eitaa logo
زمزم احکام
877 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
323 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ روز عزای امام صادق(ع) کشور سوگوار باشد 🔹آیت‌الله وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه دست و پای عزاداران امام صادق(ع) را می‌بوسم، گفت: روز عزای امام ششم مملکت باید عزادار باشد.
✨💫✨💫✨💫✨ 👩🏻💄صورت آرایش شده در نماز💄👩🏻 💢سوال : ⁉️اگر در جایی نامحرم نباشد، آیا خانمی که صورت خود را آرایش کرده، باید در نماز صورت خود را بپوشاند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅ زنی که صورت خود را آرایش کرده یا پودر سفید کننده زده و یا در صورت و دستانش زیور آلات دارد، در صورتی که نامحرم او را نمی بیند، می تواند با همین حالت نماز بخواند؛ البته در صورتی که مواد آرایشی مانع رسیدن پوست پیشانی به مهر شود باید آن را برطرف نماید. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع:  العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فی الستر و الساتر، م 5؛ خامنه ای: استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 49. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📿ذکر سجده📿 💢سوال : در سجده نماز چه ذکری باید بگوییم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📖ذکر سجده عبارت است از یک بار گفتن «سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ» یا سه بار «سُبْحَانَ الله». گفتن هر ذکری در سجده کافی است؛ اما از نظر تعداد حروف باید [1] به همین مقدار یا بیشتر باشد. [2] 📖آیت الله بهجت: در سجده هر ذکری بگویند کافی است، حتی یک «سُبْحَانَ الله» ولی احتیاط  مستحب است که سه مرتبه «سُبْحَانَ الله» یا یک مرتبه «سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ» را بگوید.[3] 📖آیت الله مکارم: ذکر سجده بنابر احتیاط واجب آن است که حداقل سه مرتبه «سُبْحَانَ الله» یا یک مرتبه «سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ» را بگوید و هر چه بیشتر بگوید، بهتر است. [4] *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: [1]. امام و سیستانی: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1049؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1،‌القول فی السجود، ص 315، م 2؛ خامنه ای: استفتا؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، قبل از م 310؛ السادس و منهاج الصالحین، ج 1، بعد از م 646،‌الثانی؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 228 و 229. [3]. بهجت، توضیح المسائل، م 859 و وسیله النجاه، م 737 و استفتائات، ج 2، س 2116 و 2119. [4]. مکارم، توضیح المسائل، م 946 و استفتائات جدید، ج 2، س 257 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، قبل از م 1، الثانی. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 104. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📿🌙کیفیت نماز مغرب و عشا مسافر، بعد از نیمه شب شرعی، بعد از رسیدن به وطن🌙📿 💢سوال : اگر مسافر بعد از نصف شب از سفر به وطن برگردد و نماز مغرب و عشاء نخوانده باشد، آیا باید نماز عشاء را به صورت تمام بخواند و یا شکسته و به چه نیت؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📚آیات عظام خامنه ای و سیستانی: بنا بر احتیاط نماز مغرب به نیت ما فی‌الذمه خوانده می شود و اما نماز عشاء به صورت جمع میان قصر(شکسته) به نیت قضا و تمام به نیت ادا خوانده می شود. 📚آیت الله مکارم: . هرگاه عمدا نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و بايد قضا کند، اما اگر به واسطه عذري نخوانده باشد بايد تا قبل از نمازصبح به جا آورد و نماز او ادا است، ولی در فرض سوال که به وطنش رسیده است نمازش کامل است نه شکسته. 📚آیت الله شبیری: اگر بدون عذر نماز نخوانده، باید نمازش را شکسته و به نیت قضا بخواند اما اگر به واسطه عذری مثل خواب یا فراموشی نخوانده، نمازش را تمام و به نیت ادا بخواند و در این فرض، احتیاط مستحب آن است که یک نماز شکسته به نیت قضا و یک نماز تمام به نیت ادا بخواند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 تکلیف مستطیع در صورت عدم ثبت نام حج 💢سوال : پدرم با توجه به وضعیت مالی که دارد است، ولی از طرف دولت ثبت نام صورت نمی گیرد آیا تکلیفی دارد؟ آیا می تواند در سال جاری که برای ثبت نام نمی کنند، پولش را در امور دیگر مصرف کند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 اگر می تواند از طریق دیگری مثل تهیه فیش آزاد به طور قانونی، به جا آورد، باید در سال جاری برای حج اقدام کند؛ در غیر این صورت حج بر او واجب نیست ولی در صورت امکانِ انجام حج در سال آینده، احتیاط واجب آن است که خود را از خارج نکند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺🌺🌺🌹🌹🌹🌹 مرغ دِݪم بہ عشق شما پَر ڪشیده است تا آسمان ڪربُ‌بݪا تان پریده است من آمدم بـراے شما نوکرے کنم ... من را خُدا براے همین افریده است ✨🍃   صل الله عليك يا ابا عبد الله الحسين عليه السلام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💉💦حکم آب کری که از زیر چیز نجس میریزد💦💉 💢سوال : ⁉️ آیا آبی که از شستن چیز نجس با آب لوله کشی می ریزد، پاک است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ↙️ اگر چیز نجس را زیر شیر آبی که متصل به کر است بشویند، آبی که از آن می ریزد، اگر متصل به کر باشد و بو یا رنک یا مزه نجاست نگرفته باشد، پاک است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 21؛ بهجت، توضیح المسائل، م 26؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 73 و 74 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل‌، م 22؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، ص 94، م 169. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 79. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🎁👶🏻 حکم هدایای کودک 👶🏻🎁 💢سوال : 1- تصرف پدر در هدایایی که به مناسبت اعیاد و تولد برای کودک آورده میشود چه حکمی دارد؟ 2- آیا عرفا این هدایا متعلق به فرزند است یا اینکه چون اقوام به جهت کمک به هزینه های جاری زندگی معمولا بصورت نقد، هدیه می آورند متعلق به پدر است؟ 3- آیا می توان برای مصارف مهمی مانند خرید مسکن یا هزینه تحصیل اولاد از آن استفاده کرد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📘آیت الله خامنه ای: در صورتی که برای فرزند آورده باشند، متعلق به فرزند است. و ولى مى تواند صرف فرزند نمايد. و اگر براى کمک به والدين باشد، تصرف در آن براى آنان مشکلى ندارد. 📕آیت الله مکارم شیرازی: اگر تصريح خاصي از طرف اهدا کنندگان نسبت به نوع مصرف آن هدایا نشده باشد ظاهر اين است که وجه نقد و امثال آن در واقع کمک هزينه هايي است که پدر براي بچه انجام داده است و به او مي رسد ولي اجناس غير نقدي و کادوهاي متناسب با فرزند، متعلق به فرزند است و بايد در مصلحت فرزند استفاده و در آن تصرف شود. 📙آیت الله شبیری زنجانی: 1. تصرف ولی (پدر و جد پدری) در مال فرزند نابالغ در صورتی که برای فرزند مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد.. 2. تابع نظر عرف است ظاهرا متعلق به پدر است. 3. مانعی ندارد. 📗آیت الله وحید خراسانی: ‌1و3-فقط می تواند برایِ مصالحِ خودِ بچّه صرفِ نماید. 2-بستگی دارد که دهنده به چه کسی هدیّه داده باشد. . *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء ‌از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 وقت غسل جمعه ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 حکم ورود شخص جنب یا حائض به رواق و صحن های اطراف ضریح ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🔄 برگشت به احتیاط واجب مرجع 🔄 💢سوال :  اگر در مسئله ای که احتیاط واجب است به مرجع بعدی رجوع کنیم آیا می شود دوباره به همان احتیاط واجب برگردیم ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📖آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی، وحید و سیستانی: اگر به ان احتیاط عمل کنید مانعی ندارد. 📖آیت الله شبیری زنجانی: مانعی ندارد. البته احتیاط واجب در رساله معظم له مانند فتواست و باید به آن عمل شود و در مواردی که احتیاط مطلق(بدون قید استحباب یا وجوب) آمده می توان به مجتهد دیگر رجوع کرد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء ‌از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 👩🏻🕌 ورود خانم مستحاضه به مسجد 🕌👩🏻 💢سوال : خانمی که استحاضه ( کثیره یا متوسطه )‌است، می تواند بدون غسل برای ختم، وارد  مسجد شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏼 آیات عظام خامنه ای و سیستانی: اشکال ندارد. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: رفتن به مسجد و توقف در آن، براي زن مستحاضه قليله حرام نيست و زن مستحاضه کثيره در صورتي مجاز به اين کار است که غسل هاي روزانه را انجام داده باشد. ✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: توقف در مساجد برای مستحاضه قلیله و متوسطه اشکال ندارد و برای کثیره نیز در صورتی که غسلهای واجب خود را انجام دهد مانعی ندارد و اگر هنوز وقت نماز نرسیده است بنابر احتیاط باید غسل کند. ✍🏼 آیت الله فاضل لنکرانی: زن مستحاضه درحال استحاضه کثیره یا متوسطه می تواند بدون غسل، به مسجد برود و برای ختم در مسجد توقف کند ولی احتیاط مستحب است که در حال اختیار بدون غسل به مسجد توقف نکند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع:  استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ↩️منظور از گذشتن محل در مورد مثلا شک در تشهد↪️ 💢سوال : ⁉️منظور از گذشتن محل در مورد مثلا شک در تشهد چیست که میگویند اگر شک کرد و از محل نگذشته بود به جا می‌آورد و اگر گذشته بود به جا نمی آورد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📋آیت الله خامنه ای: شك در تشهد بعد از نماز يا شك در آن پس از قيام براى ركعت بعد، اعتبار ندارد و به‌طور كلى به شك در چيزى كه محل آن گذشته و همچنين شك بعد از سلام اعتنا نمى‌شود. 📋آیت الله مکارم شیرازی: اگر شك كند كه تشهد را خوانده يا نه، در صورتى كه وارد ركعت بعد شده اعتنا نكند و اگر هنوز بر نخاسته بايد آن را بخواند. 📋آیت الله سیستانی: مقصود وارد شدن در جزء دیگری که بر به جا آوردن آن جزء متوقف است. 📋آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه مشغول کاری که بعد از آن انجام می شود، شده است به شک خود اعتنا نکند والّا لازم است عمل مذکور را انجام دهد؛ در تشهد پس از ایستادن، به شک خود در انجام تشهد اعتنا نمی کند. 📋آیت الله فاضل لنکرانی: منظور از گذشتن محل در شک یعنی وارد شدن به ذکر یا جزء بعد از آن، مثلا اگر در گفتن ذکر تشهد شک کند، اگر وارد ذکر یا جزء بعد نماز نشده باشد و هنوز نشسته باشد و مشغول ذکر بعد از آن مثلا ذکر سلام در رکعت آخر نشده باشد یا در حال بلند شدن برای رکعت بعدی در رکت دوم نماز نباشد، باید ذکر تشهد را بخواند و به احکام شک عمل کند اما اگر وارد ذکر بعدی نماز شده باشد یا درحال بلند شدن برای رکعت بعدی باشد و شک کند بنا بگذارد انجام داده و به شک خود اعتنا نکند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 وضو ی خانم‌ها در حضور نامحرم ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 آیا اپیلاسیون بدن جایز است؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 خورشید گرفتگی 💠 یکی از سبب های وجوب نماز آیات، است، اگرچه جزئی باشد. مکلف می تواند از زمان شروع گرفتگی خورشيد، را بخواند و بنابر احتياط واجب، بايد به قدرى تأخير نیاندازد كه شروع به بازشدن كند، و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا بخواند. ✅ چند نکته: ۱. خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است. ۲. در تقسیم سوره، «بسم‌ الله الرحمن الرحيم» آیه به حساب نمی آید. ۳. در ، تقسيم یک آیه به دو بخش اشکال ندارد، برای مثال جمله «لم یلد» یک بخش و جمله «ولم یولد» بخش دیگر باشد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚  خورشید گرفتگی روز یکشنبه اول تیرماه ۹۹ 👈 زمان ادا و قضای نماز آیات ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 👤حکم برخورد همه پیشانی با محل سجده👤 ⁉️سوال: آیا برای سجده باید همه پیشانی به محل سجده برسد؟ پاسخ: 📖واجب نیست همه پیشانی به محل سجده برسد و همین که گفته شود: پیشانی  را به سجده گذاشت، کفایت می کند. از این رو اگر به مقدار سر انگشت سبابه (اشاره) با زمین (یا هر چیزی که سجده بر آن صحیح است) تماس حاصل شود، کافی است. [1] 📖آیات عظام: سیستانی و مکارم: واجب نیست همه پیشانی روی چیز قابل سجده قرار  بگیرد؛ بلکه همین مقدار که بگویند: سجده کرده، کفایت می کند و لازم نیست این مقدار از پیشانی از یک قسمت باشد؛ بلکه اگر مثل سجده بر تسبیح، چند نقطه پراکنده از هم باشد،‌ همین که بگویند: بر چیزی صحیح سجده کرد، کفایت می کند. [2] 📖آیت الله صافی: حداقل مقدار از پیشانی که باید بر زمین باشد، اندازه یک درهم است. [3] *ء*-----------------*ء* 📚 پی نوشت: [1]. ولی احتیاط مستحب است که اندازه یک درهم (تقریبا به اندازه یک بند انگشت اشاره [سبابه] افراد معمولی) باشد؛ همچنان که احتیاط مستحب آن است که این مقدار از پیشانی از یک قسمت باشد؛ نه چند نقطه پراکنده. بنابر این سجده بر تسبیح، در صورتی که مجموع دانه های متصل به پیشانی اندازه سر انگشت باشد، جایز است. امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی السجود، ص 313، م 1 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، ص 569، م 1؛ خامنه ای: استفتا. [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 218، م 1، الاول و المسائل المنتخبه، م 303 و 304؛ مکارم،‌ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، م 1. [3]. صافی، هدایه العباد، ج 1، م 796. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 111. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📿سجده بر آجر📿 📍سوال: سجده بر آجر چه حکمی دارد؟ پاسخ: 📚سجده بر آجر صحیح است. [1] 📚آیت الله صافی: در حال اختیار سجده بر آجر صحیح نیست. [2] یادآوری🌀 ارتفاع آجر نباید بیش از چهار انگشت بسته از زانو و شست پای نمازگزار بالاتر باشد. توجه👇🏼 طبق فتوای آیت الله خامنه ای، سجده بر موزاییک نیز صحیح است. [3] *ء*-----------------*ء* 📚 رونوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع،‌ م 1081؛ بهجت، وسیله النجاه، ج 1، م 658؛ خامنه ای: استفتا. [2]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 235. [3]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 489. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 108. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📿🤔چیزهایی که سجده بر آن صحیح است🤔📿 ⁉️سوال: سجده بر چه چیزهایی صحیح است؟ پاسخ: ✅در سجده باید پیشانی را بر زمین یا آنچه از زمین می روید و خوراکی و پوشاکی نیست، قرار دهد. 1⃣ برای سجده بهتر از هر چیز، تربت مبارک امام حسین علیه السلام است و بعد از آن خاک و سنگ و گیاه؛ 2⃣ سجده بر کاغذی که از چوب و گیاه (غیر از پنبه و کتان) تهیه شده، صحیح است، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 3⃣ سجده بر کاه اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 4⃣ سجده بر سنگ گرانیت (معدنی) اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 5⃣ سجده بر سنگ معمولی اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 6⃣ سجده بر سنگ مرمر (معدنی) اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 7⃣ سجده بر چوب اشکال ندارد،‌ چه مهر داشته باشد یا نه؛ 8⃣ سجده بر علف اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 9⃣ سجده بر زمین چمن اشکال ندارد، چه مهر داشته باشد یا نه؛ 🔟 سجده بر سنگ عقیق جایز نیست (جز آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و مکارم)؛ 1⃣1⃣ سجده بر کاهو و گیاهانی که خوراک انسان است، چایز نیست؛ 2⃣1⃣ سجده بر سکه طلا (به طور کلی طلا و نقره) جایز نیست. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1076 و 1078؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، القول فی المکان، م 10، ص 270؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 20666؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1037؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، السجود، الثالث و منهاج الصالحین، ج 1، م 5499؛‌ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 701، 702 و 703. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 106 و 107. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚  وظیفه کسی که چند سال مرجع تقلید نداشته چیست؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚  هنگام شک در طلوع آفتاب نماز را به چه نیتی بخوانیم؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ✅ تلفظ صحیح فاء در کفوأ أحد ✅ 🌀 سوال: طریق خواندن 🗣 (یکن له کفوا احد) در سوره توحید چگونه است چون اختلاف نظر است ؟ ☢ پاسخ: 💬 آیت الله خامنه ای: در كفواً أحد، چهار وجه است: مضموم بودن فاء و ساكن بودن آن (و هر يك از اين دو) با همزه و يا واو، كه بعيد نيست مضموم بودن فاء با واو از بقيه ارجح باشد. 💬 آیت الله مکارم شیرازی: کلمه «کفوا» طبق قرائت مشهور باید با واو خوانده شود و نه با همزه. 💬 آیت الله شبیری زنجانی: تمام قرائات مشهور کافی است و شاید قرائت "کفؤاً احد" به سکون فاء و همزه ارجح باشد. 💬 آیت الله سیستانی: با نون یا بدون نون می شود 💬 آیت الله وحید خراسانی: چهار صورت دارد هر چهار صورت صحیح است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨       🌀 چگونگی تطهیر مبل🌀 🔰 سوال: روش تطهیر مبل یا تشک تختی  که نجس شده با آب قلیل،باتوجه به اینکه غساله حین تطهیر به داخل آن نفوذ می کند چگونه است؟ ❇️ پاسخ: 💠 آیت الله خامنه ای : اگر سطح مبل را دو مرتبه با آب قلیل بشوئید و آب آن را با فشاردادن از سطح مبل خارج کنید ــ هر چند به داخل مبل برود ــ، سطح مبل پاک می شود، اما توجه داشته باشید، آبی که از سطح مبل جدا می شود، پاک نیست.   💠 آیت الله مکارم شیرازی: مبل را میتوان با آب تطهیر کرد؛ اگر چیز نجسی را با آب کر یا جاری یا آب لوله کشی بشویند تا عین نجاست برطرف شود، یا بعد از برطرف کردن عین نجس یک بار در آب کر یا جاری فرو برند پاک می شود، ولی فرش و لباس و مانند آن را باید فشار یا حرکت داد تا آب آن خارج شود. البته اگر هنگام شستشو، آب در آن جریان پیدا کند فشار لازم ندارد. ضمنا در وسایلی که نمی توان آب روی آن ریخت می توان از روکش استفاده کرد.  💠 آیت الله فاضل لنکرانی : اگر با آب قلیل مبل نجس را آب بکشید اگر با غیر بول نجس شده باشد بعد از بر طرف کردن عین نجاست یک مرتبه به مقداری آب بریزید که به تمام جاهای نجس جاری شود و با دادن فشار آب داخل مبل را خارج کنید و اگر با بول نجس شده است دو مرتبه با آب قلیل به همین ترتیب بشویید و هر بار، آب داخل آن را با فشار دادن خارج کنید پاک می‌شود، در غیر این صورت پاک نمی‌شود. اگر با آب شیلنگ متصل به کر روی جایی که نجس شده یک مرتبه به مقداری بگیرید که آب به تمام جاهایی که نجس شده نفوذ کند و کمی فشار دهید که آب داخل آن خارج شود یا همزمان با اتصال آب فشار دهید که آب داخل آن جا بجا و کمی از آب داخل خارج شود پاک می‌شود. 💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بخواهید با آب قليل پاك شود بايد به قدرى آب روى آن بريزید كه جارى شود و بنابر احتياط آب را با دستمال و مانند آن جمع كنید و گرنه، جايى كه آب در آن جمع مى‌شود نجس مى‌ماند البته در تطهیر با آب جاری، برطرف شدن عین نجاست و اتصال به آب کافی است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam