eitaa logo
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
6.2هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
867 فایل
السلام علیک یاابا عبدالله کانال ویژه مقتل امام حسین ع با متن عربی و ترجمه از منابع معتبر و پاسخ به شبهات مقتل است ایتا @zameneashk1 تلگرام @zameneashk باب الحسین ع https://t.me/Babolhusein آی دی پاسخ به سوالات @m_h_tabemanesh آی دی تبادل @purbakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 73 س دعای حضرت زهراء در آخرین لحظات شهادت درباره شیعیانش قالت لأسماء: اسكبي لي ماء، و اغتسلت به، ثمّ قالت: ناوليني ثيابي الجدد، فلبستها، ثمّ قالت: آتيني ببقيّة حنوط والدي من موضع كذا و كذا، فضعيه تحت رأسي، ثمّ اخرجي عنّي و انظريني هنيئة، فإنّي اريد اناجي ربّي عزّ و جلّ. قالت أسماء: حضرت به اسماء فرمود: آبى برايم آماده كن! بعد با آن غسل كرد و سپس فرمود: جامه‏هاى جديدم را به من بده! آنها را پوشيد و فرمود: بقيّه حنوط پدرم را از فلان جا برايم بياور و زير سرم بگذار و مرا تنها گذاشته از اينجا بيرون برو! مى‏خواهم با پروردگارم مناجات كنم. فخرجت عنها فسمعتها تناجي ربّها، فدخلت عليها و هي لا تشعر بي، فرأيتها رافعة يديها إلى السماء و هي تقول: اسماء مى‏گويد: از اتاق بيرون رفتم و صداى مناجات آن حضرت را مى‏شنيدم، آهسته به طورى كه مرا نبيند وارد شدم، ديدم دست به سوى آسمان دراز كرده مى‏گويد: اللّهمّ إنّي أسألك بمحمّد المصطفى و شوقه إليّ، و ببعلي عليّ المرتضى و حزنه عليّ، و بالحسن المجتبى و بكائه عليّ، و بالحسين الشهيد و كآبته عليّ، و ببناتي الفاطميّات و تحسّرهنّ عليّ، إنّك ترحم و تغفر للعصاة من أمّة محمّد، و تدخلهم الجنّة، إنّك أكرم المسئولين، و أرحم الراحمين. پروردگارا! به حقّ محمّد مصطفى و اشتياقى كه به ديدار من داشت، و به شوهرم على مرتضى و اندوهش بر من، و به حسن مجتبى و گريه‏اش بر من، و به حسين شهيد و پژمردگى و حسرتش بر من، و به دخترانم كه پاره تن فاطمه مى‏باشند و غم و اندوهى كه بر من دارند، از تو مى‏خواهم كه بر گناهكاران امّت محمّد ترحّم فرمايى و آنان را بيامرزى و به بهشت وارد كنى كه تو به هنگام سؤال و درخواست از درگاهت بيش از همه كرم دارى و بزرگوارى، و مهربان‏ترين مهربانانى! «وفاة فاطمة الزهراء» للعلّامة البلاديّ البحرانيّ، ص 77- 78. گریز به گودال ، دعای امام حسین ع در حق شیعیانش الهی و شیعتی ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2 ضامن اشک ایتا @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 74 وداع فاطمة س با علی ع کلمینی یا فاطمة سخنان حضرت زهراء س با علی ع در وداع آخر درباره ایتام عاشوراء و کربلاء فأقبل أمير المؤمنين عليها السّلام مسرعا حتّى دخل عليها، و إذا بها ملقاة على فراشها- و هو من قباطيّ مصر- و هي تقبض يمينا و تمدّ شمالا، فألقى الرّداء عن عاتقه و العمامة عن رأسه، و حلّ أزراره، حضرت با سرعت به راه افتاد تا اينكه وارد منزل شد، ديد فاطمه عليها السّلام روى بستر افتاده به راست و چپ، خود را جمع مى‏كند و مى‏كشد، عبا را از دوش و عمامه ‏اش را از سر به يك سوى افكند دكمه‏هايش را باز كرد و أقبل حتّى أخذ رأسها و تركه في حجره و جلو آمده سر حضرت را از زمين برداشته به دامن گرفت و ناداها: يا زهراء! فلم تكلّمه، و صدايش زد: یا زهرا! پاسخى نداد. فناداها: يا بنت محمّد المصطفى! فلم تكلّمه، بار ديگر او را صدا زد: اى دختر محمّد مصطفى! جواب نداد. فناداها: يا بنت من حمل الزّكاة في طرف ردائه و بذلها على الفقراء! فلم تكلّمه، گفت: اى دختر كسى كه زكات را با گوشه‏هاى عبايش به در خانه فقرا مى‏برد و به آنها مى‏بخشيد! باز سخنى نگفت. فناداها: يا ابنة من صلّى بالملائكة في السماء مثنى مثنى! فلم تكلّمه، صدا زد: اى دختر كسى كه بر فرشتگان در آسمانها دوگانه دوگانه نماز گزارد! سخن نگفت. فناداها: يا فاطمة كلّميني فأنا ابن- عمّك عليّ بن أبي طالب. صدايش زد: اى فاطمه با من حرف بزن! من پسر عمويت على بن ابى طالبم. قال: ففتحت عينيها في وجهه و نظرت إليه و بكت و بكى حضرت ديدگانش را به روى على عليه السّلام گشود و نگاهى به آن حضرت افكند و گريست و امير المؤمنين نيز گريه كرده و قال: ما الّذي تجدينه فأنا ابن عمّك عليّ بن أبي طالب. فرمود: چه مى‏يابى اى فاطمه! من پسر عمويت على بن ابى طالبم. فقالت: يا ابن العمّ إنّي أجد الموت الّذي لا بدّ منه و لا محيص عنه، ...... گفت: اى پسر عمو! من مرگى را كه چاره‏اى ندارد و نمى‏توان از آن فرار كرد را،......می بینم يا أبا الحسن و لا تصح في وجوههما فيصبحان يتيمين غريبين منكسرين، فإنّهما بالأمس فقدا جدّهما و اليوم يفقدان امّهما، فالويل لامّة تقتلهما و تبغضهما. اى ابو الحسن به روى یتیمانم ، (در مقام تجاهل عارف سخن فرموده است) آنان داد نكشى! كه اين فرزندان يتيم من دل شكسته و غريب و تنهايند. آنان ديروز جدّشان را و امروز مادرشان را از دست داده‏اند، واى بر مردم و جماعتى كه آنان را مى‏كشند و با آنان دشمنى مى‏كنند! ثمّ أنشأت تقول: سپس این اشعار عاشورایی را حضرت زهراء س قرائت فرمود: اِبكني إن بكيت يا خير هادي‏ اگر مى‏گريى بر من گريه كن اى بهترين و اسبل الدّمع فهو يوم الفراق‏ راهنما! و اشك بريز كه روز جدايى است! يا قرين البتول اوصيك بالنسل اى همسر بتول تو را به فرزندانم سفارش مى‏كنم فقد أصبحا حليف اشتياق كه امروز همدم سوز و شور گشته‏ايم. ابكني و ابك لليتامى و لا تن- بر من و بر يتيمان گريه كن و كشته به دست س قتيل العدى بطفّ العراق‏ دشمن را در سرزمين عراق (كربلا) از ياد نبر. فارقوا فأصبحوا يتامى حيارى‏ جدا گشته و يتيم و سرگردان شده‏اند، يحلف اللّه فهو يوم الفراق‏ سوگند به خدا كه روز جدايى است. 2 و 3- «نوائب الدهور» للعلّامة السيد المير جهانيّ، ص 194 و 192.فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى(ص)، الرحماني الهمداني ،ص:536
نکات و گریزهای روضه 1. وداع آخر فاطمة س با علی ع گریز به وداع آخر حضرت زینب س با امام حسین ع 2. آمدن علی ع بر بستر فاطمة س گریز به آمدن امام حسین ع برای عیادت امام سجاد در روز عاشوراء 3. سفارش حضرت زهراء در باره ی ایتامش گریز به سفارش امام حسین ع در صبح عاشوراء به ایتامش به حضرت زینب س 4. قرار گرفتن سر فاطمة س در دامن علی ؛ گریز به قرارگرفتن سر حضرت زینب س در شب عاشوراء در دامن امام حسین ع درخبر شهادتش 5. صدا زدن مکرر حضرت علی ع : یا زهراء گریز به عاشوراء در تمام اوقات به ذکر یا حسین ع 6. اشک علی و فاطمة در کنار هم ؛ گریز به اشکهای امام حسین ع و زینب س در وداع 7. روضه ی روز فراق ، فرا رسیده است ؛ گریز به اشک و مصائب اهل البیت ع درفراق امام حسین ع و خصوصا شب عاشوراء (حسین جان اگر ما برویم فراقت را چه کنیم ). 8. سفارش فاطمة س درباره گریستن بر او ؛ گریز به شعر شیعتی ؛ او سمعتم بشهید او غریب فاندبونی ؛ دستور امام حسین ع بر ندبه و گریه بر او در شعر شیعتی 9. سفارش حضرت زهراء س به علی ع به گریستن بر فاطمة س و گریستن بر ایتام و کشته روز طف روز عاشوراء ) 10. روضه ی حضرت زهراء برای ایتامش خصوصا امام حسین ع در روز عاشوراء 11. سفارش حضرت زهراء درباره کشته روز طف (کربلاء) ؛ گریز به پیام بوسیدن زیر گلو توسط حضرت زینب س 12. کشته روز عاشوراء فراموش نشود ، در کلام حضرت زهراء س 13. روز شهادت ، روز جدایی علی ع از فاطمة س سلام علیکم 1. عزیزان ذاکر این روضه مخصوص امشب و فردا شب است ، لطفا برای خواندن روضه بارها روضه را مرور کنید و با تسلط کامل وارد مجلس شوید. 2. روضه در اوج مجلس خوانده شود 3. در گریزها باید تسلط کافی داشته باشیم تا روضه و گریز صدمه نبیند. ورود به گریز از روضه بسیار مهم است. 4. اشعاری که مناسب روضه است خوانده شود و در بین روضه ها از این روضه مقدس استفاده شود. 5. تمام روضه در یک مجلس خوانده نشود. روضه را بصورت قطعه ای بخوانید. 6. عزیزان دلم حتما سعی کنید عربی بعضی از قسمتها را حفظ کنید بسیار تاثیر در روضه و جلسه خواهد داشت. امشب و فردا نشان دادن سپاه فاطمة س به دشمن و شادی دل فاطمة س است من خودم را امشب نذر فاطمة س کرد ه ا م ، من فقط برای فاطمة می خوانم امشب خودی به مادرم نشان خواهم داد. یا زهـــــــراء التماس دعای شدید هنگام خوان ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2 ضامن اشک ایتا @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 75 س وصیت نامه کتبی حضرت زهراء س سلام حضرت زهراء س بر تمام ذریه اش و نسل سادات تا روز قیامت ثمّ كشف علىّ عليه السّلام عن وجهها فاذا برقعة عند رأسها، فنظر فيها، فاذا فيها: حضرت على بن ابى طالب عليه السّلام صورت مبارك فاطمه زهراء را باز كرد رقعه ‏اى نزد سر آن بانوى معظمه يافت كه در آن نوشته بود: بسم اللّه الرّحمن الرّحيم، هذا ما أوصت به فاطمة بنت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، أوصت و هى تشهد أن لا إله الّا اللّه، و أنّ محمّدا عبده و رسوله، و أنّ الجنّة حقّ، و النار حقّ، و أنّ السّاعة آتية لا ريب فيها، و أنّ اللّه يبعث من فى القبور. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* اين آن وصيتى است كه فاطمه دختر پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله كرده: فاطمه شهادت ميدهد كه خدائى جز خداى يگانه وجود ندارد، حضرت محمّد بنده و پيامبر خدا ميباشد. بهشت بر حق و دوزخ بر حق است، قيامت خواهد آمد و شكى در آن نخواهد بود، خدا كليه افرادى را كه در قبرها مدفونند برانگيخته خواهد كرد. يا علىّ، أنا فاطمة بنت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، زوّجنى اللّه منك لأكون لك فى‏ الدنيا و الآخرة، يا على! من فاطمه دختر حضرت محمّد صلى اللَّه عليه و آله ميباشم. خدا مرا در دنيا و آخرت براى تو تزويج نمود. فأنت أولى لى من غيرك، فحنّطنى و كفّنّى و غسّلنى بالليل، و صلّ علىّ، و ادفنّى بالليل، و لا تعلم أحدا، يا على! تو از ديگران براى (غسل و كفن) من مقدم هستى، مرا حنوط كن غسل بده، شبانه مرا دفن كن، شبانه بر بدنم نماز بگذار، شبانه بخاكم بسپار، احدى را از فوت من آگاه منماى و أستودعك اللّه، و اقرأ على ولدى السّلام الى يوم القيامة. من تو را بخدا ميسپارم و تا روز قيامت بفرزندانم سلام ميرسانم. مقتل الخوارزمى، ص 85 فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى(ص)، الرحماني الهمداني ،ص:770 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2 ضامن اشک ایتا @zameneashk1
‍ ‍ بسم الله الرحمن الرحیم 76 س کسانیکه امشب در مراسم خصوصی حضرت زهراء س شرکت داشتند تاريخ الطبريّ: إنّ فاطمة دفنت ليلا، و لم يحضرها إلّا العبّاس و عليّ و المقداد و الزبير. به روایت تاریخ طبری حضرت زهراء در شب به خاک سپرده شد و در مراسم دفنش کسی نبود مگر عباس، علی ع ، مقداد، زبیر و في رواياتنا أنّه صلّى عليها أمير المؤمنين و الحسن و الحسين و عقيل و سلمان و أبو ذرّ و المقداد و عمّار و بريدة. و کسانیکه بر او از خواندند عبارت بودند از علی ع ، امام حسن ع ، امام حسین ع ، عقیل ، سلمان ، ابوذر، مقدا ، عمار ، و بریدة «البحار» ج 43، ص 215. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء مخصوص پرسش از سوالات مقتل امام حسین ع https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrCfVxk0vCn8Lg امشب زیباترین حوریه آسمانی زمین را ترک خواهد کرد زمان کوچ:بین نماز مغرب و عشاء لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2 ضامن اشک ایتا @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 77 دو دست در راه ولایت شکسته و قطع شدند ؛ فاطمة س و عباس بن علی ع السلام علیک یا ابا القربة سلام بر عباس بن علی ع در ناحیه مقدسه السلام علي أبي‏ الفضل العباس بن أميرالمؤمنين المواسي أخيه بنفسه، الآخذ لغده من أمسه، الفادي له، الواقي، الساعي اليه بمائه،المقطوعة يديه، لعن الله قاتليه يزيد ابن الرقاد الجهني و حکيم بن الطفيل الطائي. سلام بر اباالفضل العباس، که جان خود را در راه برادرش فدا نمود و از آن روز خود براي فردا (ي قيامت) توشه تهيه ساخت. پاسدار حسين عليه‏السلام بود، در اجراي فرمانش براي سيراب سازي خاندانش کوشيد و در اين راه دو دستش قطع شد. خدا لعنت کند قاتلان او يزيد بن رقاد جهني و حکيم بن طفيل سنبسي طايي را. ابن‏طاوس، الاقبال، / 574 - 573، مصباح الزائر، / 279 - 278 مساوي عنه: المجلسي، البحار [14] ، 66، 65 - 64 / 45، 270، 269 / 98؛ البحراني، العوالم، 336 - 335 / 17؛ مثله الحائري، ذخيرة الدارين، 142 - 141 / 1؛ الزنجاني، وسيلة الدارين، / 277 يسمونه «السقاء»، و يکنونه أبا قربة؛ شهد مع الحسين کربلاء و عباس ع را سقا می نامیدند و کنیه اش ابا قربه ( پدر و صاحب مشک ) بود. با برادرش امام حسین ع در کربلا به شهادت رسید. المصعب الزبيري، نسب قريش، / 43 مساوي مثله ابن أبي الدنيا، مقتل الامام أميرالمؤمنين عليه‏السلام، / 120؛ المحمودي، العبرات [7] ، 80 / 2 سلام علیکم دستان شکسته سفره را پهن نمود و دستان قطع شده سفره را جمع می کند گریز از روضه ها ی حضرت زهراء س در آخر جلسات فاطمية س به روضه های ابا الفضل ع ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء مخصوص پرسش از سوالات مقتل امام حسین ع https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrCfVxk0vCn8Lg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2 ضامن اشک ایتا @zameneashk1
526.4K
128 اساتید بزرگوار سلام بنابر نقل ذیل در مقتل جامع: کسی میدونه این دختر خانم فرزند کی بودند؟ و چه نام داشتند؟ یا امیرالمومنین التماس دعا ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
عکس ضمیمه ی 👆 128 اساتید بزرگوار سلام بنابر نقل ذیل در مقتل جامع: کسی میدونه این دختر خانم فرزند کی بودند؟ و چه نام داشتند؟ یا امیرالمومنین التماس دعا ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
عکس ضمیمه ی 👆 128 اساتید بزرگوار سلام بنابر نقل ذیل در مقتل جامع: کسی میدونه این دختر خانم فرزند کی بودند؟ و چه نام داشتند؟ یا امیرالمومنین التماس دعا ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
78 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا 2- جا، [المجالس للمفيد] عُمَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّيْرَفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَمَّامٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنِ الثُّمَالِيِّ عَنِ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا باب 3-مناقبها و فضائلها و بعض أحوالها ومعجزاتها صلوات الله عليها بحارالأنوار ج : 43 ص : 19 1- مقام فاطمة س در نزد خدا / غضب و رضایت خداوند بخاطر فاطمة س 2- امام باقر ع به نقل از پدرش تا رسول الله ص../ حدیث غضب و رضایت خدا برای فاطمة س 3- فاطمة س و قرآن /روایت ، تفسیر آیه 58 سوره احزاب (3) 2- شيخ مفيد در كتاب: مجالس خود از رسول با عظمت اسلام نقل ميكند كه فرمود: ان اللَّه ليغضب لغضب فاطمة و يرضى لرضاها يعنى حقا كه خدا براى غضب فاطمه زهراء غضب ميكند و براى خشنودى او خشنود مى‏شود. @zameneashk1
79 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى اخْتَارَ مِنَ النِّسَاءِ أربع [أَرْبَعاً] مَرْيَمَ وَ آسِيَةَ وَ خَدِيجَةَ وَ فَاطِمَةَ 3- ل، [الخصال‏] ابْنُ إِدْرِيسَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الرَّازِيِّ عَنِ ابْنِ أَبِي عُثْمَانَ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى اخْتَارَ مِنَ النِّسَاءِ أربع [أَرْبَعاً] مَرْيَمَ وَ آسِيَةَ وَ خَدِيجَةَ وَ فَاطِمَةَ الْخَبَرَ باب 3- مناقبها و فضائلها و بعض أحوالها و معجزاتها صلوات الله عليها بحارالأنوار ج : 43 ص : 19 1- مقام فاطمة س / زنان بر گزیده در نزد خداوند س 2- پیامبرص و فاطمة س خداى حكيم چهار نفر از زنان عالم را برگزيد (4) 3- صدوق: در كتاب خصال از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله روايت ميكند كه فرمود: خداى حكيم چهار نفر از زنان عالم را برگزيد كه عبارتند از: 1- مريم 2- آسيه 3- خديجه 4- فاطمه. @zameneashk
80 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبیائِهِ.(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 16، ص 211.) ما اهل بیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم ، ما برگزیدگان پاك و مقدّس پروردگار مى باشیم ، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم . کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk
81 2 قالَتْ علیها السلام : وَ هُوَ الا مامُ الرَبّانى ، وَ الْهَیْكَلُ النُّورانى ، قُطْبُ الا قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الا مامَةِ.(ریاحین الشّریعة : ج 1، ص 93.) در تعریف امام علىّ علیه السلام فرمود : او پیشوائى الهى و ربّانى است ، تجسّم نور و روشنائى است ، مركز توجّه تمامى موجودات و عارفان است ، فرزندى پاك از خانواده پاكان مى باشد، گوینده‌اى حقّگو و هدایتگر است ، او مركز و محور امامت و رهبریّت است. کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
82 روضه حالات جسمی و روحی مقدس فاطمة س قبل از شهادت وَ رُوِيَ أَنَّهَا مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا حضرت زهراى اطهر بعد از فوت پدر بزرگوارش مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ دائما سر خود را مي بست، نَاحِلَةَ الْجِسْمِ جسمش ناتوان بود، مُنَهَّدَةَ الرُّكْنِ قوت خود را از دست داده بود، بَاكِيَةَ الْعَيْنِ چشمانش گريان بود، مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ قلبى سوخته داشت، يُغْشَى عَلَيْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ ساعت به ساعت غش ميكرد باب 7- ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و شكايتها في مرضها إلى شهادتها بحارالأنوار ج : 43 ص : 181 1. گریز به سر مقدس سیدالشهداء در آخرین وداع که سر مقدس خویش رابست 2. گریز از مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ به سوختن دل امام حسین ع از اشک سکینه لا تحرقی قلبی بدمعک حسرة به مناسبت شب شهادت بی بی دو عالم صدیقه طاهرة حتما روضه حفظ شود و در اوج روضه خوانده شود و در محل و اهل بکاء خوانده شود. @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 83 1 ( متن زیارت نامه حضرت زهراء س به نقل از مفاتیح الجنان ؛ شیخ عباس قمی ) یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوکِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى [أَتَانَا] بِهِ وَصِیُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ إِلا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلایَتِکِ و مستحب است نیز آنکه بگوید السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ حَبِیبِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ صَفِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِینِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلائِکَتِهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ الْبَرِیَّةِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَةَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّةُ الْمَرْضِیَّةُ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّکِیَّةُ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّةُ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّةُ النَّقِیَّةُ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِیمَةُ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکِ وَ عَلَى رُوحِکِ وَ بَدَنِکِ أَشْهَدُ أَنَّکِ مَضَیْتِ عَلَى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّکِ وَ أَنَّ مَنْ سَرَّکِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ جَفَاکِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ آذَاکِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ وَصَلَکِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ قَطَعَکِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لِأَنَّکِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ کَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلائِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ کَفَى بِاللَّهِ شَهِیدا وَ حَسِیبا وَ جَازِیا وَ مُثِیبا @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 84 2 شرح زیارت حضرت زهرا ( سلام الله علیها) یا ممتحنة .. 1. خداوند چگونه حضرت زهرا(سلام الله علیها) را امتحان کرد؟ بالاترين امتحان صدیقه طاهره(سلام الله علیها) پذيرش ولايت مولانا اميرالمؤمنين(علیه السلام) و امامت آن حضرت بعد از نبي اکرم(صلی الله علیه وآله) است. ايشان مأمور بودند که با تمام وجود از اين مقام حمايت کنند و خلافت بلافصل حقانيت علی(علیه السلام) را با مبارزات قولي و عملي خويش تثبيت کنند. 2. فضائل حضرت زهرا را مختصرا بیان کنید؟ زهراي مرضيه(سلام الله علیها) فضايل بيشماري دارند. براي فضايل ايشان همين بس که اولاً "سوره کوثر در شأن و منزلت ايشان بر پيامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نازل شده" و ثانياً "در فضايلي، با پدر بزرگوار، همسر و فرزندانشان مشترک هستند". 3. قسمتی از آیاتی که درباره حضرت زهراء س نازل شده است چیست؟ آياتي از قرآن کريم در بيان فضايل اين بانوي مکرمه آمده که در آن فضايل، اشتراک حضرت زهرا(سلام الله علیها) را با اين بزرگواران بيان مي‌کند. از جمله آنها مي‎توان به آيات مباهله، تطهير، ذوي القربي و اغلب آيات سوره مبارکه انسان اشاره کرد که قطعاً شامل حال حضرت زهرا(سلام الله علیها) مي‌شود و در ذيل اين آيات، روايات متعددي از اهل سنت و شيعه در شان آن حضرت وارد شده است. 4. حضرت فاطمه(سلام الله علیها) داراي اسامي بسيار هستند. دليل اين تعدد نام چيست؟ از زبان نبي اکرم(صلی الله علیه وآله)، اميرالمؤمنين(علیه السلام) و اهل بيت(علیهم السلام) روايات متعددي درباره فضايل حضرت صديقه طاهره(س) وارد شده است. يکي از فضايل آن حضرت، دارا بودن اسامي متعدد است که هر يک از اين اسامي دلالت بر فضيلت و کمال خاص ايشان مي‌کند. 5. ٭ آيا مي‎توان صديقه کبري را مظهر صفات خداوند باري تعالي معرفي کرد؟ دقيقا همينطور است. سوال بسيار مهمي مطرح کرديد. اصلاً علامه مجلسي در بحار الانوار به نقل از پيامبر گرامي اسلام(صلی الله علیه وآله) آورده است که «إِنَّ اللّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَةَ، وَ يَرْضى‏ لِرِضاها ؛ خداوند متعال با غضب فاطمه غضب مي‌کند و با خشنودي او خشنود مي‌شود»( شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 613، بحار، ج 99، ص 130.) اين حديث که در کتب اهل سنت نيز آمده، بر مظهر اوصاف جمال و جلال الهي بودن اين وجود شريف دلالت دارد. اين بدين معناست که رضايت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، نمودار اوصاف جمال و غضب وي، نمودار اوصاف جلال الهي است. در روايت ديگري در ذيل آيه «فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعين» ( مسعودی، فاضل، اسرار فاطمیه، ص 54.) از معصوم(علیه السلام) پرسيدند که خداوند مي‎فرمايد «وقتي فرعونيان ما (خداوند) را ناراحت کردند، ما از ايشان انتقام گرفتيم»؛ آيا خداوند ناراحت و غضبناک مي‌شود تا انتقام بگيرد؟ حضرت فرمودند: "إن الله عزوجل لا يأسف كأسفنا، و لكنه خلق أولياء لنفسه، يأسفون و يرضون، و هم مخلوقون مربوبون، فجعل رضاهم رضا نفسه، و سخطهم سخط نفسه، لأنه جعلهم الدعاة إليه، و الأدلاء عليه، فلذلك صاروا كذلك‏ ؛ خداوند مانند ما ناراحت نمي شود لکن بندگان خاصي را آفريده است که ايشان بطور کامل تحت تربيت خداوند قرار گرفته اند و اينها به گونه اي شده اند که خداوند متعال رضايت ايشان را رضايت خودش و ناراحتي ايشان را ناراحتي خود در بين انسانها معرفي کرده است"( مسعودی، شیخ محمد فاضل، اسرار فاطمیه، ص 54. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص 100.) حضرت زهرا(سلام الله علیها) يکي از اين افراد هستند که تحت تربيت خاص خداوند متعال قرار گرفته است و اوصافش مظهر اوصاف الهي است. صراحتاً مي‎توان گفت که حضرت زهرا(سلام الله علیها) از هر جهت الگو هستند. 6. آیا حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فقط يک زيارتنامه دارند؟ خير، براي ايشان چند زيارت نقل شده است. مرحوم شيخ عباس قمي(ره) اين زيارت مفصل را در مفاتيح الجنان، بعد از کيفيت زيارت نبي اکرم(ص) آورده و دو زيارت کوتاه تر را نيز در اعمال زيارات ائمه(ع) در ايام هفته ـ که روز يکشنبه بعد از زيارت امير المؤمنين خوانده مي‌شود ـ نقل کرده است. اين دو زيارت با سلام بر حضرت زهرا(س) شروع مي‌شود و مضمون اول اين زيارات شبيه به هم است که مي‌گوييم: «يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّهُ الَّذي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ، فَوَجَدَكِ‏ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً»( مسعودی، شیخ محمد فاضل، اسرار فاطمیه، ص 54. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص 100.)
7. شرح و تفسیر لغت ممتحنة چیست؟ {با فتحه ح که اسم مفعول مزید است) تا آنجايي که بنده ادعيه را بررسي کرده‎ام، چنين تعبيري در زيارات ساير ائمه(علیهم السلام) وجود ندارد. اين عبارت را به دو صورت مي‌توان خواند: نخست؛ قرائت سطحي است که ما در متن زيارت دقت نکنيم و به اين صورت بخوانيم: "اي بانويي که خداوند قبل از اينکه شما را بيافريند امتحان‎تان کرد". اگر ما اين برداشت ابتدايي را داشته باشيم و بگوييم "خداوند متعال حضرت زهرا(سلام الله علیها) را قبل از اينکه خلق نمايد امتحان کرده است"، اين امتحان را بايد توجيه کنيم و مراد از اين خلقت را بايد قبل از خلقت مادي آن حضرت بدانيم. در اين نوع از برداشت بايد بگوييم "حضرت زهرا قبل از خلقت مادي خلقت ديگري نيز داشته اند". روايات زيادي در اين زمينه داريم که با تعبيرات مختلف بيانگر اين است که نبي اکرم(صلی الله علیه وآله) و اهل بيت(علیهم السلام) به ويژه حضرت زهرا(سلام الله علیها)، قبل از خلقت مادي، خلقت نوري داشته اند. اين روايات بيانگر اين مطلب است که خلقت خداوند متعال محدود به عالم ماده و جسماني نيست. 8. توضیح واضحتر خلقت و امتحان قبل از این دنیا چیست؟ خداوند متعال عوالم متعددي دارد که آن عوالم قبل از عالم ماده بوده و بسيار وسيعتر و والاتر است. جنبه تجردي دارد و بر عالم ماده محيط است، يعني احکام عالم ماده را دارا نيست. گاهي در روايات تعبير به خلقت روح شده که روح ما قبل از اين عالم وجود داشته گاهي تعبير به نور شده و گاهي تعبير به اشباح نور شده است. اين تعبيرات مختلف بيانگر خلقت عالي قبل از خلقت مادي اين بزرگواران است که اين «قبليت» هم قبليت رتبي است؛ چراکه در عوالم قبل از عالم ماده، زمان «نيست» مي‌شود و قبليت رتبي، شرافت عالم ديگر را نسبت به اين عالم و تقدم وجودي آن عالم نسبت به اين عالم را بيان مي‌کند. البته احکام ديگري نيز دارد که اينجا در مقام بيان آن نيستيم. حضرت زهرا(سلام الله علیها) نيز چنين خلقتي دارند و به طور خاص براي خلقت نوري ايشان در روايات مطالبي مختلفي بيان شده است(مسعودی، شیخ محمد فاضل، اسرار فاطمیه، ص 54. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص 100.) کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 85 3 شرح زیارت حضرت زهرا ( سلام الله علیها) یا ممتحنة .. 1. خلقت نورانی حضرت زهرا س چگونه بیان شده است؟ خداوند در شب معراج نبي مکرم(صلی الله علیه وآله) را وارد بهشت کردند و ايشان از ميوه‎هاي بهشتي تناول کردند «لَمّا عُرِجَ بي إِلَى السَّماءِ، أَخَذَ بِيَدي جَبْرَئيلُ عليه السلام فَأَدْخَلَنِي الْجَنَّةَ، فَناوَلَني مِنْ رُطَبِها، فَأَكَلْتُهُ، فَتَحَوَّلَ ذلِكَ نُطْفَةً في صُلْبي فَلَمّا هَبَطْتُ إِلَى الْأَرْضِ، واقَعْتُ خَديجَةَ، فَحَمَلَتْ بِفاطِمَةَ عليها السلام؛ فَفاطِمَةُ حَوْرآءُ إِنْسِيَّةٌ» (مسعوی، شیخ محمد فاضل، ص 55.) بعد از اينکه حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) ميوه‎هاي بهشتي را در شب معراج تناول کردند، نور حضرت زهرا(سلام الله علیها) در حضرت خديجه منعقد شد. يکي از جهات نوري بودن حضرت زهرا(سلام الله علیها) را همين مبدأ تکون ماديشان از عالم بهشت مي‌دانند. البته ما اين مطلب را درک نمي کنيم که اين بهشت چگونه بهشتي است و ميوه بهشتي که در شب معراج خورده شده چگونه ميوه اي بوده است. قابل درک نيست که چگونه تبديل به نطفه شد و جنبه جسمانيت مطهر حضرت زهرا(سلام الله علیها) شکل گرفت. به نوعي يک تصرف غيبي خاص براي انعقاد نطفه حضرت صديقه طاهره(سلام الله علیها) و شکل گرفتن وجود مادي ايشان مطرح است. اين مطلب نيز يک نوع قبليت منشأ خلقت حضرت زهرا(سلام الله علیها) را نشان مي‌دهد. البته در تکون جنبه مادي ائمه هم رواياتي هست که حقيقت آن روايات را ما درک نمي کنيم اما نسبت به حضرت زهرا(سلام الله علیها) روايات مفصل‎تري بيان شده که اين مسأله روايت نوري حضرت زهرا است. 2. ٭ مراد از امتحان الهی حضرت زهراء س چيست؟ در اينجا پرسش‎هايي مطرح مى‏شود كه امتحان الهى در عوالم نورى و تمثّلى و يا برزخى چگونه بوده است؟ مراد از آن چيست؟ آيا امتحان جز با دار تكليف و عالم مادّه سازگار است؟ در جواب بايد گفت، اينكه نحوه امتحان چگونه بوده براى ما معلوم نيست لکن مسلّماً متناسب با عالم مد نظر بوده است. تكليف و عالم ما به تناسب خود؛ و در عوالم نورى و يا برزخى به تناسب خود. براى مخلصين (به فتح لام) به طريقى؛ و براى غير مخلَصين به طريق ديگر. امّا شايد بتوان گفت: امتحان الهى در خلقت نورى همان پيمان و «عهد عبوديّتى» باشد كه خداوند از فرزندان آدم(علیه السلام) گرفت، چنانكه مى‏فرمايد: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ، أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ، إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ، وَ أَنِ اعْبُدُونِي، هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ ؛ اى فرزندان آدم، آيا از شما عهد و پيمان نگرفتم كه شيطان را بندگى نكنيد، كه وى دشمن آشكار شماست. و مرا بندگى كنيد كه اين صراط مستقيم و راه راست است»(سوره يس، آيه60) ممكن است مراد از امتحان الهى این باشد كه به صورت "اخذ ميثاق" از فرزندان آدم(علیه السلام) بوده است. چنانكه مى‏فرمايد «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ، وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قالُوا: بَلى‏ ؛ و هنگامى كه پروردگارت از صلب فرزندان آدم، ذرّيّه و نسل آنها را برگرفت و آنها را بر خود گواه ساخت كه آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: بله»( سوره اعراف، آيه 172) و نيز ممكن است مراد از امتحان الهى، همان "ميثاق غليظ" و پيمان محكمى باشد كه از عدّه‏اى از انبياى برجسته و يا از همه انبيا گرفته شده، پس از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نيز به لحاظ قرين بودن با انبياى برجسته، اخذ شده باشد. چنانكه مى‏فرمايد «وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ، وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً، لِيَسْئَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ، وَ أَعَدَّ لِلْكافِرِينَ عَذاباً أَلِيماً ؛ و هنگامى كه از پيامبران عهد و ميثاق گرفتيم و هم از تو و از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى بن مريم، از همه پيمان محكم گرفتيم، تا خداوند از راستگويان در مورد گفتار صدقشان باز پرسد، و براى كافران عذاب دردناك آماده كند»(سوره احزاب، آيات 7 و 8) در نهايت، شايد بتوان گفت موضوع عهد عبوديّت أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ ...، گرفتن ميثاق مطلق (از تمامى فرزندان آدم(علیه السلام))؛ و اخذ ميثاق از انبيا، يك پيمان نيست بلكه سه پيمان جداگانه است. گويا هر كدام از آنها در عالم و خلقتى از مراحل خلقت نورى بوده است، واللّه أعلم. به هر حال، بيانات فوق به يك سوى امتحان اشاره دارد و سوى ديگر كه جلوه خارجى امتحان است در عالم مادّه واقع مى‏شود. در قيامت نيز از نتيجه آزمايش سؤال مى‏گردد. @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 86 4 شرح زیارت حضرت زهرا ( سلام الله علیها) یا ممتحنة .. 1. برداشت دوم از "يا مُمْتَحَنَةُ..." در زيارتنامه حضرت صديقه کبري(سلام الله علیها) چيست؟ و اما برداشت دوم که به نظر من دقيق تر است، چنين مي‎باشد که در اين فراز از زيارت‎نامه، مسأله امتحان آن حضرت در آن عالم بيان نمي‎شود زيرا عبارت به اينگونه است که "امتحنک الله" يعني خدا شما را امتحان کرد. کدام خدا؟ عبارات بعدي صفت خداست نه صفت امتحان: «الَّذي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ ؛ خدايي که شما را خلق کرد قبل از اينکه شما را خلق کرده باشد». صفت خداست که آن خلقت نوري را هم بيان مي‌کند. اما بحث امتحان در آن عالم را بيان نمي‎کند و در ادامه مي گوييم «فَوَجَدَكِ‏ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً؛ خدا شما را نسبت به آن امتحان، صابر يافت» و خدا مقام صبر و ممتحن بودن ايشان که مقامات بالايي است را بيان مي کند. 2. منظور از امتحان در برداشت دوم چه مي‎باشد؟ مي‌خواهيم وصف يادشده از حضرت زهرا(سلام الله علیها) را در زندگي خود الگو قرار دهيم. بالاترين امتحان ايشان پذيرش ولايت مولانا اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) و امامت آن حضرت بعد از نبي اکرم(صلی الله علیه وآله) است. ايشان مأمور بودند که با تمام وجود از اين مقام حمايت کنند و خلافت بلافصل حقانيت اميرالمؤمنين(علیه السلام) را با مبارزات قولي و عملي خويش تثبيت کنند. 3. امتحان شدن حضرت زهراء س چه حجتی برای امت اسلامی دارد؟ اين امتحان، اتمام حجتي بر امت اسلامي ـ چه در آن زمان و چه در زمانهاي بعد ـ بود که البته حضرت صديقه طاهره(سلام الله علیها) با تمام وجود مشکلاتي که در اين مسير براي ايشان به‎وجود آمد را تحمل کردند. 4. با توجه به روایت میتة الجاهلیة ،امام حضرت زهراء چه کسی بوده است؟ در روايات شيعه و سني اين معنا نقل شده است که «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية ؛ کسي که بميرد و امام زمانش را نشناسد گويا در زمان جاهليت مرده است» ( مسند أحمد، جلد 4، صفحه 96 /// الكافي، جلد 1، صفحات 371، 374، 376، 378، 397 /// الكافي، جلد 2، صفحات 18 و21 /// قرب الأسناد، صفحه 351 /// الإفصاح للمفيد، صفحه 28 /// الاختصاص، صفحه 268.) با توجه به آيه تطهير قطعاً ايمان ايشان در رأس ايمان همه اصحاب بوده است. پس در اين مسأله شکي نيست. بنابراين امام ايشان کسي جز اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) نبوده و اين معنا نيز دليلي بر اثبات امامت علي بن ابي طالب(علیه السلام) بعد از نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) است. در نهايت، به دليل اينکه زهراي مرضيه(سلام الله علیها) بعد از نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) جايگاه خاصي در بين امت اسلامي داشتند، اين جايگاه در زيارت ايشان آمده است. درحالي که در زيارات ساير ائمه(علیهم السلام) اين خصوصيت نيامده و شايد علت اصلي آن اين نکته باشد که مي‌خواهند جايگاه حمايت حضرت زهرا(س) از امام زمانش را بيان کنند تا اين جايگاه به تمام معنا حفظ شود و ظهور پيدا کند. ديگران هم اگر بخواهند مسير صحيح نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) را ادامه بدهند، بايد با امام زمانشان پيش بروند که اين مسير صحيح بعد از آن حضرت، جز اميرالمؤمنين(علیهم السلام) نبوده است و بايد به اين مسأله معتقد بشويم. 5. تطهیر ولایت به چه معناست؟ ٭ در فرازهای بعدی زیارتنامه، بحث پذیرش ولایت و تطهیر در پرتو ولایت مطرح شده است. این تطهیر ولایت به چه معناست؟ «وَ زَعَمْنا أَنّا لَكِ أَوْلِياءُ وَ مُصَدِّقُونَ، وَ صابِروُنَ لِكُلِّ ما أَتانا بِهِ أَبُوكِ، وَأَتانا بِهِ وَصِيُّهُ، فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنا بِتَصْديقِنا لَهُما، لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ ؛ ما گمان مى‏كنيم كه دوستداران توايم و [مقام و عظمت تو در نزد خدا را] باور داريم، و بر تمام آنچه پدر بزرگوارت و وصىّ و جانشين او آورده استقامت مى‏ورزيم، لذا از تو درخواست مى‏كنيم كه اگر ما واقعاً تو را تصديق نموده‏ايم، ما را به خاطر اين تصديق به پدر بزرگوارت و جانشينش ملحق نمايى، تا ما به خود مژده دهيم كه حقيقتاً به ولايت تو پاكيزه گشتيم. کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 87 5 شرح زیارت حضرت زهرا ( سلام الله علیها) یا ممتحنة .. 1. ولایت خدا و شیطان به چه معنی است؟ انسان در اين عالم يا بايد خودش را تحت ولايت خدا قرار دهد و يا شيطان. قرآن کريم نيز اين دو ولايت ـ اولياء الشيطان و اولياء الله ـ را بيان مي‌کند. تحت ولايت خداوند رفتن به اين معناست که براي خدا؛ خالقيت، ربوبيت و معبوديت مطلق قائل شويم. ربوبيت و معبوديت مطلق به اين معناست که لحظه به لحظه نظام خلقت را در همه شئون، تحت خلقت و تدبير خداوند بدانيم. خداوند متعال براي انسان تدبير خاصي قرار داده پس تنها خداوند است که حق قانونگذاري دارد و اين قانونگذاري براي رسيدن به هدف مطلوبي می‎باشد که او براي ما قرار داده است. اين قانون گذاري و سرپرستي انسان از طريق وسايلي صورت مي گيرد. ولايت الهي در تکوين و تشريع، جاري و ساري است. خداوند کارهايش را در عالم تشريع به واسطه انبيا(صلی الله علیه وآله) بيان مي‌کند که اگر کسي ولايت خداوند متعال را بطور مطلق قبول کند بايد ولايت اولياءش را هم به طور مطلق قبول کند. لازمه اين ولايت، اطاعت و لازمه طاعت از رسولش چنين بُوَد که هر چه فرمود از آن تبعيت کنيم. 2. چگونه عملا ولایت خدا را بپذیریم؟ ولايت در تشريع و اطاعت، از اقسام ولايت خداوند متعال است که براي پيامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نيز اين ولايت را قرار داده است و پيامبر(صلی الله علیه وآله) طبق بيانات مختلف ائمه(علیهم السلام)، اهل‏بيت(علیهم السلام) را در همه شئون؛ مرجع ديني، سياسي و قضايي ما قرار داده اند. يعني اگر ما بخواهيم ولايت نبي مکرم اسلام(ص) که ولايت خداوند است را بپذيريم، بايد تحت ولايت ائمه معصومين(علیهم السلام) باشيم و در اين صورت زهراي مرضيه(سلام الله علیها) با اينکه به حسب ظاهر مقام امامت را ندارند اما مقام ولايت را دارند. اين بدين معناست که بايد متقاعد شويم حضرت صديقه کبری(سلام الله علیها) از مطهرين هستند و فرمايش ايشان مطابق فرمايش پيامبر(صلی الله علیه وآله) است. کسي که ولايت الهي را با اين خصوصيات بپذيرد، طهارت روح و جسم پيدا مي‌کند. بنابراين وقتي ولايت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در طول ولايت پيامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) شد و ما ولايت آن حضرت را با اين خصوصيات پذيرفتيم، پاک و طاهر مي‎شويم. پذيرش اين ولايت و طهارت اوليه مترتب بر اين ولايت، زمينه اي است که انسان به مراتب طهارت و ولايت بالاتر از مرتبه اوليه برسد. البته اين مقوله، بحث هاي خاصي دارد و سير کمالي انسان را بيان مي‌کند. به طور خلاصه، سير کمالي انسان اينگونه است که با پذيرش "ولايت الهي و اوليائش" شروع می‎شود و با رسيدن به "ولايت خدا و اوليائش" و "کشف ولايت الهي و اوليائش" خاتمه مي‎يابد. 3. حضرت زهراء س شفیعة روز جزاست به چه معنی است؟ ٭ سخن آخر؟ اين مطلب خلاصه مضمون زيارت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است که بحث مفصلي دارد و از محضر صديقه طاهره(سلام الله علیها) خاضعانه مي‌خواهيم که با عناياتشان از ما دستگيري کنند و ما را تحت ولايت خودشان قرار بدهند. اميد داريم، آن ولايتشان را هم در اين عالم و هم در عالم ديگر براي ما اعمال کنند ـ که ولايتشان در عالم ديگر به واسطه شفاعت، ظهور پيدا مي‌کند ـ و لذا يکي از خصوصيات آن حضرت شفيعه بودن ايشان است که همه قبول دارند. ايشان شفيعه روز جزا هستند و اين را نوعي ظهور ولايت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مي‌دانند که جنبه نجات دادن افراد و رساندن آنها به سعادت واقعي‎شان را در بر دارد که در بحث شفاعت و نحوه ظهورش بحث علمي خاصي مطرح است. کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
118.2K
129 سلام علیکم. درخواست سند: ... عصر عاشوراء حضرت زینب س سیاهی دید. گفت نزدیک نشو. ما مردی نداریم. دقت کرد دید حضرت علی ع است. برای دلداری آمده است. یا امیرالمومنین التماس دعا ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
🌷امشب سخن از جان جهان باید گفت 🌷توصیف رسول انس و جان باید گفت 🌷در شام ولادت امام صادق 🌷تبریک به صاحب الزمان باید گفت کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 1 لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه ديگر اوصاف و افعال نيكو) اقتدايى نيكوست، براى آن كس كه به (ثواب) خدا و روز قيامت اميدوار باشد و ياد خدا بسيار كند. سوره احزاب، آیة 21 بهترين الگو براى شما نه تنها در اين ميدان كه در تمام زندگى، شخص پيامبر ص است، روحيات عالى او، استقامت و شكيبايى او، هوشيارى و درايت و اخلاص و توجه به خدا و تسلط او بر حوادث، و زانو نزدن در برابر سختيها و مشكلات، هر كدام مى‏تواند الگو و سرمشقى براى همه مسلمين باشد. اين ناخداى بزرگ به هنگامى كه سفينه‏اش گرفتار سخت‏ترين طوفانها، مى‏شود كمترين ضعف و سستى و دستپاچگى به خود راه نمى‏دهد، او هم ناخدا است هم لنگر مطمئن اين كشتى، هم چراغ هدايت است، و هم مايه آرامش و راحت روح و جان سرنشينان. همراه ديگر مؤمنان، كلنگ به دست مى‏گيرد، خندق مى‏كند، با بيل جمع آورى كرده و با ظرف از خندق بيرون مى‏برد، براى حفظ روحيه و خونسردى يارانش با آنها مزاح مى‏كند، و براى گرم كردن دل و جان آنها را به خواندن اشعار حماسى تشويق مى‏نمايد، مرتبا آنان را به ياد خدا مى‏اندازد و به آينده درخشان و فتوحات بزرگ نويد مى‏دهد. از توطئه منافقان بر حذر مى‏دارد و هوشيارى لازم را به آنها مى‏دهد. از آرايش جنگى صحيح و انتخاب بهترين روشهاى نظامى لحظه‏اى غافل نمى‏ماند، و در عين حال از راههاى مختلف براى ايجاد شكاف در ميان صفوف دشمن از پاى نمى‏نشيند. آرى او بهترين مقتدا و اسوه مؤمنان در اين ميدان و در همه ميدانها است. " اسوة" (بر وزن عروه) در اصل به معنى آن حالتى است كه انسان‏ به هنگام پيروى از ديگرى به خود مى‏گيرد و به تعبير ديگرى همان تاسى كردن و اقتدا نمودن است، بنا بر اين معنى مصدرى دارد، نه معنى وصفى، و جمله‏ لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ مفهومش اين است كه براى شما در پيامبر ص تاسى و پيروى خوبى است، مى‏توانيد با اقتدا كردن به او خطوط خود را اصلاح و در مسير" صراط مستقيم" قرار گيريد. جالب اينكه: قرآن در آيه فوق اين اسوه حسنه را مخصوص كسانى مى‏داند كه داراى سه ويژگى هستند، اميد به اللَّه و اميد به روز قيامت دارند و خدا را بسيار ياد مى‏كنند. در حقيقت ايمان به مبدء و معاد انگيزه اين حركت است، و ذكر خداوند تداوم بخش آن، زيرا بدون شك كسى كه از چنين ايمانى قلبش سرشار نباشد، قادر به قدم گذاشتن در جاى قدمهاى پيامبر نيست و در ادامه اين راه نيز اگر پيوسته ذكر خدا نكند و شياطين را از خود نراند، قادر به ادامه تاسى و اقتدا نخواهد بود. اين نكته نيز قابل توجه است كه على ع با آن شهامت و شجاعتش در همه ميدانهاى جنگ كه يك نمونه زنده آن غزوه احزاب است و بعد اشاره خواهد شد در سخنى كه در نهج البلاغه از آن حضرت نقل مى‏فرمايد كنا اذا احمر الباس اتقينا برسول اللَّه (ص) فلم يكن احد منا اقرب الى العدو منه: " هر گاه آتش جنگ، سخت شعله‏ور مى‏شد ما به رسول اللَّه پناه مى‏برديم و هيچيك از ما به دشمن نزديكتر از او نبود تفسير نمونه ج‏17 242 یا علی التماس دعا لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 2 ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله 17 ربیع الاول به اتفاق علمای شیعه، در این روز هنگام فجر روز جمعه در مکه معظمه ولادت با سعادت حضرت سیّد الانبیاء محمّد مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله واقع شده است. ولادت آن حضرت با سلطنت انوشیروان عادل مقارن بود و در آن سال اصحاب فیل هلاک شدند. کشف الغمه: ج 1، ص 14. اعلام الوری: ج 1، ص 42. تهذیب: ج 6، ص 2. زاد المعاد: ص 345. توضیح المقاصد: ص 9. مصباح المتهجد: ص 733. العدد القویه: ص 110. مصارع الشهداء و مقاتل السعداء: ص 23. فیض العلام: ص 220. بحار الانوار: ج 17، ص 280، ج 55، ص 361، ج 95، ص 194 نام آن حضرت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله، و کنیه ایشان ابوالقاسم است. نام پدر آن حضرت عبداللَّه، و نام مادر آن حضرت آمنه بنت وهب است. اعلام الوری: ج 1، ص 44 43. کشف الغمه: ج 1، ص 15. مسار الشیعه: ص 30 هنگام ولادت، نور از پیشانی آن حضرت لامع بود و بوی مشک از ایشان ساطع می گشت. نوری در آن شب از طرف حجاز ساطع شد و در تمام عالم منتشر گردید. تخت پادشاهان سرنگون شد، و همه آنان در آن روز لال بودند و نمی توانستند سخن بگویند. تقویم شیعه ص 90 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 3 ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله 3 مزین شدن جنات هنگام ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله ملائکه مقرب و ارواح اصفیای پیامبران در هنگام ولادت آن حضرت حضور یافتند، و رضوان خازن بهشت با حوریان نازل شدند، و ابریقها و طشت ها از طلا و نقره و زمرد بهشت حاضر کردند و برای حضرت آمنه شربتها از بهشت آوردند که او آشامید. آن حضرت را بعد از ولادت به آبهای بهشت غسل دادند و به عطرهای فردوس معطر کردند. حق الیقین: ص 27 معجزات ولادت حضرت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله در روز ولادت آن حضرت هر بتی که در هر جای عالم بود به رو در افتاد و چهارده کنگره از ایوان کسری فرو ریخت. دریاچه ساوه که آن را می پرستیدند خشک و بدل به نمک زار شد . در وادی ساوه که سالها بود کسی در آن آب ندیده بود آب جاری شد. آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود در شب ولادت آن حضرت خاموش شد. علم کاهنان و سحر ساحران باطل گردید، و طاق کسری از میان به دو نیم شد که تا امروز نمایان است. قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 100 هنگام ولادت آن حضرت این ندا از آسمان شنیده شد: «جاء الحق و زهق الباطل، ان الباطل کان زهوقاً» . سوره اسراء: آیه 84. قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 101 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 4 ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله 4 خصوصیات حضرت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله هرگز حشرات بر بدن مبارک آن حضرت نمی نشست. و هرگاه چشم مبارکش خواب بود دلش بیدار بود، و می دید و می شنید چنانکه در بیداری می دید و می شنید. حضرت از قفای خود چنان می دید که از پیش روی می دید. بر هر حیوانی که سوار می شد هرگز پیر و لاغر نمی شد. قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 110 از خصوصیات ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله آن بود که ختنه کرده و ناف بریده و پاک از آلایش خون و غیره متولد شد. همچنین در وقت ولادت از پا به زمین آمد نه از سر. هنگام ولادت رو به کعبه به سجده افتاد، و چون سر از سجده برداشت دست به سوی آسمان بلند کرد و به وحدانیت خدا و رسالت خود اقرار نمود، و سپس نوری از او ساطع گردید که مشرق و معرب عالم را روشن نمود. حق الیقین: ص 26 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 5 ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله 5 معجزات حضرت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله معجزات بسیاری داشت که از جمله آنها نمونه های زیر است. 1. مستجاب شدن دعای آن حضرت در زنده شدن مردگان و بینا شدن کوران و شفا یافتن بیماران. 2. سخن گفتن آن حضرت با حیوانات. 3. آگاهی بر همه لغتها و قدرت بر سخن گفتن به همه آنها. 4. مهر نبوّت بر پشت مبارکش جا گرفته بود و نور آن بر نور آفتاب زیادتی می کرد. 5. آب از میان انگشتان مبارکش جاری شد، به قدری که جمع بسیاری سیراب شدند. 6. سنگریزه در دست مبارکش تسبیح می گفت و مردم می شنیدند. 7. وجود مقدسش در آفتاب سایه ای نداشت. 8. هرگاه آب دهان مبارک به چاهی می افکند در آن چاه برکت به هم می رسید و پر از آب می شد. آب دهان مبارک را به هر صاحب دردی می مالید شفا می یافت. 9. دست مبارک آن حضرت به هر طعامی که می رسید با برکت می شد و از طعام کم جماعت کثیر را سیر می کرد. 10. هرگاه بر زمین نرم راه می رفت جای پایش نمی ماند، و هنگامی که بر سنگ سخت راه می رفت اثر پای مبارکش می ماند. حق الیقین: ص 26 – 27 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم 6 ولادت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله 6 اعمال روز 17 ربیع روز ولادت حضرت روز شریف و با برکتی است که از قدیم الایام صالحین از آل محمد صلّی اللَّه علیه و آله حرمت آن را نگه داشته اندو حق این روز را ادا کرده اند. 1. غسل 2. روزه ؛ کسی که 17 ربیع الاول را روزه بگیرد خداوند متعال ثواب یک سال روزه را به او می دهد. 3. زیارت حضرت رسول ص از راه دور و نزدیک 4. زیارت امیر المومنین ع به همان زیارتی که حضرت صادق ع کرده است و تعلیم محمد بن مسلم فرموده. ( السلام علیک یا امین الله فی ارضه...) 5. در وقتی که روز بلند شود ،دو رکعت نماز کند ، و در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه انا انزلناه.. و ده مرتبه توحید بخواند و بعد از سلام در مصلای خود بنشیند و این دعا را بخواند ( اللهم انت حی لا تموت...) 6. در این روز صدقه دادن و زیارت مشاهد مشرفه و انجام خیرات و مسرور کردن اهل ایمان مستحب است. مسار الشیعه: ص 30؛ وقایع الایام ص 283،شیخ عباس قمی لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌧هوای بارانی کربلا شب ولادت حضرت پیامبر اکرم (ص) 🤚صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام السلام علیک یا ابا عبدالله ع کانال ویژه مقتل امام حسین ع با متن عربی و ترجمه از منابع معتبر و پاسخ به شبهات مقتل در پیام رسان ایتا @zameneashk1 تلگرام @zameneashk آی دی برای پرسش مقتل و ارسال مطلب @m_h_tabemanesh آیدی تبلیغات @rashidiirsh
بسم الله الرحمن الرحیم 130 سلام استاد حاجی سلام ،شبت بخیر ببخشید این وقت شب مزاحم میشم ،محضرتون سوالی داشتم ،آیا میتونیم در وفات حضرت زینب س و حضرت معصومه س و حضرت ام کلثوم سلام الله علیها شهادت هم گفت یا نه ،اگه میشه بفرمائید چرا؟ببخشید . سلام علیکم مقام صدیقه بسیار بالاتر از مقام شهادت است در قران سوره نسا اول صدیقان را ذکر کرده است بعد شهدا را باید توجه داشته باشیم که در قران مقام صدیق از شهید بالاتر است آنجا که می فرماید: من یطع الله و رسوله فاولئک مع الذین انعم الله علیهم مع النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا آیه 72 سوره ی نساء و كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ايشان را گرامى داشته [يعنى] با پيامبران و صدیقین و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدمانند (69) با دقت در آیه قرآن مقام صدیق را بالاتر از شهید آورده است در زیارت حضرت زهراء س نیز می خوانیم السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده مقام صدیق در زیارت حضرت زهراء س از مقام شهادتش بالاتر آمده است. در زیارت حضرت زهرا س می خوانیم السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده صدیقه بر شهیده مقدم آمده است. مخدرات ام کلثوم س،حضرت معصومه،حضرت زینب س،ام البنین ...همه صدیقه هستند و مقامشان بسیار بالاتر از شهادت است هزاران شهید تار موی حضرت زینب س نمی شوند و اینکه حضرت زینب س و یا حضرت معصومه س وفات کرده اند در ته دل انسان می آید چرا شهید نشده اند پس اجر و قرب کمتری دارند این طور نیست یقینا این دو از صدیقان هستند مقام حضرت زینب س و حضرت معصومهس و حضر مریم س در قرآن آنقدر بالا است که میلیونها شهید در قیامت به مقام آنها غبطه می خورند. توجه نکردن به مقام صدیقة بودن این حضرات پایین آوردن مقام ایشان است. در روایات صدیقین اولین کسانی هستند که وارد بهشت می شوند. التماس دعا ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1