.
استاد شهید مطهری:
آیا فروید و امثال فروید روان ناخودآگاه را در لابراتوار کشف کردند؟... از مجموع علائم و نشانه هایی که در روان خودآگاه دیدند، کم کم آن را کشف کردند... فرق ابراهیم خلیل با فروید و همه ی روانکاوان عالم چیست؟... فرقش این است که کار اینها مربوط به جزئی از عالم است... ولی ابراهیم خلیل چه کرد؟... تنها به روان انسان نگاه نکرد، تنها به خورشید و ماه و زمین نگاه نکرد؛ عالم طبیعت و حرکت، و عالم اجسام را یکسره زیرنظر گرفت و گفت این [ جهان ] غیب و باطنی دارد... از نظر ماهیّت شناخت شناسی، میان شناخت فرویدی و شناخت ابراهیمی هیچ فرقی نیست، از نظر موضوع فرق است... فرق علم و دین در همینجاست: علم آمده است برای اینکه به شناسایی انسان گسترش بدهد، شناخت را افزایش دهد، ادیان هم آمده اند که به شناخت انسان افزایش دهند، اما افزایش در جهت ژرفایی شناخت.
منبع: مسئله شناخت، صص ۱۶۷_۱۶۴
.
#فرق_علم_و_دین
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
امام علی علیه السلام:
دشمن ترین آفریده ها نزد خدا دو نفرند: ... و مردی که مجهولاتی به هم بافته، و در میان انسان های نادانِ امّت، جایگاهی پیدا کرده است؛ در تاریکی های فتنه فرو رفته، و از مشاهده ی صلح و صفا کور است. آدم نماها او را عالم می دانند که نیست، چیزی را بسیار جمع آوری می کند که اندک آن به از بسیار است، تا آنکه از آب گندیده سیراب شود، و دانش و اطلاعات بیهوده فراهم آورد.
منبع: نهج البلاغه، خطبه ۱۷، ترجمه استاد دشتی
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
معیار اصلی انسانیت آن چیزی است که از آن به " درد داشتن " و " صاحب درد بودن "، تعبیر می شود... هر کسی که صاحب درد است، به هر اندازه که در عالَم، درد دارد و دردی را احساس می کند که دیگران احساس نمی کنند، به همین نسبت از دیگران بیدارتر و آگاهتر است. بی دردی مساوی است با لَختی، بی حسی، بی شعوری، بی ادراکی، و احساس درد مساوی است با آگاهی و بیداری و شعور و ادراک. انسان اگر امرش دائر باشد که راحت باشد و درد را احساس نکند، یعنی جاهل و لخت و بی درد باشد، و یا هوشیار باشد و درد را در خود احساس کند [ کدام را انتخاب می کند؟ ]
منبع: انسان کامل، ص ۷۱ و ۷۳
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
وقتی که ما در قرآن منصفانه و بی غرضانه تامل می کنیم هیچ ضرورتی ندارد که بتوانیم همه ی مسائل آن را حل کنیم. قرآن از این حیث شبیه طبیعت است. در طبیعت بسا رازها وجود دارد که حل نشده و در شرایط فعلی نیز برای ما امکان حل آنها وجود ندارد. اما این مسائل در آینده حل خواهند شد. بعلاوه در شناخت طبیعت، انسان باید اندیشه ی خود را با طبیعت آن گونه که هست مطابق کند نه آنکه طبیعت را آن گونه که می خواهد توجیه و تفسیر کند. قرآن نیز همچون طبیعت کتابی است که برای یک زمان نازل نشده است. اگر غیر از این بود، در گذشته همه ی رازهای قرآن کشف می شد و این کتاب آسمانی جاذبه و تازگی و اثربخشی خود را از دست می داد. حال آنکه استعداد تدبر و تفکر و کشف جدید همیشه برای قرآن هست و این نکته ای است که پیامبر و ائمه آن را توضیح داده اند. در حدیثی از پیامبر نقل شده است که فرمودند: مَثَل قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آندو همیشه در جریان است، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمی شود.
منبع: آشنایی با قرآن ۱، ص ۲۸
.
#قرآن_را_بخوانید
#قرآن_یک_معجزه_است
#خدا_ساکت_نیست
#خدا_حرف_میزنه
#خدا_با_قرآن_حرف_میزنه
#خدا_زنده_حرف_میزنه
#حرف_زدن_خدا_را_حس_میکنید
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
امام علی علیه السلام:
قرآن نوری است که خاموشی ندارد... دریایی است که ژرفای آن درک نشود... جدا کننده ی حقّ و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد... شفا دهنده ای است که بیماری های وحشت انگیز را بزداید... چشمه های دانش و دریاهای علوم است... محلّ برداشتِ آبی است که هرچه از آن برگیرند کاهش نمی یابد... خدا قرآن را فرو نشاننده ی ( تسکین دهنده ی ) عطش علمی دانشمندان... قرار داده است.
منبع: نهج البلاغه، خطبه ۱۹۸، ترجمه استاد دشتی
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
سوره اسراء:
وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۷۲﴾
و هر كه در اين [دنيا] كور[دل] باشد در آخرت [هم] كور[دل] و گمراهتر خواهد بود (۷۲)
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
از علی علیه السلام سوال شد که فاصله ی بین حقّ و باطل چه مقدار است؟ حضرت فرمود: چهار انگشت!... محور بینایی است نه شنوایی! این بحث، خیلی مهم است که ما اسمش را می گذاریم: " بصیرت دینی "... این را بدانید که مبدا و منتهای دین، بینش و شهود است! تمام دستوراتی که به انبیا و رُسُل الهی وحی می شد، دیدنی بود نه شنیدنی! این ها آن حقایق را شهود می کردند. البتّه شهود هر کس، مناسب با مراتب خودش بود. بعد آنچه را که می دیدند برای دیگران نقل می کردند. انبیای الهی مشاهداتشان را برای ما منتقل می کردند!... اگر کسی نسبت به همین معارف دینی ما که از شهود سرچشمه گرفته و به شهود هم منتهی می شود، شهود پیدا نکند و دلش آن حقایق را نبیند، باید به کسانی مراجعه کند که معارف را شهود کرده اند؛ وگرنه بازیچه ی شیاطین و دنیا طلبان خواهد شد. این ها معارف ما است. اینکه علی علیه السلام فرمود: فاصله ی حقّ و باطل فاصله ی دیدن و شنیدن است، مسئله ی خیلی بلندی است. خیال نکنید مطلب ساده ای است!
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، صص ۲۸۹_۲۸۶
.
#بصیرت_دینی
#بصیرت
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
معیار اصلی انسانیت آن چیزی است که از آن به " درد داشتن " و " صاحب درد بودن "، تعبیر می شود... هر کسی که صاحب درد است، به هر اندازه که در عالَم، درد دارد و دردی را احساس می کند که دیگران احساس نمی کنند، به همین نسبت از دیگران بیدارتر و آگاهتر است. بی دردی مساوی است با لَختی، بی حسی، بی شعوری، بی ادراکی، و احساس درد مساوی است با آگاهی و بیداری و شعور و ادراک. انسان اگر امرش دائر باشد که راحت باشد و درد را احساس نکند، یعنی جاهل و لخت و بی درد باشد، و یا هوشیار باشد و درد را در خود احساس کند [ کدام را انتخاب می کند؟ ]
منبع: انسان کامل، ص ۷۱ و ۷۳
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
#مقام_معظم_رهبری:
اگر من امروز رهبر نبودم، رئیس فضای مجازی کشور میشدم! رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما را نمیشناسند، برسانید! این فرصت فوق العاده ای است! مبادا این فرصت را ضایع کنید! اگر ضایع شد خداوند متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد. ( ۹۱/٧/٢۰ )
منبع نقل قول: حاج حسین یکتا
.
استاد علیرضا پناهیان:
الان مهمترین نیازی که جهان اسلام، جامعه ی ما، انقلاب اسلامی ما و انقلاب جهانی اسلام و انقلاب جهانی بشریت داره، به رسانه است ... چرا کاراتو ول نمیکنی بری مستند ساز بشی؟ فیلم ساز بشی؟ رسانه چی بشی؟ ... یک نفر نداریم یک سریال قوی برای دفاع مقدس بسازه. احدی نیست ولایت فقیه رو بتونه به زبان رسانه ای برای جهان روشن بکنه ... اونوقت تو میخوای بری آقای دکتر، مهندس بشی؟!
منبع: panahiani@
.
#جنگ_امروز_جنگ_فرهنگی_است
#بی_خبری_بی_تقوایی_است
#ما_رسالت_جهانی_داریم
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
من مکرر در نوشته های خودم نوشته ام که من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند نه تنها متاثر نمی شوم، از یک نظر خوشحال هم می شوم، چون می دانم پیدایش اینها سبب می شود که چهره اسلام بیشتر نمایان شود. وجود افراد شکاک و افرادی که علیه دین سخنرانی می کنند وقتی خطرناک است که حامیان دین آنقدر مرده و بی روح باشند که در مقام جواب برنیایند و عکس العمل نشان ندهند. اما اگر همین مقدار حیات و زندگی در ملت اسلام وجود داشته باشد که در مقابل ضربت دشمن عکس العمل نشان بدهد، مطمئن باشید که در نهایت امر به نفع اسلام است.
منبع: آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۲۶
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
در اسلام اصلی است راجع به اصول دین که وجه امتیاز ما [ بر ] هر مذهب دیگری _ مخصوصا مسیحیت _ همین است. اسلام می گوید اصول عقاید را جز از طریق تفکر و اجتهاد فکری نمی پذیرم. یعنی جنابعالی باید موحد باشی، خداشناس باشی؛ اما چرا خداشناس باشم، به چه دلیل؟ می گوید دلیلش را خودت باید بفهمی، این یک مسئله ی علمی است، یک مسئله ی فکری و عقلی است. همین طور که به یک دانش آموز می گویند این مسئله ی حساب را خودت باید بروی حل کنی، من حل کنم به دردت نمی خورد، آنوقت به دردت می خورد که این مسئله را خودت حل کنی، اسلام صریح می گوید: لا اله الا الله یک مسئله است، این مسئله را تو باید با فکر خودت حل کنی؛ این که من به لا اله الا الله اعتقاد داشته باشم و آن را درک کنم برای تو کافی نیست، خودت باید این مسئله را طرح کنی و خودت هم باید آن را حل کنی.
منبع: آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۹۶
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد، برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذتجوییهای جنسی به هم می آمیزد اسلام می خواهد این دو محیط را کاملاً از یکدیگر تفکیک کند.
منبع: مسئله ی حجاب، صص ۷۷_۷۶
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
انسان دنبال لذت می رود. طبعاً لذتها را از کجا باید جستجو کند؟ آیا لذت را از بیرون باید جستجو کند یا از درون، و یا هم از بیرون و هم از درون، و به چه نسبتی؟ بسیاری از اشخاص که کانون لذت را در بیرون از وجود خودشان جستجو می کنند و دائماً دنبال این هستند که به خیال خودشان از زندگی کام بگیرند، همانها هستند که خودشان را به عنوان یک انسان نمی شناسند؛ یعنی خود را به عنوان کانون اصلی لذت و بهجت _ که از درون خود انسان برمی خیزد _ نمی شناسند. کِیف را از کجا می خواهد جستجو کند؟ از جام می، از کاباره.
منبع: آزادی معنوی، ص۲۵۲
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
اگر می بینیم که وظیفه ی " پوشش " به زن اختصاص یافته است از این جهت است که... زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. قهراً به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به مرد. لهذا با اینکه دستور پوشیدن برای مردان مقرر نشده است عملاً مردان پوشیده تر از زنان از منزل بیرون می روند، زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم چرانی است نه به خودنمایی، و برعکس تمایل زن بیشتر به خودنمایی است نه به چشم چرانی. تمایل مرد به چشم چرانی، بیشتر زن را تحریک به خودنمایی می کند و تمایل به چشم چرانی کمتر در زنان وجود دارد، لهذا مردان کمتر تمایل به خودنمایی دارند. و به همین جهت " تبرّج " از مختصات زنان است.
منبع: مسئله ی حجاب، ص ۱۳۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
[ قرآن می فرماید: آنان که در راه ما مجاهده کنند، خود را پاک کنند، خلوص نیّت داشته باشند، اخلاص بورزند، از یک راههای غیبی هدایتشان می کنیم، نور به آنها می دهیم، حکمت به آنها می دهیم تا حقایق زندگی را خوب درک کنند و بفهمند، تا فکرشان بازتر، عقلشان روشن تر و چشمشان بازتر شود. ] قرآن نمی گوید اگر می خواهی طب یاد بگیری تزکیه ی نفس کن طب در دلت نقش می بندد. این، حرف مفت است. درس طب را باید خواند، باید رفت روی بیماریها مطالعه کرد، روی داروها مطالعه کرد، باید آزمایش کرد. اگر ریاضیات می خواهی یاد بگیری باید درسش را بخوانی؛ طبیعت را می خواهی بشناسی، همین طور... قلمروی هر کدام از دیگری جداست. حسابها را با هم مخلوط نکنید، نه تو منکر او باش و نه او منکر تو باشد، قلمروی حس و عقل محدود است، قلمروی دل هم محدود است، این یک حساب دارد و آن حساب دیگری... [ قرآن می گوید: دنبال علم برو، دنبال تقوی هم برو؛ این دو را از یکدیگر تفکیک نکن ] ای آقای عالِم! ای آقای فیلسوف! ضعفهای خودت را باید برطرف کنی. اینکه من در لابراتوار هستم کافی نیست، باید آدم بود. اگر می خواهی شناخت داشته باشی، شرط شناخت صحیح داشتن، آدم بودن است.
منبع: مسئله ی شناخت، صص ۵۵_۵۳
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد علیرضا پناهیان:
دعای ندبه، سرشار از اعتراض به اوضاع نامطلوبی است که ما گرفتار آن هستیم... اگر اعتراض نباشد، انتظار فرج هم پدید نمی آید؛ و بر اساس " خلایق هرچه لایق "... باید نگران وضع بدتر هم بود... شاید باید اوضاع آن چنان بد شود تا راهی جز اعتراض باقی نماند. تنها در این صورت است که آدم های بی حال و منفعل هم معترض می شوند... اگر زودتر از آنکه خرابی های عالم به اوج برسند، در اثر معرفت به سقوط بیش از پیشی که جامعه بشری را تهدید می کند، فریاد اعتراض بشر جهان را پر کند، فرج آن حضرت هم، زودتر و کم هزینه تر محقق خواهد شد.
منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، صص ۱۱۸_۱۱۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
[ بزرگترین دشمن بشر، نفس امّاره ی اوست. این دشمن می تواند مرکز تدبیر و بینش انسان را دچار اختلال کند؛ یعنی اثر عقل را خنثی کند، روح بشر را تاریک کند و جلوی بصیرت و نور قلب را بگیرد. ]
برداشتی آزاد از حکمتها و اندرزها ۱، صص ۱۴۷_۱۴۶
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
هر وقت انسان بتواند خود را از وابستگی های مادّی نجات دهد، می تواند فرهنگ دینی خود را بشناسد و بگوید: میزان در دست من وجود دارد. مگر هر کسی می تواند چنین ادّعایی کند؟!... شما ممکن است کسی را ببینید که برای حق، صد استدلال ردیف می کند، ولی عملش اصلاً و ابداً با علم و استدلالش تطبیق ندارد. چنین کسی معیار ندارد، وگرنه خودش فریب باطل را نمی خورد... قرآن می گوید: تو می توانی حقّ و باطل را جدا کنی؛ امّا اوّل باید بروی تقوا پیدا کنی تا بتوانی از نظر فرهنگی و بینشی، حقّ و باطل را تشخیص دهی... اگر بخواهی همین طور لاابالی گری کنی، بعد هم بنشینی برای خودت ببافی، به حق نمی رسی.
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، صص ۱۱۷_۱۱۶
.
امام خامنه ای ( ۶۶/۳/۲ ):
بصیرت یعنی آن روشنیِ دل. بصیرت معنایش آگاهی ها و هوشیاری های کتابی و روزنامه ای و رادیویی و علمی نیست. اشتباه نکنید... این جا میدانی نیست که علم و فضل و قدرت تحلیل سیاسی و سابقه ی کار سیاسی و این چیزها را بطلبد. این جا قدرت معنوی می طلبد.
منبع: بصیرت و استقامت، بیانات امام خامنه ای، ص ۴۲ یا ۹
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
دکارت فرضیه ای دارد که ریشه اش غلط است و یکی از مزخرفترین حرفهای دنیاست که روی آن تبلیغات زیادی کرده اند. همین حرفی است که دکارت را در دنیا دکارت کرده است: " من فکر می کنم پس وجود دارم ". آمده است در همه چیز شک کرده است. شکش کارِ بجایی است؛ هر فیلسوفی حق دارد در همه چیز شک کند تا در میان این مشکوکات، یقین واقعی را پیدا کند. حالا که در همه چیز، از طبیعت و ماوراء طبیعت و خدا و جسم و نفس و دین و حتی در وجود خودش هم شک کرده است، آمده است که از یک نقطه ی یقین شروع کند، ولی اول چیزی را که به عنوان نقطه ی یقین می گیرد، خودِ شک است. می گوید در هرچه شک کنم، در خود شک که شک نمی کنم. من شک می کنم، پس من فکر می کنم، پس من وجود دارم.
منبع: توحید، ص ۲۰۰
.
استاد شهید مطهری:
عین این حرف با جوابش در اشارات بوعلی هست. بوعلی می گوید هر کسی وجود خودش را قبل از هر چیزی درک می کند و نمی تواند به وجود خودش به دلیل دیگری پی ببرد... اگر بگویی: نه، من فکر می کنم ( همین که دکارت گفته است )... قبل از آنکه فکر را درک کنی، مضاف الیه آن را که خودت است، درک می کنی. پس قبل از اینکه فکر را درک کنی خودت را درک کرده ای، آنوقت چطور می خواهی از فکر پی به وجود خودت ببری؟
منبع: توحید، ص ۲۰۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
ممکن است ملتی خیلی هم از وضع موجود ناراضی باشد و خیلی هم آرزوی وضع دیگری را داشته باشد در عین حال انقلاب نکند، چرا؟ برای این که دارای روحیه ی... ظلم پذیری است. ناراضی است ولی در عین حال تسلیم ظلم است... اسلام خصوصیتش این است که به مردم خودش حس پرخاشگری و حس مبارزه و حس طرد و نفی وضع نامطلوب را می دهد... مسیحیت که اساسش بر تسلیم و تمکین است قرنها از اسلام انتقاد می کرد که اسلام چه دینی است! در دین که نباید شمشیر و جهاد باشد، دین باید دم از صلح و صفا بزند، دین باید بگوید اگر به طرف راست صورتت سیلی زدند طرف چپ صورتت را پیش بیاور. ولی اسلام هرگز چنین منطقی ندارد... اگر در مکتبی عنصر تعرض و تهاجم نسبت به ظلم و ستم و اختناق وجود داشته باشد این مکتب می تواند بذر انقلاب را در میان مردم خود بکارد.
منبع: آینده انقلاب اسلامی ایران، صص ۹۱_۹۰
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد علیرضا پناهیان:
نگاه عامیانه یعنی نگاهی سطحی به مفاهیم و مسائل عمیق داشتن، و به اندک آگاهی درباره ی هر چیزی اکتفا کردن. نگاه عامیانه یعنی پردازش اطلاعات اندک، و افزایش غیرواقعی و خیال پردازانه ی آنها. نگاه عامیانه یعنی از چرایی ها و چگونگی ها نپرسیدن، و ریشه ها و نتیجه ها را ندانستن. نگاه عامیانه یعنی از افواه ( دهانها ) مردم درس گرفتن و به افکار عمومی اتّکا کردن. نگاه عامیانه یعنی نشستنِ گمانه زنی جای تدبیر و اندیشه؛ و باب شدن استنباط بی استدلال.
منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، ص ۱۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
خدا هم به تو عقل داده و هم برایت نقل صحیح فرستاده؛ برو شعور پیدا کن، نه شعار!... دنبال شعور باش که در پی هر شعار زیبایی راه نیفتی و جزو سربازان و نیروهای لشکر باطل، نشوی!
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، ص ۳۳۴
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
انسان باید به حدّی برسد که حقّ و باطل را [ با چشم دل ] ببیند و تنها این طور است که می تواند حقّ و باطل را تمییز دهد... [ آدم بی بصیرت، ] امروز از سر جهالت می گوید: زنده باد! فردا از سر جهالتی دیگر می گوید: مرده باد! دلیل این تغییر مسیرهای ناگهانی، این است که فرد شعور دینی ندارد و اصلاً دنبال این هم نیست که بصیرت و بینش پیدا کند.
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، صص ۳۰۳_۲۹۷
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
استاد شهید مطهری:
یکی از فرقها میان اسلام و مسیحیت در همین جاست. مسیحیت همیشه دم از صلح و صفا و سازش می زند. در این مکتب هرگز عنصر تعرض و تهاجم که بذر انقلاب است وجود ندارد. ولی در اسلام عنصر تعرض و تهاجم وجود دارد. آنچه که در اسلام در یک جا به نام جهاد و در جای دیگر به نام امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد یعنی بذر تعرض و تهاجم در مقابل وضع نامطلوب حاکم موجود. اسلام می گوید متعرض باش، مهاجم باش، قیام کن، شورش کن و وضع نامطلوب موجود را در هم بریز تا وضع مطلوب را به وجود بیاوری، و الّا نشستن و ناراضی بودن، از آن طرف هم آه کشیدن و آرزومند بودن [ کافی نیست، ] با آرزو چیزی به انسان نمی دهند.
منبع: آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۱۲۰
.
استاد علیرضا پناهیان:
دعای ندبه، سرشار از اعتراض به اوضاع نامطلوبی است که ما گرفتار آن هستیم... اگر اعتراض نباشد، انتظار فرج هم پدید نمی آید؛ و بر اساس " خلایق هرچه لایق "... باید نگران وضع بدتر هم بود... شاید باید اوضاع آن چنان بد شود تا راهی جز اعتراض باقی نماند. تنها در این صورت است که آدم های بی حال و منفعل هم معترض می شوند... اگر زودتر از آنکه خرابی های عالم به اوج برسند، در اثر معرفت به سقوط بیش از پیشی که جامعه بشری را تهدید می کند، فریاد اعتراض بشر جهان را پر کند، فرج آن حضرت هم، زودتر و کم هزینه تر محقق خواهد شد.
منبع: انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه، صص ۱۱۸_۱۱۱
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
امام حسین علیه السلام، خود را فدای بیداری و بصیرت امّت کرد. حضرت از مدّتها قبل، می خواست مردم را بیدار کند و جامعه ی اسلامی را از دست حکومت شیطانی بنی امیّه نجات دهد؛ امّا چه کند که افراد مقابلش، تحمیق شده بودند و متوجّه کردن آنها آسان نبود. حضرت می خواست معاویه را براندازد، امّا در موقعیّت حکومت پسرش، می توانست این قضیه را به خوبی برای مردم جا بیاندازد که اینها چه افراد جانی و فاسدی هستند و اصلاً به اسلام اعتقاد ندارند. آیا راهی جز برپا کردن صحنه ی کربلا برای بیدار کردن یک امّت تحمیق شده وجود دارد؟!
برداشتی آزاد از سلوک عاشورایی: شرح خطبه ی منا، صص ۶۵ و ۷۰
.
امام خامنه ای ( ۶۶/۳/۲ ):
بصیرت یعنی آن روشنیِ دل. بصیرت معنایش آگاهی ها و هوشیاری های کتابی و روزنامه ای و رادیویی و علمی نیست. اشتباه نکنید... این جا میدانی نیست که علم و فضل و قدرت تحلیل سیاسی و سابقه ی کار سیاسی و این چیزها را بطلبد. این جا قدرت معنوی می طلبد.
منبع: بصیرت و استقامت، بیانات امام خامنه ای، ص ۴۲ یا ۹
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
کسانی هستند که حق را تشخیص داده و به آن گرویده اند امّا پایداری نکردند... این ها نتوانستند تا آخر با حق باشند. منشا این عدم پایداری مختلف است. این ها هم باید بدانند که باطل گِرهی از کارشان نمی گشاید. در جامعه ی ما افراد بسیاری هستند که چه بسا مخلصانه، وارد کاری می شوند، ولی وقتی به موانع برخورد می کنند، خطشان عوض می شود.
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، ص ۲۲۸
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
آن هایی که حق را انتخاب کردند و پایش هم ایستادند، اولیاء الله هستند. اهل باطل هم که اهل باطلند، وضعشان معلوم است؛ مشکل، این رنگ عوض کُن ها هستند؛ متلوّنین ( تغییر پذیرها )! این ها کار را خراب می کنند. اوّل در مسیر حقّند، بعد راه عوض می کنند و به سمت باطل می روند.
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، ص ۲۳۲
.
آیت الله مجتبی تهرانی:
همان حقّی که تو برای عزیز شدنت زیر پا گذاشتی، ذلیلت خواهد کرد. همان باطلی که خیال می کردی ضررهای با حق بودن را ندارد و به آن ملتزم شدی، تو را از بین می برد... تو خیال کردی که با باطل به ریاست خواهی رسید و عزّت پیدا می کنی، ولی صبر کن و ببین آخرش چه می شود!
منبع: سلوک عاشورایی: حقّ و باطل، ص ۲۳۵
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
.
در هر جامعه ای که افراد و اشخاص معیار حقیقت قرار گرفتند، باید منتظر فتنه بود. جایی که بر اساس سوابق افراد و عملکرد گذشته ی آنان بخواهیم درباره ی وضعیت فعلی آنان داوری کنیم، ممکن است نتوانیم به حقیقت دست یابیم؛ زیرا شخصیت افراد در این مواقع راهزن اندیشه و فکر انسان می شود. تمرکز بر گذشته ی افراد و بزرگ نمایی پیشینه ی آنان مانع دیدن وضعیت فعلی و پیشبینی آینده ی آنان خواهد شد.
منبع: موج فتنه، احمد حسین شریفی، ص ۵۵
.
#احمدی_نژاد
#محمود_احمدی_نژاد
#حب_الدنيا
#معصومیت_از_دست_رفته
#دشمنی_با_ولایت
#نفاق_احمدی_نژاد
#فتنه_احمدی_نژاد
#گمراه_کننده_طرفدارانش
.
🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️
@zaminehsazan2
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻