.
استاد شهید مطهری:
اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد، برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذتجوییهای جنسی به هم می آمیزد اسلام می خواهد این دو محیط را کاملاً از یکدیگر تفکیک کند.
منبع: مسئله ی حجاب، صص ۷۷_۷۶
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
انسان دنبال لذت می رود. طبعاً لذتها را از کجا باید جستجو کند؟ آیا لذت را از بیرون باید جستجو کند یا از درون، و یا هم از بیرون و هم از درون، و به چه نسبتی؟ بسیاری از اشخاص که کانون لذت را در بیرون از وجود خودشان جستجو می کنند و دائماً دنبال این هستند که به خیال خودشان از زندگی کام بگیرند، همانها هستند که خودشان را به عنوان یک انسان نمی شناسند؛ یعنی خود را به عنوان کانون اصلی لذت و بهجت _ که از درون خود انسان برمی خیزد _ نمی شناسند. کِیف را از کجا می خواهد جستجو کند؟ از جام می، از کاباره.
منبع: آزادی معنوی، ص۲۵۲
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
اگر می بینیم که وظیفه ی " پوشش " به زن اختصاص یافته است از این جهت است که... زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. قهراً به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به مرد. لهذا با اینکه دستور پوشیدن برای مردان مقرر نشده است عملاً مردان پوشیده تر از زنان از منزل بیرون می روند، زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم چرانی است نه به خودنمایی، و برعکس تمایل زن بیشتر به خودنمایی است نه به چشم چرانی. تمایل مرد به چشم چرانی، بیشتر زن را تحریک به خودنمایی می کند و تمایل به چشم چرانی کمتر در زنان وجود دارد، لهذا مردان کمتر تمایل به خودنمایی دارند. و به همین جهت " تبرّج " از مختصات زنان است.
منبع: مسئله ی حجاب، ص ۱۳۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
[ قرآن می فرماید: آنان که در راه ما مجاهده کنند، خود را پاک کنند، خلوص نیّت داشته باشند، اخلاص بورزند، از یک راههای غیبی هدایتشان می کنیم، نور به آنها می دهیم، حکمت به آنها می دهیم تا حقایق زندگی را خوب درک کنند و بفهمند، تا فکرشان بازتر، عقلشان روشن تر و چشمشان بازتر شود. ] قرآن نمی گوید اگر می خواهی طب یاد بگیری تزکیه ی نفس کن طب در دلت نقش می بندد. این، حرف مفت است. درس طب را باید خواند، باید رفت روی بیماریها مطالعه کرد، روی داروها مطالعه کرد، باید آزمایش کرد. اگر ریاضیات می خواهی یاد بگیری باید درسش را بخوانی؛ طبیعت را می خواهی بشناسی، همین طور... قلمروی هر کدام از دیگری جداست. حسابها را با هم مخلوط نکنید، نه تو منکر او باش و نه او منکر تو باشد، قلمروی حس و عقل محدود است، قلمروی دل هم محدود است، این یک حساب دارد و آن حساب دیگری... [ قرآن می گوید: دنبال علم برو، دنبال تقوی هم برو؛ این دو را از یکدیگر تفکیک نکن ] ای آقای عالِم! ای آقای فیلسوف! ضعفهای خودت را باید برطرف کنی. اینکه من در لابراتوار هستم کافی نیست، باید آدم بود. اگر می خواهی شناخت داشته باشی، شرط شناخت صحیح داشتن، آدم بودن است.
منبع: مسئله ی شناخت، صص ۵۵_۵۳
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد علیرضا پناهیان:
دعای ندبه، سرشار از اعتراض به اوضاع نامطلوبی است که ما گرفتار آن هستیم... اگر اعتراض نباشد، انتظار فرج هم پدید نمی آید؛ و بر اساس " خلایق هرچه لایق "... باید نگران وضع بدتر هم بود... شاید باید اوضاع آن چنان بد شود تا راهی جز اعتراض باقی نماند. تنها در این صورت است که آدم های بی حال و منفعل هم معترض می شوند... اگر زودتر از آنکه خرابی های عالم به اوج برسند، در اثر معرفت به سقوط بیش از پیشی که جامعه بشری را تهدید می کند، فریاد اعتراض بشر جهان را پر کند، فرج آن حضرت هم، زودتر و کم هزینه تر محقق خواهد شد.
منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، صص ۱۱۸_۱۱۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
[ بزرگترین دشمن بشر، نفس امّاره ی اوست. این دشمن می تواند مرکز تدبیر و بینش انسان را دچار اختلال کند؛ یعنی اثر عقل را خنثی کند، روح بشر را تاریک کند و جلوی بصیرت و نور قلب را بگیرد. ]
برداشتی آزاد از حکمتها و اندرزها ۱، صص ۱۴۷_۱۴۶
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
هر وقت انسان بتواند خود را از وابستگی های مادّی نجات دهد، می تواند فرهنگ دینی خود را بشناسد و بگوید: میزان در دست من وجود دارد. مگر هر کسی می تواند چنین ادّعایی کند؟!... شما ممکن است کسی را ببینید که برای حق، صد استدلال ردیف می کند، ولی عملش اصلاً و ابداً با علم و استدلالش تطبیق ندارد. چنین کسی معیار ندارد، وگرنه خودش فریب باطل را نمی خورد... قرآن می گوید: تو می توانی حقّ و باطل را جدا کنی؛ امّا اوّل باید بروی تقوا پیدا کنی تا بتوانی از نظر فرهنگی و بینشی، حقّ و باطل را تشخیص دهی... اگر بخواهی همین طور لاابالی گری کنی، بعد هم بنشینی برای خودت ببافی، به حق نمی رسی.
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، صص ۱۱۷_۱۱۶
.
امام خامنه ای ( ۶۶/۳/۲ ):
بصیرت یعنی آن روشنیِ دل. بصیرت معنایش آگاهی ها و هوشیاری های کتابی و روزنامه ای و رادیویی و علمی نیست. اشتباه نکنید... این جا میدانی نیست که علم و فضل و قدرت تحلیل سیاسی و سابقه ی کار سیاسی و این چیزها را بطلبد. این جا قدرت معنوی می طلبد.
منبع: بصیرت و استقامت، بیانات امام خامنه ای، ص ۴۲ یا ۹
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
دکارت فرضیه ای دارد که ریشه اش غلط است و یکی از مزخرفترین حرفهای دنیاست که روی آن تبلیغات زیادی کرده اند. همین حرفی است که دکارت را در دنیا دکارت کرده است: " من فکر می کنم پس وجود دارم ". آمده است در همه چیز شک کرده است. شکش کارِ بجایی است؛ هر فیلسوفی حق دارد در همه چیز شک کند تا در میان این مشکوکات، یقین واقعی را پیدا کند. حالا که در همه چیز، از طبیعت و ماوراء طبیعت و خدا و جسم و نفس و دین و حتی در وجود خودش هم شک کرده است، آمده است که از یک نقطه ی یقین شروع کند، ولی اول چیزی را که به عنوان نقطه ی یقین می گیرد، خودِ شک است. می گوید در هرچه شک کنم، در خود شک که شک نمی کنم. من شک می کنم، پس من فکر می کنم، پس من وجود دارم.
منبع: توحید، ص ۲۰۰
.
استاد شهید مطهری:
عین این حرف با جوابش در اشارات بوعلی هست. بوعلی می گوید هر کسی وجود خودش را قبل از هر چیزی درک می کند و نمی تواند به وجود خودش به دلیل دیگری پی ببرد... اگر بگویی: نه، من فکر می کنم ( همین که دکارت گفته است )... قبل از آنکه فکر را درک کنی، مضاف الیه آن را که خودت است، درک می کنی. پس قبل از اینکه فکر را درک کنی خودت را درک کرده ای، آنوقت چطور می خواهی از فکر پی به وجود خودت ببری؟
منبع: توحید، ص ۲۰۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
ممکن است ملتی خیلی هم از وضع موجود ناراضی باشد و خیلی هم آرزوی وضع دیگری را داشته باشد در عین حال انقلاب نکند، چرا؟ برای این که دارای روحیه ی... ظلم پذیری است. ناراضی است ولی در عین حال تسلیم ظلم است... اسلام خصوصیتش این است که به مردم خودش حس پرخاشگری و حس مبارزه و حس طرد و نفی وضع نامطلوب را می دهد... مسیحیت که اساسش بر تسلیم و تمکین است قرنها از اسلام انتقاد می کرد که اسلام چه دینی است! در دین که نباید شمشیر و جهاد باشد، دین باید دم از صلح و صفا بزند، دین باید بگوید اگر به طرف راست صورتت سیلی زدند طرف چپ صورتت را پیش بیاور. ولی اسلام هرگز چنین منطقی ندارد... اگر در مکتبی عنصر تعرض و تهاجم نسبت به ظلم و ستم و اختناق وجود داشته باشد این مکتب می تواند بذر انقلاب را در میان مردم خود بکارد.
منبع: آینده انقلاب اسلامی ایران، صص ۹۱_۹۰
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد علیرضا پناهیان:
نگاه عامیانه یعنی نگاهی سطحی به مفاهیم و مسائل عمیق داشتن، و به اندک آگاهی درباره ی هر چیزی اکتفا کردن. نگاه عامیانه یعنی پردازش اطلاعات اندک، و افزایش غیرواقعی و خیال پردازانه ی آنها. نگاه عامیانه یعنی از چرایی ها و چگونگی ها نپرسیدن، و ریشه ها و نتیجه ها را ندانستن. نگاه عامیانه یعنی از افواه ( دهانها ) مردم درس گرفتن و به افکار عمومی اتّکا کردن. نگاه عامیانه یعنی نشستنِ گمانه زنی جای تدبیر و اندیشه؛ و باب شدن استنباط بی استدلال.
منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، ص ۱۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
خدا هم به تو عقل داده و هم برایت نقل صحیح فرستاده؛ برو شعور پیدا کن، نه شعار!... دنبال شعور باش که در پی هر شعار زیبایی راه نیفتی و جزو سربازان و نیروهای لشکر باطل، نشوی!
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، ص ۳۳۴
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
انسان باید به حدّی برسد که حقّ و باطل را [ با چشم دل ] ببیند و تنها این طور است که می تواند حقّ و باطل را تمییز دهد... [ آدم بی بصیرت، ] امروز از سر جهالت می گوید: زنده باد! فردا از سر جهالتی دیگر می گوید: مرده باد! دلیل این تغییر مسیرهای ناگهانی، این است که فرد شعور دینی ندارد و اصلاً دنبال این هم نیست که بصیرت و بینش پیدا کند.
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، صص ۳۰۳_۲۹۷
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
یکی از فرقها میان اسلام و مسیحیت در همین جاست. مسیحیت همیشه دم از صلح و صفا و سازش می زند. در این مکتب هرگز عنصر تعرض و تهاجم که بذر انقلاب است وجود ندارد. ولی در اسلام عنصر تعرض و تهاجم وجود دارد. آنچه که در اسلام در یک جا به نام جهاد و در جای دیگر به نام امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد یعنی بذر تعرض و تهاجم در مقابل وضع نامطلوب حاکم موجود. اسلام می گوید متعرض باش، مهاجم باش، قیام کن، شورش کن و وضع نامطلوب موجود را در هم بریز تا وضع مطلوب را به وجود بیاوری، و الّا نشستن و ناراضی بودن، از آن طرف هم آه کشیدن و آرزومند بودن [ کافی نیست، ] با آرزو چیزی به انسان نمی دهند.
منبع: آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۱۲۰
.
استاد علیرضا پناهیان:
دعای ندبه، سرشار از اعتراض به اوضاع نامطلوبی است که ما گرفتار آن هستیم... اگر اعتراض نباشد، انتظار فرج هم پدید نمی آید؛ و بر اساس " خلایق هرچه لایق "... باید نگران وضع بدتر هم بود... شاید باید اوضاع آن چنان بد شود تا راهی جز اعتراض باقی نماند. تنها در این صورت است که آدم های بی حال و منفعل هم معترض می شوند... اگر زودتر از آنکه خرابی های عالم به اوج برسند، در اثر معرفت به سقوط بیش از پیشی که جامعه بشری را تهدید می کند، فریاد اعتراض بشر جهان را پر کند، فرج آن حضرت هم، زودتر و کم هزینه تر محقق خواهد شد.
منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، صص ۱۱۸_۱۱۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻