eitaa logo
زمزم احکام
882 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
360 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
زیاد شدن رکوع در نماز 👆👆 #احکام_نماز_رکوع ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
🔶 خرید بسته های شانسی👆👆 #احکام_معاملات  #بسته_شانسی ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💠 احکام زن شیرده و باردار نسبت به روزه و کفاره روزه 💠 💢سوال : ❇ آیا بر زن در دو سالی که شیر می دهد غیر از کفاره شیردهی، کفاره تأخیر نیز واجب است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅آیت الله خامنه ای:  نسبت به زن باردار اگر بر اثر روزه خوف ضرر بر جنین داشته باشد و خوف وی هم دارای منشأ عقلایی باشد افطار بر او واجب است. ↙و همچنین زنی که در دوران شیردهی است اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیر بر اثر روزه خوف ضرر بر طفل خود داشته باشد روزه را افطار کند. ↙ و در هر دو صورت برای هر روزی باید یک مدّ طعام تقریباً 750 گرم گندم یا نان و مانند آن به فقیر بدهد و قضای روزه را هم بعداً بجا آورد. ↙اگر قضای آن را یک سال تأخیر بیاندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر روزعلاوه بر قضا همان مقدار غذا را به یک فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمى شود. ↙ ولی اگر اینگونه نباشد یعنی خوف ضرر نبوده و عمدا روزه نگرفته باشد علاوه بر قضا کفاره عمد هم دارد و تشخیص آن بر عهده مکلف می‌باشد. ✅آیت الله مکارم شیرازی :  چنانچه روزه ماه رمضان و قضای آن تا سال بعد برای خودتان ضرر داشته روزه واجب نیست و قضا نیز ندارد فقط برای هر روز فقیری را اطعام می کنید. ↙چنانچه روزه ماه رمضان برای خودتان ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد برای حمل یا فرزندتان ضرر داشته احتیاطا روزه را قضا می کنید و همان کفاره را می پردازید. ↙چنانچه روزه ماه رمضان برای خودتان ضرر داشته و قضای آن بدون عذر ترک شده قضای آن را بجا می آورید و کفاره مذکور را می پردازید همچنین اگر روزه ماه رمضان برای حمل یا فرزند ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد برای خودتان و یا حمل و یا فرزندتان ضرر داشته است. ↙اما اگر روزه ماه رمضان برای حمل یا فرزند ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد بدون عذر ترک شده قضای آن را بجا می آورید و برای هر روز دو فقیر را اطعام می کنید. ✅آیت الله سیستانی:   زنى كه زائيدن او نزديک است و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (750 گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد.  زنـى كـه بـچه شير مى دهد و شير او كم است چه مادر بچه يا دايه او باشد ، يا بى اجرت شير دهد ، اگـر روزه بـراى خودش يا بچه اى كه شير مى دهد ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ، و بايد براى هر روز يـک مـد طعام (750 گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقير بدهد ، و روزه هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد . ولى بنابر احتياط واجـب ايـن حـكـم اخـتصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد ، و اما اگر راه ديـگـرى بـراى شـير دادن بچه باشد - مثلا اين كه چند زن در شير دادن او شركت كنند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📝استفتاء از سایت مراجع عظام ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
اصطلاح جایز نیست در احکام شرعی به چه معنی می باشد؟👆👆 #احکام_اصلاحات_فقهی_جایز_نیست ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 💠◄ آیا می توان در سلام نماز جماعت اقتدا به جماعت کرد؟ 💠 ✅ پاسخ: 👇👇 👤 مأموم اگر موقعى برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز 📿 است چنانچه بخواهد به ثواب ✨ جماعت برسد، باید بعد از نیت و گفتن تکبیرة الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولى سلام را نگوید و صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد، بعد بایستد و بدون آن که دوباره نیت کند 🙌🏻 و تکبیر بگوید، حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. 👈🏻 این حکم مخصوص تشهد آخر‌ نماز است 👌🏻 بنابراین در هنگام سلام نماز جماعت نمی تواند اقتدا به این جماعت داشته باشد.🔹 ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
پرداخت و دریافت مبلغ اضافه بر مقدار قرض👆👆 #احكام_قرض #سود_قرض_الحسنه ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ❇ حکم لکه بینی بیش ازعادت ماهیانه ❇ 💢سوال : 💠 من چند روزی بعد از عادت ماهیانه یک لکه زرد رنگ شده و ذرات ریزی از خون در آن دیده میشود . این موضوع از نظر شرعی چه حکمی دارد. ایا در این روزها باید نماز خواند؟ 💠 ✅ پاسخ: 👇👇 🔵  اگر مجموع روزهای که خون می بینید و سپس لکه بینی دارید، بیش از 10 روز نیست، همه حیض است و باید احکام آن رعایت شود. ◀ ولی اگر بیش از 10 روز است، اضافه بر 10 روز، استحاضه محسوب می شود و در استحاضه با توجه به اقسام آن باید به حکم استحاضه عمل شود. مگر این كه عادت وقتیه معینه داشته باشید یعنی هم زمان و هم تعداد ایام عادت مشخص است، در این صورت اگر بیش از 10 روز شد، به تعداد روزهای عادت، حیض است و بقیه استحاضه است. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ✴ آیا نماز جمعه کفایت از نماز ظهر می کند؟ ✴ ✅ پاسخ: 👇👇 🔶 آیت الله خامنه ای:‌ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است. (به عبارت دیگر نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه می‌شود).  رساله آموزشی رهبری 🔶 آیت الله مکارم شیرازی: مسأله 357 ـ کسى که نماز جمعه را بجا آورده، واجب نیست نماز ظهر را هم بخواند. 🔶 آیت الله سیستانی: مسأله ۱۷۸۴. نماز جمعه عبادتی است که جزء نمازهای یومیه به حساب می‌آید و در زمان غیبت امام عصر(عجل‌الله‌فرجه) واجب تخییری است، به این معنا که مکلف در روز جمعه مخیّر است که نماز جمعه را بخواند - در صورتی که شرایطش وجود داشته باشد - یا نماز ظهر بجا آورد و نماز جمعه فضیلتش بیشتر است و اگر نماز جمعه را به جا آورد، کفایت از نماز ظهر می‏کند و لازم نیست نماز ظهر بخواند. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 💢 کسی که در شغلش سرو کارش با چسب هست، و برطرف کردن این مانع ها برای هربار وضو برایش مشقت دارد، اگر بخواهد پاک کند وقت خیلی زیادی ازش گرفته میشود، آیا صحیح است همانطور وضو گرفته و نماز بخواند؟ چون کارش هر روز با چسب است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏻 آیت الله خامنه ای:‌ ايجاد مانعى كه موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيره‌اى مى‌شود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و افراد مشتغل به كارهايى كه موجب ايجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، يا گچ‌كارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف كنند باید به وظیفه جبیره عمل کنند (يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايند) و وضو و غسل صحیح است.   ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی :‌ اگر در جاي وضو يا غسل چيزي چسبيده که برداشتن آن ممکن نيست، يا بسيار مشقت دارد بصورت عادي، وضو يا غسل را انجام مي دهد.   ✍🏻 آیت الله شبیری زنجانی : ‌ در صورتی که حرجی باشد و مانع در اعضای تیمم باشد(پشت دست یا قسمت عمده ای از کف دست) باید به دستور وضوی جبیره عمل کند و اگر مانع در جای دیگر باشد به دستور تیمم عمل کند و احتیاط مستحب اینست که علاوه بر تیمم به دستور وضوی جبیره هم عمل کند.   ✍🏻 آیت الله وحید خراسانی:‌  اگر برایش ممکن باشد باید کارش را عوض کند واگر ممکن نشد باید این مانع را از بین ببرد واگر در موردی ممکن نشد باید بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره بگیرد هم تیمم نماید.   ✍🏻 آیت الله فاضل لنکرانی:‌  اگر در وقت نماز برداشتن تمام چسب ممکن نباشد یا حرجی باشد، هر مقداری که حرجی نباشد چسب را باید پاک کند، و نسبت به مقداری که می ماند وضوی جبیره ای بگیرد یعنی در وقت شستن دست ها از بالا به پائین ، روی چسب ها به نیّت وضو، دست تر بکشد، وضو صحیح است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 🔄 حکم عدول از نماز جماعت 👥 به فرادی 👤 ✅ پاسخ: 👇👇 ↩️ برگرداندن نیت از نمازی به نماز دیگر را 🔺عدول از نیت 🔺گویند. 🔷آیت الله خامنه ای:‌ اشکال ندارد. 🔶آیت الله مکارم شیرازی:‌ فرادی کردن جایز نیست. 🔷آیت الله سیستانی : بنا براحتیاط واجب نماز اشکال دارد (‌هم فرادی و هم جماعت ) ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 🔷  باطل کردن قضای روزه ی رمضان قبل از ظهر و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 👈 آیت الله خامنه ای :  اگر پیش از ظهر باشد، اشكال ندارد؛ ولى خوردن آن بعد از ظهر جایز نیست و اگر چنین كند، باید كفّاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مُدّ طعام به فقیر (هر نفر یك مُدّ) است و اگر ندارد سه روز روزه بگیرد که بنا بر احتیاط واجب پی در پی باشد. سایت مقام معظم رهبری - احکام روزه قضا- تأخیر و سهل‌انگارى در قضاى روزه 👈 حضرت آیةالله مکارم شیرازی:  کسی که روزه قضای ماه رمضان را به جا می آورد می تواند پیش از ظهر روزه را افطار کند به شرط این که وقت برای قضای روزه تنگ نباشد ولی بعد از ظهر جایز نیست، همچنین اگر قضای روزه ی غیر معیّنی مانند قضای روزه نذر را گرفته باشد احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.(توضیح المسائل، ص 267، م 1431. 💠کسی که روزه ی قضای ماه رمضان را بعد از ظهر عمداً باطل کند باید به ده نفر فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد و اگر نمی تواند سه روز پی در پی روزه بگیرد.(توضیح المسائل، ص 264، م 1422. 👈 آیت الله سیستانی : ‌ مسأله ۱۶۵۶ ـ کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، باید به ده فقیر هرکدام یک مُد طعام بدهد، و اگر نمی‌تواند، سه روز روزه بگیرد. ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 💠 حکم سود 💶 بانکی از نظر مراجع عظام ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏻 آیت الله خامنه ای:‌  عمليات بانكى که بانکها بر اساس قوانين مصوّب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد ‏شوراى محترم نگهبان، انجام مى‌دهند، بى‌اشكال است.✅ ✍🏻 آیت الله شبیری: اگر بر اساس عقود شرعیه پرداخت شود اشکال ندارد شما می توانید بانک را وکیل در اجرای قرارداد شرعی کنید و اگر احتمال بدهیدبانک طبق آن عمل می کند سود گرفته شده حلال است.✅ ✍🏻 آیت الله وحید خراسانی:  به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا 😨و حرام 📛است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است.و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود ازمنافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است. ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی: با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود 💸 سپرده از آنها مانعي ندارد. ✍🏻 آیت الله سیستانی: بانک بر دو قسم است سود بانکهای دولتی به شرطی که سپرده گذار شرط سود نکند و نصف آن را به فقیر متدین بدهد صحیح است. ✅ 🌀در مورد بانکهای خصوصی 🏬سود صحیح نیست مگر اینکه معامله شرعى صحيح با رعايت شرايط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعى انجام مى دهد در این صورت سود حلال است و نیاز به دادن نصف آن به فقیر نیست. ✍🏻 آیت الله صافی: اگر پول را بر مبنای یکی از عقود شرعی مثل مضاربه و مشارکت و... در اختیار مؤسسه می‎گذارند، با رعایت شرایط شرعی معامله، گرفتن سود اشکال ندارد. همچنین است اگر مؤسسه را وکیل کنند که با سپرده ایشان معاملات مشروع انجام دهد و قسمتی از سود را به عنوان حق الوکاله بردارد و بقیه را به سپرده گذار بدهد، امّا اگر به شرط گرفتن سود به مؤسسه، قرض می‎دهد، ربا و حرام است.⛔️ *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتا از سایت مراجع ----------------------   زمزم احکام @zamzame_ahkam