللعین بن اللعین”، یکی از القاب چندین گانه معاویه است.[۷۰] امّا با توجه به عبارت "هذا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّهَ” که اسم اشارۀ "هذا”، به روز عاشورا اشاره دارد بعید نیست که منظور از "ابْنُ آکِلَهِ الْاَکْبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ”، یزید باشد. ۲٫ مراد از «عَلى لِسانِکَ» (زبان الاهی)، همان کلام الاهی است که توسط خداوند به سوی بندگانش إلقاء می شود،[۷۱] اما با توجه به این که همۀ انسان ها، این شایستگی را ندارند که مخاطب ذات حق تعالی قرار گیرند، نوعاً پیام های الاهی از طریق انبیاء (ع) و کتاب هایی که بر آن ها نازل شده است، به بشر ابلاغ می شود. در خصوص ابلاغ لعن الاهی بر «یزید» باید گفت این لعن به صورت های متعدّدی از جمله توسط انبیا (ع) و قرآن کریم، بیان شده است. در لعن از طریق انبیاء (ع) به صورت مشخص نام یزید ذکر شده است، ولی در لعن از طریق قرآن کریم[۷۲] به صورت کلی ذکر گردیده که شامل یزید هم می شود. لعن یزید توسط پیامبران (ع): یزید بن معاویه توسط پیامبران بزرگ از جمله، پیامبران اولوا العزم (ع) مورد لعن و نفرین قرار گرفته است که ما در این جا به سه روایت اشاره می کنیم: الف. روزی حضرت ابراهیم (ع) از سرزمین کربلا عبور می کرد که در آن جا، از اسب بر زمین افتاد و سر مبارک او زخمی شد، حضرت (ع) استغفار کرد و عرضه داشت: بار خدایا! چه گناهی از من سر زده است؟ جبرئیل (ع) به سوی او فرود آمد و گفت: هیچ گناهی از تو سر نزده است، ولی این جا فرزند آخرین پیامبر (ص) و جانشین او (ع) کشته می شود و خون تو برای هم دردی با او ریخته شد. حضرت (ع) پرسید: قاتل او کیست؟ وی گفت: شخصی است که اهل آسمان ها و زمین او را لعنت می کنند. سپس آن حضرت (ع) دست هایش را بلند کرد و بر یزید بسیار لعنت فرستاد.[۷۳] ...................................................... 🎙 کانال آموزش تخصصی مداحی🎙 📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ 🌏http://eitaa.com/zakerin1401 ┈••✾•🌿🌷🌺🌷🌿•✾••┈ ⁠⁠⁠⁠⁠
برای بم شدن صدای زیر ، چه باید کرد؟ ...................................................... 🎙 کانال آموزش تخصصی مداحی🎙 📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ 🌏http://eitaa.com/zakerin1401 ┈••✾•🌿🌷🌺🌷🌿•✾••┈ ⁠⁠⁠⁠⁠
مقدمه سازی در ابتدای جلسه ...................................................... 🎙 کانال آموزش تخصصی مداحی🎙 📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ 🌏http://eitaa.com/zakerin1401 ┈••✾•🌿🌷🌺🌷🌿•✾••┈ ⁠⁠⁠⁠⁠
گریز زدن در روضه ...................................................... 🎙 کانال آموزش تخصصی مداحی🎙 📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ 🌏http://eitaa.com/zakerin1401 ┈••✾•🌿🌷🌺🌷🌿•✾••┈ ⁠⁠⁠⁠⁠
🎤میهمان هفته باموضوع ترجمه وتفسیر حدیث شریف کسا ✍️استادسیدمهدی ترکان 👇ساعت شروع کلاسهای مداحی ویژه برادران وخواهران به سبک قدیم وجدید بصورت رایگان باتقدیم اشعار و همراه باقرعه کشی امام رضایی🌹 ‌9صبح جمعه شروع درس استاد سیدمهدی ترکان 10ونیم صبح جمعه 👇نشانی ما 👇اصفهان 👇خیابان سروش 👇نبش چهارراه عسکریه 👇کوچه مهدیه اصفهان 👇200متر که واردشدید 👇دقیقامقابل مهدیه 👇حسینیه فرهنگی قرآنی صرافان مقدمتان را به این کانال چندهزارنفری ■خوب ■پرمحتوا ■وارزشمندگرامی می داریم ‌╔═💎💫═══╗ https://zil.ink/maddahanesf ╚═══💫💎═╝ ╭┅─────┅╮ 🌺 hشما هم مبلغ این کانال خوب باشید ╰┅─────┅╯ 💠اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ💠
خلاصه مطالب درسی امروز با محوریت هنر نقیضه خوانی در روضه خواندن: نقیضه خوانی الف) گریز مستقیم و معکوس: اشاره به یک درد و مصیبت و گرفتن اشک ، بعد مقدمه سازی برای ذکر دردی بالاتر، مانند: ذکر مصائب اهلبیت و بعد اشاره به مصیبت بالاتر مانند مصیبت‌های اباعبدالله+مقایسه مظلومیت امام علی و اباعبدالله و گریز بالاتر از کربلا به نجف و استفاده از گریزهای مانند شهادت امام صادق(ع) ##: لازم است که شدت مصیبت گریز از روضه اصلی بیشتر باشد). ب)‌ تغلیظ و تفهمیم: اشاره به یک ناراحتی عامیانه و گرفتن اشک از مردم ، سپس تبدیل آن به یک فضیلت و منزلت و اشاره به مباحث معرفتی. مانند: حرم نداشتن ائمه بقیع: چه کسی گفته بی مزاری تو ویا ماجرای پشت در رفتن مادر سادات و سپس فضیلت فداکاری ایشان برای حفظ دین یا اشاره به شعر : ای که ره بستی به زهرا در میان کوچه ها. یا معیشت ساده ایشان و سپس اشاره به بخشیدن لباس عروس و گردنبند و چادرشان و مسلمان شدن ۷۰ یهودی و گریز به شفاعت چادرشان در محشر و پیراهن خونین اباعبدالله. و یا ماجرای غربت امام حسن و سه بار گریه شدید و گریز به روضه کربلا، سپس گریز معکوس به سه دلیل تقدم مظلومیت حیات ایشان بر اباعبدالله: یاران و همسر و لحظه شهادت. ج)روضه و گریز کوتاه؛ اشاره مستقیم به کلام معصومین و استفاده در روضه : امام صادق: افض الاعمال ابراد الکبد الحر + حدیث امام صادق درباره لذت پدر و جوان و... سپس گریز مستقیم به روضه ها. ...................................................... ملزومات نقیضه خوانی: ۱. احساسی خواندن و بازی با ذهن مخاطب و اجاز پیشروی به مخاطب در روضه جلوتر از مداح و عجله نکردن. مانند ماجرای خانواده امام صادق، ۲. نکته سنج بودن : دقت در جزئیات و بهره برداری از ساده ترین اتفاقات در زندکی معصومین برای ساختن نقیضه، مانند: چرخش دستاس خانه حضرت زهرا توسط جبرییل و گریز به آسیای خانه را گیرم بدست..... ویا کارهای روز آخرشان و شانه کردن و لباس نو پوشاندن به بچه ها و بعد غارت این لباسها در کربلا و غرق خون شدن این گیسو و لب و دندان، روی پای مادر نشست اما در کربلا یکی پا روی سینش گذاشت و.... یا ماه رمضان: فراوان ترین چیز آبه: از آب هم... ۳.رعايت گامها و تنالیته در بخش‌های مختلف نقیضه خوانی: بطوریکه آخرین بخش روضه ما در بالاترین گام باشد و کمبود گام پیش نیاید. در لحظات احساسی از گام پایین و در لحظات مصیبت از گام بالاتر استفاده شود و مداح در روضه در یک محدوده قفل نشود. ۴.معارف در روضه: توجه به فضایل اهلبیت و اتفاقات زندگی آنها و اشاره به جایگاه آنها در زندگی مردم، مانند وصایای امیرالمومنین : الله الله فی الایتام، فی الصلاه، یا حجاب حضرت زهرا مقابل نابینای سائل، یا نحوه ورود پیامبر خانه دخترش و اشاره به آیه سوره نور: لا تدخلوا + فسلموا علی+ ۵.ایجاد مراتب خوف و رجا در مراحل روضه: به نحوی که در پایان روضه مخاطب شما متمایل به پیروی از فرامین اهلبیت باشد نه دوری از آن. مانند وصایای امیرالمومنین ، لذت نماز جماعت صبح در مسجد و نه ترس از کشته شدن در مسجد، رسیدگی به ایتام و محرومان، شفاعت در قیامت ، شرط شفاعت اهلبیت در کلام امام صادق ، معارف زیارت جامعه در روضه امام هادی ، نحوه دعاهای حضرت زهرا برای همسایه ، صبر امام کاظم در زندان ، مهربانی امام رضا با آهو حیوانات و توصیه به مردم و..... ۶. ایجاد خط سیر زمانی در ذهن مخاطب: به نحوی که زمان اتقاق حیات معصومین و روضه ها را با شرایط فعلی مقایسه کند، بدون اینکه شما چیزی از زمان حال بگویید یا بدون مقایسه کلامی از طرف شما، مداح باید چشم و ذهن مستمع را درگیر کند. مانند منش سیاسی و عدالت و حاکمیت امیرالمومنین ، حفظ حجاب اسرای کربلا در سخت ترین شرایط ، فریاد حضرت زهرا در مسجدالنبی برای امام شناسی و ياري امام زمان خود، عدالت علوی در تقسیم بیت المال، نماز جمعه علوی ، نماز ظهر جماعت عاشورا در میدان جنگ ، عدم ذلت پذیری اهلبیت از حاکمیت فاسد ، نقش قرآن در کلام و منش اهلبیت و‌.... ۷. تکیه بر تاریخ معتبر و مستندات متقن در گریز و روضه و نقیضه خوانی. مهدی احتشامی ...................................................... 🎙 کانال آموزش تخصصی مداحی🎙 📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ 🌏http://eitaa.com/zakerin1401 ┈••✾•🌿🌷🌺🌷🌿•✾••┈ ⁠⁠⁠⁠⁠