✨💫✨💫✨💫✨
🔷 احکام تدریجی سجده
1⃣- کسی که نمی تواند پیشانی را بر زمین برساند باید به قدری که می تواند خم شود و مهر یا چیز دیگری را که سجده بر ان صحیح است روی چیزی بلندی گذاشته و طوری پیشانی را بر ان بگذارد که بگویند سجده کرده است . ولی باید کف دستها و زانو ها و انگشتان پا را به طور معمول بر زمین بگذارد.
2⃣-کسی که هیچ نمی تواند خم شود باید برای سجده بشیند و با سر اشاره کند.
3⃣ - و اگر نتواند باید با چشمها اشاره نماید و در هر دو صورت (2 و 3) احتیاط واجب آن است که اگر می تواند به قدری مهر را بلند کند که پیشانی بر ان بگذارید.
4⃣ - اگر با سر یا چشمها نمی تواند اشاره کند باید در قلب نیت سجده کند و بنابر احتیاط واجب با دست و مانند آن برای سجده اشاره کند..
5⃣- اگر در پیشانی زخمی یا دملی باشه چنانچه ممکن است باید در جای سالم پیشانی سجده کند.
6⃣ - اگر زخم تمام پیشانی را گرفته باشد باید به یکی از دو طرف پیشانی سجده کند و اگر ممکن نیست به چانه
7⃣- اگر به چانه ممکن نیست به هر جای از صورت که ممکن است سجده کند. و اگر به هیچ جای از صورت ممکن نیست باید با جلو سر سجده کرد.
8⃣-اگر کسی مقداری از شست پاش بریده باید بقیه ی آن را به زمین بگذارد، و اگر چیزی از آن نمانده یا اگر مانده خیلی کوتاه است باید بقیه انگشتان را بگذارد و اگر هیچ انگشتی ندارد باید هر مقداری از پا باقی مانده به زمین بگذارد.
9⃣- در سجده باید کف دست را بر زمین بگذارید ولی در حال ناچاری پست دست را بگذارد و اگر دست ممکن نباشد باید مچ دست را بگذارد و چنانچه آن را هم نتواند باید تا آرنج هر جا که می تواند بر زمین بگذارد و اگر آن هم ممکن نیست گذاشتن ازو کافی است .
🔟- برای سجده بهتر از هر چیزی تربت حضرتسید الشهدا علیه السلام می باشد، بعد از آن خاک، بعد از خاک، سنگ و بعد از سنگ، گیاه است.
1⃣1⃣- اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کنید گم شود، انسان در حال نماز که، می تواند چند قدم برود البته بدون اینکه روی از قبله برگرداند و آن مهر را بردارد یا به سنگ فرش برسد و بر آن سجده کند.
اگر این کار امکان ندارد و هنوز وقتی برای نماز خواندن وجود دارد ، نماز را رها کند و مهری پیدا کند و دوباره نمازش را بخواند.
اگر هیچ کدام از اینها نیست و وقتی هم برای نماز خواندن وجود ندارد، فرموده اند که می تواند روی فرش یا پارچه ای که از پنبه یا کتان است سجده کند.
👈 بعد اگر اینها هم نبود می تواند روی دست یا عقیق سجده کند. در واقع آخرین مرحله روی دست است.
#احکام_سجده_بیماران_معذورین
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
📝 توضیح المسائل مراجع مسئله 1063،1061،1083، 1084و 108
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
🙄 نگاه کردن به عکس بی حجاب بازیگران 👩🏻
✅ پاسخ: 👇👇
👀 نگاه کردن به عکس نامحرمی که می شناسید و حجاب شرعی را رعایت نکرده حرام است.⛔️
😎 در مورد بازیگران مشهور سینما و تلویزیون که در بعضی فیلم ها بی حجاب هستند یا عکس بی حجاب دارند حکم به این صورت است:
😐 نگاه به عکس زن نامحرمی که او را به عنوان زن فلان شخص یا خواهر فلان شخص ـ مثلاً ـ بشناسد حرام است⛔️
😮 در صورتی که صاحبان فیلم و عکس را بشناسند حرام است ، و اگر آنها را نشناسند و منشأ فسادی نگردد اشکال ندارد.
#احکام_نگاه
#احکام_نگاه_پوشش_حجاب_بازیگران
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
🕌 اعمال مکروه در مسجد👆👆
.
#اعمال_مسجد
#احکام_اماکن_مذهبی
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
👈🏻 اگر در صف اول نماز جماعت فردی نماز 🛐 را بشکند 😮، تکلیف بقیه ی مأمومین 👥 چیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
💠 اگر فاصله سایر مامومین فقط همین یک نفر باشد، نماز آن ها صحیح ✅ است.
🌀 ولی اگر این فاصله بیش از این مقدار بود، نمازش فرادى مىشود و صحیح ✅ است.
🚹 مثلا پس باید حمد و سوره را خود بخواند و نماز را ادامه دهد.
#احکام_نماز
#احکام_نماز_جماعت_فرادی
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
🔹🔸 تبعیت در نماز جماعت 🔸🔹
💠در نماز جماعت یک اصل کلی حاکم میباشد و آن، اصل 🔺تبعیت🔺 است. یعنی مأموم باید در نماز جماعت از امام پیروی نماید. از این قانون چند نتیجه 👌🏻 گرفته میشود:
📌 اول: مأموم نباید قبل از امام، تکبیرةالاحرام را بگوید. در حقیقت این یک استثناء در باب اذکار محسوب میشود، زیرا جلوافتادن از امام جماعت در اذکار نماز اشکال ندارد، بهجز( تکبیرةالاحرام).
📌 دوم: جلوافتادن از امام جماعت در رکوع و سجده و سایر کارهای نماز جایز نیست. این امر چنانچه سهواً اتفاق افتد، اشکال ندارد و اگر عمداً باشد جماعت را دارای اشکال میکند.❌
📌 سوم: اگر مأموم سهواً زودتر از امام سر از رکوع یا سجده برداشت، باید برگردد و با امام همراه شود، زیرا اضافهشدن رکن، نماز را در جماعت باطل نمیکند به شرط آنکه برای تبعیت باشد.
📌 چهارم: چنانچه مأموم در نماز جمعه بعد از قنوت رکعت دوم به رکوع رود نمازش باطل است❌، زیرا امام رکوع را انجام داده و در حال رفتن به طرف سجده است، بنابراین رکوع که رکن است اضافه شده، بدون اینکه تبعیت محقق شده باشد؛ و همچنین است در هر نماز که مأموم بعد از رکوع امام به رکوع رود.
❓سؤال: انجام کارهای نماز بهصورت همزمان با امام بهتر است یا با تأخیر؟
✅ پاسخ: هر دو جایز است، ولی کمی با تأخیر بهتر است.
#احکام_جماعت
#احکام_نماز_جماعت_تبعیت
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💠 احکام زن شیرده و باردار نسبت به روزه و کفاره روزه 💠
💢سوال :
❇ آیا بر زن در دو سالی که شیر می دهد غیر از کفاره شیردهی، کفاره تأخیر نیز واجب است؟
✅ پاسخ: 👇👇
✅آیت الله خامنه ای:
نسبت به زن باردار اگر بر اثر روزه خوف ضرر بر جنین داشته باشد و خوف وی هم دارای منشأ عقلایی باشد افطار بر او واجب است.
↙و همچنین زنی که در دوران شیردهی است اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیر بر اثر روزه خوف ضرر بر طفل خود داشته باشد روزه را افطار کند.
↙ و در هر دو صورت برای هر روزی باید یک مدّ طعام تقریباً 750 گرم گندم یا نان و مانند آن به فقیر بدهد و قضای روزه را هم بعداً بجا آورد.
↙اگر قضای آن را یک سال تأخیر بیاندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر روزعلاوه بر قضا همان مقدار غذا را به یک فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمى شود.
↙ ولی اگر اینگونه نباشد یعنی خوف ضرر نبوده و عمدا روزه نگرفته باشد علاوه بر قضا کفاره عمد هم دارد و تشخیص آن بر عهده مکلف میباشد.
✅آیت الله مکارم شیرازی :
چنانچه روزه ماه رمضان و قضای آن تا سال بعد برای خودتان ضرر داشته روزه واجب نیست و قضا نیز ندارد فقط برای هر روز فقیری را اطعام می کنید.
↙چنانچه روزه ماه رمضان برای خودتان ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد برای حمل یا فرزندتان ضرر داشته احتیاطا روزه را قضا می کنید و همان کفاره را می پردازید.
↙چنانچه روزه ماه رمضان برای خودتان ضرر داشته و قضای آن بدون عذر ترک شده قضای آن را بجا می آورید و کفاره مذکور را می پردازید همچنین اگر روزه ماه رمضان برای حمل یا فرزند ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد برای خودتان و یا حمل و یا فرزندتان ضرر داشته است.
↙اما اگر روزه ماه رمضان برای حمل یا فرزند ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد بدون عذر ترک شده قضای آن را بجا می آورید و برای هر روز دو فقیر را اطعام می کنید.
✅آیت الله سیستانی:
زنى كه زائيدن او نزديک است و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (750 گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد.
زنـى كـه بـچه شير مى دهد و شير او كم است چه مادر بچه يا دايه او باشد ، يا بى اجرت شير دهد ، اگـر روزه بـراى خودش يا بچه اى كه شير مى دهد ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ، و بايد براى هر روز يـک مـد طعام (750 گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقير بدهد ، و روزه هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد . ولى بنابر احتياط واجـب ايـن حـكـم اخـتصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد ، و اما اگر راه ديـگـرى بـراى شـير دادن بچه باشد - مثلا اين كه چند زن در شير دادن او شركت كنند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.
#احکام_روزه_زن_شیرده_باردار
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
💠◄ آیا می توان در سلام نماز جماعت اقتدا به جماعت کرد؟ 💠
✅ پاسخ: 👇👇
👤 مأموم اگر موقعى برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز 📿 است چنانچه بخواهد به ثواب ✨ جماعت برسد، باید بعد از نیت و گفتن تکبیرة الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولى سلام را نگوید و صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد، بعد بایستد و بدون آن که دوباره نیت کند 🙌🏻 و تکبیر بگوید، حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند.
👈🏻 این حکم مخصوص تشهد آخر نماز است 👌🏻 بنابراین در هنگام سلام نماز جماعت نمی تواند اقتدا به این جماعت داشته باشد.🔹
#احکام_نماز_جماعت
#احکام_اقتدا_به_جماعت_سلام
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
❇ حکم لکه بینی بیش ازعادت ماهیانه ❇
💢سوال :
💠 من چند روزی بعد از عادت ماهیانه یک لکه زرد رنگ شده و ذرات ریزی از خون در آن دیده میشود . این موضوع از نظر شرعی چه حکمی دارد. ایا در این روزها باید نماز خواند؟ 💠
✅ پاسخ: 👇👇
🔵 اگر مجموع روزهای که خون می بینید و سپس لکه بینی دارید، بیش از 10 روز نیست، همه حیض است و باید احکام آن رعایت شود.
◀ ولی اگر بیش از 10 روز است، اضافه بر 10 روز، استحاضه محسوب می شود و در استحاضه با توجه به اقسام آن باید به حکم استحاضه عمل شود. مگر این كه عادت وقتیه معینه داشته باشید یعنی هم زمان و هم تعداد ایام عادت مشخص است، در این صورت اگر بیش از 10 روز شد، به تعداد روزهای عادت، حیض است و بقیه استحاضه است.
#احکام_حیض
#احکام_بانوان
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
✴ آیا نماز جمعه کفایت از نماز ظهر می کند؟ ✴
✅ پاسخ: 👇👇
🔶 آیت الله خامنه ای: نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است. (به عبارت دیگر نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه میشود).
رساله آموزشی رهبری
🔶 آیت الله مکارم شیرازی: مسأله 357 ـ کسى که نماز جمعه را بجا آورده، واجب نیست نماز ظهر را هم بخواند.
🔶 آیت الله سیستانی: مسأله ۱۷۸۴. نماز جمعه عبادتی است که جزء نمازهای یومیه به حساب میآید و در زمان غیبت امام عصر(عجلاللهفرجه) واجب تخییری است، به این معنا که مکلف در روز جمعه مخیّر است که نماز جمعه را بخواند - در صورتی که شرایطش وجود داشته باشد - یا نماز ظهر بجا آورد و نماز جمعه فضیلتش بیشتر است و اگر نماز جمعه را به جا آورد، کفایت از نماز ظهر میکند و لازم نیست نماز ظهر بخواند.
#احکام_نمار_جمعه
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
💢 کسی که در شغلش سرو کارش با چسب هست، و برطرف کردن این مانع ها برای هربار وضو برایش مشقت دارد، اگر بخواهد پاک کند وقت خیلی زیادی ازش گرفته میشود، آیا صحیح است همانطور وضو گرفته و نماز بخواند؟ چون کارش هر روز با چسب است؟
✅ پاسخ: 👇👇
✍🏻 آیت الله خامنه ای:
ايجاد مانعى كه موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيرهاى مىشود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و افراد مشتغل به كارهايى كه موجب ايجاد مانع مىشود (مانند نقاشى، يا گچكارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف كنند باید به وظیفه جبیره عمل کنند (يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايند) و وضو و غسل صحیح است.
✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی :
اگر در جاي وضو يا غسل چيزي چسبيده که برداشتن آن ممکن نيست، يا بسيار مشقت دارد بصورت عادي، وضو يا غسل را انجام مي دهد.
✍🏻 آیت الله شبیری زنجانی :
در صورتی که حرجی باشد و مانع در اعضای تیمم باشد(پشت دست یا قسمت عمده ای از کف دست) باید به دستور وضوی جبیره عمل کند و اگر مانع در جای دیگر باشد به دستور تیمم عمل کند و احتیاط مستحب اینست که علاوه بر تیمم به دستور وضوی جبیره هم عمل کند.
✍🏻 آیت الله وحید خراسانی:
اگر برایش ممکن باشد باید کارش را عوض کند واگر ممکن نشد باید این مانع را از بین ببرد واگر در موردی ممکن نشد باید بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره بگیرد هم تیمم نماید.
✍🏻 آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر در وقت نماز برداشتن تمام چسب ممکن نباشد یا حرجی باشد، هر مقداری که حرجی نباشد چسب را باید پاک کند، و نسبت به مقداری که می ماند وضوی جبیره ای بگیرد یعنی در وقت شستن دست ها از بالا به پائین ، روی چسب ها به نیّت وضو، دست تر بکشد، وضو صحیح است.
#احکام_وضو
#احکام_وضو_جبیره_ای_غسل_چسب_مانع_شغل
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
💻 استفتاء از سایت مراجع
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
🔄 حکم عدول از نماز جماعت 👥 به فرادی 👤
✅ پاسخ: 👇👇
↩️ برگرداندن نیت از نمازی به نماز دیگر را 🔺عدول از نیت 🔺گویند.
🔷آیت الله خامنه ای: اشکال ندارد.
🔶آیت الله مکارم شیرازی: فرادی کردن جایز نیست.
🔷آیت الله سیستانی : بنا براحتیاط واجب نماز اشکال دارد (هم فرادی و هم جماعت )
#احکام_نماز
#احکام_نیت_نماز_عدول_فرادی_جماعت
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
🔷 باطل کردن قضای روزه ی رمضان قبل از ظهر و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
👈 آیت الله خامنه ای :
اگر پیش از ظهر باشد، اشكال ندارد؛ ولى خوردن آن بعد از ظهر جایز نیست و اگر چنین كند، باید كفّاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مُدّ طعام به فقیر (هر نفر یك مُدّ) است و اگر ندارد سه روز روزه بگیرد که بنا بر احتیاط واجب پی در پی باشد.
سایت مقام معظم رهبری - احکام روزه قضا- تأخیر و سهلانگارى در قضاى روزه
👈 حضرت آیةالله مکارم شیرازی:
کسی که روزه قضای ماه رمضان را به جا می آورد می تواند پیش از ظهر روزه را افطار کند به شرط این که وقت برای قضای روزه تنگ نباشد ولی بعد از ظهر جایز نیست، همچنین اگر قضای روزه ی غیر معیّنی مانند قضای روزه نذر را گرفته باشد احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.(توضیح المسائل، ص 267، م 1431.
💠کسی که روزه ی قضای ماه رمضان را بعد از ظهر عمداً باطل کند باید به ده نفر فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد و اگر نمی تواند سه روز پی در پی روزه بگیرد.(توضیح المسائل، ص 264، م 1422.
👈 آیت الله سیستانی :
مسأله ۱۶۵۶ ـ کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، باید به ده فقیر هرکدام یک مُد طعام بدهد، و اگر نمیتواند، سه روز روزه بگیرد.
#احکام_روزه
#روزه_قضا_شکستن_بعد_ظهر
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
💠 حکم سود 💶 بانکی از نظر مراجع عظام ؟
✅ پاسخ: 👇👇
✍🏻 آیت الله خامنه ای:
عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان، انجام مىدهند، بىاشكال است.✅
✍🏻 آیت الله شبیری:
اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهیدبانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.✅
✍🏻 آیت الله وحید خراسانی:
به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا 😨و حرام 📛است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است.و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود ازمنافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است.
✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی:
با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود 💸 سپرده از آنها مانعي ندارد.
✍🏻 آیت الله سیستانی:
بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. ✅
🌀در مورد بانکهای خصوصی 🏬سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست.
✍🏻 آیت الله صافی:
اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه میگذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض میدهد، ربا و حرام است.⛔️
#احکام_معاملات_بانکها
#احکام_سود_بانکی_ربا
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
💻 استفتا از سایت مراجع
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
نحوه ی پاسخ دادن جواب سلام در حین نماز چگونه است؟👆👆
#جواب_سلام_در_نماز
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_a
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
⛔آیا با داشتن روزه قضا، می توان نذر روزه کرد؟
✅ پاسخ: 👇👇
❎آیت الله خامنه ای: اگر قصد داشته باشید که روزه نذری را بعد از روزه قضا بگیرید نذرتان صحیح است.
✳آیت الله مکارم شیرازی: -کسي که روزه قضا دارد:
الف) نمي تواند روزه مستحبي بگيرد.
ب) مي تواند روزه مستحب را نذر کند، مشروط بر اين که بعد از روزه هاي قضا، بتواند آن را بجا آورد. به اين معنا که اگر مثلا ده روز، روزه قضا دارد و تا ماه رمضان آينده بيشتر از ده روز باقي مانده، مي تواند نذر روزه کند ولي اگر فقط ده روز باقي مانده، با توجه به اين که در اين حالت بايد روزه قضا را بگيرد، نذر روزه مستحبي اشکال دارد.
✴آیت الله وحید خراسانی: خیر
❇آیت الله فاضل لنکرانی: اگر روز معينى را نذر كند كه گرفتن قضاى روزه هاى خودش قبل از آن ممكن باشد، مانعى ندارد.
#روزه_قضا_نذر
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
📝استفتاءاز سایت مراجع عظام
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
👨🏻 پدرم خمس 💶 نمی دهد تکلیف چیست ؟
💢سوال :
💠 فردی که یقین دارد پدر یا همسر او خمس نمی دهد و خرجی اش نیز با آن مرد است درصورتی که یقین کند پول 💴 یا غذایی 🍲 که مصرف می کند مشمول خمس شده است وظیفه او چیست؟💠
✅ پاسخ: 👇👇
🔶 آیت الله خامنه ای: تصرف برای شما در اموال ایشان، اشکال ندارد.
🔷 آیت الله مکارم شیرازی : با زبان خوش پدرتان را نهی از منکر نمایید ؛ ضمنا اگر يقين نداريد غذا و... که پدرتان در اختیار شما قرار می دهد از پول غير مخمس تهيه شده، تصرف در آن مانعي ندارد. و اگر يقين داريد ما به شما اجازه مي دهيم تصرف کنيد و معادل خمس آن را که تصرف کرده ايد به سادات نيازمندي بپردازيد. و اگر تمکن نداريد بر ذمه بگيريد و هر موقع که توانستيد، بپردازيد..
🔷 آیت الله سیستانی : خمس یک تکلیف شخصی است و هر آنچه از خوراک و پوشاک که برای شما تهیه میکند حلال است.
#احکام_خمس
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
📝 استفتا از سایت مراجع
------------------------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨
💢سوال :
✴️ آیا آموزش آرایشگری 💇🏻 به هنرجو که شامل آموزش گریم و آرایش صورت💄 و... میشود به عنوان شغل اشکال دارد؟ منظورم این است که فرد با یادگیری آن جلوی نامحرم 👤 آرایش کند که این کار گناه محسوب میشود آیا من که به او آموزش داده ام واسطه گناه محسوب میشوم و گناه برایم نوشته میشود؟
✅ پاسخ: 👇👇
✍🏻 آیت الله خامنه ای: آرایشگری و آموزش آن اگر مستلزم کار حرامی نباشد، و به قصد استفاده حرام از آرایش، او را آرایش نکند و یا تعلیم ندهد، اشکال ندارد و اجرت گرفتن در مقابل آن نیز حلال است.
✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه جنبه مشترک دارد يعني هم مي تواند در منزل براي همسر 👱🏻 و هم بيرون منزل براي غير همسر 👤 انجام دهد جايز است و مسؤوليت به گردن کساني است که از آن سوء استفاده مي کنند.
✍🏻 آیت الله وحید: اگر در آموزش کار حرامی انجام نشود و کار حرامی آموزش ندهید و آموزشتان به قصد استفاده ی حرام نباشد ،اشکالی ندارد.
✍🏻 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد.
#احکام_نگاه
#احکام_پوشش
#احکام_آموزش_گریم_آرایشگری
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
🖥 استفتاء از سایت مراجع
----------------------
زمزم احکام
@zamzame_ahkam