eitaa logo
زمینه سازان ظهور
20 دنبال‌کننده
165 عکس
3 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
. استاد شهید مطهری: وقتی که ما در قرآن منصفانه و بی غرضانه تامل می کنیم هیچ ضرورتی ندارد که بتوانیم همه ی مسائل آن را حل کنیم. قرآن از این حیث شبیه طبیعت است. در طبیعت بسا رازها وجود دارد که حل نشده و در شرایط فعلی نیز برای ما امکان حل آنها وجود ندارد. اما این مسائل در آینده حل خواهند شد. بعلاوه در شناخت طبیعت، انسان باید اندیشه ی خود را با طبیعت آن گونه که هست مطابق کند نه آنکه طبیعت را آن گونه که می خواهد توجیه و تفسیر کند. قرآن نیز همچون طبیعت کتابی است که برای یک زمان نازل نشده است. اگر غیر از این بود، در گذشته همه ی رازهای قرآن کشف می شد و این کتاب آسمانی جاذبه و تازگی و اثربخشی خود را از دست می داد. حال آنکه استعداد تدبر و تفکر و کشف جدید همیشه برای قرآن هست و این نکته ای است که پیامبر و ائمه آن را توضیح داده اند. در حدیثی از پیامبر نقل شده است که فرمودند: مَثَل قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آندو همیشه در جریان است، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمی شود. منبع: آشنایی با قرآن ۱، ص ۲۸ . می فرمایند: جای تعجب است که به شخصیت ها و سخنان آنها اهمیت داده میشود و سخنرانی هایشان ضبط میشود، اما قرآن که در دست ما است، اینطور نزد ما ارزش ندارد! همه میدانیم که درباره قرآن مقصریم. منبع: جملات قصار آیت الله بهجت، شماره ۱۱۲ . : من نمی دانم این مردمی که دنبال معجزه می گردند، خیال کرده اند معجزه منحصر است به اینکه یک عصا اژدها بشود؟ آن معجزه برای عوام است. برای مردم عالِم دعای کمیل و دعای ابوحمزه ی ثُمالی و مناجات شعبانیه معجزه است، فرمان علی به مالک اشتر معجزه است. منبع: آزادی معنوی، ص ۷۰ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: منافقان یعنی کسانی که متظاهر به اسلامند ولی در قلبشان و در عمق روحشان مسلمان نیستند، کافرند، غیر مسلمانند، و در نتیجه مردمی هستند دو چهره: یک چهره شان چهره ی مسلمانی و چهره ی دیگرشان چهره ی کفر است. وقتی با مسلمانان می نشینند اظهار مسلمانی می کنند و عمل مسلمانی انجام می دهند، و وقتی با کافران می نشینند مانند آنها هستند و خودشان را از آنها به حساب می آورند. منبع: آشنایی با قرآن ۳، ص ۲۰۵
. استاد شهید مطهری: وقتی که ما در قرآن منصفانه و بی غرضانه تامل می کنیم هیچ ضرورتی ندارد که بتوانیم همه ی مسائل آن را حل کنیم. قرآن از این حیث شبیه طبیعت است. در طبیعت بسا رازها وجود دارد که حل نشده و در شرایط فعلی نیز برای ما امکان حل آنها وجود ندارد. اما این مسائل در آینده حل خواهند شد. بعلاوه در شناخت طبیعت، انسان باید اندیشه ی خود را با طبیعت آن گونه که هست مطابق کند نه آنکه طبیعت را آن گونه که می خواهد توجیه و تفسیر کند. قرآن نیز همچون طبیعت کتابی است که برای یک زمان نازل نشده است. اگر غیر از این بود، در گذشته همه ی رازهای قرآن کشف می شد و این کتاب آسمانی جاذبه و تازگی و اثربخشی خود را از دست می داد. حال آنکه استعداد تدبر و تفکر و کشف جدید همیشه برای قرآن هست و این نکته ای است که پیامبر و ائمه آن را توضیح داده اند. در حدیثی از پیامبر نقل شده است که فرمودند: مَثَل قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آندو همیشه در جریان است، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمی شود. منبع: آشنایی با قرآن ۱، ص ۲۸ . می فرمایند: جای تعجب است که به شخصیت ها و سخنان آنها اهمیت داده میشود و سخنرانی هایشان ضبط میشود، اما قرآن که در دست ما است، اینطور نزد ما ارزش ندارد! همه میدانیم که درباره قرآن مقصریم. منبع: جملات قصار آیت الله بهجت، شماره ۱۱۲ . : من نمی دانم این مردمی که دنبال معجزه می گردند، خیال کرده اند معجزه منحصر است به اینکه یک عصا اژدها بشود؟ آن معجزه برای عوام است. برای مردم عالِم دعای کمیل و دعای ابوحمزه ی ثُمالی و مناجات شعبانیه معجزه است، فرمان علی به مالک اشتر معجزه است. منبع: آزادی معنوی، ص ۷۰ . آیت الله بهجت: خدا می داند قرآن برای اهل ایمان _ مخصوصاً اگر اهل علم باشند _ چه معجزه ها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید. منبع: جملات قصار آیت الله بهجت، ش ۲۷۰ .
. استاد شهید مطهری: معنی تقوا نه ترس است و نه اجتناب. تقوا از ماده ی " وَقی " است. وقی یعنی نگهداری. تقوای از معاصی در واقع معنایش " خودنگهداری " است. متقی باش یعنی خودنگهدار باش. منبع: آشنایی با قرآن ۶، ص ۱۷۳ . استاد شهید مطهری: آیا می توان تنها با وضع و تکثیر قانون جامعه را اصلاح کرد؟ قانون حد و مرز معین می کند، پس باید قوّه و نیرویی در خود مردم باشد که این حدود و مرزها را محترم بشمارد و آن همان است که به آن نام " تقوا " داده اند. می گویند باید قانون محترم باشد. این صحیح است ولی آیا تا اصول تقوا محترم نباشد می توان نام احترام قانون را برد... آیا واقعاً در امر رانندگی و موضوع سرعت و سبقت و رعایت نکردن مقررات عبور و مرور، عیب در کمبود مقررات است یا در جای دیگر؟ امروز ما مسائل اجتماعی زیادی داریم که افکار کم و بیش متوجه آنهاست. دائماً گفته می شود که مثلاً چرا طلاق رو به افزایش است؟ چرا قتل و جنایت و دزدی زیاد است؟ چرا غشّ و تقلّب در اجناس عمومیت پیدا کرده؟ چرا فحشا زیاد شده؟ و امثال اینها. بدون تردید ضعف نیروی ایمان و خرابی حصار تقوا را یک عامل مهم این مفاسد باید شمرد. منبع: ده گفتار، ص ۳۹_۳۷ . استاد شهید مطهری: بنا نیست که ایمان و تقوا را جانشین همه چیز بدانیم. از هر چیزی فقط اثر خودش را باید انتظار داشت. نه معنی جای ماده را به طور کامل پر می کند و نه ماده جای معنی را. در میان معنویات هم هیچ کدام جای دیگری را به طور کامل پر نمی کند، مثلاً نه علم می تواند جانشین ایمان بشود و نه ایمان می تواند جانشین علم گردد. منبع: ده گفتار، ص ۳۱۲ . #تقوا #خود_نگهداری #پلیس_درونی #آنتی_گناه_درونی
ادمین: انسان نباید عاقل نادان یا دانای بی عقل باشد. . استاد شهید مطهری: عقل و علم باید با یکدیگر توام باشد، و این نکته ی بسیار خوبی است. [ _ علم، فراگیری است، به منزله ی تحصیل مواد خام است؛ عقل، تفکر و استنتاج و تجزیه و تحلیل است. _ ] اگر انسان تفکر کند ولی اطلاعاتش ضعیف باشد، مثل کارخانه ای است که ماده ی خام ندارد یا ماده ی خامش کم است؛ قهراً نمی تواند کار بکند یا محصولش کم خواهد بود. محصول بستگی دارد به اینکه ماده ی خام برسد. اگر کارخانه ماده ی خام زیاد داشته باشد ولی کار نکند، باز فلج است و محصولی نخواهد داشت. منبع: تعلیم و تربیت در اسلام، ص ۳۵ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. ادمین: هر وقت حالم بد میشد میرفتم لب دریا، اونجا قدم می زدم، اشکام سرازیر می شد، اینقدر درد فکری و روحی داشتم که دلم می خواست داد بزنم ولی جلوی خودم را می گرفتم و در دلم داد می زدم. دغدغه های من مکتبی و سیاسی بود، دنبال علم و یقین و بصیرت سیاسی بودم. دنبال ملاقات و پرسش بدون واسطه از افرادی چون آیت الله بهجت، استاد پناهیان، امام خامنه ای و... بودم. دنبال سردرآوردن از مسائل بصورت فوری و عاجل بودم. دنبال رهایی هرچه زودتر از این سردرگمی و درد روحی بودم. در این عکس نوشته خواستم احساس درونی خودم را به تصویر بکشم. . استاد شهید مطهری: نسل قدیم اینقدر سطح فکرش پایین بود که اگر یک نفر در یک مجلس ضد و نقیض حرف می زد کسی متوجه نمی شد و اعتراض نمی کرد، اما امروز یک بچه که تا حدود کلاس ده و دوازده درس خوانده همینکه برود پای منبر یک واعظ، پنج شش تا و گاهی ده تا ایراد به نظرش می رسد. باید متوجه افکار او بود و نمی شود گفت خفه شو، فضولی نکن. منبع: ده گفتار، ص ۲۲۱ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: قرآن بود که صریحاً تقلید کورکورانه از پدران را که محکم ترین زنجیر اسارت عقلی است پاره کرد و این عمل را سخت مورد نکوهش قرار داد. قرآن بود که عقلها را بیدار کرد که فقط به دنبال دلیل و برهان بروند. منبع: حکمتها و اندرزها ۲، ص ۱۳۰ . . . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. مثَل آرزوهای باطلِ دنیوی، مثَل آب شور است، نه تنها انسان را سیراب نمی کند و رفع تشنگی نمی نماید بلکه تشنگی و عطش وی را اضافه می کند و شخص بیشتر می آشامد تا آنجا که او را می کشد. منبع: حکمتها و اندرزها ۱، شهید مطهری، ص ۴۵ . آیت الله بهجت: ای کاش می فهمیدیم که چاره کار ما در یک چیز منحصر است و آن این است که تکلیف الهی را تشخیص بدهیم و بدانیم که چه کار را باید بکنیم و چه کار را نباید بکنیم. منبع: جملات قصار آیت الله بهجت، ش ۲۱۰ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: علی علیه السلام یک شخصیت جامع الاضداد است، کلامش هم جامع الاضداد است. در کلامش عرفان هست در اوج عرفان، فلسفه هست در اوج فلسفه، آزادیخواهی هست در اوج آزادیخواهی، حماسه هست در اوج حماسه، اخلاق هست در اوج اخلاق. نهج البلاغه مثل خود علی، جامع است. منبع: انسان کامل، ص ۱۵۸ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. سوره اسراء: وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۷۲﴾ و هر كه در اين [دنيا] كور[دل] باشد در آخرت [هم] كور[دل] و گمراهتر خواهد بود (۷۲) . استاد شهید مطهری: [ آنچه که قرآن " دل " می نامد ] عبارت است از مجموعه ی بسیاری [ از ] اندیشه ها، آرزوها، ترسها، امیدها، عشقها و... . اینها در حکم رودها و نهرهایی هستند که همه در یک مرکز به هم می پیوندند... حتی خود عقل نیز یکی از رودهایی است که به این دریا متصل می شود... قرآن آنجا که از وحی سخن می گوید هیچ سخنی از عقل به میان نمی آورد... بلکه این قلب پیغمبر بود که به حالتی رسیده غیرقابل تصور برای ما، و در آن حالت استعداد درک و شهود آن حقایق متعالی را پیدا کرده است. منبع: آشنایی با قرآن ۱، صص ۶۷_۶۶ . استاد علیرضا پناهیان: وقتی از بصیرت، یعنی نگرش عمیق و مبانی صحیح برخوردار باشی، با مختصر آگاهی راه را پیدا می کنی و هرگز فریب نمی خوری. ولی اگر بصیرت و نگرش صحیح نباشد، با نگاه به تمام واقعیت ها هم راه را پیدا نمی کنی و آگاهی دردی را دوا نخواهد کرد. بصیرت، زاویه ی نگاه درست می دهد و نگاه از زاویه ی درست موجب نتیجه گیری درست می شود. منبع اینستاگرامی: Bayanmanavi . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. سوره اسراء: وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۷۲﴾ و هر كه در اين [دنيا] كور[دل] باشد در آخرت [هم] كور[دل] و گمراهتر خواهد بود (۷۲) . استاد شهید مطهری: [ آنچه که قرآن " دل " می نامد ] عبارت است از مجموعه ی بسیاری [ از ] اندیشه ها، آرزوها، ترسها، امیدها، عشقها و... . اینها در حکم رودها و نهرهایی هستند که همه در یک مرکز به هم می پیوندند... حتی خود عقل نیز یکی از رودهایی است که به این دریا متصل می شود... قرآن آنجا که از وحی سخن می گوید هیچ سخنی از عقل به میان نمی آورد... بلکه این قلب پیغمبر بود که به حالتی رسیده غیرقابل تصور برای ما، و در آن حالت استعداد درک و شهود آن حقایق متعالی را پیدا کرده است. منبع: آشنایی با قرآن ۱، صص ۶۷_۶۶ . استاد اصغر طاهرزاده: اگر در جریانات سیاسی گیج و بی تحلیل شده اید، علّتش آن است که فرهنگ حسین علیه السلام را درست نمی شناسید و الفبای دشمن شناسی توسط نهضت کربلا از ذهن و روح شما رفته است و گرنه شیعه ای که حسین علیه السلام دارد و کربلا را می شناسد، هیچ وقت در هیچ حادثه ای لرزان و بی تحلیل نیست... امام حسین علیه السلام شهید شد تا حکمتی بسیار بزرگ به بشریت بدهد. پس مواظب باشید خودتان و جامعه تان را نسبت به نهضت کربلا سطحی نگه ندارید. منبع: کربلا مبارزه با پوچی ها، ص ۸۲ . استاد علیرضا پناهیان: وقتی از بصیرت، یعنی نگرش عمیق و مبانی صحیح برخوردار باشی، با مختصر آگاهی راه را پیدا می کنی و هرگز فریب نمی خوری. ولی اگر بصیرت و نگرش صحیح نباشد، با نگاه به تمام واقعیت ها هم راه را پیدا نمی کنی و آگاهی دردی را دوا نخواهد کرد. بصیرت، زاویه ی نگاه درست می دهد و نگاه از زاویه ی درست موجب نتیجه گیری درست می شود. منبع اینستاگرامی: Bayanmanavi .
. استاد اصغر طاهرزاده: شما ببینید در کشور ما چه کسانی مرعوب آمریکا هستند؟... نداشتن روحیه ی حسینی است که رعب از آمریکا را در دل یک عدّه انداخته است... بعضی از مسئولین و بسیاری از سیاست زدگان روشنفکر آن چنان مرعوب آمریکا هستند که می گویند شما را قسم می دهم به خدا یک طوری با آمریکا کنار بیایید تا یک وقت بلایی سر ما نیاورد. باید به این ها گفت همین ترسی که شما دارید، بدترین بلایی است که بر سرتان آمده است... فرهنگ حسین علیه السلام فرهنگی است که دشمن نمی تواند اسلحه ی رعبش را به رخ آن بکشد و لذا برای دشمن دیگر اسلحه ای نمی ماند. وقتی که انسان ترس از مرگ را کُشت همه ی قدرت دشمن را کشته است و کربلا یعنی همین. منبع: کربلا مبارزه با پوچی ها، صص ۷۷_۷۶ . . ! . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد اصغر طاهرزاده: شما ببینید در کشور ما چه کسانی مرعوب آمریکا هستند؟... نداشتن روحیه ی حسینی است که رعب از آمریکا را در دل یک عدّه انداخته است... بعضی از مسئولین و بسیاری از سیاست زدگان روشنفکر آن چنان مرعوب آمریکا هستند که می گویند شما را قسم می دهم به خدا یک طوری با آمریکا کنار بیایید تا یک وقت بلایی سر ما نیاورد. باید به این ها گفت همین ترسی که شما دارید، بدترین بلایی است که بر سرتان آمده است... فرهنگ حسین علیه السلام فرهنگی است که دشمن نمی تواند اسلحه ی رعبش را به رخ آن بکشد و لذا برای دشمن دیگر اسلحه ای نمی ماند. وقتی که انسان ترس از مرگ را کُشت همه ی قدرت دشمن را کشته است و کربلا یعنی همین. منبع: کربلا مبارزه با پوچی ها، صص ۷۷_۷۶ . ادمین: انفجار نور رخ داد. فتنه ها کردند تا خاموشش کنند، تا مهارش کنند ولی محرم و صفر و رشد فرهنگ حسینی، تمام رشته های آنان را پنبه کرد و میکند. اکنون نیز بزرگترین خطر برای دولت و مجلس غربگرا، عزاداری با معرفت و رشد فرهنگ حسینی است. . . . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد علیرضا پناهیان: زندگی تمرینی برای جدی نگرفتن غیر خدا و تلاشی برای جدی گرفتن اوامر خداست. جدی گرفتن خدا یک مسئله ی اعتقادی صرف نیست و نیاز به تمرین و تلاش دارد. منبع اینستاگرامی: Bayanmanavi . استاد شهید مطهری: برای امام حسین مسئله این نیست که کشته بشود یا کشته نشود؛ مسئله این است که دین کشته نشود. منبع: سیری در سیره ی نبوی، ص ۱۲۷ . حجت الاسلام محسن قرائتی: اگر انسان ایمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیک ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. منبع: تفسیر نور، ج ۲، ص ۷۸ . ادمین: امام حسین علیه السلام عالمترین عالمان و عارفترین عارفان است. او فقط به انجام وظیفه فکر میکند. او در فکر این است که کاری کند که تا ابد برای انسانها الگو باشد. او به تنها چیزی که فکر نمی کند خودش است و به تنها چیزی که فکر میکند حفظ اسلام است. او بخاطر بصیرت عمیقی که دارد اثر کار خودش را به روشنی درک میکند. پس بسم الله، جان امام حسین در برابر حفظ اسلام چه ارزشی دارد!؟ . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. امام خمینی (ره): قدرت خود یک کمال است. خدای تبارک و تعالی قادر است. لکن اگر قدرت بدست اشخاص فاسد برسد، همین کمال را به فساد می کشانند. دنیا امروز گرفتار این است که قدرت در دست اشخاصی است که از انسانیت بهره ندارند. منبع: صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۰۶ . امام خمینی (ره): انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند، و مقدمات ظهور ان شاء الله تهیه بشود. منبع: صحیفه امام، ج ۸، ص ۳۷۴ . دکتر علی شریعتی: معاویه از خدا می خواهد که امام حسین بیاید در خود مسجد دمشق بنشیند و فقه درس بدهد، تفسیر درس بدهد، معارف اسلامی درس بدهد، توحید درس بدهد، تفسیر آیات قرآن و سیره ی پیغمبر و هرچه دلش می خواهد درس بدهد. بودجه اش کاملاً تامین است! فقط به آن کارهای سیاسی که برای امام سبک است! کاری نداشته باشد. منبع: حسین وارث آدم، ص ۱۳۴ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. امام خامنه ای ( ۷۵/۳/۲۰ ): ای بسا کسانی که تحصیلات عالیه هم کرده اند، اما جزو عوامند. ای بسا کسانی که تحصیلات دینی هم کرده اند، اما جزو عوامند... هر کس که از روی بصیرت کار نمی کند، عوام است. منبع: بصیرت و استقامت، بیانات امام خامنه ای، ص ۴۲ یا ۹ . استاد علیرضا پناهیان: نگاه عامیانه یعنی نگاهی سطحی به مفاهیم و مسائل عمیق داشتن، و به اندک آگاهی درباره ی هر چیزی اکتفا کردن. نگاه عامیانه یعنی پردازش اطلاعات اندک، و افزایش غیرواقعی و خیال پردازانه ی آنها. نگاه عامیانه یعنی از چرایی ها و چگونگی ها نپرسیدن، و ریشه ها و نتیجه ها را ندانستن. نگاه عامیانه یعنی از افواه ( دهانها ) مردم درس گرفتن و به افکار عمومی اتّکا کردن. نگاه عامیانه یعنی نشستنِ گمانه زنی جای تدبیر و اندیشه؛ و باب شدن استنباط بی استدلال. منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، ص ۱۱ . ادمین: تا اینجا فهمیده می شود که بصیرت یعنی عالمانه و عاقلانه رفتار کردن. ولی امام خامنه ای تعریف پیشرفته تری از بصیرت دارند که بصیرت یعنی مومنانه رفتار کردن که علم و عقل زیرمجموعه ی آن هستند. . امام خامنه ای ( ۶۶/۳/۲ ): بصیرت یعنی آن روشنیِ دل. بصیرت معنایش آگاهی ها و هوشیاری های کتابی و روزنامه ای و رادیویی و علمی نیست. اشتباه نکنید... این جا میدانی نیست که علم و فضل و قدرت تحلیل سیاسی و سابقه ی کار سیاسی و این چیزها را بطلبد. این جا قدرت معنوی می طلبد. منبع: بصیرت و استقامت، بیانات امام خامنه ای، ص ۴۲ یا ۹ . استاد شهید مطهری: [ آنچه که قرآن " دل " می نامد ] عبارت است از... . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد علیرضا پناهیان: ما نیازمندیم با عشق زندگی کنیم. با عشقی که بتواند انگیزه ای قوی برای تمام اجزای زندگی ما باشد. به دلیل آن درس بخوانیم، کار کنیم، تشکیل زندگی بدهیم و... [ ما نیازمندیم ] کسی را عمیقاً دوست داشته باشیم، به صورتی که این دوست داشتن تمام وجودمان را پُر کند و آتشمان بزند. اگر حرارت عشق و محبت، وجود کسی را آتش نزند، می رود پایِ آتش منقل می نشیند. کسی که وجودش را شراب محبت و ایمان گرم نکند، به شراب انگور پناه می آورد. چه چیز می خواهد وجود تو را آتش بزند؟ چه چیزی می خواهد انرژی جوانی تو را به کار بگیرد؟ منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، صص ۸۹_۸۶ . استاد : الان مهمترین نیازی که جهان اسلام، جامعه ی ما، انقلاب اسلامی ما و انقلاب جهانی اسلام و انقلاب جهانی بشریت داره، به است ... چرا کاراتو ول نمیکنی بری مستند ساز بشی؟ فیلم ساز بشی؟ رسانه چی بشی؟ ... یک نفر نداریم یک سریال قوی برای دفاع مقدس بسازه. احدی نیست ولایت فقیه رو بتونه به زبان رسانه ای برای جهان روشن بکنه ... اونوقت تو میخوای بری آقای دکتر، مهندس بشی؟! منبع: panahiani@ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. امام علی علیه السلام: مردم سه دسته اند: ... و گروهی مثل پشّه هایی که دست خوش باد و طوفان هستند و همیشه سرگردانند، که به دنبال هر سر و صدایی می روند، و با وزش هر بادی حرکت می کنند؛ نه از روشناییِ دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استواری پناه بردند. منبع: نهج البلاغه، حکمت ۱۴۷، ترجمه محمد دشتی . امام خامنه ای ( ۷۵/۳/۲۰ ): ای بسا کسانی که تحصیلات عالیه هم کرده اند، اما جزو عوامند. ای بسا کسانی که تحصیلات دینی هم کرده اند، اما جزو عوامند... هر کس که از روی بصیرت کار نمی کند، عوام است. منبع: بصیرت و استقامت، بیانات امام خامنه ای، ص ۴۲ یا ۹ . استاد علیرضا پناهیان: نگاه عامیانه یعنی نگاهی سطحی به مفاهیم و مسائل عمیق داشتن، و به اندک آگاهی درباره ی هر چیزی اکتفا کردن. نگاه عامیانه یعنی پردازش اطلاعات اندک، و افزایش غیرواقعی و خیال پردازانه ی آنها. نگاه عامیانه یعنی از چرایی ها و چگونگی ها نپرسیدن، و ریشه ها و نتیجه ها را ندانستن. نگاه عامیانه یعنی از افواه ( دهانها ) مردم درس گرفتن و به افکار عمومی اتّکا کردن. نگاه عامیانه یعنی نشستنِ گمانه زنی جای تدبیر و اندیشه؛ و باب شدن استنباط بی استدلال. منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، ص ۱۱ . ادمین: تا اینجا فهمیده می شود که بصیرت یعنی عالمانه و عاقلانه رفتار کردن. ولی امام خامنه ای تعریف پیشرفته تری از بصیرت دارند که بصیرت یعنی مومنانه رفتار کردن که علم و عقل زیرمجموعه ی آن هستند. . امام خامنه ای ( ۶۶/۳/۲ ): بصیرت یعنی آن روشنیِ دل. بصیرت معنایش آگاهی ها و هوشیاری های کتابی و روزنامه ای و رادیویی و علمی نیست. اشتباه نکنید...
. امام علی علیه السلام: مردم سه دسته اند: ... و گروهی مثل پشّه هایی که دست خوش باد و طوفان هستند و همیشه سرگردانند، که به دنبال هر سر و صدایی می روند، و با وزش هر بادی حرکت می کنند؛ نه از روشناییِ دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استواری پناه بردند. منبع: نهج البلاغه، حکمت ۱۴۷، ترجمه محمد دشتی . امام خامنه ای ( ۷۵/۳/۲۰ ): ای بسا کسانی که تحصیلات عالیه هم کرده اند، اما جزو عوامند. ای بسا کسانی که تحصیلات دینی هم کرده اند، اما جزو عوامند... هر کس که از روی بصیرت کار نمی کند، عوام است. منبع: بصیرت و استقامت، بیانات امام خامنه ای، ص ۴۲ یا ۹ . استاد علیرضا پناهیان: نگاه عامیانه یعنی نگاهی سطحی به مفاهیم و مسائل عمیق داشتن، و به اندک آگاهی درباره ی هر چیزی اکتفا کردن. نگاه عامیانه یعنی پردازش اطلاعات اندک، و افزایش غیرواقعی و خیال پردازانه ی آنها. نگاه عامیانه یعنی از چرایی ها و چگونگی ها نپرسیدن، و ریشه ها و نتیجه ها را ندانستن. نگاه عامیانه یعنی از افواه ( دهانها ) مردم درس گرفتن و به افکار عمومی اتّکا کردن. نگاه عامیانه یعنی نشستنِ گمانه زنی جای تدبیر و اندیشه؛ و باب شدن استنباط بی استدلال. منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، ص ۱۱ . ادمین: تا اینجا فهمیده می شود که بصیرت یعنی عالمانه و عاقلانه رفتار کردن. ولی امام خامنه ای تعریف پیشرفته تری از بصیرت دارند که بصیرت یعنی مومنانه رفتار کردن که علم و عقل زیرمجموعه ی آن هستند. . امام خامنه ای ( ۶۶/۳/۲ ): بصیرت یعنی آن روشنیِ دل. بصیرت معنایش آگاهی ها و هوشیاری های کتابی و روزنامه ای و رادیویی و علمی نیست. اشتباه نکنید... این جا میدانی نیست که علم و فضل و قدرت تحلیل سیاسی و سابقه ی کار سیاسی و این چیزها را بطلبد. این جا قدرت معنوی می طلبد. منبع: بصیرت و استقامت، بیانات امام خامنه ای، ص ۴۲ یا ۹ . استاد شهید مطهری: [ آنچه که قرآن " دل " می نامد ] عبارت است از مجموعه ی بسیاری [ از ] اندیشه ها، آرزوها، ترسها، امیدها، عشقها و... . اینها در حکم رودها و نهرهایی هستند که همه در یک مرکز به هم می پیوندند... حتی خود عقل نیز یکی از رودهایی است که به این دریا متصل می شود... قرآن آنجا که از وحی سخن می گوید هیچ سخنی از عقل به میان نمی آورد... بلکه این قلب پیغمبر بود که به حالتی رسیده غیرقابل تصور برای ما، و در آن حالت استعداد درک و شهود آن حقایق متعالی را پیدا کرده است. منبع: آشنایی با قرآن ۱، صص ۶۷_۶۶ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت- ارواحنا فداه- است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. مردم عزیز ایران که حقاً چهره منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختیها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای کشور به وظیفه اساسی‌شان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برادری و صمیمیت را در چهارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند. چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقه مستضعف فشار می‌آورد، ولی هیچ کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دوَل دنیای امروز و پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با امریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار می‌کنند. این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی‌شهادت میسر نیست. من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی می‌خواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدمهای اول مبارزه جهانی خود علیه غرب و شرقیم.
. : حادثه ی عاشورا دارای دو صفحه است، دو چهره دارد: یک صفحه ی سیاه و یک صفحه ی سفید. سکه ای است که دو رو دارد. در یک طرف ظلم و جنایت و بی رحمی و نامردمی و قساوت است. قهرمان این صفحه ابن زیاد است و عمرسعد و شمر و سنان بن اَنَس و حرمله ی کوفی و... همین طور که این صفحه از سیاهترین صفحات تاریخ است، طرف دیگر آن از درخشانترین صفحات تاریخ است. در آن صفحه، ما ایمان می بینیم و حقیقت و توکل و مجاهدت و صبر و رضا. قهرمانان این صفحه خود امام حسین، برادران امام حسین، فرزندان امام حسین، برادرزادگان امام حسین و اصحاب امام حسین هستند. اگر قسمتهای زیبای این صفحه را در مقابل قسمتهای زشت آن صفحه قرار دهیم، نه تنها کمتر نیست بلکه بر آن می چربد. ولی بعضی منبریها مثل اینکه عادت دارند فقط صفحه ی سیاه تاریخ عاشورا را برای مردم بازگو کنند. گویی این تاریخ اساساً صفحه ی سفید ندارد. مثل اینکه امام حسین و اصحاب و یاران او مردمی بودند که فقط شدند، افرادی بودند که مظلوم واقع شدند و هیچ قهرمانی نداشتند در حالی که همان طور که گفتیم قضیه دو طرف دارد و طرف زیبای آن بر طرف زشت آن می چربد. منبع: نبرد حق و باطل، صص ۳۱_۳۰ . استاد اصغر طاهرزاده: اگر در جریانات سیاسی گیج و بی تحلیل شده اید، علّتش آن است که فرهنگ حسین علیه السلام را درست نمی شناسید و الفبای دشمن شناسی توسط نهضت کربلا از ذهن و روح شما رفته است و گرنه شیعه ای که حسین علیه السلام دارد و کربلا را می شناسد، هیچ وقت در هیچ حادثه ای لرزان و بی تحلیل نیست... امام حسین علیه السلام شهید شد تا حکمتی بسیار بزرگ به بشریت بدهد. پس مواظب باشید خودتان و جامعه تان را نسبت به نهضت کربلا سطحی نگه ندارید. منبع: کربلا مبارزه با پوچی ها، ص ۸۲ . استاد : شما ببینید در کشور ما چه کسانی مرعوب آمریکا هستند؟... نداشتن روحیه ی حسینی است که رعب از آمریکا را در دل یک عدّه انداخته است... بعضی از مسئولین و بسیاری از سیاست زدگان روشنفکر آن چنان مرعوب آمریکا هستند که می گویند شما را قسم می دهم به خدا یک طوری با آمریکا کنار بیایید تا یک وقت بلایی سر ما نیاورد. باید به این ها گفت همین ترسی که شما دارید، بدترین بلایی است که بر سرتان آمده است... فرهنگ حسین علیه السلام فرهنگی است که دشمن نمی تواند اسلحه ی رعبش را به رخ آن بکشد و لذا برای دشمن دیگر اسلحه ای نمی ماند. وقتی که انسان ترس از مرگ را کُشت همه ی قدرت دشمن را کشته است و کربلا یعنی همین. منبع: کربلا مبارزه با پوچی ها، صص ۷۷_۷۶ .
. استاد شهید مطهری: قرآن قلب و دل را کانون یک سلسله الهامات و القائات الهی می داند. هر انسانی به هر اندازه که در پاک نگه داشتن و به سوی او کردن و تغذیه ی معنوی کردن این کانون از طریق توجه در اخلاص و عبودیت کوشش کرده باشد، به همان اندازه از یک سلسله الهامات و القائات بهره مند می گردد. وحی انبیاء، درجه ی شدید این نوع معرفت است. منبع: وحی و نبوّت، ص ۱۰۲ . استاد شهید مطهری: جهان در مجموع خود یک دستگاه مرتبط و یک ارگانیسم زنده است؛ تو انتظار نداشته باش که پاسخ نیکی را از همان نقطه دریافت کنی که در آن نقطه نیکی از تو سر زده است؛ احیاناً نیکی در نقطه ای از تو سر می زند و تو پاسخ و پاداش آن را از نقطه ای دیگر که انتظار آن را نداری دریافت خواهی کرد؛ چرا؟ چون جهان خدا دارد و خدا نیکوکاران را دوست دارد. تو نیکی می کن و در دجله انداز / که ایزد در بیابانت دهد باز منبع: وحی و نبوّت، ص ۱۱۰ . استاد شهید مطهری: در طول تاریخ همیشه حق و باطل با یکدیگر در حال جنگ بوده اند ولی قرآن وعده ی پیروزی نهایی حق بر باطل را می دهد آنچنان که هیچ نشانه ای از باطل باقی نماند و این را سرنوشت نهایی تاریخ می داند. لذا توصیه می کند ایمان داشته باشید و غصه ی هیچ چیز را نخورید ( وَ لاتَهِنوا وَ لاتَحزَنوا ) که برتری مال شماست، از کمی خودتان و از زیادی آنها بیم نداشته باشید، از مال فراوانشان که ثروتهای دنیا را انباشته اند ترس نداشته باشید، از اسلحه و زور فراوانشان نترسید، فقط مجهز به ایمان و حقیقت باشید، مومن واقعی باشید، انسان واقعی باشید. اگر چنین شدید پیروزی از آنِ شماست. منبع: نبرد حق و باطل، ص ۴۲ . #شناخت_حقیقی
. استاد شهید مطهری: معاویه اگر پیدا می شود و آن همه کارهای باطل می کند، آن نیروی اجتماعی را معاویه به وجود نیاورده و ماهیت واقعی آن نیرو " معاویه ای " نیست و جامعه در بطن خودش ماهیت معاویه ای ندارد! باز هم پیغمبر است، باز هم ایمان است، باز هم معنویت است، ولی معاویه بر روی این نیرو سوار شده است... اگر شما رادیوهای مختلف دنیا را گوش کنید از هیچ یک از این رادیوها نمی شنوید که اسم زورگویی را ببرد یا بگوید ما می خواهیم ظلم کنیم یا منافع کشورهای دیگر را بدزدیم و غارت کنیم، بلکه همه دم از صلح می زنند، دم از آزادی می زنند، دم از حقوق بشر می زنند، در صورتی که اکثر و شاید همه ی آنها دروغ می گویند. منبع: نبرد حق و باطل، ص ۴۷ و ۴۹ . استاد شهید مطهری: کسی که می خواهد دنبال هوای نفسش برود از چه استفاده می کند؟ از نیروی حق. بدعتی را در لباس دین وارد می کند؛ چون می داند نیرو از آنِ دین و مذهب است. اگر بگوید من چنین حرفی می زنم کسی حرفش را قبول نمی کند، لذا شروع می کند چیزی را به نام دین بیان کردن و می گوید فلان آیه ی قرآن این مطلب را بیان کرده است و مقصودش این است؛ یا حدیثی جعل می کند که پیامبر چنین فرمود، امام جعفر صادق چنین فرمود، یعنی از نیروی قرآن و پیغمبر و امام استفاده می کند و روی چیزی که حقیقت نیست مارک حقیقت می زند. منبع: نبرد حق و باطل، ۵۱ . امام خمینی (ره): اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهای بی واقعیت به من داده می شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می شود مورد تصدیق نیست، مگر آنکه... . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: معاویه اگر پیدا می شود و آن همه کارهای باطل می کند، آن نیروی اجتماعی را معاویه به وجود نیاورده و ماهیت واقعی آن نیرو " معاویه ای " نیست و جامعه در بطن خودش ماهیت معاویه ای ندارد! باز هم پیغمبر است، باز هم ایمان است، باز هم معنویت است، ولی معاویه بر روی این نیرو سوار شده است... اگر شما رادیوهای مختلف دنیا را گوش کنید از هیچ یک از این رادیوها نمی شنوید که اسم زورگویی را ببرد یا بگوید ما می خواهیم ظلم کنیم یا منافع کشورهای دیگر را بدزدیم و غارت کنیم، بلکه همه دم از صلح می زنند، دم از آزادی می زنند، دم از حقوق بشر می زنند، در صورتی که اکثر و شاید همه ی آنها دروغ می گویند. منبع: نبرد حق و باطل، ص ۴۷ و ۴۹ . استاد شهید مطهری: کسی که می خواهد دنبال هوای نفسش برود از چه استفاده می کند؟ از نیروی حق. بدعتی را در لباس دین وارد می کند؛ چون می داند نیرو از آنِ دین و مذهب است. اگر بگوید من چنین حرفی می زنم کسی حرفش را قبول نمی کند، لذا شروع می کند چیزی را به نام دین بیان کردن و می گوید فلان آیه ی قرآن این مطلب را بیان کرده است و مقصودش این است؛ یا حدیثی جعل می کند که پیامبر چنین فرمود، امام جعفر صادق چنین فرمود، یعنی از نیروی قرآن و پیغمبر و امام استفاده می کند و روی چیزی که حقیقت نیست مارک حقیقت می زند. منبع: نبرد حق و باطل، ۵۱ . امام خمینی (ره): اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهای بی واقعیت به من داده می شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می شود مورد تصدیق نیست، مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم. منبع: وصیت نامه سیاسی_الهی حضرت امام خمینی (ره) . استاد شهید مطهری: اگر حق از پوشش باطل جدا شد و آزاد گردید زبان بدخواهان از آن قطع می گردد، چون اگر حق و باطل مخلوط شوند عده ای آن را حق محض می بینند بعد به آثارش نگاه می کنند می بینند آثار بد دارد. معاندها زبانشان دراز می شود که این دین و مذهب شما هم خراب از آب درآمد، دیگر نمی دانند که این خرابیها و آثار سوء مال باطل است نه مال حق. حق هرگز طوری رفتار نمی کند که زبان معاندین بر او دراز شود. منبع: نبرد حق و باطل، صص ۵۳_۵۲ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد علیرضا پناهیان: دین بدون امام، دین بدون انتظار امام، دین بدون مقدمه سازی برای امام، دین نیست بلکه عین بی دینی است و بلکه تحریف دین است. منبع اینستاگرامی: panahiani . استاد علیرضا پناهیان: دعای ندبه، سرشار از اعتراض به اوضاع نامطلوبی است که ما گرفتار آن هستیم... اگر اعتراض نباشد، انتظار فرج هم پدید نمی آید؛ و بر اساس " خلایق هرچه لایق "... باید نگران وضع بدتر هم بود... شاید باید اوضاع آن چنان بد شود تا راهی جز اعتراض باقی نماند. تنها در این صورت است که آدم های بی حال و منفعل هم معترض می شوند... اگر زودتر از آنکه خرابی های عالم به اوج برسند، در اثر معرفت به سقوط بیش از پیشی که جامعه بشری را تهدید می کند، فریاد اعتراض بشر جهان را پر کند، فرج آن حضرت هم، زودتر و کم هزینه تر محقق خواهد شد. منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، صص ۱۱۸_۱۱۱ . استاد شهید مطهری: مسئله ی ظهور حضرت حجت بیش از آنکه شباهت داشته باشد به انفجار یک دمل، شباهت دارد به رسیدن یک میوه؛ یعنی اگر ایشان تاکنون ظهور نکرده اند، نه فقط به خاطر این است که گناه کم شده است، بلکه همچنین هنوز دنیا به آن مرحله از قابلیت نرسیده است. منبع: سیری در سیره ی ائمه ی اطهار (ع)، صص ۲۵۷_۲۵۶ . استاد شهید مطهری: اگر طرحی برای آینده ی تاریخ نداشته باشیم و اگر مسئولیت خودمان را برای آینده ی تاریخ درک نکنیم کسی نمی تواند به ما قول بدهد که این کشتی خود به خود و به طور خودکار به مقصد و هدف خودش برسد، لااقل قابل جلو افتادن و عقب افتادن هست. منبع: نبرد حق و باطل، صص ۶۵_۶۴ . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻