eitaa logo
زمینه سازان ظهور
20 دنبال‌کننده
165 عکس
3 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
. : حادثه ی عاشورا دارای دو صفحه است، دو چهره دارد: یک صفحه ی سیاه و یک صفحه ی سفید. سکه ای است که دو رو دارد. در یک طرف ظلم و جنایت و بی رحمی و نامردمی و قساوت است. قهرمان این صفحه ابن زیاد است و عمرسعد و شمر و سنان بن اَنَس و حرمله ی کوفی و... همین طور که این صفحه از سیاهترین صفحات تاریخ است، طرف دیگر آن از درخشانترین صفحات تاریخ است. در آن صفحه، ما ایمان می بینیم و حقیقت و توکل و مجاهدت و صبر و رضا. قهرمانان این صفحه خود امام حسین، برادران امام حسین، فرزندان امام حسین، برادرزادگان امام حسین و اصحاب امام حسین هستند. اگر قسمتهای زیبای این صفحه را در مقابل قسمتهای زشت آن صفحه قرار دهیم، نه تنها کمتر نیست بلکه بر آن می چربد. ولی بعضی منبریها مثل اینکه عادت دارند فقط صفحه ی سیاه تاریخ عاشورا را برای مردم بازگو کنند. گویی این تاریخ اساساً صفحه ی سفید ندارد. مثل اینکه امام حسین و اصحاب و یاران او مردمی بودند که فقط شدند، افرادی بودند که مظلوم واقع شدند و هیچ قهرمانی نداشتند در حالی که همان طور که گفتیم قضیه دو طرف دارد و طرف زیبای آن بر طرف زشت آن می چربد. منبع: نبرد حق و باطل، صص ۳۱_۳۰ . استاد اصغر طاهرزاده: اگر در جریانات سیاسی گیج و بی تحلیل شده اید، علّتش آن است که فرهنگ حسین علیه السلام را درست نمی شناسید و الفبای دشمن شناسی توسط نهضت کربلا از ذهن و روح شما رفته است و گرنه شیعه ای که حسین علیه السلام دارد و کربلا را می شناسد، هیچ وقت در هیچ حادثه ای لرزان و بی تحلیل نیست... امام حسین علیه السلام شهید شد تا حکمتی بسیار بزرگ به بشریت بدهد. پس مواظب باشید خودتان و جامعه تان را نسبت به نهضت کربلا سطحی نگه ندارید. منبع: کربلا مبارزه با پوچی ها، ص ۸۲ . استاد : شما ببینید در کشور ما چه کسانی مرعوب آمریکا هستند؟... نداشتن روحیه ی حسینی است که رعب از آمریکا را در دل یک عدّه انداخته است... بعضی از مسئولین و بسیاری از سیاست زدگان روشنفکر آن چنان مرعوب آمریکا هستند که می گویند شما را قسم می دهم به خدا یک طوری با آمریکا کنار بیایید تا یک وقت بلایی سر ما نیاورد. باید به این ها گفت همین ترسی که شما دارید، بدترین بلایی است که بر سرتان آمده است... فرهنگ حسین علیه السلام فرهنگی است که دشمن نمی تواند اسلحه ی رعبش را به رخ آن بکشد و لذا برای دشمن دیگر اسلحه ای نمی ماند. وقتی که انسان ترس از مرگ را کُشت همه ی قدرت دشمن را کشته است و کربلا یعنی همین. منبع: کربلا مبارزه با پوچی ها، صص ۷۷_۷۶ .
. استاد شهید مطهری: قرآن قلب و دل را کانون یک سلسله الهامات و القائات الهی می داند. هر انسانی به هر اندازه که در پاک نگه داشتن و به سوی او کردن و تغذیه ی معنوی کردن این کانون از طریق توجه در اخلاص و عبودیت کوشش کرده باشد، به همان اندازه از یک سلسله الهامات و القائات بهره مند می گردد. وحی انبیاء، درجه ی شدید این نوع معرفت است. منبع: وحی و نبوّت، ص ۱۰۲ . استاد شهید مطهری: جهان در مجموع خود یک دستگاه مرتبط و یک ارگانیسم زنده است؛ تو انتظار نداشته باش که پاسخ نیکی را از همان نقطه دریافت کنی که در آن نقطه نیکی از تو سر زده است؛ احیاناً نیکی در نقطه ای از تو سر می زند و تو پاسخ و پاداش آن را از نقطه ای دیگر که انتظار آن را نداری دریافت خواهی کرد؛ چرا؟ چون جهان خدا دارد و خدا نیکوکاران را دوست دارد. تو نیکی می کن و در دجله انداز / که ایزد در بیابانت دهد باز منبع: وحی و نبوّت، ص ۱۱۰ . استاد شهید مطهری: در طول تاریخ همیشه حق و باطل با یکدیگر در حال جنگ بوده اند ولی قرآن وعده ی پیروزی نهایی حق بر باطل را می دهد آنچنان که هیچ نشانه ای از باطل باقی نماند و این را سرنوشت نهایی تاریخ می داند. لذا توصیه می کند ایمان داشته باشید و غصه ی هیچ چیز را نخورید ( وَ لاتَهِنوا وَ لاتَحزَنوا ) که برتری مال شماست، از کمی خودتان و از زیادی آنها بیم نداشته باشید، از مال فراوانشان که ثروتهای دنیا را انباشته اند ترس نداشته باشید، از اسلحه و زور فراوانشان نترسید، فقط مجهز به ایمان و حقیقت باشید، مومن واقعی باشید، انسان واقعی باشید. اگر چنین شدید پیروزی از آنِ شماست. منبع: نبرد حق و باطل، ص ۴۲ . #شناخت_حقیقی
. استاد شهید مطهری: معاویه اگر پیدا می شود و آن همه کارهای باطل می کند، آن نیروی اجتماعی را معاویه به وجود نیاورده و ماهیت واقعی آن نیرو " معاویه ای " نیست و جامعه در بطن خودش ماهیت معاویه ای ندارد! باز هم پیغمبر است، باز هم ایمان است، باز هم معنویت است، ولی معاویه بر روی این نیرو سوار شده است... اگر شما رادیوهای مختلف دنیا را گوش کنید از هیچ یک از این رادیوها نمی شنوید که اسم زورگویی را ببرد یا بگوید ما می خواهیم ظلم کنیم یا منافع کشورهای دیگر را بدزدیم و غارت کنیم، بلکه همه دم از صلح می زنند، دم از آزادی می زنند، دم از حقوق بشر می زنند، در صورتی که اکثر و شاید همه ی آنها دروغ می گویند. منبع: نبرد حق و باطل، ص ۴۷ و ۴۹ . استاد شهید مطهری: کسی که می خواهد دنبال هوای نفسش برود از چه استفاده می کند؟ از نیروی حق. بدعتی را در لباس دین وارد می کند؛ چون می داند نیرو از آنِ دین و مذهب است. اگر بگوید من چنین حرفی می زنم کسی حرفش را قبول نمی کند، لذا شروع می کند چیزی را به نام دین بیان کردن و می گوید فلان آیه ی قرآن این مطلب را بیان کرده است و مقصودش این است؛ یا حدیثی جعل می کند که پیامبر چنین فرمود، امام جعفر صادق چنین فرمود، یعنی از نیروی قرآن و پیغمبر و امام استفاده می کند و روی چیزی که حقیقت نیست مارک حقیقت می زند. منبع: نبرد حق و باطل، ۵۱ . امام خمینی (ره): اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهای بی واقعیت به من داده می شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می شود مورد تصدیق نیست، مگر آنکه... . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: معاویه اگر پیدا می شود و آن همه کارهای باطل می کند، آن نیروی اجتماعی را معاویه به وجود نیاورده و ماهیت واقعی آن نیرو " معاویه ای " نیست و جامعه در بطن خودش ماهیت معاویه ای ندارد! باز هم پیغمبر است، باز هم ایمان است، باز هم معنویت است، ولی معاویه بر روی این نیرو سوار شده است... اگر شما رادیوهای مختلف دنیا را گوش کنید از هیچ یک از این رادیوها نمی شنوید که اسم زورگویی را ببرد یا بگوید ما می خواهیم ظلم کنیم یا منافع کشورهای دیگر را بدزدیم و غارت کنیم، بلکه همه دم از صلح می زنند، دم از آزادی می زنند، دم از حقوق بشر می زنند، در صورتی که اکثر و شاید همه ی آنها دروغ می گویند. منبع: نبرد حق و باطل، ص ۴۷ و ۴۹ . استاد شهید مطهری: کسی که می خواهد دنبال هوای نفسش برود از چه استفاده می کند؟ از نیروی حق. بدعتی را در لباس دین وارد می کند؛ چون می داند نیرو از آنِ دین و مذهب است. اگر بگوید من چنین حرفی می زنم کسی حرفش را قبول نمی کند، لذا شروع می کند چیزی را به نام دین بیان کردن و می گوید فلان آیه ی قرآن این مطلب را بیان کرده است و مقصودش این است؛ یا حدیثی جعل می کند که پیامبر چنین فرمود، امام جعفر صادق چنین فرمود، یعنی از نیروی قرآن و پیغمبر و امام استفاده می کند و روی چیزی که حقیقت نیست مارک حقیقت می زند. منبع: نبرد حق و باطل، ۵۱ . امام خمینی (ره): اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهای بی واقعیت به من داده می شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می شود مورد تصدیق نیست، مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم. منبع: وصیت نامه سیاسی_الهی حضرت امام خمینی (ره) . استاد شهید مطهری: اگر حق از پوشش باطل جدا شد و آزاد گردید زبان بدخواهان از آن قطع می گردد، چون اگر حق و باطل مخلوط شوند عده ای آن را حق محض می بینند بعد به آثارش نگاه می کنند می بینند آثار بد دارد. معاندها زبانشان دراز می شود که این دین و مذهب شما هم خراب از آب درآمد، دیگر نمی دانند که این خرابیها و آثار سوء مال باطل است نه مال حق. حق هرگز طوری رفتار نمی کند که زبان معاندین بر او دراز شود. منبع: نبرد حق و باطل، صص ۵۳_۵۲ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد علیرضا پناهیان: دین بدون امام، دین بدون انتظار امام، دین بدون مقدمه سازی برای امام، دین نیست بلکه عین بی دینی است و بلکه تحریف دین است. منبع اینستاگرامی: panahiani . استاد علیرضا پناهیان: دعای ندبه، سرشار از اعتراض به اوضاع نامطلوبی است که ما گرفتار آن هستیم... اگر اعتراض نباشد، انتظار فرج هم پدید نمی آید؛ و بر اساس " خلایق هرچه لایق "... باید نگران وضع بدتر هم بود... شاید باید اوضاع آن چنان بد شود تا راهی جز اعتراض باقی نماند. تنها در این صورت است که آدم های بی حال و منفعل هم معترض می شوند... اگر زودتر از آنکه خرابی های عالم به اوج برسند، در اثر معرفت به سقوط بیش از پیشی که جامعه بشری را تهدید می کند، فریاد اعتراض بشر جهان را پر کند، فرج آن حضرت هم، زودتر و کم هزینه تر محقق خواهد شد. منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، صص ۱۱۸_۱۱۱ . استاد شهید مطهری: مسئله ی ظهور حضرت حجت بیش از آنکه شباهت داشته باشد به انفجار یک دمل، شباهت دارد به رسیدن یک میوه؛ یعنی اگر ایشان تاکنون ظهور نکرده اند، نه فقط به خاطر این است که گناه کم شده است، بلکه همچنین هنوز دنیا به آن مرحله از قابلیت نرسیده است. منبع: سیری در سیره ی ائمه ی اطهار (ع)، صص ۲۵۷_۲۵۶ . استاد شهید مطهری: اگر طرحی برای آینده ی تاریخ نداشته باشیم و اگر مسئولیت خودمان را برای آینده ی تاریخ درک نکنیم کسی نمی تواند به ما قول بدهد که این کشتی خود به خود و به طور خودکار به مقصد و هدف خودش برسد، لااقل قابل جلو افتادن و عقب افتادن هست. منبع: نبرد حق و باطل، صص ۶۵_۶۴ . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: بعضی چیزها است که اصلاً اجباربردار نیست؛ یعنی نمی شود بشر را مجبور کرد که آن را داشته باشد. اگر تمام قدرت های مادی جهان جمع شوند و بخواهند با زور آن را اجرا بکنند قابل اجرا نیست؛ مثلاً محبت و دوستی. منبع: پیرامون جمهوری اسلامی، ص ۱۱۷ . استاد شهید مطهری: قرآن بود که صریحاً تقلید کورکورانه از پدران را که محکم ترین زنجیر اسارت عقلی است پاره کرد و این عمل را سخت مورد نکوهش قرار داد. قرآن بود که عقلها را بیدار کرد که فقط به دنبال دلیل و برهان بروند. منبع: حکمتها و اندرزها ۲، ص ۱۳۰ . استاد شهید مطهری: دین اسلام رکن اساسی و پایه ی اصلی خود را توحید قرار داده است. توحید بالاترین و عظیم ترین اندیشه ای است که به دماغ بشر رسیده، بسیار دقت و نازک کاری می خواهد، و از طرفی در اصول این دین و بالاخص در اصل اصول آن یعنی توحید، تقلید محکوم شده و تحقیق لازم شمرده شده. ناچار باید این دین، تفکر و تدبر و تحقیق و جست و جو را فرض بشمارد و قسمت مهمی از آیات خود را به این موضوع اختصاص بدهد و همین کار را کرده است. منبع: بیست گفتار، صص ۲۱۶_۲۱۵ . استاد شهید مطهری: اگر ایمان _ آنچنان که فلاسفه گفته اند _ فقط شناخت می بود، شیطان باید اولین مومن باشد. ولی شیطان، مومن نیست چون او شناسنده ی جاحد است؛ یعنی می شناسد ولی در عین حال عناد و مخالفت می ورزد، در مقابل حقیقتی که می شناسد تسلیم نیست؛ گرایش به آن حقیقت ندارد، علاقه ی به آن حقیقت ندارد، حرکت به سوی آن حقیقت ندارد. بنابراین... تمام ایمان، حکمت و دریافت و علم و معرفت و شناخت نیست. چیزی بالاتر از شناخت، در ایمان وجود دارد. منبع: انسان کامل، صص
. استاد شهید مطهری: بعضی چیزها است که اصلاً اجباربردار نیست؛ یعنی نمی شود بشر را مجبور کرد که آن را داشته باشد. اگر تمام قدرت های مادی جهان جمع شوند و بخواهند با زور آن را اجرا بکنند قابل اجرا نیست؛ مثلاً محبت و دوستی. منبع: پیرامون جمهوری اسلامی، ص ۱۱۷ . استاد شهید مطهری: قرآن بود که صریحاً تقلید کورکورانه از پدران را که محکم ترین زنجیر اسارت عقلی است پاره کرد و این عمل را سخت مورد نکوهش قرار داد. قرآن بود که عقلها را بیدار کرد که فقط به دنبال دلیل و برهان بروند. منبع: حکمتها و اندرزها ۲، ص ۱۳۰ . استاد شهید مطهری: دین اسلام رکن اساسی و پایه ی اصلی خود را توحید قرار داده است. توحید بالاترین و عظیم ترین اندیشه ای است که به دماغ بشر رسیده، بسیار دقت و نازک کاری می خواهد، و از طرفی در اصول این دین و بالاخص در اصل اصول آن یعنی توحید، تقلید محکوم شده و تحقیق لازم شمرده شده. ناچار باید این دین، تفکر و تدبر و تحقیق و جست و جو را فرض بشمارد و قسمت مهمی از آیات خود را به این موضوع اختصاص بدهد و همین کار را کرده است. منبع: بیست گفتار، صص ۲۱۶_۲۱۵ . استاد شهید مطهری: اگر ایمان _ آنچنان که فلاسفه گفته اند _ فقط شناخت می بود، شیطان باید اولین مومن باشد. ولی شیطان، مومن نیست چون او شناسنده ی جاحد است؛ یعنی می شناسد ولی در عین حال عناد و مخالفت می ورزد، در مقابل حقیقتی که می شناسد تسلیم نیست؛ گرایش به آن حقیقت ندارد، علاقه ی به آن حقیقت ندارد، حرکت به سوی آن حقیقت ندارد. بنابراین... تمام ایمان، حکمت و دریافت و علم و معرفت و شناخت نیست. چیزی بالاتر از شناخت، در ایمان وجود دارد. منبع: انسان کامل، صص ۱۳۶_۱۳۵ . . .
. امام خامنه ای ( ۷۶/۲/۸ ): [ باید کسی نظر شهید مطهری درباره ی موضوعات گوناگون را از جاهای مختلف دربیاورد ] و کتابی، کتابچه ای، با تفصیل یا به اجمال، منتشر کند... اگر بتوانید این کار را بکنید، به نظر من یک کار خیلی حسابی است. شاید بشود مثلاً صد موضوع اصلی... در آثار آقای مطهری پیدا کنید... منتها باید بتون آرمه باشد و هیچ چکش خور نداشته باشد، محکم! این می شود آقای مطهری؛ یعنی شخصیت آقای مطهری از خلال اینها در می آید. ممکن است از خود آثار آقای مطهری هم برکاتش بیشتر باشد؛ چون آقای مطهری ممکن است راجع به مطلبی در ده جا، به مناسبت یا بی مناسبت صحبت کرده باشد. آدم چقدر باید بخواند تا آن ده جا را پیدا کند؟! چون خیلی از این آثار، سخنرانی است و ایشان در اثنای سخنرانی چیزی یادش آمده و گفته است. ممکن است مناسبتی هم نداشته است. آدم وقتی به دنبال یک مطلب می گردد، چطور آن را پیدا کند؟ منبع: حکمت مطهر، گروه تحقیق و تالیف ولیعصر (عج)، صص ۱۰۳_۱۰۲ . امام خامنه ای ( ۷۸/۲/۱۵ ): امروز جوانان ما، دانشجویان ما، معلمان ما و کارگران ما اگر می خواهند در زمینه افکار اسلامی عمق پیدا کنند و پاسخ سوالات خود را بیابند، باید به کتابهای شهید مطهری مراجعه کنند... بروند کتابهای او را بخوانند، آثار او را طبقه بندی کنند و در میدان فکر و اندیشه، همچون یک مشعل از آن استفاده نمایند. منبع: حکمت مطهر، گروه تحقیق و تالیف ولیعصر (عج)، صص ۱۰۵_۱۰۴ . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. امام خامنه ای ( ۷۶/۲/۸ ): [ باید کسی نظر شهید مطهری درباره ی موضوعات گوناگون را از جاهای مختلف دربیاورد ] و کتابی، کتابچه ای، با تفصیل یا به اجمال، منتشر کند... اگر بتوانید این کار را بکنید، به نظر من یک کار خیلی حسابی است. شاید بشود مثلاً صد موضوع اصلی... در آثار آقای مطهری پیدا کنید... منتها باید بتون آرمه باشد و هیچ چکش خور نداشته باشد، محکم! این می شود آقای مطهری؛ یعنی شخصیت آقای مطهری از خلال اینها در می آید. ممکن است از خود آثار آقای مطهری هم برکاتش بیشتر باشد؛ چون آقای مطهری ممکن است راجع به مطلبی در ده جا، به مناسبت یا بی مناسبت صحبت کرده باشد. آدم چقدر باید بخواند تا آن ده جا را پیدا کند؟! چون خیلی از این آثار، سخنرانی است و ایشان در اثنای سخنرانی چیزی یادش آمده و گفته است. ممکن است مناسبتی هم نداشته است. آدم وقتی به دنبال یک مطلب می گردد، چطور آن را پیدا کند؟ منبع: حکمت مطهر، گروه تحقیق و تالیف ولیعصر (عج)، صص ۱۰۳_۱۰۲ . امام خامنه ای ( ۷۸/۲/۱۵ ): امروز جوانان ما، دانشجویان ما، معلمان ما و کارگران ما اگر می خواهند در زمینه افکار اسلامی عمق پیدا کنند و پاسخ سوالات خود را بیابند، باید به کتابهای شهید مطهری مراجعه کنند... بروند کتابهای او را بخوانند، آثار او را طبقه بندی کنند و در میدان فکر و اندیشه، همچون یک مشعل از آن استفاده نمایند. منبع: حکمت مطهر، گروه تحقیق و تالیف ولیعصر (عج)، صص ۱۰۵_۱۰۴ . امام خامنه ای ( ۸۲/۱۲/۱۸ ): قلم ایشان (شهید مطهری ) از بیانشان خیلی بهتر بود. ایشان می گفتند من از شنیدن سخنرانیهای خودم اصلاً خوشم نمی آید اما نوشته های خودم را که می خوانم خوشم می آید. بنده هم البته در این زمینه حق را به ایشان می دادم؛ سخنرانی ایشان آنقدر جذاب نبود که نوشته ایشان. نوشته های ایشان حقیقتاً خیلی شیرین، روان و شیوا است، لذا هرچه بیشتر اینها باید گسترش پیدا کند. منبع: حکمت مطهر، گروه تحقیق و تالیف ولیعصر (عج)، ص ۱۱۶ . امام خامنه ای ( ۷۴/۲/۱۱ ): خیال نکنید که کتابهای آقای مطهری، هر سطرش یک حکمت است! بعضی مطالب تکراری است و بعضی چندان قوی نیست. منبع: حکمت مطهر، گروه تحقیق و تالیف ولیعصر (عج)، ص ۱۲۳
. استاد شهید مطهری: [ سلامت تن و سلامت روح بستگی زیادی دارد به ایمان ] البته معلوم است که ایمان، گَرد و قرص و کپسول نیست. اثرش در سلامت جسم و جان وقتی فهمیده می شود که انسان بداند که آدم باایمان، روحی مطمئن تر و اعصابی آرامتر و قلبی سالمتر دارد؛ دائما در فکر نیست کجا را ببرد و کجا را بخورد، اگر دیگران به نوایی رسیدند از حسادت آتش نمی گیرد و حرص و بخل و طمع آتش به جانش نمی افکند، ناراحتیهای عصبی او را به زخم معده و زخم روده مبتلا نمی سازد... منبع: بیست گفتار، ص ۱۶۲
. استاد شهید مطهری: دنیا و مادیات نباید به صورت ایده آل و کمال مطلوب درآید. محبتی که مذموم است این گونه محبت است... پیامبران نیامده اند میلها را و عواطف را از بین ببرند و سرچشمه ی آنها را بخشکانند، بلکه آنها آمده اند دنیا و مادیات را از صورت کمال مطلوب خارج نمایند و خدا و آخرت را به عنوان کمال مطلوب عرضه نمایند. منبع: بیست گفتار، ص۱۷۷
. حقیقت جویی یکی از نیازهای عالی و معنوی اندیشه و ذهن آدمیان است که از آن به مقوله ی " دانایی " یا مقوله ی " دریافت واقعیت جهان " نیز یاد می شود... کسی که در جست و جوی حقیقت است، تلاش می کند تصویری مطابق با واقع یا نزدیک به واقع در ذهن ایجاد کند و از تصویر توهم آمیز و خیال انگیز از عالم اجتناب ورزد. منبع: عقلانیت در سپهر دیانت، عباس بخشی، صص ۱۶_۱۵ . استاد شهید مطهری: وقتی می خواهند به یک انسان شناوری یاد بدهند او را در آب می اندازند و فرو می رود. در بیرون آب کسی شناوری یاد نمی گیرد. اگر کسی در آب نیفتد و تلاش نکند و با آب سر و کار نداشته باشد، دست و پا در آب نزند و احیاناً غرق نشود که یک کسی باید دستش را بگیرد، آب در حلقش فرو نرود، او هرگز شنا یاد نمی گیرد. منبع: آشنایی با قرآن ۸، ص ۱۳۵ . استاد شهید مطهری: اشتباه کردن یک فیلسوف بر اشتباه نکردن یک عامی ترجیح دارد... زیرا یک فیلسوف در تلاش است که خود را به قله ای برساند... در حالی که گاهی جهتها برایش نامشخص می شود... آدم قهرمان از این پیچ به آن پیچ و از این دره به آن دره می رود و بر سر صد دوراهی قرار می گیرد، به خوبی می فهمد که از کدام طرف باید برود، ولی به صد و یکمی که می رسد راه را گم می کند؛ یکدفعه به یک لغزشگاه بزرگ می رسد... و سقوط می کند... آن بیچاره صد جاده ی مجهول را کشف کرد، یک جا هم اشتباه کرده... و مرده است. اشتباه کردن او، سقوط و مرگ او، بر نمردن این [ عامی ] فضیلت دارد، چون این فرد قدمی برنداشته است. لهذا اشتباه امثال کانت و هگل هم ارزش دارد چرا که اینها پیچ و خمها را تا مقدار زیادی رفته اند. منبع: مسئله شناخت، صص۱۱۹_۱۱۸