eitaa logo
زمزم احکام
879 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
351 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از زمزم احکام
سلام علیکم ♦️✨ با سلام و قبول طاعت خدمت اعضا ی محترم گروه و کانال تخصصی فقه و احکام ♦️✨ لطفا قبل از هر گونه سوالی، برای مشاهده احکام روزه به صورت تخصصی به کانال ذیل مراجعه فرمایید: ⭐️💻 https://eitaa.com/ask_ahkamm عزیزان مدیریت کانال سعی دارد کمترین معرفی یا تبادل لینک را با کانال های دیگر به علت اعضای خاص و محتوای تخصصی کانال داشته باشد . لطفا شما مبلّغ کانال بوده و با معرفی کانال در مساجد، اقوام، دوستان و .... و همچنین ارسال محتواهای کانال به گروه هایی که در آنها عضو هستید یا کانال هایی که در آنها مدیریت دارید، دوستان خود را در نشر بیشتر احکام دین یاری فرموده و در ثواب نشر احکام شریک باشید.🌹🙏🌹 ⭐️👌 «با نشر لینک مورد نظر، شما هم در نشر احکام دین شریک باشید.» ⭐️💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ✴️ https://eitaa.com/ask_ahkam
بارداری و روزه_ نگرفتن ⁉️ سوال:  کسی که احتمال بارداری می داد و بخاطر ضرر داشتن روزه در ماه های اول بارداری،‌ روزه نگرفته ولی بعد متوجه شده که باردار نبوده است،‌ تکلیف چیست؟   ✅ پاسخ 👇👇 ♦ آیت الله خامنه ای: مجرد آنچه ذکر شده مجوز خوردن روزه نیست و حکم افطار عمدی را دارد. ♦ آیت الله مکارم شیرازی: در این زمینه از پزشک متخصص مشورت بگیرید. ♦ آیت الله وحید: باید روزه بگیرید. ♦ آیت الله شبیری زنجانی: اگر می ترسید روزه برای شما یا جنین(در فرض وجودش)، ضرر داشته باشد روزه واجب نیست و برای هر روز باید یک مد(به حساب گندم900گرم) طعام به مسکین بدهید و در صورت توانایی تا ماه رمضان آینده قضا کنید و گرنه یک مد طعام دیگر به مسکین بابت هر روز بدهید. ♦ آیت الله فاضل لنکرانی: چنین نیست که روزه گرفتن درماه اول ضرر داشته باشد ممکن است افراد باهم فرق کنند، تا زمانی که یقین به باردار شدن خود پیدا نکنید و نیز بعد از یقین به بارداری، ضرر داشتن روزه ثابت نشود یا خوف عقلائی برای ضرر روزه نباشد، خوردن روزه عمدا حرام و گناه است و برای هر روز علاوه برقضا کفاره نیز واجب می شود. *ء*------------------*ء* 📚 منبع:  استفتاء از دفاتر مراجع معظم ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # حکم _خون_ دماغ شدن_ در حال روزه ⁉️ سوال: چنانچه فرد روزه دار خون دماغ شود، روزه ی او چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦ خون دماغ شدن روزه را باطل نمی کند مگر در صورتی که:  1- خون وارد فضای دهان شود و عمدا فرو ببرد.  2- با بالا گرفتن سر یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق شود. *ء*------------------*ء*   📚 منبع:  استفتاء از دفاتر مراجع معظم ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # حکم_ اجبار به جماع_ در حال روزه   ⁉️ سوال: 1- اگر مردی به اجبار با زنش جماع کند آیا روزه زن باطل می شود؟ 2-کفاره زن بر عهده کیست ؟ 3-آیا اکراه و اجبار با هم فرق دارند ؟ اگر فرق دارند حکم بطلان روزه زن و کفاره زن که بر عهده کیست ؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦ آیت الله خامنه ای: 1) اگر با اجباری که زن را بی اراده کرده جماع انجام گیرد روزه زن باطل نمی شود. 2) بر عهده زوج است. 3)در اجبار سلب اختیار است اما در اکراه گاهی سلب اختیار است و گاهی سلب اختیار نیست یعنی زن مکره است اما با اختیار تسلیم می شود در این صورت که با اختیار تسلیم می شود روزه اش باطل می شود اما گناه ندارد بله از جهت حکم که کفاره بر عهده مرد است فرقی بین دو صورت اکراه نیست بنابراین در صورت اجبار و دو صورت اکراه کفاره به عهده مرد است. ♦ آیت الله مکارم شیرازی: ‌ 1و2- هرگاه روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه دار است جماع کند چنانچه او را اکراه کرده باشد باید کفاره روزة خود و همسرش، هر دو را بدهد و قضا بر هر دو واجب است؛ و اگر او راضی شده، بر هر کدام یک کفاره واجب می شود، ولی اگر اکراه به مفطرات دیگر کند گناه کرده، اما کفاره بر هیچ کدام واجب نیست، اما آن کسی که روزه اش را خورده باید قضا کند. 3- در فرض سوال تفاوتی در حکم ایجاد نمی کند اما اِكراه به معنای واداشتن كسی با تهدید و زور به كاری می باشد و اجبار عبارتست از اینکه کس دیگری را وادار کند بدون اراده و اختیار مبادرت به انجام عمل یا ترک عمل نماید. در حالی که در اکراه دیگری وادار به فعلی می‌شود که از آن کراهت دارد، بنابراین در اکراه شخص مُکره فاقد رضا است ولی در اجبار، شخص مجبور فاقد رضا و اراده می‌باشد. گر چه معمولا این دو، اغلب مترادف به کار می رود. ♦ آیت الله فاضل لنکرانی: چنانچه زن را مجبور كرده باشد، كفّاره روزه خودش و روزه زن را بايد بدهد. اگر زن به جماع راضى بوده بر هر كدام يك كفّاره واجب مى شود . چنانچه در ابتدا زن را مجبور كرده باشد ولى در بين جماع زن راضى شود، بنابر احتياط واجب بايد مرد دو كفّاره و زن يك كفّاره بدهد. عبارت اجبار و مجبور دراین فتاوا تسامح است و در اصل اکراه منظور است. اجبار با اکراه فرق دارد. در جایی که زن را تهدید کنید و با اکراه خودش تن به نزدیکی بدهد روزه باطل می شود، اما اجبار آن است که زن هیچ اختیار نداشته باشد مثلا دست و پای او را بگیرد به زور نزدیکی کند طوری که نتواند مانع شود، دراین فرض روزه زن باطل نمی شود. ♦ آیت الله وحید خراسانی:   اين مسأله چند صورت دارد: صورت اول: اگر زن و مرد هر دو راضی به نزديکی باشند، در اين صورت: ۱ - هر دو گناه کرده اند. ۲ - روزه آنها باطل است. ۳ - بنابر احتياط واجب تا مغرب امساک کنند. [یعنی مبطلات روزه را انجام ندهند]. ۴ - بايد هر کدام کفاره روزه خود را بپردازند. يعنی شصت فقير را سير کنند، يا به هر کدام از آنها ۷۵۰ گرم طعام بدهند و يا شصت روز روزه بگيرند. صورت دوم: اگر مرد همسر خود را اکراه به نزديکی کرده باشد، در اين صورت سه حالت وجود دارد: حالت اول: اجبار مرد به نحوی است که زن هيچ اختياری از خودش ندارد، مثلاً دست و پای او را بسته باشد، در اين حالت روزه زن صحيح است، ولی مرد گناه کرده و روزه‌اش باطل شده و بايد کفاره بدهد. حالت دوم: اکراه مرد به نحوی است که زن قدرت بر تمکين نکردن دارد، ولی به خاطر ترس از غضب شوهر و کتک خوردن و مانند آن مجبور به تمکين میشود، در اين حالت: ۱ - مرد گناه کرده و روزهاش باطل میشود. ۲ - مرد بايد کفاره روزه خودش و بنابر احتياط کفاره روزه همسرش را بدهد. ۳ - زن گناه نکرده ولی روزه اش باطل است. حالت سوم: اگر زن مجبور به نزديکی شده باشد ولی در بين نزديکی راضی شود، در اين حالت بنابر احتياط واجب مرد دو کفاره و زن يک کفاره بدهد. صورت سوم: اگر زن شوهر خود را مجبور به نزديکی کند [گناه کرده و روزهاش باطل است، ولی] واجب نيست کفاره روزه شوهر را بدهد. ♦ آیت الله سیستانی: ١- باطل مى شود وكفاره او بر مرد است ٢- در اكراه هم همين حكم است ٣- اجبار به اين معنى است كه با زور است واكراه به معناى تهديد است. *ء*------------------*ء*   📚 منبع:   استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # خوردن_سحری_ بعد از اذان صبح   ⁉️ سوال: خوردن سحری بعد از اذان صبح اگر شخصی با اعتقاد به اینکه هنوز اذان صبح را نگفته اند مشغول سحری شود سپس متوجه گردد که وقت اذان صبح گذشته است؛ حکم روزه او چیست؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦ اگر در سحر ماه رمضان بدون این که تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد، ولی اگر تحقیق کند و بداند که صبح نشده و چیزی بخورد، و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز بر او واجب نیست. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: رساله آموزشی آیت الله خامنه ای ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
_روزه_ مسافر_ قبل از سفر ⁉️ سوال:   زن ومردی که قرار بوده برای کار واجبی به خارج شهر سفر کنند. وصبح آن روز روزه را  باطل کردن ولی اون سفر کنسل شده حکم روزه آنها چیست؟ آیا مرتکب معصیت شده اند؟ با توجه به اینکه حکم مسئله را نمی دانستد اینکه باید بعد از ترخص افطار کنند آیا قضا کافیه یا کفاره هم می خواهد؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦ آیت الله خامنه ای: با جهل به مسئله قضاء دارد اما کفاره ندارد . ♦ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه به واسطة بی اطلاعی و ندانستن مسأله، کاری انجام دهد که می داند حرام است، ولی نمی دانسته روزه را باطل می کند ، قضا دارد ولی کفاره ندارد. ♦ آیت الله وحید خراسانی: در فرض سؤال گناه کرده اند و قضاء و کفاره واجب است و باید بقیه ی روز از مبطلات روزه اجتناب کنند و شخصی که می خواهد قبل ظهر کند واجب است با نیّتِ روزه وارد صبح شود سپس وقتی قبل ظهر سفری کرد که رفت آن از انتهای شهر حداقل 22 کیلومتر و برگشت آن حداقل 22 کیلومتر باشد وبعد از گذشتن از حد ترخص (جایی که صدای اذان شهر شنیده نمی شود) می تواند افطار نماید و واجب است مسافت را تکمیل نماید و در بقیه روزه جایز است بقیه مبطلات و مفطرات روزه را به جا آورد و بعد از ماه مبارک رمضان قضاء آن را به جا آورد این سفر حرام نیست اگرچه مکروه است. ♦ آیت الله سیستانی:  قضا کافی است. ♦ آیت الله شبیری:‌ در صورتی که احتمال می دادند این کار حلال باشد نسبت به این کار کفاره ثابت نیست ولی اگر احتمال می دادند امساک کردن لازم باشد و امساک نکردند و در روز امساک نکردند و خود را جنب کرده باشند باید کفاره هم بدهند در هر صورت قضا لازم است. ♦ آیت الله فاضل: اگر مرد و زن قبل از رفتن به مسافرت در منزل و در داخل شهر محل سکونت روزه باطل کرده اند، قضا و کفاره برآنها واجب شده است، اگر کسی به مسافرت هم برود حق ندارد قبل از رسیدن به حد ترخص (یعنی جایی که به مقداری از شهر خارج شود که صدای اذان شهر شنیده نشود و دیوار شهر دیده نشود،) روزه را افطار کند و اگر قبل از حد ترخص افطار کند قضا و کفاره دارد. اگر مسئله را نمی دانستند و اطمینان داشتند که کسی که قصد سفر دارد می تواند در شهر روزه را افطار کند دراین صورت کفاره ندارد لیکن قضا دارد . *ء*------------------*ء*   📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
⁉️ سوال: آیا روزه زن شیرده که مشقت فراوان و بی حالی شدید رو به روست، صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦ مقام معظم رهبری: اگر روزه برای وی ضرر دارد، روزه اش صحیح نیست.[1] ♦️ آیت الله مکارم: اگر روزه برای مادر ضرر داشته روزه صحیح نیست و زنانى كه بچه شير مى دهند خواه مادر بچه باشند يا دايه، اگر روزه گرفتن باعث كمى شير آنها و ناراحتى بچه شود روزه بر آنها واجب نيست، ولى براى هر روز همان كفّاره (يك مدّ طعام750گرم ) گندم یا جو یا مانند آن واجب است، بعداً نيز بايد روزه را قضا كنند، امّا اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه كفّاره، ولى بايد بعداً روزه هايى را كه نگرفته اند قضا نمايند، البته اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد و نتواند تا سال بعد قضا نماید، قضا نیز ندارد. [2] ♦️ آیت الله سیستانی: زنـى كـه بـچه شير مى دهد و شير او كم است چه مادر بچه يا دايه او باشد، اگـر روزه بـراى خودش يا بچه اى كه شير مى دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يـک مـد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقير بدهد و روزه هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد . ولى بنابر احتياط واجـب ايـن حـكـم اخـتصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد و اما اگر راه ديـگـرى بـراى شـير دادن بچه باشد - مثلا از شیر خشک استفاده کنند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.[3] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر بترسد روزه برایش ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد. [4] ♦️ آیت الله فاضل: اگر روزه گرفتن برایش ضرر نداشته باشد و تنها بی حال می شود و روی زمین افتد، روزه اش قبول است. اما اگر روزه گرفتن برای خودش یا برای بچه شیر خوار ضرر داشته باشد، نباید روزه بگیرد.[5] *ء*------------------*ء*   📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: adpCZdkgG0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601300044. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 600267. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600386. ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
روزه_ مسافر ⁉️ سوال:️ تکلیف مسافر نسبت به روزه چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️ به طور کلی مسافری که باید نمازهای چهار رکعتی را در سفر دو رکعت بخواند، نباید روزه بگیرد و مسافری که نماز تمام می خواند - مانند کسی که شغلش مسافرت یا سفرش معصیت است - باید در سفر روزه بگیرد. ♦توجه🔰  به نماز چهار رکعتی «نماز تمام» گفته می شود، در مقابل «نماز شکسته» که دو رکعتی است. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 1714؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1622. >>>برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 280. ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
️روزه _در سفر ⁉️ سوال: در کدام موارد، روزه در سفر صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️ برخی از مواردی که روزه در سفر صحیح است [1]: 1️⃣ نذر کند که روز معینی در سفر روزه بگیرد؛ 2️⃣ نذر کند که روز معینی را،‌ چه مسافر باشد چه نباشد، روزه بگیرد؛ 3️⃣ مسافری که نداند روزه مسافر باطل است و جهلش تا مغرب باقی باشد؛ 4️⃣ روزه داری که بعد از ظهر مسافرت کند؛ 5️⃣ مسافری که مبطلی انجام نداده و پیش از ظهر به وطن یا مکانی که قصد ده روز می کند برسد و نیت روزه کند. گر چه این سفر را پیش از ظهر همان روز انجام داده باشد. ♦ توجه  مورد 1️⃣ و 2️⃣ در مورد ماه رمضان استثنا است؛ یعنی اگر کسی در وطن نذر کند که روزه ماه رمضان یا قضای آن را به جا آورد، این نذر صحیح نیست. [2] *ء*------------------*ء*   📚 منبع: [1]. توضح المسائل ده مرجع، م 1717، 1719، 1721 و 1722؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1625،‌1627، 1629 و 1630. [2]. بهجت، استفتائات، ج 2، س 2947؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید، روزه مسافر. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 281. ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # کفاره انواع روزه ⁉️ سوال:️ کفاره انواع روزه چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️ 1- روزه خواری عمدی در ماه رمضان: الف) افطار به چیز حرام: کفاره جمع: [1] آزاد کردن بنده و دو ماه روزه گرفتن و سیر کردن شصت فقیر یا دادن یک مد طعام به ایشان. ب) افطار به غیر حرام: آزاد کردن بنده یا دو ماه روزه گرفتن و یا اطعام شصت فقیر. ♦️ 2️ - خوردن عمدی روزه قضای ماه رمضان بعد از ظهر: اطعام ده فقیر و در صورت عدم امکان، سه روز پی در پی روزه. ♦️33-  روزه نذر معین: [2] کفاره روزه خواری عمدی در ماه رمضان. ️ ♦️44-  روزه اعتکاف: [3] کفاره روزه خواری عمدی در ماه مبارک رمضان. [4] *ء*------------------*ء*   📚 منبع: [1]. امام، بهجت، سبحانی و مکارم: بنابر احتیاط واجب؛ خامنه ای و سیستانی: یک کفاره کافی است ولی احتیاط مستحب آن است که کفاره جمع بدهد. [2]. خامنه ای و سیستانی: کفاره قسم یعنی یک بنده آزاده یا اطعام ده فقیر و یا پوشاندن ایشان و در صورت عدم امکان، سه روز پی در پی روزه گرفتن. [3]. علت وجوب کفاره در روزه اعتکاف، باطل کردن اصل اعتکاف است. [4]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1660، 1661، 1665، 1672 و 1687؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (فصل فی کفاره الصوم)، قبل از م 1؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، فی الصوم الکفاره، ص 550 و ج 3، الکفارات، ص 218؛ بهجت، وسیله النجاه، ج 1، م 1211؛ خامنه ای، اجوبه الاسفتائات، س 784، 805 و 814 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1575، 1580، 1587 و 1601؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 1084؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1319 و م 1426؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 510. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 276. ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
🔹 حکم 🔵❓ آیا افراد بیمار می توانند در حین روزه، قرص خورده و روزه را ادامه بدهند؟ ✅ پاسخ: 🔰 🔶 خوردن قرص ، روزه را باطل می کند، چنانچه امکان تغییر ساعت استفاده از آن، به قبل از اذان صبح و بعد از اذان مغرب وجود داشته باشد و این کار برای بدن ضرر نداشته باشد باید روزه بگیرد، در غیر اینصورت نباید روزه بگیرد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: 💻 سایت آیت الله مکارم شیرازی makarem.ir ⚊⚊⚊⚊⚊⚊ ❇️ رسانه تخصصی فقه واحکام https://eitaa.com/ask_ahkamm