7. شرح و تفسیر لغت ممتحنة چیست؟ {با فتحه ح که اسم مفعول مزید است)
تا آنجايي که بنده ادعيه را بررسي کردهام، چنين تعبيري در زيارات ساير ائمه(علیهم السلام) وجود ندارد.
اين عبارت را به دو صورت ميتوان خواند:
نخست؛ قرائت سطحي است که ما در متن زيارت دقت نکنيم و به اين صورت بخوانيم: "اي بانويي که خداوند قبل از اينکه شما را بيافريند امتحانتان کرد".
اگر ما اين برداشت ابتدايي را داشته باشيم و بگوييم "خداوند متعال حضرت زهرا(سلام الله علیها) را قبل از اينکه خلق نمايد امتحان کرده است"، اين امتحان را بايد توجيه کنيم و مراد از اين خلقت را بايد قبل از خلقت مادي آن حضرت بدانيم. در اين نوع از برداشت بايد بگوييم "حضرت زهرا قبل از خلقت مادي خلقت ديگري نيز داشته اند".
روايات زيادي در اين زمينه داريم که با تعبيرات مختلف بيانگر اين است که نبي اکرم(صلی الله علیه وآله) و اهل بيت(علیهم السلام) به ويژه حضرت زهرا(سلام الله علیها)، قبل از خلقت مادي، خلقت نوري داشته اند. اين روايات بيانگر اين مطلب است که خلقت خداوند متعال محدود به عالم ماده و جسماني نيست.
8. توضیح واضحتر خلقت و امتحان قبل از این دنیا چیست؟
خداوند متعال عوالم متعددي دارد که آن عوالم قبل از عالم ماده بوده و بسيار وسيعتر و والاتر است. جنبه تجردي دارد و بر عالم ماده محيط است، يعني احکام عالم ماده را دارا نيست.
گاهي در روايات تعبير به خلقت روح شده که روح ما قبل از اين عالم وجود داشته گاهي تعبير به نور شده و گاهي تعبير به اشباح نور شده است.
اين تعبيرات مختلف بيانگر خلقت عالي قبل از خلقت مادي اين بزرگواران است که اين «قبليت» هم قبليت رتبي است؛ چراکه در عوالم قبل از عالم ماده، زمان «نيست» ميشود و قبليت رتبي، شرافت عالم ديگر را نسبت به اين عالم و تقدم وجودي آن عالم نسبت به اين عالم را بيان ميکند. البته احکام ديگري نيز دارد که اينجا در مقام بيان آن نيستيم.
حضرت زهرا(سلام الله علیها) نيز چنين خلقتي دارند و به طور خاص براي خلقت نوري ايشان در روايات مطالبي مختلفي بيان شده است(مسعودی، شیخ محمد فاضل، اسرار فاطمیه، ص 54. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص 100.)
کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها 85
#شرح_و_تفسیر_زیارت_حضرت_فاطمة_زهراء_س 3
#زیارت_حضرت_فاطمة_زهراء_س_بنت_رسول_الله
شرح زیارت حضرت زهرا ( سلام الله علیها) یا ممتحنة ..
1. خلقت نورانی حضرت زهرا س چگونه بیان شده است؟
خداوند در شب معراج نبي مکرم(صلی الله علیه وآله) را وارد بهشت کردند و ايشان از ميوههاي بهشتي تناول کردند «لَمّا عُرِجَ بي إِلَى السَّماءِ، أَخَذَ بِيَدي جَبْرَئيلُ عليه السلام فَأَدْخَلَنِي الْجَنَّةَ، فَناوَلَني مِنْ رُطَبِها، فَأَكَلْتُهُ، فَتَحَوَّلَ ذلِكَ نُطْفَةً في صُلْبي فَلَمّا هَبَطْتُ إِلَى الْأَرْضِ، واقَعْتُ خَديجَةَ، فَحَمَلَتْ بِفاطِمَةَ عليها السلام؛ فَفاطِمَةُ حَوْرآءُ إِنْسِيَّةٌ» (مسعوی، شیخ محمد فاضل، ص 55.)
بعد از اينکه حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) ميوههاي بهشتي را در شب معراج تناول کردند، نور حضرت زهرا(سلام الله علیها) در حضرت خديجه منعقد شد. يکي از جهات نوري بودن حضرت زهرا(سلام الله علیها) را همين مبدأ تکون ماديشان از عالم بهشت ميدانند.
البته ما اين مطلب را درک نمي کنيم که اين بهشت چگونه بهشتي است و ميوه بهشتي که در شب معراج خورده شده چگونه ميوه اي بوده است.
قابل درک نيست که چگونه تبديل به نطفه شد و جنبه جسمانيت مطهر حضرت زهرا(سلام الله علیها) شکل گرفت. به نوعي يک تصرف غيبي خاص براي انعقاد نطفه حضرت صديقه طاهره(سلام الله علیها) و شکل گرفتن وجود مادي ايشان مطرح است.
اين مطلب نيز يک نوع قبليت منشأ خلقت حضرت زهرا(سلام الله علیها) را نشان ميدهد. البته در تکون جنبه مادي ائمه هم رواياتي هست که حقيقت آن روايات را ما درک نمي کنيم اما نسبت به حضرت زهرا(سلام الله علیها) روايات مفصلتري بيان شده که اين مسأله روايت نوري حضرت زهرا است.
2. ٭ مراد از امتحان الهی حضرت زهراء س چيست؟
در اينجا پرسشهايي مطرح مىشود كه امتحان الهى در عوالم نورى و تمثّلى و يا برزخى چگونه بوده است؟ مراد از آن چيست؟ آيا امتحان جز با دار تكليف و عالم مادّه سازگار است؟
در جواب بايد گفت، اينكه نحوه امتحان چگونه بوده براى ما معلوم نيست لکن مسلّماً متناسب با عالم مد نظر بوده است. تكليف و عالم ما به تناسب خود؛ و در عوالم نورى و يا برزخى به تناسب خود.
براى مخلصين (به فتح لام) به طريقى؛ و براى غير مخلَصين به طريق ديگر. امّا شايد بتوان گفت: امتحان الهى در خلقت نورى همان پيمان و «عهد عبوديّتى» باشد كه خداوند از فرزندان آدم(علیه السلام) گرفت، چنانكه مىفرمايد: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ، أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ، إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ، وَ أَنِ اعْبُدُونِي، هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ ؛ اى فرزندان آدم، آيا از شما عهد و پيمان نگرفتم كه شيطان را بندگى نكنيد، كه وى دشمن آشكار شماست. و مرا بندگى كنيد كه اين صراط مستقيم و راه راست است»(سوره يس، آيه60)
ممكن است مراد از امتحان الهى این باشد كه به صورت "اخذ ميثاق" از فرزندان آدم(علیه السلام) بوده است. چنانكه مىفرمايد «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ، وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قالُوا: بَلى ؛ و هنگامى كه پروردگارت از صلب فرزندان آدم، ذرّيّه و نسل آنها را برگرفت و آنها را بر خود گواه ساخت كه آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: بله»( سوره اعراف، آيه 172)
و نيز ممكن است مراد از امتحان الهى، همان "ميثاق غليظ" و پيمان محكمى باشد كه از عدّهاى از انبياى برجسته و يا از همه انبيا گرفته شده، پس از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نيز به لحاظ قرين بودن با انبياى برجسته، اخذ شده باشد. چنانكه مىفرمايد «وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ، وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً، لِيَسْئَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ، وَ أَعَدَّ لِلْكافِرِينَ عَذاباً أَلِيماً ؛ و هنگامى كه از پيامبران عهد و ميثاق گرفتيم و هم از تو و از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى بن مريم، از همه پيمان محكم گرفتيم، تا خداوند از راستگويان در مورد گفتار صدقشان باز پرسد، و براى كافران عذاب دردناك آماده كند»(سوره احزاب، آيات 7 و 8)
در نهايت، شايد بتوان گفت موضوع عهد عبوديّت أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ ...، گرفتن ميثاق مطلق (از تمامى فرزندان آدم(علیه السلام))؛ و اخذ ميثاق از انبيا، يك پيمان نيست بلكه سه پيمان جداگانه است. گويا هر كدام از آنها در عالم و خلقتى از مراحل خلقت نورى بوده است، واللّه أعلم.
به هر حال، بيانات فوق به يك سوى امتحان اشاره دارد و سوى ديگر كه جلوه خارجى امتحان است در عالم مادّه واقع مىشود. در قيامت نيز از نتيجه آزمايش سؤال مىگردد.
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها 86
#شرح_و_تفسیر_زیارت_حضرت_فاطمة_زهراء_س 4
#زیارت_حضرت_فاطمة_زهراء_س_بنت_رسول_الله
شرح زیارت حضرت زهرا ( سلام الله علیها) یا ممتحنة ..
1. برداشت دوم از "يا مُمْتَحَنَةُ..." در زيارتنامه حضرت صديقه کبري(سلام الله علیها) چيست؟
و اما برداشت دوم که به نظر من دقيق تر است، چنين ميباشد که در اين فراز از زيارتنامه، مسأله امتحان آن حضرت در آن عالم بيان نميشود زيرا عبارت به اينگونه است که "امتحنک الله" يعني خدا شما را امتحان کرد. کدام خدا؟ عبارات بعدي صفت خداست نه صفت امتحان: «الَّذي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ ؛ خدايي که شما را خلق کرد قبل از اينکه شما را خلق کرده باشد». صفت خداست که آن خلقت نوري را هم بيان ميکند.
اما بحث امتحان در آن عالم را بيان نميکند و در ادامه مي گوييم «فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً؛ خدا شما را نسبت به آن امتحان، صابر يافت» و خدا مقام صبر و ممتحن بودن ايشان که مقامات بالايي است را بيان مي کند.
2. منظور از امتحان در برداشت دوم چه ميباشد؟
ميخواهيم وصف يادشده از حضرت زهرا(سلام الله علیها) را در زندگي خود الگو قرار دهيم. بالاترين امتحان ايشان پذيرش ولايت مولانا اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) و امامت آن حضرت بعد از نبي اکرم(صلی الله علیه وآله) است. ايشان مأمور بودند که با تمام وجود از اين مقام حمايت کنند و خلافت بلافصل حقانيت اميرالمؤمنين(علیه السلام) را با مبارزات قولي و عملي خويش تثبيت کنند.
3. امتحان شدن حضرت زهراء س چه حجتی برای امت اسلامی دارد؟
اين امتحان، اتمام حجتي بر امت اسلامي ـ چه در آن زمان و چه در زمانهاي بعد ـ بود که البته حضرت صديقه طاهره(سلام الله علیها) با تمام وجود مشکلاتي که در اين مسير براي ايشان بهوجود آمد را تحمل کردند.
4. با توجه به روایت میتة الجاهلیة ،امام حضرت زهراء چه کسی بوده است؟
در روايات شيعه و سني اين معنا نقل شده است که «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية ؛ کسي که بميرد و امام زمانش را نشناسد گويا در زمان جاهليت مرده است» ( مسند أحمد، جلد 4، صفحه 96 /// الكافي، جلد 1، صفحات 371، 374، 376، 378، 397 /// الكافي، جلد 2، صفحات 18 و21 /// قرب الأسناد، صفحه 351 /// الإفصاح للمفيد، صفحه 28 /// الاختصاص، صفحه 268.)
با توجه به آيه تطهير قطعاً ايمان ايشان در رأس ايمان همه اصحاب بوده است. پس در اين مسأله شکي نيست. بنابراين امام ايشان کسي جز اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) نبوده و اين معنا نيز دليلي بر اثبات امامت علي بن ابي طالب(علیه السلام) بعد از نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) است.
در نهايت، به دليل اينکه زهراي مرضيه(سلام الله علیها) بعد از نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) جايگاه خاصي در بين امت اسلامي داشتند، اين جايگاه در زيارت ايشان آمده است. درحالي که در زيارات ساير ائمه(علیهم السلام) اين خصوصيت نيامده و شايد علت اصلي آن اين نکته باشد که ميخواهند جايگاه حمايت حضرت زهرا(س) از امام زمانش را بيان کنند تا اين جايگاه به تمام معنا حفظ شود و ظهور پيدا کند.
ديگران هم اگر بخواهند مسير صحيح نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) را ادامه بدهند، بايد با امام زمانشان پيش بروند که اين مسير صحيح بعد از آن حضرت، جز اميرالمؤمنين(علیهم السلام) نبوده است و بايد به اين مسأله معتقد بشويم.
5. تطهیر ولایت به چه معناست؟
٭ در فرازهای بعدی زیارتنامه، بحث پذیرش ولایت و تطهیر در پرتو ولایت مطرح شده است. این تطهیر ولایت به چه معناست؟
«وَ زَعَمْنا أَنّا لَكِ أَوْلِياءُ وَ مُصَدِّقُونَ، وَ صابِروُنَ لِكُلِّ ما أَتانا بِهِ أَبُوكِ، وَأَتانا بِهِ وَصِيُّهُ، فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنا بِتَصْديقِنا لَهُما، لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ ؛
ما گمان مىكنيم كه دوستداران توايم و [مقام و عظمت تو در نزد خدا را] باور داريم، و بر تمام آنچه پدر بزرگوارت و وصىّ و جانشين او آورده استقامت مىورزيم، لذا از تو درخواست مىكنيم كه اگر ما واقعاً تو را تصديق نمودهايم، ما را به خاطر اين تصديق به پدر بزرگوارت و جانشينش ملحق نمايى، تا ما به خود مژده دهيم كه حقيقتاً به ولايت تو پاكيزه گشتيم.
کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها 87
#شرح_و_تفسیر_زیارت_حضرت_فاطمة_زهراء_س 5
#زیارت_حضرت_فاطمة_زهراء_س_بنت_رسول_الله
شرح زیارت حضرت زهرا ( سلام الله علیها) یا ممتحنة ..
1. ولایت خدا و شیطان به چه معنی است؟
انسان در اين عالم يا بايد خودش را تحت ولايت خدا قرار دهد و يا شيطان. قرآن کريم نيز اين دو ولايت ـ اولياء الشيطان و اولياء الله ـ را بيان ميکند. تحت ولايت خداوند رفتن به اين معناست که براي خدا؛ خالقيت، ربوبيت و معبوديت مطلق قائل شويم. ربوبيت و معبوديت مطلق به اين معناست که لحظه به لحظه نظام خلقت را در همه شئون، تحت خلقت و تدبير خداوند بدانيم.
خداوند متعال براي انسان تدبير خاصي قرار داده پس تنها خداوند است که حق قانونگذاري دارد و اين قانونگذاري براي رسيدن به هدف مطلوبي میباشد که او براي ما قرار داده است. اين قانون گذاري و سرپرستي انسان از طريق وسايلي صورت مي گيرد.
ولايت الهي در تکوين و تشريع، جاري و ساري است. خداوند کارهايش را در عالم تشريع به واسطه انبيا(صلی الله علیه وآله) بيان ميکند که اگر کسي ولايت خداوند متعال را بطور مطلق قبول کند بايد ولايت اولياءش را هم به طور مطلق قبول کند. لازمه اين ولايت، اطاعت و لازمه طاعت از رسولش چنين بُوَد که هر چه فرمود از آن تبعيت کنيم.
2. چگونه عملا ولایت خدا را بپذیریم؟
ولايت در تشريع و اطاعت، از اقسام ولايت خداوند متعال است که براي پيامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نيز اين ولايت را قرار داده است و پيامبر(صلی الله علیه وآله) طبق بيانات مختلف ائمه(علیهم السلام)، اهلبيت(علیهم السلام) را در همه شئون؛ مرجع ديني، سياسي و قضايي ما قرار داده اند. يعني اگر ما بخواهيم ولايت نبي مکرم اسلام(ص) که ولايت خداوند است را بپذيريم، بايد تحت ولايت ائمه معصومين(علیهم السلام) باشيم و در اين صورت زهراي مرضيه(سلام الله علیها) با اينکه به حسب ظاهر مقام امامت را ندارند اما مقام ولايت را دارند.
اين بدين معناست که بايد متقاعد شويم حضرت صديقه کبری(سلام الله علیها) از مطهرين هستند و فرمايش ايشان مطابق فرمايش پيامبر(صلی الله علیه وآله) است. کسي که ولايت الهي را با اين خصوصيات بپذيرد، طهارت روح و جسم پيدا ميکند.
بنابراين وقتي ولايت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در طول ولايت پيامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) شد و ما ولايت آن حضرت را با اين خصوصيات پذيرفتيم، پاک و طاهر ميشويم. پذيرش اين ولايت و طهارت اوليه مترتب بر اين ولايت، زمينه اي است که انسان به مراتب طهارت و ولايت بالاتر از مرتبه اوليه برسد. البته اين مقوله، بحث هاي خاصي دارد و سير کمالي انسان را بيان ميکند.
به طور خلاصه، سير کمالي انسان اينگونه است که با پذيرش "ولايت الهي و اوليائش" شروع میشود و با رسيدن به "ولايت خدا و اوليائش" و "کشف ولايت الهي و اوليائش" خاتمه مييابد.
3. حضرت زهراء س شفیعة روز جزاست به چه معنی است؟
٭ سخن آخر؟ اين مطلب خلاصه مضمون زيارت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است که بحث مفصلي دارد و از محضر صديقه طاهره(سلام الله علیها) خاضعانه ميخواهيم که با عناياتشان از ما دستگيري کنند و ما را تحت ولايت خودشان قرار بدهند.
اميد داريم، آن ولايتشان را هم در اين عالم و هم در عالم ديگر براي ما اعمال کنند ـ که ولايتشان در عالم ديگر به واسطه شفاعت، ظهور پيدا ميکند ـ و لذا يکي از خصوصيات آن حضرت شفيعه بودن ايشان است که همه قبول دارند.
ايشان شفيعه روز جزا هستند و اين را نوعي ظهور ولايت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ميدانند که جنبه نجات دادن افراد و رساندن آنها به سعادت واقعيشان را در بر دارد که در بحث شفاعت و نحوه ظهورش بحث علمي خاصي مطرح است.
کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
118.2K
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات 129
#حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#وقایع_عصر_عاشوراء
#عاشوراء
#عرفان_و_عاشوراء
سلام علیکم.
درخواست سند: ... عصر عاشوراء حضرت زینب س سیاهی دید. گفت نزدیک نشو. ما مردی نداریم. دقت کرد دید حضرت علی ع است. برای دلداری آمده است.
یا امیرالمومنین
التماس دعا
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ضامن اشک در ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
ای دی برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh1
@m_h_tabemanesh2
لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk
لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام
https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg
لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
🌷امشب سخن از جان جهان باید گفت
🌷توصیف رسول انس و جان باید گفت
🌷در شام ولادت امام صادق
🌷تبریک به صاحب الزمان باید گفت
کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#صلوات_بر_رسول_اکرم_اسلام_ص
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص 1
#ولادت_امام_جعفر_صادق_ع
#سیره_و_اخلاق_پیامبر_اکرم
لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً
البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه ديگر اوصاف و افعال نيكو) اقتدايى نيكوست، براى آن كس كه به (ثواب) خدا و روز قيامت اميدوار باشد و ياد خدا بسيار كند.
سوره احزاب، آیة 21
بهترين الگو براى شما نه تنها در اين ميدان كه در تمام زندگى، شخص پيامبر ص است، روحيات عالى او، استقامت و شكيبايى او، هوشيارى و درايت و اخلاص و توجه به خدا و تسلط او بر حوادث، و زانو نزدن در برابر سختيها و مشكلات، هر كدام مىتواند الگو و سرمشقى براى همه مسلمين باشد.
اين ناخداى بزرگ به هنگامى كه سفينهاش گرفتار سختترين طوفانها، مىشود كمترين ضعف و سستى و دستپاچگى به خود راه نمىدهد، او هم ناخدا است هم لنگر مطمئن اين كشتى، هم چراغ هدايت است، و هم مايه آرامش و راحت روح و جان سرنشينان.
همراه ديگر مؤمنان، كلنگ به دست مىگيرد، خندق مىكند، با بيل جمع آورى كرده و با ظرف از خندق بيرون مىبرد، براى حفظ روحيه و خونسردى يارانش با آنها مزاح مىكند، و براى گرم كردن دل و جان آنها را به خواندن اشعار حماسى تشويق مىنمايد، مرتبا آنان را به ياد خدا مىاندازد و به آينده درخشان و فتوحات بزرگ نويد مىدهد.
از توطئه منافقان بر حذر مىدارد و هوشيارى لازم را به آنها مىدهد.
از آرايش جنگى صحيح و انتخاب بهترين روشهاى نظامى لحظهاى غافل نمىماند، و در عين حال از راههاى مختلف براى ايجاد شكاف در ميان صفوف دشمن از پاى نمىنشيند.
آرى او بهترين مقتدا و اسوه مؤمنان در اين ميدان و در همه ميدانها است.
" اسوة" (بر وزن عروه) در اصل به معنى آن حالتى است كه انسان به هنگام پيروى از ديگرى به خود مىگيرد و به تعبير ديگرى همان تاسى كردن و اقتدا نمودن است، بنا بر اين معنى مصدرى دارد، نه معنى وصفى، و جمله لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ مفهومش اين است كه براى شما در پيامبر ص تاسى و پيروى خوبى است، مىتوانيد با اقتدا كردن به او خطوط خود را اصلاح و در مسير" صراط مستقيم" قرار گيريد.
جالب اينكه: قرآن در آيه فوق اين اسوه حسنه را مخصوص كسانى مىداند كه داراى سه ويژگى هستند، اميد به اللَّه و اميد به روز قيامت دارند و خدا را بسيار ياد مىكنند.
در حقيقت ايمان به مبدء و معاد انگيزه اين حركت است، و ذكر خداوند تداوم بخش آن، زيرا بدون شك كسى كه از چنين ايمانى قلبش سرشار نباشد، قادر به قدم گذاشتن در جاى قدمهاى پيامبر نيست و در ادامه اين راه نيز اگر پيوسته ذكر خدا نكند و شياطين را از خود نراند، قادر به ادامه تاسى و اقتدا نخواهد بود.
اين نكته نيز قابل توجه است كه على ع با آن شهامت و شجاعتش در همه ميدانهاى جنگ كه يك نمونه زنده آن غزوه احزاب است و بعد اشاره خواهد شد در سخنى كه در نهج البلاغه از آن حضرت نقل مىفرمايد
كنا اذا احمر الباس اتقينا برسول اللَّه (ص) فلم يكن احد منا اقرب الى العدو منه:
" هر گاه آتش جنگ، سخت شعلهور مىشد ما به رسول اللَّه پناه مىبرديم و هيچيك از ما به دشمن نزديكتر از او نبود
تفسير نمونه ج17 242
یا علی التماس دعا
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص 2
#ولادت_امام_جعفر_صادق_ع
#سیره_و_اخلاق_پیامبر_اکرم
ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله
17 ربیع الاول
به اتفاق علمای شیعه، در این روز هنگام فجر روز جمعه در مکه معظمه ولادت با سعادت حضرت سیّد الانبیاء محمّد مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله واقع شده است. ولادت آن حضرت با سلطنت انوشیروان عادل مقارن بود و در آن سال اصحاب فیل هلاک شدند.
کشف الغمه: ج 1، ص 14. اعلام الوری: ج 1، ص 42. تهذیب: ج 6، ص 2. زاد المعاد: ص 345. توضیح المقاصد: ص 9. مصباح المتهجد: ص 733. العدد القویه: ص 110. مصارع الشهداء و مقاتل السعداء: ص 23. فیض العلام: ص 220. بحار الانوار: ج 17، ص 280، ج 55، ص 361، ج 95، ص 194
نام آن حضرت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله، و کنیه ایشان ابوالقاسم است. نام پدر آن حضرت عبداللَّه، و نام مادر آن حضرت آمنه بنت وهب است.
اعلام الوری: ج 1، ص 44 43. کشف الغمه: ج 1، ص 15. مسار الشیعه: ص 30
هنگام ولادت، نور از پیشانی آن حضرت لامع بود و بوی مشک از ایشان ساطع می گشت. نوری در آن شب از طرف حجاز ساطع شد و در تمام عالم منتشر گردید. تخت پادشاهان سرنگون شد، و همه آنان در آن روز لال بودند و نمی توانستند سخن بگویند.
تقویم شیعه ص 90
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#صلوات_بر_رسول_اکرم_اسلام_ص
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص 3
#ولادت_امام_جعفر_صادق_ع
#سیره_و_اخلاق_پیامبر_اکرم
ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله 3
مزین شدن جنات هنگام ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله
ملائکه مقرب و ارواح اصفیای پیامبران در هنگام ولادت آن حضرت حضور یافتند، و رضوان خازن بهشت با حوریان نازل شدند، و ابریقها و طشت ها از طلا و نقره و زمرد بهشت حاضر کردند و برای حضرت آمنه
شربتها از بهشت آوردند که او آشامید. آن حضرت را بعد از ولادت به آبهای بهشت غسل دادند و به عطرهای فردوس معطر کردند.
حق الیقین: ص 27
معجزات ولادت حضرت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله
در روز ولادت آن حضرت هر بتی که در هر جای عالم بود به رو در افتاد
و چهارده کنگره از ایوان کسری فرو ریخت.
دریاچه ساوه که آن را می پرستیدند خشک و بدل به نمک زار شد
. در وادی ساوه که سالها بود کسی در آن آب ندیده بود آب جاری شد.
آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود در شب ولادت آن حضرت خاموش شد.
علم کاهنان و سحر ساحران باطل گردید، و طاق کسری از میان به دو نیم شد که تا امروز نمایان است.
قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 100
هنگام ولادت آن حضرت این ندا از آسمان شنیده شد: «جاء الحق و زهق الباطل، ان الباطل کان زهوقاً»
.
سوره اسراء: آیه 84. قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 101
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص 4
#ولادت_امام_جعفر_صادق_ع
#سیره_و_اخلاق_پیامبر_اکرم
ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله 4
خصوصیات حضرت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله
هرگز حشرات بر بدن مبارک آن حضرت نمی نشست.
و هرگاه چشم مبارکش خواب بود دلش بیدار بود، و می دید و می شنید چنانکه در بیداری می دید و می شنید.
حضرت از قفای خود چنان می دید که از پیش روی می دید.
بر هر حیوانی که سوار می شد هرگز پیر و لاغر نمی شد.
قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 110
از خصوصیات ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله آن بود که ختنه کرده و ناف بریده و پاک از آلایش خون و غیره متولد شد.
همچنین در وقت ولادت از پا به زمین آمد نه از سر.
هنگام ولادت رو به کعبه به سجده افتاد، و چون سر از سجده برداشت دست به سوی آسمان بلند کرد و به وحدانیت خدا و رسالت خود اقرار نمود،
و سپس نوری از او ساطع گردید که مشرق و معرب عالم را روشن نمود.
حق الیقین: ص 26
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص 5
#ولادت_امام_جعفر_صادق_ع
#سیره_و_اخلاق_پیامبر_اکرم
ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله 5
معجزات حضرت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله
پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله معجزات بسیاری داشت که از جمله آنها نمونه های زیر است.
1. مستجاب شدن دعای آن حضرت در زنده شدن مردگان و بینا شدن کوران و شفا یافتن بیماران.
2. سخن گفتن آن حضرت با حیوانات.
3. آگاهی بر همه لغتها و قدرت بر سخن گفتن به همه آنها.
4. مهر نبوّت بر پشت مبارکش جا گرفته بود و نور آن بر نور آفتاب زیادتی می کرد.
5. آب از میان انگشتان مبارکش جاری شد، به قدری که جمع بسیاری سیراب شدند.
6. سنگریزه در دست مبارکش تسبیح می گفت و مردم می شنیدند.
7. وجود مقدسش در آفتاب سایه ای نداشت.
8. هرگاه آب دهان مبارک به چاهی می افکند در آن چاه برکت به هم می رسید و پر از آب می شد. آب دهان مبارک را به هر صاحب دردی می مالید شفا می یافت.
9. دست مبارک آن حضرت به هر طعامی که می رسید با برکت می شد و از طعام کم جماعت کثیر را سیر می کرد.
10. هرگاه بر زمین نرم راه می رفت جای پایش نمی ماند، و هنگامی که بر سنگ سخت راه می رفت اثر پای مبارکش می ماند.
حق الیقین: ص 26 – 27
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_پیامبر_اکرم_ص 6
#ولادت_امام_جعفر_صادق_ع
#سیره_و_اخلاق_پیامبر_اکرم
ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله 6
اعمال روز 17 ربیع
روز ولادت حضرت روز شریف و با برکتی است که از قدیم الایام صالحین از آل محمد صلّی اللَّه علیه و آله حرمت آن را نگه داشته اندو حق این روز را ادا کرده اند.
1. غسل
2. روزه ؛ کسی که 17 ربیع الاول را روزه بگیرد خداوند متعال ثواب یک سال روزه را به او می دهد.
3. زیارت حضرت رسول ص از راه دور و نزدیک
4. زیارت امیر المومنین ع به همان زیارتی که حضرت صادق ع کرده است و تعلیم محمد بن مسلم فرموده. ( السلام علیک یا امین الله فی ارضه...)
5. در وقتی که روز بلند شود ،دو رکعت نماز کند ، و در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه انا انزلناه.. و ده مرتبه توحید بخواند و بعد از سلام در مصلای خود بنشیند و این دعا را بخواند ( اللهم انت حی لا تموت...)
6. در این روز صدقه دادن و زیارت مشاهد مشرفه و انجام خیرات و مسرور کردن اهل ایمان مستحب است.
مسار الشیعه: ص 30؛ وقایع الایام ص 283،شیخ عباس قمی
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk1