eitaa logo
زمزم احکام
873 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
319 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
روزه_ بیمار 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ❇️ روزه بيمار در صورتى كه ضرر داشته باشد ( چه موجب شود بيمارى زياد شود ، يا مدت درمان را طولانى كند ، يا درد را تشديد نمايد) صحيح نيست   ✴️ البته در همه آنها باید ضرر به مقداری باشد كه معمولا قابل تحمل نیست، ↙️ فرقى نيست بين اينكه يقين به ضرر داشته باشد يا گمان به آن, بلكه حتى اگر احتمال ضرر بدهد (البته اين احتمال باید به نحوى باشد كه موجب ترس شود واين ترس ِ ضرر بر اساس موجبات عقلايى باشد) ✴️ تفاوتی نمیکند این تشخیص را خودش متوجه شود یا با سؤال از پزشک یا شخص دیگری به دست آورد. ❇️ بيمار باید بعد از بهبودی ، آن روز را قضا کند وکفاره بر او واجب نيست ، ❎ اما اگر بيمارى تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط مى گردد و بايد براى هر یک روز ۷۵۰ گرم نان يا  گندم وامثال آن را به يک فقير فديه بدهد . -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# وقفه_ در بین 31_ روزه_ کفاره_ عمد ⁉️ سوال: اگر زمانیکه فرد برای انجام کفاره روزه (31 روز پشت سر هم) اقدام می کند وقفه ای مثل بیماری یا عذر شرعی (حیض) پیش بیاید چه باید انجام دهد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◀️آیت الله خامنه ای : نسبت به عذرهاى شرعى مانعى ندارد و بعد از بر طرف شدن عذر شرعى، روزه‌ها را ادامه دهد. ◀️آیت الله مکارم شیرازی: در جايى که بايد پى در پى روزه بگيرد اگر در وسط يک روز را عمداً روزه نگيرد بايد همه را از نو به جا آورد، ولى اگر مانعى پيش آيد مانند عادت ماهانه و نفاس و سفرى که ناچار از انجام آن است مى تواند بعد از رفع مانع ادامه دهد و لازم نيست از سر بگيرد. ◀️آیت الله وحید خراسانی : كسى كه مى خواهد دو ماه كفّاره روزه ماه رمضان را بگيرد ، نبايد موقعى شروع كند كه مى داند در بين يك ماه و يك روز ، روزى است كه مانند عيد قربان روزه آن حرام است. ـ كسى كه بايد پى درپى روزه بگيرد ، اگر در بين آن بدون عذر يك روز روزه نگيرد يا وقتى شروع كند كه بداند در بين آن به روزى مى رسد كه روزه آن واجب است ، مثلا به روزى مى رسد كه نذر كرده آن روز را روزه بگيرد ، بايد روزه ها را از سر بگيرد. ـ اگر در بين روزهايى كه بايد پى درپى روزه بگيرد ، عذرى غير اختيارى مثل حيض يا نفاس يا مرضى براى او پيش آيد ، بعد از بر طرف شدن عذر واجب نيست روزه ها را از سر بگيرد ، بلكه بقيّه را بعد از بر طرف شدن عذر به جا آورد. ◀️آیت الله فاضل لنکرانی : اگر در بين روزهائى كه بايد پى در پى روزه بگيرد عذرى مثل حيض يا نفاس يا سفرى كه در رفتن آن مجبور است براى او پيش آيد، یا بیماری پیدا شود؛ بعد از بر طرف شدن عذر واجب نيست روزه ها را از سر بگيرد بلكه بقيّه را بعد از بر طرف شدن عذر بجا مى آورد. ◀️آیت الله سیستانی: وقفه با عذر ضرر ندارد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨️ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# کار _در معدن _و گرد و غبار _در حال _روزه ⁉️ سوال: من کارگر معدن هستم و هر روز ۶ ساعت در معدن ذغال سنگ کار می کنم. در تونل ها به قدری گرده ذغالی هست که وقتی بیرون می آیم باید یک ساعت خلط حاوی گرده ذغال سرفه کنم. با اینکه ماسک هم می زنم غبارهای غیلظ به حلقم وارد می شود تکلیف روزه ام چیست ؟ آیا روزه باطل است ؟ ◀️ آیت الله خامنه ای: اگر گرد و غبار غلیظ وارد حلق شما نشود مانعی ندارد والا بنا بر احتیاط روزه صحیح نیست و در هر صورت باید به وسیله ماسک و یا پارچه از رسیدن گرد و غبار غلیظ به حلق‌ جلوگیری نمایید که در این صورت ضرری به صحّت روزه وارد نیست. ◀️ آیت الله مکارم شیرازی:‌ رساندن غبار غليظ به حلق هرگاه در حلق تبديل به گِل شود و فرو رود روزه را باطل مى كند، در غير اين صورت روزه صحيح است. ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر غبار به قدری غلیظ باشد که به فرو بردن آن عرفا خوردن بگویند بنا براحتیاط روزه باطل می گردد. و صدق خوردن در فرض سوال بعید است. ◀️ آیت الله سیستانی:‌ برای روزه اشکال دارد. ◀️ آیت الله وحیدخراسانی: بنابر احتياط رساندن غبار به حلق روزه را باطل مى كند ، چه غبار چيزى باشد كه خوردن آن حلال است مثل آرد ، يا غبار چيزى كه خوردن آن حرام است مثل ذغال. اگر به واسطه باد ، غبارى پيدا شود و انسان با اين كه متوجّه است مواظبت نكند و به حلق برسد ، بنابر احتياط روزه اش باطل مى شود. اگر مواظبت نكند و غبار يا دود يا بخار غليظ و مانند اينها داخل حلق شود ، چنانچه يقين يا اطمينان داشته كه به حلق نمى رسد ، روزه اش اشكال ندارد ، و اگر گمان مى كرده كه به حلق نمى رسد ، بنابر احتياط مستحبّ آن روزه را قضا كند. اگر فراموش كند كه روزه است و مواظبت نكند ، يا بى اختيار غبار و مانند آن به حلق اوبرسد ، روزه اش باطل نمى شود. ◀️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر می توانید ماه رمضان را در معدن کار نکنید، اما اگر ناچار به کارکردن در معدن ذغال سنگ در ماه رمضان هستید، به مقداری که ممکن است با بستن ماسک و امثال آن جلوی وارد شدن گرد ذغال را به حلق بگیرید، اما آن مقداری که علاوه بر بستن دهان و بینی، با ماسک و امثال آن، بی اختیار وارد حلق می شود روزه باطل نمی شود. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨️ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# مصرف_ کفاره _روزه ⁉️ سوال: طریقه مصرف کفاره روزه چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 اگر بنا باشد برای دادن کفاره، اطعام فقیر انتخاب شود برای اطعام فقیر نمی تواند پول آن را به فقرا بدهد، بلکه باید شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً ده سیر است(750 گرم) طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد. 👈 در صورتی پرداخت پول به فقیر جایز است که اطمینان داشته باشد فقیر به وکالت از طرف او به عنوان کفاره، طعام خریداری می کند 🔷 پرداخت پول کفاره به برخی از مراکز در صورتی جایز است که انسان اطمینان داشته باشد به مصرف طعام فقیران می رسد. *ء*------------------*ء* 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨️ https://eitaa.com/ask_ahkamm
روزه داری ♻️ چند کار براى روزه دار مکروه است ♻️ 1️⃣ ـ ریختن دوا در چشم؛ امّا اگر یقین دارد به فضای حلق میرسد و فرو میرود برای روزه اشکال دارد. 2️⃣ـ سرمه کشیدن در صورتى که مزه یا بوى آن به حلق برسد. 3️⃣ ـ انجام کارهایى که باعث ضعف مى شود، مانند خون گرفتن و حمّام رفتن. 4️⃣ ـ انفیه کشیدن اگر نداند به حلق مى رسد، ولى اگر بداند به حلق مى رسد جایز نیست. 5️⃣ـ بو کردن گیاههاى معطّر 6️⃣ـ استعمال شیاف بنابر احتیاط 7️⃣ ـ تر کردن لباس بر بدن 8️⃣ـ کشیدن دندان و هر کارى که سبب خون آمدن از دهان و موجب ضعف شود. 9️⃣ـ مسواک کردن با چوب تازه *ء*------------------*ء*   📚 منبع:   📝 رساله مراجع مسأله ۱۶۵۷ ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام  ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # کفاره _روزه _قضا ⁉️ سوال: کفاره روزه قضا چقدر است ؟ ✅ پاسخ: 👇👇  اگر شخص به علت بیماری یا مسافرت و... روزه را افطار کرده باشد و تا رمضان سال بعد موفق به گرفتن قضای آن نشده باشد علاوه بر قضای روزه برای هر روز یک مد طعام (750 گرم آرد، گندم، برنج و...) بعنوان کفاره به فقیر بدهد ✅ و اگر بدون عذر عمدا روزه خود را باطل کرده باشد برای هر روز علاوه بر قضا 60 مد طعام به 60 مسکین باید بدهد و یا 60 روز روزه بگیرد و اگر به چیز حرامی روزه را باطل کرده است علاوه بر اطعام 60 مسکین برای هر روز، 60 روز روزه هم باید بگیرد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع:  توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 964، م 1660 -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # نگرفتن_ روزه_ در زمان کودکی_ بخاطر جهل مسئله ⁉️ سوال: نسبت به روزه هایی که در ابتدای بلوغ بعلت جهل به مسئله و عدم اطلاع کافی نگرفتم تکلیفم چیست؟ قضا کفایت می کند یا کفاره هم می خواد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴️  آیت الله خامنه ای:‌ در فرض سؤال علاوه بر قضا کفاره نیز واجب است و کفاره آن عبارت است از شصت روز روزه يا اطعام شصت فقير و يا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مدّ طعام (تقريباً 750 گرم گندم يا نان مثلاً) است. ✴️  آیت الله مکارم :‌ در صورتی که فهم درستی از وجوب روزه نداشته اید تنها قضای آنها کافی است و برای هر روز باید فقیری را سیر کنی ✴️  آیت الله وحید خراسانی: اگر روزه ماه رمضان را عمداً نگيرد ، بايد قضاى آن را به جا آورد و براى هر روز شصت فقير را طعام بدهد ، يا دو ماه روزه بگيرد ، و چنانچه تا ماه رمضان آينده قضاى آن روزه را به جا نياورد ، بايد براى هر روز يك مُدّ طعام به فقير بدهد. ✴️  آیت الله سیستانی: قضا کافی است. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: استفتاء‌ از سایت مراجع عظام -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
اعمال شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان  اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است؛ یکی آن‌که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن‌ که مخصوص است به هر شبی. اعمال مشترک شب‌های قدر(۱۹، ۲۱، ۲۳) به این شرح است: اوّل غسل؛ علاّمه مجلسی فرموده که غسل این شب‌ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بخواند. دوّم دو رکعت نماز؛ در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ ۷۰ مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید. در روایت نبوی(ص) است که از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد. سوّم باز کردن قرآن در مقابل خود و گفتن این جملات؛ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ خدایا از تو خواهم به حق کتاب فرستاده‌شده‌ات وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الاْکْبَرُ وَاَسْماَّؤُکَ الْحُسْنی و آن‌چه در آن است که در آن است نام بزرگت و نام‌های نیکویت وَما یُخافُ وَ یُرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِکَ مِنَ النّارِ و آن‌چه بدان‌ها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره آزادشدگانت از دوزخ "پس هر حاجت که دارد بخواهد" چهارم قرآن کریم را بر سر گذاشته و می‌گوید؛ اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ خدایا به حق این قرآن وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ و بحق آن کس که او را بدان فرستادی وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ و بحق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده‌ای وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ و بحقی که تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد پس ۱۰ مرتبه بگوید؛ «بِکَ یا اَللّهُ» بحق خودت ای خدا و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» بحق محمدصلی الله علیه و آله و ۱۰ مرتبه «بِعَلی» بحق علی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِفاطِمَةَ» بحق فاطمه سلام الله علیها و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ» بحق حسن علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِالْحُسَیْنِ» بحق حسین علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیّ بْنِ الْحُسَیْنِ» بحق علی بن الحسین علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی» بحق محمد بن علی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق جعفر بن محمد علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ» بحق موسی بن جعفرعلیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی» بحق علی بن موسی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِی» بحق محمد بن علی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق علی بن محمدعلیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی» بحق حسن بن علی علیه السلام و ۱۰ مرتبه «بِالْحُجَّةِ» به حق حضرت حجت علیه السلام "پس هر حاجت که داری طلب کن" پنجم زیارت امام حسین علیه السلام؛ در خبر است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بُطنان عرش که حقّ تعالی آمرزیده هر که را که به زیارت قبر حُسین علیه السلام آمده است. ششم برپا داشتن احیا؛ همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد. هفتم ۱۰۰ رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ۱۰ مرتبه توحید بخواند. هشتم بخواند: اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً خدایا من شام کردم در حالی که بنده خواری هستم که مالک سود و زیانی برای خویشتن نیستم وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِکَ عَلی نَفْسی و نتوانم از خویشتن پیش آمد ناگواری را بازگردانم و این مطلبی است که من آن را بر خویش گواهی دهم وَاَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ و به ناتوانی خود و بیچارگی‌ام در برابرت اعتراف دارم، پس درود فرست بر محمد و آل محمد وَاَنْجِزْ لی ما وَعَدْتَنی وَ جَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّیْلَةِ و وفا کن برایم بدانچه بر من و همه مؤمنین و مؤمنات وعده فرمودی از آمرزش در این شب وَاَتْمِمْ عَلَیَّ ما اتَیْتَنی فَاِنّی عَبْدُکَ الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ و تمام کن بر من آنچه را به من دادی زیرا که من بنده بینوای مستمند ناتوان تهیدست خوار توام اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِکْرِکَ فیما اَوْلَیْتَنی خدایا قرار مده مرا فراموشکار از یاد خویش در آنچه به من انعام فرمودی وَلا غافِلاً لاِِحْسانِکَ فیما اَعْطَیْتَنی وَلا ایِساً مِنْ اِجابَتِکَ وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّی و نه غافل از احسانت در آنچه به من عطا کردی و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و اگرچه دیرزمانی طول کشد فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیَةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماَّءَ چه در خوشی و چه در سختی در
دشواری یا در آسایش در تندرستی یا گرفتاری در تنگدستی یا در نعمت اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاَّءِ براستی تو شنوای دعایی و این دعا را کفعمی از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده که در این شب‌ها می‌خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود. مرحوم علامه مجلسی (ره) فرموده‌اند "بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خود و هم برای پدر و مادر خویشان و دیگر مومنان؛ چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندانشان تا آنجا که مقدور است، انجام دهند و در بعضی از روایات نیز تاکید شده است که «دعای جوشن کبیر» را در این سه شب بخوانند. در روایتی آمده است که شخصی خدمت رسول خدا (ص) رسیده و عرض کرد: اگر شب قدر را درک کردم، ‌چه چیزی را از خداوند طلب کنم؟ که ایشان فرمودند: "عافیت و سلامتی را از خداوند بخواه.
اعمال مخصوص شب نوزدهم اوّل؛ ۱۰۰ مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» دوّم؛ ۱۰۰ مرتبه «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ» سوّم؛ بخواند دعاء یا ذَاالَّذی کانَ که متن آن به این شرح است: یا ذَاالَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ ای که بوده‌ای پیش از هر چیز و آفرید هر چیز را و ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ سپس تنها او باقی ماند و هر چه هست فانی شود وَیا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی ای که نیست مانندش چیزی، ای که معبودی جز او در آسمان‌های بالا و نه در زمین‌های پائین وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ و نه فوق آنها و نه زیر آنها و نه در مابین آنها نیست لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ خاص تو است ستایش آن ستایشی که توانایی ندارد بر شماره‌اش کسی جز تو فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ درود فرست بر محمد و آل محمد درودی که توانایی نداشته باشد بر شماره‌اش کسی جز تو چهارم بخواند: اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ خدایا قرار ده در آنچه حکم کرده و مقدر فرموده‌ای از سرنوشت حتمی وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ و در آنچه جدا کنی از فرمان حکیمانه‌ات در شب قدر و وَفِی الْقَضاَّءِ الَّذی لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ در آن قضا و قدری که برگشت و تغییر و تبدیلی ندارد اَنْ تَکْتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیْتِکَ الْحَرامِ که نام مرا در زمره حاجیان خانه محترمت (کعبه) بنویسی الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ آنان که حج‌شان مقبول و سعی‌شان مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و کردار بدشان بخشوده شده است وَاجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْری وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ فی رِزْقی و قرار ده در آنچه مقدر فرموده‌ای که عمر مرا طولانی کرده و روزیم را وسیع گردانی وَتَفْعَلَ بی کَذا وَکَذا و درباره‌ام چنین و چنان کنی و به جای این کلمه حاجت خود را ذکر کند. التماس دعا
🔳 وظیفه و در شب های قدر 🌧🌍 🔳 انجام اعمال شب قدر مانند غسل، خواندن دعا، زیارات و انجام سجده برای جنب و حائض اشکالی ندارد. ➖ اما چند کار را نباید انجام دهند: 1⃣ نماز(چه مستحب و چه واجب). 2⃣ توقف درمساجد و مصلاهایی که حکم مسجد دارند (بجز حیاطی که جزء مسجد نباشد)؛ اما توقف در حسینیه ها اشکالی ندارد. 3⃣ دست زدن به خط قرآن یا اسامی مقدسه ای که در ادعیه وجود دارد. 4⃣ خواندن آیاتی که سجده واجب دارند. اما خواندن آیات دیگر از این سوره ها و سوره های دیگر اشکالی ندارد، هر چند خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد. ------------------------- 💻 پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم 🔳 https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ # تکلیف _روزهای _گرفته شده با وجود _جنابت به سبب_ استمناء ⁉️ سوال:  شخصی در ابتدای سن بلوغ روزه می گرفته، ولی در اثناء روزه استمناء نموده و جنب شده و به همین صورت چند روز روزه گرفته است، در حالی که جهل داشته به اینکه برای روزه گرفتن تطهیر از جنابت واجب است. آیا قضای روزه های آن روزها کافی است یا اینکه تکلیف دیگری دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴ اگر این عمل در حال روزه انجام گرفته و می دانسته که روزه را باطل می کند، در این صورت قضا و کفاره بر او واجب است و اگر نمی‌دانسته، ولی می دانسته که حرام است، علاوه بر قضا بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد؛ ولی در مورد روزهای بعد از آن که نمی‌دانسته برای روزه گرفتن تطهیر از جنابت لازم است، قضای آن روزه ها کافی است.   *ء*------------------*ء*   📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید. -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # اعتیاد_ به استمناء_ و تکلیف_ نماز و روزه های_ انجام شده ⁉️ سوال: شخصی چندین سال عادت به استمناء در ماه رمضان و غیر آن داشته است، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴  استمناء مطلقاً حرام است و اگر منجر به خروج منى شود، موجب غسل جنابت هم مى شود، و اگر اين عمل در حال روزه در روز ماه رمضان صورت بگيرد، در حکم افطار عمدى با حرام است، و اگر نماز و روزه را با حالت جنابت و بدون غسل و تيمم انجام دهد، نماز و روزه اش باطل و قضاى آنها واجب است. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید. -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# جنابت_ در خواب_ هنگام_ روزه ⁉️ سوال:  اگر شخصی قبل از اذان صبح یا بعد از آن بخوابد و در خواب جنب شده و بعد از اذان بیدار شود، چه مدتی برای غسل کردن وقت دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴ در فرض سؤال، جنابت به روزه آن روز او ضرر نمى زند، ولى واجب است که براى نماز غسل کند و مى تواند غسل را تا وقت نماز به تأخير بيندازد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید. -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# حکم_ روزه _در صورت_ فراموشی_ غسل_ جنابت_ تا طلوع _فجر ⁉️ سوال: اگر غسل جنابت برای روزه ماه رمضان یا روزه های دیگر فراموش شود و در اثناء روز به یاد انسان بیفتد، چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴ اگر در روزه ماه رمضان غسل جنابت را در شب تا طلوع فجر فراموش کند و با حالت جنابت صبح نمايد، روزه اش باطل است و احوط اين است که قضاى روزه ماه رمضان هم در اين حکم به آن ملحق شود. ولى در ساير روزه ها، روزه بر اثر آن باطل نمى شود.   *ء*------------------*ء*   📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید. -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌# باطل کردن روزه با آمیزش جنسی حرام یا خوردن حرام ⁉️ سوال: حکم کسی که با آمیزش جنسی حرام یا استمناء یا خوردن و نوشیدن حرام روزه خود را در ماه رمضان باطل نموده چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴  در فرض مرقوم بايد شصت روز روزه بگيرد و يا شصت مسکين را اطعام نمايد و احتياط مستحب آن است که هر دو را انجام دهد.   *ء*------------------*ء*   📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید. -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
شهادت اول مظلوم عالم امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) بر شما شیعیان علی تسلیت باد‌
هدایت شده از پاسخگوی احکام
فرق بین فدیه و کفاره چیست؟
❌ # استمناء_ عمدی_ هنگام_ روزه ⁉️ سوال: اگر مکلّف علم داشته باشد به اینکه استمناء روزه را باطل می کند، ولی عمداً آن را انجام دهد، آیا کفّاره جمع بر او واجب میشود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴ اگر عمداً استمناء کند و منى هم از او خارج شود روزه باطل است و کفاره لازم است ولی کفّاره جمع بر او واجب نمى شود لکن احتياط مستحب آن است که کفّاره جمع بپردازد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید. -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام  ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # خروج _غیر ارادی_ منی_ بر اثر مکالمه_ تلفنی_ با نامحرم_ هنگام_ روزه ⁉️ سوال: در ماه مبارک رمضان بدون وجود هیچ‌یک از آثار استمناء فقط بر اثر حالتی که هنگام مکالمه تلفنی با یک زن نامحرم در خود احساس کردم مایع منی از من خارج شد، با توجه به اینکه مکالمه با او به قصد لذت نبوده، آیا روزه ام باطل است یا خیر؟ در صورت بطلان، آیا کفّاره هم بر من واجب است یا خیر؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴ اگر خروج منى بر اثر صحبت با يک زن جزء عادت هاى قبلى شما نبوده و به‌طور غيرارادى از شما خارج شده است، موجب بطلان روزه نمى شود و چيزى هم بر اثر آن بر شما واجب نيست. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید. -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام  ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
روزه   ⁉️ سوال: انسان روزه داری که در یک روز بیش از یکبار کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد وظیفه اش چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✴ فقط يک کفّاره بر او واجب مى شود، بلى اگر اين کار آميزش جنسى يا استمناء باشد احتياط واجب آن است که بعدد دفعات آميزش جنسى يا استمناء کفّاره بدهد. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه روزه، استفتائات جدید. -------------------- 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام  ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
🔹 اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان. التماس دعا
هدایت شده از قم خبر
♦️پروژه فعلی ما در ایران، حذف حجاب است. 🌴سنگرعفاف وتربیت 🌴 متعلق به مجموعه بسوی ظهور میباشد. 🌴ازهمه دوستان دعوت به همکاری داریم. کانال سنگر عفاف وتربیت @adhbcx