eitaa logo
زمزم احکام
874 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
319 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : واجبات قرائت در نماز چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅همه مراجع: هنگام قرائت نماز واجب است موارد زیر رعایت شود👇🏽[1] 1⃣ طوری باشد که تلفظ محسوب شود و نشانه آن این است که بتواند خودش آنچه را می خواند و بر زبان جاری می کند – اگر دچار سنگینی گوش یا سر و صدای محیط نیست – بشنود. 2⃣ دنبال هم و به عربی صحیح باشد. 3⃣ در حال استقرار و آرامش بدن باشد. 4⃣ مطابق قرائت قراء سبعه باشد. 📝آیت الله مکارم: از آنجا که در زمان ما مشهور همان قرائت «عاصم» مطابق با روایت «حفص» است – که در قرآن ها [یِ در دسترس] موجود است – قرائت های دیگر [در نماز] خالی از اشکال نیست. [2] *ء*-----------------*ء* 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 952؛ امام، تحریرالوسیله،‌ج1، م 12 و 13 و ص 302، م 14 و ص 304، م 22 و ص 306؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1907 ، 1908، 1925، 1930 و 1939؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 467، 468، 477 و 589 و سایت، استفتائات جدید و استفتا، سبحانی، توضیح المسائل، م 919؛ سیستانی‌،‌ منهاج الصالحین، ج1، م 591، 616، 620 و المسائل المنتخبه، م 270؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 210؛ 213، 220 و 221؛ مکارم، استفتائات جدید، ج3، س 225 و 229. [2]. مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 189 و ج3، س 231 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 50. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📛سوال: 💦 حکم استمنا چیست؟   ☘ پاسخ: ✍🏼 همه مراجع (غیر از سیستانی): 😲 خودارضایی و برانگیختن شهوت، حرام است؛⛔  حتی اگر به حد خروج منی نرسد؛ البته در صورتی که منی خارج نشود، غسل واجب نمی شود. [1] ✍🏼 آیت الله سیستانی: این عمل، به احتیاط واجب باید ترک شود. [2] ⚠ توجه: «استمنا» آن است که انسان با خود یا دیگری کاری کند که از او منی بیرون آید و در هیچ شرایطی جایز نیست. ☹ کسی که شرایط ازدواج 🚻 برایش فراهم نیست و از نظر غریزه جنسی در سختی 😓 به سر می برد، به این بهانه نمی تواند دست به «خودارضایی» بزند. 👀 بنابر این اگر بر اثر نگاه به نامحرم و مناظر شهوت انگیز 🔞، دیدن عکس ها 📸 و مطالب جنسی❣ ، گوش دادن به موسیقی مبتذل 🎧 و ... شهوت بر او غالب شود و منی از او بیرون آید، مرتکب این گناه بزرگ شده است. [3] *ء*-----------------*ء* 📚  پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 352؛ امام، استفتائات، ج1، غسل جنابت، س 95؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج2، المفطرات، الرابع، ص 17، و ج1، فی غسل الجنابه، ص 218؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 715؛ خامنه ای و سیستانی: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 346؛ صافی، جامع الاحکام، ج2، م 1330. [2]. سیستانی: استفتا. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1572؛ امام و خامنه ای: استفتا؛ امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج2، المفطرات، الرابع، ص16؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1490؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، المفطرات، الرابع، ص 415؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 1280؛ مکارم، استفتائات جدید، ج2، س 1073. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم قطع صله رحم چیست؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 پدرم خمس نمی دهد، تکلیف چیست؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 وضو گرفتن برای نماز، قبل از وقت 💢سوال : آیا می توان پیش از داخل شدن وقت ـ قبل از ـ برای گرفت؟ ✅ پاسخ: 👇👇 اگر با ـ با وضو بودن ـ وضو گرفته شود، اشکال ندارد و وضو صحیح است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ملاک بلندی صدا در نماز چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📝امام خمینی (ره): معیار در بلند بودن صدا (جهر) برای نماز، آن است که جوهره صدا آشکار شود و لازم نیست که صدای نماز او را افراد کنارش بشنوند و نیز نباید در بلند کردن صدا زیاده روی نماید. پس اگر کسی در خواندن حمد و سوره بیش از معمول صدایش را بلند کند و آن ها را با فریاد بخواند، نمازش [1] باطل است. همچنان که در آهسته خواندن (اخفات) نباید تفریط کند و چنان آرام بخواند که صدای خویش را نیز نشوند. [2] 📝آیت الله خامنه ای: ملاک اخفات (آهسته خواندن)، نبود جوهر صدا نیست، بلکه ملاک آشکار نکردن آنست و در مقابل، جهر آشکار کردن جوهر صدا است. و اگر در خواندن حمد و سوره بیش تر از معمول صدا را بلند کند (مثل این که با فریاد نماز بخواند) نمازش باطل است. [3] 📝آیت الله سیستانی: معیار در جهر و اخفات، صدق عرفی است؛ نه شنیدن یا نشنیدن کسی که در کنار نمازگزار ایستاده. [4] 📝آیت الله صافی: معیار در بلند بودن صدا آن است که هنگام ادای کلمات صدای او جوهر داشته باشد و احتیاط واجب است که افراد نزدیک او صدایش را بشنوند؛ چنان که در عرف نیز چنین است. [5] توجه🔰  گاهی برخی از افراد در بین نماز برای این که نکته ای را به دیگری بفهمانند یا – برای مثال – کودکی را از خطر دور کنند، ذکری را با صدای بلند می گویند؛ مانند: «الله اکبر»؛ در حالی که برخی مراجع این کار را صحیح نمی دانند❌ صحیح آن است که کلمه یا ذکرهای خود نماز را به قصد ذکر، بلندتر بگویند یا با دست زدن به دیوار یا پای خود و مانند آن، موضوع را به دیگری بفهمانند. [6] *ء*-----------------*ء* 📚 پی نوشت: [1]. آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 996؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القرائه و الذکر، ص 302، م 11؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 26؛ بهجت، وسیله النجاه، ص 204، م 711 و استفتائات ج 2 ، س 1906 و 1907؛ خامنه ای، استفتا، سبحانی، م 963. [3]. خامنه ای‌، اجوبه الاستفتائات، س 472 و استفتا. [4]. سیستانی‌، المسائل المنتخبه، م 283 و منهاج الصالحین، ج1، م 620. [5]. صافی، جامع الاحکام،‌ ج1، س 223 و هدایه العباد، ج1، م 770. [6]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1134، خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 504؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1089. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🛀حکم غسل جنابت قبل از وقت و نماز با غسل جنابت احتیاطی🛀 💢سوال : ⁉️آیا می شود غسل جنابت را قبل از داخل شدن وقت نماز انجام داد؟   ✅ پاسخ: 👇👇  مانعی ندارد. [1] ------------------------------- 💢سوال : ⁉️آیا با غسل جنابت احتیاطی می شود نماز خواند؟   ✅ پاسخ: 👇👇 👈🏽خیر با غسل جنابت احتیاطی نمی شود نماز خواند از این رو بعد از غسل باید وضو هم گرفت. [2] توجه🔰 غسل جنابت، تنها برای نماز و کارهایی که در آن طهارت شرط است، واجب می شود و فردی که جنب شده، لازم نیست فورا غسل کند؛ هر چند انجام غسل جنابت به خودی خود مستحب است و بهتر است فردی که جنب شده، به این حالت باقی نماند. [3] *ء*-----------------*ء* 📚 پی نوشت: [1]. امام، تحریرالوسیله، ج1، ص 65، م 149؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 738 و 773؛ خامنه ای، استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، با استفاده از م 167؛ صافی، جامع الاحکام، ‌ص 37، س 107؛ مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فی کیفیه الغسل. [2]. بهجت، استفتائات، ج1، س 761؛ صافی: استفتا. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 357؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الغسل. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم بلند کردن سر از روی مهر در سجده زمانی که چادر بین مهر و پیشانی قرار گرفته ؟ ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 حکم فروش چک ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر ، امام کاظم علیه السلام مبارک باد. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ⚠️حکم توقف در مساجد یا گذاشتن چیزی در آنها برای جُنُب⚠️ 💢سوال : ⁉️آیا توقف در مساجد یا گذاشتن چیزی در آنها برای جُنُب جایز است؟   ✅ پاسخ: 👇👇 ✅توقف در سایر مساجد (غیر مسجد الحرام یا مسجد النبی) و گذاشتن چیزی در آنها برای جُنُب حرام است، ولی اگراز یک در وارد و از در دیگر خارج شود مانع ندارد. 🔰توجه: 1⃣ برخی از فقها بنابر احتیاط واجب جایز نمی دانند و برخی نیز فتوای صریح به جایز نبودن داده اند و نظر سومی وجود ندارد. 2⃣ تکیه ها، حسینیه ها، مهدیه، نمازخانه و از این قبیل مکان ها حکم مسجد را ندارند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 355؛ امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی ما یحرم علی الجنب، ص185؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 349. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ⛔ 😱 😲 🔞 ❌مجوز استمنا توسط روان شناس ❌ ♻ سوال: برخی روان شناسان استمناء را در شرایطی که امکان حفظ تعادل روحی نیست، توجیه می کنند؛ نظر مراجع چیست؟   ✅ پاسخ: 👇👇 👥  همه مراجع: استمناء در هر شرایطی حرام است؛ 📛 مگر در جایی که برای معالجه بوده و درمان نیز تنها و تنها منحصر به استمناء باشد و راه حلالی در میان نباشد (مانند برخی از امراض تناسلی). *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: امام، استفتائات، ج1، غسل جنابت، ص  51، س 96؛ بهجت، استفتائات، ج1، س844 و 845؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 790؛ همه مراجع: استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚معنای اصطلاح جایز نیست در احکام شرعی ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 وضو و غسل با وجود خالکوبی 💠 سؤال: آیا یا با وجود () صحیح است؟ ✅ جواب: اگر خالکوبی، تنها رنگ باشد و یا در بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب به آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل صحیح است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال :  آمیزش در چه صورت منجر به غسل می شود؟   ✅ پاسخ: 👇👇 ⬅️همه مراجع: اگر انسان نزدیکی کند و به اندازه ختنه گاه یا بیشتر از آن داخل شود، چه در زن باشد یا مرد، در قُبُل (فرج) باشد یا در دبر [1] (مخرج)، بالغ باشند یا نابالغ، حتی اگر منی هم خارج نشود، هر دو جنب می شوند. [2] 🔰توجه: 1⃣اگر شک کند به مقدار ختنه گاه داخل شده است یا نه، غسل بر او واجب نیست. [3]؛ 2⃣در انجام معاینات داخلی با وسایل پزشکی، تا زمانی که منی خارج نشود، غسل واجب نیست. [4]؛ 3⃣رسیدن منی به داخل رحم، بدون دخول، سبب جنابت زن نمی شود. [5]؛ 4⃣اگر کسی چند بار جنب شود و غسل نکند، با انجام یک غسل از همه آنها پاک می شود (لازم نیست به تعداد جنابت ها غسل کند). *ء*-----------------*ء* 📚 پی نوشت: [1]. مکارم: اگر در دُبُر باشد، بنابر احتیاط واجب باید جمع کند بین غسل و وضو. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، ج1، م 349؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، غسل الجنابه، (الثانی)؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 343؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 176. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 350؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی غسل الجنابه، م 9؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 344. [4]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، م 169. [5]. بهجت، استفتائات، ج1، م 803؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، م 168؛ بهجت، استفتائات، ج1، م 803. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🛐 حکم بلندتر بودن جای مأموم از امام 🛐 💢سوال : اگر جای مأموم بلندتر از جای امام باشد، نمازش صحیح است؟   ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏼  (آیت الله خامنه ای): 1. اگر جای مأموم بلندتر از امام باشد، در صورتی که بلندی آن به مقدار متعارف باشد، اشکال ندارد. 2. در صورتی که طبقات مسجد نسبت به یکدیگر ارتفاع زیادی نداشته باشند (با جماعتی که در پایین برقرار است یک جماعت حساب شود) و کسی که در صف اول هر طبقه می ایستد (چه زن باشد یا مرد) از صف قبل در طبقه قبل حداقل یک نفر را ببیند، نماز صحیح است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: کتاب «آموزش مصور احکام»؛ احکام عبادات؛ ص 314. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 زیاد شدن رکوع در نماز ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 ریختن باقی نان غیرقابل مصرف درون سطل زباله ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 🌀 حکم جوشیدن انگور و غوره در غذا 🌀 💢سوال : 1-بنده در غذایی که شخص دیگری  درست کرده چند تا دونه انگور که با غذا پخته شده دیدم، آیا این غذا پاک است یا نجس ؟ 2- در مورد غوره که داخل غذا پخته شود چه حکمی دارد ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 💠 آیت الله خامنه ای:  ج1) اگر حبه های انگور بسیار کم باشد و آب انگور مستهلک شود به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند حلال است. ج2) اشکال ندارد.   💠 آیت الله وحید خراسانی: 1-همان چند دانه انگور را بردارید و بیرون بیاندازید و بقیه ی غذا را می توانید بخورید ولی دانه ها نجس نیست فقط خوردنِ آن حرام است. 2-اشکالی ندارد. 💠 آیت الله مکارم شیرازی:  1- اگر چند حبه انگور در غذا مستهلک شود،آن غذا قابل خوردن است. 2- ریختن غوره داخل غذا، مانعی ندارد.  💠 آیت الله فاضل لنکرانی:  1- اگر حبه های انگور بسیار کم باشد و آب انگور مستهلک شود به طوری که آب انگور بر آن صدق نکند حلال است. 2- پخته شدن غوره در داخل غذا اشکال ندارد و حلال است. 💠 آیت الله شبیری زنجانی:  1- در فرض سوال، احتياط آن است كه از آن غذا اجتناب شود و خوردن آن هم حرام است. 2- مانعی ندارد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📝استفتاء از سایت مراجع عظام --------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ ⚠️حکم توقف جُنُب و حائض در حرم امامان و امامزادگان⚠️ 💢سوال :  آیا توقف شخص جُنُب و حائض در حرم امامان و امامزادگان جایز است؟   ✅ پاسخ: 👇👇 ✅همه مراجع: ایستادن و توقف و مکث کردن فرد جنب، حائض و نفساء در حرم امامان معصوم علیهم السلام جایز نیست. [1] توجه🔰 ورود فرد جنب به داخل حرم امامزادگان اشکالی ندارد. [2] *ء*-----------------*ء پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 355؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، احکام بانوان، م 45. [2]. بهجت، استفتائات، ج1، س 785. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 روش های از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 خمس سنوات 💢سوال : آیا دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از زیاد بیاید سر باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 حق سنوات که بر اساس قرارداد یا از طرف ، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در نشود، متعلق خمس است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 👂🏽⁉️ حکم شنیدن قرائت و ذکر توسط نمازگزار چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🖊همه مراجع: نمازگزار باید تکبیرة الاحرام، قرائت حمد و سوره و ذکر و دعا را طوری بخواند که خودش بشنود. از این رو واجب است کلمات به گونه ای تلفظ شوند که قرائت بر آن ها صد کند. پس قرائت قلبی (گذراندن کلمات در قلب بدون تلفظ) که عنوان قرائت بر آن صدق نمی کند، کافی نیست❌ 🌀 البته اگر به واسطه کم شنوایی و یا سر و صدای زیاد، صدای خود را نمی شنود، همین که طوری بگوید که اگر مانعی نبود می شنید، کافی است. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع:  توضیح المسائل ده مرجع، م 952؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 27؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 1907 و وسیله النجاه، م 711؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 468 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 919؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج1، تکبیره الاحرام، م 5 و القرائه، م 27؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 770. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : حکم خواندن سوره سجده دار در نماز چیست؟   ✅ پاسخ: 👇👇 👈🏽اگر در نماز واجب، یکی از چهار سوره دارای آیه سجده را بخواند: [1] الف: عمدی باشد⬇️ 🖊آیات عظام: امام، بهجت، سبحانی و صافی: نمازش [2] باطل است. 🖊آیت الله خامنه ای: همین که آیه سجده را بخواند باید بنابر احتیاط واجب سجده تلاوت را به جا آورد و برخیزد و اگر سوره تمام نشده، آن را تمام کند و نماز را به آخر برساند و سپس نماز را اعاده کند. اگر قبل از رسیدن به آیه سجده ملتفت شد، احتیاط واجب رها کردن سوره و خواندن سوره دیگری است، سپس نماز را تمام کند و آن را اعاده نماید. 🖊آیت الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام کند و بعد اعاده نماید. 🖊آیت الله سیستانی: پیش از رسیدن به آیه سجده می تواند آن را رها کند و سوره دیگری بخواند و پس از خواندن آیه سجده، واجب است سجده نماید، ولی اگر سجده را به جا آورد، نماز بنابر احتیاط واجب باطل است و باید دوباره بخواند؛ مگر این که به اشتباه و ناخواسته سجده کند که در این صورت نمازش باطل نیست و اگر سجده را به جا نیاورد، می تواند نماز را ادامه دهد، هر چند در ترک سجده گناه کرده است. ب: سهوی و به اشتباه باشد⬇️ 🖊امام: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سجده آن را به جا آورد و به همان سوره که خوانده اکتفا کند. 🖊آیات عظام: خامنه ای و سیستانی: همانند وظیفه ای که در صورت عمد گفته شد، عمل کند. 🖊آیت الله مکارم: اگر قبل از رسیدن به آیه سجده متوجه گردد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر از نصف گذشته باشد، احتیاطا نماز را اعاده کند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط باید سجده را به جا آورد، سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام و بعد اعاده کند. 🖊آیت الله صافی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد، بنابر احتیاط برای سجده واجب اشاره کند و سوره را تمام نماید، سپس احتیاطا سوره ای دیگر به قصد قربت بخواند و به رکوع رود و نماز را تمام کند و بعد از نماز بنابر احتیاط، سجده آن آیه را به جا آورد. 🖊آیت الله سبحانی: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و سوره دیگری بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید در بین نماز با اشاره سر، سجده آن را به جا آورد و سوره را تا آخر رسانده و سوره دیگری را به قصد قربت قرائت بخواند و بنابر احتیاط پس از نماز سجده کند و نماز را اعاده نماید. 🖊آیت الله بهجت: چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد باید آن سوره را رها کند و بنابر احتیاط سوره ای دیگر بخواند و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید بنابر احتیاط سوره دیگری بخواند و بعد از نماز، سجده آن آیه سجده دار را به جا آورد. *ء*-----------------*ء* 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 983 و 984؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القرائه و الذکر، ص 299، با استفاده از م 4؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 3؛ بهجت، جامع المسائل، ص 368؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 950 و 951؛ سییستانی، المسائل المنتخبه، م 273 و منهاج الصالحین، ج1، م 600؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 761. [2]. بهجت: بنابر احتیاط واجب. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2. ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 احکام قصد ده روز مسافر ---------------------------   زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam